მზია თორდია
სსიპ ზუგდიდის მუნიციპალიტეტის სოფ. ახალაბასთუმნის საჯარო სკოლის გეოგრაფიის წამყვანი მასწავლებელი
ეროვნული სასწავლო გეგმა მოიცავს მეთოდოლოგიური ორიენტირის ხუთ პრინციპს. ამ პრინციპთა გაანალიზება და პრაქტიკული გამოყენება ხელს უწყობს სწავლა-სწავლების პროცესის განვითარებას.
მეთოდოლოგიური ორიენტირის პრინციპებია:
- სწავლა-სწავლება ხელს უნდა უწყობდეს მოსწავლეთა შინაგანი ძალების გააქტიურებას;
- სწავლა-სწავლება ხელს უნდა უწყობდეს ცოდნის ეტაპობრივად კონსტრუირებას წინარე ცოდნაზე დაფუძნებით;
- სწავლა-სწავლება ხელს უნდა უწყობდეს ცოდნათა ურთიერთდაკავშირებასა და ორგანიზებას;
- სწავლა-სწავლება უნდა უზრუნველყოფდეს სწავლის სტრატეგიების დაუფლებას (სწავლის სწავლას);
- სწავლა-სწავლება უნდა მოიცავდეს ცოდნის სამივე კატეგორიას: დეკლარატიულს, პროცედურულსა და პირობისეულს.
მიღებული ინფორმაცია ცოდნად გარდაიქმნება მოსწავლის მიერ, მისი აქტიური დამუშავების შედეგად. მიწოდებული ინფორმაციიდან მოსწავლე გამოარჩევს ცოდნის შენებისთვის (კონსტრუირებისთვის) მნიშვნელოვან ელემენტებს და ცოდნად გარდაქმნის შერჩეულ ინფორმაციას, სხვადასხვა სააზროვნო ოპერაციის განხორციელების საფუძველზე.
კომპლექსურ დავალებაზე მუშაობა უზრუნველყოფს მოსწავლის კონცენტრირებას შემოქმედებითი პროდუქტის შექმნასა და გაკვეთილზე დამუშავებული სასწავლო მასალის მნიშვნელობის გააზრებაზე. შესაბამისად, ის პასიურ მსმენელად კი არ რჩება, არამედ აქტიურად ერთვება შემოქმედებით პროცესში.
სწავლა-სწავლება ხელს უნდა უწყობდეს ცოდნის ეტაპობრივად კონსტრუირებას, წინარე ცოდნაზე დაფუძნებით. ინფორმაციის დამუშავება და ცოდნად გარდაქმნა წინარე ცოდნის საშუალებით ხორციელდება. წინარე ცოდნა განაპირობებს იმას, თუ მიწოდებული ინფორმაციიდან რა კომპონენტებს მიაქცევს ყურადღებას მოსწავლე და რის სწავლას შეძლებს იგი.
კომპლექსურ დავალებაზე მუშაობა გულისხმობს კონკრეტული პროდუქტის შექმნას, რომელიც უკავშირდება იმ ცხოვრებისეულ კონტექსტს ან მოსწავლის ცხოვრებისეულ გამოცდილებას. შესაბამისად, საკითხებისა და ქვესაკითხების სახით განსაზღვრული ახალი მასალის შესაქმნელ პროდუქტთან თანდათანობითი დაკავშირება წარმოადგენს კიდეც ჩარჩოს შექმნას სამიზნე ცოდნის კონსტრუირებისთვის.
მეხსიერებაში ცოდნათა ურთიერთდაკავშირება და ორგანიზება ზრდის გააზრების, დამახსოვრებისა და ცოდნის ფუნქციური გამოყენების შესაძლებლობებს.
ცოდნათა ორგანიზება და ურთიერთდაკავშირება ავტომატურად ნიშნავს სამიზნე ცნებაზე ორიენტირებას. საქმე ისაა, რომ ყველა კომპლექსური დავალება ეხება კონკრეტულ ქვეცნებას და ქვესაკითხს, რომელიც უკავშირდება სამიზნე ცნებებს. სამიზნე ცნებებს უკავშირდება, ასევე, მონათესავე ბუნების სხვა საკითხები, ქვეცნებები, ქვესაკითხები. ამ კავშირების დანახვა და გააზრება წარმოადგენს კიდეც ცოდნათა ორგანიზებას და ურთიერთდაკავშირებას.
სწავლა-სწავლების ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფუნქციაა სწავლის სწავლა. სწავლის პროცესში მართებული ხერხებისა და მიდგომების გამოყენება წარმატებული სწავლის განმსაზღვრელ ფაქტორს წარმოადგენს. კონკრეტული მიზნის მისაღწევად განსახორციელებელ ქმედებათა გააზრებულად, გაცნობიერებულად დაგეგმვა და კოორდინირება ზრდის მოსწავლის ქმედუნარიანობას, ეხმარება მას მიზნის ეფექტიანად მიღწევასა და სიძნელეთა გადალახვაში. აქედან გამომდინარე, მასწავლებელი ვალდებულია, დააფიქროს მოსწავლე იმ ხერხებსა თუ მიდგომებზე, რომლებსაც მიზნის მისაღწევად გამოიყენებს და დაეხმაროს, მათ შორის, საუკეთესოს აღმოჩენაში.
კომპლექსურ დავალებაზე მუშაობის პროცესი რამდენიმე გაკვეთილის განმავლობაში გრძელდება და სავალდებულოა, რომ შექმნილი პროდუქტი ყველა მოსწავლემ წარმოადგინოს. ეს მასწავლებელს საშუალებას აძლევს, ყურადღება მიაქციოს არა მხოლოდ იმას, რას სწავლობს თითოეული მოსწავლე, არამედ იმასაც, თუ რა ხერხებსა და სტრატეგიებს იყენებს სწავლის პროცესში.
სწავლა-სწავლება უნდა მოიცავდეს ცოდნის სამივე კატეგორიას: დეკლარატიულს, პროცედურულსა და პირობისეულს. სამივე კატეგორიის ცოდნის აგებაზე უნდა იყოს ორიენტირებული კომპლექსურ დავალებაზე მუშაობის პროცესიც.
დეკლარატიული ცოდნა სტატიკური ხასიათისაა. იგი გულისხმობს თეორიების, ფაქტების, წესების ცოდნას და პასუხობს კითხვას: რა ვიცი?
პროცედურული ცოდნა დინამიკურია და იძლევა ცოდნის რეალიზების საშუალებას. პროცედურული ცოდნა პასუხობს კითხვას: როგორ გავაკეთო/როგორ შევასრულო?
პირობისეული ცოდნა დინამიკურია და გულისხმობს პირობების, ანუ არსებითი ნიშან-თვისებების ამოცნობას. იგი უზრუნველყოფს სხვადასხვა კონტექსტში ცოდნის ადეკვატურად გამოყენებას და პასუხობს კითხვას: როდის და/ან რატომ გამოვიყენო ეს ცოდნა?
სამიზნე ცოდნას (იმავე ქვესაკითხს/საკითხს) სამი ასპექტი აქვს:
♦ დეკლარატიული (წესები, განმარტებები, ფაქტები);
♦ პროცედურული (პროცედურები, რომლებიც ფაქტობრივი ცოდნის დამუშავებაში გვეხმარება);
♦ პირობისეული (კავშირი ცხოვრებისეულ კონტექსტებთან; პასუხი შეკითხვაზე — სად და როდის გამოვიყენებ ამ ცოდნას).
მეთოდოლოგიური ორიენტირის პრინციპთა მიზნობრივი განხორციელება ქმნის სწავლა-სწავლებისათვის შესაბამის გარემოს. ამ გარემოში მთავარი მიზანია მოსწავლეთა უნარების წარმოჩენა და განვითარება.