ლენა ბიწაძე – სსიპ ჭიათურის მუნიციპალიტეტის სოფელ გეზრულის საჯარო სკოლის დაწყებითი კლასების მასწავლებელი
დაწყებით კლასებში ძალიან მნიშვნელოვანია, რომ მათემატიკის სწავლებისას მოსწავლეთა ტრანსფერის არეალი და განვითარების უახლოესი ზონა გავითვალისწინოთ. წინააღმდეგ შემთხვევაში, მოსწავლეთა დაბალი აკადემიური მოსწრება და დემოტივირება გარანტირებულია.
სტერეოტიპი, რომ მათემატიკა მოსაწყენი, რთული და დაუძლეველი საგანია, დაწყებით კლასებშივე უნდა აღმოვფხვრათ. ზოგადად, მიჩნეულია, რომ მათემატიკის ცხოვრებისგან მოწყვეტით სწავლება დაბალ შედეგს განაპირობებს. გიზიარებთ საკუთარ პრაქტიკას, რომელიც არა მარტო მათემატიკის შესწავლას, არამედ საგანთშორის ინტეგრაციასაც ემსახურება. პრაქტიკის გაზიარებამდე მოგაწვდით რამდენიმე ინფორმაციას.
პრაქტიკის გაზიარება ეხება მიმართულებას – გეომეტრია, ცნებას – ორიენტაცია სივრცეში, საკითხს – მარტივი სქემები სიბრტყეზე, ქვესაკითხებს – მარჯვნივ, მარცხნივ, შუაში; ზევით, ქვევით, შუაში; წინ, უკან; დაწყვილება; შიგნით და გარეთ; არე, არეების საზღვარი.
ცნებასთან დაკავშირებულია შემდეგი მკვიდრი წარმოდგენები:
- ადგილმდებარეობის დასადგენად საჭიროა საწყისი საორიენტაციო ობიექტი, რომლის მიმართაც განისაზღვრება/დგინდება სხვა ობიექტის მდებარეობა.
- გეომეტრიული ფიგურების და მათი ელემენტების ურთიერთგანლაგების სქემები და მოდელები სივრცეში უკეთ ორიენტირების საშუალებას იძლევა.
დაწყებით კლასებში ძალიან უყვართ ბავშვებს საინტერესო ამბების მოსმენა და შექმნა საყრდენების საშუალებით. ვთავაზობთ ბავშვებს, პირობითად, ციფრული ან მატერიალური სახით, ასეთ ვერბალურ და ფოტოსაყრდენებს:
ვერბალური საყრდენი:
ერთ სოფელში ცხოვრობდა ძალიან ყოჩაღი ქალი – მაყვალა დეიდა, რომელიც უვლიდა ხეხილის ბაღს და სხვადასხვა დროს ყიდდა მარწყვს, ატამს, ჟოლოსა და ვაშლს. ბაღი სახლთან ახლოს ჰქონდა, ამიტომ, უმეტესად, სულ ბაღში ფუსფუსებდა, მაგრამ როგორც კი შინ დაბრუნდებოდა, ჩიტები ჟოლოსა და მარწყვს ეწვეოდნენ ხოლმე, ვაშლს ზღარბები იპარავდნენ, ატმის ხეებზე კი ჭიანჭველები აღოღდებოდნენ ხოლმე და წვნიან ნაყოფს შეესეოდნენ.
ჩვენი დავალება ასეთია: მოდი, დავეხმაროთ მაყვალა დეიდას მოსავლის შენარჩუნებაში და ვიფიქროთ იმაზეც, როგორ გადაირჩინონ თავი ჩიტუნებმა, ზღარბებმა და ჭიანჭველებმა. პირველ რიგში, განვსაზღვროთ ობიექტების ადგილები ეზოსა და ბაღში, დავიწყოთ რომელიმე ერთი ობიექტით და შევქმნათ ილუსტრაცია.
ილუსტრაციის მაკეტის დაგეგმვისთვის მივმართოთ მოსწავლეებს:
♦ დაადგინეთ, სად რომელი ნაგებობა და ხეხილი დგას.
♦ გაიხსენეთ შიდა და გარე არეები, არეების საზღვარი და ისე განალაგეთ საგნები ილუსტრაციაზე.
♦ აღწერეთ, როგორ არის საგნები განლაგებული.
♦ დავალება შეასრულეთ სახატავი საშუალებების (ან ციფრული რესურსის „ვსწავლობთ თამაშით“) გამოყენებით. ასევე შეგიძლიათ მაკეტი საძერწის ან სხვა მასალის გამოყენებით მოამზადოთ.
♦ გაიხსენეთ რომელიმე მსგავსი ზღაპარი/მულტფილმი.
შენიშვნა: ილუსტრაციის შექმნისთვის ყველა მასწავლებელი იყენებს იმ მატერიალურ-ტექნიკურ რესურსებს, რომელზეც ხელი მიუწვდება (ციფრული პროგრამები და ტექნიკა, სახვითი საშუალებები…).
ვიდრე ბავშვები უშუალოდ ილუსტრაციას შექმნიან, მანამდე უნდა გავახსენოთ/ვასწავლოთ შემდეგი ქვესაკითხები:
♦ მარჯვნივ, მარცხნივ, შუაში;
♦ ზევით, ქვევით, შუაში;
♦ წინ, უკან;
♦ დაწყვილება;
♦ შიგნით და გარეთ;
♦ არე, არეების საზღვარი.
(ამისთვის ვიყენებთ ბევრნაირ რესურსს, რაც კლასში გვექნება ან მოპოვებას შევძლებთ: მერხები, სკამები, წიგნები… ან, უმჯობესია, ვერბალურ საყრდენში გამოყენებული საყრდენები — ატმის, ვაშლის ხეები, მარწყვის ძირები და ჟოლოს ბუჩქები, ზღარბები, ჩიტები, ჭიანჭველები, სახლი, სათავსო, ეზო, ბაღი, ჭურჭელი ციფრული ან მატერიალური ნახატების სახით…).
თუ რესურსული ბაზა მწირია, დავიხმაროთ დაფა და ცარცი, დავხატოთ ზემოთ ჩამოთვლილი საგნები ან ჩამოვწეროთ.
შემოგთავაზებთ იმ შეკითხვების ჩამონათვალს, რომელიც სასწავლო პროცესში (სიტუაციურად) გამოგადგებათ:
♦ რომელ ხელს ქვია მარჯვენა? რომელ ხელს ქვია მარცხენა? იქნებ იცით, რატომ შეურჩიეს ასეთი სახელები?
♦ რომელი საგნები მდებარეობენ შენგან მარჯვნივ? მარცხნივ? რომელი საგნები მდებარეობენ შენ წინ? რომელი საგნები მდებარეობენ შენ უკან?
♦ რას გამოხატავს სიტყვები: მარჯვნივ, მარცხნივ, შუაში?
♦ როგორ უნდა გავარკვიოთ საგნების ურთიერთმდებარეობა, რომელი საგანია მარჯვნივ და რომელი – მარცხნივ?
♦ შეიძლება თუ არა საგანი, რომელიც ჩვენგან მარჯვნივ მდებარეობს, ჩვენგან მარცხნივ აღმოჩნდეს? მოიყვანეთ მაგალითი.
♦ რას აღნიშნავს სიტყვები: ზევით, ქვევით, შუაში?
♦ როგორ უნდა გავარკვიოთ საგნების ურთიერთმდებარეობა, სიტყვების: ზევით, ქვევით, შუაში – გამოყენებით?
♦ შეიცვლება თუ არა საგნების ურთიერთმდებარეობის აღწერა, თუ ჩვენ შევიცვლით ამ საგნების მიმართ მდებარეობას?
♦ რას აღნიშნავს სიტყვები: შიგნით, გარეთ?
♦ როგორ უნდა გავარკვიოთ საგნების მდებარეობა, რომელია შიგნით? რომელია გარეთ?
♦ რამდენ არედ უნდა იყოს განაწილებული გარემო, რომ შევძლოთ მასზე მოთავსებული ობიექტების გარჩევა – რომელია შიგნით/გარეთ?
♦ რა არის არეების საზღვარი?
♦ როგორ შეიძლება ობიექტი ერთიდან მეორე არეში გადავიტანოთ? მოვიყვანოთ არეებად დაყოფის პრაქტიკული მაგალითები.
♦ რატომ ყოფენ ადამიანები გარემოს არეებად?
გასაგები მიზეზების გამო სტატიაში არ ჩავსვით ფოტო-ვიზუალური საყრდენები. ვიზუალური საყრდენების მოძიება ინტერნეტის საშუალებით იოლია, ასევე, მათ იოლად მივაგნებთ პროგრამაში „ვსწავლობ თამაშით“ და კიდევ, გააჩნია ილუსტრაციის ფორმატს, როგორის შექმნაზე ვამუშავებთ ბავშვებს. თუ ხელით ხატავენ ან ძერწავენ, ამ დროს სახვით და გამოყენებით ხელოვნებასთან გვაქვს ორგანული ბმა (ნატიფი მოტორიკისა და შემოქმედებითი უნარების განვითარებისთვის ძალიან კარგი არჩევანია), ხოლო თუ კომპიუტერულ ტექნიკას ვიყენებთ, ამ დროს ციფრული უნარები ვითარდება. ილუსტრაციის გასიტყვების დროს ფუნქციური სამეტყველო უნარები ვითარდება (ბმა ქართულ ენასა და ლიტერატურასთან: ვთქვათ, ჩიტების საფრთხობელის აღწერა, თხრობა იმის შესახებ, როგორ მოვამზადებდით პატარა არხს, ატმის გარშემო, ჭიანჭველების ბარიერად ან კიდევ, გასაყიდად უვარგის ხილს როგორ გაუნაწილებდა მაყვალა დეიდა ზღარბებს, ჭიანჭველებს, ჩიტებს…) და მოსწავლეების გონებრივ სტრუქტურებში ზემოთ ნახსენები მკვიდრი წარმოდგენები ყალიბდება.