რუბრიკის სტუმარია ოთო დანელია, მარტვილის მუნიციპალიტეტის ლეხაინდრაოს საჯარო სკოლის და კერძო სკოლა „სხივის“ ქართული ენისა და ლიტერატურის მასწავლებელი
ვინ არის ოთო დანელია?
ადამიანი მთელი ცხოვრება საკუთარი თავის ძიებაშია. სხვებს რომ გაეცნო, ჯერ თავად უნდა იცნობდე საკუთარ თავს. მე ოთო დანელია ვარ, ქართული ენისა და ლიტერატურის მასწავლებელი, რომელიც ცდილობს, დადგეს იქ, სადაც სწორად სწავლების ამინდი დგას.
ჯერ ისევ ვსწავლობ, ვსწავლობ ჩემსა და სხვის შეცდომებზე დაკვირვებას, დაცემის შემდეგ წამოდგომას, დამარცხებასთან დუელს, გამარჯვების შემდეგ თავის მაღლა არ აწევას, სიყვარულით სავსე საკლასო ოთახის მოწყობას, სიზარმაცის დამარცხებას… ბევრ რამეს ვსწავლობ, უბრალოდ, შეუძლებელია ყველა საჭიროების ჩამოთვლა…
პროფესია მასწავლებელი
მასწავლებლობა ჩემი კოზირია. საკუთარ თავს თავად დავუმტკიცე, რომ ეს ჩემი მთავარი სუნთქვაა. არ მგონია, რომ კაცი მასწავლებელი „ტეხავს“, პირიქით, ეს ჩემი სწორი არჩევანია.
როდის გადავწყვიტე?
ალბათ, სულ ცხოვრობდა ჩემში მასწავლებელი… ხო, ცხოვრობდა და ერთხელაც ფრთები გაშალა, გადმოვიდა და ჩემი გეგმები თავდაყირა დააყენა. ჟურნალისტის დიპლომი მარტივად მივივიწყე და უფროსი მასწავლებლის სტატუსი შემოვისახლე.
ასე დაიწყო ჩემი და ჩემი მოსწავლეების ჯადოსნური ამბები.
ვამაყობ ამით… მართლა ვამაყობ და სულ ვამბობ, ღმერთს ვყვარებივარ, რადგან აქ ვარ, ცოდნის საყდარში…
გახდე წარმატებული პედაგოგი…
საჭიროა სამი რამ — სიყვარული, სიყვარული და სიყვარული… უსიყვარულოდ არაფერი გამოვა… და კიდევ, სამართლიანი უნდა იყო.
ერთხელ მკითხეს, რატომ მომწონდა ჩემი საქმე და დაუფიქრებლად ვთქვი, აქ უპირობოდ უნდა იყო ადამიანი და გაზარდო ადამიანები… აქ იწერება ყველაზე შთამბეჭდავი ისტორიები, რადგან პიროვნების სამჭედლოა სკოლა.
თანამედროვე მასწავლებელი
თანამედროვე მასწავლებელი მეგობარია. მოსწავლეებს არ მოსწონთ სიმაღლიდან მოსაუბრე პერსონა, მკაცრი სახითა და გამომცდელი მზერით. მათ სჭირდებათ თანამოაზრე, გულშემატკივარი მასწავლებელი… თუ მოსწავლეს პრობლემა აქვს, გადადე შენი საქმეები და „ჯინივით“ გაჩნდი მის ცხოვრებაში. მან უნდა იგრძნოს, რომ შენთვის ის განსაკუთრებულია. ასე უნდა მოექცე ყველას, სათითაოდ ყველას. მასწავლებელი მოძღვარია. თუ ერთი ბავშვი მაინც შემოგხედავს უსიყვარულოდ, უხმაუროდ უნდა ადგე და გამოიხურო სკოლის კარი…
მასწავლებელს თან უნდა დაჰყვებოდეს უფლის მადლი. ამის გარეშე აზრი არ აქვს საკლასო ოთახში შესვლას. თუ ბავშვებს უფლის ნებით არ ესაუბრები, ის დრო ფუჭად ჩავლილია და შედეგიც ვერ დადგება. სულ ვამბობ, ქართული ენისა და ლიტერატურის მასწავლებელს უზარმაზარი მისია აკისრია — მან ადამიანის სული უნდა გაფილტროს, დაწმინდოს, გაამსუბუქოს…
არასტანდარტული გაკვეთილი
გაკვეთილის დაგეგმვისას სულ მეცინება, რადგან ზუსტად ვიცი, ბევრ რამეს შევცვლი, თავდაყირა დავაყენებ.
ერთხელ მეხუთე კლასში შევდიოდი, „იავნანამ რა ჰქმნა?!“ უნდა ამეხსნა. თითქოს გეგმა მქონდა. ვიცოდი, რას ვიტყოდი შესვლისთანავე და უცებ, კარებთან შევცვალე წინა ღამით მოფიქრებული სიუჟეტი. ხელში წიგნი დავიჭირე, მაგრამ უკუღმა და ბავშვებს ვეკითხები, რომელი მწერლის მოთხრობა გაგახსენდათ-მეთქი. ისეთი აქტიურობა გამოიწვია ამან, რომ ის დღე ყველაზე პოზიტიურად დავასრულეთ. მთავარი გეგმა განწყობაა და ის ფრაზა, რომლითაც კომუნიკაციას იწყებ… აი, მერე ყველაფერი თავისით ლაგდება.
განათლება — პრობლემები, საჭიროებები
მასწავლებლობის სურვილი გაქრა… ახალი მუხტი და ენერგეტიკა მოუხდებოდა სკოლას. უცებ, ეს პრობლემა გამომეკვეთა, სხვებზე მეტად… მასწავლებელი ყველაზე გამოუსწორებელი ოპტიმისტია და არ უხდება პრობლემებზე საუბარი…
ხო, მართლა, კარგი იქნება თუ ზეპირ გამოცდებს დანერგავენ, აბიტურიენტის ეს უნარიც უნდა მოწმდებოდეს.
სახელმძღვანელოები
სხვათა შორის, სახელმძღვანელოები მომწონს. უფრო და უფრო იხვეწება. ერთი რამის ნოსტალგია მაქვს, ჩემს ბავშვობაში ენისა და ლიტერატურის გაკვეთილები ცალ-ცალკე ტარდებოდა. არ იყო ცუდი, არც დღეს იქნებოდა ურიგო.
პროფესიული განვითარება
ვცდილობ, გავეცნო ყველა სიახლეს, შემოთავაზებას. თანამედროვე ლიტერატურას. მასწავლებელმა თუ სწავლა შეწყვიტა, იქვე დასრულდება… კოლეგებთან თანამშრომლობა მიყვარს. მომწონს აზრების შეჯერება. ჩემი პროფესია ვერ იტანს უმოქმედობას. როცა ჩერდები, იყინები… მოსწავლეებს კი მუდმივი „დრაივი“ სჭირდებათ.
ინტერესის სფერო
სიმღერა… ზოგჯერ, თავი გამომიჭერია იმაში, რომ საკმაოდ ხმამაღლა ვღიღინებ, თუნდაც ქუჩაში. სიმღერა მეხმარება განწყობის ამაღლებაში. ეს კი ჩემს საქმიანობაში ერთ-ერთი მთავარი ფაქტორია. გამოდის, რომ ჰობი პროფესიას „ხარაჩოს მეთოდით“ შეეხიდა და აგულიანებს…
„ფასს კარგავს ცოდნა, თუ ადამიანობის სიმაღლეები დაუპყრობელია…“
მასწავლებლის მთავარი მისია ეს არის, რასაც მოსწავლეებს სულ ვეუბნები — ფასს კარგავს ცოდნა, თუ ადამიანობის სიმაღლეები დაუპყრობელია. მოსწავლემ თუ საკუთარი განცდა არ გაგიზიარა, ესე იგი, მისთვის არ ხარ ავტორიტეტი, არც გენდობა… ამ დროს უნდა ჰკითხო საკუთარ თავს, ხარ თუ არა საჭირო ადგილას. ჩავხედოთ ჩვენს მოსწავლეებს თვალებში, მათი თვალები ამბებს ჰყვებიან…
მასწავლებელთა მასწავლებელი
ჩემი მთავარი მასწავლებელი ყველა ჩემი მოსწავლეა… არ გაგიკვირდეთ, დააკვირდით და თქვენც აღმოაჩენთ ამ ჭეშმარიტებას!..