18 სექტემბერი, ხუთშაბათი, 2025

ფარ­თოვ­დე­ბა იმ პირ­თა წრე, რომ­ლებ­საც სპე­ცი­ა­ლურ მას­წავ­ლებ­ლად და­საქ­მე­ბის უფ­ლე­ბა მი­ე­ცე­მათ

გა­სულ კვი­რას გა­ნათ­ლე­ბი­სა და მეც­ნი­ე­რე­ბის კო­მი­ტეტ­მა „ზო­გა­დი გა­ნათ­ლე­ბის შე­სა­ხებ“ კა­ნონ­ში შე­სა­ტან ცვლი­ლე­ბა­ზე იმ­ს­ჯე­ლა. კონ­კ­რე­ტუ­ლად, ცვლი­ლე­ბა, რო­მე­ლიც კა­ნონ­პ­რო­ექ­ტ­შია ასა­ხუ­ლი, მიზ­ნად ისა­ხავს სპე­ცი­ა­ლუ­რი სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო სა­ჭი­რო­ე­ბის მქო­ნე მოს­წავ­ლე­ე­ბის­თ­ვის ხა­რის­ხი­ა­ნი გა­ნათ­ლე­ბის უზ­რუნ­ველ­ყო­ფას. არ­სე­ბუ­ლი სა­ჭი­რო­ე­ბი­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლე­ბის წრე ფარ­თოვ­დე­ბა. რას გუ­ლის­ხ­მობს ცვლი­ლე­ბა? რო­გორც კო­მი­ტეტ­ში გა­მარ­თულ სხდო­მა­ზე ით­ქ­ვა, სპეც­მას­წავ­ლებ­ლებ­თან და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი სტან­დარ­ტი­ზა­ცი­ი­თა და რეგ­ლა­მენ­ტი­რე­ბით ამაღ­ლ­დე­ბა მა­თი კვა­ლი­ფი­კა­ცია.

კონ­კ­რე­ტულ ცვლი­ლე­ბებ­სა და მიზ­ნებ­ზე სა­უბ­რი­სას, გა­ნათ­ლე­ბი­სა და მეც­ნი­ე­რე­ბის მი­ნის­ტ­რის მო­ად­გი­ლემ, ვა­ლე­რი­ან გობ­რო­ნი­ძემ აღ­ნიშ­ნა, რომ სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის გა­ნათ­ლე­ბი­სა და პრო­ფე­სი­უ­ლი გან­ვი­თა­რე­ბი­სათ­ვის საკ­მა­რი­სი სა­კა­ნონ­მ­დებ­ლო სა­ფუძ­ვ­ლე­ბი გაჩ­ნ­დე­ბა და შე­საძ­ლე­ბე­ლი იქ­ნე­ბა სის­ტე­მა­ში ჩარ­თუ­ლი, გა­მოც­დი­ლი პი­რე­ბის შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბა; ამ ცვლი­ლე­ბით, და­ზუს­ტ­დე­ბა რო­გორც სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის გა­ნათ­ლე­ბის­თ­ვის დად­გე­ნი­ლი მოთხოვ­ნე­ბი, ასე­ვე სპე­ცი­ა­ლუ­რი სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო სა­ჭი­რო­ე­ბის მქო­ნე მოს­წავ­ლი­სა და სას­კო­ლო სას­წავ­ლო გეგ­მის გან­მარ­ტე­ბა.

რო­გორც პრო­ექ­ტის გან­ხილ­ვი­სას აღი­ნიშ­ნა, ცვლი­ლე­ბა ინ­კ­ლუ­ზი­ურ გა­ნათ­ლე­ბა­ში ჩარ­თუ­ლი სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლე­ბის მი­მართ არ­სე­ბუ­ლი სა­კა­ნონ­მ­დებ­ლო რე­გუ­ლა­ცი­ე­ბის დახ­ვე­წის სა­ჭი­რო­ე­ბამ გა­მო­იწ­ვია. შე­სა­ბა­მი­სად, კა­ნონ­პ­რო­ექ­ტის თა­ნახ­მად, სსსმ მოს­წავ­ლე­ე­ბის­თ­ვის გა­ნათ­ლე­ბის უზ­რუნ­ველ­ყო­ფის მიზ­ნით, ზუს­ტ­დე­ბა სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის გა­ნათ­ლე­ბის­თ­ვის დად­გე­ნი­ლი მოთხოვ­ნე­ბი და გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბუ­ლი იქ­ნე­ბა შე­საძ­ლო კვა­ლი­ფი­კა­ცი­ის მქო­ნე მე­ტი პი­რი, რო­მელ­საც უფ­ლე­ბა ექ­ნე­ბა გახ­დეს სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლე­ბე­ლი. კერ­ძოდ, კა­ნო­ნის ძა­ლა­ში შეს­ვ­ლის შემ­დეგ, არ­სე­ბუ­ლი მო­დე­ლის­გან გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბით, ფსი­ქო­ლო­გის ან ოკუ­პა­ცი­უ­რი თე­რა­პევ­ტის აკა­დე­მი­უ­რი ხა­რის­ხის მქო­ნე პირს შე­საძ­ლებ­ლო­ბა მი­ე­ცე­მა, და­საქ­მ­დეს სკო­ლებ­ში სპე­ცი­ა­ლურ მას­წავ­ლებ­ლად. ასე­ვე, იგეგ­მე­ბა სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის მომ­ზა­დე­ბის 60-კრე­დი­ტი­ა­ნი სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო პროგ­რა­მის ამოქ­მე­დე­ბაც, რო­მე­ლიც უმაღ­ლე­სი გა­ნათ­ლე­ბის შე­სა­ხებ კა­ნონ­ში აისა­ხე­ბა. პროგ­რა­მის დას­რუ­ლე­ბის შემ­დეგ, პირს შე­საძ­ლებ­ლო­ბა ექ­ნე­ბა, და­საქ­მ­დეს ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბით. ამის გარ­და, სპე­ცი­ა­ლუ­რი გა­ნათ­ლე­ბის ან გა­ნათ­ლე­ბის აკა­დე­მი­უ­რი ხა­რის­ხის (დოქ­ტო­რის ხა­რის­ხის) მო­პო­ვე­ბის შემ­თხ­ვე­ვა­ში, თუ­კი ნაშ­რო­მი შე­ე­ხე­ბა ინ­კ­ლუ­ზი­ურ გა­ნათ­ლე­ბას, პირს მი­ე­ცე­მა შე­საძ­ლებ­ლო­ბა, იმუ­შა­ოს სპე­ცი­ა­ლურ მას­წავ­ლებ­ლად. „ხაზ­გას­მით მინ­და აღ­ვ­ნიშ­ნო, რომ წარ­მოდ­გე­ნი­ლი ცვლი­ლე­ბე­ბის თა­ნახ­მად, ფარ­თოვ­დე­ბა იმ პირ­თა წრე, რომ­ლებ­საც სპე­ცი­ა­ლურ მას­წავ­ლებ­ლად და­საქ­მე­ბის უფ­ლე­ბა მი­ე­ცე­მათ. ასე­თი ტი­პის გა­ფარ­თო­ე­ბის შე­საძ­ლებ­ლო­ბა კი, სის­ტე­მა­ში არ­სე­ბულ­მა პრაქ­ტი­კამ გვიჩ­ვე­ნა – ფსი­ქო­ლო­გე­ბი, ოკუ­პა­ცი­უ­რი თე­რა­პევ­ტე­ბი ის პი­რე­ბი არი­ან, რომ­ლე­ბიც რამ­დე­ნი­მე წე­ლია შე­მო­სუ­ლი არი­ან სის­ტე­მა­ში და ძა­ლი­ან პო­ზი­ტი­უ­რად არ­თ­მე­ვენ თავს მათ­ზე და­კის­რე­ბულ მო­ვა­ლე­ო­ბას. აქე­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, ვაძ­ლევთ შე­საძ­ლებ­ლო­ბას, გა­ი­ფარ­თო­ონ თა­ვი­ან­თი კვა­ლი­ფი­კა­ცია,“ – აღ­ნიშ­ნა ვა­ლე­რი­ან გობ­რო­ნი­ძემ.

სკო­ლებ­ში ინ­კ­ლუ­ზი­უ­რი გა­ნათ­ლე­ბის მი­მარ­თუ­ლე­ბით კვა­ლი­ფი­ცი­უ­რი კად­რე­ბის შეს­ვ­ლას ემ­სა­ხუ­რე­ბა უმაღ­ლეს სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო პროგ­რა­მებ­ში, მას­წავ­ლებ­ლის მომ­ზა­დე­ბის 60-კრე­დი­ტი­ა­ნი პროგ­რა­მის ანა­ლო­გი­უ­რი, სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლე­ბის მომ­ზა­დე­ბის 60-კრე­დი­ტი­ა­ნი პროგ­რა­მის შე­თა­ვა­ზე­ბაც და 300-კრე­დი­ტი­ან სა­ბა­კა­ლავ­რო-სა­მა­გის­ტ­რო პროგ­რა­მა­ში 60-კრე­დი­ტი­ა­ნი პროგ­რა­მის ინ­ტეგ­რი­რე­ბა, რაც გუ­ლის­ხ­მობს იმას, რომ შე­სა­ბა­მი­სი მო­დე­ლი სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის გა­ნათ­ლე­ბის­თ­ვის უნ­და ჩა­შენ­დეს 300-კრე­დი­ტი­ან პროგ­რა­მებ­ში. აქე­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, „ზო­გა­დი გა­ნათ­ლე­ბის შე­სა­ხებ კა­ნონ­ში“ ცვლი­ლე­ბის პა­რა­ლე­ლუ­რად, ცვლი­ლე­ბა „უმაღ­ლე­სი გა­ნათ­ლე­ბის შე­სა­ხებ კა­ნონ­შიც“ აისა­ხე­ბა, რაც ბუ­ნებ­რი­ვი, თან­მ­დე­ვი პრო­ცე­სია,

პირ­ველ მოს­მე­ნა­ზე, რო­მელ­ზეც კო­მი­ტეტ­მა კა­ნონ­პ­რო­ექტს მხა­რი და­უ­ჭი­რა, გი­ორ­გი ამი­ლახ­ვარ­მა კი­დევ ერ­თი ინი­ცი­ა­ტი­ვა გა­ახ­მო­ვა­ნა, რო­მე­ლიც შე­საძ­ლოა კა­ნონ­პ­რო­ექ­ტის ცვლი­ლე­ბებს და­ე­მა­ტოს: „შე­საძ­ლე­ბე­ლია, ვი­მუ­შა­ოთ მას­წავ­ლებ­ლის მომ­ზა­დე­ბის პროგ­რა­მის ისეთ მი­მარ­თუ­ლე­ბა­ზეც, რო­გო­რიც გვაქვს ბა­კა­ლავ­რ­დამ­თავ­რე­ბულ­თათ­ვის. რამ­დე­ნი­მე თვის წინ შე­ვი­და ცვლი­ლე­ბა კა­ნონ­ში, რომ­ლის თა­ნახ­მა­დაც, ბა­კა­ლავ­რი­ა­ტის სტუ­დენ­ტებს მი­ვე­ცით შე­საძ­ლებ­ლო­ბა, პა­რა­ლე­ლუ­რად, გა­ი­ა­რონ მას­წავ­ლებ­ლის მომ­ზა­დე­ბის 60-კრე­დი­ტი­ა­ნი პროგ­რა­მა. ალ­ბათ, აქაც ლო­გი­კუ­რია – თუ ის და­ვუ­შვით ჩვე­უ­ლებ­რი­ვი მას­წავ­ლებ­ლე­ბის­თ­ვის, სპეც­მას­წავ­ლებ­ლის შემ­თხ­ვე­ვა­შიც შე­იძ­ლე­ბა და­ვა­მა­ტოთ ასე­თი ცვლი­ლე­ბა. მეს­მის, რომ 60-კრე­დი­ტი­ა­ნი პროგ­რა­მა ცალ­კე უნ­და არ­სე­ბობ­დეს, იმი­ტომ, რომ შე­იძ­ლე­ბა, ბაკ­ალავ­რი­ა­ტის დამ­თავ­რე­ბის შემ­დეგ გა­უჩ­ნ­დეს პირს სურ­ვი­ლი, რომ გა­ი­ა­როს მას­წავ­ლებ­ლის მომ­ზა­დე­ბის 60-კრე­დი­ტი­ა­ნი პროგ­რა­მა. ამი­ტომ, ბუ­ნებ­რი­ვია ეს კა­რი არ უნ­და ჩა­ვუ­კე­ტოთ, მაგ­რამ მათ­თ­ვის, ვინც ახ­ლა სწავ­ლობს და აქვს სურ­ვი­ლი, გა­დად­გას ეს ნა­ბი­ჯი, ალ­ბათ, ლო­გი­კუ­რი იქ­ნე­ბა ასე­ვე და­ვუშ­ვათ შე­საძ­ლებ­ლო­ბა და იმ უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში, სა­დაც იარ­სე­ბებს სპეც­მას­წავ­ლებ­ლის მომ­ზა­დე­ბის 60-კრე­დი­ტი­ა­ნი პროგ­რა­მა, მივ­ცეთ შე­საძ­ლებ­ლო­ბა, ბა­კა­ლავ­რი­ა­ტის პა­რა­ლე­ლუ­რად გა­ი­ა­რონ. სწო­რი იქ­ნე­ბა ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბა­ზეც ვიმ­ს­ჯე­ლოთ და შე­სა­ბა­მი­სი ცვლი­ლე­ბა მი­ვი­ღოთ კა­ნონ­ში“.

პრო­ექ­ტის წარ­დ­გე­ნი­სას ყუ­რადღე­ბა გა­მახ­ვილ­და კი­დევ ერთ მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვან დე­ტალ­ზე, რო­მე­ლიც გუ­ლის­ხ­მობს იმ ვალ­დე­ბუ­ლე­ბა­სა და უფ­ლე­ბა­მო­სი­ლე­ბას, რო­მე­ლიც გა­ნათ­ლე­ბი­სა და მეც­ნი­ე­რე­ბის სა­მი­ნის­ტ­როს კრი­ზი­სუ­ლი სი­ტუ­ა­ცი­ე­ბის მარ­თ­ვის მიზ­ნით მი­ე­ნი­ჭე­ბა.

კრი­ზი­სულ სი­ტუ­ა­ცი­ებ­ში, ბუ­ნებ­რი­ვია, იგუ­ლის­ხ­მე­ბა სკო­ლა­ში გა­მოვ­ლე­ნი­ლი უსაფ­რ­თხო­ე­ბის, სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი წეს­რი­გის დაც­ვის, მწვა­ვე ქცე­ვი­თი სირ­თუ­ლე­ე­ბით გა­მოწ­ვე­უ­ლი პრობ­ლე­მე­ბის დაძ­ლე­ვა. რო­გორც მი­ნის­ტ­რის მო­ად­გი­ლემ გა­ნაცხა­და, ეს პრო­ცე­დუ­რე­ბი დღე­საც არ­სე­ბობს სკო­ლებ­ში, სა­დაც ჩარ­თუ­ლია ფსი­ქო­ლო­გი, სპეც­მას­წავ­ლე­ბე­ლი, ასე­ვე მან­და­ტუ­რის სამ­სა­ხუ­რი, თუმ­ცა, კა­ნონ­პ­რო­ექ­ტის თა­ნახ­მად, შე­იქ­მ­ნე­ბა სპე­ცი­ა­ლუ­რი გა­იდ­ლა­ი­ნი, რომ წი­ნას­წარ გა­წე­რი­ლი პრო­ტო­კო­ლის მი­ხედ­ვით იმოქ­მე­დოს პირ­მა, რა­თა სწრა­ფად, მი­ნი­მა­ლუ­რი ზი­ა­ნი­თა და მაქ­სი­მა­ლუ­რი სარ­გებ­ლით მოხ­დეს სი­ტუ­ა­ცი­ის გან­მუხ­ტ­ვა.

ცვლი­ლე­ბა­თა პა­კე­ტით და­ზუს­ტ­დე­ბა სპე­ცი­ა­ლუ­რი სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო სა­ჭი­რო­ე­ბის მქო­ნე მოს­წავ­ლი­სა და სას­კო­ლო სას­წავ­ლო გეგ­მის ცნე­ბის გან­მარ­ტე­ბა; ასე­ვე გა­ნი­საზღ­ვ­რე­ბა ტერ­მი­ნი ტრან­ზა­ცია, რაც გუ­ლის­ხ­მობს პი­რის სა­ჭი­რო­ე­ბა­ზე მორ­გე­ბულ პრო­ცესს, რო­მე­ლიც მოს­წავ­ლის სას­წავ­ლო პრო­ცეს­ში წარ­მა­ტე­ბულ ინ­ტეგ­რა­ცი­ას ემ­სა­ხუ­რე­ბა.

რო­გორც ვა­ლე­რი­ან გობ­რო­ნი­ძემ აღ­ნიშ­ნა, ინ­კ­ლუ­ზი­უ­რი გა­ნათ­ლე­ბა ხელს უწყობს სა­მარ­თ­ლი­ა­ნი სა­ზო­გა­დო­ე­ბის ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბას, სა­დაც ყვე­ლა ინ­დი­ვი­დი და­ფა­სე­ბუ­ლია. მი­სი­ვე თქმით, გა­ნათ­ლე­ბა შე­საძ­ლებ­ლო­ბას აძ­ლევს შეზღუ­დუ­ლი შე­საძ­ლებ­ლო­ბი­სა და სპე­ცი­ა­ლუ­რი სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო სა­ჭი­რო­ე­ბის მქო­ნე პი­რებს, სრუ­ლად მი­ი­ღონ მო­ნა­წი­ლე­ო­ბა ყო­ველ­დღი­ურ ცხოვ­რე­ბა­ში, და­საქ­მ­დ­ნენ, ჩარ­თუ­ლი იყ­ვ­ნენ კულ­ტუ­რულ, სპორ­ტულ, სო­ცი­ა­ლურ თუ პო­ლი­ტი­კურ საქ­მი­ა­ნო­ბა­ში. „სპე­ცი­ა­ლუ­რი სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო სა­ჭი­რო­ე­ბის მქო­ნე მოს­წავ­ლის აკა­დე­მი­უ­რი, ფუნ­ქ­ცი­უ­რი, სო­ცი­ა­ლუ­რი უნა­რე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბა­ში დიდ როლს თა­მა­შობს სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლე­ბე­ლი და ინ­კ­ლუ­ზი­ურ გა­ნათ­ლე­ბა­ში ჩარ­თუ­ლი სხვა სპე­ცი­ა­ლის­ტე­ბი, რაც ხელს უწყობს სკო­ლის კულ­ტუ­რის ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბას არა მარ­ტო სპე­ცი­ა­ლუ­რი სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო სა­ჭი­რო­ე­ბის მქო­ნე მოს­წავ­ლე­ებ­ში, არა­მედ ნე­ბის­მი­ე­რი მოს­წავ­ლის სო­ცი­ა­ლურ თუ პო­ლი­ტი­კურ ცხოვ­რე­ბა­ში“.

ცხა­დია, აღ­ნიშ­ნუ­ლი ცვლი­ლე­ბით სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის გა­ნათ­ლე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბი­სათ­ვის საკ­მა­რი­სი სა­კა­ნონ­მ­დებ­ლო სა­ფუძ­ვ­ლე­ბი გაჩ­ნ­დე­ბა და შე­საძ­ლე­ბე­ლი იქ­ნე­ბა სის­ტე­მა­ში ჩარ­თუ­ლი გა­მოც­დი­ლი, სხვა­დას­ხ­ვა სპე­ცი­ა­ლო­ბის მქო­ნე პი­რე­ბის შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბა, თუმ­ცა, ძა­ლი­ან დი­დი დრო დას­ჭირ­და იმის გაც­ნო­ბი­ე­რე­ბას, რომ ფსი­ქო­ლო­გე­ბი და სხვა მო­მიჯ­ნა­ვე სპე­ცი­ა­ლო­ბის მქო­ნე პი­რე­ბი, გან­სა­კუთ­რე­ბით გა­მოც­დი­ლე­ბის მქო­ნე სპე­ცა­ლის­ტე­ბი, რომ­ლე­ბიც წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში მუ­შა­ობ­დ­ნენ სკო­ლებ­ში სსსმ მოს­წავ­ლე­ებ­თან, სა­უ­კე­თე­სო რე­სურ­სია იმი­სათ­ვის, რომ სის­ტე­მა­ში შექ­მ­ნი­ლი სპეც­მას­წავ­ლებ­ლის დე­ფი­ცი­ტი და­იძ­ლი­ოს.

„რო­დე­საც ინ­კ­ლუ­ზი­უ­რი გა­ნათ­ლე­ბის და­ნერ­გ­ვა და­იწყო სკო­ლებ­ში, პირ­ვე­ლი სპე­ცი­ა­ლის­ტე­ბი, ვინც შე­ვიდ­ნენ სკო­ლებ­ში და სპე­ცი­ა­ლურ მას­წავ­ლებ­ლე­ბად მუ­შა­ობ­დ­ნენ, სწო­რედ ფსი­ქო­ლო­გე­ბი იყ­ვ­ნენ. მე­ტიც, ის გარ­კ­ვე­უ­ლი მიღ­წე­ვე­ბი, რაც იმ დრო­ის­თ­ვის სკო­ლებ­ში იყო, უნ­და ვა­ღი­ა­როთ, რომ ერ­თ­მ­ნიშ­ვ­ნე­ლოვ­ნად მა­თი დამ­სა­ხუ­რე­ბაა,“ – გვე­უბ­ნე­ბა 157-ე სკო­ლის ფსი­ქო­ლო­გი თა­მარ ჩო­ჩიშ­ვი­ლი. ფსი­ქო­ლო­გი იხ­სე­ნებს, წლე­ბის წინ, სპეც­მას­წავ­ლებ­ლის შე­სა­ხებ კა­ნო­ნის მი­ღე­ბის შემ­დეგ, რო­გორ და­ტო­ვა სის­ტე­მამ ისი­ნი პრო­ცე­სებს მიღ­მა და ამ­ბობს, რომ ეს იყო შეც­დო­მა, რად­გან ძა­ლი­ან ბევ­რ­მა მის­მა კო­ლე­გამ, კვა­ლი­ფი­ცი­ურ­მა კად­რ­მა და­ტო­ვა სკო­ლა.

რა გა­მო­იწ­ვია ამან რე­ა­ლუ­რად? „გა­მო­იწ­ვია ის, რომ ადა­მი­ა­ნე­ბი, რომ­ლებ­საც რე­ა­ლუ­რად აქვთ ბავ­შ­ვის კოგ­ნი­ტუ­რი, აკა­დე­მი­უ­რი თუ ემო­ცი­უ­რი უნა­რე­ბის შე­ფა­სე­ბის ძა­ლი­ან კარ­გი კომ­პე­ტენ­ცია, ამ პრო­ფე­სი­ის მიღ­მა დარ­ჩ­ნენ. იმავ­დ­რო­უ­ლად, სპეც­მას­წავ­ლებ­ლე­ბად მუ­შა­ო­ბა შე­ეძ­ლო ნე­ბის­მი­ე­რი საგ­ნის მას­წავ­ლე­ბელს. ისიც ხომ უნ­და ვა­ღი­ა­როთ, რომ მიდ­გო­მე­ბი სსსმ მოს­წავ­ლე­ებ­თან უკეთ იცი­ან კო­ლე­გებ­მა (ფსი­ქო­ლო­გებ­მა), ვიდ­რე საგ­ნის მას­წავ­ლებ­ლებ­მა, რომ­ლე­ბიც არ არი­ან ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბით გა­დამ­ზა­დე­ბუ­ლი. მდგო­მა­რე­ო­ბას ისიც ამ­წ­ვა­ვებს, რომ სსსმ მოს­წავ­ლე­ე­ბის რა­ო­დე­ნო­ბა სკო­ლებ­ში ყო­ველ­წ­ლი­უ­რად იც­ვ­ლე­ბა, შე­სა­ბა­მი­სად, იზ­რ­დე­ბა მოთხოვ­ნა სპე­ცი­ა­ლურ მას­წავ­ლებ­ლებ­ზე. საგ­ნის მას­წავ­ლებ­ლე­ბის რა­ო­დე­ნო­ბა, რომ­ლე­ბიც სპეც­მას­წავ­ლებ­ლე­ბად გა­და­ვიდ­ნენ, ფაქ­ტია, რომ საკ­მა­რი­სი არ აღ­მოჩ­ნ­და – სის­ტე­მა მოთხოვ­ნას ვე­ღარ პა­სუ­ხობს. ისიც სა­ყუ­რადღე­ბოა, რომ მათ­გან უმ­რავ­ლე­სო­ბას, ასე ვთქვათ, ახ­ლი­დან უწევს სწავ­ლა, რო­გორ მი­უდ­გეს სსსმ მოს­წავ­ლე­ებს – რო­გორ შე­ა­ფა­სოს სწო­რად, რო­გორ ჩარ­თოს სა­გაკ­ვე­თი­ლო პრო­ცეს­ში; ზო­გა­დად, მათ ნაკ­ლე­ბად იცი­ან ქცე­ვის მარ­თ­ვის სტრა­ტე­გი­ე­ბიც, მა­გა­ლი­თად, რო­გორ მო­იქ­ც­ნენ, რო­დე­საც მოს­წავ­ლეს რთუ­ლი ქცე­ვა აქვს და ა.შ. ესეც პრობ­ლე­მაა, იმას­თან ერ­თად, რომ სის­ტე­მა რა­ო­დე­ნობ­რი­ვად ვე­ღარ პა­სუ­ხობს მოთხოვ­ნას, ანუ მოთხოვ­ნა აჭარ­ბებს მი­წო­დე­ბას. შე­სა­ბა­მი­სად, ის ფაქ­ტი, რომ გა­ნი­ხი­ლე­ბა კა­ნონ­პ­რო­ექ­ტი, რომ­ლის დამ­ტ­კი­ცე­ბის შემ­დე­გაც ფსი­ქო­ლო­გებს და ოკუ­პა­ცი­ურ თე­რა­პევ­ტებს ან მო­მიჯ­ნა­ვე სპე­ცი­ა­ლის­ტებს ამ პრო­ფე­სი­ა­ში მუ­შა­ო­ბის უფ­ლე­ბა მი­ე­ცე­მათ, ჩე­მი აზ­რით, მხო­ლოდ და­დე­ბი­თად წა­ად­გე­ბა სფე­როს. ერ­თია, რომ და­ნაკ­ლისს შე­ვავ­სებთ და სსსმ მოს­წავ­ლე­ე­ბის რა­ო­დე­ნო­ბის ადეკ­ვა­ტუ­რი იქ­ნე­ბა სკო­ლებ­ში სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლე­ბის რა­ო­დე­ნო­ბა და მე­ო­რე, კი­დევ უმ­ნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნე­სი – იქ­ნე­ბი­ან კად­რე­ბი, რომ­ლებ­მაც უკ­ვე იცი­ან ბავ­შ­ვის გან­ვი­თა­რე­ბის სტრა­ტე­გი­ე­ბი – ემო­ცი­უ­რი, კოგ­ნი­ტუ­რი, სო­ცი­ა­ლუ­რი და, შე­სა­ბა­მი­სად, საკ­მა­ოდ კარ­გად გა­არ­თ­მე­ვენ ამ მო­ვა­ლე­ო­ბას თავს.

იმ­დე­ნად გა­ი­წე­ლა დრო­ში კა­ნო­ნის მი­ღე­ბა, რო­მელ­მაც სპე­ცი­ა­ლურ მას­წავ­ლე­ბელს მას­წავ­ლებ­ლის სტა­ტუ­სი მი­ა­ნი­ჭა, რომ სის­ტე­მამ, ამ მო­ლო­დინ­შიც, უკ­ვე ბევ­რი მას­წავ­ლე­ბე­ლი და­კარ­გა.

რე­ა­ლუ­რად, კა­ნონ­მა მას­წავ­ლებ­ლე­ბი ასე­თი არ­ჩე­ვ­ნის წი­ნა­შე და­ა­ყე­ნა – ან საგ­ნის მას­წავ­ლებ­ლო­ბა, ან სპეც­მას­წავ­ლებ­ლო­ბა. ერთ-ერ­თი უნ­და აგერ­ჩია. ბევ­რ­მა არ­ჩე­ვა­ნი საგ­ნის მას­წავ­ლებ­ლო­ბის სა­სარ­გებ­ლოდ გა­ა­კე­თა და ამას თა­ვი­სი ობი­ექ­ტუ­რი მი­ზე­ზე­ბიც ჰქონ­და. რო­დე­საც ამ არ­ჩე­ვანს აკე­თებ­დ­ნენ, ასე­თი მო­ცე­მუ­ლო­ბა ჰქონ­დათ: სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის ძა­ლი­ან და­ბა­ლი ანაზღა­უ­რე­ბა და წინ­ს­ვ­ლის არა­ნა­ი­რი პერ­ს­პექ­ტი­ვა (არც სქე­მა იყო დამ­ტ­კი­ცე­ბუ­ლი, არც გა­მოც­დე­ბი), საგ­ნის მას­წავ­ლებ­ლე­ბი კი, გა­ცი­ლე­ბით უკე­თეს მდგო­მა­რე­ო­ბა­ში იმ­ყო­ფე­ბოდ­ნენ – გა­ორ­მა­გე­ბუ­ლი ანაზღა­უ­რე­ბი­თა და წინ­ს­ვ­ლის პერ­ს­პექ­ტი­ვით. აქე­დან გა­მომ­დი­ნა­რე მოხ­და ის, რაც მოხ­და და ძა­ლი­ან ბევ­რი ადა­მი­ა­ნი, ვი­საც ვიც­ნობ­დი და ძა­ლი­ან დამ­წყ­და გუ­ლი, ამ სფე­რო­დან რომ წა­ვი­და – გა­და­ვი­და საგ­ნის მას­წავ­ლებ­ლად.

ამ ფაქ­ტე­ბის გა­მო, რაც ჩა­მოვ­თ­ვა­ლე, მა­შინ სის­ტე­მამ მარ­თ­ლა ბევ­რი კვა­ლი­ფი­ცი­უ­რი სპეც­მას­წავ­ლე­ბე­ლი და­კარ­გა. ამის შემ­დე­გაც, კად­რე­ბის გა­დი­ნე­ბა, დრო­თა გან­მავ­ლო­ბა­ში, მუდ­მი­ვად ხდე­ბო­და. რო­გორც იქ­ნა, დამ­ტ­კიც­და სქე­მა, გა­მოც­დე­ბიც და­იწყო, მარ­თა­ლია ჯერ წამ­ყ­ვა­ნის არ არის, მაგ­რამ უფ­რო­სი მას­წავ­ლებ­ლის გა­მოც­და უკ­ვე მე­ო­რე წე­ლია ტარ­დე­ბა, სა­ვა­რა­უ­დოდ, მა­ლე პორ­ტ­ფო­ლი­ოს წარ­მო­ე­ბაც დამ­ტ­კიც­დე­ბა და ნელ-ნე­ლა სპეც­მას­წავ­ლებ­ლის პრო­ფე­სია უფ­რო მიმ­ზი­დე­ვე­ლი გახ­დე­ბა. თუმ­ცა, ის კად­რე­ბი, რო­მელ­თა გა­დი­ნე­ბაც მოხ­და, აღარ მგო­ნია უკან დაბ­რუნ­დ­ნენ. მათ თა­ვი­ანთ სა­გან­ში, რო­მელ­საც ას­წავ­ლი­ან, წარ­მა­ტე­ბას მი­აღ­წი­ეს და თა­ვი და­იმ­კ­ვიდ­რეს, ანუ ნუ­ლი­დან აღარ და­იწყე­ბენ. შე­სა­ბა­მი­სად, ერ­თა­დერ­თი სწო­რი გა­დაწყ­ვე­ტი­ლე­ბა, არ­სე­ბულ მოთხოვ­ნას რომ კვა­ლი­ფი­ცი­უ­რი კად­რე­ბით ვუ­პა­სუ­ხოთ, ჩე­მი აზ­რით, სის­ტე­მა­ში ფსი­ქო­ლო­გე­ბის, ოკუ­პა­ცი­უ­რი თე­რა­პევ­ტე­ბი­სა და მო­მიჯ­ნა­ვე პრო­ფე­სი­ე­ბის მქო­ნე ადა­მი­ა­ნე­ბის სპეც­მას­წავ­ლებ­ლე­ბად და­საქ­მე­ბის დაშ­ვე­ბაა.“ – ამბობს თამარ ჩოჩიშვილი.

გა­მო­ი­ყე­ნებს თუ არა სკო­ლის მოქ­მე­დი ფსი­ქო­ლო­გი კა­ნონ­ში ცვლი­ლე­ბის ასახ­ვის შემ­დეგ გა­ჩე­ნილ ალ­ტერ­ნა­ტი­ვას, თა­მა­რი ამ­ბობს, რომ არ­ჩე­ვანს ისევ ფსი­ქო­ლო­გო­ბა­ზე გა­ა­კე­თებს, რად­გან სა­მუ­შაო სა­ა­თე­ბის გრა­ფი­კის მი­ხედ­ვით, მის­თ­ვის უფ­რო მი­სა­ღე­ბია. „არ­ჩე­ვანს ვა­კე­თებ მხო­ლოდ იმის გა­მო, რომ ამის გარ­და სხვა სამ­სა­ხუ­რე­ბიც მაქვს და სპე­ცი­ა­ლურ მას­წავ­ლებ­ლო­ბას, რო­მე­ლიც სა­ა­თობ­რი­ვად მე­ტია, ფი­ზი­კუ­რად ვერ შე­ვი­თავ­სებ. ამის გარ­და, სპე­ცი­ა­ლუ­რი სა­ჭი­რო­ე­ბის მქო­ნე ბავ­შ­ვებ­თან ვმუ­შა­ობ კოგ­ნი­ტურ უნა­რებ­ზე, რაც ჩემ­თ­ვის, რო­გორც პრო­ფე­სი­ო­ნა­ლის­თ­ვის, ძა­ლი­ან მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია.“ თუმ­ცა, ამ­ბობს, რომ მის გარ­შე­მო არი­ან ადა­მი­ა­ნე­ბი, საკ­მა­ოდ კვა­ლი­ფი­ცი­უ­რი ფსი­ქო­ლო­გე­ბი, რომ­ლებ­მაც იცი­ან სსსმ ბავ­შ­ვებ­თან მუ­შა­ო­ბის სპე­ცი­ფი­კა, რო­გორ გა­უმ­კ­ლავ­დ­ნენ ქცე­ვით სირ­თუ­ლე­ებს, ასე­ვე, კოგ­ნი­ტუ­რი უნა­რე­ბის შე­ფა­სე­ბა, გან­ვი­თა­რე­ბა და სურ­ვი­ლი აქვთ, და­საქ­მ­დ­ნენ სკო­ლებ­ში სპეც­მას­წავ­ლებ­ლე­ბად. თუ­კი კა­ნო­ნი ამის შე­საძ­ლებ­ლო­ბას მის­ცემს, ფიქ­რობს, რომ ბევ­რი კვა­ლი­ფი­ცი­უ­რი კად­რი შე­ე­მა­ტე­ბა სკო­ლებს სპეც­მას­წავ­ლე­ბ­ლების სა­ხით.

ცვლი­ლე­ბით გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბუ­ლია, რომ სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლე­ბე­ლი უნ­და აკ­მა­ყო­ფი­ლებ­დეს მას­წავ­ლებ­ლის პრო­ფე­სი­უ­ლი სტან­დარ­ტით დად­გე­ნილ მოთხოვ­ნებს და ერთ-ერთ შემ­დეგ მოთხოვ­ნას:

ა) უნ­და ჰქონ­დეს მას­წავ­ლებ­ლის მომ­ზა­დე­ბის ინ­ტეგ­რი­რე­ბუ­ლი სა­ბა­კა­ლავ­რო-სა­მა­გის­ტ­რო სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო პროგ­რა­მის ან მა­გის­ტ­რა­ტუ­რის სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო პროგ­რა­მის დას­რუ­ლე­ბის შე­დე­გად მი­ნი­ჭე­ბუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბის მა­გის­ტ­რის ან მას­თან გა­თა­ნაბ­რე­ბუ­ლი აკა­დე­მი­უ­რი ხა­რის­ხი (ზო­გა­დი გა­ნათ­ლე­ბის შე­სა­ბა­მი­სი სა­ფე­ხუ­რის საგ­ნის/საგ­ნე­ბის სწავ­ლე­ბის უფ­ლე­ბის მი­თი­თე­ბით) და ჩა­ბა­რე­ბუ­ლი ჰქონ­დეს სა­ქარ­თ­ვე­ლოს კა­ნონ­მ­დებ­ლო­ბით გან­საზღ­ვ­რუ­ლი სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის გა­მოც­და ან მო­პო­ვე­ბუ­ლი ჰქონ­დეს სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის მომ­ზა­დე­ბის სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო პროგ­რა­მის დაძ­ლე­ვის და­მა­დას­ტუ­რე­ბე­ლი სერ­ტი­ფი­კა­ტი;

ბ) უნ­და ჰქონ­დეს მას­წავ­ლებ­ლის მომ­ზა­დე­ბის ინ­ტეგ­რი­რე­ბუ­ლი სა­ბა­კა­ლავ­რო-სა­მა­გის­ტ­რო სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო პროგ­რა­მის დას­რუ­ლე­ბის შე­დე­გად მი­ნი­ჭე­ბუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბის მა­გის­ტ­რის ან მას­თან გა­თა­ნაბ­რე­ბუ­ლი აკა­დე­მი­უ­რი ხა­რის­ხი და ამ პროგ­რა­მის ფარ­გ­ლებ­ში გავ­ლი­ლი უნ­და ჰქონ­დეს სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის მომ­ზა­დე­ბის მო­დუ­ლი;

გ) უნ­და ჰქონ­დეს სპე­ცი­ა­ლუ­რი გა­ნათ­ლე­ბის ან გა­ნათ­ლე­ბის მეც­ნი­ე­რე­ბე­ბის (ნაშ­რო­მი უნ­და ეხე­ბო­დეს ინ­კ­ლუ­ზი­ურ გა­ნათ­ლე­ბას) დოქ­ტო­რის აკა­დე­მი­უ­რი ხა­რის­ხი;

დ) უნ­და ჰქონ­დეს სულ მცი­რე ბა­კა­ლავ­რის ან მას­თან გა­თა­ნაბ­რე­ბუ­ლი აკა­დე­მი­უ­რი ხა­რის­ხი და გავ­ლი­ლი უნ­და ჰქონ­დეს სპე­ცი­ა­ლუ­რი გა­ნათ­ლე­ბის სა­მა­გის­ტ­რო პროგ­რა­მა ან ჩა­ბა­რე­ბუ­ლი ჰქონ­დეს სა­ქარ­თ­ვე­ლოს კა­ნონ­მ­დებ­ლო­ბით გან­საზღ­ვ­რუ­ლი სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის გა­მოც­და ან მო­პო­ვე­ბუ­ლი ჰქონ­დეს სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის მომ­ზა­დე­ბის სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო პროგ­რა­მის დაძ­ლე­ვის და­მა­დას­ტუ­რე­ბე­ლი სერ­ტი­ფი­კა­ტი;

ე) უნ­და ჰქონ­დეს მას­წავ­ლებ­ლო­ბის უფ­ლე­ბა უმაღ­ლე­სი გა­ნათ­ლე­ბის და­მა­დას­ტუ­რე­ბე­ლი დო­კუ­მენ­ტის მი­ხედ­ვით ან, სულ მცი­რე, ფსი­ქო­ლო­გის ბა­კა­ლავ­რის ან ოკუ­პა­ცი­უ­რი თე­რა­პევ­ტის აკა­დე­მი­უ­რი ხა­რის­ხი და ჩა­ბა­რე­ბუ­ლი ჰქონ­დეს სა­ქარ­თ­ვე­ლოს კა­ნონ­მ­დებ­ლო­ბით გან­საზღ­ვ­რუ­ლი სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის გა­მოც­და ან მო­პო­ვე­ბუ­ლი ჰქონ­დეს სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის მომ­ზა­დე­ბის სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო პროგ­რა­მის დაძ­ლე­ვის და­მა­დას­ტუ­რე­ბე­ლი სერ­ტი­ფი­კა­ტი.

ლა­ლი ჯე­ლა­ძე

საქართველოს პარლამენტმა, 20 ოქტომბერს პირველი მოსმენით, მხარი დაუჭირა „ზოგადი განათლების შესახებ“ და „უმაღლესი განათლების შესახებ“ კანონებში შესატან ცვლილებებს.

მსგავსი სიახლეები

გაიცანით ფინალისტი

გაიცანით ფინალისტი

გაიცანით ფინალისტი

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება