19 სექტემბერი, პარასკევი, 2025

სპე­ცი­ა­ლუ­რი გა­ნათ­ლე­ბის მას­წავ­ლებ­ლის თვით­შე­ფა­სე­ბის კითხ­ვა­რი და პრო­ფე­სი­უ­ლი საქ­მი­ა­ნო­ბის რეფ­ლექ­სია

სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის თვით­შე­ფა­სე­ბის კითხ­ვა­რი მას­წავ­ლებ­ლის პორ­ტ­ფო­ლი­ოს ერთ-ერ­თი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი კომ­პო­ნენ­ტია და ის პე­და­გო­გის პრაქ­ტი­კის გა­ნუ­ყო­ფე­ლი ნა­წი­ლია. ეს არის გან­მა­ვი­თა­რე­ბე­ლი შე­ფა­სე­ბის ერთ-ერ­თი ფორ­მა, რომ­ლის დრო­საც მას­წავ­ლე­ბე­ლი აკე­თებს თვით­რეფ­ლექ­სი­ას – სა­კუ­თა­რი პრო­ფე­სი­უ­ლი გა­მოც­დი­ლე­ბის კრი­ტი­კულ ანა­ლიზს.

პრაქ­ტი­კა გვიჩ­ვე­ნებს, რომ თვით­შე­ფა­სე­ბის კითხ­ვა­რი ერ­თ­გ­ვა­რი პრო­ფე­სი­უ­ლი ორი­ენ­ტი­რია სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის­თ­ვის, რო­მელ­საც შე­უძ­ლია პრო­ცეს­ში და­ი­ნა­ხოს სა­კუ­თა­რი შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბი, გა­მოწ­ვე­ვე­ბი და გან­სა­ვი­თა­რე­ბე­ლი უნა­რე­ბი, რო­მე­ლიც სას­წავ­ლო პრო­ცე­სის და სპე­ცი­ა­ლუ­რი სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო სა­ჭი­რო­ე­ბის მქო­ნე მოს­წავ­ლე­ე­ბის შე­დე­გე­ბის გა­უმ­ჯო­ბე­სე­ბას უწყობს ხელს.

უნ­და აღი­ნიშ­ნოს, რომ თვით­შე­ფა­სე­ბის კითხ­ვა­რის წარ­მო­ე­ბა, მი­სი სწო­რად გა­მო­ყე­ნე­ბა არც თუ ისე მარ­ტი­ვია, პი­რი­ქით, სპე­ცი­ა­ლის­ტის­თ­ვის რო­გორც სუ­ბი­ექ­ტის­თ­ვის, რთუ­ლია სა­კუ­თა­რი პრაქ­ტი­კის მი­უ­კერ­ძო­ე­ბე­ლი და თვით­კ­რი­ტი­კუ­ლი შე­ფა­სე­ბა. ამი­სათ­ვის სა­ჭი­როა ისე­თი პი­როვ­ნუ­ლი და პრო­ფე­სი­უ­ლი უნა­რე­ბის ფლო­ბა, რო­გო­რი­ცაა: მიმ­ღებ­ლო­ბა/სი­ახ­ლე­ე­ბის მი­ღე­ბის მა­ღა­ლი მო­ტი­ვა­ცია, უწყ­ვეტ პრო­ფე­სი­ულ გან­ვი­თა­რე­ბა­ზე ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლო­ბა, მა­ღა­ლი პა­სუ­ხის­მ­გებ­ლო­ბა, კრი­ტი­კუ­ლად შე­ფა­სე­ბის უნა­რი, შე­მოქ­მე­დე­ბი­თო­ბა, ად­მი­ნის­ტ­რა­ცი­ის და კო­ლე­გე­ბის უკუ­კავ­ში­რის სა­ფუძ­ველ­ზე სა­კუ­თა­რი კომ­პე­ტენ­ცი­ე­ბისა და სა­ჭი­რო­ე­ბე­ბის იდენ­ტი­ფი­კა­ცია და სხვ.

სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის პორ­ტ­ფო­ლიო, რო­მე­ლიც სპე­ცი­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის პრო­ფე­სი­უ­ლი სტან­დარ­ტის გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბით შე­იქ­მ­ნა, მო­ი­ცავს სამ ძი­რი­თად კომ­პო­ნენტს, რო­მე­ლიც, თავის მხრივ, რა­მ­დე­ნი­მე მი­მარ­თუ­ლე­ბად იყო­ფა. თვით­შე­ფა­სე­ბის კომ­პო­ნენ­ტე­ბია:

თვით­შე­ფა­სე­ბის კითხ­ვა­რი, რო­გორც წე­სი, ძი­რი­თა­დად, ორ მი­ზანს ემ­სა­ხუ­რე­ბა: პირ­ვე­ლი – და­ეხ­მა­როს სპე­ცი­ა­ლუ­რ მას­წავ­ლებ­ელს სა­კუ­თა­რი კომ­პე­ტენ­ცი­ე­ბისა და სა­ჭი­რო­ე­ბე­ბის გან­საზღ­ვ­რა­ში თვით­რეფ­ლექ­სი­ის გზით და მე­ო­რე – აღ­ნიშ­ნ­უ­ლი პრო­ფე­სი­უ­ლი სა­ჭი­რო­ე­ბე­ბის, კომ­პე­ტენ­ცი­ე­ბის გაზ­რ­დის მიზ­ნით, ხე­ლი შე­უწყოს მი­სი კვა­ლი­ფი­კა­ცი­ის ამაღ­ლე­ბას.

უტ­რე­ხის უნი­ვერ­სი­ტე­ტის პრო­ფე­სორ-ემე­რი­ტუს­მა, მას­წავ­ლებ­ლის პორ­ტ­ფო­ლი­ოს მკვლე­ვარ­მა, ფრედ კორ­ტა­გენ­მა (Korthagen, F. 2004) შე­ი­მუ­შა­ვა მას­წავ­ლებ­ლის რეფ­ლექ­სი­ის ანა­ლი­ზის მო­დე­ლი, რო­მელ­შიც იგი ეხე­ბა რო­გორც ში­და, ისე გა­რე ზე­გავ­ლე­ნის ფაქ­ტო­რებს. მას­წავ­ლებ­ლის რეფ­ლექ­სი­უ­რი უნა­რე­ბის შე­ფა­სე­ბის­თ­ვის ავ­ტო­რი გა­მო­ყოფს შემ­დეგ ში­და ფაქ­ტო­რებს: მი­სია/ხედ­ვა, პრო­ფე­სი­უ­ლი იდენ­ტო­ბა, რო­მე­ლიც ასა­ხავს სა­კუ­თა­რი რო­ლის გაც­ნო­ბი­ე­რე­ბას სწავ­ლე­ბის მიდ­გო­მებს, და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბებს; რწმე­ნებს, რო­მე­ლიც ასა­ხავს მას­წავ­ლებ­ლის მო­ლო­დი­ნებს და მოს­წავ­ლე­ე­ბის შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბის შე­სა­ხებ აღ­ქ­მებს, კომ­პე­ტენ­ცი­ებსა და ქმე­დე­ბებს. ეს ის ფაქ­ტო­რე­ბია, რო­მელ­თა შეს­წავ­ლი­თაც ზო­გი­ერთ ქვე­ყა­ნა­ში სპე­ცი­ა­ლის­ტე­ბი მას­წავ­ლებ­ლის პორ­ტ­ფო­ლი­ოს აანა­ლი­ზე­ბენ და აფა­სე­ბენ. თუმ­ცა, ავ­ტო­რი რეფ­ლექ­სი­ის ანა­ლი­ზის მო­დელ­ში, ასე­ვე, ხაზს უს­ვამს სას­წავ­ლო გა­რე­მოს, რო­გორც სას­წავ­ლო შე­დე­გებ­ზე მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი გავ­ლე­ნის მქო­ნე ფაქ­ტორს. წარ­მო­უდ­გე­ნე­ლია, შე­სა­ბა­მის გა­რე­მო პი­რო­ბე­ბის; ტექ­ნი­კუ­რი მოწყო­ბი­ლო­ბე­ბის, ინ­ვენ­ტა­რის, თუ სას­წავ­ლო გან­მა­ვი­თა­რე­ბე­ლი  მა­სა­ლის გა­რე­შე, ეფექ­ტი­ა­ნი სას­წავ­ლო პრო­ცე­სის და­გეგ­მ­ვა და გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბა (Korthagen, F. 2004).

ხში­რად მის­ვა­მენ ხოლ­მე კითხ­ვას, რის სა­ფუძ­ველ­ზე უნ­და შე­ავ­სოს სპე­ცი­ა­ლურ­მა მას­წავ­ლე­ბელ­მა თვით­შე­ფა­სე­ბის კითხ­ვა­რი – არ­სე­ბულ სფე­რო­ში მი­ღე­ბუ­ლი მთლი­ა­ნი გა­მოც­დი­ლე­ბის სა­ფუძ­ველ­ზე თუ იმ მოს­წავ­ლე­ე­ბის სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო სა­ჭი­რო­ე­ბე­ბის გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბით, რო­მელ­საც ის ამ­ჟა­მად ას­წავ­ლის სკო­ლა­ში. პა­სუ­ხია ორი­ვე – რო­გორც მას­წავ­ლებ­ლის უკ­ვე მი­ღე­ბუ­ლი გა­მოც­დი­ლე­ბის, ისე ამ­ჟა­მინ­დე­ლი მიღ­წე­ვე­ბის და გა­მოწ­ვე­ვე­ბის გათ­ვა­ლი­სწი­ნე­ბით.

სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში, ჯერ­ჯე­რო­ბით, არ გვყავს სპე­ცი­ა­ლის­ტ­თა გუნ­დი, ე.წ. ქე­ის მე­ნე­ჯე­რე­ბი, რომ­ლე­ბიც სპე­ცი­ა­ლუ­რი გა­ნათ­ლე­ბის მას­წავ­ლებ­ლის და სსსმ მოს­წავ­ლის პორ­ტ­ფო­ლი­ოს ანა­ლი­ზის სა­ფუძ­ველ­ზე, მაქ­სი­მა­ლუ­რად ობი­ექ­ტუ­რად შე­ა­ფა­სე­ბენ მას­წავ­ლებ­ლის საქ­მი­ა­ნო­ბას და მი­სი თვით­რეფ­ლექ­სი­ის უნა­რებს. კორ­ტა­გე­ნი გა­მო­ყოფს თვით­რეფ­ლექ­სი­ის ხუთ სა­ფე­ხურს, ესე­ნია: გა­მოც­დი­ლე­ბის მი­ღე­ბა, სა­კუ­თა­რი პრაქ­ტი­კის ანა­ლი­ზი, სა­კუ­თა­რი გა­მოც­დი­ლე­ბი­დან ძი­რი­თა­დი ას­პექ­ტე­ბის გა­მო­ყო­ფა, სა­მო­მავ­ლო ალ­ტერ­ნა­ტი­უ­ლი ქმე­დე­ბე­ბის და­გეგ­მ­ვა და გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბა  (Korthagen, F. 2004). ამიტომ სპეციალური განათლების მასწავლებლების კონსულტირების პროცესში მნიშვნელოვანია თვითშეფასების კითხვარის სხვა კომპონენტებთან მიმართებაში განხილვა და შეფასება, რაც უფრო მეტად დაანახებს სპეციალისტებს აღნიშნული დოკუმენტის მნიშვნელობას.

იმი­სათ­ვის, რომ თვით­შე­ფა­სე­ბის კითხ­ვა­რის სა­ფუძ­ველ­ზე მას­წავ­ლე­ბელს შე­საძ­ლებ­ლო­ბა ჰქონ­დეს, აიმაღ­ლოს კომ­პე­ტენ­ცია და კვა­ლი­ფი­კა­ცია, აღ­ნიშ­ნუ­ლი დო­კუ­მენ­ტის სა­ფუძ­ველ­ზე, ქმნის სა­მოქ­მე­დო გეგ­მას, რო­მე­ლიც უნ­და ავალ­დე­ბუ­ლებ­დეს დი­რექ­ცი­ას, მო­ი­ძი­ოს და ჩარ­თოს სპე­ცი­ა­ლუ­რი გა­ნათ­ლე­ბის მას­წავ­ლე­ბე­ლი ისეთ აქ­ტი­ვო­ბებ­ში (ტრე­ნინ­გე­ბი, სე­მი­ნა­რე­ბი, სა­მუ­შაო შეხ­ვედ­რე­ბი, პრო­ექ­ტე­ბი და ა.შ.), რო­მე­ლიც ხელს შე­უწყობს პრო­ფე­სი­უ­ლი უნა­რე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბას და მისი თვი­თე­ფექ­ტი­ა­ნო­ბის გან­ც­დის გაზ­რ­დას.

 

ნა­თია ნი­ა­უ­რი – ინკლუზიური განათლების სპეციალისტი, თვითშეფასების კითხვარის ავტორი, სპეციალური განათლების მასწავლებლის პორტფოლიოს მკვლევარი

 

წყარო:

Korthagen , F.A.J. (2004) In search of the essence of a good teacher: towards a more holistic approach in teacher education, Teaching and Teacher Education, 20, pp. 77–97.

Tigelaar, D.  Dolmans, D.   Grave, W. D.  Wolfhagen, M. (2006) Portfolio as a tool to stimulate teachers’ reflection,  Medical Teacher, Vol. 28, No. 3, 2006, pp. 277–282

https://www.toolshero.com/personal-development/korthagen-reflection-model/

„მასწავლებლის პროფესიული სტანდარტის დამტკიცების შესახებ“ საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების მინისტრის 2008 წლის 21 ნოემბრის №1014 ბრძანება, სპეციალური მასწავლებლის სტანდარტი  https://matsne.gov.ge/ka/document/view/4841342?publication=0

პედაგოგიური გზამკვლევი პროფესიული განათლების მასწავლებლებისთვის, მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ეროვნული  ცენტრი, 2016

თვითშეფასების კითხვარი 

სამოქმედო გეგმა

მსგავსი სიახლეები

გაიცანით ფინალისტი

გაიცანით ფინალისტი

გაიცანით ფინალისტი

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება