✔️ხათუნა ხაჟომია ფოთის №1 საჯარო სკოლის სპეციალური მასწავლებელი, 2022 წლის საუკეთესო სპეციალური მასწავლებელი
✔️🔷 წლის საუკეთესო სპეციალურ მასწავლებლად აღიარება ჩემთვის უდიდესი პასუხისმგებლობაა, ვიყო კიდევ უფრო მეტად, მაქსიმალურად ორიენტირებული სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროების მქონე მოსწავლეების სწავლების ხარისხის გაუმჯობესებაზე. მოსწავლესთან ურთიერთობის დროს ვარ გულწრფელი და ვცდილობ, ყოველი გაკვეთილი შემოქმედებითი კუთხით გადავწყვიტო, რომ გაკვეთილი მოსწავლისთვის იყოს სიამოვნება, სიხალისე, საკუთარი ძალების მოსინჯვის მცდელობა.
ძალიან მიყვარს სიახლეები. ინკლუზიური განათლება რამდენიმე წლის წინ იყო სიახლე და ასევე დიდი გამოწვევა, რამდენად გაართმევდა თავს სასკოლო საზოგადოება ამ პროცესს. ჩემი პირველი ნაბიჯები ინკლუზიური განათლებისკენ ამ სფეროსადმი დიდმა ინტერესმა და იმ ბავშვების სიყვარულმა განაპირობა, რომლებიც, თანატოლებთან შედარებით, ცოტათი მეტ ყურადღებას და განსაკუთრებულ მიდგომას საჭიროებენ.
✔️🔷 პირველ რიგში, აუცილებელია შინაგანი მოტივაციის ქონა. ამ გზაზე სირთულეები იქნება, რამაც უფრო მეტი გამოცდილება უნდა შეგვძინოს. გიყვარდეთ თქვენი საქმე და აკეთეთ მთელი გულით! ემსახურო ამ საქმეს ნიშნავს თავადაც განსაკუთრებული იყო და შეგეძლოს, დაინახო მოსწავლეში მისი განსაკუთრებული მხარეები, რომელიც შეგიძლია წინ წამოწიო და მეტი განვითარების შანსი მისცე.
✔️🔷 სპეციალური მასწავლებლის სამუშაო დღე მოსწავლეზე ფიქრით იწყება, რასაც წინასწარ შედგენილი განრიგი ერთგვარ სამუშაო ჩარჩოში აქცევს: ზოგ მოსწავლეს ინდივიდუალური მეცადინეობა ესაჭიროება, ზოგთან გაკვეთილზე შესვლა და იქ დახმარების გაწევაა საჭირო, ზოგჯერ საგნის მასწავლებელთან ერთად აქტივობაა დასაგეგმი ან ადაპტირებული მასალებია მოსაძიებელი ბავშვთან სამუშაოდ, ზოგჯერ ინდივიდუალური სასწავლო გეგმის სამუშაო ჯგუფის შეხვედრაა დაგეგმილი, სადაც საგნის მასწავლებლებთან ერთად განვიხილავთ მოსწავლის ინდივიდუალური სასწავლო გეგმის შესრულების პროცესს, სად წავიწიეთ წინ, სად გაგვიჭირდა, იქნებ ცოტათი კიდევ გავამარტივოთ სასწავლო გეგმა ან სწავლების სტრატეგია შევცვალოთ. სირთულეები შეიძლება ყველა ამ აქტივობის დროს შეგვხვდეს, თუმცა, მშობელთან და საგნის პედაგოგებთან თანამშრომლობის გზით, ყველაფრის დაძლევა შესაძლებელია.
✔️🔷 სკოლაში 13 სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროების მქონე მოსწავლე ირიცხება, განვითარების სხვადასხვა დარღვევით. მათთან ინდივიდუალური სასწავლო გეგმის მიხედვით ვმუშაობთ. ვცდილობთ, ბავშვები კლასგარეშე აქტივობებშიც ჩავრთოთ, სადაც მათი შესაძლებლობების წარმოჩენა მაქსიმალურადაა შესაძლებელი. სხვადასხვა აქტივობით ყველა მნიშვნელოვან თარიღს ვეხმაურებით, რაც მიმართულია ადამიანების ცნობიერების ამაღლებისკენ: „მე უნდა ვიყო ტოლერანტი“, „ჩვენ და აუტიზმი“, „ყველა თანასწორია, ყველა განსხვავებულია“, „არა ბულინგს“, „რატომ ჭრელი წინდები?“, „ჩვენ ფერადი მეგობრები ვართ“ — ეს იმ აქტივობების მოკლე ჩამონათვალია, რასაც ვგეგმავთ და ვახორციელებთ. ასევე, ვეხმაურებით მნიშვნელოვან თარიღებს, შესაბამისი შინაარსის ფილმების ჩვენებით, დისკუსიით, ბუკლეტების დამზადებით და გავრცელებით.
✔️🔷 ყველაზე ეფექტურია ბავშვებთან სწავლების მულტიმოდალური (მულტისენსორული) მიდგომა, რომელიც გულისხმობს ყველა შეგრძნების ორგანოს მაქსიმალურად ჩართვას/გამოყენებას საგაკვეთილო პროცესში. ეს მეთოდი საშუალებას აძლევს მოსწავლეს, უკეთ აღიქვას, შეიმეცნოს და დაიმახსოვროს ახალი მასალა. ასევე ყველაზე ეფექტური აქტივობაა მათი კლასგარეშე აქტივობებში ჩართვა, რაც მათ სოციალიზაციას უწყობს ხელს.
✔️🔷 საგნის მასწავლებელმა უნდა ითანამშრომლოს სპეციალურ მასწავლებელთან და მშობელთან. თანამშრომლობა ყველაზე დიდი შედეგის მომტანია სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროების მქონე მოსწავლის სწავლების პროცესში. გაკვეთილის დაგეგმვის დროს, მოსწავლის საჭიროებები და შესაძლებლობები გაითვალისწინონ.
სპეციალურ მასწავლებლებს დიდი ძალისხმევა სჭირდებათ, თავიანთი საქმე ხარისხიანად რომ აკეთონ და ნამდვილად დასაფასებელია თითოეულის შრომა და მონდომება.
✔️🔷 გასულ წელს ჩავაბარე სასერტიფიკაციო გამოცდა და უფროსი სპეციალური მასწავლებელი გავხდი. გამოცდის წარმატებით ჩასაბარებლად, რა თქმა უნდა, აუცილებელია გარკვეული საკითხების სიღრმისეული ცოდნა, რომელიც გამყარებულია სპეციალური მასწავლებლის პრაქტიკით, გამოცდილებით. ზოგადად, საგამოცდო ტესტები საშუალო სირთულის იყო. ვფიქრობ, ბარიერის გადალახვა დიდ სირთულეს არ უნდა წარმოადგენდეს, როცა ბავშვებთან მუშაობ და მათთან ურთიერთობის გამოცდილება გაქვს, რადგან მათთან ერთად იზრდები — ხან წინ მიდიხარ და ხან უკან… ჰო, ასეც ხდება…
✔️🔷 ყველაზე დიდ გამოწვევად მაინც ის საკითხი რჩება, თუ რამდენად მაქსიმალურად არიან საგაკვეთილო პროცესში ჩართული სსსმ მოსწავლეები; რამდენად არის მათი საჭიროებები და შესაძლებლობები გათვალისწინებული საგაკვეთილო პროცესის დაგეგმვისა და განხორციელების დროს. სპეციალური მასწავლებლისთვის კი ეს ერთგვარი გამოწვევაა, გააძლიეროს და ხელი შეუწყოს საგნის მასწავლებელს ამ პროცესების მიმდინარეობაში.
✔️🔷 ხელშეწყობას ნამდვილად ვგრძნობ სკოლის დირექციისგან, ასევე მულტიდისციპლინური გუნდისგან. უბრალოდ, ვისურვებდი, იყოს იმის შესაძლებლობა, რომ ყველა სკოლას ჰყავდეს ფსიქოლოგი, ლოგოპედი, საჭიროების შემთხვევაში, ოკუპაციური თერაპევტი, რადგან ერთიანი მუშაობით უკეთესი შედეგის მიღწევაა შესაძლებელი. გვაქვს რესურსები, რომელსაც ხშირად ვაახლებთ ხოლმე, მაგრამ უამრავი ელექტრონული სასწავლო მასალა და რესურსია, რომელთა ლამინირებული ბარათების სახით დამზადებას ვისურვებდი.