3 მარტი, ორშაბათი, 2025

„დე­და­ზე მე ისე­თი რა უნ­და ვთქვა?!“

spot_imgspot_img

„დე­და­ზე მე ისე­თი რა უნ­და ვთქვა, მაგ­რამ ჩე­მი მო­სა­ყო­ლი მა­ინც უნ­და მოვ­ყ­ვე,“ — ასე იწყე­ბა რე­ზო ინა­ნიშ­ვი­ლის ნო­ვე­ლა „მე დე­და­ზე ისე­თი რა უნ­და ვთქვა“. მე­ტი რომ აღარც გა­ეგ­რ­ძე­ლე­ბი­ნა, სათ­ქ­მე­ლი უკ­ვე ემო­ცი­უ­რად იყო ნათ­ქ­ვა­მი და მკითხ­ვე­ლის გო­ნე­ბა­ში ეს სიტყ­ვე­ბი ისე­დაც სა­ფიქ­რალს აღ­ძ­რავ­და, მაგ­რამ ეს ნო­ვე­ლა, თა­ვი­დან ბო­ლომ­დე ოქ­როს სიტყ­ვე­ბით რომ არის და­წე­რი­ლი, ემო­ცი­ის კო­რი­ან­ტელ­ში გაგ­ხ­ვევს, სი­ხა­რუ­ლის, სევ­დის, დარ­დის ცრემლს მოგ­გ­ვ­რის და კი­დევ ერ­თხელ და­გა­ფიქ­რებს და შე­მო­გი­ძა­ხებს: ეი, შენ, ადა­მი­ა­ნო, „თუ დე­და არ გე­ნატ­რე­ბა და არც არაფ­რის გე­ში­ნია, სი­ცოცხ­ლეს ფა­სი არ ჰქო­ნია შენ­თ­ვის… დე­დის მო­ნატ­რე­ბაა ადა­მი­ა­ნო­ბა“ (ოთარ ჭი­ლა­ძე).

პერ­სო­ნაჟს, დე­დას­თან ფა­თი­ფუ­თით და საქ­მი­ა­ნად რომ ჩა­ვი­და და „ერ­თი დღე და ერ­თი ღა­მე“ დარ­ჩა, ერ­თი სუ­ლი ჰქონ­და, რო­დის და­ად­გე­ბო­და სახ­ლის­კენ, ქა­ლა­ქის­კენ მი­მა­ვალ გზას ერ­თ­ფე­რო­ვა­ნი, ბა­ნა­ლუ­რი, მა­რა­დი­უ­ლად და­უმ­თავ­რე­ბე­ლი საქ­მე­ე­ბის აღ­სას­რუ­ლებ­ლად. მო­დი­ო­და დე­დი­სა­გან, რო­მე­ლიც ისევ შვი­ლის და­სამ­შ­ვი­დებ­ლად იღი­მე­ბო­და და ეუბ­ნე­ბო­და: „* ხან ვწე­ვარ, შვი­ლო, ხან, აი, ასე დავ­რაც­რა­ცე­ბო“. დე­დის სახ­ლი­დან სად­გუ­რამ­დე 4 კი­ლო­მეტ­რი იყო… დე­და ძვე­ლე­ბუ­რი ფარ­ნით იდ­გა და შვილს, თავ­დაღ­მარ­თ­ში მი­მა­ვალს, გზას უნა­თებ­და. „ისე ჩა­ვე­დი სად­გურ­ში, ისე ავე­დი მა­ტა­რე­ბელ­ში, ის შუ­ქი მხო­ლოდ პა­ტა­რავ­დე­ბო­და და არ იძ­ვ­რო­და. ვუ­ყუ­რებ­დი ვა­გო­ნის ფან­ჯ­რი­დან და ვწყრე­ბო­დი დე­დე­ბის სი­ჯი­უ­ტე­ზე,“ — ამ­ბობს მწე­რა­ლი და ქვე­ტექ­ს­ტი ამ სიტყ­ვე­ბი­სა არის ის, რომ იმ წკვა­რამ­სა და სი­ცი­ვე­ში ფარ­ნით ხელ­ში დე­და ისევ ჯი­უ­ტად ცდი­ლობ­და შვი­ლის სა­ვა­ლი გზის გა­ი­ო­ლე­ბა­სა თუ მი­სი დაღ­ლის გა­ზი­ა­რე­ბას. ჯან­და­ბას დე­დის „რაც­რა­ცით“ სი­ა­რულს… შვი­ლი ხომ ეყო­ლე­ბა კარ­გად, ან რად უნ­და დე­დას ორი თვა­ლი, სა­კუ­თა­რი სურ­ვი­ლე­ბი?! მთა­ვა­რია, წინ მი­დი­ო­დეს მი­სი პირ­მ­შო, მი­სი მო­ნა­გა­რი და ეს სრუ­ლი­ად საკ­მა­რი­სი იქ­ნე­ბა ბედ­ნი­ე­რე­ბი­სათ­ვის. ნო­ვე­ლის ემო­ცი­უ­რი ფო­ნი ფი­ნა­ლის­კენ ძლი­ერ­დე­ბა მა­შინ, რო­ცა ავ­ტო­რი ამ­ბობს: „ის კი იყო და ის, ცოცხა­ლი აღარ მი­ნა­ხავს დე­და­ჩე­მი. დე­კემ­ბ­რის თექ­ვ­ს­მეტ­ში უწ­ვა­ლებ­ლად და­ლია სუ­ლი და დამ­რ­ჩა იმ ფარ­ნის შუ­ქი სა­მუ­და­მო დარ­დად“. ამ დარდს არ აქვს წა­მა­ლი, ეს ისე­თი ვა­რა­მია, ვე­რაფ­რით რომ ვერ ჩა­ა­ყუ­ჩებ და გა­არ­თობ. ამას ჩუ­მი, მა­რა­დი­უ­ლი, გაბ­მუ­ლი დარ­დი ახ­ლავს, რო­მე­ლიც ტვი­ნის ყვე­ლა უჯ­რე­დამ­დე ჩა­დის და იქი­დან ღრე­ნას იწყებს — გუ­ლის­გა­მაწ­ვ­რი­ლე­ბელს და და­უმ­თავ­რე­ბელს. აკი ამი­ტო­მაც ამ­ბობს ავ­ტო­რი: „და­ვუნ­თებ ხოლ­მე სან­თელს, და­ვუ­ჩო­ქებ, მაგ­რამ ვე­რა­ფერს ვშვე­ლი ჩემს დარდს…“.

რე­ზო ინა­ნიშ­ვილს ამა­ვე თე­მა­ზე კი­დევ ერ­თი მოთხ­რო­ბა აქვს და­წერ­ილი — „დე­დე­ბი“.  უშ­ვი­ლოდ დარ­ჩე­ნი­ლი დე­და სოფ­ლის ქა­ლებ­თან ზღაპ­რებს ყვე­ბა, რად­გან თვი­თო­ნაც არ უნ­და და­ი­ჯე­როს, რომ შვი­ლი მას­თან აღარ არის. რა არის ეს? სა­კუ­თა­რი თა­ვის ნუ­გე­ში თუ სხვა­თა თვალ­ში გი­ჟო­ბა­ნას თა­მა­ში, იქ­ნებ, სა­ნამ გუ­ლის­გა­სა­ხეთქს რა­მეს ჰკითხა­ვენ, თვი­თონ­ვე პა­სუ­ხობს გა­ზე­პი­რე­ბულ ფრა­ზებს?! რა უნ­და დე­დას, მა­რა­დი­უ­ლი სიყ­ვა­რუ­ლის ნათ­ლი­ას? მოთხ­რო­ბის ფი­ნალ­ში ვი­გებთ, რომ ჭკუ­ა­ზე შეშ­ლი­ლი კი არ არის დე­და (რო­გორც სოფ­ლის ქა­ლებს ჰგო­ნი­ათ), არა­მედ რე­ა­ლო­ბას შეგ­ნე­ბუ­ლად გა­ურ­ბის, მარ­ტო სიზ­მ­რებ­შია ბედ­ნი­ე­რი, სა­დაც თა­ვის მხარ­ბე­ჭი­ან, ულა­მა­ზეს, მზე­ჭა­ბუკ შვილს ხე­დავს, ახ­ლა კი სიზ­მ­რებ­შიც მი­ა­ტო­ვა შვილ­მა და ამის­თ­ვის მო­სუ­ლა დე­და ექიმ­თან: „ძი­ლის წა­მა­ლი მო­მე­ცი, ძი­ლის წა­მა­ლი მო­მე­ცი, თო­რემ აღარ მე­ძი­ნე­ბა, ბიჭს ვე­ღარ ვხე­დავ და ვი­ღუ­პე­ბიო. ტი­რო­და, ტი­რო­და, სულ თხი­ლის სიმ­ს­ხო ცრემ­ლე­ბი ჩა­მოს­დი­ო­და“.

დე­დის დღეს­თან და­კავ­ში­რე­ბით, ერთ-ერთ ქარ­თულ ტე­ლე­არ­ხ­ზე, ძა­ლი­ან კარ­გი გა­და­ცე­მა — ექ­ს­პე­რი­მენ­ტი ჩა­წე­რეს. მოწ­ვე­უ­ლი ჰყავ­დათ 7 რეს­პონ­დენ­ტი და თი­თო­ე­ულ მათ­განს 7 კითხ­ვა­ზე უნ­და გა­ე­ცა პა­სუ­ხი — თქვე­ნი შვი­ლის საყ­ვა­რე­ლი საჭ­მე­ლი; ბო­ლოს რა სა­ჩუქ­რით გა­ა­ნე­ბივ­რეთ თქვე­ნი შვი­ლი; რო­მელ სიმ­ღე­რას უს­მენს ხში­რად; თქვე­ნი შვი­ლის რამ­დე­ნი ფო­ტო გაქვთ ტე­ლე­ფონ­ში; რამ­დე­ნი წლი­საა თქვე­ნი შვი­ლი და რო­დის უთხა­რით თქვენს შვილს ბო­ლოს, რომ გიყ­ვართ.

ექ­ს­პე­რი­მენ­ტის არ­სი იყო ის, რომ იმა­ვე კითხ­ვებ­ზე უნ­და გა­ე­ცათ რეს­პონ­დენ­ტებს პა­სუ­ხი, ოღონდ, შვილ­თან და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბის ნაც­ვ­ლად, მოწ­მ­დე­ბო­და დე­დას­თან და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა. და აი, აქ აღ­მოჩ­ნ­და, რომ ეს ერ­თი შე­ხედ­ვით სა­ხა­ლი­სო ექ­ს­პე­რი­მენ­ტი დრო­უ­ლი, სა­ჭი­რო და, ამავ­დ­რო­უ­ლად, ძა­ლი­ან სევ­დის მომ­გ­ვ­რე­ლი იყო. შვი­ლე­ბის პა­სუ­ხი დე­დებ­თან მი­მარ­თე­ბით ასე­თი იყო:

— ააა… შე­მიტყუ­ეთ?

— რო­გორ და­ვუ­წი­ეთ ტონს?!

— ვაუუ, ვერ ვიხ­სე­ნებ…

— ვი­ცი, რა არ უყ­ვარს, თუმ­ცა რა უყ­ვარს, აღარ მახსვს…

— აი, სად გა­ვი­ჭე­დე…

— მარ­თ­ლა არ ვი­ცი…

— ალ­ბათ…

— არ ვი­ცი…

— ცო­ტა ხა­ნი მინ­და და მა­ლე ზლუ­ქუნს და­ვიწყებ…

დე­დის ასაკ­ზეც კი და­ფიქ­რ­და თით­ქ­მის ყვე­ლა მათ­გა­ნი; რომ უყ­ვართ, არც ეს უთ­ქ­ვამთ ახ­ლო წარ­სულ­ში და ა.შ. და ა.შ.  მად­ლო­ბა რეს­პონ­დენ­ტებს და გა­და­ცე­მის ავ­ტორს გულ­წ­რ­ფე­ლო­ბი­სა და ბუ­ნებ­რი­ო­ბი­სათ­ვის, თუმ­ცა უნ­და ვთქვათ, რომ ამ გა­და­ცე­მამ სა­კუ­თარ თავ­ში ჩა­მა­ხე­და და მეც იგი­ვე კითხ­ვე­ბი და­ვუს­ვი ჩემს თავს… და იგი­ვე მდუ­მა­რე­ბა, იგი­ვე უხერ­ხუ­ლი შფოთ­ვა, იგი­ვე ნერ­ვი­უ­ლი სი­ცი­ლი თუ ყვე­ლა კითხ­ვის ხუმ­რო­ბის ტალ­ღა­ზე გა­და­ტა­ნა მო­მინ­და. აი, მა­შინ მივ­ხ­ვ­დი, რომ დე­დას­თან შეც­დო­მის დაშ­ვე­ბის უფ­ლე­ბა არ გვაქვს. მარ­თა­ლია, დე­დის ბედ­ნი­ე­რე­ბა ის არის, შვი­ლი რომ გა­ა­ბედ­ნი­ე­როს, თუმ­ცა არც მო­ფე­რე­ბა, თავ­ზე ხე­ლის გა­დას­მა და სიყ­ვა­რუ­ლის ახ­ს­ნა აწყენს მშო­ბელს. ლი­ტე­რა­ტუ­რა კი გვმოძღ­ვ­რავს, რაც ძა­ლა და ღო­ნე აქვს, მაგ­რამ ვაი, რომ ჩვენს ხელ­ში იქ­ცა ხმად მღა­ღა­დებ­ლი­სად უდაბ­ნო­სა ში­ნა. მთე­ლი არ­სით რომ გა­აც­ნო­ბი­ე­რებ ნი­კო ლორ­თ­ქი­ფა­ნი­ძის „თავ­საფ­რი­ა­ნი დე­და­კა­ცის“ ტრა­გე­დი­ას, სიბ­რა­ზის­გან გა­წიწ­მატ­დე­ბი და შვი­ლებ­ზე აჯაგ­რუ­ლი ხმა­მაღ­ლა და­ა­მუ­ნა­თებ ქვრი­ვის უგ­ვან შვი­ლებს. გა­ფო­რი­ა­ქებს მი­სი ტუ­ტუ­ცი ქა­ლიშ­ვი­ლი, რო­მე­ლიც ფიქ­რობს, რომ დე­დი­სათ­ვის სა­ღი­რა­ლი პა­ტი­ვი აქვს ნა­ცე­მი… დე­და კი სხვა შვი­ლის მო­მად­ლი­ე­რე­ბა­საც ცდი­ლობს. გულ­გაგ­ლე­ჯი­ლი, შვი­ლის პა­სუ­ხით ნირ­წამ­ხ­და­რი და შე­უ­რაცხ­ყო­ფი­ლი დე­და მი­დის და თან მი­აქვს ნა­ჯა­ხი­რე­ბი წარ­სუ­ლი, ქმრის ხსოვ­ნა, შვი­ლე­ბის სიყ­ვა­რუ­ლი და მო­მა­ვალ­ში აუცი­ლებ­ლად სათ­ქ­მე­ლი ტყუ­ი­ლი, რო­მე­ლიც თა­ვის სი­ცოცხ­ლე­ში ერ­თა­დერ­თხელ თქვა — აღარ მე­ძე­ბოთ, შვი­ლე­ბო, სა­ლო­ცავ­ში წა­ვე­დი. რა­ტომ იც­რუა დე­დამ, რა­ტომ და­ა­ფა­რა თა­ვის შვი­ლებს ხე­ლი, არის კი ეს სწო­რი საქ­ცი­ე­ლი თუ ნა­მუს­ში ჩა­ხედ­ვა უფ­რო უკე­თე­სი იქ­ნე­ბო­და ამ მონ­ს­ტ­რე­ბი­სათ­ვის, რო­მელ­თაც დი­დი ხნის გან­მავ­ლო­ბა­ში თა­ვი­ან­თი დე­და ხან ერ­თ­თან ეგო­ნათ და ხან — მე­ო­რეს­თან. შემ­დეგ, რო­ცა გა­ი­გეს დე­დის გა­უ­ჩი­ნა­რე­ბის ამ­ბა­ვი, შე­წუხ­დ­ნენ, ხალ­ხი რას იტ­­ყო­და, ეს ადარ­დებ­დათ, დე­დის მო­ძებ­ნა თან­ხებ­თან იყო და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი და ეძ­ვი­რათ! აი, ეს სიტყ­ვაა ამ ნო­ვე­ლის კულ­მი­ნა­ცია, ყვე­ლა­ზე ზუს­ტად შერ­ჩე­უ­ლი სიტყ­ვა, რო­მე­ლიც ტყვი­ა­სა­ვით არის ჩა­ჯე­ნი­ლი ათი­ან­ში. შვი­ლებს დე­დის მო­სა­ძებ­ნად წას­ვ­ლა ეძ­ვი­რათ! ამა­ზე დამ­თ­რ­გუნ­ვე­ლი ემო­ცია და ადა­მი­ა­ნის ამა­ზე მე­ტად და­მაკ­ნი­ნე­ბე­ლი ფიქ­რი რა­ღა უნ­და იყოს?

გი­ლო­ცავთ დე­დე­ბო და შვი­ლე­ბო დე­დაშ­ვი­ლო­ბას! სა­ნი­მუ­შო შვი­ლე­ბი და მშობ­ლე­ბი ვყო­ფი­ლი­ყა­ვით! სა­ნამ დე­და-შვილს ერ­თ­მა­ნე­თი უყ­ვარს, სამ­ყა­როს გა­და­შე­ნე­ბა არ უწე­რია!

მაია მენ­თე­შაშ­ვი­ლი – ვლა­დი­მირ კო­მა­რო­ვის თბი­ლი­სის ფი­ზი­კა-მა­თე­მა­ტი­კის №199 სა­ჯა­რო სკო­ლის პედაგოგი

 

spot_img

მკითხველთა კლუბი

წიგ­ნი, რო­მე­ლიც ეძღ­ვ­ნე­ბა წიგ­ნებს

მაკა ლდოკონენი     რას იტყო­დით ისეთ წიგ­ნ­ზე, რო­მელ­შიც ერ­თად იქ­ნე­ბო­და თავ­მოყ­რი­ლი ამ­ბე­ბი ბავ­შ­ვე­ბი­სა და მო­ზარ­დე­ბის­თ­ვის გან­კუთ­ვ­ნი­ლი წიგ­ნე­ბის შე­სა­ხებ, ამ წიგ­ნე­ბის და­წე­რი­სა და გა­მო­ცე­მის თავ­გა­და­სა­ვალ­საც მი­ა­დევ­ნებ­დით თვალს,...

ბლოგი

ქალ პერ­სო­ნაჟ­თა ხვედ­რი ქარ­თულ ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ში

ნინო დოლენჯაშვილი გო­გი­ტა კიკ­ნა­ძის სა­ხ. თბი­ლი­სის №182 სა­ჯა­რო სკო­ლის ქარ­თუ­ლი ენი­სა და ლი­ტე­რა­ტუ­რის წამ­ყ­ვა­ნი პე­და­გო­გი პავ­ლე მო­ცი­ქუ­ლის სიტყ­ვებ­ში გა­ლა­ტელ­თა მი­მართ ხაზ­გას­მუ­ლია, რომ „აღარ არის არც მდედ­რი...

კულტურა

მწე­რა­ლი, რო­მე­ლიც ფრა­ზის მე­ლო­დი­ას აყუ­რა­დებ­და

ინტერვიუ მწერლის მეუღლესთან, მთარგმნელთან და ლიტერატორთან     ინტერვიუ 16 წლის წინ, 2009 წლის 10 თე­ბერ­ვალს, გარ­და­იც­ვა­ლა მწე­რა­ლი ნუგ­ზარ შა­ტა­ი­ძე. გა­სულ წელს გა­მომ­ცემ­ლო­ბა „ინ­ტე­ლექ­ტ­მა“ სე­რი­ა­ში „გორ­გი­ლა­ძის აუტა­ნე­ლი სიმ­სუ­ბუ­ქე“...

უმაღლესი განათლება

ბათუმის უმაღლესი საზღვაო საინჟინრო სასწავლებელი ანრი

შპს ბათუმის უმაღლესი საზღვაო საინჟინრო სასწავლებელი ანრი (ბუსსს ანრი), 20 წელიწადზე მეტია, ემსახურება საზღვაო განათლებას და მეზღვაურთა წვრთნას. სასწავლებელი, ეფუძნება რა პროფესიული განათლების, ასევე მეზღვაურთა...

პროფესიული განათლება

მო­ლო­დი­ნი გვაქვს, აღ­ნიშ­ნუ­ლი რე­გუ­ლა­ცი­ე­ბი პრო­ფე­სი­ულ გა­ნათ­ლე­ბა­ში მა­ღა­ლი კვა­ლი­ფი­კა­ცი­ის მქო­ნე მას­წავ­ლე­ბელ­თა მო­ზიდ­ვას...

გა­მოქ­ვეყ­ნ­და პრო­ფე­სი­უ­ლი გა­ნათ­ლე­ბის მას­წავ­ლებ­ლის საქ­მი­ა­ნო­ბის მა­რე­გუ­ლი­რე­ბე­ლი ჩარ­ჩო, რო­მელიც ახა­ლი გა­მოწ­ვე­ვაა სის­ტე­მის­თ­ვის და ხა­რის­ხის გან­ვი­თა­რე­ბა­ზე ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი ეტა­პი­ცაა. დე­ტა­ლუ­რად დო­კუ­მენ­ტის ში­ნა­არ­ს­სა და სის­ტე­მის მას­წავ­ლე­ბელ­თა კა­რი­ე­რუ­ლი...
მსგავსი სიახლეები