1 აპრილი, სამშაბათი, 2025

წა­ვი­კითხოთ და წა­ვა­კითხოთ!

spot_imgspot_img

ლე­ი­ლა ხო­ნე­ლი­ძე
ფო­თის ილ. ჭავ­ჭა­ვა­ძის სა­ხ.  №5 სა­ჯა­რო სკო­ლის  ქარ­თუ­ლი ენი­სა და ლი­ტე­რა­ტუ­რის მას­წავ­ლე­ბე­ლი

 

 

რო­ცა ჩემს პა­ტა­რა მოს­წავ­ლე­ებს ამა თუ იმ წიგნს ვურ­ჩევ ხოლ­მე წა­სა­კითხად, ვცდი­ლობ , ყუ­რადღე­ბის მიღ­მა არ დამ­რ­ჩეს ახალ­გა­მო­სუ­ლი სა­ბავ­შ­ვო ლი­ტე­რა­ტუ­რაც. ამას წი­ნათ სწო­რედ ერთ-ერ­თი მათ­გა­ნი, ნი­ნო ქა­და­გი­ძის „ონა­ნა (ჩა­ნა­წე­რე­ბი მე­გობ­რო­ბის დღი­უ­რი­დან)“ შე­ვარ­ჩიე მათ­თ­ვის შე­სა­თა­ვა­ზებ­ლად და გა­დავ­წყ­ვი­ტე, თქვენ­თ­ვი­საც გა­მე­ზი­ა­რე­ბი­ნა შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბე­ბი იმი­ტომ, რომ ამ პა­ტა­რა და სა­ინ­ტე­რე­სო წიგნს არა მხო­ლოდ ბავ­შ­ვე­ბის­თ­ვის აქვს ბევ­რი რამ სათ­ქ­მე­ლი, არა­მედ ჩვენ­თ­ვის – უფ­რო­სე­ბის­თ­ვი­საც.

ამ წიგ­ნის გმი­რი – ანა­ნო-ონა­ნა პა­ტა­რა გო­გო­ნაა, რო­მე­ლიც, მგო­ნია, რომ ძა­ლი­ან მო­ე­წო­ნე­ბათ ჩვენს პა­ტა­რებს, ონა­ნად იმი­ტომ იქ­ცა სა­ხე­ლი „ანა­ნო“, რომ გო­გო­ნა ყვე­ლა­ფერს უკუღ­მა კითხუ­ლობს, სიტყ­ვებს ატ­რი­ა­ლებს, სიტყ­ვებს კი არა, და­სას­ჯე­ლად დი­რექ­ტორს რომ მიჰ­გ­ვა­რეს თავ­გა­ბეზ­რე­ბულ­მა მას­წავ­ლებ­ლებ­მა („გა­ა­წა­მა ყვე­ლაო“), იქაც ვერ მო­ის­ვე­ნა, დი­რექ­ტო­რის მოს­ვ­ლამ­დე სტა­ფი­ლოს­ფე­რი სკა­მი მარ­ჯ­ვ­ნივ გა­და­ა­ნაც­ვ­ლა და ლურ­ჯი – მარ­ცხ­ნივ, მე­რე ფეხ­საც­მე­ლიც შე­მო­იტ­რი­ა­ლა – მარ­ჯ­ვე­ნა მარ­ცხე­ნა­ზე მო­ირ­გო და პი­რი­ქით. არა­და, რომ იცო­დეთ, რა საყ­ვა­რე­ლი გო­გოა, რამ­დენ კარგ რა­მეს ას­წავ­ლის ჩვენს პა­ტა­რებს ამ­გ­ვა­რი გმი­რი, რო­მე­ლიც მო­მა­ბეზ­რე­ბე­ლი შე­გო­ნე­ბე­ბით კი არ ცდი­ლობს მათ­თ­ვის რა­მის სწავ­ლე­ბას, არა­მედ თა­ვი­სი ბუ­ნებ­რი­ვო­ბით, უშუ­ა­ლო­ბით. ანა­ნო, თქვენ წარ­მო­იდ­გი­ნეთ, მოწყ­ვე­ტი­ლი ფოთ­ლე­ბის გა­ცოცხ­ლე­ბა­ზე, სახ­ლ­ში მათ წაყ­ვა­ნა­სა და გა­მო­ზამ­თ­რე­ბა­ზე ოც­ნე­ბობს, ფრთა­მო­ტე­ხილ ჩიტს უვ­ლის, ხე­ებს ემე­გობ­რე­ბა, სა­ხე­ლებს არ­ქ­მევს, სხვა ხე­ე­ბი­სა­გან რომ გა­არ­ჩი­ოს, თბილ ხე­ლის­გუ­ლებს შე­მოჰ­ხ­ვევს ხოლ­მე, არ შეს­ცივ­დე­თო, თა­ვის ამ­ბებ­საც უყ­ვე­ბა, მი­აჩ­ნია, რომ ადა­მი­ა­ნე­ბი მგლე­ბი­სა და ტუ­რე­ბი­სა­გან თა­ვის გა­და­სარ­ჩე­ნად მღე­რი­ან და ცეკ­ვა­ვენ, ყვე­ლაფ­რის მე­ლო­დია ეს­მის: ქა­რის, ფოთ­ლე­ბის შრი­ა­ლის, ჩი­ტე­ბის ჭიკ­ჭი­კის, ზღვი­სა და მდი­ნა­რის, ქვის გა­რა­ხუ­ნე­ბის, ქვა­ბის სა­ხუ­რა­ვის და­ვარ­დ­ნის; ბევ­რი რამ აინ­ტე­რე­სებს – „მზე რომ ამო­იჭყი­ტავს ცა­ზე, ნე­ტავ რა­ნა­ი­რი მუ­სი­კა ის­მის? ღრუბ­ლე­ბი რომ მი­ცუ­რა­ვენ ცა­ზე, მა­შინ? ყვა­ვი­ლე­ბი რომ იშ­ლე­ბა და კვირ­ტე­ბი სკდე­ბა?“

არა, არც ისე წარ­მო­იდ­გი­ნოთ, რომ ანა­ნო-ონა­ნა ძა­ლი­ან გან­ს­ხ­ვავ­დე­ბა ჩვე­ნი პა­ტა­რე­ბის­გან – მათ­სა­ვით ცელ­ქია, მო­უს­ვე­ნა­რი, ხე­ებ­ზე ძრო­მი­ა­ლიც უყ­ვარს, მუ­სი­კის გაკ­ვე­თილ­საც სა­ტან­ჯ­ვე­ლად მი­იჩ­ნევს, ან­ჩხ­ლი მას­წავ­ლებ­ლის­გან თა­ვის და­სახ­ს­ნე­ლად ათა­სი ხრი­კი შე­უძ­ლია მო­ი­გო­ნოს, გა­სა­ღე­ბიც შე­უძ­ლია და­კარ­გოს და ძუნწ თა­ნაკ­ლა­სელს გვა­რი­ა­ნად შე­მოს­ცხოს კი­დეც, ონა­ვარ­საც ეძა­ხი­ან, სახ­ლი­და­ნაც იპა­რე­ბა და ონავ­რო­ბა­შიც ზღვა ფან­ტა­ზი­ას იჩენს.

ასე რომ, ჩვე­ნი პა­ტა­რე­ბი ბევრ სა­ერ­თოს მო­ნა­ხა­ვენ მას­თან.

რაც შეგ­ვე­ხე­ბა ჩვენ, უფ­რო­სებს, საჩ­ვე­ნო გაკ­ვე­თი­ლიც მრავ­ლა­დაა ამ ტექ­ს­ტ­ში. სწო­რედ იგი შეგ­ვახ­სე­ნებს, რო­გორ უნ­დათ ხოლ­მე ბავ­შ­ვებს „ზამ­თ­რის გაც­რე­ცი­ლი დღეე­ბის აფე­რა­დე­ბა“. ასე ააფე­რა­დე­ბენ ჭიშ­კ­რებს ანა­ნო და მი­სი მე­გობ­რე­ბი, ყვა­ვი­ლე­ბით, ბა­ლა­ხე­ბით, ღრუბ­ლე­ბით, პეპ­ლე­ბით, ჩი­ტე­ბით, გე­ო­მეტ­რი­უ­ლი ფი­გუ­რე­ბით მო­ხა­ტა­ვენ, მე­რე თავს და­ირ­წ­მუ­ნე­ბენ, რომ ეს გა­ლე­რეაა და ერ­თ­მა­ნე­თის გა­ლე­რე­ებს სტუმ­რო­ბენ, აღ­ტა­ცე­ბულ­ნი ელო­დე­ბი­ან, რო­გორ მო­უ­წო­ნე­ბენ მშობ­ლე­ბი, ისი­ნი კი მივ­ლენ და შე­იცხა­დე­ბენ, ეს რა გიქ­ნი­ა­თო. ჰო­და, სწო­რი­ცაა ანა­ნო, ამ შემ­თხ­ვე­ვის მე­რე რომ და­ას­კ­ვ­ნის, უფ­რო­სებს ერ­თ­ფე­რო­ვა­ნი და მუ­ქი საგ­ნე­ბი მოს­წონ­თო“.

ანა­ნო მას­წავ­ლებ­ლებ­საც შეგ­ვახ­სე­ნებს, რო­გო­რი უნ­და იყოს კარ­გი მას­წავ­ლე­ბე­ლი – კე­თი­ლი უნ­და იყო­სო, ხმას არ აუწი­ოს გაკ­ვე­თილ­ზე, ბავ­შ­ვებს სა­ინ­ტე­რე­სო რა­მე­ე­ბი ას­წავ­ლოს, ექ­ს­კურ­სი­ებ­ზე წა­იყ­ვა­ნოს ხოლ­მეო. ანა­ნოს კლა­სელ­მა, ლა­შამ, მა­თე­მა­ტი­კის მას­წავ­ლე­ბელს რა მის­წე­რა, ისიც გა­ვიხ­სე­ნოთ: „სულ მინ­დო­და თქვენ­თ­ვის მეთ­ქ­ვა, მაგ­რამ სიტყ­ვი­ე­რად ვერ გა­გი­ბე­დეთ, ამი­ტომ გწერთ, გთხოვთ, აღარ და­მიყ­ვი­როთ, მე­ში­ნია ხოლ­მე და თან მწყინს!“

ანა­ნოს ბე­ბოს და­რი­გე­ბე­ბი­და­ნაც კარ­გად და­ვი­ნა­ხავთ, რას უნ­და ვას­წავ­ლი­დეთ ჩვენს შვი­ლებ­სა და შვი­ლიშ­ვი­ლებს და იქ­ნებ, არც ის გაგ­ვიკ­ვირ­დეს, რა­ტო­მაა ანა­ნო ასე­თი გუ­ლის­ხ­მი­ე­რი: „ბე­ბი­ამ მითხ­რა, სა­ნამ რა­მეს მო­ი­მოქ­მე­დებ, მა­ნამ­დე იფიქ­რე, შენს საქ­ცი­ელს რა მოჰ­ყ­ვე­ბა, ვინ­მეს ხომ არ და­ა­ზი­ა­ნებ­სო“; „რა­მე რომ გეწყი­ნე­ბა, ეცა­დე, არ შე­იჩ­ნიო, მი­უ­ტე­ვეო“, თუ ვერ მო­ით­მენ, „მა­შინ აუხ­სე­ნი წყნა­რად, საყ­ვე­დუ­რის გა­რე­შეო, ეცა­დე, გიყ­ვარ­დეს ადა­მი­ა­ნე­ბიო, თუ არ გეყ­ვა­რე­ბა – გებ­რა­ლე­ბო­დე­სო, და­ინ­დეო“, რა პა­სუ­ხის­მ­გებ­ლო­ბაც გა­კის­რია, ის აუცი­ლებ­ლად უნ­და შე­ას­რუ­ლოო…

არ შე­იძ­ლე­ბა, პა­ტა­რე­ბი (უფ­რო­სე­ბიც) არ მო­ხიბ­ლოს ანა­ნოს იდე­ებ­მა – მა­გა­ლი­თად, გა­მო­ი­გო­ნოს დღე­სას­წა­უ­ლე­ბი: წე­ლი­წა­დის დრო­ე­ბის დღე­სას­წა­უ­ლი – სამ თვე­ში ერ­თხელ რომ უნ­და იზე­ი­მონ ხოლ­მე – გა­ზაფხუ­ლის, ზაფხუ­ლის, შე­მოდ­გო­მი­სა და ზამ­თ­რის დად­გო­მი­სას, სე­ზო­ნის დაწყე­ბის პირ­ვე­ლი­ვე დღეს ბუ­ნე­ბა­ში გა­ვიდ­ნენ და და­ა­სუფ­თა­ვონ; ბავ­შ­ვ­თა სახ­ლე­ბის დღე – ყვე­ლა ადა­მი­ა­ნი რომ უნ­და ეს­ტუმ­როს ბავ­შ­ვ­თა სახ­ლებს სა­ჩუქ­რე­ბით, ტკბი­ლე­უ­ლით, ტან­საც­მ­ლით (კი, ჩვენც, უფ­რო­სე­ბიც, ვეწ­ვე­ვით ხოლ­მე ბავ­შ­ვ­თა სახ­ლებს დღე­სას­წა­უ­ლებ­ზე, მაგ­რამ თან რამ­დე­ნი­მე ტე­ლე­ვი­ზია მოგ­ვ­ყ­ვე­ბა, კად­რებ­ში კარ­გად რომ გა­მოჩ­ნ­დეს, რა კე­თი­ლე­ბი ვართ, რა გულ­მოწყა­ლე­ე­ბი, ხელ­გაშ­ლი­ლე­ბი!); ავად­მ­ყოფ­თა მო­ნა­ხუ­ლე­ბის სა­ერ­თა­შო­რი­სო დღე; ფე­ხით სი­ა­რუ­ლის დღე; ფე­რა­დი ღრუბ­ლე­ბის დღე; გა­ზაფხუ­ლის წვი­მი­სას გზებ­ზე გუ­ბე­ე­ბის აფე­რა­დე­ბის დღე­სას­წა­უ­ლი და ა.შ. (და აქ­ვე, უფ­რო­სებს რომ გულ­ზე მოხ­ვ­დე­ბათ, ისე­თი მწა­რე სი­მარ­თ­ლე – „უფ­რო­სე­ბი მხო­ლოდ ისეთ დღე­სას­წა­უ­ლებს აღ­ნიშ­ნა­ვენ, აუცი­ლებ­ლად ლა­მა­ზად ჩაც­მა-გაპ­რან­ჭ­ვა და ღვი­ნის და­ლე­ვა რომ სჭირ­დე­ბაო!“ )

კი­დევ ერ­თი სა­ინ­ტე­რე­სო რამ დაგ­ხ­ვ­დე­ბათ წიგ­ნ­ში – ანა­ნოს კითხ­ვე­ბით თავ­გა­ბეზ­რე­ბულ­მა დე­დამ ურ­ჩია, კითხ­ვე­ბის დას­მა რომ გიყ­ვარს, ასე­თი ცნო­ბის­მოყ­ვა­რე რომ ხარ და ყვე­ლა­ფე­რი გა­ინ­ტე­რე­სებს, გა­ა­კე­თე მე­გობ­რო­ბის დღი­უ­რი, ჩა­მო­წე­რე ის კითხ­ვე­ბი, რომ­ლებ­ზეც პა­სუ­ხი გა­ინ­ტე­რე­სებ­სო. სწო­რედ ამ კითხ­ვე­ბით მთავ­რ­დე­ბა წიგ­ნი. რამ­დე­ნი­მე მათ­განს შე­მოგ­თა­ვა­ზებთ:

⇒ „მო­გიხ­დია ბო­დი­ში ან გა­და­გიხ­დია მად­ლო­ბა ვინ­მეს­თ­ვის, თუ­კი არ იმ­სა­ხუ­რებ­და?“

⇒ „რო­დე­საც ტი­რი, რო­გორ ფიქ­რობ, სად მი­დის ცრემ­ლი?“

⇒ „რას ამ­ბობს გა­და­ქე­ლი­ლი ბა­ლა­ხი ან მოწყ­ვე­ტი­ლი ყვა­ვი­ლი?“

⇒ „რომ გითხ­რან, სიტყ­ვად იქე­ციო, რო­მე­ლი სიტყ­ვა იქ­ნე­ბო­დი და რა­ტომ?“

⇒ „რა ფე­რია სიყ­ვა­რუ­ლი? შებ­რა­ლე­ბა? სი­ძულ­ვი­ლი? და­ცინ­ვა?“

ამ წიგ­ნ­ში ბევ­რი სხვა რა­მაც მოგ­ხიბ­ლავთ! მოკ­ლედ, კარ­გი წიგ­ნია „ონა­ნა“ – ბავ­შ­ვე­ბის­თ­ვი­საც – ძა­ლი­ან სა­ინ­ტე­რე­სო და უფ­რო­სე­ბის­თ­ვი­საც – სა­გუ­ლის­ხ­მო!

წა­ვი­კითხოთ და წა­ვა­კითხოთ!

 

spot_imgspot_img
მსგავსი სიახლეები

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება