12 დეკემბერი, ხუთშაბათი, 2024

ცხო­ვე­ლე­ბი მუ­სი­კა­ში

spot_img

აქ­ტი­უ­რი სწავ­ლის მე­თო­დე­ბის გა­მო­ყე­ნე­ბა სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო შე­დე­გე­ბის მიღ­წე­ვის ერთ-ერ­თი ეფექ­ტუ­რი სა­შუ­ა­ლე­ბაა, რად­გან ხელს უწყობს სას­წავ­ლო მოქ­მე­დე­ბე­ბის ფორ­მი­რე­ბას. მუ­სი­კა დის­ციპ­ლი­ნაა, რო­მე­ლიც ეს­თე­ტი­კუ­რი გე­მოვ­ნე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბას უწყობს ხელს, მოს­წავ­ლეს უღ­ვი­ვებს მო­ტი­ვა­ცი­ას,  წარ­მო­ა­ჩენს მის შე­მოქ­მე­დე­ბით შე­საძ­ლებ­ლო­ბებს. სწო­რად წარ­მარ­თუ­ლი სა­გაკ­ვე­თი­ლო პრო­ცე­სი ხელს უწყობს თი­თო­ე­უ­ლი მოს­წავ­ლის ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლუ­რი შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბის გა­მოვ­ლე­ნას. მუ­სი­კის სა­გან­ში მთა­ვა­რი ამო­სა­ვა­ლი წერ­ტი­ლია მუ­სი­კა­ლუ­რი ენის გა­გე­ბა და ამოც­ნო­ბა. მხატ­ვ­რუ­ლი სა­ხის გახ­ს­ნა­ში კი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვან როლს ას­რუ­ლებს სტი­ლი­სა და ჟან­რის ცოდ­ნა, რო­მე­ლიც, თა­ვის მხრივ, მო­ითხოვს მე­ლო­დი­ის, ჰარ­მო­ნი­ის, რიტ­მის, ფორ­მის, ფაქ­ტუ­რის, ტემ­ბ­რი­სა და ბგე­რის გა­მომ­სახ­ვე­ლო­ბი­თო­ბის ახ­ს­ნას, გა­გე­ბას, დაკ­ვირ­ვე­ბა­სა და ანა­ლიზს.

სამ­ყა­რო მუდ­მი­ვად ბგე­რე­ბის ხმა­უ­რი­თაა გა­რე­მო­ცუ­ლი. ბუ­ნე­ბა მთლი­ა­ნად ხმო­ვა­ნი სამ­ყა­როა: წვი­მი­სა თუ ჭე­ქა-ქუ­ხი­ლის ხმე­ბი, ნა­კა­დუ­ლის ჩუხ­ჩუ­ხი, მწე­რე­ბის ბზუ­ი­ლი, ცხო­ველ­თა და ფრინ­ველ­თა ხმე­ბი… ტყის, მინ­დ­ვ­რე­ბის, ზღვის ხმა­უ­რი… ერ­თი სიტყ­ვით, სამ­ყა­რო­ში, ყვე­ლა­ფე­რი რაც მოძ­რა­ობს, თა­ვი­სე­ბურ ბგე­რას გა­მოს­ცემს.

თე­მის „ცხო­ვე­ლე­ბი მუ­სი­კა­ში“ ძი­რი­თა­დი მი­ზა­ნია, მუ­სი­კის გა­მომ­სახ­ვე­ლო­ბით სა­შუ­ა­ლე­ბებ­სა და ცხო­ველ­თა სამ­ყა­როს შო­რის ასო­ცი­ა­ცი­უ­რი კავ­ში­რე­ბის გაბ­მით, მოს­წავ­ლის გრძნო­ბად-ემო­ცი­უ­რი შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბე­ბის გამ­დიდ­რე­ბა. ცხო­ვე­ლის გა­რეგ­ნო­ბის, ხმი­სა და ქცე­ვის სხვა­დას­ხ­ვა ხერ­ხით გად­მო­ცე­მის პრო­ცეს­ში მოს­წავ­ლე მე­ლო­დი­ის, მო­ტი­ვის, ინ­ტო­ნა­ცი­ის, რიტ­მუ­ლი ფი­გუ­რა­ცი­ის, ტემ­პის, რე­გის­ტ­რის როლს გან­საზღ­ვ­რავს, მე­ლო­დი­ის მო­ტივ­სა და ინ­ტო­ნა­ცი­ას, რიტ­მულ ფი­გუ­რა­ცი­ას, ტემპს, რე­გის­ტ­რ­სა და ცხო­ვე­ლის გა­რეგ­ნო­ბას გა­მო­არ­ჩევს, ხმა­სა და ქცე­ვას შო­რის ასო­ცი­ა­ცი­უ­რი კავ­ში­რე­ბის გაბ­მას შეძ­ლებს.

თუ მოს­წავ­ლე მუ­სი­კა­ლურ ნა­წარ­მო­ებს ყუ­რადღე­ბით მო­უს­მენს, მის მი­მართ სა­კუ­თარ და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბას გა­მო­ხა­ტავს; ცოდ­ნის გა­მო­ყე­ნე­ბით და სა­გან­თა­შო­რი­სი კავ­ში­რით, ცოდ­ნის ინ­ტეგ­რი­რე­ბით, ახა­ლი ცოდ­ნის კონ­ს­ტ­რუ­ი­რე­ბას შეძ­ლებს; მუ­სი­კის საგ­ნის წი­ნა­რე ცოდ­ნა­სა და გა­მოც­დი­ლე­ბას, სხვა საგ­ნებ­ში ნას­წავლ მა­სა­ლას­თან და ყო­ველ­დღი­ურ ცხოვ­რე­ბას­თან კავ­შირ­ში, ახა­ლი მა­სა­ლის შე­სას­წავ­ლად გა­მო­ი­ყე­ნებს.

სა­გაკ­ვე­თი­ლო აქ­ტი­ვო­ბე­ბი

აქ­ტი­ვო­ბა №1

მას­წავ­ლე­ბე­ლი მღე­რის ინ­ტო­ნა­ცი­ურ სა­ვარ­ჯი­შოს და სთხოვს მოს­წავ­ლე­ებს, გან­მარ­ტონ რის შე­სა­ხე­ბაა?

მას­წავ­ლე­ბე­ლი ბავ­შ­ვებს წრე­ში აყე­ნებს და ამ სა­ვარ­ჯი­შო­დან, რიგ-რი­გო­ბით, ამ­ღე­რებს თი­თო ტაქტს ისე, რომ სა­ვარ­ჯი­შოს მთლი­ა­ნო­ბა არ და­ირ­ღ­ვეს. რამ­დენ­ჯერ­მე „და­ატ­რი­ა­ლებს“ სა­ვარ­ჯი­შოს წრე­ში და შემ­დეგ სთხოვს, გან­მარ­ტონ რო­გორ ეს­მით სიტყ­ვა „ინ­ტო­ნა­ცი­ის“ მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბა.

მას შემ­დეგ, რაც მათ პა­სუ­ხებს მო­ის­მენს, სთხოვს, და­აკ­ვირ­დ­ნენ სას­ვენ ნიშ­ნებს და სიტყ­ვე­ბი სხვა­დას­ხ­ვა ინ­ტო­ნა­ცი­ით წა­ი­კითხონ, მაგ.:

თხრო­ბი­თი – აბ­ლა­ბუ­და.

კითხ­ვი­თი – აბ­ლა­ბუ­და?

ბრძა­ნე­ბი­თი – აბ­ლა­ბუ­და!

გან­მე­ო­რე­ბით ამ­ღე­რებს სა­ვარ­ჯი­შოს იმა­ვე პრინ­ცი­პით და სთხოვს, მო­ცე­მუ­ლი სიტყ­ვე­ბის­თ­ვის თა­ვად შე­არ­ჩი­ონ ინ­ტო­ნა­ცია.

მოს­წავ­ლე­ე­ბი, სა­ვარ­ჯი­შო­ში, აკ­ვირ­დე­ბი­ან მე­ლო­დი­ის მოძ­რა­ო­ბას, აღ­ნიშ­ნა­ვენ ყვე­ლა­ზე მა­ღა­ლი, სა­შუ­ა­ლო და და­ბა­ლი, გრძე­ლი და მოკ­ლე გრძლი­ო­ბის ბგე­რებს, მან­ძილს (დი­დი, სა­შუ­ა­ლო ან მცი­რე და­შო­რე­ბა).

აქ­ტი­ვო­ბა №2

მუ­სი­კის მოს­მე­ნი­სას, მი­სი ში­ნა­არ­სის ამოც­ნო­ბა­ში მუ­სი­კა­ლუ­რი ინ­ტო­ნა­ცია გვეხ­მა­რე­ბა. მო­დი, გან­ვი­ხი­ლოთ ბენ­ჟა­მენ ბრი­ტე­ნის სა­ორ­კეს­ტ­რო პი­ე­სა „ობო­ბა და ბუ­ზი“, სა­დაც მოს­წავ­ლე­ე­ბი ის­მე­ნენ შემ­დეგ ტექსტს:

ზაფხუ­ლის ცხელ დღეს ბუ­ზი აღ­მოჩ­ნ­და ოთახ­ში, დაფ­რი­ნავ­და უდარ­დე­ლად, ხან ერთ კე­დელს ეხეთ­ქე­ბო­და და ხან მე­ო­რეს. ბუზ­მა, ოთა­ხის ერთ კუთხე­ში, ობო­ბას ქსე­ლი ვერ შე­ნიშ­ნა და უეც­რად შიგ გა­ე­ბა, ობო­ბამ და­ი­ნა­ხა თუ არა ქსელ­ში გახ­ლარ­თუ­ლი ბუ­ზი, მის­კენ აიღო გე­ზი, მი­უ­ახ­ლოვ­და და სა­ცე­ცით და­ი­ჭი­რა. ბუზ­მა ვე­ღარ გა­ი­თა­ვი­სუფ­ლა თა­ვი, გან­წი­რუ­ლი, სა­ცო­და­ვი ხმით ბზუ­ო­და და შვე­ლას ითხოვ­და.

ამ ნა­წარ­მო­ებ­ში ინ­ტო­ნა­ცია სხვა­დას­ხ­ვა მუ­სი­კა­ლურ სა­ხეს ქმნის, მაგ.:ბენ­ჟა­მინ ბრი­ტენ­მა საყ­ვი­რი­სა და საქ­სო­ფო­ნის ჟღე­რა­დო­ბით გად­მოს­ცა უდარ­დე­ლი ბუ­ზის ინ­ტო­ნა­ცია, ხო­ლო რო­ი­ა­ლის პარ­ტი­ით – სა­ში­ში ობო­ბა­სი.

აქ­ტი­ვო­ბა №3

მო­ას­მე­ნი­ნეთ რამ­დე­ნი­მე ფრაგ­მენ­ტი ბრი­ტე­ნის სა­ორ­კეს­ტ­რო პი­ე­სი­დან „ობო­ბა და ბუ­ზი“ და დას­ვით კითხ­ვე­ბი:

♦ რო­მელ­შია გად­მო­ცე­მუ­ლი უდარ­დე­ლი ბუ­ზის ინ­ტო­ნა­ცია?

♦ რო­მელ­შია სა­ში­ში ობო­ბა­სი?

♦ რო­მე­ლი ფრაგ­მენ­ტი აღ­წერს ბუ­ზის და­ჭე­რის ინ­ტო­ნა­ცი­ას?

♦ სად ჟღერს ინ­ტო­ნა­ცია, რო­მე­ლიც აღ­წერს ბუ­ზის შე­ძა­ხილს „მიშ­ვე­ლეთ“?

იხ. მო­სას­მე­ნი მა­სა­ლა

 https://www.youtube.com/watch?v=kwxoMQRuhbI

https://www.youtube.com/watch?v=kwxoMQRuhbI

https://www.youtube.com/watch?v=GCH-nmfqddA

https://www.youtube.com/watch?v=P6v1064osqQ

აქ­ტი­ვო­ბა №4

ბო­ლოს, მოს­წავ­ლე­ე­ბი მსჯე­ლო­ბენ ინ­ს­ტ­რუ­მენ­ტე­ბის ტემ­ბ­რა­ლურ შე­საძ­ლებ­ლო­ბა­ზე, ახა­სი­ა­თე­ბენ თი­თო­ე­ულს და წარ­მოდ­გე­ნილ პერ­სო­ნა­ჟებს უსა­და­გე­ბენ.

ასე მუ­შავ­დე­ბა თე­მა „ცხო­ვე­ლე­ბი მუ­სი­კა­ში“, სა­დაც შერ­ჩე­ულ მუ­სი­კა­ლურ მა­სა­ლა­ზე დაყ­რ­დ­ნო­ბით, მოს­წავ­ლე­ე­ბი იაზ­რე­ბენ ესგ-ში მო­ცე­მულ ცნე­ბებ­სა და ქვეც­ნე­ბებს, აღ­წე­რენ ცხო­ვე­ლებს, მსჯე­ლო­ბენ ბგე­რის სი­მაღ­ლის, სიძ­ლი­ე­რის, გრძლიო­ბი­სა და ტემ­ბ­რის შე­სა­ხებ, იწყე­ბენ ინ­ტო­ნა­ცი­ე­ბის, მო­ტი­ვე­ბის, შემ­დეგ კი ფრა­ზე­ბის, მუ­სი­კა­ლუ­რი წი­ნა­და­დე­ბე­ბი­სა და თე­მე­ბის ამოც­ნო­ბას, რო­მელ­საც უკავ­ში­რე­ბენ შე­სა­ბა­მის სა­ხე­ებს. სა­ბო­ლო­ოდ, ეს აქ­ტი­ვო­ბე­ბი მოს­წავ­ლე­ებს გა­ნუ­ვი­თა­რებს მუ­სი­კის მოს­მე­ნის, აღ­ქ­მი­სა და გა­აზ­რე­ბის უნა­რებს, ასე­ვე, მუ­სი­კას­თან სა­კუ­თა­რი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბის, მას­ზე მსჯე­ლო­ბის შე­საძ­ლებ­ლო­ბას.

ვფიქ­რობ, მოს­წავ­ლე­ე­ბი, მას­წავ­ლე­ბელ­თან ერ­თად, ასე ნა­ბიჯ-ნა­ბიჯ ჩას­წ­ვ­დე­ბი­ან მუ­სი­კა­ლუ­რი ხე­ლოვ­ნე­ბის სა­ი­დუმ­ლო­ე­ბას და რაც უფ­რო მეტ ინ­ფორ­მა­ცი­ას მო­ი­ძი­ე­ბენ ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლუ­რად, სა­კუ­თარ, თუნ­დაც არც ისე დიდ, ცხოვ­რე­ბი­სე­ულ და მუ­სი­კა­ლურ გა­მოც­დი­ლე­ბა­ზე დაყ­რ­დ­ნო­ბით, მით ნა­თე­ლი იქ­ნე­ბა მუ­სი­კის გაკ­ვე­თი­ლებ­ზე მი­ღე­ბუ­ლი შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბე­ბი.

 

თამარ თევდორაშვილი

სსიპ თბილისის №79 და №39 საჯარო სკოლების მუსიკის წამყვანი მასწავლებელი

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება

მსგავსი სიახლეები