სოფელი დიდივანი მდებარეობს ჩოხატაურის მუნიციპალიტეტში, მდინარე სუფსის ზემო წელში, მუნიციპალიტეტის ცენტრიდან 12 კილომეტრის დაშორებით. სოფლის აღმოსავლეთით მდებარეობს სოფელი შუა სურები, შემდეგ – ზემო სურები. დასავლეთიდან ესაზღვრება სოფელი ბუკისციხე.
თავდაპირველად, სოფელ დიდვანს ქვემო სურები ერქვა. მაკროტოპონიმის „სურები“ შესახებ გივი რამიშვილი, თავის წიგნში „რამიშვილების საგვარეულო“, წერს: „მაკროტოპონიმი „სურები“ კარგა ხანია იქცევს მკვლევართა ყურადღებას… ტოპონიმი „სურები“ სურ-ფუძიანი სახელების (სურამი, სურამელა, სურმუში, ხევსურეთი და სხვა) რიგში ექცევა და თუ სწორია ის დაკვირვება, რომ სურ- იგივეა რაც ხევი (ხეობა), მაშინ „სურები“ მრავლობით რიცხვში გამოთქმული ტოპონიმია და ხეობებს (ხევებს) უნდა ნიშნავდეს“.
ხალხური ეტიმოლოგია „სულ ურები“ (გაუვალი) შედარებით გვიანდელი მოსაზრებაა. კერძოდ, როცა გურიელმა გააგზავნა გზირები, სუფსის ხეობაში, მოსახლეობის დასათვალიერებლად. გზირებმა გურიელს მოახსენეს, რომ ხეობაში დასახლებული მოსახლეობა თავის თავს სურებლებს უწოდებდა და დაამატეს, რომ მართლაც, სულ ურები, ანუ გაუვალი ადგილებიაო.
სოფელ დიდივანის ტერიტორიაზე მოპოვებული ბრინჯაოს ხანის განძი და ცალკეული ნივთი, არქეოლოგ ალ. კალანდაძის დაკვირვებით, მიეკუთვნება ძვ.წ. XIII-VIII საუკუნეებს. სოფელ დიდივანის უბანში, ყვითელაურში, აღმოჩენილ ქვევრ-სამარხს არქეოლოგი ნ. ვაშაკიძე ძვ.წ. III ს-ით ათარიღებს.
დღევანდელი სურების ხეობის მოსახლეობა კი, გაბრიელ რამიშვილის მოგონებების მიხედვით (ამას სხვა ისტორიული ფაქტებიც მოწმობს), 1575 წელს გადმოსულა მესხეთიდან, ოსმალთა მძვინვარე შემოტევის გამო. ლტოლვილად ქცეული მოსახლეობა აბასთუმნის გავლით შემოვიდა აღმოსავლეთ გურიაში და მდინარე სუფსის ხეობაში განსახლდა. ხეობაში დამკვიდრებისთანავე გამართეს მეურნეობა და დაიწყეს ეკლესიის მშენებლობა. ასე დაიწყო „ახალი ცხოვრება სუფსის ხეობაში“. თავდაპირველად, მოსახლეობას სამეურნეო კავშირი ჰქონდა სამხრეთ საქართველოსთან, ხოლო საცალფეხო ბილიკით, სოფელ ბუკისციხის გავლით, გურიას უკავშირდებოდა.
დროთა განმავლობაში საჭირო გახდა სასწავლებლის გახსნა. სოფელში ცხოვრობდა ბიჭია გიორგის ძე რამიშვილი, რომელმაც წერა-კითხვა არ იცოდა, მაგრამ დიდი სურვილი ჰქონდა გაეხსნა სკოლა. მან თავის სახლში მოიყვანა დის შვილი ივანე შარაძე, რომელსაც უნდა ესწავლებინა წერა-კითხვა რამდენიმე ახალგაზრდისთვის. ეს იყო 1875 წელი. ამ მცდელობამ დიდი შედეგი ვერ გამოიღო, რასაც დეტალურად აღწერს ისიდორე რამიშვილი თავის წიგნში „მოგონებები“. 12 წლის შემდეგ, იმავე ბიჭია რამიშვილმა, 1886 წელს, მოიწვია მასწავლებელი ლავრენტი წულაძე. ერთი წლის მეცადინეობის შემდეგ გაჩნდა ინტერესი სკოლის დაარსების შესახებ. ამ დროს სოფელში ჩამოვიდა ისიდორე რამიშვილი. მისი მონდომებით საფუძველი ჩაეყარა სკოლის მშენებლობას. კერძოდ, მან სათითაოდ ჩამოიარა სოფლის მოწინავე მოსახლეობასთან, თხოვნით, მხარი დაეჭირათ სკოლის მშენებლობისთვის. აგრეთვე ესაუბრა სოფლის მღვდელს, რომელსაც, როგორც გაირკვა, არ უნდოდა მღვდლობა და სურდა, წერა-კითხვის გავრცელების მიზნით, სკოლის დაარსება და მასწავლებლობა. კვირას, წირვის შემდეგ, ისიდორე რამიშვილმა ქადაგებით მიმართა საზოგადოებას: „ვალდებულნი ვართ ვამუშაოთ იგი (ნიჭი), განვავითაროთ და ნიჭს ჭკუა მოვაგებინოთ. ყოველივე ეს კი შესაძლებელია მხოლოდ სწავლით“. ამ აზრს ბევრმა დაუჭირა მხარი. ბიჭია რამიშვილმა თავისივე ეზოს ლამაზი გორაკი გადასცა სოფელს სკოლის მშენებლობისთვის. მსგავსი ინიციატივა გამოიჩინა ალექსანდრე ივანეს ძე რამიშვილმა (მღვდლის შვილი) და მანაც თავისი ეზოს ნაწილი დათმო. ყოველივე ამან ხალხის აღფრთოვანება გამოიწვია და დაიგეგმა სკოლისთვის შენობის აგება. აირჩიეს ოსტატი ლადიმე ხუტას ძე რამიშვილი, მოიწვიეს ხუროები და დაიწყო სკოლის მშენებლობა. ხალხის დიდი მონდომებითა და დახმარებით სკოლა სულ მალე აშენდა და გაიმართა სწავლა. პატარები დღის ცვლაში სწავლობდნენ, დიდები კი — საღამოთი. კეთილმოაწყვეს სკოლის ეზო, 135 წლის წინ, ისიდორესა და მოსწავლეების მიერ დარგული ცაცხვებიდან რამდენიმე ახლაც ამაყად გადაჰყურებს სუფსის ხეობას.
სკოლა, დაახლოებით, 3-4 წელი კერძო სასწავლებლად ითვლებოდა. თავდაპირველად, სამრევლო სკოლად ჩაუფიქრებიათ, მაგრამ ეს არ მომხდარა და 1890 წელს დამტკიცებულა სამინისტროს სადირექციო ორკლასიან სკოლად. სკოლის პირველი გამოშვების (1889 წელი) თითქმის ყველა კურსდამთავრებული იმავე წელს შესულა ოზურგეთის სასულიერო ან სამოქალაქო სასწავლებელში. მათგან ხუთმა უმაღლესი სასწავლებელი დაამთავრა.
1924 წელს სკოლა ხუთწლიანად დამტკიცდა, 1926 წელს – შვიდწლიან სკოლად, შემდგომ რვაწლიანად გადაკეთდა. 1946 წელს, სამწუხაროდ, სკოლის შენობა დაიწვა, მაგრამ 1947 წლისთვის ახალი შენობა აშენდა. 1980 წელს არასრულ საშუალოდ გადაკეთდა (ცხრა კლასი), ხოლო 1999 წლიდან საშუალო სკოლაა.
ახლა სკოლის არსებობიდან რამდენიმე ეპიზოდს გავიხსენებ. 1966 წელს აღინიშნა სკოლის დაარსებიდან 80 წლის იუბილე. ღონისძიების სულის ჩამდგმელი და ორგანიზატორი იყო გაბრიელ რამიშვილი. შეიქმნა საორგანიზაციო ჯგუფები სოფელში, თბილისსა და სხვა ქალაქებში. ჩემი თვალით მაქვს ნანახი გაბრიელ რამიშვილის მიერ შედგენილი ხარჯთაღრიცხვის ჩანაწერი, სადაც ტრამვაის ბილეთის ღირებულებაც კია აღრიცხული. იუბილეს ორასზე მეტი სტუმარი ესწრებოდა. მათ შორის იყო უშიშროების წარმომადგენელიც, რომელსაც ევალებოდა გამომსვლელთაგან არავის ეხსენებინა სკოლის დამაარსებლის, ისიდორე რამიშვილის როლი და სახელი. მაშინ მე-2 კლასში ვსწავლობდი და მახსოვს, როცა ერთი კაცი ცაცხვის ხეს ეამბორა და დატოვა სკოლის ეზო. მოგვიანებით გავიგე, რომ ეს ილია იყო, ისიდორე რამიშვილის ვაჟი. როცა ცაცხვს ეამბორა, ასეთი რამ ჩაულაპარაკია: სკოლის დამაარსებლის სახელს თუ არ ახსენებდნენ, შენი დამრგველის სახელი მაინც ეხსენებიათო. მისი შეჩერება მაშინ ვერავინ გაბედა, რადგან ე.წ. აგენტების შეეშინდათ.
კიდევ ერთი მსგავსი ისტორია მახსენდება: 1913 წელს სოფელში მყოფი ისიდორე რამიშვილი სკოლის სასწავლო წლის დაწყებასთან დაკავშირებულ ღონისძიებაზე მივიდა. გამოსული ორატორებიდან და საზეიმო ცერემონიალში მონაწილე მოსწავლეებიდან ყველა საბჭოთა წყობილებას აქებდა და ადიდებდა, სკოლის დამაარსებლის სახელი კი არავის უხსენებია. განაწყენებულ ისიდორე რამიშვილს უთქვამს: როცა სკოლას ვაარსებდით, ნამდვილად ვერ წარმოვიდგენდით მომავალი თაობა ამ იდეებით თუ აღიზრდებოდაო. უთქვამს და თვალცრემლიანს დაუტოვებია სკოლის ეზო (ეს ამბავი მოსმენილი მაქვს სოფლის უხუცესებისგან – სანდა, გედევან, ნაზიბროლა რამიშვილებისგან).
ერთი წელი ჩვენს სკოლაში სწავლა მოუხდა უკვე თბილისში გადასულ მოსწავლეს, სახალხო არტისტს, ნინო რამიშვილს. მისი თანაკლასელებისგან (შალვა რამიშვილი და სხვები) მოსმენილი მაქვს, რომ ნინოს შეეძლო სკამზე ასულს ერთი სააათი ეცეკვა, რაც საგაკვეთილო პროცესის ჩაშლას იწვევდა. აქვე მახსენდება ნინოს ბიძაშვილის, ტატულია რამიშვილის მონაყოლი: როცა მშობლები ტატულიას ნახირის მოსარეკად გაუშვებდნენ, მას თან გაჰყვებოდა მისი ბიძაშვილი ნინო. ის ყველა ხის გადანაჭერზე შეხტებოდა და ცეკვავდა. სურების ტყეში რა გამოლევდა ასეთ ხის გადანაჭრებს და, რა თქმა უნდა, სახლში უნახიროდ ბრუნდებოდნენ. შედეგად კი ტატულია ისჯებოდა.
მინდა აგიხსნათ, თუ რატომ ჰქვია სოფელ ქვემო სურებს დიდივანი. სოფელ დიდვანში, ყოფილ ქვემო სურებში, ჩამოედინება მდინარე სუფსის მარჯვენა შენაკადი – ვანის წყალი. აქ გადიოდა საქონლის გადასარეკი გზა. სამეგრელოდან გადმოსული მწყემსები, მაღალი მთიდან, 5-6 კილომეტრი უნდა დაშვებულიყვნენ ვანის წყლამდე და იქ დაესვენათ, რის შემდეგ მიდიოდნენ აღმოსავლეთით საძოვრებისკენ. უკან დაბრუნებულებს ისევ ვანის წყალთან უნდა დაესვენათ და შედგომოდნენ აღმართს. ყოველივე ამის გამო ამ ადგილს დასავანებელი ადგილი ეწოდა, წყალს – ვანის წყალი, სოფელს კი – ვანი. ისიდორე რამიშვილის „მოგონებებში“ ვკითხულობთ: „ჩვენ სოფელს, როგორც ვთქვით, ეწოდებოდა წინეთ სახელი ვანი და მდებარეობს სურების ხეობის დასავლეთ ნაწილში, რომელიც დასახლებულია თითქმის მთლიანად ჩვენი გვარის მცხოვრებლებით. პირველი რევოლუციის შემდეგ ამ სოფელს ეწოდება დიდი ვანი. ეს გადიდებული სახელი მას მიეცა იმის გამო, რომ რევოლუციას მისცა არა ერთი და ორი გამოჩენილი რევოლუციონერი მოღვაწე. მაგალითად, ნოე ბესარიონის ძე რამიშვილი, რომელიც ამ სოფლის შვილი იყო და რომელმაც დიდი როლი ითამაშა საქართველოს ისტორიაში, კერძოდ, რევოლუციურ მოძრაობაში“.
სკოლის აღზრდილებიდან დიდ სამამულო ომში140-ზე მეტი ადამიანი მონაწილეობდა, რომელთაგან 105 ვეღარ დაბრუნდა სოფელში. დიდი დანაკლისი განიცადა სოფელმა 1937-1938 წლების რეპრესიების დროს. რეპრესირებული 44 ადამიანიდან 18 დახვრიტეს, გადასახლებულთაგან მხოლოდ 2 დაბრუნდა; ასევე უამრავი ადამიანი იქნა დაპატიმრებული 1924 წლის გამოსვლების დროს, 20-მდე ფირალად გაიჭრა სურების ტყეში.
ჩვენმა სკოლამ აღზარდა ძალიან ბევრი სასახელო მამულიშვილი, მათ შორის: აკადემიკოსი მაქსიმე ათანასეს ძე რამიშვილი; პროფესორი ვალერიან თომას ძე რამიშვილი; კონტრ-ადმირალი სიმონ სპირიდონის ძე რამიშვილი; მშენებელ-ინჟინერი, 1986 წლის სკოლის 80 წლის იუბილის ღონისძიების სულისჩამდგმელი, „წმინდა გიორგის ჯვრის კავალერი“ გაბრიელ გიგილოს ძე რამიშვილი; ცნობილი დრამატურგი ტრიფონ მამუკას ძე რამიშვილი; სახალხო არტისტი ნინო შალვას ასული რამიშვილი; წიგნის „რამიშვილების საგვარეულო“ ავტორი, ფიზიკა-მათემატიკის დოქტორი გივი იაკობის ძე რამიშვილი და ბევრი სხვა.
აგრეთვე მინდა მოვიხსენიო ის ადამიანები, რომლებიც მუდმივად ზრუნავდნენ სოფელზე და სკოლაზე. ამ მხრივ გამოირჩეოდნენ სარდიონ სიმონის ძე შენგელია და ჟორჟი (ბუცია) ველიაქტორის ძე რამიშვილი. სკოლაზე ზრუნვის ტრადიცია დღესაც გრძელდება, მაგალითად, სკოლასთან არსებული მუზეუმის დაარსებაში დიდი წვლილი მიუძღვის სპარტაკ მიხეილის ძე რამიშვილს, რომელსაც ამ საქმეში გვერდში დაუდგა მისივე კლასელი თემურ კარლოს ძე ბარამიძე და, რა თქმა უნდა, სკოლის დღევანდელი ადმინისტრაცია და თანამშრომლები.
ძალიან მწყდება გული, რომ დღესდღეობით სკოლა მცირეკონტინგენტიანია. ვისურვებდი, ისე წარმართულიყოს საქართველოში ცხოვრება, რომ სოფელი აღორძინებულიყოს.
ვასილ რამიშვილი
სსიპ ისიდორე რამიშვილის სახ. ჩოხატაურის მუნიციპალიტეტის სოფელ დიდივანის საჯარო სკოლის მასწავლებელი