19 ივნისი, ხუთშაბათი, 2025

ენის ცოდ­ნა – ხი­დი ახალ შე­საძ­ლებ­ლო­ბებ­თან

spot_imgspot_img

მიმ­დი­ნა­რე წლის 12-13 აპ­რილს, ბა­თუმ­ში, სკო­ლა „ევ­რო 2000“-ის ქარ­თუ­ლი ენი­სა და ლი­ტე­რა­ტუ­რის კა­თედ­რი­სა და მას­წავ­ლებ­ლის, ინ­გა ბაგ­რა­ტი­ო­ნის ორ­გა­ნი­ზე­ბით, წელს მე­ო­რედ, უნ­და ჩა­ტა­რე­ბუ­ლი­ყო არა­ქარ­თუ­ლე­ნო­ვა­ნი სკო­ლე­ბი­სა და სექ­ტო­რე­ბის მოს­წავ­ლე­თა და მას­წავ­ლე­ბელ­თა კონ­ფე­რენ­ცია, თე­მა­ზე – „ქარ­თუ­ლი მარ­ტო ენაა?!“ მას­პინ­ძე­ლი სკო­ლის მოს­წავ­ლის ტრა­გი­კუ­ლად და­ღუპ­ვის გა­მო, ღო­ნის­ძი­ე­ბა გა­და­ი­დო, თუმ­ცა კონ­ფე­რენ­ცი­ის მო­ნა­წი­ლე­ებ­მა მომ­ზა­დე­ბუ­ლი თე­მე­ბის პრე­ზენ­ტა­ცი­ე­ბი ად­გი­ლებ­ზე, სა­კუ­თარ სკო­ლებ­ში გა­მარ­თეს.

ახალ­ქა­ლა­ქის მუ­ნი­ცი­პა­ლი­ტე­ტის სო­ფელ ვა­რე­ვა­ნის სკო­ლის მოს­წავ­ლე­ებ­მა, ქარ­თუ­ლი ენის დღი­სად­მი მიძღ­ვ­ნი­ლი, ერ­თობ­ლი­ვი კონ­ფე­რენ­ცია სო­ფელ კარ­ტი­კა­მის სკო­ლა­ში გა­მარ­თეს, სა­დაც წა­რად­გი­ნეს სა­ინ­ტე­რე­სო ნა­მუ­შე­ვა­რი „ენის ცოდ­ნა – ხი­დი ახალ შე­საძ­ლებ­ლო­ბებ­თან“.

ენა ერთ-ერ­თი მთა­ვა­რი გა­სა­ღე­ბია, რო­მე­ლიც სა­შუ­ა­ლე­ბას გვაძ­ლევს, შე­ვის­წავ­ლოთ სხვა­დას­ხ­ვა ხალ­ხის კულ­ტუ­რის ის­ტო­რია. მას­ში ასა­ხუ­ლია დრო­ის მსვლე­ლო­ბით შეც­ვ­ლი­ლი მსოფ­ლ­მ­ხედ­ვე­ლო­ბა, ტრა­დი­ცი­ე­ბი და ურ­თი­ერ­თო­ბე­ბი.

პირ­ველ­წყა­რო­ე­ბის კვლე­ვა იმ ენა­ზე, რო­მელ­ზეც ისი­ნი და­ი­წე­რა, მკვლე­ვარს აძ­ლევს სა­შუ­ა­ლე­ბას, და­ი­ნა­ხოს ის­ტო­რი­უ­ლი მოვ­ლე­ნე­ბი იმ­დ­რო­ინ­დე­ლი ადა­მი­ა­ნე­ბის თვა­ლით. მა­გა­ლი­თად, ან­ტი­კუ­რი სა­ბერ­ძ­ნე­თის ფი­ლო­სო­ფი­უ­რი ტექ­ს­ტე­ბი ან შუა სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის მა­ტი­ა­ნე­ე­ბი არა მხო­ლოდ კონ­კ­რე­ტულ ფაქ­ტებს გად­მოს­ცემს, არა­მედ იმ­დ­რო­ინ­დე­ლი სა­ზო­გა­დო­ე­ბის აზ­როვ­ნე­ბის ფორ­მებ­საც.

ენის ცვლი­ლე­ბა ასე­ვე ასა­ხავს ის­ტო­რი­ულ პრო­ცე­სებს. ახა­ლი სიტყ­ვე­ბის გა­ჩე­ნა, უცხო­უ­რი გავ­ლე­ნე­ბი და გრა­მა­ტი­კუ­ლი სტრუქ­ტუ­რე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბა მი­უ­თი­თებს ომებ­ზე, ვაჭ­რო­ბა­ზე, კულ­ტუ­რულ გაც­ვ­ლა­ზე და სხვა მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვან მოვ­ლე­ნებ­ზე. მა­გა­ლი­თად, ინ­გ­ლი­სურ ენა­ში ლა­თი­ნუ­რი და ფრან­გუ­ლი სიტყ­ვე­ბის შე­მოს­ვ­ლა ნორ­მან­თა დაპყ­რო­ბის შე­დე­გია, ხო­ლო ქარ­თულ ენა­ში არა­ბუ­ლი და სპარ­სუ­ლი სიტყ­ვე­ბი რე­გი­ონ­ში ის­ტო­რი­უ­ლი კავ­ში­რე­ბის მაჩ­ვე­ნე­ბე­ლია.

ენის შეს­წავ­ლა არა მხო­ლოდ კო­მუ­ნი­კა­ცი­ის­თ­ვი­საა მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი, არა­მედ ის­ტო­რი­ის კვლე­ვის ერთ-ერ­თი მძლავ­რი ინ­ს­ტ­რუ­მენ­ტი­ცაა. ენით ვსწავ­ლობთ წარ­სულს, ვი­გებთ, რო­გორ ფიქ­რობ­დ­ნენ ადა­მი­ა­ნე­ბი სხვა­დას­ხ­ვა ეპო­ქა­ში და რო­გორ შე­იც­ვა­ლა მა­თი მსოფ­ლ­მ­ხედ­ვე­ლო­ბა სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში.

„ქარ­თუ­ლი ენა: ენის ცოდ­ნა – ხი­დი ახალ შე­საძ­ლებ­ლო­ბებ­თან“ – ეს ზუს­ტად გა­მო­ხა­ტავს იმ რე­ა­ლო­ბას, რო­მელ­საც არა­ქარ­თუ­ლე­ნო­ვა­ნი მო­სახ­ლე­ო­ბა სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში ყო­ველ­დღი­უ­რად აწყ­დე­ბა.

სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში ბევ­რი ეთ­ნი­კუ­რი ჯგუ­ფი ცხოვ­რობს, მათ შო­რის ჩვენც. ხში­რად ვაწყ­დე­ბით სირ­თუ­ლე­ებს, რო­დე­საც კარ­გად არ ვი­ცით ენა. მაგ­რამ რო­გორც კი ვიწყებთ ქარ­თულ­ზე ფიქრს არა რო­გორც დაბ­რ­კო­ლე­ბა­ზე, არა­მედ რო­გორც ხიდ­ზე, ყვე­ლა­ფე­რი იც­ვ­ლე­ბა. რო­დე­საც არა­ქარ­თუ­ლე­ნო­ვა­ნი მო­სახ­ლე­ო­ბა სწავ­ლობს ქარ­თულს, ის არა მხო­ლოდ სიტყ­ვებს ით­ვი­სებს, არა­მედ სა­ზო­გა­დო­ე­ბის ნა­წი­ლად იქ­ცე­ვა. რო­ცა ენა ვი­ცით, გა­ნათ­ლე­ბა­ზე სრუ­ლი წვდო­მა გვაქვს. ენის ცოდ­ნა სა­შუ­ა­ლე­ბას გვაძ­ლევს, ჩა­ვერ­თოთ ქარ­თუ­ლე­ნო­ვან სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო პროგ­რა­მებ­ში, ვი­აქ­ტი­უ­როთ პრო­ექ­ტებ­ში და და­ვიც­ვათ ჩვე­ნი აკა­დე­მი­უ­რი ინ­ტე­რე­სე­ბი. გა­ნათ­ლე­ბის სფე­რო­ში მოქ­მე­დებს „1+4 პროგ­რა­მა“, სა­დაც არა­ქარ­თუ­ლე­ნო­ვა­ნი მოს­წავ­ლე­ე­ბი ერ­თი წე­ლი ქარ­თულ ენას ინ­ტენ­სი­უ­რად სწავ­ლო­ბენ და შემ­დეგ, ოთხი წე­ლი, სა­ბა­კა­ლავ­რო გა­ნათ­ლე­ბას ქარ­თუ­ლად იღე­ბენ; „არა­ქარ­თუ­ლე­ნო­ვა­ნი სკო­ლე­ბის მხარ­და­ჭე­რის პროგ­რა­მა“, რომ­ლის სა­შუ­ა­ლე­ბი­თაც კონ­სულ­ტან-მას­წავ­ლებ­ლე­ბი აქ­ტი­უ­რად ეხ­მა­რე­ბი­ან მოს­წავ­ლე­ებ­სა და მას­წავ­ლებ­ლებს ქარ­თუ­ლი ენის ათ­ვი­სე­ბა­ში, მას­წავ­ლებ­ლებს პრო­ფე­სი­ულ სრულ­ყო­ფა­ში. მა­თი დამ­სა­ხუ­რე­ბა­ცაა, დღეს ჩვენ ასე თავ­და­ჯე­რე­ბუ­ლად რომ ვსა­უბ­რობთ ქარ­თუ­ლად. ეს პროგ­რა­მე­ბი გახ­და ახა­ლი გზა ახალ­გაზ­რ­დე­ბის­თ­ვის, ახა­ლი შე­საძ­ლებ­ლო­ბა სწავ­ლის გაგ­რ­ძე­ლე­ბის ქვეყ­ნის წამ­ყ­ვან უნი­ვერ­სი­ტე­ტებ­ში, რა­თა შემ­დეგ წარ­მა­ტე­ბით ინ­ტეგ­რირ­დ­ნენ აკა­დე­მი­ურ და სო­ცი­ა­ლურ ცხოვ­რე­ბა­ში.

შრო­მით ბა­ზარ­ზე ინ­ტეგ­რა­ცია

ენის ცოდ­ნა ზრდის და­საქ­მე­ბის შან­სებს – შეგ­ვიძ­ლია ვი­მუ­შა­ოთ ქარ­თულ კომ­პა­ნი­ებ­ში და წა­ვი­წი­ოთ წინ კა­რი­ე­რუ­ლად. ამის მა­გა­ლი­თე­ბი უხ­ვად გვაქვს – არა­ქარ­თ­ვე­ლი ახალ­გაზ­რ­დე­ბი უკ­ვე მუ­შა­ო­ბენ ისეთ სფე­რო­ებ­ში, რო­გო­რი­ცაა ბან­კე­ბი, მომ­სა­ხუ­რე­ბის ინ­დუს­ტ­რია და სა­ხელ­მ­წი­ფო უწყე­ბე­ბი.

იური­დი­უ­ლი და ად­მი­ნის­ტ­რა­ცი­უ­ლი პრო­ცე­სე­ბის გა­გე­ბა

ენის ცოდ­ნის გა­რე­შე ადა­მი­ა­ნი ვერ ერ­კ­ვე­ვა კა­ნო­ნებ­სა და ოფი­ცი­ა­ლურ დო­კუ­მენ­ტებ­ში. რო­დე­საც ქარ­თუ­ლად ვკითხუ­ლობთ, ვი­ცით ჩვე­ნი უფ­ლე­ბე­ბი და უკ­ვე შეგ­ვიძ­ლია თა­ვიც და­ვიც­ვათ.

ჯან­დაც­ვა­ზე და­მო­უ­კი­დე­ბე­ლი წვდო­მა

რო­დე­საც ვი­ცით ქარ­თუ­ლი, შეგ­ვიძ­ლია სწო­რად ავუხ­ს­ნათ ექიმს ჩვე­ნი ჯან­მ­რ­თე­ლო­ბის მდგო­მა­რე­ო­ბა, მი­ვი­ღოთ უკე­თე­სი მომ­სა­ხუ­რე­ბა და თა­ვი­დან ავი­ცი­ლოთ გა­უ­გებ­რო­ბე­ბი.

ენა – გზა სიყ­ვა­რუ­ლამ­დე

არ­სე­ბობს ლინ­გ­ვის­ტი­კუ­რი სტე­რე­ო­ტი­პი, რომ­ლის მი­ხედ­ვით ენა არის მხო­ლოდ კო­მუ­ნი­კა­ცი­ის მე­ქა­ნიზ­მი. მაგ­რამ ენა ასე უბ­რა­ლო რა­მე არ არის.

ენა­ში არ­სე­ბობს ბევ­რი სუ­ბი­ექ­ტუ­რი ელე­მენ­ტი, და ერთ-ერ­თი არის ხალ­ხის გა­გე­ბა.

ად­რე, რო­ცა არ ვი­ცო­დი ქარ­თუ­ლი ენა, ვუც­ქერ­დი ჩემ ირ­გ­ვ­ლივ ქარ­თ­ვე­ლებს — რო­გორ ლა­პა­რა­კობ­დ­ნენ, რო­გორ იქ­ცე­ოდ­ნენ, რო­გორ ცხოვ­რობ­დ­ნენ და ვერ ვუ­გებ­დი მათ. ხში­რად მეჩ­ვე­ნე­ბო­და, რომ უცხო­ნი იყ­ვ­ნენ ჩემ­თ­ვის. სი­ნამ­დ­ვი­ლე­ში, მე ვერ ვუ­გებ­დი მათ მხო­ლოდ იმი­ტომ, რომ არ მეს­მო­და მა­თი ენა.

ყვე­ლა­ფე­რი მა­შინ შე­იც­ვა­ლა, რო­ცა ჩვენ­თან კლას­ში, ქარ­თუ­ლის მას­წავ­ლებ­ლად, შე­მო­ვი­და კონ­სულ­ტანტ-მას­წავ­ლე­ბე­ლი ნი­ნე­ლი გო­გო­ლა­ძე. მი­სი დახ­მა­რე­ბით და­ვიწყე ქარ­თუ­ლი ენის შეს­წავ­ლა და აღ­მო­ვა­ჩი­ნე ჩემ­ში ახა­ლი სამ­ყა­რო, ახა­ლი შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბი. და­ვიწყე სწავ­ლა გუ­ლით, ჩემ­თ­ვის და არა მხო­ლოდ გაკ­ვე­თი­ლე­ბის­თ­ვის.

თით­ქოს ყვე­ლა­ფე­რი შე­იც­ვა­ლა. და­ვიწყე მე­ტის გა­გე­ბა, რო­ცა სიტყ­ვე­ბის მიღ­მა და­ვი­ნა­ხე გრძნო­ბე­ბი, ემო­ცი­ე­ბი, ფიქ­რი და მივ­ხ­ვ­დი – ენა მხო­ლოდ სიტყ­ვე­ბი არ არის, ენა არის გო­ნე­ბის კა­რი, კულ­ტუ­რის სარ­კე, გუ­ლის ხმა.

რაც მე­ტად ვუ­ახ­ლოვ­დე­ბო­დი ქარ­თულ ენას, მით მე­ტად ვიწყებ­დი მა­თი ფიქ­რის, ტკი­ვი­ლის, სიყ­ვა­რუ­ლი­სა და სი­ხა­რუ­ლის გა­გე­ბას. დღეს, რო­ცა ვუ­ყუ­რებ ქარ­თ­ველ ხალხს, მათ სა­ხე­ებს, ღი­მილს, სა­უ­ბარს, აღარ ვგრძნობ უცხო­ო­ბას, პი­რი­ქით – მგო­ნია, რომ ეს ჩე­მი ხალ­ხია, ჩე­მი სივ­რ­ცეა. უბ­რა­ლოდ აქამ­დე ეს კა­რი და­კე­ტი­ლი იყო და ახ­ლა ვხე­დავ, რომ ამ კა­რის გა­სა­ღე­ბი იყო ენა. ძა­ლი­ან მი­ხა­რია, რომ ეს გა­სა­ღე­ბი უკ­ვე ხელთ მაქვს.

ბევრს ქარ­თუ­ლი ენა შე­იძ­ლე­ბა სრუ­ლი­ად ახალ გა­სა­ღე­ბად მო­გეჩ­ვე­ნოთ, ისე­თად, რო­მე­ლიც ძა­ლი­ან გან­ს­ხ­ვავ­დე­ბა იმ გა­სა­ღე­ბე­ბის­გან, რომ­ლებ­საც მიჩ­ვე­უ­ლი ხართ. მი­სი უნი­კა­ლუ­რი ან­ბა­ნი, მი­სი ბგე­რე­ბი და გრა­მა­ტი­კა, თავ­და­პირ­ვე­ლად, ჩემ­სა­ვით, თქვენც შე­იძ­ლე­ბა ცო­ტა რთუ­ლი მო­გეჩ­ვე­ნოთ, მაგ­რამ ეს ნუ და­გაბ­რ­კო­ლებთ! ისე­ვე რო­გორც ნე­ბის­მი­ე­რი ახა­ლი უნა­რი, ქარ­თუ­ლის სწავ­ლაც მოგ­ზა­უ­რო­ბაა და ყო­ვე­ლი ნა­ბი­ჯი, რო­მელ­საც ვდგამთ, რა­ღაც მარ­თ­ლაც გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლის გახ­ს­ნას­თან გვა­ახ­ლო­ებს.

მაშ, კონ­კ­რე­ტუ­ლად რი­სი გახ­ს­ნა შე­უძ­ლია ქარ­თულ ენას ჩვენ­თ­ვის?

♦ სა­ქარ­თ­ვე­ლოს­თან უფ­რო ღრმა კავ­ში­რი

აქ უბ­რა­ლოდ, ცხოვ­რე­ბის მიღ­მა, ქარ­თუ­ლად სა­უ­ბა­რი სა­შუ­ა­ლე­ბას მაძ­ლევს, მარ­თ­ლაც შე­ვიგ­რ­ძ­ნო ამ ქვეყ­ნის გუ­ლი და სუ­ლი. გა­ვი­გო ხუმ­რო­ბე­ბი, რომ­ლებ­საც ადა­მი­ა­ნე­ბი ერ­თ­მა­ნეთს უზი­ა­რე­ბენ, ტრა­დი­ცი­უ­ლი სიმ­ღე­რე­ბის ტექ­ს­ტე­ბი და უფ­რო­სე­ბის მი­ერ მო­ყო­ლი­ლი ამ­ბე­ბი. ყო­ველ­დღი­ურ ცხოვ­რე­ბა­ში უფ­რო მარ­ტი­ვად შე­მიძ­ლია ორი­ენ­ტა­ცია, იქ­ნე­ბა ეს ჩე­მი საყ­ვა­რე­ლი ხა­ჭა­პუ­რის შეკ­ვე­თა თუ წიგ­ნე­ბის კითხ­ვა. ეს არ არის მხო­ლოდ პრაქ­ტი­კუ­ლო­ბა; ეს არის ნამ­დ­ვი­ლად სახ­ლ­ში ყოფ­ნის შეგ­რ­ძ­ნე­ბა და ქარ­თუ­ლი სტუ­მარ­თ­მოყ­ვა­რე­ო­ბის ნი­უ­ან­სე­ბის გა­გე­ბა.

♦ მდი­და­რი ის­ტო­რი­ი­სა და კულ­ტუ­რის ხელ­მი­საწ­ვ­დო­მო­ბა

სა­ქარ­თ­ვე­ლო ათა­სო­ბით წლის ის­ტო­რი­ით გა­მო­ირ­ჩე­ვა, რო­მე­ლიც სავ­სეა უძ­ვე­ლე­სი ლე­გენ­დე­ბით, მა­მა­ცი მე­ფე­ე­ბი­თა და დე­დოფ­ლე­ბით, და თვალ­წარ­მ­ტა­ცი არ­ქი­ტექ­ტუ­რით. ქარ­თუ­ლი ენა პირ­და­პი­რ კავ­ში­რია ამ წარ­მო­უდ­გე­ნელ მემ­კ­ვიდ­რე­ო­ბას­თან. მი­სი მეშ­ვე­ო­ბით შეგ­ვიძ­ლია ჩა­ვუღ­რ­მავ­დეთ პო­ე­მებს, კლა­სი­კურ ლი­ტე­რა­ტუ­რა­სა და ის­ტო­რი­ულ ნა­წარ­მო­ე­ბებს, მო­ვი­პო­ვოთ ისე­თი ცოდ­ნა, რო­მელ­საც ვერც ერ­თი თარ­გ­მა­ნი სრუ­ლად ვერ გად­მოს­ცემს.

♦ ახა­ლი მე­გობ­რო­ბა და პერ­ს­პექ­ტი­ვე­ბი

ენა ან­გ­რევს ბა­რი­ე­რებს. რო­დე­საც ქარ­თუ­ლად ვსა­უბ­რობთ, კარს ვა­ღებთ ად­გი­ლობ­რი­ვებ­თან ნამ­დ­ვი­ლი მე­გობ­რო­ბის­თ­ვის. შევ­ძ­ლებთ გა­ვუ­ზი­ა­როთ სა­კუ­თა­რი გა­მოც­დი­ლე­ბა და მო­ვუს­მი­ნოთ მათ­სას, გა­ვეც­ნოთ მათ ცხოვ­რე­ბას, ოც­ნე­ბებს და სამ­ყა­როს და­ნახ­ვის მათ უნი­კა­ლურ გზას. ეს კავ­ში­რე­ბი შე­იძ­ლე­ბა წარ­მო­უდ­გენ­ლად გა­მამ­დიდ­რე­ბე­ლი იყოს, გა­ა­ფარ­თო­ოს ჩვე­ნი სა­კუ­თა­რი გა­გე­ბა კა­ცობ­რი­ო­ბის შე­სა­ხებ და ააშე­ნოს ხი­დე­ბი კულ­ტუ­რებს შო­რის.

♦ თქვე­ნი ნი­ჭის გაძ­ლი­ე­რე­ბა!

ნე­ბის­მი­ე­რი ახა­ლი ენის სწავ­ლა ფან­ტას­ტი­კუ­რია! ის აუმ­ჯო­ბე­სებს ჩქვენს მეხ­სი­ე­რე­ბას, პრობ­ლე­მის გა­დაჭ­რის უნარს და კრე­ა­ტი­უ­ლო­ბა­საც კი. ის გვას­წავ­ლის გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბუ­ლად აზ­როვ­ნე­ბას და ადა­მი­ა­ნის გა­მო­ხატ­ვის მრა­ვალ­ფე­როვ­ნე­ბის და­ფა­სე­ბას. ქარ­თუ­ლი ენის უნი­კა­ლუ­რი სტრუქ­ტუ­რა შე­სა­ნიშ­ნა­ვად ავარ­ჯი­შებს ჩვენს ნიჭს და გვაჩ­ვე­ნებს, რამ­დე­ნად მოქ­ნი­ლი და ადაპ­ტი­რე­ბა­დი შე­იძ­ლე­ბა იყოს ის.

ქარ­თულ ენა­ში ნას­წავ­ლი თი­თო­ე­უ­ლი სიტყ­ვა თავ­სა­ტე­ხის პა­ტა­რა ნა­წილს ჰგავს. რაც უფ­რო მეტ ნა­წილს ვაგ­რო­ვებთ, მით უფ­რო ნათ­ლად ვიწყებთ დი­დი სუ­რა­თის – ქარ­თუ­ლი ცხოვ­რე­ბი­სა და კულ­ტუ­რის ცოცხა­ლი, ლა­მა­ზი გა­მო­სა­ხუ­ლე­ბის – და­ნახ­ვას. თავ­და­პირ­ვე­ლად, შე­იძ­ლე­ბა დიდ თავ­სა­ტე­ხად მოგ­ვეჩ­ვე­ნოს, მაგ­რამ მოთ­მი­ნე­ბი­თა და ცნო­ბის­მოყ­ვა­რე­ო­ბით აღ­მო­ვა­ჩენთ, რომ თი­თო­ე­უ­ლი ნა­წი­ლი იდე­ა­ლუ­რად ერ­გე­ბა თა­ვის ად­გილს.

ასე რომ, მი­ი­ღეთ გა­მოწ­ვე­ვა! იყა­ვით ცნო­ბის­მოყ­ვა­რე, დას­ვით კითხ­ვე­ბი და ნუ შე­გე­შინ­დე­ბათ შეც­დო­მე­ბის – ასე ვსწავ­ლობთ. ქარ­თუ­ლი ენა არ არის მხო­ლოდ სას­კო­ლო სა­გა­ნი; ეს არის თავ­გა­და­სა­ვა­ლი, რო­მე­ლიც გე­ლო­დე­ბათ. ეს თქვე­ნი პი­რა­დი გა­სა­ღე­ბია ახა­ლი სამ­ყა­როს გა­სახ­ს­ნე­ლად, რო­მე­ლიც სავ­სეა აღ­მო­ჩე­ნე­ბით, კავ­ში­რე­ბი­თა და და­უ­ვიწყა­რი გა­მოც­დი­ლე­ბით.

დღეს, ჩე­მი სურ­ვი­ლია, რომ უმაღ­ლეს­ში სწავ­ლა გა­ვაგ­რ­ძე­ლო სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში, ქარ­თუ­ლად, რად­გან ვი­ცი: ეს ჩე­მი ქვე­ყა­ნაა, ეს ჩე­მი ხალ­ხია, და მე აღარ ვარ გა­რე­დან მო­სუ­ლი უცხო – მე ვარ ნა­წი­ლი მთე­ლი ამ სუ­რა­თი­სა.

ახ­ლა მინ­და, კი­დევ უფ­რო ახ­ლოს ვი­ყო ამ ხალ­ხ­თან, და სწო­რედ ეს სი­ახ­ლო­ვე ქმნის უამ­რავ ახალ შე­საძ­ლებ­ლო­ბას. თვი­თონ ეს კონ­ფე­რენ­ცი­აც შე­საძ­ლებ­ლო­ბაა – შე­საძ­ლებ­ლო­ბა იმის, რომ გა­ვი­ზარ­დოთ, უკეთ გა­ვუ­გოთ ადა­მი­ა­ნებ­მა ერ­თ­მა­ნეთს

სა­ბო­ლოდ, მინ­და ვთქვა, რომ მე ყო­ველ­თ­ვის ვი­ყა­ვი ჩემს „სახ­ლ­ში“, ჩემს ხალ­ხ­თან, აქამ­დე არ­სე­ბობ­და ერ­თა­დერ­თი ბა­რი­ე­რი – ენა. ენა, რო­მე­ლიც თვი­თონ იყო ყვე­ლა კითხ­ვის პა­სუ­ხი. ჩვენ ვართ თა­ო­ბა, რო­მე­ლიც გას­ტეხს ძველ ბორ­ბალს – ბორ­ბალს, რო­მე­ლიც მუ­დამ ტრი­ა­ლებ­და ეთ­ნი­კუ­რი უმ­ცი­რე­სო­ბე­ბის თავ­ზე და სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში უცხოდ ყოფ­ნის პრობ­ლე­მას ქმნი­და.

ქარ­თულ­მა ენამ ბევ­რი ჩვენ­გა­ნი გა­ა­ერ­თი­ა­ნა. ეს არის არა მხო­ლოდ სწავ­ლა, არა­მედ ურ­თი­ერ­თო­ბა, მე­გობ­რო­ბა, ნდო­ბა. ენის ცოდ­ნა გვაჩ­ვე­ნებს, რომ ჩვენ ჩვე­ნი ად­გი­ლი გვაქვს სა­ქარ­თ­ვე­ლოს მო­მა­ვალ­ში.

ან­ჟე­ლა სა­ა­კი­ა­ნი, მი­ლე­ნა ბაღ­ნი­ქი­ა­ნი, არ­მან აბა­ჯი­ა­ნი – ვა­რე­ვა­ნის სა­ჯა­რო სკო­ლის XII კლა­სის მოს­წავ­ლე­ე­ბი
ნი­ნე­ლი გო­გო­ლა­ძე –  სა­კონ­ფე­რენ­ციო თე­მის ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლი, ახალ­ქა­ლა­ქის მუ­ნი­ცი­პა­ლი­ტე­ტის სოფ. ვა­რე­ვა­ნის სა­ჯა­რო სკო­ლის კონ­სულ­ტანტ-მას­წავ­ლე­ბე­ლი

P.S. მი­ლე­ნამ და არ­მან­მა ოქ­როს მე­დალ­ზე და­ამ­თავ­რეს სკო­ლა. სწავ­ლის გაგ­რ­ძე­ლე­ბას ქარ­თულ უნი­ვერ­სი­ტე­ტებ­ში გეგ­მა­ვენ. წარ­მა­ტე­ბას ვუ­სურ­ვებთ მათ და მათ თა­ნაკ­ლა­სელ, თა­ნა­ტოლ აბი­ტუ­რი­ენ­ტებს.

spot_imgspot_img
მსგავსი სიახლეები

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება