სპეცპედაგოგის ვაკანტური ადგილები და თამაშგარე დარჩენილი ფსიქოლოგები
ლალი ჯელაძე
განათლების მართვის საინფორმაციო სისტემის მონაცემებით, საქართველოში, დღეს, სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროების მქონე 7981 ბავშვი დადის სკოლაში, მათ 952 სპეცმასწავლებელი ემსახურება, თუმცა, სავარაუდოდ, ახლა მათი რიცხვი შემცირებული იქნება, რადგან სკოლების უმეტესობა სპეცპედაგოგის ვაკანსიას აცხადებს. რამდენიმე დღის წინ გამოქვეყნებული 53 ვაკანსიიდან, ნახევარი სწორედ სპეცპედაგოგისაა. რამ გამოიწვია სისტემაში ეს დეფიციტი? კანონში შესულმა თითქოსდა სასიკეთო ცვლილებამ (სპეცმასწავლებელს მასწავლებლის სტატუსი მიენიჭა და ხელფასი მასწავლებლის საბაზო ხელფასს გაუთანაბრდა) ძალიან ბევრი სპეცმასწავლებლის უკმაყოფილება გამოიწვია და არც მიზერულად გაზრდილი ხელფასი აღმოჩნდა მიმზიდველი, რადგან მათ, ამავე ცვლილებით, დამატებით სხვა საგნის სწავლება აეკრძალათ. არადა უმეტესობა, სწორედ ორივე პოზიციაზე მუშაობდა და არჩევანი მათ საგნის სწავლების სასიკეთოდ გააკეთეს. ამის გარდა, როგორც ჩანს, ინკლუზიურ განათლებას სერიოზული პრობლემა ფსიქოლოგებთან დაკავშირებულმა ცვლილებამაც შეუქმნა, რომლის მიხედვითაც, ფსიქოლოგებს არ აქვთ სპეცპედაგოგობის უფლება, რადგან სისტემა ფსიქოლოგს სპეცმასწავლებლად არ აღიარებს. მათ წინაშე გარკვეულ მოთხოვნებსაც აყენებს — ფსიქოლოგი სპეცმასწავლებელი რომ გახდეს, რომელიმე (ნებისმიერ) საგანში უნდა ჰქონდეს დადასტურებული კომპეტენცია (სასერტიფიკაციო გამოცდა ჩაბარებული) და პედაგოგის კვალიფიკაცია. ფსიქოლოგის აყვანა კი სკოლას დამატებით სპეციალისტად შეუძლია, თუკი ამის სურვილი ან დამატებითი რესურსი ექნება. თუმცა, ამ შემთხვევაშიც, კანონმა ფსიქოლოგს საათობრივი ზღვარი დაუწესა — კვირაში, მაქსიმუმ, ათი საათის ჩატარება შეუძლია, სახელფასო ანაზღაურებაც ამას მიება — თითო საათში 10 ლარს მიიღებს. ცვლილებამ, გარდა იმისა, რომ სკოლებს ახალი თავსატეხი გაუჩინა და რეალურად, სპეცმასწავლებლის დეფიციტი შექმნა, სკოლაში მოქმედი ფსიქოლოგების დიდი უკმაყოფილება გამოიწვია.
ვინ არის სპეცპედაგოგი ? — ამ სათაურით სწერს წერილს განათლების, მეცნიერების, სპორტისა და კულტურის სამინისტროს არშემდგარი სპეცპედაგოგი (ასე უწოდებს საკუთარ თავს), ბავშვთა ფსიქოლოგი ლიკა ბაღაშვილი, რომელშიც ხაზგასმით ამბობს, რომ საქართველოში ინკლუზიური განათლება ფსიქოლოგებმა შექმნეს. გარკვეული პერიოდი, ლიკამ 147-ე სკოლაში სპეცპედაგოგად იმუშავა (ამჟამად დღის ცენტრში „მომავლის იმედი“ ფსიქოლოგად მუშაობს). გადაწყვეტილი ჰქონდა, ახალი სასწავლო წლიდან, ლაგოდეხის რაიონის ერთ-ერთი სოფლის სკოლაში სპეცმასწავლებლად დაეწყო მუშაობა, მაგრამ მის სურვილს კანონში შესულმა ცვლილებამ შეუშალა ხელი, რადგან მას სკოლა სპეცმასწავლებლად ვეღარ აიყვანს.
ამბობს, რომ სპეცპედაგოგიკის ბაკალავრიატი ძალიან ცოტა ხანს არსებობდა ილიაუნში და, ასევე, ცოტა ხანია, რაც არსებობს იგივე სამაგისტრო პროგრამა, ამიტომ ლოგიკურია (იყო), სპეცპედაგოგის მოვალეობა ფსიქოლოგებს შეესრულებინათ. „ორ სკოლაში ვიმუშავე (ფსიქოლოგის და სპეცპედაგოგის პოზიციაზე), ჩემს ნაცნობ-მეგობრებსაც ბევრს უმუშავია და ცულიც რომ დამადოთ კისერზე, მაინც ვიტყვი: მასწავლებლების აბსოლუტურ უმრავლესობას დამოკიდებულებაც კი არ აქვთ სწორი სპეციალური საჭიროების მქონე ბავშვების მიმართ, რომ აღარაფერი ვთქვათ სწავლების მიდგომებზე. იცოდით თუ არა, რომ რაიმე საქმის კეთება შეიძლება ასწავლო სხვას და თვითონ არ გქონდეს ამ საქმის კეთების კომპეტენცია? როგორ გაიკვირვებთ? მეც გამიკვირდა, მაგრამ ასე ყოფილა.“
მისი აზრით, სპეცპედაგოგებს ახლაც ფსიქოლოგები ატრენინგებენ, ასწავლიან იმ დარღვევების სპეციფიკას, რომლის მქონე მოსწავლეებიც შეიძლება ჰყავდეთ, ასწავლიან კითხვის, არითმეტიკის და ა.შ. სწავლების სტრატეგიებს, ქცევის მართვას და სხვ. „და მაინც საკითხავია ვინ შეიძლება იყოს სპეცპედაგოგი? თითქმის ყველა, ფსიქოლოგის გარდა. როგორ? ახლავე აგიხსნით: მთავარია დიპლომში გეწეროთ, რომ პედაგოგიური განათლება მიიღეთ და სულ ერთია, ქიმიკოსი ხართ, ფიზიკოსი, ისტორიკოსი, ფრანგულის სპეციალისტი თუ სხვა, თქვენ გაქვთ კომპეტენცია, იყოთ სპეცპედაგოგი. მერე რა, რომ აუტიზმი გონებრივი ჩამორჩენილობა გგონია, ლოგონევროზს ბლუყუნს ეძახი და დაუნის სინდრომზეც მხოლოდ ის იცი, რომ ცხვირი და პირის აპარატი აქვთ სხვანაირი.“ — ამბობს ლიკა და ამ პარადოქსის მიზეზებსა და შედეგებზე კიდევ უფრო ვრცლად საუბრობს:
„ინკლუზიური განათლების დანერგვის დღიდან სულ მუდამ პრობლემა იყო კადრები — კარგი ან ნორმალური, ან უბრალოდ გამოცდილი. არა, განა კადრები არ იყვნენ?! ხელფასი არ იყო. ან, იყო და არც იყო — 280 ლარი. მოდიოდნენ ცხელ-ცხელდიპლომიანი ახალგაზრდები (არ დაგავიწყდეთ, ძირითადად ფსიქოლოგები), იღებდნენ გამოცდილებას, „სივშიც“ მიაწერდნენ ამჟამინდელ საქმიანობას და ისხდნენ jobs.ge-ზე, hr.ge-ზე. მერე ქუდსაც იხურავდნენ და ცხადდებოდა ახალი ვაკანსია. რაღა შორს წავიდე, მეც მათ შორის ვარ, მიუხედავად ჩემი სკოლისადმი დიდი სიყვარულისა. თუმცა ჰო, როგორ არა, იყვნენ სხვებიც, ძირითადად რეგიონებში (თუმცა თბილისიც არ ჩამორჩენია დიდად), მასწავლებლები, რომლებსაც საათები ცოტა ჰქონდათ, ან საერთოდ არ ჰქონდათ და „280 ლარიც ფულია….”. რა თქმა უნდა, ამ ადამიანებს ვერც შეურაცხყოფას მივაყენებ და ვერც პროფესიულ უნარებს დავუწუნებ, რადგან საკმარისად მყვანან პირადი მაგალითები, ძალიანაც კარგი სპეციალისტები რომ არიან, მაგრამ სკოლაში ცხვირიც ვერ შეყვეს. თუმცა სსსმ მოსწავლეებთან მუშაობის მათ კომპეტენციებს და მოტივაციას დიახაც რომ ეჭვის თვალით ვუყურებ.
მერე იყო ოცნება მასწავლებლის სტატუსზე — ხელფასის მომატებისა და სქემის ამოქმედების ფონზე. მაშინ ვიძახდი, არ გვინდა მასწავლებლის სტატუსი, ჩვენი სამუშაო სხვა სპეციფიკისაა და სჯობს, ჩვენზე მორგებული სქემა მოვიფიქროთ, თანაც ფსიქოლოგები, ლოგოპედები, ოკუპაციური თერაპევტები და პერსონალური ასისტენტები თამაშგარე რჩებიან, აღარავის მოუნდება ამ პოზიციებზე მუშაობა. ახლავე თუ არ ვიფიქრეთ ამაზე, მერე საერთოდ ამ კადრების გარეშე დარჩება სკოლა-მეთქი… ყველაზე უცნაური იცით რა არის? ყველაზე მეტად ის ადამიანები არ გისმენენ, ყველას აზრს რომ უნდა ისმენდნენ, ყველა იდეას აკოწიწებდნენ, ამუშავებდნენ და რამე კარგ გადაწყვეტილებამდე მიდიოდნენ. უფრო მეტიც, თითქოს თვალს და ყურს გარიდებენ.
პასუხი ასეთია, სხვა რაღა გინდათ, სექტემბრიდან სტატუსი გაქვთ. ფსიქოლოგებმა, ლოგოპედებმა, კოორდინატორებმა რა ვქნათ? ამაზეც აქვთ პასუხი: თუ უკეთესი ხელფასი გინდათ, სპეცპედაგოგის პოზიციაზე უნდა გაფორმდეთო. ზოგმა — რატომო, ზოგმა — კაი, ჯანდაბასო, მაინც მაგის ფუნქციას ვასრულებთო… მაგრამ პრობლემა სწორედ აქ არის — პედაგოგები არა ხართ და სპეცპედაგოგები როგორ გახდებითო, ცოდნა ან გამოცდილება რა შუაშია, ბრძანებაში ასე წერიაო. ბრძანებაში რაღატო წერია?! ალბათ copy-paste-ის დამსახურებაა, გადმოაკოპირეს საგნის მასწავლებლების შესახებ რაიმე ბრძანებიდან და…
სამაგიეროდ, ვინც განათლებით ფსიქოლოგია და ახლა სპეცპედაგოგის პოზიციაზე მუშაობს, ის ჩვეულებრივ სპეცპედაგოგი იქნება და ხელფასსაც შესაბამისს მიიღებსო (ეს გაზრდილი ხელფასი ვის რამდენი ეკუთვნის, თითქმის ვერც ერთმა სკოლამ რომ ვერ გაარკვია, ეგ კიდევ სხვა თემაა).
ამ გაუგებრობას, ალბათ, ოდესმე მიხედავს ვინმე, ახალ ბრძანებას გამოსცემს და ეს ადამიანებიც გადავლენ სპეცპედაგოგის თანამდებობაზე, მაგრამ….
იქიდან გამომდინარე, რომ სპეცპედაგოგს საგნის საათების ქონა აეკრძალა, ბევრმა უკვე დატოვა თავისი სურვილით ეს პოზიცია, სასწავლო წლის დასაწყისში ისედაც ბევრი ვაკანტური ადგილია-ხოლმე. ბრძანება ზუსტად ისეთ დროს გამოიცა, როცა ბევრ სკოლაში თავისუფალია სპეცპედაგოგის ადგილი. მიუხედავად ამისა, ფსიქოლოგებს ვერ აიყვანენ, ვერც სხვებს. ვის აიყვანენ? მასწავლებლებს, რომლებიც ვერ მუშაობენ თავისი პროფესიით, უფრო სწორად, ვერ ასწავლიან თავიან საგანს (ამა თუ იმ მიზეზით). არადა, ორი თვის შემდეგ რომც მიეცეთ გამოცდილ კადრებს სპეცპედაგოგად მუშაობის უფლება, უკვე გვიან იქნება. მოგეხსენებათ, საქართველოში არც ისე იოლია კადრის გაშვება იმ მიზეზით, უკეთესი კანდიდატი მყავსო. რეგიონებში ხომ საერთოდ უიმედობაა ამ მხრივ.
არ გეგონოთ, იმას ვდარდობ, რომ მითხრეს გასაუბრებას რა აზრი აქვს, მაინც ვერ აგიყვანთო. ჩემი სადარდებელი კიდევ სხვა რამაა — მერმის ან იმის მომდევნო წელს ჩემი ძმისშვილი მიდის სკოლაში. სწორედ ეს მაღელვებს. ვინ იცის, ცოტნეს იქ ისეთი სპეცპედაგოგი დახვდეს, რომ მშობლებს მოუწიოთ ახსნა, რა არის აუტიზმი და რა აკეთონ მასთან. „ცხვარი ცხვარიაო…“ — ხომ გაგიგიათ, სადაც მეზღაპრეები გყოლიათ, იქ მეანდაზეც გეყოლებათ ვინმე და ესეც გეცოდინებათ.“
117-ე სკოლის ჯერ კიდევ მოქმედი ფსიქოლოგი თამარ ჩოჩიშვილი ამბობს, რომ ახლა მიხვდა როგორი შეცდომა დაუშვა, როცა სკოლაში ფსიქოლოგად მუშაობის გადაწყვეტილება მიიღო: „სპეციალობით ფსიქოლოგი ვარ და სკოლაში მუშაობის სამ წელზე მეტი გამოცდილება მაქვს, სიმართლე გითხრათ, აღარ ვიცი ღირს თუ არა კიდევ სკოლაში მუშაობა. დამატებით, ბავშვთა ადრეული განვითარების სპეციალისტიც ვარ და ვმუშაობდი კიდევაც ამ სფეროში. უბრალოდ, იმის გამო წამოვედი, რომ მინდოდა სკოლისთვის მეტი დრო დამეთმო. ახლა მივხვდი, რომ სულელური გადაწყვეტილება მივიღე, რადგან რეალურად სკოლას ფსიქოლოგი აღარ სჭირდება. იმდენად აბსურდული კანონია, ვერც ვხვდებით რა გავაკეთოთ, იმასაც ვერ ვიგებ თავად რა უნდათ.
120-საათიანი ტრენინგი ყველა სკოლაში დასაქმებულ ფსიქოლოგს აქვს გავლილი, მე პირადად, როცა დავიწყე მუშაობა, პირველი სამი თვის მანძილზე, გავიარე კიდევაც და საკმაოდ წარმატებითაც ჩავაბარე გამოცდა, უბრალოდ, ზოგადად, ფსიქოლოგებს ეთქვათ უარი, რომ იმუშაონ სპეცპედაგოგის პოზიციაზე, რადგან პედაგოგის კვალიფიკაცია გახდა აუცილებელი, რომ სპეცპედაგოგის სტატუსი მოგანიჭონ. გულწრფელად მაინტერესებს, რატომ თქვა სისტემამ უარი ფსიქოლოგებზე?
აქამდე, ინკლუზიური კუთხით, დასაქმებული იყო სამი სპეციალისტი — ინკლუზიური განათლების კოორდინატორი (მასაც მოეთხოვებოდა, რომ ყოფილიყო ფსიქოლოგი), სპეცპედაგოგი (რომელსაც ასევე მოეთხოვებოდა ყოფილიყო ფსიქოლოგი) და თვითონ ფსიქოლოგი (რომელსაც, რასაკვირველია, ფსიქოლოგის კვალიფიკაცია უნდა ჰქონოდა). ასე ვამბობ ხოლმე, ამ სქემას ჰქვია სამი ერთში, რადგან თუ სკოლას ჰყავდა ფსიქოლოგი, სპეცპედაგოგის მოვალეობასაც ის ასრულებდა 6 ბავშვთან, ინკლუზიური განათლების კოორდინატორის მოვალეობასაც და, თავისთავად, ფსიქოლოგისაც. მე, პირადად (დარწმუნებული ვარ, ჩემი კოლეგებიც ამას აკეთებდნენ), ვმუშაობდი აკადემიურ უნარებზეც, კოგნიტურ უნარებზეც, შეფასებაზეც და ქცევის მართვაზეც. თავად განათლების სამინისტროს წარმომადგენლებიც ამბობდნენ, რომ ეს დაყოფა პირობითი იყო. ახლა სხვაგვარად ფიქრობენ? კანონში განხორციელებული ცვლილების თანახმად, სპეცპედაგოგებს მიანიჭეს პედაგოგის კვალიფიკაცია. თავდაპირველად ითქვა, რომ სკოლებში აგვისტომდე დასაქმებული ფსიქოლოგებიც და ინკლუზიური განათლების კოორდინატორებიც ავტომატურად ხდებოდნენ სპეცპედაგოგები, მაგრამ მერე აღმოჩნდა, რომ ასე არ არის და მხოლოდ სპეცპედაგოგებად დასაქმებული ადამიანები ჩართეს სქემაში. ახლა დაიწყო იმაზე საუბარი, რომ, თურმე, ფსიქოლოგი მხოლოდ დამატებითი სპეციალისტი შეიძლება იყოს სკოლაში, რომელმაც კვირაში, მაქსიმუმ 10 საათი შეიძლება იმუშაოს (საათში 10 ლარის ანაზღაურებით), ხოლო ინკლუზიური განათლების კოორდინატორი საერთოდ მილევადი შტატი აღმოჩნდა მათთვის. მიუხედავად ამ აკრძალვისა, მე დღესაც ვმუშაობ (არ ვიცი როგორ) სკოლაში ფსიქოლოგად, რადგან სკოლას არ ჰყავს სპეცპედაგოგი. ყველაზე მთავარი ამაში ის არის, რომ სისტემამ იმ ადამიანებს გვითხრა უარი, რომლებიც წლებია, ვცდილობდით გარკვეულ დონემდე მიგვეყვანა მასწავლებლები და გვესწავლებინა სსსმ მოსწავლეებთან მუშაობის სტრატეგიები. „კანონმა“კი უპირატესობა პედაგოგის კვალიფიკაციის მქონე კადრს მიანიჭა, რომელმაც, რეალურად არ იცის როგორ იმუშაოს ამ ბავშვებთან და ვერც იმის საჭიროებას ხედავს, რატომ უნდა იყვნენ ისინი სკოლებში.
რეალურად, თუ კანონში არაფერი შეიცვალა, შეიძლება ითქვას, რომ ძალიან ბევრი სკოლა დარჩება სპეცპედაგოგის გარეშე და, რაც მთავარია, იმ გამოცდილი კადრების გარეშე, რომლებმაც კვალიფიციურ დონეზე იცოდნენ სსსმ ბავშვებთან მუშაობა. გადაუჭარბებლად გეტყვით, ფსიქოლოგების სახით, სისტემა დაკარგავს იმ ადამიანურ რესურსს, რომლებმაც ინკლუზიურ განათლებაში ძალიან დიდი გამოცდილება დააგროვეს და თუ ქვეყანაში რაღაც დონეზე მაინც არის დღეს ინკლუზიური განათლება, სწორედ მათი დამსახურებაა.
ამ თვეში ისევ 280 ლარი ავიღე, ჯერჯერობით, არც იმ საათობრივ ანაზღაურებაზე არ გადავსულვართ და არც დირექციაა საქმის კურსში, ჩვენ რა უნდა გვიყონ. ასეთი მიდგომით, შეიძლება სკოლები მოქმედ ფსიქოლოგებსაც დაატოვებინონ, რადგან ეჭვი მეპარება, დირექტორებმა ფსიქოლოგის დამატებით სპეციალისტად აყვანა შეძლონ. უკვე ბევრ ფსიქოლოგს უთხრეს უარი, როცა სპეცპედაგოგობაზე მოთხოვნა შეიტანა, მიზეზით, რომ ის ვერ აკმაყოფილებს სპეცპედაგოგის მოთხოვნებს. ვშიშობ, საბოლოოდ, მხოლოდ თაროზე შემოდებული ინკლუზიური განათლება არ შეგვრჩეს.“
სპეციალური განათლების მაგისტრი, ახლა უკვე 114-ე საჯარო სკოლის სპეცმასწავლებელი ქეთი გოგოლაძე, რომელიც აქამდე ფსიქოლოგად კერძო სკოლაში მუშაობდა, ამბობს, რომ სამინისტროს გადაწყვეტილებას ეთანხმება, მაგრამ ეს გადაწყვეტილება სისტემაში შექმნილ ამჟამინდელ მდგომარეობას არ ერგება.
„ფსიქოლოგის დიპლომი რომ ავიღე, სპეციალური განათლების სამაგისტრო პროგრამაზე ჩავაბარე და სწორედ ამ სამაგისტრო პროგრამის ფარგლებში გავიარე მასწავლებლის მომზადების 60-კრედიტიანი პროგრამა. მაგრამ დღეს თუ რაღაც დონემდე მიღწეული სპეცმასწავლებელი ვარ, თამამად შემიძლია ვთქვა, რომ ეს ფსიქოლოგიის სწავლის პროცესში მიღებული ცოდნაა და არა იმ, მართლაც რომ საშუალოზე დაბალ დონეზე ნასწავლი, 60-კრედიტიანი პროგრამისა, სადაც ყველაზე ნაკლები აქცენტი სწორედ სსსმ მოსწავლეებზე კეთდება. ვფიქრობ, სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროების მქონე ბავშვის მიმართ ემპათია, ფსიქოლოგზე მეტად, ვერც ერთი პროფესიის მქონე ადამიანს ვერ ექნება. თუმცა, როცა სამინისტროს პოზიციას გავეცანი და საკმაოდ ბევრი არგუმენტი მოვისმინე — რატომ მიიღეს ეს გადაწყვეტილება — დავფიქრდი და ახლა ვეთანხმები. ხაზგასმით მინდა ვთქვა, რომ სამინისტროს პოზიცია იმის გამო კი არ არის მისაღები, რომ მე სპეცმასწავლებლად მუშაობის უფლება მაქვს, არამედ იმ თვალსაზრისით, რომ ყველამ თავისი საქმე უნდა აკეთოს, სპეცმასწავლებელმა — სპეცმასწავლებლის და ფსიქოლოგმა — ფსიქოლოგის. ოდესმე მართლა უნდა დაერქვას ყველაფერს თავისი სახელი. ადრე ფსიქოლოგად ვმუშაობდი კერძო სკოლაში, მაგრამ ახლა სპეცმასწავლებლად გადავედი საჯარო სკოლაში, რადგან დავინახე, რომ ახლა მეტი საშუალება მექნება, სქემაში ჩართვით და მასწავლებელთა სახლის მიერ შემოთავაზებული ტრენინგებით, მეტი პროფესიული ინფორმაცია მივიღო და განვვითარდე. მიუხედავად ამისა, გეტყვით, რომ ამჟამინდელი მდგომარეობა ძალიან დამაფიქრებელია, რამდენად შეესაბამება ჩვენს რეალობას სამინისტროს გადაწყვეტილება? თუმცა, თავადაც კარგად იციან, რომ ამ ეტაპზე, ფსიქოლოგები უკეთესი სპეცმასწავლებლები არიან.“
გასულ კვირას, ფსიქოლოგების ერთმა ჯგუფმა საქართველოს პარლამენტისა და განათლებისა და მეცნიერების სამინისტრო მისამართით პეტიცია გაავრცელა, რომელშიც ნათქვამია, რომ ცვლილებები უარყოფითად აისახება ინკლუზიური განათლების (და ზოგადად განათლების) სისტემაზე და ამიტომ დაუყოვნებლივ მოითხოვენ: „კვლავ საშტატო გახდეს სკოლაში ფსიქოლოგის პოზიცია; ფსიქოლოგების, ინტეგრირებული კლასის სპეციალური მასწავლებლებისა თუ სკოლის ინკლუზიურ განათლებაში ჩართული სხვა სპეციალისტების ხელფასი გაუთანაბრდეს სპეციალური მასწავლებლის ხელფასს; ფსიქოლოგის კვალიფიკაციის მქონე პირებს მიეცეთ სპეციალურ მასწავლებლად მუშაობის უფლება (მათი სურვილის შემთხვევაში).“
ამ მოთხოვნების გარდა, სკოლაში ინკლუზიური განათლების უკეთ ფუნქციონირებისთვის, სკოლის ფსიქოლოგთა აზრით, აუცილებელია ეტაპობრივად განხორციელდეს შემდეგი ცვლილებები:
საჭიროების შემთხვევაში (რასაც შეაფასებს მულტიდისციპლინარული გუნდი), სკოლა ვალდებული იყოს, დაამატოს მეტყველების თერაპევტის, ოკუპაციური თერაპევტის და პერსონალური ასისტენტის შტატი;
ფსიქოლოგის, ლოგოპედის, ოკუპაციური თერაპევტის და პერსონალური ასისტენტისთვის შემუშავდეს ცალკე სქემა/სქემები, მათი სამუშაოს სპეციფიკური თავისებურებების გათვალისწინებით. ასევე სამუშაო გამოცდილების დაანგარიშებისას, გათვალისწინებული იყოს მათი არა მხოლოდ სკოლაში მუშაობის წლები, არამედ ნებისმიერ დაწესებულებაში სპეციალური საჭიროების მქონე ბავშვებთან/მოზარდებთან, აღნიშნულ ან მსგავს პოზიციაზე, მუშაობის წლები; განათლების, მეცნიერების, კულტურისა და სპორტის სამინისტრომ იზრუნოს აღნიშნული პროფესიების (ლოგოპედის, ოკუპაციური თერაპევტისა და პერსონალური ასისტენტის) პოპულარიზაციაზე და ხელი შეუწყოს შესაბამისი კადრების გადამზადებას, რათა რეალურად შესაძლებელი გახდეს სკოლისთვის ამ პოზიციებზე კვალიფიციური კადრის მიღება.“
პეტიციის ერთ-ერთი ავტორი ლიკა ბაღაშვილი ამბობს, რომ სამინისტროს მხრიდან ადეკვატური რეაგირების იმედი აქვთ, ბრძანების გადახედვასა და კონკრეტულ პასუხს ელიან. რაც შეეხება სკოლებში შექმნილ სპეცმასწავლებლის დეფიციტს, ამას მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ეროვნული ცენტრის ინკლუზიური განათლების ხელშეწყობის პროგრამის მენეჯერი სალომე ჩარკვიანი, ჩვენთან საუბრისას, ადასტურებს და ამბობს, რომ: „დიახ, კადრების დეფიციტი მართლაც შეიქმნა, ამას hr.gov.ge-ზეც შენიშნავდით, მასიურად აცხადებენ სკოლები ვაკანსიებს. თუმცა, სამინისტრო მუშაობს ამ კანონის ცვლილებაზე და დიდი იმედი მაქვს, რომ საკითხი ფსიქოლოგების სასარგებლოდ გადაწყდება. ჯერჯერობით, მეტს ვერაფერს გეტყვით, რადგან, სამწუხაროდ, ჩემს კომპეტენციაში არ შედის კანონის ცვლილებაზე მუშაობა.“
„თითქოს მარტო ველზე მომუშავე პერსონალი დაზარალდა, თითქოს ეს მთელი ინკლუზიური განათლების სისტემის პრობლემა არ იყოს, თითქოს არ ესმის ამ ხალხს, რომ ბავშვს ასოებს და ციფრებს რამენაირად ყველა ასწავლის, მაგრამ მას, ცხოვრებისთვის, სკოლაში/საზოგადოებაში ინტეგრაციასა და თავდაჯერებულ პიროვნებად ჩამოყალიბებაში დახმარება უფრო სჭირდება. არადა, ვიცი, რომ ესეც ესმით, აბა, რატომ არიან ჩუმად? ვინმემ აგვიხსნას, ინკლუზიური განათლების სისტემას რომ აზარალებს, ისეთი კანონის მიღება რატომ არის წინსვლა? ჯერ რა გქონდა ამ სისტემაში და ახლა, განვითარების მაგივრად, უკუსვლა რატომ მივიღეთ?“ — ამ კითხვებზე სხვა დანარჩენ ფსიქოლოგებთან ერთად, პასუხს ელის 126-ე სკოლის ყოფილი ფსიქოლოგი თამარ ჯინჭარაძე, რომელიც, მიუხედავად სურვილისა, სკოლაში მუშაობას, კანონში შესული ცვლილების გამო, ვეღარ იწყებს.
კომპეტენტური ორგანოს მხრიდან გადაწყვეტილებას, მათთან ერთად, ინკლუზიური განათლების გულშემატკივრებიც მოუთმენლად ველით, რადგან სპეცპედაგოგის ვაკანსიები სკოლებში ყოველდღიურად იზრდება და მასწავლებლის გარეშე დარჩენილი სსსმ ბავშვები სასწავლო პროცესის მიღმა რჩებიან.