1 ოქტომბერი, ოთხშაბათი, 2025

რო­გორ მო­ვიქ­ცეთ თუ ბავშვს არ უყ­ვარს თავ­ზე წყლის დას­ხ­მა?!

ხში­რად გა­ი­გო­ნებთ მშობ­ლე­ბის­გან, რომ ად­რე­ულ ასაკ­ში ბავ­შ­ვებს არ უყ­ვართ თავ­ზე წყლის დას­ხ­მა და თავს არი­დე­ბენ ბა­ნა­ო­ბას. ეს სა­კითხი საკ­მა­ოდ აქ­ტუ­ა­ლუ­რია მშო­ბელ­თა კლუ­ბებ­ში, სო­ცი­ა­ლურ ქსე­ლებ­ში და ა.შ თავ­ზე წყლის დას­ხ­მის აუტან­ლო­ბა შე­იძ­ლე­ბა და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი იყოს ასა­კობ­რივ გა­მოწ­ვე­ვებ­თან, რო­გო­რი­ცაა 3 წლის ასა­კის კრი­ზი­სი, ბავ­შ­ვის სენ­სო­რულ გან­ვი­თა­რე­ბას­თან, ნე­გა­ტი­ურ გა­მოც­დი­ლე­ბას­თან ან უბ­რა­ლოდ შიშ­თან სი­ახ­ლის, ახა­ლი გა­მოც­დი­ლე­ბის მი­მართ.

უფ­რო დე­ტა­ლუ­რად შე­ვე­ხოთ სენ­სო­რულ გან­ვი­თა­რე­ბას. ჩვენ ვი­ცით რომ სენ­სო­რუ­ლი ინ­ტეგ­რა­ცია გუ­ლის­ხ­მობს, ჩვე­ნი შეგ­რ­ძ­ნე­ბე­ბი­დან ინ­ფორ­მა­ცი­ის მი­ღე­ბას, გა­და­მუ­შა­ვე­ბას და სა­პა­სუ­ხო ქცე­ვის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბას სტი­მულ­ზე. ჩვე­ნი შეგ­რ­ძ­ნე­ბე­ბია: სმე­ნი­თი, ვი­ზუ­ა­ლუ­რი, ყნოს­ვი­თი, გე­მოს, წო­ნას­წო­რო­ბის, სხე­უ­ლის სივ­რ­ცე­ში აღ­ქ­მის, შე­ხე­ბის.. ხში­რად გა­მოჰ­ყო­ფენ რამ­დე­ნი­მე სენ­სო­რულ სის­ტე­მას, რო­მე­ლიც და­კავ­ში­რე­ბუ­ლია თავ­ზე წყლის დას­ხ­მის აუტან­ლო­ბას­თან, ესე­ნია: შე­ხე­ბის, სმე­ნი­თი ან წო­ნას­წო­რო­ბის.

შე­საძ­ლოა ბავ­შ­ვი თავს არი­დებ­დეს თავ­ზე წყლის დას­ხ­მას, იმის გა­მო, რომ არ მოს­წონს მი­სი ხმა, არ მოს­წონს რომ წყა­ლი ეხე­ბა თავ­ზე, შუბ­ლ­ზე, წვე­თე­ბი ჩა­მოს­დის თვა­ლებ­ზე ან სა­ხე­ზე და ასე­ვე შე­საძ­ლე­ბე­ლია მას უჭირ­დეს წო­ნას­წო­რო­ბის დაც­ვა თა­ვის უკან გა­და­წე­ვის ან თა­ვის ნე­ბის­მი­ე­რი ტი­პის მოძ­რა­ო­ბის მი­მართ. მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია, რომ ასეთ შემ­თხ­ვე­ვა­ში მშო­ბელ­მა კონ­სულ­ტა­ცია გა­ი­ა­როს ოკუ­პა­ცი­ურ თე­რა­პევ­ტ­თან, რო­მე­ლიც გა­მოჰ­ყოფს იმ მი­ზეზს ან მი­ზე­ზებს, რო­მე­ლიც იწ­ვევს წყლის დას­ხ­მის თა­ვი­დან არი­დე­ბას.

მინ­და გა­გი­ზი­ა­როთ რე­კო­მენ­და­ცი­ე­ბი, რო­მე­ლიც და­გეხ­მა­რე­ბათ, ბა­ნა­ო­ბის დროს ბავ­შ­ვ­მა ნაკ­ლე­ბად იგ­რ­ძ­ნოს დის­კომ­ფორ­ტი თავ­ზე წყლის დას­ხ­მი­სას:

1. გა­მო­ი­ყე­ნეთ სა­ბა­ნაო ქუ­დი (baby shower cap) – ხში­რად გა­მო­ი­ყე­ნე­ბა მა­შინ, რო­ცა ბავშვს აწუ­ხებს თვა­ლებ­ში წყლის მოხ­ვედ­რა, წყლის დას­ხ­მა სა­ხე­ზე. ქუ­დის სა­შუ­ა­ლე­ბით აღარ არის სა­ჭი­რო თა­ვის ძლი­ე­რად უკან გა­და­წე­ვა, რაც მათ­თ­ვი­საც შვე­ბაა, ვი­საც წო­ნას­წო­რო­ბის სის­ტე­მის ზემ­გ­რ­ძ­ნო­ბე­ლო­ბა აქვს.

2. გა­მო­ი­ყე­ნეთ წყლის და­სას­ხ­მე­ლი სა­ბავ­შ­ვო ჭი­ქა (shampoo rinser cup) – ჭურ­ჭ­ლი­დან წყა­ლი პა­ტა­რა და ნაზ წვე­თე­ბად ეს­ხ­მე­ვა ბავშვს, რის გა­მოც არ აწუ­ხებს წყლის ხმა, თავ­ზე წყლის ძლი­ე­რი ნა­კა­დი.

3. ვი­ზუ­ა­ლუ­რი მა­სა­ლის გა­მო­ყე­ნე­ბა – წი­ნას­წარ გა­ა­ცა­ნით ბავშვს ის მოქ­მე­დე­ბე­ბი, რა თან­მიმ­დევ­რო­ბი­თაც უნ­და იბა­ნა­ოს, ან რის­გან შედ­გე­ბა ზო­გა­დად ბა­ნა­ო­ბის პრო­ცე­სი, მა­გა­ლი­თად, აჩ­ვე­ნოთ რომ ბა­ნა­ო­ბის დროს ვიხ­დით ტან­საც­მელს, შემ­დეგ უნ­და და­ის­ვე­ლოს თა­ვი და ტა­ნი, წა­ის­ვას შამ­პუ­ნი თავ­ზე, შემ­დეგ უნ­და ჩა­მო­ი­ბა­ნოს და ა.შ.

4. აბა­ნა­ვეთ საყ­ვა­რე­ლი სა­თა­მა­შო­ე­ბი – ეს პრო­ცე­სი ხელს შე­უწყობს, რომ ბავ­შ­ვ­მა გვერ­დი­დან აღიქ­ვას ბა­ნა­ო­ბის პრო­ცე­სი, და­ის­წავ­ლოს მოქ­მე­დე­ბა­თა თან­მიმ­დევ­რო­ბა, ადაპ­ტირ­დეს ბა­ნა­ო­ბის პრო­ცეს­თან და გა­და­ლა­ხოს ში­შე­ბი ან ნე­გა­ტი­უ­რი გა­მოც­დი­ლე­ბა.

5. ჯერ ხე­ლით და­უს­ვე­ლეთ თმა – თუ ბავ­შ­ვი მგრძნო­ბი­ა­რეა თავ­ზე წყლის დი­დი ჭავ­ლის დას­ხ­მის დროს ან წყლის შე­ხე­ბი­სას, თავ­და­პირ­ვე­ლად, ხე­ლით და­ის­ვე­ლეთ თმა, მო­უ­ღუ­ტუ­ნეთ თი­თე­ბით თავ­ზე, რომ შე­ეჩ­ვი­ოს შე­ხე­ბას. შემ­დეგ კი უთხა­რით, რომ ახ­ლა წვი­მის წვე­თე­ბი და­ე­ცე­მა და ისევ ხე­ლით მო­აპ­კუ­რეთ წყა­ლი თავ­ზე.

6. გა­მო­ი­ყე­ნეთ მუ­სი­კა და მხი­ა­რუ­ლი გა­ხა­დეთ პრო­ცე­სი — შე­გიძ­ლი­ათ შე­არ­ჩი­ოთ ბა­ნა­ო­ბას­თან და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი სიმ­ღე­რე­ბი, რო­მელ­საც ყო­ვე­ლი ბა­ნა­ო­ბის დროს იმ­ღე­რებთ. ეს სტრა­ტე­გია და­გეხ­მა­რე­ბათ, რომ ბა­ნა­ო­ბა სტრე­სუ­ლი აღარ იყოს და მხი­ა­რულ პრო­ცე­სად გა­და­იქ­ცეს.

7. გა­მო­ი­ყე­ნეთ ყუ­რადღე­ბის გა­და­სა­ტა­ნი აქ­ტი­ვო­ბე­ბი – შე­გიძ­ლი­ათ, ბა­ნა­ო­ბის დროს, მის­ცეთ საპ­ნის ბუშ­ტე­ბი, ჩა­უს­ხათ ქა­ფის გე­ლი წყალ­ში, მის აბა­ზა­ნა­ში მო­ა­თავ­სოთ სხვა­დას­ხ­ვა წყლის სა­თა­მა­შო, წყლის სენ­სო­რუ­ლი ბურ­თე­ბი და ა.შ

8. ყუ­რის სა­ცო­ბე­ბი – თუ ბავშვს არ მოს­წონს წყლის ხმა და ოკუ­პა­ცი­უ­რი თე­რა­პევ­ტის შე­ფა­სე­ბით, აქვს სმე­ნი­თი (აუდი­ა­ლუ­რი) ზემ­გ­რ­ძ­ნო­ბე­ლო­ბა, შე­გიძ­ლი­ათ გა­მო­ი­ყე­ნოთ ყუ­რის რბი­ლი სა­ცო­ბე­ბი.

9. გა­მო­ი­ყე­ნეთ სარ­კე – ბა­ნა­ო­ბის დროს, რო­ცა ბავშვს თა­ვის უკან გა­და­წე­ვას სთხოვთ, თუ იგი სარ­კე­ში და­აკ­ვირ­დე­ბა თა­ვის მოძ­რა­ო­ბებს, ეს და­ეხ­მა­რე­ბა სა­კუ­თა­რი შეგ­რ­ძ­ნე­ბე­ბის აღ­ქ­მა­ში.

10. იწუ­წა­ვეთ – ეს თა­მა­ში მოგ­ცემთ სა­შუ­ა­ლე­ბას, რომ თა­მა­შის გზით გა­და­ლა­ხოს ბავ­შ­ვ­მა წყლის დას­ხ­მის, დას­ვე­ლე­ბის და წყლის ხმის დის­კომ­ფორ­ტი. აუცი­ლებ­ლად მი­ე­ცით სა­შუ­ა­ლე­ბა, რომ თქვენც შე­გას­ხათ წყა­ლი, გა­ერ­თეთ.

♦ ♦ ♦

და­ი­მახ­სოვ­რეთ, რომ ყვე­ლა ბავშვს სჭირ­დე­ბა ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლუ­რი დრო, რომ შეძ­ლოს სხვა­დას­ხ­ვა უნა­რე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბა. წა­ა­ხა­ლი­სეთ ბავ­შ­ვი, მი­ე­ცით მოკ­ლე და მარ­ტი­ვი ინ­ს­ტ­რუქ­ცი­ე­ბი, გა­მო­ი­ყე­ნეთ თა­მა­შის მიდ­გო­მა თი­თო­ე­უ­ლი აქ­ტი­ვო­ბის დროს და ისი­ა­მოვ­ნეთ და­გეგ­მი­ლი აქ­ტი­ვო­ბე­ბით.

სტა­ტია მო­ამ­ზა­და ად­რე­უ­ლი გან­ვი­თა­რე­ბის სპე­ცი­ა­ლის­ტ­მა,

სო­ფიო მე­ლა­ძემ

მსგავსი სიახლეები

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება