22 აპრილი, სამშაბათი, 2025

რო­ცა პრობ­ლე­მა სა­ერ­თოა…

spot_imgspot_img

ზო­გა­დად, ქარ­თუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რა საკ­მაო მა­სა­ლას იძ­ლე­ვა ეროვ­ნუ­ლი და ზო­გად­სა­კა­ცობ­რიო ფა­სე­უ­ლო­ბე­ბის ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბის­თ­ვის. ქარ­თ­ველ კლა­სი­კოს­თა შე­მოქ­მე­დე­ბა ამის უდი­დე­სი მა­გა­ლი­თია. თუმ­ცა დრო არ ჩერ­დე­ბა და სამ­რეწ­ვე­ლო რე­ვო­ლუ­ცი­ამ სულ სხვა­ნა­ი­რი მსოფ­ლიო „შე­მოგ­ვა­ჩე­ჩა“ დღეს. თა­ვი იჩი­ნეს გლო­ბა­ლურ­მა პრობ­ლე­მებ­მა. მათ შო­რის ყვე­ლა­ზე მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი „კო­ვიდ-19“ აღ­მოჩ­ნ­და და ამას ემა­ტე­ბა ახა­ლი და­ა­ვა­დე­ბე­ბი, რო­მელ­თა შე­სა­ხებ ახ­ლო წარ­სულ­ში წარ­მოდ­გე­ნაც არ ჰქონ­დათ. ამ­რი­გად, იწყე­ბა ბუ­ნებ­რი­ვი რე­სურ­სე­ბის ამო­წურ­ვი­სა და გა­რე­მოს და­ბინ­ძუ­რე­ბის პრობ­ლე­მე­ბის სიმ­წ­ვა­ვე­ე­ბის რე­ა­ლუ­რი გაც­ნო­ბი­ე­რე­ბა. გა­ირ­კ­ვა, რომ ცხოვ­რე­ბის ყვე­ლა ას­პექტს შო­რის ურ­თი­ერ­თ­კავ­ში­რია და ერთ რე­გი­ონ­ში მომ­ხ­დარ­მა ცვლი­ლე­ბამ შე­საძ­ლოა ნე­ბის­მი­ერ ად­გი­ლას იჩი­ნოს თა­ვი. დღის წეს­რიგ­ში დგე­ბა სამ­ყა­რო­ზე შე­ხე­დუ­ლე­ბე­ბის გან­საზღ­ვ­რა, მის მი­მართ ახ­ლე­ბუ­რი მი­ზან­შე­წო­ნი­ლი და გაც­ნო­ბი­ე­რე­ბუ­ლი მიდ­გო­მის ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბა, ამ მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი და სა­ჭი­რო მი­მარ­თუ­ლე­ბის და­სამ­კ­ვიდ­რებ­ლად, უპირ­ვე­ლე­სია გა­ნათ­ლე­ბი­სა და ცნო­ბი­ე­რე­ბის ამაღ­ლე­ბა. ჩვენ­მა მოს­წავ­ლე­ებ­მა უნ­და გა­ი­გონ, რამ­დე­ნად მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი და ფა­სე­უ­ლია ჩვე­ნი სამ­ყა­როს კულ­ტუ­რუ­ლი, სო­ცი­ა­ლუ­რი, ეკო­ნო­მი­კუ­რი და ბი­ო­ლო­გი­უ­რი მრა­ვალ­ფე­როვ­ნე­ბა. ჩე­მი, რო­გორც თა­ნა­მედ­რო­ვე მას­წავ­ლებ­ლის, მი­ზა­ნი გა­რე­მო­ზე მზრუნ­ვე­ლი მო­ზარ­დის აღ­ზ­რ­დაა. ვცდი­ლობ, ფორ­მა­ლუ­რი და არა­ფორ­მა­ლუ­რი გა­ნათ­ლე­ბით მი­ვა­წო­დო მათ გა­რე­მოს­დაც­ვი­თი თე­მა­ტი­კა, მი­სი სპე­ცი­ფი­კის გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბით.

ჩვე­ნი სკო­ლის სას­კო­ლო პრო­ექ­ტე­ბი მიზ­ნად ისა­ხავს, რომ მოს­წავ­ლე­ებს მი­ვა­წო­დოთ ცოდ­ნა მდგრა­დი გან­ვი­თა­რე­ბის სა­კითხებ­ზე, რაც აყა­ლი­ბებს გა­რე­მოს­დაც­ვით შეგ­რ­ძ­ნე­ბას, ღი­რე­ბუ­ლე­ბებ­სა და უნარ-ჩვე­ვებს, რის სა­შუ­ა­ლე­ბი­თაც ისი­ნი მო­ნა­წი­ლე­ო­ბას მი­ი­ღე­ბენ გა­რე­მოს შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბა­ში და გა­უმ­ჯო­ბე­სე­ბის საქ­მე­ში. პრო­ექ­ტე­ბის მი­ზა­ნია ისე­თი ადა­მი­ა­ნის ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბა, რო­მელ­საც აქვს შე­სა­ბა­მი­სი ცოდ­ნა სა­კუ­თა­რი სა­არ­სე­ბო გა­რე­მოს შე­სა­ხებ, აქვს შე­ფა­სე­ბის უნა­რი, ფლობს გა­რე­მოს­თან ურ­თი­ერ­თო­ბის პრაქ­ტი­კულ უნარ-ჩვე­ვებს.

სა­გაკ­ვე­თი­ლო პრო­ცე­სი კი ის სივ­რ­ცეა, სა­დაც ყო­ველ­დღი­ურ რე­ა­ლო­ბა­ში ყა­ლიბ­დე­ბა ფა­სე­უ­ლო­ბე­ბი. მდგრა­დი გან­ვი­თა­რე­ბის მიზ­ნე­ბი­სა და ამო­ცა­ნე­ბის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბა სწო­რედ რომ სკო­ლის მერ­ხი­დან უნ­და და­ვიწყოთ, სა­გან­თა ურ­თი­ერ­თ­კავ­ში­რი და მა­თი ჰარ­მო­ნი­უ­ლო­ბა მე­ტად ეხ­მა­რე­ბა მოს­წავ­ლეს ჭეშ­მა­რი­ტე­ბის დად­გე­ნა­ში. დაკ­ვირ­ვე­ბა, აღ­მო­ჩე­ნა და გა­აზ­რე­ბა ის ფე­ნო­მე­ნია, რო­მე­ლიც ქმნის მო­ქა­ლა­ქე­ობ­რივ შეგ­რ­ძ­ნე­ბას და ხელს უწყობს მო­ზარ­დის პი­როვ­ნე­ბად ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბას.

ერ­თობ­ლი­ვი საგ­ნობ­რივ-სა­გაკ­ვე­თი­ლო პრო­ექ­ტე­ბი მდი­და­რია ში­ნა­არ­სით, მე­თო­დე­ბით, ხში­რად ფორ­მე­ბი­თაც. ერთ-ერ­თი მსგავ­სი ფორ­მა­ტით პრო­ექ­ტის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბის იდეა გაკ­ვე­თილ­ზე­ვე დაგ­ვე­ბა­და, სა­თა­უ­რიც თა­ვად მოს­წავ­ლე­ებ­მა შე­არ­ჩი­ეს — „ბუ­ნე­ბა ცოცხა­ლია, მა­საც სტკი­ვა“. პრო­ექ­ტ­ში გა­ვერ­თი­ან­დით სხვა­დას­ხ­ვა საგ­ნის მას­წავ­ლებ­ლე­ბი (ქარ­თუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რა, გე­ოგ­რა­ფია, ხე­ლოვ­ნე­ბა (ხატ­ვა-მუ­სი­კა). პრო­ექ­ტის ორი­ენ­ტი­რი იყო – გან­გ­ვე­საზღ­ვ­რა ადა­მი­ა­ნის ად­გი­ლი სამ­ყა­რო­ში, მი­სი ურ­თი­ერ­თო­ბა და და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა ბუ­ნე­ბას­თან და იმ ჭეშ­მა­რი­ტე­ბის გაც­ნო­ბი­ე­რე­ბა, რომ სამ­ყა­რო მხო­ლოდ მა­ში­ნაა ბედ­ნი­ე­რი, მშვი­დი და დაწყ­ნა­რე­ბუ­ლი, რო­ცა ორი­ვე – ადა­მი­ა­ნი და ბუ­ნე­ბა – ტოლ­ფარ­დია ერ­თ­მა­ნეთ­თან მი­მარ­თე­ბა­ში.

ლი­ტე­რა­ტუ­რამ, ამ პრო­ექ­ტ­ში, დაკ­ვირ­ვე­ბის საგ­ნად ბუ­ნე­ბის მგოს­ნის, ვა­ჟას შე­მოქ­მე­დე­ბა აირ­ჩია. ბუ­ნე­ბის გა­სუ­ლი­ე­რე­ბა ვა­ჟას შე­მოქ­მე­დე­ბის ერთ-ერ­თი ძლი­ე­რი მხა­რეა. მის­მა თი­თო­ე­ულ­მა პერ­სო­ნაჟ­მა ილა­პა­რა­კა სა­კუ­თარ წუ­ხილ­ზე, ტკი­ვილ­ზე. თხზუ­ლე­ბებ­ში, ესე­ებ­ში, ჩა­ნა­ხა­ტებ­ში აშ­კა­რად ჩან­და მოს­წავ­ლე­თა ემო­ცი­უ­რი გან­ც­დე­ბი, სიბ­რა­ლუ­ლი. რო­ლუ­რი აღ­ქ­მა და „გა­ცო­და­ვე­ბუ­ლი“ ბუ­ნე­ბის წარ­მოდ­გე­ნა მოს­წავ­ლე­ებ­ში აყა­ლი­ბებ­და თა­ნაგ­რ­ძ­ნო­ბის უნარს. შე­ცო­დე­ბა, მოფ­რ­თხი­ლე­ბა, პატ­რო­ნო­ბა, მზრუნ­ვე­ლო­ბა იყო მა­თი მთა­ვა­რი სათ­ქ­მე­ლი, გუ­ლის დარ­დი და სა­ფიქ­რა­ლიც.

სამ­ყა­როს წუ­ხი­ლი კი­დევ უფ­რო სა­ინ­ტე­რე­სოდ გვაგ­რ­ძ­ნო­ბი­ნა პრო­ექ­ტ­ში გე­ოგ­რა­ფი­ის ჩარ­თუ­ლო­ბამ (მას­წავ­ლე­ბე­ლი — ირი­ნე აბ­რა­ლა­ვა). აღ­მოჩ­ნ­და, რომ მი­უ­ხე­და­ვად რე­ა­ლუ­რი საფ­რ­თხე­ე­ბი­სა, რო­მე­ლიც კა­ტაკ­ლიზ­მე­ბის სა­ხი­თაც გვხვდე­ბა, ადა­მი­ა­ნი ვერ ამ­ჩ­ნევს სამ­ყა­როს ტკი­ვილს და არ არის ბო­ლომ­დე მზად, გა­ათ­ვით­ც­ნო­ბი­ე­როს ის პრობ­ლე­მა, რო­მე­ლიც მას ახ­ლო მო­მა­ვალ­ში ელო­დე­ბა. მოს­წავ­ლე­ებ­მა პრე­ზენ­ტა­ცი­ა­ზე ვი­დე­ო­კო­ლა­ჟე­ბით გამ­დიდ­რე­ბუ­ლი ე.წ. „გაბ­რა­ზე­ბუ­ლი“ ბუ­ნე­ბა წარ­მო­ად­გი­ნეს, ისა­უბ­რეს გლო­ბა­ლურ სა­შიშ­რო­ე­ბებ­ზე და აღ­ნიშ­ნეს, რომ ყვე­ლას თა­ვი­სი წი­ლი პა­სუ­ხის­მ­გებ­ლო­ბა აკის­რია.

სამ­ყა­როს აღ­ქ­მა, მი­სი წუ­ხი­ლი და სი­ხა­რუ­ლი არა­ნაკ­ლე­ბი სიმ­ძაფ­რით შე­იძ­ლე­ბა გვიჩ­ვე­ნოს ხე­ლოვ­ნე­ბის სხვა­დას­ხ­ვა დარ­გ­მაც. ჩვენს პრო­ექ­ტებ­ში ჩა­ერ­თ­ვ­ნენ მოს­წავ­ლე­ე­ბი, რომ­ლე­ბიც გა­მო­ირ­ჩე­ოდ­ნენ ხე­ლოვ­ნე­ბის სიყ­ვა­რუ­ლით. სა­კუ­თა­რი ხე­ლით შექ­მ­ნი­ლი მა­კე­ტე­ბი, ბუ­ნე­ბის ამ­სახ­ვე­ლი ჭრე­ლი და ფე­რა­დი ფო­ტო-ვი­დე­ო­მა­სა­ლე­ბი, ნა­ხა­ტე­ბი (მას­წავ­ლებ­ლე­ბი – ხათუნა ნა­ყო­ფია, ნუნუ უბი­ლა­ვა) სა­ო­ცარ კო­ლო­რიტს ქმნი­და სამ­ყა­როს უნი­კა­ლუ­რო­ბა­სა და სა­ოც­რე­ბა­ზე.

ბუ­ნე­ბა რომ მდი­და­რია ჰან­გე­ბი­თა და ჟღე­რა­დო­ბით (ფრინ­ვე­ლე­ბის, მდი­ნა­რე­ე­ბის ენა) პრო­ექ­ტის დას­კ­ვ­ნით­მა ნა­წილ­მა აჩ­ვე­ნა. მუ­სი­კა­ლუ­რი რიტ­მე­ბი, რო­მე­ლიც ბუ­ნე­ბის ყო­ველ­დღი­უ­რო­ბაა, სა­სი­ა­მოვ­ნო გან­წყო­ბას ქმნი­და. თა­ვი­ანთ პრე­ზენ­ტა­ცი­ებ­ში (მას­წავ­ლე­ბე­ლი — თა­მუ­ნა მი­ქა­ვა) მოს­წავ­ლე­ებ­მა ვი­დე­ო­კო­ლა­ჟე­ბის თან­ხ­ლე­ბით წარ­მო­ად­გი­ნეს „ბუ­ნე­ბის ჰარ­მო­ნია“, სა­დაც „მღე­რო­და“ ხე, ტყე, წყა­ლი.

ის­ტო­რი­ის საგ­ნის მას­წავ­ლე­ბელ­მა (ფიქრია კვი­რი­კა­ძე) მოს­წავ­ლე­ე­ბი უძ­ვე­ლეს ხა­ნა­შიც „შე­ა­ხე­და“. ისი­ნი სა­უბ­რობ­დ­ნენ ქვის ხა­ნის ადა­მი­ა­ნებ­ზე, მათ და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა­ზე ბუ­ნე­ბის მი­მართ, რე­ლი­გი­ურ რწმე­ნა-წარ­მოდ­გე­ნებ­ზე. მოს­წავ­ლე­ებ­მა გა­ი­აზ­რეს ის, რომ სწო­რედ ბუ­ნე­ბამ უკარ­ნა­ხა უძ­ვე­ლეს ქვის ხა­ნის ადა­მი­ანს, გა­მოქ­ვა­ბულ­ში შე­სუ­ლი­ყო და შე­მო­სი­ლი­ყო, ათე­უ­ლი ათა­სი წლის წინ, რო­ცა გამ­ყინ­ვა­რე­ბა და­იწყო.

სა­ბო­ლო­ოდ, პრო­ექ­ტ­მა და­ა­დას­ტუ­რა, რომ ღმერ­თ­მა ჩვენ მარ­თ­ლაც მშვე­ნი­ე­რი სამ­ყა­რო გვა­ჩუ­ქა, რო­მე­ლიც გვაქვს „უთ­ვა­ლა­ვი ფე­რი­თა“.

საგ­ნობ­რივ­მა მრა­ვალ­ფე­როვ­ნე­ბამ ცხად­ყო, რომ ამ ლა­მა­ზი, მშვე­ნი­ე­რი, ათას­ფე­რო­ვა­ნი სამ­ყა­როს მთა­ვა­რი გმი­რი ადა­მი­ა­ნია და მან ყვე­ლა დრო­ში უნ­და გა­ით­ვა­ლის­წი­ნოს ის, რომ „ჩვენ ბუ­ნე­ბა­ში ვართ, იგი ჩვენ­შია, ცოცხალ­ნიც მის­ნი ვართ და მკვდარ­ნიც“ (ვა­ჟა-ფშა­ვე­ლა). აქე­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, ადა­მი­ან­მა უნ­და შე­იგ­ნოს, რომ სამ­ყა­რო­ზე, ბუ­ნე­ბა­ზე ზრუნ­ვა სა­კუ­თარ თავ­ზე ზრუნ­ვა­ცაა.

ინ­ტეგ­რი­რე­ბუ­ლი გაკ­ვე­თი­ლე­ბი მოს­წავ­ლე­თა ცოდ­ნის შე­ძე­ნი­სა და მი­სი რე­ა­ლი­ზე­ბის სა­ი­მე­დო საყ­რ­დე­ნია.

 

იზა ლომაია

წალენჯიხის მუნიციპალიტეტის სოფ. საჩინოს №1 საჯარო სკოლის ქართული ენისა და ლიტერატურის წამყვანი მასწავლებელი

 

spot_imgspot_img
მსგავსი სიახლეები

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

ამას რა ეშ­ვე­ლე­ბა?

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება