21 თებერვალი, პარასკევი, 2025

სა­გან­თა შო­რის ინ­ტეგ­რი­რე­ბის მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბა სწავ­ლა-სწავ­ლე­ბის პრო­ცეს­ში

spot_imgspot_img

დღე­ი­სათ­ვის თე­ო­რი­უ­ლი ცოდ­ნის მი­ცე­მა­ზე მე­ტად მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია მოს­წავ­ლე­თა მომ­ზა­დე­ბა ცხოვ­რე­ბი­სე­უ­ლი გა­მოწ­ვე­ვე­ბი­სათ­ვის და შე­სა­ბა­მი­სი კომ­პე­ტენ­ცი­ე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბა. ამი­ტო­მაც სწავ­ლა-სწავ­ლე­ბის თანა­მედ­რო­ვე მიდ­გო­მე­ბი და­ფუძ­ნე­ბუ­ლია, ძი­რი­თა­დად, სწავ­ლე­ბის კონ­ს­ტ­რუქ­ტი­ვის­ტულ მე­თო­დებ­ზე. თა­ნა­მედ­რო­ვე მოს­წავ­ლე არა პა­სი­უ­რი, არა­მედ აქ­ტი­უ­რი შემ­ს­წავ­ლე­ლია და სწავ­ლობს გა­მოც­დი­ლე­ბით.

ამი­ტო­მაც, ინ­ტეგ­რი­რე­ბუ­ლი გაკ­ვე­თი­ლე­ბის თე­მა დღეს ძალ­ზე აქ­ტუ­ა­ლუ­რია. ახა­ლი ეროვ­ნუ­ლი სას­წავ­ლო გეგ­მის საგ­ნობ­რი­ვი პროგ­რა­მე­ბი და გამ­ჭო­ლი კომ­პე­ტენ­ცი­ე­ბი მას­წავ­ლე­ბელს სა­ინ­ტე­რე­სო ინ­ტეგ­რი­რე­ბუ­ლი გაკ­ვე­თი­ლის და­გეგ­მ­ვი­სა და ჩა­ტა­რე­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბას აძ­ლევს. ად­რე­ულ ასაკ­ში მოს­წავ­ლე­ებს უჭირთ აბ­ს­ტ­რაქ­ტუ­ლი აზ­როვ­ნე­ბა, ანა­ლი­ზი, გან­ზო­გა­დე­ბა და კი­დევ უფ­რო მე­ტად – ცალ­კე­ულ დის­ციპ­ლი­ნებ­ში ნას­წავ­ლი კონ­ცეფ­ცი­ე­ბის სინ­თე­ზი. რაც უფ­რო და­ქუც­მა­ცე­ბუ­ლია მოს­წავ­ლის­თ­ვის სამ­ყა­რო სხვა­დას­ხ­ვა „საგ­ნად“, მით უფ­რო უჭირს მი­სი აღ­ქ­მა, გამ­თ­ლი­ა­ნე­ბა და შეს­წავ­ლა. ასაკ­თან ერ­თად ეს სირ­თუ­ლე იოლად და­იძ­ლე­ვა. ამ კუთხით, ასა­კობ­რივ გან­ვი­თა­რე­ბას­თან ერ­თად, დი­დი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბა ენი­ჭე­ბა კარ­გად და­გეგ­მილ და ჩა­ტა­რე­ბულ ინ­ტეგ­რი­რე­ბულ გაკ­ვე­თი­ლებს.

მო­გეხ­სე­ნე­ბათ, ინ­ტეგ­რი­რე­ბუ­ლი გაკ­ვე­თი­ლი არის ერ­თი და იმა­ვე, მო­ნა­თე­სა­ვე ან გამ­ჭო­ლი თე­მა­ტი­კის ირ­გ­ვ­ლივ გა­ერ­თი­ა­ნე­ბუ­ლი, ორი ან რამ­დე­ნი­მე სას­წავ­ლო საგ­ნის მი­ხედ­ვით და­გეგ­მი­ლი და ჩა­ტა­რე­ბუ­ლი გაკ­ვე­თი­ლი. ინ­ტეგ­რი­რე­ბუ­ლი გაკ­ვე­თი­ლი სას­წავ­ლო-სა­გაკ­ვე­თი­ლო პრო­ცეს­ში სულ მცი­რე ორი დის­ციპ­ლი­ნის და­კავ­ში­რე­ბას – ინ­ტეგ­რა­ცი­ას გუ­ლის­ხ­მობს. აუცი­ლებ­ლად უნ­და გა­ვა­მახ­ვი­ლოთ ყუ­რადღე­ბა იმა­ზე, რომ ამ დის­ციპ­ლი­ნებს შო­რის კავ­ში­რი უნ­და იყოს ორ­გა­ნუ­ლი და მა­თი შერ­წყ­მა უნ­და გვაძ­ლევ­დეს სა­შუ­ა­ლე­ბას, დავ­გეგ­მოთ შე­სა­ბა­მი­სი აქ­ტი­ვო­ბე­ბი.

„გა­სათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბე­ლია, რომ ინ­ტეგ­რი­რე­ბუ­ლი გაკ­ვე­თი­ლი გუ­ლის­ხ­მობს რამ­დე­ნი­მე დის­ციპ­ლი­ნის სა­ერ­თო/მო­მიჯ­ნა­ვე თე­მის ირ­გ­ვ­ლივ გა­ერ­თი­ა­ნე­ბას. შე­სა­ბა­მი­სად, მის ჩა­სა­ტა­რებ­ლად სა­ჭი­როა რამ­დე­ნი­მე მას­წავ­ლე­ბე­ლი. მა­თი პრო­ფე­სი­უ­ლი უნარ-ჩვე­ვე­ბი, მა­ღა­ლი კვა­ლი­ფი­კა­ცია და თა­ნამ­შ­რომ­ლო­ბის უნა­რი ეფექ­ტი­ა­ნი გაკ­ვე­თი­ლის ჩა­ტა­რე­ბის წი­ნა­პი­რო­ბაა. ინ­ტეგ­რი­რე­ბუ­ლი გაკ­ვე­თი­ლის პე­და­გო­გი­უ­რი ეფექ­ტი სა­ყუ­რადღე­ბოა მრა­ვა­ლი მი­ზე­ზის გა­მო. ასე­თი გაკ­ვე­თი­ლი იძ­ლე­ვა ცოდ­ნის სინ­თე­ზის შე­საძ­ლებ­ლო­ბას, გვეხ­მა­რე­ბა, ჩა­მო­ვუ­ყა­ლი­ბოთ ბავშვს ერ­თი სფე­რო­დან მე­ო­რე­ში ცოდ­ნის გა­და­ტა­ნის უნა­რი, რაც, თა­ვის მხრივ, ხელს უწყობს მოს­წავ­ლე­ებ­ში ანა­ლი­ტი­კუ­რი აზ­როვ­ნე­ბის და გან­ზო­გა­დე­ბის უნა­რის გან­ვი­თა­რე­ბას. ამ გაკ­ვე­თი­ლებ­ზე მი­იღ­წე­ვა ასე­ვე სი­ნამ­დ­ვი­ლის მთლი­ა­ნო­ბი­თი აღ­ქ­მა, რაც ბავშვს გა­რე­მომ­ც­ვე­ლი სამ­ყა­როს შე­მეც­ნე­ბა­ში დიდ დახ­მა­რე­ბას უწევს,“ – ქე­თე­ვან ოსი­აშ­ვი­ლი, 2017წ, ჟურ­ნა­ლი მას­წავ­ლე­ბე­ლი“.

ცოდ­ნის ინ­ტეგ­რი­რე­ბას­თან ერ­თად, მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია მოს­წავ­ლე­ებ­ში თა­ნამ­შ­რომ­ლო­ბი­თი უნა­რე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბა, რო­მელ­თა გან­ვი­თა­რე­ბას, სხვა მე­თო­დებ­თან ერ­თად, მნიშ­ვ­ნე­ლოვ­ნად უწყობს ხელს ჯგუფ­ში მუ­შა­ო­ბა, მაგ­რამ მცი­რე კონ­ტინ­გენ­ტი­ან სკო­ლებ­ში, სა­დაც კლას­ში 2, 3 ან 5 მოს­წავ­ლეა, ძნე­ლია ჯგუფ­ში მუ­შა­ო­ბის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბა. ხში­რად ჯგუფ­ში მუ­შა­ო­ბა, თა­ვის­თა­ვად, მთელ კლას­თან მუ­შა­ო­ბას უდ­რის და ჯგუ­ფებს შო­რის აზ­რ­თა გა­ზი­ა­რე­ბა ვერ ხდე­ბა, მოს­წავ­ლე­თა სიმ­ცი­რის გა­მო. ამი­ტომ ვფიქ­რობ, სა­გან­თა ინ­ტეგ­რა­ცი­ას­თან ერ­თად, სა­უ­კე­თე­სო მიგ­ნე­ბაა კლა­სე­ბის ინ­ტეგ­რი­რე­ბაც, რაც მას­წავ­ლე­ბელს ჯგუფ­ში სრულ­ფა­სოვ­ნად მუ­შა­ო­ბი­სა და ჯგუ­ფებს შო­რის აზ­რ­თა გა­ზი­ა­რე­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბას აძ­ლევს. სხვა­დას­ხ­ვა ჯგუფ­ში მუ­შა­ო­ბის შე­დე­გად, მოს­წავ­ლე­ებს შე­საძ­ლებ­ლო­ბა ეძ­ლე­ვათ წარ­მო­ად­გი­ნონ გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბუ­ლი მიდ­გო­მე­ბი და შე­ხე­დუ­ლე­ბე­ბი, მო­ის­მი­ნონ და ერ­თ­მა­ნეთს შე­ა­და­რონ მე­ო­რე ჯგუ­ფის მო­საზ­რე­ბე­ბი, იმ­ს­ჯე­ლონ და გა­მო­ი­ტა­ნონ შე­სა­ბა­მი­სი დას­კ­ვ­ნე­ბი. ეს მიდ­გო­მაც წარ­მა­ტე­ბით გან­ვა­ხორ­ცი­ე­ლეთ თე­მურ ზა­ქა­რა­ძის სა­ხე­ლო­ბის ქე­დის მუ­ნი­ცი­პა­ლი­ტე­ტის სო­ფელ ხა­რა­უ­ლის სა­ჯა­რო სკო­ლა­ში. სტა­ტი­ა­შიც სწო­რედ ამ სა­ინ­ტე­რე­სო და მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი გა­მოც­დი­ლე­ბის შე­სა­ხებ გი­ამ­ბობთ.

ყვე­ლა­ფე­რი სა­ბუ­ნე­ბის­მეტყ­ვე­ლო კა­თედ­რის ერთ-ერთ შეხ­ვედ­რა­ზე და­იწყო, სა­დაც მე და მზი­ა­ნა ზო­ი­ძემ აღ­მო­ვა­ჩი­ნეთ მე­ექ­ვ­სე კლა­სის ბუ­ნე­ბის­მეტყ­ვე­ლე­ბა­სა და მერ­ვე კლა­სის ქი­მი­ის თე­მე­ბის თან­ხ­ვედ­რა. რად­გან სკო­ლა მცი­რე­კონ­ტინ­გენ­ტი­ა­ნია და თი­თო­ე­ულ კლას­ში 6-ზე მე­ტი მოს­წავ­ლე არ გვყავს, გა­დავ­წყ­ვი­ტეთ, ერ­თი თე­მის ირ­გ­ვ­ლივ მოგ­ვეხ­დი­ნა ორი კლა­სი­სა და საგ­ნის ინ­ტეგ­რი­რე­ბა. სა­ერ­თო ჯამ­ში, ამ ორ კლას­ში 9 მოს­წავ­ლე გვყავ­და, მათ შო­რი 1 სსსმ მოს­წავ­ლე – მერ­ვე კლას­ში, რო­მე­ლიც ძა­ლი­ან აქ­ტი­უ­რი და შრო­მის­მოყ­ვა­რეა. იგი ბლუ­მის ტაქ­სო­ნო­მი­ის ცოდ­ნის, გა­გე­ბა-გა­აზ­რე­ბი­სა და გა­მო­ყე­ნე­ბის დო­ნე­ებს თა­ვი­სუფ­ლად ფლობს, თუმ­ცა უფ­რო მა­ღალ სა­აზ­როვ­ნო დო­ნე­ებ­ზე გას­ვ­ლა უჭირს.

შე­სა­ბა­მი­სად, დავ­გეგ­მეთ და ჩა­ვა­ტა­რეთ ინ­ტეგ­რი­რე­ბუ­ლი გაკ­ვე­თი­ლი – ქი­მია, სა­ბა­ზო სა­ფე­ხუ­რის მერ­ვე კლა­სი; ბუ­ნე­ბა, დაწყე­ბი­თი სა­ფე­ხუ­რის მე­ექ­ვ­სე კლა­სი, თე­მა­ზე – „ნა­რე­ვის და­ყო­ფის ხერ­ხე­ბი“. გაკ­ვე­თი­ლის ხან­გ­რ­ძ­ლი­ვო­ბა შე­ად­გენ­და 45 წუთს და, ორი­ვე საგ­ნის შემ­თხ­ვე­ვა­ში, სა­მიზ­ნე ცნე­ბებს წარ­მო­ად­გენ­და: ქი­მი­ა­ში – ნივ­თი­ე­რე­ბა, ქი­მი­უ­რი მოვ­ლე­ნე­ბი და ფი­ზი­კუ­რი მოვ­ლე­ნე­ბი, ხო­ლო ბუ­ნე­ბის­მეტყ­ვე­ლე­ბა­ში – სხე­უ­ლე­ბი და მოვ­ლე­ნე­ბი; დე­და­მი­წა და გა­რე­სამ­ყა­რო.

გაკ­ვე­თი­ლის მი­ზა­ნი: დაკ­ვირ­ვე­ბის სა­ფუძ­ველ­ზე მოს­წავ­ლე­ე­ბი შეძ­ლე­ბენ, შე­სა­ბა­მი­სი ფი­ზი­კუ­რი მე­თო­დე­ბის (მაგ.: გა­ფილ­ტ­ვ­რა, დაწ­ვ­დო­მა, ამოშ­რო­ბა და ა.შ.) გა­მო­ყე­ნე­ბით, გა­მო­ყონ ერ­თ­მა­ნე­თის­გან ნა­რე­ვის კომ­პო­ნენ­ტე­ბი. უსაფ­რ­თხო­ე­ბის წე­სე­ბის დაც­ვით შეძ­ლე­ბენ კვლე­ვის და­გეგ­მ­ვა­სა და ჩა­ტა­რე­ბას, აწარ­მო­ე­ბენ დაკ­ვირ­ვე­ბას, მი­ღე­ბუ­ლი მო­ნა­ცე­მე­ბის გა­ა­ნა­ლი­ზე­ბა­სა და სა­თა­ნა­დო დას­კ­ვ­ნის გა­მო­ტა­ნას;

ჩვენ მი­ერ და­გეგ­მი­ლი აქ­ტი­ვო­ბე­ბით მოს­წავ­ლე­ებს უვი­თა­რდებათ თა­ნამ­შ­რომ­ლო­ბის, ჯგუფ­ში მუ­შა­ო­ბის, ექ­ს­პე­რი­მენ­ტის და­გეგ­მ­ვი­სა და ჩა­ტა­რე­ბის, შე­და­რე­ბის, ანა­ლი­ზის, არ­სე­ბუ­ლი ცოდ­ნის გა­მო­ყე­ნე­ბის, ინ­ფორ­მა­ცი­ის გა­ა­ნა­ლი­ზე­ბი­სა და შე­ფა­სე­ბის უნა­რე­ბი;

გაკ­ვე­თი­ლის ბო­ლოს მი­საღ­წე­ვი შე­დე­გე­ბი: VI კლა­სის­თ­ვის – ბუნ. დაწყ.(II).1 პრაქ­ტი­კუ­ლი აქ­ტი­ვო­ბე­ბი­სა და ელე­მენ­ტა­რუ­ლი კვლე­ვი­თი უნარ-ჩვე­ვე­ბის გა­მო­ყე­ნე­ბა სხე­უ­ლე­ბის შე­მად­გე­ნე­ლი ნივ­თი­ე­რე­ბე­ბის/მა­სა­ლე­ბის თვი­სე­ბე­ბის აღ­სა­წე­რად და ფი­ზი­კუ­რი მოვ­ლე­ნე­ბის მარ­ტი­ვი კა­ნონ­ზო­მი­ე­რე­ბე­ბის და­სად­გე­ნად; ბუნ.დაწყ.(II).2 პრაქ­ტი­კუ­ლი აქ­ტი­ვო­ბე­ბი­სა და ელე­მენ­ტა­რუ­ლი კვლე­ვი­თი უნარ-ჩვე­ვე­ბის გა­მო­ყე­ნე­ბა გე­ოგ­რა­ფი­უ­ლი ობი­ექ­ტე­ბის, ბუ­ნებ­რი­ვი მოვ­ლე­ნე­ბის აღ­სა­წე­რად და მა­თი მა­ხა­სი­ა­თებ­ლე­ბის და­სად­გე­ნად; ხო­ლო VIII კლა­სის­თ­ვის – ქიმ.საბ.3. მეც­ნი­ე­რუ­ლი მიღ­წე­ვე­ბი­სა და კვლე­ვი­თი უნარ-ჩვე­ვე­ბის გა­მო­ყე­ნე­ბა ფი­ზი­კუ­რი და ქიმ.საბ.4. ქი­მი­უ­რი მოვ­ლე­ნე­ბის, მა­თი მი­ზე­ზე­ბი­სა და შე­დე­გე­ბის და­სად­გე­ნად;

გაკ­ვე­თილ­ზე გა­მო­ვი­ყე­ნეთ შემ­დე­გი სას­წავ­ლო რე­სურ­სე­ბი: გაკ­ვე­თი­ლის თე­მა, მი­ზა­ნი და შე­ფა­სე­ბის რუბ­რი­კე­ბი, რკი­ნის და გო­გირ­დის ფხვნი­ლი, ზე­თი და წყა­ლი, ქვი­შა, სუფ­რის მა­რი­ლი, ცარ­ცი, ხის ნა­ხერ­ხი, სა­ცე­რი (ჩვე­უ­ლებ­რი­ვი სამ­ზა­რე­უ­ლოს), გამ­ყო­ფი ძაბ­რი, მაგ­ნი­ტი, შტა­ტი­ვი, სპირ­ტ­ქუ­რა, კოლ­ბე­ბი, ქი­მი­უ­რი ჭი­ქე­ბი, ძაბ­რი, ფილ­ტ­რის ქა­ღალ­დი, მი­ნის წკი­რი. ხო­ლო მე­თო­დე­ბი­დან, გაკ­ვე­თი­ლის მსვლე­ლო­ბი­სას გა­მო­ვი­ყე­ნეთ შემ­დე­გი მე­თო­დე­ბი: გო­ნებ­რი­ვი იერი­ში, ჯგუფ­ში მუ­შა­ო­ბის, ექ­ს­პე­რი­მენ­ტუ­ლი  სა­მუ­შა­ო­სა და დაკ­ვირ­ვე­ბის მე­თო­დე­ბი.

სა­ორ­გა­ნი­ზა­ციო სა­კითხე­ბის მოგ­ვა­რე­ბის, გაკ­ვე­თი­ლის თე­მის, მიზ­ნის, შე­ფა­სე­ბის კრი­ტე­რი­უ­მე­ბი­სა და აქ­ტი­ვო­ბე­ბის გაც­ნო­ბის შემ­დეგ, მოს­წავ­ლე­თა პრო­ვო­ცი­რე­ბი­სა და წი­ნა­რე ცოდ­ნის გა­აქ­ტი­უ­რე­ბი­სათ­ვის, გა­მო­ვი­ყე­ნეთ გო­ნებ­რი­ვი იერი­შის მე­თო­დი და დავ­ს­ვით კითხ­ვე­ბი. უნ­და აღ­ვ­ნიშ­ნო, რომ კითხ­ვებ­ზე პა­სუ­ხის გა­ცე­მა­ში ორი­ვე კლა­სის მოს­წავ­ლე­ე­ბი, თით­ქ­მის, თა­ნაბ­რად იყ­ვ­ნენ ჩარ­თუ­ლი. ასე­ვე სსსმ მოს­წავ­ლი­სათ­ვის წი­ნას­წარ გვქონ­და გამ­ზა­დე­ბუ­ლი კითხ­ვა, რო­მე­ლიც ბლუ­მის ტაქ­სო­ნო­მი­ის მხო­ლოდ პირ­ველ სამ დო­ნეს ფა­რავ­და (ცოდ­ნა, გა­გე­ბა, გა­მო­ყე­ნე­ბა).

შემ­დეგ აქ­ტი­ვო­ბა­ზე გა­მო­ვი­ყე­ნეთ ჯგუფ­ში მუ­შა­ო­ბის მე­თო­დი. მოს­წავ­ლე­ე­ბი 3-3-წევ­რი­ან ჯგუ­ფე­ბად გა­და­ვა­ნა­წი­ლეთ, ცალ-ცალ­კე, მერ­ვე და მე­ექ­ვ­სე კლა­სე­ბი. მოს­წავ­ლე­ებ­მა, კლა­სის შე­სა­ბა­მი­სად, თა­ვი­ანთ სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­ებ­ში მო­ცე­მულ ინ­ფორ­მა­ცი­ა­ზე დაყ­რ­დ­ნო­ბით, ფლიპჩარტ­­ზე, შექ­მ­ნეს ნა­რევ­თა კლა­სი­ფი­კა­ცი­ის მათ­თ­ვის სა­სურ­ვე­ლი სქე­მა/ცხრი­ლი და შემ­დეგ პრე­ზენ­ტა­ცი­ის სა­ხით წარ­მო­ად­გი­ნეს. ისი­ნი ხა­ლი­სით ჩა­ერ­თ­ვ­ნენ აქ­ტი­ვო­ბებ­ში, მას­წავ­ლებ­ლე­ბი ვეხ­მა­რე­ბო­დით მი­ნიშ­ნე­ბით; ერთ შემ­თხ­ვე­ვა­ში, და­ვეხ­მა­რეთ რო­ლე­ბის გა­ნა­წი­ლე­ბა­ში, გან­სა­კუთ­რე­ბით აქ­ტი­უ­რობ­დ­ნენ პრე­ზენ­ტა­ცი­ის ეტაპ­ზე, ცდი­ლობდ­ნენ, გუნ­დის ნა­მუ­შე­ვა­რი კარ­გად წარ­მო­ე­ჩი­ნათ.

შემ­დე­გი აქ­ტი­ვო­ბა იყო იდე­ე­ე­ბის გე­ნე­რი­რე­ბა-ექ­ს­პე­რი­მენ­ტის და­გეგ­მ­ვა. მუ­შა­ო­ბა გა­ვაგ­რ­ძე­ლეთ ისევ 3-3-წევ­რი­ან ჯგუ­ფე­ბად, მაგ­რამ მე­ექ­ვ­სე კლა­სის ჯგუ­ფებ­ში რამ­დე­ნი­მე მოს­წავ­ლეს შე­ვუც­ვა­ლეთ ად­გი­ლი. თი­თო­ე­ულ ჯგუფს მი­ვა­წო­დეთ ფურ­ცელ­ზე და­წე­რი­ლი ნა­რევ­თა სის­ტე­მე­ბი (თი­თო ჯგუფს – 2-2, მაგ.: წყა­ლი და ქვი­შა, გო­გირ­დი და რკი­ნის ნაქ­ლი­ბი, ზე­თი და წყა­ლი, მა­რი­ლი და წყა­ლი, ხის ნა­ხერ­ხი და წყა­ლი, ქვი­შა და ნახ­ში­რი), ინ­ს­ტ­რუქ­ცი­ით. ინ­ს­ტ­რუქ­ცი­ის შე­სა­ბა­მი­სად უნ­და წა­ე­კითხათ და გა­ე­აზ­რე­ბი­ნათ სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­ში მო­ცე­მუ­ლი ინ­ფორ­მა­ცია ნა­რე­ვი­სა და ნა­რე­ვის და­ყო­ფის ხერ­ხებ­ზე და ემ­ს­ჯე­ლათ, რო­გორ შეძ­ლე­ბენ მათ­თ­ვის მი­წო­დე­ბუ­ლი ნა­რე­ვე­ბის ჯერ დამ­ზა­დე­ბას და შემ­დეგ და­ყო­ფას. ნა­რე­ვის შექ­მ­ნი­სა და და­ყო­ფის ხერ­ხებ­ზე შე­ჯე­რე­ბუ­ლი იდე­ე­ბი ფლიფ ჩარ­ტის ქა­ღალ­დ­ზე წე­რი­ლო­ბით უნ­და წარ­მო­ედ­გი­ნათ; აუცი­ლე­ბე­ლი იყო, რომ გა­მო­ეკ­ვე­თათ რა და­ნად­გა­რი/აღ­ჭურ­ვი­ლო­ბა (კოლ­ბა, ჭი­ქა, გამ­ყო­ფი ძაბ­რი, შტა­ტი­ვი, სა­ცე­რი, ძაბ­რი, ფილ­ტ­რის ქა­ღალ­დი, მაგ­ნი­ტი და ა.შ.) და ნივ­თი­ე­რე­ბე­ბი დას­ჭირ­დე­ბო­დათ ამის­თ­ვის იმ სა­შუ­ა­ლე­ბე­ბი­დან, რომ­ლე­ბიც წი­ნას­წარ იყო გამ­ზა­დე­ბუ­ლი და და­ლა­გე­ბუ­ლი სა­დე­მონ­ს­ტ­რა­ციო მა­გი­და­ზე. მოს­წავ­ლე­ებს წი­ნას­წარ დაწ­ვ­რი­ლე­ბით მი­ვა­წო­დეთ ინ­ს­ტ­რუქ­ცია, რომ ექ­ს­პე­რი­მენ­ტის ჩა­ტა­რე­ბი­სათ­ვის აუცი­ლე­ბე­ლია მი­სი სწო­რად და­გეგ­მ­ვა. ამი­ტომ ვთხო­ვეთ გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ყუ­რადღე­ბით მიდ­გო­მოდ­ნენ ამ აქ­ტი­ვო­ბას, რად­გა­ნაც თუ კარ­გად და­გეგ­მავ­დ­ნენ, შემ­დე­გი აქ­ტი­ვო­ბის ჩა­ტა­რე­ბა უფ­რო ხა­ლი­სი­ა­ნი და სა­ინ­ტე­რე­სო იქ­ნე­ბო­და მათ­თ­ვის. მოს­წავ­ლე­ე­ბი საკ­მა­ოდ და­ძა­ბუ­ლად მუ­შა­ობ­დ­ნენ, ცდი­ლობ­დ­ნენ არ გა­მორ­ჩე­ნო­დათ რა­ი­მე, სვამ­დ­ნენ უფ­რო მეტ კითხ­ვას, აზუს­ტებ­დ­ნენ სა­კუ­თარ მო­საზ­რე­ბებ­სა და იდე­ებს, თუ რამ­დე­ნად იყო ისი­ნი რე­ა­ლის­ტუ­რი. ჩვენ მათ, მი­ნიშ­ნე­ბე­ბი­თა და კითხ­ვებ­ზე პა­სუ­ხე­ბის გა­ცე­მით, და­ვა­ლე­ბის შეს­რუ­ლე­ბა­ში ვეხ­მა­რე­ბო­დით. ნა­მუ­შევ­რე­ბის პრე­ზენ­ტა­ცი­ის შემ­დეგ, შე­ვახ­სე­ნეთ მოს­წავ­ლე­ებს ლა­ბო­რა­ტო­რი­ა­ში ქცე­ვის ძი­რი­თა­დი წე­სე­ბი, და­ვეხ­მა­რეთ ჯგუ­ფებს ლა­ბო­რა­ტო­რი­ულ მა­გი­დებ­თან გა­და­ნა­წი­ლე­ბა­სა და ყვე­ლა იმ რე­სურ­სის მო­მა­რა­გე­ბა­ში, რომ­ლე­ბიც სჭირ­დე­ბო­დათ სა­კუ­თა­რი გათ­ვ­ლე­ბის მი­ხედ­ვით. გაკ­ვე­თი­ლის ამ ეტაპ­ზე მოს­წავ­ლე­თა აქ­ტი­უ­რო­ბა გან­სა­კუთ­რე­ბით მაღ­ალი იყო. მათ და­ამ­ზა­დეს ნა­რე­ვე­ბი და შემ­დეგ და­იწყეს შე­სა­ბა­მი­სად და­ყო­ფა. ძა­ლი­ან დი­დი იყო სი­ხა­რუ­ლი, რო­დე­საც აღ­მო­ა­ჩენ­დ­ნენ, რომ შეძ­ლეს ნა­რე­ვის და­ყო­ფა. გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ინ­ტე­რე­სი გა­მო­იწ­ვია რკი­ნი­სა და გო­გირ­დის და­ყო­ფამ, ასე­ვე გა­სა­ო­ცა­რი იყო მათ­თ­ვის ქვი­ში­სა და წყლის და­ყო­ფა, თვა­ლებს არ უჯე­რებ­დ­ნენ და გვი­თი­თებ­დ­ნენ კოლ­ბა­ში ჩა­მო­დე­ნილ ფილ­ტ­რატ­ზე – „მას! ნა­ხეთ, რა სუფ­თა წყა­ლია ქვე­მოთ, და­ი­ლე­ვა?“ ამ დროს გვი­წევ­და ქცე­ვის წე­სე­ბის შეხ­სე­ნე­ბა ლა­ბო­რა­ტო­რი­ა­ში ჭა­მი­სა და და­ლე­ვის აკ­რ­ძალ­ვის შე­სა­ხებ. ჩვენ ყუ­რადღე­ბით ვაკ­ვირ­დე­ბო­დით მათ მოქ­მე­დე­ბებს და, სა­ჭი­რო­ე­ბის შემ­თხ­ვე­ვა­ში, ვეხ­მა­რე­ბო­დით, ვუს­ვამ­დით შე­სა­ბა­მის კითხ­ვას ან ვაძ­ლევ­დით მი­ნიშ­ნე­ბას. სა­ბო­ლო­ოდ, ყვე­ლა ჯგუფ­მა შეძ­ლო და­ვა­ლე­ბის შეს­რუ­ლე­ბა. შე­დე­გე­ბის წარ­დ­გე­ნი­სას თი­თო­ე­უ­ლი მათ­გა­ნი კმა­ყო­ფი­ლე­ბას ვერ მა­ლავ­და, დაწ­ვ­რი­ლე­ბით აღ­წე­რეს ნა­რე­ვის და­ყო­ფის მათ მი­ერ გა­მო­ყე­ნე­ბუ­ლი ხერ­ხი და მო­იყ­ვა­ნეს მა­გა­ლი­თე­ბი, სად შე­იძ­ლე­ბა ყო­ფა-ცხოვ­რე­ბა­ში მი­სი გა­მო­ყე­ნე­ბა. ექ­პე­რი­მენ­ტის შუა ნა­წილ­ში მივ­ხ­ვ­დით, რომ მოს­წავ­ლე­ებს უფ­რო მე­ტი დრო სჭირ­დე­ბო­დათ, ვიდ­რე გათ­ვ­ლი­ლი გვქონ­და, რად­გან მა­ღა­ლი იყო ინ­ტე­რე­სი, დრო გა­ვა­ხან­გ­რ­ძ­ლი­ვეთ და გა­დავ­წყ­ვი­ტეთ , გაკ­ვე­თილ­ზე აღარ გაგ­ვე­კე­თე­ბი­ნა მოს­წავ­ლე­თა თვით­შე­ფა­სე­ბა და თვით­შე­ფა­სე­ბის კითხ­ვა­რი სახ­ლ­ში შე­სავ­სე­ბად გაგ­ვე­ტა­ნე­ბი­ნა, ხო­ლო გაკ­ვე­თილ­ზე მხო­ლოდ ურ­თი­ერ­თ­შე­ფა­სე­ბა გა­მოგ­ვე­ყე­ნე­ბი­ნა, ჯგუფ­ში მუ­შა­ო­ბის შე­ფა­სე­ბის რუბ­რი­კის შე­სა­ბა­მი­სად. გაკ­ვე­თი­ლის ბო­ლოს ჯგუ­ფებ­მა შე­ა­ფა­სეს ერ­თ­მა­ნე­თი, აღ­ნიშ­ნეს ძლი­ე­რი და სუს­ტი მხა­რე­ე­ბი. მას­წავ­ლებ­ლე­ბი ვუს­მენ­დით და, სა­ჭი­რო­ე­ბის შემ­თხ­ვე­ვა­ში, ვითხოვ­დით და­ზუს­ტე­ბას/და­მა­ტე­ბას. შემ­დეგ შე­ვა­ფა­სეთ თი­თო­ე­უ­ლი მათ­გა­ნი, გაკ­ვე­თილ­ზე ჩარ­თუ­ლო­ბის რუბ­რი­კის მი­ხედ­ვით.

სა­ბო­ლო­ოდ, შე­მიძ­ლია ვთქვა, რომ გაკ­ვე­თი­ლი ნამ­დ­ვი­ლად გა­ვი­და შე­დეგ­ზე. მოს­წავ­ლე­ებ­მა შეძ­ლეს და და­ა­მუ­შა­ვეს სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­ში არ­სე­ბუ­ლი ინ­ფორ­მა­ცია, გა­მო­ი­ყე­ნეს, სწო­რად და­გეგ­მეს და ჩა­ა­ტა­რეს ექ­ს­პე­რი­მენ­ტი, ახ­ს­ნეს მი­ღე­ბუ­ლი შე­დე­გე­ბი. ახ­ს­ნი­სას გა­მო­ი­ყე­ნეს ცოდ­ნის ტრან­ს­ფე­რი ფი­ზი­კი­დან და ყო­ფა-ცხოვ­რე­ბი­დან. ჩემ­თ­ვის სა­სი­ა­მოვ­ნო აღ­მო­ჩე­ნა იყო, რომ მე­ექ­ვ­სე კლა­სის მოს­წავ­ლე­ე­ბი თავს გრძნობ­დ­ნენ ძა­ლი­ან თა­ვი­სუფ­ლად, მათ­თ­ვის სა­ერ­თოდ არ იყო დამ­თ­რ­გუნ­ვე­ლი, რომ მათ­ზე ორი წლით უფ­როს მოს­წავ­ლე­ებ­თან ერ­თად უტარ­დე­ბო­დათ გაკ­ვე­თი­ლი, რა­საც გაკ­ვე­თი­ლის და­გეგ­ვ­მი­სას რის­კად გან­ვი­ხი­ლავ­დი. ახ­ლა, რო­დე­საც ვა­ა­ნა­ლი­ზებ ჩა­ტა­რე­ბულ გაკ­ვე­თილს, ვფიქ­რობ, სა­ინ­ტე­რე­სო იქ­ნე­ბო­და, ჯგუ­ფებ­ში მოს­წავ­ლე­ე­ბის გა­ნა­წი­ლე­ბი­სას, არ გაგ­ვეთ­ვა­ლის­წი­ნე­ბი­ნა, რომ სხვა­დას­ხ­ვა კლა­სე­ბის ინ­ტეგ­რი­რე­ბულ გაკ­ვე­თილს ვა­ტა­რებ­დით — პირ­ვე­ლი­ვე ჯგუ­ფურ მუ­შა­ო­ბა­ში გა­მოჩ­ნ­და, რომ მე­ექ­ვ­სეკ­ლა­სე­ლებს უფ­რო­სებ­თან მუ­შა­ო­ბა ხელს ნამ­დ­ვი­ლად არ შე­უშ­ლი­და. აღ­ვ­ნიშ­ნეთ ისიც, რომ შე­იძ­ლე­ბო­და მოს­წავ­ლე­თა გა­დაჯ­გუ­ფე­ბა­ზე მიგ­ვექ­ცია ყუ­რადღე­ბა, ასე­ვე, კარ­გი იქ­ნე­ბო­და შეგ­ვემ­ცი­რე­ბი­ნა აქ­ტი­ვო­ბე­ბი და ცო­ტა უფ­რო მე­ტი დრო დაგ­ვეთ­მო ექ­ს­პე­რი­მენ­ტე­ბის­თ­ვის. მა­გა­ლი­თად, სა­ერ­თოდ არ გაგ­ვე­კე­თე­ბი­ნა ნა­რე­ვე­ბის კლა­სი­ფი­კა­ცი­ის სქე­მე­ბი და აქ და­ხარ­ჯუ­ლი დრო და­ნარ­ჩენ აქ­ტი­ვო­ბა­ზე გა­დაგ­ვე­ნა­წი­ლე­ბი­ნა. ასეთ შემ­თხ­ვე­ვა­ში გაკ­ვე­თი­ლის შე­ჯა­მე­ბა და შე­ფა­სე­ბა უფ­რო სრულ­ფა­სო­ვა­ნი იქ­ნე­ბო­და, მოს­წავ­ლე­ები უფ­რო ნათ­ლად გა­მოკ­ვეთ­დ­ნენ ტრან­ს­ფერს ყო­ფა-ცხოვ­რე­ბი­დან; უფ­რო ნათ­ლად და­ი­ნა­ხავ­დ­ნენ თუ რა მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბა აქვს ნა­რე­ვებს ადა­მი­ა­ნის ცხოვ­რე­ბა­ში და რა­ო­დენ დი­დია მა­თი რო­ლი ჩვე­ნი სი­ცოცხ­ლის შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბა­ში.

მაია ხა­რა­ძე
ქი­მი­ის აკა­დე­მი­უ­რი დოქ­ტო­რი, თე­მურ ზა­ქა­რა­ძის სა­ხე­ლო­ბის ქე­დის მუ­ნი­ცი­პა­ლი­ტე­ტის სო­ფელ ხა­რა­უ­ლის სა­ჯა­რო სკო­ლის ქი­მია-ბი­ო­ლო­გი­ის მენ­ტო­რი მას­წავ­ლე­ბე­ლი

 

გა­მო­ყე­ნე­ბუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რა

  1. ქ. ოსი­აშ­ვი­ლი, რა­ტომ გვჭირ­დე­ბა ინ­ტეგ­რი­რე­ბუ­ლი გაკ­ვე­თი­ლი, ინ­ტერ­ნეტ­გა­ზე­თი „მას­წავ­ლე­ბე­ლი“, 25 მა­ი­სი 2017წელი https://mastsavlebeli.ge/?p=14304
  2. დ. დო­ლი­ძე, ინ­ტეგ­რი­რე­ბუ­ლი გაკ­ვე­თი­ლე­ბი და სიღ­რ­მი­სე­უ­ლი სწავ­ლე­ბა; ინ­ტერ­ნეტ­გა­ზე­თი „მას­წავ­ლე­ბე­ლი“, 11 იან­ვა­რი 2024 წე­ლი https://mastsavlebeli.ge/?p=38323
  3. მ. ბო­ჭო­რიშ­ვი­ლი, პრაქ­ტი­კუ­ლი პე­და­გო­გი­კა: რო­გორ დავ­გეგ­მოთ და ჩა­ვა­ტა­როთ ინ­ტეგ­რი­რე­ბუ­ლი გაკ­ვე­თი­ლი

https://mastsavlebeli.ge/uploads/mananabochorishvili.pdf

  1. ქი­მი­ის გზამ­კ­ვ­ლე­ვი – მე­სა­მე თა­ო­ბის ეროვ­ნუ­ლი სას­წავ­ლო გეგ­მის მი­ხედ­ვით

https://mes.gov.ge/uploads/files/gzamkvlevi/%E1%83%A5%E1%83%98%E1%83%9B%E1%83%98%E1%83%90.pdf

  1. ბუ­ნე­ბის­მეტყ­ვე­ლე­ბის გზამ­კ­ვ­ლე­ვი – მე­სა­მე თა­ო­ბის ეროვ­ნუ­ლი სას­წავ­ლო გეგ­მის მი­ხედ­ვით

https://mes.gov.ge/uploads/files/gzamkvlevi/%E1%83%91%E1%83%A3%E1%83%9C%E1%83%94%E1%83%91%E1%83%98%E1%83%A1%E1%83%9B%E1%83%94%E1%83%A2%E1%83%A7%E1%83%95%E1%83%94%E1%83%9A%E1%83%94%E1%83%91%E1%83%90.pdf

  1. https://e-learning.tsu.­ge/pluginfile.php/­101567/mod_resource/­content/­1/l­eqcia5.pdf
spot_img

მკითხველთა კლუბი

წიგ­ნი, რო­მე­ლიც ეძღ­ვ­ნე­ბა წიგ­ნებს

მაკა ლდოკონენი     რას იტყო­დით ისეთ წიგ­ნ­ზე, რო­მელ­შიც ერ­თად იქ­ნე­ბო­და თავ­მოყ­რი­ლი ამ­ბე­ბი ბავ­შ­ვე­ბი­სა და მო­ზარ­დე­ბის­თ­ვის გან­კუთ­ვ­ნი­ლი წიგ­ნე­ბის შე­სა­ხებ, ამ წიგ­ნე­ბის და­წე­რი­სა და გა­მო­ცე­მის თავ­გა­და­სა­ვალ­საც მი­ა­დევ­ნებ­დით თვალს,...

ბლოგი

ლი­ტე­რა­ტუ­რა მა­კუ­ლა­ტუ­რის წნეხ­ში

ანა­ტოლ ფრან­სის „ან­გე­ლოზ­თა აჯან­ყე­ბა“ და ბო­ჰუ­მილ ჰრა­ბა­ლის „მე­ტის­მე­ტად აუტა­ნე­ლი მარ­ტო­ო­ბა“ რა­ო­დენ დი­დიც არ უნ­და იყოს წიგ­ნი, ის ოდეს­მე (და­წე­რის დროს ან მრა­ვა­ლი წლის შემ­დეგ) აუცი­ლებ­ლად...

კულტურა

ღირ­სე­უ­ლი თა­ნამ­გ­ზავ­რი და თა­ნამ­ზ­რახ­ვე­ლი

ოლღა გურამიშვილი ოლ­ღა გუ­რა­მიშ­ვი­ლი - ამ სა­ხე­ლი­სა და გვა­რის წარ­მოთ­ქ­მი­სას ან წა­კითხ­ვი­სას პირ­ვე­ლი, რაც მა­შინ­ვე გა­გი­ელ­ვებს თავ­ში - ილიაა, ილია ჭავ­ჭა­ვა­ძე, და ეს ბუ­ნებ­რი­ვია. ბუ­ნებ­რი­ვია...

უმაღლესი განათლება

გა­ნათ­ლე­ბის ხა­რის­ხის გან­ვი­თა­რე­ბის ეროვ­ნუ­ლი ცენ­ტ­რის მიერ 2024 წელს გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბუ­ლი აქ­ტი­ვო­ბე­ბი

2024 წლის გან­მავ­ლო­ბა­ში გა­ნათ­ლე­ბის ხა­რის­ხის გან­ვი­თა­რე­ბის ეროვ­ნუ­ლი ცენ­ტ­რის სტრუქ­ტუ­რუ­ლი ერ­თე­უ­ლე­ბის მი­ერ და­ი­გეგ­მა და გან­ხორ­ცი­ელ­და შემ­დე­გი ძი­რი­თა­დი აქ­ტი­ვო­ბე­ბი: ცენ­ტ­რის ინ­ს­ტი­ტუ­ცი­უ­რი გან­ვი­თა­რე­ბის მი­მარ­თუ­ლე­ბით ☑️ 2021-2023 წლის პე­რი­ოდ­ზე შე­მუ­შავ­და...

პროფესიული განათლება

მო­ლო­დი­ნი გვაქვს, აღ­ნიშ­ნუ­ლი რე­გუ­ლა­ცი­ე­ბი პრო­ფე­სი­ულ გა­ნათ­ლე­ბა­ში მა­ღა­ლი კვა­ლი­ფი­კა­ცი­ის მქო­ნე მას­წავ­ლე­ბელ­თა მო­ზიდ­ვას...

გა­მოქ­ვეყ­ნ­და პრო­ფე­სი­უ­ლი გა­ნათ­ლე­ბის მას­წავ­ლებ­ლის საქ­მი­ა­ნო­ბის მა­რე­გუ­ლი­რე­ბე­ლი ჩარ­ჩო, რო­მელიც ახა­ლი გა­მოწ­ვე­ვაა სის­ტე­მის­თ­ვის და ხა­რის­ხის გან­ვი­თა­რე­ბა­ზე ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი ეტა­პი­ცაა. დე­ტა­ლუ­რად დო­კუ­მენ­ტის ში­ნა­არ­ს­სა და სის­ტე­მის მას­წავ­ლე­ბელ­თა კა­რი­ე­რუ­ლი...
მსგავსი სიახლეები