მადონა ბობოხიძე
წყალტუბოს №3 საჯარო სკოლის წამყვანი პედაგოგი, მესამე თაობის ეროვნული სასწავლო გეგმის დანერგვისა და განვითარების სპეციალისტი, მუსიკის საგნობრივი ექსპერტი, სსიპ განათლების ხარისხის განვითარების ეროვნული ცენტრის ზოგადი განათლების ხარისხის უზრუნველყოფის საგნობრივი ექსპერტი
წინამდებარე სტატიაში წარმოდგენილია მუსიკის სწავლების თანამედროვე მიდგომები, ჩემ მიერ მეხუთე კლასში განხორციელებული კომპლექსური დავალების მაგალითზე. კომპლექსური დავალება წარმოადგენს მესამე თაობის ეროვნული სასწავლო გეგმის დანერგვის პროცესის – „ახალი სკოლის მოდელის“ ფარგლებში შექმნილ რესურსს, რომლის ავტორიცაა განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროს ეროვნული სასწავლო გეგმების სამმართველოს მუსიკის ექსპერტი დავით ზათიაშვილი.
კომპლექსური დავალება, რომელიც შექმნილია თემაზე – „ზღაპრული სამყარო მუსიკაში“, პირველი თემატური ბლოკიდანაა – „რეალური და წარმოსახვითი სამყარო მუსიკაში“ და გადის საკითხზე – „მუსიკით თხრობა, ამბის მოყოლა“. აღნიშნული კომპლექსური დავალება მიზნად ისახავს სამიზნე ცნებას – მუსიკის დამუშავება. მოგეხსენებათ, დაწყებით საფეხურზე მხოლოდ ერთი გრძელვადიანი მიზანი გვაქვს – სამიზნე ცნება მუსიკა, რომელიც ქვეცნებების მთელი სპექტრითაა წარმოდგენილი. ქვეცნებები გვეხმარება ცნების უკეთ გააზრებაში, ცნების გააზრებით კი ეროვნული სასწავლო გეგმის მუს.დაწყ. (I). 1; 2; 4; 5. შედეგებზე გავდივართ (ამ კომპლექსური დავალების შემთხვევაში).
მუს.დაწყ.(I).1. გარესამყაროში ბუნებრივად არსებული და ხელოვნურად შექმნილი ხმის, ბგერის, ხმაურის, მღერის და მუსიკალური ენის ცალკეული ელემენტების (მაგ.: რიტმის, ტემპის, მელოდიის და ა.შ.) გამოყენება გარკვეული ემოციური მდგომარეობის გადმოსაცემად;
მუს.დაწყ.(I).2. ხმის, ხმაურის, მღერის და მუსიკალური ელემენტების (მაგ.: რიტმის, ტემპის, მელოდიის და ა.შ.) მეშვეობით გარესამყაროს ასახვა;
მუს.დაწყ.(I).4. მხატვრული სახის შექმნაში მუსიკალური ენის ცალკეული ელემენტების (მაგ.: რიტმის, ტემპის, მელოდიის და ა.შ.) როლის განსაზღვრა მუსიკალური ნაწარმოების ინტერპრეტირებისთვის;
მუს.დაწყ.(I).5. ნაწარმოების ინტერპრეტირებისთვის ცალკეულ მუსიკალურ ელემენტს (მაგ.: რიტმს, ტემპს, მელოდიას და ა.შ.), ხმაურსა და ვიზუალურ რიგს შორის ასოციაციური კავშირების გაბმა;
ამაზეა აგებული მუსიკის სწავლების კონცეფცია, ხოლო ყოველივე ამის უკეთ გაცნობიერებაში ის სამი მკვიდრი წარმოდგენა გვეხმარება, რომელიც დაწყებით საფეხურზე გვაქვს.
მუსიკა მოიცავს ყველაფერს, რაც გვესმის (ხმა, ხმაური), რაც ატარებს თავის თავში განწყობას, შინაარსს და იწვევს ჩვენში გარკვეულ განცდას;
ხმა, ხმაური, მელოდია, რიტმი, ჰარმონია და ფორმა მუსიკის მთავარი მახასიათებლებია;
მუსიკალურ ნაწარმოებს აქვს დასაწყისი, შუა ნაწილი და დასასრული.
მოგეხსენებათ, ეროვნული სასწავლო გეგმის დანერგვის პროცესში მნიშვნელოვანი ადგილი უჭირავს კომპლექსურ დავალებას. ამიტომ, როდესაც ვიწყებთ მასზე მუშაობას, უპირველესად, მოსწავლეებს ვაცნობთ კომპლექსური დავალების პირობას. პირობის დაანონსებისთანავე, კითხვა-პასუხის მეთოდის გამოყენებით, ვცდილობ, მოსწავლეებისაგან უკუკავშირი მივიღო, რათა დავრწმუნდე, რომ მათ სწორად გაიგეს დავალების პირობა, რა და როგორ უნდა შეასრულონ და რა შემოქმედებითი პროდუქტით უნდა დაადასტურონ თავიანთი ცოდნა შესწავლილი საკითხის ირგვლივ. მოცემული კომპლექსური დავალების პირობა შემდეგია: მოცემული ტექსტის თითოეულ წინადადებას შეურჩიეთ მუსიკალური ფრაგმენტი, გააჟღერეთ ეს ფრაგმენტები სწორი თანმიმდევრობით და წაიკითხეთ ტექსტი კლასის წინაშე.
- იყო და არა იყო რა, ერთ სოფელში, დედ-მამასთან ერთად, მხიარული ბიჭი იაკობი ცხოვრობდა.
- ერთ დღეს იაკობი მამას ბაზარში ბოსტნეულის გასაყიდად გაჰყვა.
- საიდანღაც გაჩნდა უშნო დედაბერი. მან მათი ბოსტნეული დაიწუნა და ორივეს ჩხუბი დაუწყო.
- იაკობი უხეშად შეეპასუხა დედაბერს და დასცინა.
- ამის შემდეგ დედაბერმა იაკობი ჯუჯა ცხვირად აქცია.
- მისმა ყველაზე ახლობელმა ადამიანებმა – საკუთარმა დედ-მამამაც ვერ იცნო ის და სახლიდან გააგდო.
- ბიჭუნა იმდენად ძლიერი და კეთილი ბუნების აღმოჩნდა, რომ თვით ბოროტ და ძლიერ ჯადოქარს სძლია და თავისი პირვანდელი სახე დაიბრუნა.
აქ ზღაპარი „ჯუჯა ცხვირა“ წარმოდგენილია შვიდი წინადადებით. მოსწავლეებმა ყურადღებით უნდა წაიკითხონ და გაიაზრონ წინადადებები, შემდეგ მოისმინონ შვიდი მუსიკალური ფრაგმენტი და ეს ფრაგმენტები, შინაარსობრივად და ემოციურად, წინადადებებს დაუკავშირონ. შესაძლებელია, მოსწავლეებმა ფრაგმენტები წინადადებებთან განსხვავებულად დააკავშირონ, მთავარია, ახსნან მუსიკის რა მახასიათებლების მიხედვით გააკეთეს ეს. დავალების უკეთ შესრულებისათვის, მოსწავლეებს ინსტრუქციას და შეფასების კრიტერიუმებს ვთავაზობთ.
კომპლექსური დავალების პირობის გაცნობის შემდეგ, უშუალოდ საეტაპო აქტივობებზე მუშაობა იწყება. პირველი საეტაპო აქტივობის მიზანია მოსწავლეთა წინარე ცოდნის გააქტიურება და ცნობისმოყვარეობის აღძვრა. წინადადებით – „იყო და არა იყო რა“ – ჩვენ ისინი მუსიკის ზღაპრულ სამყაროში შეგვყავს. ამ ეტაპზე, მოსწავლეებს სამ მუსიკალურ ფრაგმენტს ვთავაზობთ. მათ ყურადღებით უნდა მოისმინონ ეს ფრაგმენტები და წინადადებებთან დააკავშირონ. დავალების შესრულებაში ის დამატებითი კითხვები დაეხმარება, რომელთაც ჩვენ მათ ვთავაზობთ. კითხვები იმგვარადაა ფორმულირებული, რომ ცოდნის სამივე კატეგორიას ფარავს – როგორც დეკლარატიულს, ასევე პროცედურულსა და პირობისეულს და ნებისმიერი მზაობის მქონე მოსწავლის სრულფასოვან ჩართვას უზრუნველყოფს სასწავლო პროცესში.
წინარე ცოდნის გააქტიურების შემდეგ, უშუალოდ ცოდნის კონსტრუირების პროცესი იწყება. ამ ეტაპის მთავარი საკვანძო კითხვაა – შეიძლება თუ არა მუსიკით პერსონაჟის აღწერა? ჩვენ მოსწავლეებს ვთავაზობთ ცნობილი რუსი კომპოზიტორის, ა. ლიადოვის სიმფონიურ სურათს „კიკიმორა“. ვასმენინებთ პერსონაჟის მუსიკალურ დახასიათებას და ვთავაზობთ კითხვებს, რომლის დახმარებითაც, ისინი შეძლებენ, წინასწარ გამოთქვან ვარაუდები ამ პერსონაჟთან დაკავშირებით. მინდა აღვნიშნო, რომ ჩემი მოსწავლეები ზღაპრის ამ პერსონაჟს არ იცნობდნენ. შეთავაზებული აქტივობების შედეგად, მივიდნენ საერთო შეთანხმებამდე, რომ კიკიმორა აუცილებლად მდედრობითი სქესის, პატარა, სხარტი, გამხდარი, უშნო სახის უარყოფითი პერსონაჟია. ამ დასკვნამდე ისინი კიკიმორას მუსიკალურ დახასიათებაში არსებულმა მოძრავმა რიტმმა, დისონანსურმა ჟღერადობამ, მელოდიაში არსებულმა მკვეთრმა ნახტომებმა მიიყვანა.
კიდევ უფრო საინტერესო ხდება დავალება, როდესაც გადავდივართ მის შემდგომ ეტაპზე, რომლის მთავარი საკვანძო შეკითხვაა – შეიძლება თუ არა მუსიკით მთლიანად ზღაპრის მოყოლა? მოსწავლეთა პასუხი ამ კითხვაზე, ერთმნიშვნელოვნად, დადებითი იყო. ამ ეტაპზე, მათ მთლიანად ვთავაზობთ ზღაპარს კიკიმორაზე, ხუთ წინადადებაში. თითოეულ წინადადებას ორი მუსიკალური ფრაგმენტი ახლავს. მოსწავლეებმა მოცემული წინადადებები უნდა გაიაზრონ, მუსიკალური ფრაგმენტები ყურადღებით მოისმინონ და შენაარსობრივად და ემოციურად დაუკავშირონ ერთმანეთს. საბოლოოდ, მოსწავლეები კითხულობენ ზღაპარს მათ მიერ შერჩეული მუსიკალური ფრაგმენტების ფონზე. მოკლედ, ასე, ყოველგვარი ძალდატანების გარეშე, დავალების შემდგომ ეტაპზე, მოსწავლეებს ვაცნობთ მუსიკის იმ ძირითად მხატვრულ ხერხებს, რომლითაც აღწევენ კომპოზიტორები ზღაპრულ ჟღერადობას მუსიკაში. ესენია: ქრომატიზმი, მაჟორული და მინორული მოხრილობის კილო და საკრავთა ტემბრი – რომლითაც ხდება სწორედ მუსიკალურ ნაწარმოებებში გმირთა პერსონიფიცირება. თითოეული ამ მხატვრული ხერხის დამუშავებას საკმაოდ ბევრი დავალება ეთმობა. საბოლოოდ, მოსწავლეებმა ეს მხატვრული ხერხები მასწავლებლის მიერ შეთავაზებულ მსოფლიო კომპოზიტორთა მუსიკალურ ნაწარმოებთა შედევრებში უნდა ამოიცნონ. მაგალითისათვის, მოვიყვან ს. პროკოფიევის ბალეტ „კონკიადან“ ჯადოსნური ნათლიის მუსიკალურ დახასიათებას, პ. ჩაიკოვსკის — ბოროტი ჯადოქარი კარაბოსისა და კეთილი იასამნის ფერიის მუსიკალურ დახასიათებას, „გედების ტბიდან“ მოჯადოებული და ჯადოახდილი ოდეტას სახეს. ერთადერთი დავალება, რომლის შესრულებაც მოსწავლეებს გაურთულდათ, იმ საკრავის ტემბრის ამოცნობა იყო, რომლითაც პ. ჩაიკოვსკიმ ოდეტას სახე დაახასიათა ბალეტში „გედების ტბა“. თავდაპირველად, ჩემ მიერ შეთავაზებული ოთხი ხის ჩასაბერი საკრავიდან (ჰობოი, კლარნეტი, ფაგოტი, ფლეიტა), მათ ეს საკრავი ვერ ამოიცნეს, თუმცა, მას შემდეგ, რაც შერჩევის ჩარჩო დავავიწროვე და, ოთხის ნაცვლად, სამი შევთავაზე, მათ ეს საკრავი დაასახელეს.
ზოგადად, დავალებების წარმატებით შესრულებაში ჩემს მოსწავლეებს, ვფიქრობ, ის მრავალფეროვანი მეთოდები და სტრატეგიები დაეხმარა, რომელთაც გაკვეთილებზე ვიყენებდი, ესაა: სწავლების უნივერსალური დიზაინი, დიფერენცირებული მიდგომა და განმავითარებელი შეფასება. სწავლების უნივერსალური დიზაინი გულისხმობს მოსწავლეთა ყველა ტიპის გათვალისწინებას სასწავლო პროცესში და აქცენტს აკეთებს, ძირითადად, სამ ასპექტზე, სწავლების მრავალფეროვანი და მოქნილი საშუალებების გამოყენებაზე, შეძენილი ცოდნისა და უნარ-ჩვევების სხვადასხვა გზით გამოხატვასა და მოსწავლეთა ჩართულობის წახალისებაზე. გამომდინარე იქიდან, რომ პედაგოგიკაში მოსწავლეთა ოთხი ტიპი არსებობს (ვიზუალი, სმენითი, კინესთეტიკი და წერა-კითხვითი), სასურველია, მუშაობის პროცესში, მასწავლებელმა თითოეული მათგანის თავისებურებები გაითვალისწინოს. მეტად მნიშვნელოვანია, რომ გაკვეთილებზე მოსწავლეები სისტემატურად ისმენდნენ და აანალიზებდნენ მუსიკალურ ნაწარმოებებს; დასაბუთებულად გამოთქვამდნენ თავიანთ მოსაზრებებს და ვარაუდებს; პროექტორის საშუალებით ვიზუალურად იმტკიცებდნენ შეძენილ ცოდნას; ასრულებდნენ მოკლე ჩანაწერებს საკლასო რვეულებში; დაბოლოს, აქტივობები, რომლებიც კეთებას მიემართება: ფორტეპიანოზე მოკლე სავარჯიშოების შესრულება (ალტერირებული ბგერების, ქრომატიული და დიატონური გამების შესრულება და მათი გამღერება), დირიჟორობა, რიტმული სავარჯიშოების შესრულება ტაშით, მოსმენილი მასალის სიმბოლოებით გამოხატვა და პერსონაჟების სცენაზე გაცოცხლება. უნივერსალური დიზაინის მეორე ასპექტი, შეძენილი ცოდნისა და უნარ-ჩვევების სხვადასხვა გზით დემონსტრირება, კომპლექსური დავალების პროდუქტით იფარება. მოსწავლეებს თავად შეუძლიათ აირჩიონ მათთვის სასურველი კომპლექსური დავალების ფორმა. ეს იქნება: პრეზენტაცია, დიორამა, ზღაპრის მიხედვით წიგნისა და გამოფენის შექმნა, თოჯინების თეატრი, მინი-სპექტაკლის გათამაშება თუ კომპიუტერული პროგრამა LMMშ. მნიშვნელოვანია, მასწავლებელი მუდმივად ითვალისწინებდეს, სწავლების პროცესში, მოსწავლეთა ინტერესებს, მზაობას და სურვილს. ეს ზრდის მათი დამოუკიდებლობის ხარისხსა და პასუხისმგებლობას, მაგრამ სასურველ შედეგზე გასასვლელად მხოლოდ ეს არ კმარა. მნიშვნელოვანია, მასწავლებელი გაკვეთილზე სისტემატურად ახდენდეს პროცესის მონიტორინგსა და შეფასებას, განმავითარებელი შეფასების მრავალფეროვანი ინსტუმენტების გამოყენებით: შესასვლელი და გასასვლელი ბილეთები, ერთწუთიანი ესე, ერთწინადადებიანი შეჯამება, შუქნიშანი, ცერების აწევ-დაწევა და სხვა. ეს დაეხმარება პედაგოგს სასწავლო პროცესის სწორად დაგეგმვასა და წარმართვაში. საბოლოოდ, მინდა აღვნიშნო, რომ კმაყოფილი ვარ მოსწავლეთა შედეგებით, რადგან კომპლექსურ დავალებამდე მისასვლელი აქტივობები მრავალფეროვანი და საინტერესო იყო, რამაც წარმატება განაპირობა.
ქვემოთ წარმოდგენილია ნამუშევრები, მოსწავლეთა მიერ შექმნილი რესურსები, კომპლექსური დავალებები⇓⇓⇓