13 ოქტომბერი, ორშაბათი, 2025

„ავ­ტოგ­რა­ფებ­მა შე­მოგ­ვი­ნა­ხა გა­ლაკ­ტი­ო­ნის ან­ტი­საბ­ჭო­თა გან­წყო­ბის გა­მომ­ხატ­ვე­ლი არა­ერ­თი სტრო­ფი“ – ინ­ტერ­ვიუ ნა­თია სი­ხა­რუ­ლი­ძეს­თან

ესა­უბ­რა მე­ლა­ნო კო­ბა­ხი­ძე

 

 

გა­ლაკ­ტი­ო­ნო­ლო­გი ნა­თია სი­ხა­რუ­ლი­ძე არა­ერ­თი წე­ლია მუ­შა­ობს გა­ლაკ­ტი­ონ ტა­ბი­ძის არ­ქივ­ზე, იკ­ვ­ლევს გე­ნი­ა­ლუ­რი პო­ე­ტის შე­მოქ­მე­დე­ბას, ხელ­ნა­წე­რებ­სა და დღი­უ­რებს.

2019 წელს გა­მომ­ცემ­ლო­ბა „არ­ტა­ნუჯ­მა“, სე­რი­ა­ში „თან სა­კითხა­ვი“, მკვლევ­რის მი­ერ შედ­გე­ნი­ლი „გა­ლაკ­ტი­ო­ნი. 200 ამ­ბა­ვი“ გა­მოს­ცა, რა­საც მა­ლე­ვე მოჰ­ყ­ვა „გა­ლაკ­ტი­ო­ნი უცენ­ზუ­როდ“. თე­ი­მუ­რაზ დო­ი­აშ­ვილ­თან თა­ნა­ავ­ტო­რო­ბით და­წე­რი­ლი ეს წიგ­ნი 2023 წელს პრე­მია „სა­ბას“ გა­მარ­ჯ­ვე­ბუ­ლი გახ­და ნო­მი­ნა­ცი­ა­ში „ესე­ის­ტი­კა და დო­კუ­მენ­ტუ­რი პრო­ზა“.

ქარ­თუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რის ინ­ს­ტი­ტუ­ტის „გა­ლაკ­ტი­ო­ნის კვლე­ვის ცენ­ტ­რის“ უფ­რო­სი მეც­ნი­ე­რი თა­ნამ­შ­რო­მე­ლი „უც­ნა­ურ ვარ­ს­კ­ვ­ლავ­ზე და­ბა­დე­ბულ“ უც­ნობ­ზე გვე­სა­უბ­რა.

 

1. ნა­თია, თქვენ უკ­ვე დი­დი ხა­ნია იკ­ვ­ლევთ გა­ლაკ­ტი­ო­ნის შე­მოქ­მე­დე­ბას, მრა­ვა­ლი ას­პექ­ტით ცდი­ლობთ მი­სი პო­ე­ზი­ის შეს­წავ­ლას, მუ­შა­ობთ პო­ე­ტის მრა­ვალ­რიცხო­ვან ხელ­ნა­წე­რებ­ზე, გა­მოვ­ლე­ნი­ლი გაქვთ უც­ნო­ბი ფაქ­ტე­ბი, არა­ერ­თი ლექ­სის გე­ნე­ზი­სი და მკითხ­ველს მათ ნო­ვა­ტო­რულ ინ­ტერ­პ­რე­ტა­ცი­ებს სთა­ვა­ზობთ. სა­ი­დან იწყე­ბა თქვე­ნი გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ინ­ტე­რე­სი გა­ლაკ­ტი­ო­ნი­სად­მი?

⇒ ნე­ბის­მი­ერ გზას თა­ვი­სი და­საწყი­სი აქვს. მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, თუ რო­გორ გან­ვი­თარ­დე­ბა შემ­დეგ ამ­ბა­ვი, პირ­ვე­ლი ნა­ბი­ჯე­ბი ყო­ველ­თ­ვის გვახ­სოვს. ჩემს შემ­თხ­ვე­ვა­ში ასე მოხ­და: მე­ა­თე კლას­ში ვი­ყა­ვი, რო­დე­საც ვახ­ტანგ ჯა­ვა­ხა­ძის „უც­ნო­ბი“ წა­ვი­კითხე. ამ უნი­კა­ლურ­მა წიგ­ნ­მა კლა­სი­კო­სი გა­ლაკ­ტი­ო­ნი, რომ­ლის შე­დევ­რებ­საც ასე თუ ისე ვიც­ნობ­დი, თით­ქოს გა­ა­ცოცხ­ლა, რე­ა­ლურ პი­როვ­ნე­ბად აქ­ცია… დღემ­დე მახ­სოვს „უც­ნო­ბის“ სა­ოც­რად შთამ­ბეჭ­და­ვი ფი­ნა­ლი: „გა­ლაკ­ტი­ონ ტა­ბი­ძემ ბევ­რი სა­ი­დუმ­ლო ამოგ­ვიხ­ს­ნა. კითხ­ვის ნიშ­ნე­ბიც ბლო­მად დაგ­ვი­ტო­ვა. მი­სი მკითხ­ვე­ლე­ბი ჯერ არ და­ბა­დე­ბუ­ლან!“… ბო­ლო ფრა­ზა გა­მოწ­ვე­ვა­სა­ვით ჟღერ­და, თით­ქოს მო­გი­წო­დებ­და და­გემ­ტ­კი­ცე­ბი­ნა, რომ გა­ლაკ­ტი­ო­ნის პო­ე­ზი­ის წა­კითხ­ვა, აღ­ქ­მა, გა­გე­ბა შე­გიძ­ლია… ახ­ლა რომ ვუ­ფიქ­რ­დე­ბი, დიდ­წი­ლად სწო­რედ „უც­ნობ­მა“ – გა­ლაკ­ტი­ო­ნის უფ­რო ახ­ლოს გაც­ნო­ბის სურ­ვილ­მა – გან­საზღ­ვ­რა ჩე­მი მო­მა­ვა­ლი პრო­ფე­სია. შემ­დე­გი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი ნა­ბი­ჯი სტუ­დენ­ტო­ბას უკავ­შირ­დე­ბა: მე­სა­მე კურ­სი­დან, ბედ­ნი­ე­რი შემ­თხ­ვე­ვის შე­დე­გად, ლი­ტე­რა­ტუ­რის ინ­ს­ტი­ტუტ­ში აღ­მოვ­ჩ­ნ­დი – „გა­ლაკ­ტი­ო­ნის კვლე­ვის ცენ­ტ­რ­ში“ გა­ვი­ა­რე სტა­ჟი­რე­ბა. ამ ცენ­ტ­რის დამ­ფუძ­ნე­ბელ­თან და ხელ­მ­ძღ­ვა­ნელ­თან – თე­ი­მუ­რაზ დო­ი­აშ­ვილ­თან ურ­თი­ერ­თო­ბა, ჩემ­თ­ვის, გა­ლაკ­ტი­ონ­ზე შეყ­ვა­რე­ბუ­ლი სტუ­დენ­ტის­თ­ვის, უდი­დე­სი ფუ­ფუ­ნე­ბა იყო. სწო­რედ ამ პე­რი­ოდ­ში ჩა­ე­ყა­რა სა­ფუძ­ვე­ლი იმ ყო­ვე­ლი­ვეს, რა­მაც წლე­ბის შემ­დეგ თქვენ მი­ერ ნახ­სე­ნებ შე­დე­გე­ბამ­დე – გე­ნი­ა­ლუ­რი პო­ე­ტის შე­მოქ­მე­დე­ბის კვლე­ვამ­დე მი­მიყ­ვა­ნა.

2. გა­ლაკ­ტი­ო­ნი სი­ცოცხ­ლე­ში­ვე იქ­ცა ლე­გენ­დად, შე­სა­ბა­მი­სად, მი­სი ბი­ოგ­რა­ფია სავ­სეა გა­მო­ნა­გო­ნი ამ­ბე­ბით, რომ­ლე­ბიც, ხში­რად, რე­ა­ლუ­რი გვგო­ნია ხოლ­მე. თქვენ რო­მელ ასეთ ამ­ბავს გა­მო­არ­ჩევ­დით?

⇒ გა­ლაკ­ტი­ო­ნის შე­სა­ხებ, მარ­თ­ლაც, არა­ერ­თი ლე­გენ­და არ­სე­ბობს. ზო­გი მათ­გა­ნი თაყ­ვა­ნის­მ­ცე­მელ­თა გუ­ლუბ­რ­ყ­ვი­ლო აღ­ფ­რ­თო­ვა­ნე­ბა­სა თუ დიდ სიყ­ვა­რულ­ზე მიგ­ვა­ნიშ­ნებს – ამ­გ­ვა­რი ლე­გენ­დე­ბის მი­ზა­ნი პო­ე­ტის ბი­ოგ­რა­ფი­ის შევ­სე­ბა-შე­ლა­მა­ზე­ბაა. ერ­თ­გუ­ლი მკითხ­ვე­ლი ხომ დღემ­დე მონ­დო­მე­ბით ხა­ტავს მის მი­ერ წარ­მო­სა­ხუ­ლი, ზე­ცი­უ­რი პო­ე­ტის თვალ­შე­უდ­გამ პორ­ტ­რეტს… მაგ­რამ, პა­რა­ლე­ლუ­რად, ისე­თი ლე­გენ­დე­ბიც ითხ­ზ­ვე­ბა, რო­მელ­თა მი­ზა­ნი გა­ლაკ­ტი­ო­ნის ბი­ოგ­რა­ფი­ას­თან და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი ფაქ­ტე­ბის გა­მარ­ტი­ვე­ბა-გა­უბ­რა­ლო­ე­ბაა. რად­გან ამ ტი­პის გა­მო­ნა­გო­ნი ბევ­რად სწრა­ფად ვრცელ­დე­ბა და უფ­რო მტკივ­ნე­უ­ლა­დაც აღიქ­მე­ბა სა­ზო­გა­დო­ე­ბის მხრივ, აჯო­ბებს, ერთ ამ­გ­ვარ მა­გა­ლით­ზე შე­ვა­ჩე­როთ ყუ­რადღე­ბა. პო­ე­ტის სი­ცოცხ­ლე­ში­ვე გავ­რ­ცე­ლე­ბუ­ლა ლე­გენ­და, გა­ლაკ­ტი­ო­ნი თუ არ დათ­ვ­რა, ლექსს ვერ წერ­სო. ეს აბ­სურ­დი დღე­საც ბევრს მი­აჩ­ნია რე­ა­ლო­ბად. გა­მო­ნა­გონ­მა, რო­გორც ჩანს, პო­ე­ტამ­დეც მი­აღ­წია. ამ სა­კითხ­ზე ფიქ­რი­სას, შე­უძ­ლე­ბე­ლია, არ გაგ­ვახ­სენ­დეს ეროვ­ნულ ბიბ­ლი­ო­თე­კა­ში და­ცუ­ლი ფო­ტო და ამ ფო­ტო­ზე მი­ნა­წე­რი:

„გა­ლაკ­ტი­ო­ნი მი­ნე­რა­ლურ წყალ­თან „ვარ­ძია“. რო­დე­საც სუ­რათს უღებ­დ­ნენ, უთხო­ვია, არ და­ე­ბეჭ­დათ, რად­გან სხვებს ღვი­ნო ეგო­ნე­ბა­თო“.

რამ­დე­ნი სევ­დაა ამ ერთ წი­ნა­და­დე­ბა­ში! არ ვი­ცი, ვის ინ­ტე­რესს ემ­სა­ხუ­რე­ბა შე­დევ­რე­ბის შექ­მ­ნის, შე­მოქ­მე­დე­ბი­თი პრო­ცე­სის ასე გა­უბ­რა­ლო­ე­ბუ­ლად წარ­მო­სახ­ვა. იმას კი გეტყ­ვით, გა­ლაკ­ტი­ო­ნის არ­ქი­ვი, პო­ე­ტის ხელ­ნა­წე­რე­ბი ცხად­ყოფს: ქარ­თუ­ლი პო­ე­ზი­ის სა­უნ­ჯე ღვთი­უ­რი ზეშ­თა­გო­ნე­ბი­სა და სიტყ­ვის­ძი­ე­ბის ხან­გ­რ­ძ­ლი­ვი პრო­ცე­სის შე­დე­გია. გა­ლაკ­ტი­ო­ნის ლექ­სე­ბის უმ­რავ­ლე­სო­ბას რამ­დე­ნი­მე ვა­რი­ან­ტი აქვს – ეს არის პო­ე­ტუ­რი სრულ­ყო­ფი­ლე­ბის­კენ უსას­რუ­ლო სწრაფ­ვა. მი­სი­ვე სტრი­ქო­ნე­ბი გა­ვიხ­სე­ნოთ, ახ­ს­ნა-გან­მარ­ტე­ბა­სა­ვით რომ ჟღერს: „მთვრა­ლია ყოფ­ნით, მთვრა­ლია ცეცხ­ლით /და მა­ინც ღვი­ნით ჰგო­ნი­ათ მთვრა­ლი…“.

3. ვახ­ტანგ ჯა­ვა­ხა­ძე წერს: „გა­ლაკ­ტი­ო­ნი იმ­დე­ნად მარ­ტო­სუ­ლი გახ­ლ­დათ, იმ­დე­ნად თა­ვი­სე­ბუ­რი და გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბუ­ლი, – მას­თან და­ახ­ლო­ე­ბა და გა­ში­ნა­უ­რე­ბა, მი­სი გაც­ნო­ბა და შეც­ნო­ბა შე­უძ­ლე­ბე­ლი იყო“. რო­გო­რია თქვე­ნი თვა­ლით და­ნა­ხუ­ლი გა­ლაკ­ტი­ო­ნი? გა­ლაკ­ტი­ო­ნი, რო­გორც პი­როვ­ნე­ბა, გე­ნი­ა­ლუ­რი შე­მოქ­მე­დის მიღ­მა.

⇒ ვფიქ­რობ, გა­ლაკ­ტი­ო­ნის – ამ სა­ოც­რად იდუ­მა­ლი პო­ე­ტის შეც­ნო­ბის ერთ-ერ­თი სა­ი­მე­დო გზა მი­სი დღი­უ­რე­ბის დე­ტა­ლუ­რად შეს­წავ­ლაა. თით­ქ­მის თხუთ­მე­ტი წე­ლია გა­ლაკ­ტი­ო­ნის ჩა­ნა­წე­რებს ვკითხუ­ლობ, ვაკ­ვირ­დე­ბი, ვიკ­ვ­ლევ და ყო­ველ ჯერ­ზე ხე­ლახ­ლა ვრწმუნ­დე­ბი: პო­ე­ტის არ­ქი­ვი გა­ლაკ­ტი­ო­ნო­ლო­გე­ბის­თ­ვის (და არამ­ხო­ლოდ გა­ლაკ­ტი­ო­ნო­ლო­გე­ბის­თ­ვის) უძ­ვირ­ფა­სე­სი გან­ძია. სა­არ­ქი­ვო მა­სა­ლის დახ­მა­რე­ბით გა­ლაკ­ტი­ო­ნის ბი­ოგ­რა­ფი­ა­სა და შე­მოქ­მე­დე­ბას­თან და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი არა­ერ­თი სა­ი­დუმ­ლო ამო­იხ­ს­ნა, არა­ერ­თი ბუნ­დო­ვა­ნი სა­კითხი გა­ირ­კ­ვა.

რო­გო­რი იყო გა­ლაკ­ტი­ო­ნი, რო­გორც პი­როვ­ნე­ბა? სწო­რედ ჩა­ნა­წე­რებ­მა და მო­გო­ნე­ბებ­მა შე­მოგ­ვი­ნა­ხეს მი­წი­ე­რი, ადა­მი­ა­ნუ­რი ტკი­ვი­ლე­ბით დამ­ძი­მე­ბუ­ლი პო­ე­ტის პორ­ტ­რე­ტი, სა­ხე იმ პი­როვ­ნე­ბი­სა, ვინც „დღი­ურ პრო­ზას“ დი­დი სი­ჯი­უ­ტით ებ­რ­ძ­ვის, მოთ­მი­ნე­ბით აგ­ვა­რებს ყო­ფით პრობ­ლე­მებს, არის ენამ­წა­რე, ირო­ნი­უ­ლი, ეჭ­ვი­ა­ნი, სა­ოც­რად ცნო­ბის­მოყ­ვა­რე და უკი­დუ­რე­სად მგრძნო­ბი­ა­რე, სა­შინ­ლად სწყინს გარ­შე­მომ­ყოფ­თა თი­თო­ე­უ­ლი არას­წო­რი სიტყ­ვა თუ ქმე­დე­ბა.

4. გა­ლაკ­ტი­ონ­მა ბევ­რი დი­დი ტრა­გე­დია გა­მო­ი­ა­რა. ნა­წი­ლი მის­მა მარ­ტო­სუ­ლო­ბამ გა­ნა­პი­რო­ბა, ნა­წი­ლი – ეპო­ქამ, ქვეყ­ნის ბედ­მა. რო­გო­რი იყო პო­ე­ტის ყო­ფა, მი­სი შე­მოქ­მე­დე­ბა იმ დრო­ში, რო­მელ­მაც, მი­სი­ვე სიტყ­ვე­ბით რომ ვთქვათ, „უხ­ვად მო­ი­ტა­ნა სის­ხ­ლი და ცხედ­რე­ბი“.

⇒ გა­ლაკ­ტი­ონ­მა ცხოვ­რე­ბის უდი­დე­სი ნა­წი­ლი საბ­ჭო­თა სა­ხელ­მ­წი­ფო­ში გა­ა­ტა­რა  ტო­ტა­ლი­ტა­რუ­ლი რე­ჟი­მის პი­რო­ბებ­ში. საბ­ჭო­თა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის დამ­ყა­რე­ბამ­დე, სა­ქარ­თ­ვე­ლოს და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის წლებ­ში, ახალ­გაზ­რ­და პო­ე­ტი მთავ­რო­ბის თავ­მ­ჯ­დო­მა­რის – ნოე ჟორ­და­ნი­ას პი­რა­დი მდი­ვა­ნი იყო, პა­რა­ლე­ლუ­რად, ეროვ­ნუ­ლი გვარ­დი­ის პე­რი­ო­დუ­ლი ორ­გა­ნოს – ჟურ­ნალ „სა­ხალ­ხო გვარ­დი­ე­ლის“ ფაქ­ტობ­რი­ვი რე­დაქ­ტო­რის მო­ვა­ლე­ო­ბას ას­რუ­ლებ­და. დღე­ი­სათ­ვის უკ­ვე დად­გე­ნი­ლია, რომ გა­ლაკ­ტი­ო­ნი 1921 წლის თე­ბერ­ვალ­ში, სამ­შობ­ლო­სათ­ვის სა­ბე­დის­წე­რო ჟამს, თა­ნა­მე­მა­მუ­ლე­თა გვერ­დით იდ­გა და ქვეყ­ნის და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის და­სა­ცა­ვად მო­უ­წო­დებ­და მათ… საბ­ჭო­თა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის დამ­ყა­რე­ბის შემ­დეგ, მი­სი თა­ნა­მედ­რო­ვე პო­ე­ტე­ბის­გან გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბით, გა­ლაკ­ტი­ო­ნი ოკუ­პან­ტ­თან აქ­ტი­უ­რი თა­ნამ­შ­რომ­ლო­ბის გზას არ დას­დ­გო­მია, პი­რი­ქით: ან­ტი­საბ­ჭო­უ­რი, ბოლ­შე­ვიკ­თა მამ­ხი­ლე­ბე­ლი პო­ე­მა და­წე­რა – „მო­გო­ნე­ბე­ბი იმ დღე­ე­ბის, რო­ცა იელ­ვა“, რო­მელ­შიც აშ­კა­რად მი­ა­ნიშ­ნებ­და, თუ რო­გორ არა­ა­და­მი­ა­ნუ­რად ჩა­ახ­შეს 1924 წლის აჯან­ყე­ბა, რომ­ლის მი­ზა­ნიც სა­ქარ­თ­ვე­ლოს და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის აღ­დ­გე­ნა იყო. პო­ე­მის გა­მოქ­ვეყ­ნე­ბის შემ­დეგ გა­ლაკ­ტი­ო­ნი და­ა­პა­ტიმ­რეს და სას­წა­უ­ლებ­რი­ვად გა­და­ურ­ჩა და­ღუპ­ვას, ხო­ლო ჟურ­ნა­ლის ტი­რა­ჟი თით­ქ­მის მთლი­ა­ნად გა­ა­ნად­გუ­რეს. რაც შე­ე­ხე­ბა 1930-იან წლებს: სა­ყო­ველ­თაო აღი­ა­რე­ბის მი­უ­ხე­და­ვად, გა­ლაკ­ტი­ო­ნის­თ­ვის ურ­თუ­ლე­სი პე­რი­ო­დი იყო, რო­გორც შე­მოქ­მე­დე­ბი­თი, ისე ბი­ოგ­რა­ფი­უ­ლი თვალ­საზ­რი­სით. სწო­რედ 30-იან წლებ­ში კი­დევ ერ­თხელ გა­და­ა­სახ­ლეს მი­სი მე­უღ­ლე, ტროც­კის­ტო­ბა­ში ბრალ­დე­ბუ­ლი ოლია ოკუ­ჯა­ვა.

5. სა­უბ­რი­სას გა­ლაკ­ტი­ო­ნის არ­ქი­ვი ახ­სე­ნეთ. რეპ­რე­სი­ე­ბის ხა­ნა­ში, რო­ცა პო­ე­ტი ვე­ღარ ახერ­ხებ­და თა­ვი­სი რე­ა­ლუ­რი სათ­ქ­მე­ლი მკითხ­ვე­ლამ­დე სრულ­ყო­ფი­ლად მი­ე­ტა­ნა, სა­კუ­თარ ჩა­ნა­ფიქ­რ­სა თუ სუ­ლი­ერ ტკი­ვილს, ალ­ბათ, მხო­ლოდ დღი­ურს ან­დობ­და. რას იტყო­დით გა­ლაკ­ტი­ო­ნის აღ­ნიშ­ნუ­ლი პე­რი­ო­დის ჩა­ნა­წე­რებ­ზე?

⇒ გე­თან­ხ­მე­ბით, გა­ლაკ­ტი­ო­ნის ხელ­ნა­წე­რე­ბი იმ გა­უმ­ხე­ლელ ტკი­ვი­ლებ­სა და ფიქ­რებს გვიმ­ხე­ლენ, რაც ნა­ბეჭდ, გა­მოქ­ვეყ­ნე­ბულ ტექ­ს­ტ­ში თით­ქ­მის არ იკითხე­ბა. გან­სა­კუთ­რე­ბით ემო­ცი­უ­რი, ცხა­დია, სწო­რედ 30-იანი წლე­ბის ავ­ტოგ­რა­ფე­ბია. მა­თი შეს­წავ­ლი­სას ბევ­რი რამ ხდე­ბა ცხა­დი. თქვე­ნი კითხ­ვის პა­სუ­ხად ორი­ო­დე შემ­თხ­ვე­ვას გა­ვიხ­სე­ნებ: ერ­თი ნაკ­ლე­ბად­ც­ნო­ბი­ლი ლექ­სის ხელ­ნა­წერ­ში გა­ლაკ­ტი­ო­ნის­თ­ვის უძ­ვირ­ფა­სე­სი ადა­მი­ა­ნის – ტი­ცი­ან ტა­ბი­ძის ტრა­გი­კუ­ლი აღ­სას­რუ­ლით გა­მოწ­ვე­უ­ლი უმ­ძი­მე­სი გან­ც­დე­ბია არეკ­ლი­ლი… ოლია ოკუ­ჯა­ვას­თან დრა­მა­ტუ­ლი ურ­თი­ერ­თო­ბის გა­მომ­ხატ­ვე­ლი გრძნო­ბე­ბიც ხელ­ნა­წერს გა­ან­დო პო­ეტ­მა. ავ­ტოგ­რა­ფებ­მა შე­მოგ­ვი­ნა­ხა გა­ლაკ­ტი­ო­ნის ან­ტი­საბ­ჭო­თა გან­წყო­ბის გა­მომ­ხატ­ვე­ლი არა­ერ­თი სტრო­ფი. ზო­გა­დად,  არ­ქივ­ზე მუ­შა­ო­ბა აღ­მო­ჩე­ნე­ბის გა­ნუწყ­ვე­ტელ პრო­ცესს გუ­ლის­ხ­მობს, თი­თო­ე­უ­ლი დი­დი თუ მცი­რე მიგ­ნე­ბა გე­ნი­ა­ლურ პო­ეტ­თან ახალ „შეხ­ვედ­რას“ გვპირ­დე­ბა, მის ხე­ლახ­ლა გაც­ნო­ბას.

6. ჩვე­ნამ­დე ხელ­ნა­წე­რე­ბის სა­ხით მოღ­წე­ულ­მა ლექ­სებ­მა, რო­გორც ვი­ცით, პო­ე­ტის გარ­დაც­ვა­ლე­ბის შემ­დეგ იხი­ლა მზის სი­ნათ­ლე. ცენ­ზუ­რი­სა თუ თვით­ცენ­ზუ­რის შე­დე­გია ისიც, საბ­ჭო­თა პე­რი­ოდ­ში გა­მოქ­ვეყ­ნე­ბუ­ლი პო­ე­ტის კრე­ბუ­ლე­ბი მი­სი შე­მოქ­მე­დე­ბის სრულ სუ­რათს რომ ვერ ასა­ხავს. რას იტყო­დით, ამ თვალ­საზ­რი­სით, გა­ლაკ­ტი­ო­ნის თხზუ­ლე­ბა­თა თა­ნა­მედ­რო­ვე გა­მო­ცე­მებ­ზე?

⇒ გა­ლაკ­ტი­ონ ტა­ბი­ძის პო­ე­ტუ­რი მემ­კ­ვიდ­რე­ო­ბა შთამ­ბეჭ­და­ვია არა მხო­ლოდ მი­სი უდი­დე­სი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბის გა­მო, არა­მედ – მო­ცუ­ლო­ბის მხრი­ვაც. გა­ლაკ­ტი­ო­ნის თხზუ­ლე­ბა­თა ნე­ბის­მი­ერ სა­ხით გა­მოქ­ვეყ­ნე­ბა გან­სა­კუთ­რე­ბულ სიფ­რ­თხი­ლეს, ცოდ­ნას და პა­სუ­ხის­მ­გებ­ლო­ბას მო­ითხოვს.

რაც შე­ე­ხე­ბა უშუ­ა­ლოდ თქვენს შე­კითხ­ვას: რამ­დე­ნი­მე წლის წინ „გა­ლაკ­ტი­ო­ნის კვლე­ვის ცენ­ტ­რ­ში“ და­ვიწყეთ პო­ე­ტის აკა­დე­მი­უ­რი თხუთ­მეტ­ტო­მე­უ­ლის მომ­ზა­დე­ბა, რომ­ლის პირ­ვე­ლი ხუ­თი ტო­მიც უკ­ვე გა­მოქ­ვეყ­ნ­და. შე­იძ­ლე­ბა, თა­მა­მად ით­ქ­ვას, გა­ლაკ­ტი­ო­ნის აკა­დე­მი­უ­რი გა­მო­ცე­მა უპ­რე­ცე­დენ­ტოა ქარ­თულ ლი­ტე­რა­ტუ­რათ­მ­ცოდ­ნე­ო­ბით პრაქ­ტი­კა­ში, რამ­დე­ნა­დაც პირ­ვე­ლად მოხ­და საბ­ჭო­ურ-ტო­ტა­ლი­ტა­რულ ეპო­ქა­ში მოღ­ვა­წე შე­მოქ­მე­დის ტექ­ს­ტე­ბის გა­თა­ვი­სუფ­ლე­ბა იდე­ო­ლო­გი­უ­რი ძალ­მომ­რე­ო­ბი­სა­გან, მა­თი რე­ა­ბი­ლი­ტა­ცია და ავ­ტო­რის შე­მოქ­მე­დე­ბი­თი ნე­ბის აღ­დ­გე­ნა. თუმ­ცა ეს თხუთ­მეტ­ტო­მე­უ­ლი მა­ინც ფი­ლო­ლო­გე­ბის­თ­ვის, მკვლე­ვარ­თათ­ვის არის გან­კუთ­ვ­ნი­ლი. ტი­რა­ჟიც დი­დი არაა და, შე­სა­ბა­მი­სად, ყვე­ლა მსურ­ვე­ლამ­დე ვერ აღ­წევს. რაც შე­ე­ხე­ბა პო­პუ­ლა­რულ, მკითხ­ველ­თა ფარ­თო წრის­თ­ვის გან­კუთ­ვ­ნილ და, ამა­ვე დროს, სან­დო გა­მო­ცე­მას – აუცი­ლებ­ლად უნ­და გა­ვიხ­სე­ნოთ გა­მომ­ცემ­ლო­ბა „არ­ტა­ნუ­ჯის“ პრო­ექ­ტი – „შო­თა, ილია, აკა­კი, ვა­ჟა და გა­ლაკ­ტი­ო­ნი“. ამ შე­სა­ნიშ­ნა­ვი ხუთ­ტო­მე­უ­ლის ბო­ლო, მე­ხუ­თე წიგ­ნი – გა­ლაკ­ტი­ო­ნის შვი­დას­გ­ვერ­დი­ა­ნი „რჩე­უ­ლი“ გახ­ლავთ, ჩემ მი­ერ შედ­გე­ნი­ლი, უკ­ვე ნახ­სე­ნებ აკა­დე­მი­ურ გა­მო­ცე­მა­ზე დაყ­რ­დ­ნო­ბით. წიგ­ნ­ში შე­ტა­ნი­ლი ლექ­სე­ბის ერ­თი ნა­წი­ლი სა­ზო­გა­დო­ე­ბის­თ­ვის ნაკ­ლე­ბა­დაა ცნო­ბი­ლი და, ვფიქ­რობ, მკითხ­ველს ახ­ლე­ბურ, სრუ­ლი­ად გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბულ შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბას შე­უქ­მ­ნის გა­ლაკ­ტი­ონ ტა­ბი­ძის შე­მოქ­მე­დე­ბით თუ პო­ლი­ტი­კურ პო­ზი­ცი­ა­ზე, მის რე­ა­ლურ ეროვ­ნულ მრწამ­ს­ზე და, რა­ღა თქმა უნ­და, ზო­გა­დად, გა­ლაკ­ტი­ო­ნის პო­ე­ზი­ა­ზე.

7. თქვენ მი­ერ შედ­გე­ნი­ლი წიგ­ნის „გა­ლაკ­ტი­ო­ნი. 200 ამ­ბა­ვი“ ანო­ტა­ცი­ა­ში წერთ, პრაგ­მა­ტიზ­მით სნე­ულ სა­უ­კუ­ნე­ში გა­ლაკ­ტი­ონ­მა და­ამ­ტ­კი­ცა, რომ შე­იძ­ლე­ბო­და იდე­ა­ლე­ბით და იდე­ა­ლის­თ­ვის არ­სე­ბო­ბაო. რა იყო მის­თ­ვის მთა­ვა­რი იდე­ა­ლი, რომ­ლის­თ­ვი­საც არას­დ­როს უღა­ლა­ტია.

⇒ გა­ლაკ­ტი­ო­ნის მთა­ვა­რი იდე­ა­ლი პო­ე­ზია იყო… სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში საბ­ჭო­თა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის დამ­ყა­რე­ბის შემ­დეგ პო­ე­ტი მო­დერ­ნის­ტულ წარ­სულს არ გა­მიჯ­ვ­ნია და სა­ნამ შე­საძ­ლე­ბე­ლი იყო, მა­ღა­ლი პო­ე­ზი­ი­სა და შე­მოქ­მე­დე­ბი­თი თა­ვი­სუფ­ლე­ბის იდე­ა­ლებს იცავ­და. ამას ადას­ტუ­რებს მი­სი პო­ე­ტუ­რი მა­ნი­ფეს­ტე­ბი, 1925 წელს და­ბეჭ­დი­ლი „100 ლექ­სი“, 1927 წლის „რჩე­უ­ლი“ და, რაც მთა­ვა­რია, არა­ერ­თი ან­ტი­საბ­ჭო­თა ლექ­სი.

რად­გან „გა­ლაკ­ტი­ო­ნი. 200 ამ­ბა­ვი“ ახ­სე­ნეთ, არ შე­მიძ­ლია, არ აღ­ვ­ნიშ­ნო – გა­ლაკ­ტი­ო­ნის შე­სა­ხებ არ­სე­ბუ­ლი სხვა­დას­ხ­ვა ტი­პის დო­კუ­მენ­ტურ მა­სა­ლა­ზე დაყ­რ­დ­ნო­ბით მომ­ზა­დე­ბულ­მა ამ წიგ­ნ­მა დი­დი ინ­ტე­რე­სი გა­მო­იწ­ვია. ორა­სი ამ­ბის ერ­თობ­ლი­ო­ბა „ფაზ­ლის“ ეფექტს ქმნის და მკითხ­ვე­ლის თვალ­წინ იხა­ტე­ბა, ერ­თი მხრივ, გე­ნი­ა­ლუ­რი შე­მოქ­მე­დი, ხო­ლო მე­ო­რე მხრივ, ყო­ფი­თი პრო­ზის წი­ნა­შე მდგო­მი უმ­წეო, და­უც­ვე­ლი ადა­მი­ა­ნი, რომ­ლის თავ­დაც­ვის იარა­ღი ირო­ნია იყო, ხო­ლო თავ­შე­სა­ფა­რი – პო­ე­ტუ­რი ოც­ნე­ბა.

8. მინ­და ვი­სა­უბ­როთ თქვე­ნი და თე­ი­მუ­რაზ დო­ი­აშ­ვი­ლის ერ­თობ­ლივ ნაშ­რომ­ზე – „გა­ლაკ­ტი­ო­ნი უცენ­ზუ­როდ“, რო­მე­ლიც 2023 წელს პრე­მია „სა­ბას“ დო­კუ­მენ­ტუ­რი პრო­ზის გა­მარ­ჯ­ვე­ბუ­ლი გახ­და. ვინ ან რა არის პო­ე­ტის ეპიგ­რა­მე­ბის მთა­ვა­რი სა­მიზ­ნე?

⇒ პო­ე­ტის ეპიგ­რა­მე­ბის მთა­ვა­რი სა­მიზ­ნე სუ­ლი­ე­რე­ბის დე­ფი­ცი­ტი, კო­ლე­გა-მწერ­ლე­ბის არ­ც­თუ ღირ­სე­უ­ლი საქ­ცი­ე­ლი, მა­თი და­უს­რუ­ლე­ბე­ლი ინ­ტ­რი­გე­ბი იყო. სწო­რედ ამ ეპიგ­რა­მებ­სა და დო­კუ­მენ­ტურ მა­სა­ლა­ზე დაყ­რ­დ­ნო­ბით და­ი­წე­რა „გა­ლაკ­ტი­ო­ნი უცენ­ზუ­როდ“. გა­ლაკ­ტი­ო­ნის ბი­ოგ­რა­ფი­ი­სა და შე­მოქ­მე­დე­ბის შე­სა­ხებ რამ­დე­ნი­მე ათე­უ­ლი წიგ­ნი არ­სე­ბობს. „გა­ლაკ­ტი­ო­ნი უცენ­ზუ­როდ“ მათ­გან მკვეთ­რად გა­მო­ირ­ჩე­ვა, რად­გან ჩვე­ნი მი­ზა­ნი იყო სა­ზო­გა­დო­ე­ბის­თ­ვის გაგ­ვეც­ნო არა პარ­ნას­ზე მდგო­მი გე­ნი­ო­სი, არა­მედ – გვეჩ­ვე­ნე­ბი­ნა გე­ნი­ა­ლუ­რი პო­ე­ტის, ზე­ცი­უ­რი, მი­უწ­ვ­დო­მე­ლი გა­ლაკ­ტი­ო­ნის ადა­მი­ა­ნუ­რი მხა­რე. გვინ­დო­და მკითხ­ველს სცოდ­ნო­და, რო­გო­რია პო­ე­ტე­ბის მე­ფის ღვთა­ებ­რი­ვი ირო­ნია, ან რო­გორ მოხ­და, რომ ახალ­გაზ­რ­დო­ბი­დან­ვე „სევ­დის მგოს­ნად“ მიჩ­ნე­უ­ლი გა­ლაკ­ტი­ო­ნის უბის წიგ­ნაკ­ში ვკითხუ­ლობთ ასეთ ფრა­ზას: „ცხოვ­რე­ბა არ ღირს, თუ არ იცი­ნე“… გა­ლაკ­ტი­ო­ნის შე­სა­ხებ და­წე­რი­ლი ეს უჩ­ვე­უ­ლო წიგ­ნი ბეს­ტ­სე­ლე­რად იქ­ცა, იყო პრე­ზენ­ტა­ცი­ე­ბი, ფეს­ტი­ვა­ლე­ბი, კრი­ტი­კოს­თა თუ მკითხ­ველ­თა ემო­ცი­უ­რი გა­მოხ­მა­უ­რე­ბე­ბი. შთამ­ბეჭ­და­ვი თავ­გა­და­სა­ვა­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რულ­მა პრე­მია „სა­ბამ“ და­აგ­ვირ­გ­ვი­ნა.

9. სა­ინ­ტე­რე­სოა, ამ­ჟა­მად თუ მუ­შა­ობთ კი­დევ ერთ პრო­ექ­ტ­ზე, რო­მე­ლიც გა­ლაკ­ტი­ონს უკავ­შირ­დე­ბა.

⇒ გა­ლაკ­ტი­ო­ნის შე­მოქ­მე­დე­ბის სხვა­დას­ხ­ვა ას­პექ­ტით კვლე­ვა ჩე­მი ყო­ველ­დღი­უ­რო­ბის ნა­წი­ლია. „გა­ლაკ­ტი­ო­ნის კვლე­ვის ცენ­ტ­რ­ში“ ამ­ჟა­მად რამ­დე­ნი­მე პრო­ექ­ტ­ზე ვმუ­შა­ობთ. უპირ­ვე­ლე­სად, უნ­და და­ვა­სა­ხე­ლო გა­ლაკ­ტი­ონ ტა­ბი­ძის აკა­დე­მი­უ­რი გა­მო­ცე­მა თხუთ­მეტ ტო­მად, რომ­ლის პირ­ვე­ლი ხუ­თი ტო­მი, რო­გორც ვთქვით, უკ­ვე გა­მოქ­ვეყ­ნ­და, ხო­ლო მომ­დევ­ნო ტო­მებს, ვფიქ­რობ, მა­ლე მი­ი­ღებს სა­ზო­გა­დო­ე­ბა. გარ­და ამი­სა, ვაგ­რო­ვებთ მა­სა­ლებს გა­ლაკ­ტი­ონ ტა­ბი­ძის მეც­ნი­ე­რუ­ლი ბი­ოგ­რა­ფი­ის შე­საქ­მ­ნე­ლად. დე­ტა­ლუ­რად აღ­ვ­ნუს­ხავთ და ვიკ­ვ­ლევთ პო­ე­ტის შე­სა­ხებ სხვა­დას­ხ­ვა დროს და­წე­რილ, გა­მოქ­ვეყ­ნე­ბულ თუ გა­მო­უქ­ვეყ­ნე­ბელ მო­გო­ნე­ბებს. ამ ტექ­ს­ტე­ბის რიცხ­ვი რამ­დე­ნი­მე ასე­ულს აღ­წევს. პრო­ექ­ტის და­სას­რულს, ვფიქ­რობ, სრუ­ლი­ად გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბულ გა­ლაკ­ტი­ონს წარ­ვუდ­გენთ სა­ზო­გა­დო­ე­ბას. ეს, რაც შე­ე­ხე­ბა „გა­ლაკ­ტი­ო­ნის კვლე­ვის ცენ­ტ­რის“ საქ­მი­ა­ნო­ბას. პა­რა­ლე­ლუ­რად, აქ­ტი­უ­რად ვთა­ნამ­შ­რომ­ლობთ გა­მომ­ცემ­ლო­ბა „არ­ტა­ნუჯ­თან“. მა­ლე თე­ი­მუ­რაზ დო­ი­აშ­ვილ­თან თა­ნა­ავ­ტო­რო­ბით და­წე­რილ კი­დევ ერთ წიგნს წარ­ვუდ­გენთ მკითხ­ველს. სა­თა­ურს ჯერ­ჯე­რო­ბით არ და­ვა­კონ­კ­რე­ტებ, თუმ­ცა, რა­ღა თქმა უნ­და, მთა­ვა­რი პერ­სო­ნა­ჟი კვლავ გა­ლაკ­ტი­ო­ნი იქ­ნე­ბა. თუ ყვე­ლა­ფე­რი ისე წა­რი­მარ­თა, რო­გორც ჩა­ვი­ფიქ­რეთ, პო­ე­ზი­ის მოყ­ვა­რუ­ლი სა­ზო­გა­დო­ე­ბის­თ­ვის ეს წიგ­ნი ნამ­დ­ვი­ლად მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი სი­ახ­ლე იქ­ნე­ბა.

მსგავსი სიახლეები

მკითხველთა კლუბი

„წი­თე­ლი 70“

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება