წა­ჯე-უკუ­ჯე­ქის ცეცხ­ლი ანუ ამ­ბა­ვი უკუღ­მა­და­ჭე­დი­ლე­ბი­სა

0
842
ლია გო­გო­ხია
ქართული ენისა და ლიტერატურის მასწავლებელი

 

„შენ­მა ქვე­ყა­ნამ საქ­მე რომ მოგ­თხო­ვოს, მა­შინ რა­სა იქმ?“ – იკითხა ერის მა­მამ. საქ­მეს ითხოვს ქვე­ყა­ნა. ჩვენ კი გულ­ხელ­დაკ­რე­ფილ­ნი შევ­ც­ქე­რით თა­ო­ბას, რო­მე­ლიც იღუ­პე­ბა. სკო­ლა­ში უამ­რა­ვი პრობ­ლე­მაა, ბევ­რი რამ შე­საც­ვ­ლე­ლია, მას­წავ­ლებ­ლებს არ გვაქვს ში­ში სი­ახ­ლი­სა, არ ვუფ­რ­თხით თა­ნა­მედ­რო­ვე მოთხოვ­ნებს, არც გა­მოწ­ვე­ვებს, მაგ­რამ სა­ი­დან და­ვიწყოთ? ჩე­მი ქვეყ­ნის გა­ნათ­ლე­ბის სა­მი­ნის­ტ­რომ ვერ გა­დაწყ­ვი­ტა, ბო­ლოს და ბო­ლოს, გა­ნათ­ლე­ბის სის­ტე­მა­ში რა ცვლი­ლე­ბე­ბი შე­ე­ტა­ნა, რა გზით ევ­ლო… საც­დე­ლი ბა­ჭი­ე­ბი­ვით დიდ­ხანს გვა­ტა­რა უხე­ში ტე­ხი­ლი­თა და ზიგ­ზა­გე­ბით და არა კოხ­ტა მრუ­დით, რაც ჩვენ­თ­ვის, მას­წავ­ლებ­ლე­ბის­თ­ვის, მოს­წავ­ლე­ე­ბი­სა და თა­ვად სკო­ლის­თ­ვის, რთუ­ლი პრო­ცე­სი აღ­მოჩ­ნ­და, რაც მთა­ვა­რია, ღირ­სე­ბის შემ­ლახ­ვე­ლი. მივ­ყ­ვეთ მოვ­ლე­ნებს კვალ­დაკ­ვალ. პრობ­ლე­მა სწო­რედ მა­შინ და­იწყო, რო­ცა მოს­წავ­ლე და მას­წავ­ლე­ბე­ლი ერ­თ­მა­ნეთს და­ა­შო­რეთ. დი­ახ, და­ა­შო­რეთ!

2010 წლი­დან 2025 წლამ­დე რამ­დენ­ჯერ­მე შე­იც­ვა­ლა სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო სის­ტე­მა. ვერ გა­ა­მარ­თ­ლა ვერც საგ­ნის, ვერც პრო­ფე­სი­უ­ლი უნა­რე­ბის, ინ­გ­ლი­სურ-კომ­პი­უ­ტე­რის გა­მოც­დამ, ვერც ში­და და ვერც გა­რე დაკ­ვირ­ვე­ბამ, და­უს­რუ­ლე­ბელ­მა ტრე­ნინ­გებ­მა, კვლე­ვებ­მა და, რაც მთა­ვა­რია, ვერც გაკ­ვე­თი­ლის დად­გ­მა-გა­და­ღე­ბამ. 21-ე სა­უ­კუ­ნემ მას­წავ­ლე­ბელს სა­ჭი­დაო ჩო­ხა მო­არ­გო. აი, რო­გორ გა­მო­ვი­ყუ­რე­ბით ამ სა­მო­სელ­ში. მას­წავ­ლე­ბე­ლი – მკვლე­ვა­რი, პუბ­ლი­ცის­ტი, ტექ­ნო­ლო­გი­ე­ბის მე­ფე, პრო­ექ­ტე­ბის ავ­ტორ-გან­მა­ხორ­ცი­ე­ლე­ბე­ლი, ექ­ს­კურ­სი­ამ­ძღო­ლი, ტრე­ნინ­გის მსმე­ნე­ლი, ნო­ვა­ტო­რი, მე­თო­დის­ტი, კონ­სულ­ტან­ტი, ფსი­ქო­ლო­გი, ტე­ლე­ფო­ნის­ტი, მშობ­ლე­ბის მე­გო­ბა­რი, დამ­რი­გე­ბე­ლი, არე­ბის მთვლე­ლი, თუ სა­ჭი­როა, საქ­მის გამ­რ­ჩე­ვი, და­რა­ჯი, ქა­ღალ­დ­ქე­ქია… დი­ახ, მას­წავ­ლე­ბე­ლი გა­ხა­დეთ ქა­ღალ­დ­ქე­ქია, კრე­დიტ­ქუ­ლებ­ზე მო­ნა­დი­რე, რო­მელ­საც გაკ­ვე­თი­ლის ჩა­ტა­რე­ბის შემ­დეგ უნ­და გა­ე­წე­რა მი­ზა­ნი, რე­სურ­სი, გაკ­ვე­თი­ლის ფა­ზე­ბი, სა­გაკ­ვე­თი­ლო მე­ნეჯ­მენ­ტი, შე­ფა­სე­ბა, მე­თო­დუ­რი რე­კო­მენ­და­ცი­ე­ბი, რეფ­ლექ­სია და ა.შ… ამ დროს კი მოს­წავ­ლეს მას­წავ­ლე­ბე­ლი სჭირ­დე­ბო­და ენერ­გი­უ­ლი, ფე­რა­დი, მზის­ფე­რი, ზღვის­სუ­ნი­ა­ნი, მხი­ა­რუ­ლი და მგრძნო­ბი­ა­რე და არა „ქა­ღალ­დ­ქე­ქია“, კრე­დი­ტებ­ზე მო­ნა­დი­რე, შე­ში­ნე­ბუ­ლი, ნერ­ვებ­მოშ­ლი­ლი… დი­ახ, ნერ­ვებ­მოშ­ლი­ლი, რად­გან ხელ­ფა­სი სწო­რედ კრე­დიტ­ქუ­ლებ­ზე იყო და­მო­კი­დე­ბუ­ლი.

ამ­ჯე­რად მე-12 კლა­სის გა­უქ­მე­ბის მცდე­ლო­ბით და­იწყო რე­ფორ­მა. შე­გახ­სე­ნებთ, რომ სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში 12-წლი­ა­ნი სწავ­ლა 2008 წლი­დან შე­მო­ი­ღეს, რა­საც მშობ­ლე­ბის, მოს­წავ­ლე­ე­ბის და თა­ვად მას­წავ­ლებ­ლე­ბის მხრი­და­ნაც უკ­მა­ყო­ფი­ლე­ბა მოჰ­ყ­ვა. გა­ნათ­ლე­ბი­სა და მეც­ნი­ე­რე­ბის სა­მი­ნის­ტ­რო­ში კი სა­პი­რის­პი­როს ამ­ტ­კი­ცებ­დ­ნენ, რომ ხა­რის­ხი­ა­ნი ატეს­ტა­ტის­თ­ვის 12-კლა­სი­ა­ნი სწავ­ლა მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნიაო. წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში სა­კითხ­ზე და­ვა არ წყდე­ბა. ზო­გი­ერ­თი მშო­ბე­ლი მე-12 კლას­ში სკო­ლა­ში სი­ა­რულს დრო­ის ფუ­ჭად და­კარ­გ­ვად მი­იჩ­ნევს, მა­თი აზ­რით, ბავ­შ­ვე­ბი, ძი­რი­თა­დად, არ და­დი­ან სკო­ლა­ში, მათ უკ­ვე აღარ აინ­ტე­რე­სებთ სას­კო­ლო პრო­ცე­სი, ამი­ტომ სჯობს, 18 წლის ახალ­გაზ­რ­დებ­მა სკო­ლა­ში კი არა, უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში იარო­ნო. თბი­ლი­სის სა­ხელ­მ­წი­ფო უნი­ვერ­სი­ტე­ტის პრო­ფე­სორ გი­ორ­გი გო­გო­ლაშ­ვი­ლის მო­საზ­რე­ბით კი, „რამ­დე­ნი­მე ათე­უ­ლი ათა­სი მოს­წავ­ლი­დან, ვინც მე-12 კლასს ამ­თავ­რებს, 99 მოს­წავ­ლი­დან მხო­ლოდ ერ­თი მი­დის უცხო­ეთ­ში სას­წავ­ლებ­ლად, იმ ერ­თის გა­მო კი 99-ს ერთ წელს ვა­კარ­გ­ვი­ნებთ. გარ­და ამი­სა, პე­და­გო­გებს არ­ჩა­ტა­რე­ბუ­ლი გაკ­ვე­თი­ლე­ბის სა­ფა­სურს ვუხ­დით და ა.შ. კი, უნ­და გა­ვით­ვა­ლის­წი­ნოთ იმ ერ­თი ბავ­შ­ვის უფ­ლე­ბა უცხო­ეთ­ში სწავ­ლი­სა, მაგ­რამ ამას არ უნ­და შე­ე­წი­როს 99-ის უფ­ლე­ბე­ბი“.

რა იყო მი­ზა­ნი მე-12 კლა­სის შე­მო­ღე­ბი­სა:

სა­ქარ­თ­ვე­ლო ბო­ლო­ნი­ის პრო­ცე­სის მო­ნა­წი­ლეა. დაწყე­ბუ­ლი ამე­რი­კი­დან დამ­თავ­რე­ბუ­ლი საფ­რან­გე­თით, ყვე­ლა ამ პრო­ცე­სის მო­ნა­წი­ლეა, რაც 12-კლა­სი­ან სწავ­ლას ით­ვა­ლის­წი­ნებს. 2008 წელს, მე-12 კლა­სის შე­მო­ღე­ბით, სა­ქარ­თ­ვე­ლოს სა­ხელ­მ­წი­ფომ გა­დად­გა ნა­ბი­ჯი უფ­რო ხა­რის­ხი­ა­ნი (ევ­რო­პულ სივ­რ­ცე­ში მე­ტად ინ­ტეგ­რი­რე­ბუ­ლი, ეკო­ნო­მი­კის ზრდა­ზე, ეროვ­ნუ­ლი მთლი­ა­ნო­ბის გან­მ­ტ­კი­ცე­ბა­ზე ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლი) გა­ნათ­ლე­ბის სის­ტე­მის­კენ. სა­ქარ­თ­ვე­ლოს სკო­ლა­დამ­თავ­რე­ბულს უნ­და შეძ­ლე­ბო­და, კონ­კუ­რენ­ცია გა­ე­წია მსოფ­ლი­ოს ნე­ბის­მი­ე­რი ქვეყ­ნის სკო­ლა­დამ­თავ­რე­ბუ­ლის­თ­ვის. სა­ქარ­თ­ვე­ლოს სკო­ლა­დამ­თავ­რე­ბუ­ლე­ბის სულ უფ­რო მე­ტი ნა­წი­ლი აგ­რ­ძე­ლებს გა­ნათ­ლე­ბას ევ­რო­პის უმაღ­ლეს სას­წავ­ლებ­ლებ­ში. იმის გა­მო, რომ ევ­რო­პუ­ლი უნი­ვერ­სი­ტე­ტე­ბის აბ­სო­ლუ­ტუ­რი უმ­რავ­ლე­სო­ბა, მი­ნი­მუმ, 12-წლი­ან გა­ნათ­ლე­ბას ითხოვ­და, ქარ­თ­ველ ახალ­გაზ­რ­დებს პრობ­ლე­მე­ბი ექ­მ­ნე­ბო­დათ.

ჩე­მი აზ­რით, 12-კლა­სი­ა­ნი სწავ­ლე­ბა არ უნ­და გა­უქ­მ­დეს. წი­ნა­აღ­მ­დეგ შემ­თხ­ვე­ვა­ში, ჩვე­ნი გა­ნათ­ლე­ბის სის­ტე­მა არ იქ­ნე­ბა თავ­სე­ბა­დი და­სავ­ლურ გა­ნათ­ლე­ბას­თან. უმაღ­ლე­სი გა­ნათ­ლე­ბის რე­ფორ­მა 11-კლა­სი­ა­ნი სწავ­ლე­ბით არ მოგ­ვარ­დე­ბა. თუ მე-12 კლასს იმი­ტომ აუქ­მებ, რომ ბავ­შ­ვე­ბი სკო­ლა­ში აღარ და­დი­ან და კერ­ძოდ ემ­ზა­დე­ბი­ან, ესე იგი, არც სას­კო­ლო დის­ციპ­ლი­ნა ვარ­გა და არც სწავ­ლის ხა­რის­ხი. ქი­მია-ბი­ო­ლო­გი­ის კლა­სე­ბი ხომ კლა­სებს არ ჰგავს და ელე­მენ­ტა­რუ­ლი საც­დე­ლი მა­სა­ლე­ბიც კი არ აქვთ მოს­წავ­ლე­ებს, არც ლა­ბო­რა­ტო­რი­ე­ბი, არც კომ­პი­უ­ტე­რუ­ლი კლა­სე­ბი, წარ­მო­იდ­გი­ნეთ, საკ­მა­რი­სი თა­ბა­ხის ფურ­ც­ლე­ბიც კი არ არის სკო­ლა­ში. ფიზ­კულ­ტუ­რის გაკ­ვე­თი­ლი გაკ­ვე­თილს არ ჰგავს… და გა­ნა მარ­ტო ფიზ­კულ­ტუ­რის გაკ­ვე­თი­ლი? ამ ლო­გი­კით, მე-11 კლას­საც გა­აც­დე­ნენ მოს­წავ­ლე­ე­ბი და რა, ესეც გა­ვა­უქ­მოთ? სკო­ლე­ბი უნ­და აღი­ჭურ­ვოს თა­ნა­მედ­რო­ვე ტექ­ნო­ლო­გი­ე­ბით, კა­ბი­ნე­ტე­ბი თა­ნა­მედ­რო­ვე სტან­დარ­ტე­ბის შე­სა­ბა­მი­სად უნ­და მო­ეწყოს, ბავ­შ­ვებს ბურ­თე­ბი, სხვა სპორ­ტუ­ლი აღ­ჭურ­ვი­ლო­ბე­ბი და დარ­ბაზ-მო­ედ­ნე­ბი ჰქონ­დეთ. ბო­ლო სა­მი კლა­სის სწავ­ლე­ბა კი უნ­და გაძ­ლი­ერ­დეს და მო­ერ­გოს ბავ­შ­ვე­ბის უნა­რებ­სა და მის­წ­რა­ფე­ბებს. კერ­ძოდ, შე­საძ­ლე­ბე­ლია, მე-9 კლას­ში ჩა­ტარ­დეს გა­მოც­დე­ბი და ამის მი­ხედ­ვით გა­მო­იკ­ვე­თოს ის უნა­რე­ბი, ინ­ტე­რე­სი და ცოდ­ნა, თუ რა პრო­ფი­ლის კლას­ში (გაძ­ლი­ე­რე­ბუ­ლი ჰუ­მა­ნი­ტა­რუ­ლი, უცხო ენე­ბი, ტექ­ნი­კუ­რი საგ­ნე­ბი და ა.შ.) გა­აგ­რ­ძე­ლოს სწავ­ლა. და­ვუშ­ვათ, რომ მე-12 კლას­ში, სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში, მოს­წავ­ლე­ე­ბი ფაქ­ტობ­რი­ვად არა­ფერს სწავ­ლო­ბენ, მაგ­რამ სა­ინ­ტე­რე­სოა, თუ ევ­რო­პის სხვა ქვეყ­ნებ­ში სკო­ლის მოს­წავ­ლეს სა­თა­ნა­დო გა­ნათ­ლე­ბის მი­სა­ღე­ბად 12 წე­ლი ესა­ჭი­რო­ე­ბა, რო­გორ ახერ­ხებს (მო­ა­ხერ­ხებს) ჩვე­ნი გა­ნათ­ლე­ბის სის­ტე­მა იმა­ვე ხა­რის­ხის გა­ნათ­ლე­ბის მი­ცე­მას 11 წელ­ში? იქ­ნებ, თუ ჩვე­ნი მო­მა­ვა­ლი თა­ო­ბე­ბის­თ­ვის კარ­გი გვსურს, გა­მო­სა­ვა­ლი ამ 12 წლის სა­თა­ნა­დოდ დატ­ვირ­თ­ვა და ათ­ვი­სე­ბაა. არა­თუ მე-12 კლა­სი, ზოგ სკო­ლა­ში სას­წავ­ლო პრო­ცე­სი ნე­ბის­მი­ერ კლას­ში სე­რი­ო­ზუ­ლი ხარ­ვე­ზე­ბით მიმ­დი­ნა­რე­ობს. დღემ­დე ზოგ სა­ჯა­რო სკო­ლა­ში ორი ცვლა არის. კი, ბა­ტო­ნო, ქარ­თ­ველ მოს­წავ­ლე­ებს სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში უნ­და მო­უნ­დეთ სწავ­ლა, მაგ­რამ არა იძუ­ლე­ბით, შეზღუდ­ვე­ბით, არა­მედ ხა­რის­ხი­ა­ნი სწავ­ლე­ბა უნ­და შევ­თა­ვა­ზოთ. მათ არ უნ­და წა­ერ­თ­ვათ არ­ჩე­ვა­ნი და სურ­ვი­ლი­სა­მებრ, უცხო­ეთ­ში ის­წავ­ლონ, მით უფ­რო, ისეთ სპე­ცი­ა­ლო­ბებ­ზე, ჩვენ­თან რომ არ არის. სა­ქარ­თ­ვე­ლოს არც ერ­თი უნი­ვერ­სი­ტე­ტი და ინ­ს­ტი­ტუ­ტი მსოფ­ლი­ოს სა­უ­კე­თე­სო უმაღ­ლე­სი სას­წავ­ლებ­ლე­ბის ჩა­მო­ნათ­ვალ­შიც კი არ შე­დის. არ არ­სე­ბობს პი­რო­ბე­ბი, რომ უმაღ­ლეს სას­წავ­ლებ­ლებ­ში თა­ნა­მედ­რო­ვე სტან­დარ­ტე­ბის შე­სა­ბა­მი­სი კვლე­ვე­ბი ჩა­ტარ­დეს. ეს არის პრობ­ლე­მა, რო­მელ­საც 12-კლა­სი­ა­ნი სწავ­ლე­ბი­დან 11-კლა­სი­ან­ზე გა­დას­ვ­ლა და სა­ქარ­თ­ვე­ლოს უმაღ­ლეს სას­წავ­ლებ­ლებ­ში იძუ­ლე­ბით სწავ­ლე­ბა ვერ გა­მო­ას­წო­რებს. სას­კო­ლო და სა­უ­ნი­ვერ­სი­ტე­ტო სწავ­ლე­ბის ხა­რის­ხის გაზ­რ­და გა­და­უ­დე­ბე­ლია და გო­ნივ­რულ რე­ფორ­მებ­სა და წამ­ყ­ვა­ნი და­სავ­ლუ­რი სას­წავ­ლებ­ლე­ბის გა­მოც­დი­ლე­ბის გად­მო­ტა­ნას მო­ითხოვს. 12-კლა­სი­ა­ნი სწავ­ლე­ბის გა­უქ­მე­ბა კი პი­რი­ქით, ან­ტი­რე­ფორ­მა და ხა­რის­ხის გა­უ­ა­რე­სე­ბაა. ერ­თი მოს­წავ­ლეც რომ მო­ვი­დეს სკო­ლა­ში, მას­წავ­ლე­ბე­ლი ვალ­დე­ბუ­ლია, გაკ­ვე­თი­ლი ჩა­ა­ტა­როს. ისიც კი ით­ქ­ვა, „მას­წავ­ლებ­ლებს არ­ჩა­ტა­რე­ბუ­ლი გაკ­ვე­თი­ლის­თ­ვის რა­ტომ ვუ­ხა­დოთ ფუ­ლი, სა­ხელ­მ­წი­ფო და ოჯა­ხი რა­ტომ ვა­ზა­რა­ლო­თო“. ვინ­მემ დას­ვა კითხ­ვა, რა­ტომ არ ტარ­დე­ბა გაკ­ვე­თი­ლე­ბი, ან რა­ტომ არ და­დი­ან მოს­წავ­ლე­ე­ბი სკო­ლა­ში? რა­ტომ არ სწავ­ლობს სა­მი­ნის­ტ­რო ამ სა­კითხს? მე-12 კლა­სამ­დე ენ­დო­ბი­ან მას­წავ­ლე­ბელს და მე­რე არა? ახ­ლა მაჩ­ვე­ნეთ მე თქვენ ისე­თი რე­პე­ტი­ტო­რი, უვიც მოს­წავ­ლეს ერთ წე­ლი­წად­ში სა­მი წლის პროგ­რა­მას „ჩა­უ­ტე­ნის“ თავ­ში ისეთ დო­ნე­ზე, რომ ბრძე­ნად აქ­ცევს? შეძ­ლებს კი მოს­წავ­ლე ერთ წე­ლი­წად­ში სა­სურ­ვე­ლი ქუ­ლის მი­ღე­ბას, თუ სა­ფუძ­ვე­ლი არ აქვს წი­ნა კლა­სე­ბი­დან? ამი­ტომ, სა­ნამ რე­ფორ­მებს უკუღ­მა და­იწყებ­დეთ, მა­ნამ­დე მას­წავ­ლე­ბელს ღირ­სე­ბა და­უბ­რუ­ნეთ, ბავ­შ­ვე­ბი კი – სკო­ლას, წლე­ბის შემ­ცი­რე­ბა არ შვე­ლის საქ­მეს, თუ არ ას­წავ­ლეს, პა­სუ­ხი მოს­თხო­ვეთ სკო­ლას, მას­წავ­ლე­ბელს. რაც შე­ე­ხე­ბა მას­წავ­ლებ­ლე­ბის რე­პე­ტი­ტო­რო­ბას, არა­ვის უხა­რია ზედ­მე­ტი გარ­ჯა. იმ ხელ­ფა­სით, რო­მე­ლიც მას­წავ­ლებ­ლებ­მა ასე წვა­ლე­ბით მო­ი­პო­ვეს, მას­წავ­ლე­ბე­ლი კი არ ცხოვ­რობს, არ­სე­ბობს და გა­დარ­ჩე­ნის­თ­ვის იბ­რ­ძ­ვის. ზო­გი ორ სკო­ლა­შიც იმ მიზ­ნით მუ­შა­ობს, რომ ოჯა­ხის რჩე­ნა შეძ­ლოს. ამი­ტომ არ სურს მა­მა­კაც­თა უმ­რავ­ლე­სო­ბას მას­წავ­ლებ­ლო­ბა. მი­ე­ცით დამ­სა­ხუ­რე­ბუ­ლი ხელ­ფა­სი და სკო­ლის შემ­დეგ თუ სა­ჭი­რო­ე­ბა მო­ითხოვს, და­მა­ტე­ბით გაკ­ვე­თი­ლებ­საც სი­ა­მოვ­ნე­ბით ჩა­უ­ტა­რე­ბენ. რე­პე­ტი­ტო­რო­ბით გამ­დიდ­რე­ბულ მას­წავ­ლებ­ლებს იც­ნობთ?

გა­ნათ­ლე­ბის მი­ნის­ტ­რ­მა, ბა­ტონ­მა გი­ვი მი­ქა­ნა­ძემ ბრძა­ნა: „ჩვე­ნი პო­ლი­ტი­კა არის, რომ თუ მას­წავ­ლე­ბელს აქვს დრო, რე­სურ­სი, რო­მე­ლიც მის ძი­რი­თად საქ­მი­ა­ნო­ბას ხელს არ უშ­ლის, სრულ­ფა­სოვ­ნად ას­რუ­ლებს თა­ვის ძი­რი­თად საქ­მი­ა­ნო­ბას და ამას­თან ერ­თად, უნ­და, რომ მსგავს ტრე­ნინ­გ­ცენ­ტ­რ­ში და­მა­ტე­ბით საქ­მი­ა­ნო­ბას ეწე­ო­დეს, შე­სა­ბა­მის­მა სას­წავ­ლო და­წე­სე­ბუ­ლე­ბის ხელ­მ­ძღ­ვა­ნელ­მა ნე­ბარ­თ­ვა მათ სა­სარ­გებ­ლოდ ავ­ტო­მა­ტურ რე­ჟიმ­ში უნ­და გას­ცეს. ეს არა­ნა­ირ შე­ფერ­ხე­ბას და დაბ­რ­კო­ლე­ბას არ და­ექ­ვემ­დე­ბა­რე­ბა“. საკ­ვირ­ვე­ლია, თუ სრულ­ფა­სოვ­ნად ას­რუ­ლებს მო­ვა­ლე­ო­ბას, ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლის ნე­ბარ­თ­ვა რა სა­ჭი­როა, თუნ­დაც სა­სარ­გებ­ლო?

თავ­და­პირ­ვე­ლად, სკო­ლა უნ­და გაგ­ვე­ხა­და ისეთ ად­გი­ლად, სა­დაც ბავ­შ­ვ­სა და მას­წავ­ლე­ბელს მი­უ­ხა­რი­ათ. რა მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბა აქვს მე-12 კლა­სის შემ­ცი­რე­ბას და 11-წლი­ან სწავ­ლე­ბა­ზე გა­დას­ვ­ლას? სხვა კლა­სის მოს­წავ­ლე­ებს რას სთა­ვა­ზობთ? ამ­დე­ნი ტრე­ნინ­გით ზომ­ბი­რე­ბუ­ლი, მა­კუ­ლა­ტუ­რა­შემ­გ­რო­ვე­ბე­ლი მას­წავ­ლე­ბე­ლი რომ გა­მო­ძერ­წეთ, იმას რა ეშ­ვე­ლე­ბა? ან არის ვინ­მე, ვინც თუნ­დაც ასა­კო­ვან მას­წავ­ლე­ბელს ჩა­ა­ნაც­ვ­ლებს? წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში, აბუ­ლინ­გეს და წაღ­მა-უკუღ­მა ათ­რი­ეს მას­წავ­ლებ­ლის სა­ხე­ლი და ღირ­სე­ბა, საც­დე­ლი ძაღ­ლე­ბი­ვით ექ­ს­პე­რი­მენ­ტე­ბი ატა­რეს, უკ­ვე ღა­რი­ბის სი­ნო­ნი­მა­დაც მას­წავ­ლე­ბელს ასა­ხე­ლე­ბენ მოს­წავ­ლე­ე­ბი. მას­წავ­ლებ­ლებს რომ თა­ვი და­ვა­ნე­ბოთ, რო­გო­რი მოს­წავ­ლე­ე­ბი გა­მო­ძერ­წეთ? მხო­ლოდ უფ­ლე­ბე­ბი ას­წავ­ლეთ და მო­ვა­ლე­ო­ბე­ბი და­ა­ვიწყეთ. გა­მო­უ­ტე­ნეთ გო­ნე­ბა ცნო­ბე­ბით, ფი­ტუ­ლე­ბი­ვით ამო­ტე­ნეთ წყე­უ­ლი ფაქ­ტე­ბით და მა­თაც ჰგო­ნი­ათ, რომ ბრწყინ­ვა­ლე გა­ნათ­ლე­ბა მი­ი­ღეს, გა­და­სა­რე­ვად აზ­როვ­ნე­ბენ და წინ მი­დი­ან. სი­ნამ­დ­ვი­ლე­ში ად­გილ­ზე არი­ან გა­ყი­ნულ­ნი, თუმ­ცა თვი­თონ ბედ­ნი­ე­რად გრძნო­ბენ თავს, რად­გან ასე­თი ცოდ­ნა უცოდ­ვე­ლია. სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­ე­ბი კი­დევ ცალ­კე თე­მაა. ჩა­ა­მა­ტეთ უფ­რო მე­ტი კა­რი­კა­ტუ­რა წიგ­ნებ­ში, მე­ტი ნა­ხა­ტი და შე­დე­გად რა მი­ვი­ღეთ? სიტყ­ვა­თა მა­რა­გი – მწი­რი, სტი­ლი – სა­კან­ცე­ლა­რიო. თავს ვერ არი­დე­ბენ კლი­შე­ე­ბი­სა და ბა­ნა­ლუ­რი ფორ­მუ­ლი­რე­ბე­ბის გა­მო­ყე­ნე­ბას, არ შე­უძ­ლი­ათ სი­ნო­ნი­მე­ბის აქ­ტი­უ­რი გა­მო­ყე­ნე­ბა, ანა­ლო­გი­ე­ბი­სა თუ არ­გუ­მენ­ტე­ბის მოყ­ვა­ნა. ლექ­სის ზე­პი­რად სწავ­ლე­ბა აკ­რ­ძა­ლეთ, სა­ზე­პი­რო მა­სა­ლა კი გო­ნე­ბის ვარ­ჯი­შის­თ­ვის აუცი­ლე­ბე­ლია და აქ­ტი­უ­რი სა­მუ­შაო პრო­ცე­სის შე­მად­გე­ნე­ლი ნა­წი­ლია. სა­ზე­პი­რო­ე­ბის ერთ-ერ­თი მთა­ვა­რი მი­ზა­ნი ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი გე­მოვ­ნე­ბის დახ­ვე­წაა. მოს­წავ­ლემ შე­დევ­რის გე­მო უნ­და გა­ი­გოს, ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი გე­მოვ­ნე­ბა უნ­და ჩა­მო­უ­ყა­ლიბ­დეს. მდა­რე და მა­ღა­ლი ხა­რის­ხის პო­ე­ზი­ის ერ­თ­მა­ნე­თის­გან გარ­ჩე­ვა შე­ეძ­ლოს. თუ მას გაკ­ვე­თილ­ზე მსჯე­ლო­ბა უნ­და, ამის­თ­ვის მზად უნ­და იყოს. სა­ზე­პი­რო­ე­ბის გა­რე­შე მოს­წავ­ლე ამას ვერ მო­ა­ხერ­ხებს და სა­ზე­პი­როც მა­შინ არის ეფექ­ტუ­რი, თუ ამ ტი­პის და­ვა­ლე­ბებს ანა­ლი­ზი და მსჯე­ლო­ბაც ახ­ლავს თან. ეს ცი­ტა­ტე­ბი მას მთე­ლი სი­ცოცხ­ლე ემახ­სოვ­რე­ბა და გა­მო­ად­გე­ბა კი­დეც. რო­გორ უნ­და გა­ა­ა­ნა­ლი­ზონ „ლურ­ჯა ცხე­ნე­ბი“ ან „სი­ლაჟ­ვარ­დე ანუ ვარ­დი სი­ლა­ში“ ტექ­ს­ტის მო­უხ­მობ­ლად – ში­ნა­არ­სი უნ­და გად­მოს­ცენ? მა­გა­ლი­თად, გა­ა­ში­ნა­არ­სონ „ივ­ლი­სის­ფე­რი ყინ­ვის თა­სე­ბი“? სა­ზე­პი­როს ვერ ვუ­წო­დებ მხო­ლოდ დამ­თ­რ­გუნ­ველს. ის სა­ჭი­როც არის გო­ნე­ბის­თ­ვის, თუმ­ცა ზო­მი­ე­რად. მოს­წავ­ლე­ებ­ში ყო­ველ­თ­ვის იწ­ვევს სტრესს ის, რა­საც შე­ფა­სე­ბა მოს­დევს, ამი­ტომ შე­ფა­სე­ბის სის­ტე­მაც მო­საგ­ვა­რე­ბე­ლია. პროგ­რა­მა თა­ვი­და­ნაა სიფ­რ­თხი­ლით გა­და­სა­ხე­დი, გა­და­სა­ხე­დია ჯგუ­ფის მუ­შა­ო­ბა, და­ვა­ლე­ბე­ბის შედ­გე­ნის მე­თო­დო­ლო­გია, ტეს­ტის სტრუქ­ტუ­რა, ქუ­ლე­ბის გა­და­ნა­წი­ლე­ბა… თქვენ კი ამის სა­ნაც­ვ­ლოდ კომ­პ­ლექ­სუ­რი და­ვა­ლე­ბა წარ­მოგ­ვიდ­გი­ნეთ, რო­გორც მე­სა­მე თა­ო­ბის ესგ-ის უდი­დეს სი­ახ­ლე. ამ ტექსტს რომ ჯონ დი­უ­ის (1859-1952) სიტყ­ვე­ბი აქვს წამ­ძღ­ვა­რე­ბუ­ლი, ეს უკ­ვე ცხად­ყოფს, აღ­ნიშ­ნუ­ლი მიდ­გო­მა რომ 21-ე სა­უ­კუ­ნის შე­ნა­ძე­ნი და დი­დი სი­ახ­ლე ნამ­დ­ვი­ლად არაა, ამის შემ­დეგ მო­დის ბენ­ჯა­მინ ბლუ­მი (1913-1999) და მი­სი ტაქ­სო­ნო­მია, რო­მე­ლიც უკ­ვე ათ­წ­ლე­უ­ლე­ბია, აქ­ტი­უ­რად გა­მო­ი­აყე­ნე­ბა სას­კო­ლო პრაქ­ტი­კა­ში და კი­დევ უფ­რო ნა­თე­ლი ხდე­ბა, რომ ეს ე.წ. „მე­სა­მე თა­ო­ბის გეგ­მის ბა­ჯაღ­ლო და­ვა­ლე­ბა“ ახა­ლი ნა­ბი­ჯი ნამ­დ­ვი­ლად არ იყო ზო­გა­დი გა­ნათ­ლე­ბის სის­ტე­მა­ში… რომ გვთა­ვა­ზობ­დ­ნენ კომ­პ­ლექ­სუ­რი და­ვა­ლე­ბის ნი­მუშს, ჩნდე­ბო­და უამ­რა­ვი კითხ­ვა: რო­გორ შე­ას­რუ­ლებს მოს­წავ­ლე მას, თუ არ ექ­ნე­ბა სა­თა­ნა­დო ცოდ­ნა (გა­ვიხ­სე­ნოთ, ბლუ­მის ტაქ­სო­ნო­მი­ის პირ­ვე­ლი სა­ფე­ხუ­რია ცოდ­ნა, შემ­დეგ მოჰ­ყ­ვე­ბა გა­გე­ბა და მხო­ლოდ ამის შემ­დე­გაა გა­მო­ყე­ნე­ბა…). სად ჩანს რე­ფორ­მის არ­სი? რა არის სი­ახ­ლე? აბ­სო­ლუ­ტუ­რად არა­ფე­რი, გარ­და იმი­სა, რომ ყვე­ლა­ფერს და­ე­მა­ტა ბი­უ­როკ­რა­ტი­უ­ლი ას­პექ­ტე­ბი, მას­წავ­ლებ­ლის­თ­ვის გა­უ­გე­ბა­რი და დამ­თ­რ­გუნ­ვე­ლი ენით ნა­წე­რი ეროვ­ნუ­ლი სას­წავ­ლო გეგ­მა, რომ­ლის ბევ­რი ფრა­ზა თა­ვად მი­სი ავ­ტო­რე­ბის­თ­ვი­საც არაა მთლად ნა­თე­ლი. თა­ვად გზამ­კ­ვ­ლევ­შიც უხ­ვად მო­ი­ძებ­ნე­ბა ორ­თოგ­რა­ფი­უ­ლად გა­უ­მარ­თა­ვი ფორ­მე­ბი, რო­ცა სპე­ცი­ა­ლის­ტი გვთა­ვა­ზობს ამ ტი­პის რე­სურსს ენობ­რი­ვი შეც­დო­მე­ბით და მიგ­ვი­თი­თებს, ქარ­თუ­ლი ენა და ლი­ტე­რა­ტუ­რა ასე ას­წავ­ლე­თო, ეს ნაკ­ლად და უკად­რი­სად მი­მაჩ­ნია, აქაც ბო­დი­ში მო­მითხო­ვია… ე.ი. სა­ნამ ასეთ შე­მოქ­მე­დე­ბით პრო­დუქტს შე­მოგ­ვ­თა­ვა­ზე­ბენ, რო­გო­რიც კომ­პ­ლექ­სუ­რი და­ვა­ლე­ბის გზამ­კ­ვ­ლე­ვია, ჯო­ბია, ცოდ­ნა გა­მო­ი­ყე­ნოთ და შეც­დო­მე­ბით არ იყოს სავ­სე, ნათ­ლად დაგ­ვა­ნა­ხონ, რა არის სი­ახ­ლე, რა შე­იძ­ლე­ბა გა­კეთ­დეს მარ­ტი­ვად, გზამ­კ­ვ­ლე­ვის ფუნ­ქ­ცია მარ­ტი­ვის რთუ­ლად წარ­მოდ­გე­ნა კი არაა, არა­მედ, პი­რი­ქით, რთუ­ლი­სა – მარ­ტი­ვად… კი­დევ ერ­თი უმ­ნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნე­სი გა­რე­მო­ე­ბა: მოს­წავ­ლე­თა გე­მოვ­ნე­ბი­სა და ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლუ­რი სა­ჭი­რო­ე­ბე­ბის გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბა. ამ გზამ­კ­ვ­ლევ­ში ეს სა­ერ­თოდ არ ჩანს, გარ­და ერ­თი ფრა­ზი­სა, რომ მას­წავ­ლე­ბელს შე­უძ­ლია, საჭ­რო­ე­ბი­სა­მებრ შეც­ვა­ლოს ეს ნი­მუ­ში. თუ­კი მხო­ლოდ სტან­დარ­ტულს გვთა­ვა­ზობთ და ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლურ შემ­თხ­ვე­ვებ­ზე მორ­გე­ბას ჩვენ გვთხოვთ, ჩიხ­ში ხომ არ შე­დი­ხართ? გვას­წავ­ლით იმას, რაც სტან­დარ­ტუ­ლია და ყვე­ლამ იცის, ყვე­ლას შე­უძ­ლია, ამა­ვე დროს, ისე­თი მა­ღა­ლი წარ­მოდ­გე­ნის ხართ მას­წავ­ლებ­ლებ­ზე, რომ გჯე­რათ, ისი­ნი თა­ვად მო­არ­გე­ბენ ყვე­ლა მოს­წავ­ლის სა­ჭი­რო­ე­ბას ამა თუ იმ და­ვა­ლე­ბას… თუ ასეა, აცა­დეთ მუ­შა­ო­ბა. და კი­დევ, გა­სა­გე­ბია, რომ ად­ვი­ლია ასე­თი შაბ­ლო­ნუ­რი დო­კუ­მენ­ტის თარ­გ­მ­ნა და ვი­თომ ადაპ­ტი­რე­ბა, მაგ­რამ ამ გეგ­მის შე­მუ­შა­ვე­ბის პა­რა­ლე­ლუ­რად, იქ­ნებ ვინ­მემ ჩა­ხე­დოს, თარ­გ­მ­ნოს, შე­ის­წავ­ლოს და შე­ად­გი­ნოს სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­ებს დარ­თუ­ლი ე.წ. მას­წავ­ლებ­ლის წიგ­ნე­ბი ისე­თი ფორ­მით, რო­გო­რი­თაც ისი­ნი მო­წი­ნა­ვე ქვეყ­ნებ­შია. მათ ფონ­ზე ჩვენს რე­ა­ლო­ბა­ში არ­სე­ბუ­ლი გრი­ფი­რე­ბუ­ლი სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­ე­ბის მას­წავ­ლებ­ლის წიგ­ნე­ბი სა­მარ­ცხ­ვი­ნო და გა­მო­უ­სა­დე­გა­რია… გა­მოც­დე­ბის ცენ­ტ­რის ტეს­ტი სულ სხვა ცოდ­ნა­სა და გა­მოც­დი­ლე­ბას ითხოვს აბი­ტუ­რი­ენ­ტე­ბის­გან, რომ­ლე­ბიც ვერ მი­იღ­წე­ვა ამ ტი­პის გა­სარ­თო­ბი კომ­პ­ლექ­სუ­რი და­ვა­ლე­ბე­ბით. თუ თვალს გა­და­ვავ­ლებთ ქარ­თუ­ლი ენი­სა და ლი­ტე­რა­ტუ­რის საგ­ნობ­რივ პროგ­რა­მას, და­ვას­კ­ვ­ნით, რომ ეს პროგ­რა­მა ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლია ცოდ­ნის, გა­გე­ბის, გა­მო­ყე­ნე­ბის, ანა­ლი­ზის, სინ­თე­ზი­სა და შე­ფა­სე­ბის უნარ-ჩვე­ვე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბა­ზე სწავ­ლა-სწავ­ლე­ბის სა­ფე­ხუ­რე­ბის მი­ხედ­ვით. რო­გორ, რა გზით მი­აღ­წევს აღ­ნიშ­ნულ დო­კუ­მენ­ტ­ში გა­წე­რილ შე­დე­გებს, მას­წავ­ლებ­ლის ოს­ტა­ტო­ბა­ზეა და­მო­კი­დე­ბუ­ლი. ფი­ლო­ლო­გი რე­ვაზ სი­რა­ძე წერ­და: „ნო­მენ­კ­ლა­ტუ­რუ­ლი გა­მოთ­ქ­მაა „სა­ზე­პი­რო“, სწავ­ლას შე­ა­ზა­რებს კაცს. მაგ­რამ რო­გორ გინ­და? სა­ზე­პი­როც აუცი­ლე­ბე­ლია. ამ­ხე­ლა კა­ცი ვარ და მე ვერ ვი­ზე­პი­რებ ხოლ­მე რა­ღა­ცას, მაგ­რამ „გან­თი­ა­დი“ რომ ქარ­თ­ველ­მა ზე­პი­რად არ იცო­დეს, შე­იძ­ლე­ბა?“ არ შე­იძ­ლე­ბა. შე­საძ­ლოა, ბავშვს „ვეფხის­ტყა­ოს­ნის“ ერ­თი სიტყ­ვაც არ ეს­მო­დეს, მაგ­რამ მა­ინც რა­ღაც ჯა­დოს­ნურ იმ­პულსს ეზი­ა­რე­ბა. რო­გორც გა­ნათ­ლე­ბის მი­ნის­ტ­რ­მა ახ­ს­ნა, ცვლი­ლე­ბა, გარ­კ­ვე­უ­ლი ტექ­ს­ტე­ბის ამო­ღე­ბა, სა­ჭი­რო იყო აბი­ტუ­რი­ენ­ტ­თა სა­ჭი­რო­ე­ბე­ბი­დან გა­მომ­დი­ნა­რე. თუმ­ცა, ჩვე­ნი დაკ­ვირ­ვე­ბით, მოს­წავ­ლე­ე­ბი ე.წ. ამო­ღე­ბულ ტექ­ს­ტებს უკეთ იგე­ბენ და ამ ტექ­ს­ტე­ბით უფ­როა შე­საძ­ლე­ბე­ლი მა­თი უნა­რე­ბი­სა და უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში სწავ­ლის­თ­ვის სა­ჭი­რო კომ­პე­ტენ­ცი­ე­ბის გა­მოვ­ლე­ნა, ვიდ­რე, მა­გა­ლი­თად, კონ­ს­ტან­ტი­ნე გამ­სა­ხურ­დი­ას „დი­დოს­ტა­ტის მარ­ჯ­ვე­ნით“. რით და­ა­სა­ბუ­თებთ იმას, რომ მოს­წავ­ლე არ იღ­ლე­ბა ამ უშ­ვე­ლე­ბე­ლი რო­მა­ნის შეს­წავ­ლით და ილი­ას მოკ­რ­ძა­ლე­ბუ­ლი ლექ­სი „ბედ­ნი­ე­რი ერი“ ღლის და თრგუ­ნავს მა­ინ­ც­და­მა­ინც? ანა კა­ლან­და­ძეს ჩვე­ნი სიყ­ვა­რუ­ლი და პა­ტი­ვის­ცე­მა, მაგ­რამ ილი­ას, გა­ლაკ­ტი­ო­ნის, პა­ო­ლოს ლექ­სე­ბის სა­პირ­წო­ნე არის მი­სი ლექ­სი „ვა­ჟაო, დი­ლის მზის სხი­ვო“? უსუ­სუ­რი არ­გუ­მენ­ტია „გა­დატ­ვირ­თუ­ლი სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­ე­ბი“. ცხა­დია, რომ საქ­მე აბი­ტუ­რი­ენ­ტის მდგო­მა­რე­ო­ბის შემ­სუ­ბუ­ქე­ბას არ ემ­სა­ხუ­რე­ბა. ცვლი­ლე­ბის წი­ნა­აღ­მ­დე­გი არ ვართ, მაგ­რამ იქ­ნებ ვინ­მემ აგ­ვიხ­ს­ნას, რა­ტომ ამო­ი­ღეს მა­ინ­ც­და­მა­ინც ეს ტექ­ს­ტე­ბი? რაც შე­ე­ხე­ბა იმ თე­მას, რომ სას­კო­ლო პროგ­რა­მი­დან არა­ვის ამო­უ­ღია, შე­მო­ი­ხე­დეთ საკ­ლა­სო ოთახ­ში, გა­არ­კ­ვი­ეთ, გა­მო­ი­კითხეთ, ბავ­შ­ვე­ბი სად უფ­რო სწავ­ლო­ბენ, სკო­ლა­ში თუ რე­პე­ტი­ტორ­თან. რაც შე­ე­ხე­ბა ე.წ. არა­სა­ვალ­დე­ბუ­ლო ტექ­ს­ტებს, რო­გორც სა­მი­ნის­ტ­როს წარ­მო­მად­გე­ნელ­მა ბრძა­ნა, რე­პე­ტი­ტორ­თან არ გა­ივ­ლი­ან, არ ის­წავ­ლი­ან. მარ­ტო სკო­ლას მინ­დო­ბი­ლი კი არ ის­წავ­ლის ისე მონ­დო­მე­ბით, რო­გორც სა­ჭი­როა, თუნ­დაც გა­დატ­ვირ­თუ­ლი კლა­სე­ბის გა­მო. მა­შინ სხვა კითხ­ვაც ჩნდე­ბა: რას, რა შე­დეგს ვე­ლით ამ ცვლი­ლე­ბით? ეროვ­ნუ­ლი სას­წავ­ლო გეგ­მა, ეროვ­ნუ­ლი სას­წავ­ლო გეგ­მის გზამ­კ­ვ­ლე­ვი და სხვა­ნი ამ­გ­ვარ­ნი მოს­წავ­ლის ემო­ცი­უ­რი კომ­ფორ­ტის, სო­ცი­ა­ლურ-ემო­ცი­უ­რი უნა­რე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბის ხელ­შეწყო­ბას მას­წავ­ლებ­ლე­ბის­გან მო­ითხო­ვენ. ეს მი­მარ­თუ­ლე­ბა წამ­ყ­ვა­ნია დღეს პე­და­გო­გი­კა­სა და აღ­ზ­რ­დის ფსი­ქო­ლო­გი­ა­ში. რო­გორ გა­ვი­გეთ ეს პრი­ო­რი­ტე­ტი და ვალ­დე­ბუ­ლე­ბა? რო­გორც ჩანს, ბა­რა­თაშ­ვი­ლის ემო­ცი­უ­რი ლი­რი­კის, ილი­ას „გან­დე­გი­ლის“, ყაზ­ბე­გის სწო­რედ იმ მოთხ­რო­ბის „არა­სა­ვალ­დე­ბუ­ლო­თა“ წი­აღ­ში გა­დატყორ­ც­ნით, მო­ზარ­დებს ძა­ლი­ან რომ აფიქ­რებთ, მოს­წონთ და ემო­ცი­უ­რად აღელ­ვებთ… ემო­ცი­უ­რი კომ­ფორ­ტი ჩვენ გა­ვი­გეთ, რო­გორც თი­ნე­ი­ჯე­რე­ბის ხორ­ხო­ცი და არა გან­ს­ჯა ემო­ცი­ებ­ზე. ქარ­თუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რის შე­დევ­რე­ბის სწავ­ლე­ბა სა­ვალ­დე­ბუ­ლოა არა მხო­ლოდ პატ­რი­ო­ტუ­ლი (რა­ტომ­ღაც, მო­მე­ტე­ბულ-გა­და­ჭარ­ბე­ბუ­ლად და „არა­სა­ვალ­დე­ბუ­ლოდ“ მი­აჩ­ნი­ათ), არა­მედ სადღე­ი­სოდ ულ­ტ­რა­აქ­ტუ­ა­ლუ­რი (და კა­ნონ­მ­დებ­ლო­ბით სა­ვალ­დე­ბუ­ლო!) ეფექ­ტუ­რი კო­მუ­ნი­კა­ცი­ის, სო­ცი­ა­ლურ-ემო­ცი­უ­რი უნარ-ჩვე­ვე­ბის გან­სა­ვი­თა­რებ­ლად. ყვე­ლას უნ­და გვახ­სოვ­დეს, რომ ლი­ტე­რა­ტუ­რა ცხოვ­რე­ბის მას­წავ­ლე­ბე­ლია, მას­ში წარ­მო­ჩე­ნი­ლი პრობ­ლე­მე­ბი, სი­მუ­ლა­ცი­უ­რი თუ რე­ა­ლო­ბი­დან ნა­სეს­ხე­ბი სი­უ­ჟე­ტე­ბი, პერ­სო­ნა­ჟე­ბი ახალ­გაზ­რ­დებს ცხოვ­რე­ბი­სე­ულ გა­მოც­დი­ლე­ბას სძენს, წუ­თი­სოფ­ლის გზის გა­სავ­ლე­ლად ამ­ზა­დებს, სარ­კე­ში ახე­დებს და ათას რა­მე­ზე და­ა­ფიქ­რებს… ამი­ტომ, რაც მეტს წა­ი­კითხა­ვენ, რაც მეტს ის­წავ­ლი­ან, მით უკე­თე­სი ადა­მი­ა­ნე­ბი გა­იზ­რ­დე­ბი­ან, სუ­ლი­ე­რად და გო­ნებ­რი­ვად მდი­და­რი.

ყვე­ლა ახალ­მო­სულ­მა მი­ნის­ტ­რ­მა თა­ვი­სი რე­ფორ­მა მო­ი­ტა­ნა, ზოგ­მა ხელ­ფა­სი დაგ­ვაკ­ლო, ზოგ­მა სას­წავ­ლო თე­მა­ტი­კა გა­ა­მარ­ტი­ვა, სა­სი­ცოცხ­ლოდ მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი ტექ­ს­ტე­ბი ამო­ი­ღო, ზოგ­მა ახა­ლი სკო­ლის მო­დე­ლი შექ­მ­ნა, ატა­რეს რე­გი­ო­ნი­დან მას­წავ­ლებ­ლე­ბი წინ და უკან, მათ და­ბი­ნა­ვე­ბა­ში, კვე­ბა­ში, გა­დამ­ზა­დე­ბა­ში უამ­რა­ვი თან­ხა და­ხარ­ჯეს, არა­ვის უკითხავს, ახა­ლი სკო­ლის მო­დელ­მა რა შე­დე­გი გა­მო­ი­ღო, მე­რე აღ­მო­ა­ჩი­ნეს, რომ თურ­მე არ ვარ­გე­ბუ­ლა და მე­რე ერ­თი ხე­ლის მოს­მით ეს მო­დე­ლი გა­ა­უქ­მეს… ბევ­რი შე­კითხ­ვაა პა­სუხ­გა­უ­ცე­მე­ლი, „წა­ჯე-უკუ­ჯე­ქის“ ცეცხ­ლი გვაქვს შენ­თე­ბუ­ლი“. ან მენ­ტო­რე­ბის სტა­ტუ­სი რა­ტომ მოგ­ვა­ნი­ჭეთ, შემ­დეგ რა­ტომ ჩა­მოგ­ვა­ლა­ბო­რან­ტეთ? ვის აქვს ამის პა­სუ­ხი?

ამი­ტომ, სა­ნამ უკუღ­მა და­იწყებთ რე­ფორ­მებს, შე­დე­გი კვლავ ნუ­ლი იქ­ნე­ბა. მას­წავ­ლე­ბელს ღირ­სე­ბა და­უბ­რუ­ნეთ, აცა­ლეთ მუ­შა­ო­ბა და მოს­წავ­ლეს მო­ვა­ლე­ო­ბე­ბი შე­ახ­სე­ნეთ! იყო დრო, ყვე­ლა ომს იგებ­და მას­წავ­ლე­ბე­ლი, მაგ­რამ დამ­ც­რო­ბილ, დაკ­ნი­ნე­ბულ მას­წავ­ლე­ბელს არა­ვინ სცემს პა­ტივს და იქ სწავ­ლა-გა­ნათ­ლე­ბა­ზე ლა­პა­რა­კი ზედ­მე­ტია.

და­ბო­ლოს, კარ­გი იქ­ნე­ბა, თუ ყვე­ლა ერ­თად გა­ვუს­წო­რებთ თვალს გა­ნათ­ლე­ბის სის­ტე­მა­ში არ­სე­ბულ უამ­რავ პრობ­ლე­მას, მო­ვეშ­ვე­ბით არა­კო­ორ­დი­ნი­რე­ბულ, ერ­თ­მა­ნეთს აც­დე­ნილ „სი­ახ­ლე­თა“ შე­თა­ვა­ზე­ბას და მოს­წავ­ლე­ებს აღარ დავ­ღუ­პავთ ერ­თ­მა­ნე­თის ჯიბ­რით. გვახ­სოვ­დეს, რომ ყვე­ლა­ზე დი­დი და­ნა­შა­უ­ლი მო­მა­ვა­ლი თა­ო­ბის წი­ნა­შე შეც­დო­მე­ბის დაშ­ვე­ბაა… რაც სა­ჭი­როა, იმას მივ­ხე­დოთ და შე­დე­გიც არ და­ა­ყოვ­ნებს.

დატოვე პასუხი

გთხოვთ, მიუთითოთ თქვენი კომენტარი!
გთხოვთ, შეიყვანოთ თქვენი სახელი აქ