29 მაისი, ხუთშაბათი, 2025

ჩვენ ხვა­ლინ­დე­ლი, მრა­ვა­ლეთ­ნი­კუ­რი და ძლი­ე­რი  სა­ქარ­თ­ვე­ლოს მო­მა­ვალს ვა­ყა­ლი­ბებთ

spot_imgspot_img

ია რო­ბა­ქი­ძე
მარ­ნე­უ­ლის მუ­ნი­ცი­პა­ლი­ტე­ტის სო­ფ. ალ­გე­თის №1 სა­ჯა­რო სკო­ლის მენ­ტო­რი მას­წავ­ლე­ბე­ლი

 

 

ლა­მის 14 წლი­საა ჩე­მი ურ­თი­ერ­თო­ბა მას­წავ­ლებ­ლის სახ­ლის პროგ­რა­მას­თან, რო­მელ­საც ბევ­რ­ჯერ შე­ეც­ვა­ლა სა­ხე­ლი და ახ­ლაც საკ­მა­ოდ გრძლად ჟღერს – „არა­ქარ­თუ­ლე­ნო­ვა­ნი სკო­ლე­ბის პრო­ფე­სი­უ­ლი მხარ­და­ჭე­რა“. ამ ძა­ლი­ან კარგ პროგ­რა­მას, რო­მე­ლიც 2009 წელს და­იწყო და მის სა­ო­ცარ გუნდს მე 2011 წელს შე­­ვუ­ერ­თ­დი.

იქამ­დე რამ­დე­ნი­მე წლით ად­რე, 2007 წელს, იმე­რეთ­ში, სა­ი­და­ნაც ვარ, ჩე­მი­ვე სკო­ლის (სა­დაც ვსწავ­ლობ­დი და მე­რე ვას­წავ­ლი­დი) დი­რექ­ტო­რი გავ­ხ­დი. ამი­ტომ, ჩე­მი პროგ­რა­მა­ში მოს­ვ­ლი­სას ხში­რად უკითხავთ, თუ რო­გორ გა­დავ­წყ­ვი­ტე, რომ და­მე­ტო­ვე­ბი­ნა სკო­ლის დი­რექ­ტო­რის პო­ზი­ცია და წავ­სუ­ლი­ყა­ვი არა­ქარ­თუ­ლე­ნო­ვან სო­ფელ­ში ქარ­თუ­ლის მას­წავ­ლებ­ლად. ცხა­დია, სკო­ლის ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­ბის ეტა­პი ძა­ლი­ან მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი იყო ჩემს პრო­ფე­სი­ულ გზა­ზე და ბევ­რი რა­მით სა­ინ­ტე­რე­სო, თუმ­ცა, გა­დაწყ­ვე­ტი­ლე­ბა პროგ­რა­მა­ში მო­ნა­წი­ლე­ო­ბა­ზე შე­ვა­ჩე­რე და არა­სო­დეს მი­ნა­ნია. ამი­სი მთა­ვა­რი მი­ზე­ზი ჩე­მი სწრაფ­ვაა ცვლი­ლე­ბე­ბი­სა და ახა­ლი საქ­მე­ე­ბი­სად­მი. თა­ნაც, ეთ­ნი­კურ უმ­ცი­რე­სო­ბებ­თან მუ­შა­ო­ბის გა­მოც­დი­ლე­ბა უკ­ვე მქონ­და და შე­სა­ბა­მი­სად – გა­ბე­დუ­ლე­ბაც, ვი­ნა­ი­დან, 2004-2006 წლებ­ში ვმო­ნა­წი­ლე­ობ­დი ძა­ლი­ან კარგ პრო­ექ­ტ­ში – „მო­მა­ვა­ლი იწყე­ბა დღეს“. ვარ­დე­ბის რე­ვო­ლუ­ცი­ის შემ­დეგ, ეთ­ნი­კუ­რი უმ­ცი­რე­სო­ბე­ბის ინ­ტეგ­რა­ცი­ის­კენ მი­მარ­თუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბის სა­მი­ნის­ტ­როს ეს პრო­ექ­ტი კონ­კურ­სის წე­სით არ­ჩევ­და ქარ­თუ­ლის, სა­ქარ­თ­ვე­ლოს  ის­ტო­რი­ი­სა და სა­ქარ­თ­ვე­ლოს გე­ოგ­რა­ფი­ის პე­და­გო­გებს და ქვე­მო ქარ­თ­ლის, სამ­ცხე-ჯა­ვა­ხე­თი­სა და კა­ხე­თის სოფ­ლე­ბის არა­ქარ­თუ­ლე­ნო­ვან სკო­ლებ­ში აგ­ზავ­ნი­და სა­მუ­შა­ოდ.

 

ასე მოვ­ხ­ვ­დით 2004 წელს მე და ჩე­მი მე­უღ­ლე, ასე­ვე პე­და­გო­გი, სა­მი წლის შვილ­თან ერ­თად, წალ­კის რა­ი­ო­ნის მა­ღალ­მ­თი­ან სო­ფელ­ში სა­მუ­შა­ოდ. პირ­ვე­ლად მა­შინ გა­ვაც­ნო­ბი­ე­რე, უნი­ვერ­სი­ტეტ­დამ­თავ­რე­ბულ­მა და უკ­ვე პრო­ფე­სი­ა­ში შე­სულ­მა ადა­მი­ან­მა, რომ ქვე­ყა­ნა სა­ოც­რად მრა­ვალ­ფე­რო­ვა­ნი და მრა­ვა­ლეთ­ნი­კუ­რი გვაქვს, საქ­მე კი – უამ­რა­ვი, რომ ეს მრა­ვალ­ფე­როვ­ნე­ბა უკე­თე­სი სა­ხელ­მ­წი­ფოს მო­საწყო­ბად გა­მო­ვი­ყე­ნოთ.

და­უ­ვიწყა­რია ის პირ­ვე­ლი გა­მოც­დი­ლე­ბა ჩემ­თ­ვის – მკაც­რი ზამ­თ­რის გაძ­ლე­ბა­ში (მო­გეხ­სე­ნე­ბათ, წალ­კა­ში ზოგ­ჯერ 20 გრა­დუ­სამ­დეა ყინ­ვა და ასე­ვე, ხში­რია ქარ­ბუ­ქი) ად­გი­ლობ­რი­ვი კო­ლე­გე­ბი და გვერ­დით სოფ­ლებ­ში გა­ნა­წი­ლე­ბუ­ლი ჩვე­ნი პროგ­რა­მე­ლი მე­გობ­რე­ბი გვეხ­მა­რე­ბოდ­ნენ, ზო­გი – ფი­ზი­კუ­რად, ზო­გიც – მენ­ტა­ლუ­რად. ნა­ქი­რა­ვე­ბი სახ­ლის წინ­კარ­ში ხში­რად გვხვდე­ბო­და მე­ზობ­ლე­ბის მო­კითხუ­ლი ნა­ტუ­რა­ლუ­რი პრო­დუქ­ტი… დავ­დი­ო­დით სტუმ­რად კო­ლე­გებ­თან, მშვე­ნი­ერ სა­ღა­მო­ებს ვა­ტა­რებ­დით. თუმ­ცა მკაც­რი კლი­მა­ტი უსი­ა­მოვ­ნო სი­ურ­პ­რი­ზებ­საც ხში­რად გვიწყობ­და. მახ­სოვს, ერ­თხელ, სკო­ლი­დან სახ­ლამ­დე მოკ­ლე გზით, კარ­ტო­ფი­ლის ყა­ნის გავ­ლით, ვა­პი­რებ­დი წა­მოს­ვ­ლას და გზი­დან მო­მაბ­რუ­ნეს კო­ლე­გებ­მა, ქარ­ბუ­ქი იწყე­ბა და სად­მე მიგ­ნამ­ქ­რავ­სო… მუხ­ლე­ბამ­დე ტა­ლა­ხი იყო ხოლ­მე წვი­მე­ბის სე­ზონ­ზე  სოფ­ლის ქუ­ჩებ­ში, რე­ზი­ნის ჩექ­მე­ბის გა­რე­შე ვერ გა­ივ­ლი­დი. ერთ ზამ­თარს,  გა­დაბ­მუ­ლად,  მთე­ლი თვე არ გვქონ­და შუ­ქი, მოწყ­ვე­ტი­ლე­ბი ვი­ყა­ვით ყვე­ლა­ფერს. სა­მა­გი­ე­როდ, გვი­ა­ნი გა­ზაფხუ­ლი­დან ულა­მა­ზე­სი იყო იქა­უ­რო­ბა, ხას­ხა­სა ბა­ლა­ხით და  მინ­დ­ვ­რის ყვა­ვი­ლე­ბით. 2006 წელს პრო­ექ­ტი მო­უ­ლოდ­ნე­ლად დას­რულ­და და ჩვენც იმე­რეთს და­ვუბ­რუნ­დით. თუმ­ცა ამ ორ­მა წელ­მა მთლი­ა­ნად შეც­ვა­ლა ბევ­რი ჩე­მი შე­ხე­დუ­ლე­ბა, გა­მიქ­რო სტე­რე­ო­ტი­პე­ბი და სწორ მო­ქა­ლა­ქე­ობ­რივ პო­ზი­ცი­ა­ზე და­მა­ყე­ნა. ცხა­დია, ამ გა­მოც­დი­ლე­ბას ზო­გა­დად ინ­ფორ­მა­ცი­ი­სად­მი უკე­თე­სი ხელ­მი­საწ­ვ­დო­მო­ბაც და­ე­მა­ტა. ამ პე­რი­ოდ­ში გა­მიჩ­ნ­და სე­რი­ო­ზუ­ლი პრო­ფე­სი­უ­ლი ინ­ტე­რე­სი სა­ხელ­მ­წი­ფო ენის და ზო­გა­დად, ქარ­თუ­ლის, რო­გორც უცხო ენის სწავ­ლე­ბი­სად­მი, რაც მნიშ­ვ­ნე­ლოვ­ნად გან­ს­ხ­ვავ­დე­ბა მშობ­ლი­უ­რი ენი­სა და ლი­ტე­რა­ტუ­რის სწავ­ლე­ბის­გან. დღეს უკ­ვე დაგ­როვ­და გა­მოც­დი­ლე­ბა ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბით, მა­შინ კი, წლე­ბის წინ, ის ჯერ კი­დევ ახა­ლი დარ­გი იყო და ჩემს წარ­მოდ­გე­ნა­ში აერ­თი­ა­ნებ­და ბევრ პრო­ფე­სი­ულ სირ­თუ­ლეს და მა­თი გა­და­ლახ­ვით მი­ღე­ბულ კმა­ყო­ფი­ლე­ბას.

მაგ­რამ მხო­ლოდ ეს არ იყო, რის გა­მოც სა­ხელ­მ­წი­ფო ენის სწავ­ლე­ბა ვამ­ჯო­ბი­ნე სკო­ლის დი­რექ­ტო­რო­ბას. მი­ზე­ზი ისიც იყო, რომ ამ პე­რი­ო­დის­თ­ვის ქვე­ყა­ნა­ში დე­მოკ­რა­ტი­უ­ლი მარ­თ­ვის სის­ტე­მებ­ზე ზრუნ­ვა ის-ის იყო იწყე­ბო­და. გა­ნათ­ლე­ბის სის­ტე­მა­ში სკო­ლე­ბის დე­ცენ­ტ­რა­ლი­ზა­ცია უნ­და ყო­ფი­ლი­ყო ამ პრო­ცე­სის მთა­ვა­რი მაჩ­ვე­ნე­ბე­ლი. სა­ხელ­მ­წი­ფოს მხრი­დან თით­ქოს გეგ­მაც არ­სე­ბობ­და და შე­სა­ბა­მი­სი ნე­ბაც, თუმ­ცა მა­ლე გა­მო­იკ­ვე­თა, რომ რე­ა­ლუ­რი დე­ცენ­ტ­რა­ლი­ზა­ცია ვერ გან­ხორ­ცი­ელ­დე­ბო­და. ჩანს, ქვე­ყა­ნას სა­ა­მი­სოდ გა­მოც­დი­ლე­ბა აკ­ლ­და. შე­იძ­ლე­ბა, საკ­მა­რი­სი ნე­ბაც არ იყო. არ ვი­ცი. ფაქ­ტი ისაა, რომ ეს მი­მარ­თუ­ლე­ბა მა­ლე ჩა­ბარ­და წარ­სულს. შე­იც­ვა­ლა მარ­თ­ვის მო­დე­ლი. უფ­რო მე­ტად ცენ­ტ­რა­ლი­ზა­ცი­ის­კენ წა­ვი­და. ასე  მუ­შა­ო­ბა კი ჩემ­თ­ვის არც სა­ინ­ტე­რე­სო იყო და არც მი­სა­ღე­ბი. ამი­ტომ, რად­გან ისევ მო­მე­ცა შან­სი, ისე­თი რა­მე მე­კე­თე­ბი­ნა, სა­დაც ქვეყ­ნის­თ­ვი­საც სა­სარ­გებ­ლო ვიქ­ნე­ბო­დი და მეც კარ­გად ვიგ­რ­ძ­ნობ­დი თავს, არ მი­ყოყ­მა­ნია. აქ­ვე უნ­და აღ­ვ­ნიშ­ნო კი­დევ ერ­თი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი გა­რე­მო­ე­ბა – პირ­ველ პროგ­რა­მა­ში მო­ნა­წი­ლე­ო­ბი­სა­საც და ახ­ლან­დელ­შიც, იყო კარ­გი ფი­ნან­სუ­რი წა­ხა­ლი­სე­ბა, რაც ასე­ვე დი­დი  მო­ტი­ვა­ტო­რია სა­მუ­შა­ოს არ­ჩე­ვი­სას. მოკ­ლედ, ყვე­ლა კარ­გ­მა ფაქ­ტორ­მა ერ­თად მო­ი­ყა­რა ჩემ შემ­თხ­ვე­ვა­ში თა­ვი. ძა­ლი­ან  კარ­გი იყო ისიც, რომ ახა­ლი, 2009 წელს დაწყე­ბუ­ლი პროგ­რა­მა, რო­მელ­საც ერ­ქ­ვა „ვას­წავ­ლოთ ქარ­თუ­ლი, რო­გორც მე­ო­რე ენა“, გა­ცი­ლე­ბით დახ­ვე­წი­ლი იყო მე­ნეჯ­მენ­ტი­სა და ში­ნა­არ­სის მხრი­ვაც, ვიდ­რე პირ­ვე­ლი. თუ 2004 წელს ყო­ველ­გ­ვა­რი მე­თო­დუ­რი მომ­ზა­დე­ბი­სა და სა­თა­ნა­დო სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­ე­ბის გა­რე­შე წა­ვე­დით ველ­ზე, ამ­ჯე­რად შე­სა­ბა­მი­სი ტრე­ნინ­გე­ბი გა­ვი­ა­რეთ მე­ო­რე ენის სწავ­ლე­ბა­ში, ასე­ვე, აზერ­ბა­ი­ჯა­ნულ­სა და სომ­ხურ ენებ­შიც (ვინ სად მი­დი­ო­და, იმის მი­ხედ­ვით), და რაც მთა­ვა­რია, ამ დრო­ის­თ­ვის უკ­ვე არ­სე­ბობ­და ახა­ლი, სა­გან­გე­ბოდ  არა­ქარ­თუ­ლე­ნო­ვა­ნი სკო­ლე­ბის­თ­ვის შექ­მ­ნი­ლი ქარ­თუ­ლი ენის პირ­ვე­ლი სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო – „თავ­თა­ვი“, რო­მელ­მაც ძა­ლი­ან დი­დი დახ­მა­რე­ბა გაგ­ვი­წია საკ­ლა­სო ოთა­ხებ­ში შე­სუ­ლებს.

მას შემ­დეგ კი­დევ ბევ­რი რამ შე­იც­ვა­ლა და და­იხ­ვე­წა სა­ხელ­მ­წი­ფო ენის სწავ­ლე­ბის მი­მარ­თუ­ლე­ბით. გაჩ­ნ­და ბევ­რი სას­წავ­ლო რე­სურ­სი, „თავ­თა­ვი“ ჩა­ნაც­ვ­ლ­და ქარ­თუ­ლი ენის 12-დო­ნი­ა­ნი (კლა­სე­ბის­თ­ვის გან­კუთ­ვ­ნი­ლი) სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­თი. პროგ­რა­მის მო­ნა­წი­ლე სკო­ლებს და­უ­რიგ­დათ სას­წავ­ლო პოს­ტე­რე­ბი, ქარ­თუ­ლე­ნო­ვა­ნი წიგ­ნე­ბი, აუდი­ო­რე­სურ­სე­ბი და ბევრ სკო­ლას შე­სა­ბა­მი­სი აღ­ჭურ­ვი­ლო­ბაც უკე­თე­სი გაკ­ვე­თი­ლე­ბის ჩა­სა­ტა­რებ­ლად. ცო­ტა მოგ­ვი­ა­ნე­ბით ჩვე­ნი პროგ­რა­მა მას­წავ­ლებ­ლის ეროვ­ნუ­ლი ცენ­ტ­რის დაქ­ვემ­დე­ბა­რე­ბა­ში გა­და­ვი­და და ბევ­რი სხვა­დას­ხ­ვა ფუნ­ქ­ცია შე­ი­თავ­სა – ამ წლებ­ში ჩვენ ვი­ყა­ვით პრო­ფე­სი­უ­ლი სქე­მის კო­ორ­დი­ნა­ტო­რე­ბი ჩვენს სკო­ლებ­ში, ვეხ­მა­რე­ბო­დით ად­გი­ლობ­რივ კო­ლე­გებს კა­რი­ე­რულ  წი­ნს­ვ­ლა­ში, ასე­ვე ვეხ­მა­რე­ბო­დით და ზო­გი­ერ­თი ჩვენ­გა­ნი დღემ­დე ეხ­მა­რე­ბა სკო­ლის ად­მი­ნის­ტ­რა­ცი­ებს თა­ვის საქ­მი­ა­ნო­ბა­ში ენის ბა­რი­ე­რის გა­მო წარ­მოქ­მ­ნილ სირ­თუ­ლე­ებ­ში, გვაქვს ენის კურ­სე­ბი ად­გი­ლობ­რი­ვი მას­წავ­ლებ­ლე­ბის­თ­ვის, ენის კლუ­ბე­ბი მოს­წავ­ლე­ე­ბის­თ­ვის. ბევ­რი ჩვე­ნი პროგ­რა­მის მო­ნა­წი­ლე მას­წავ­ლე­ბე­ლი ჩარ­თუ­ლია სხვა­დას­ხ­ვა ტი­პის პრო­ექ­ტ­სა თუ მრა­ვალ სხვა აქ­ტი­ვო­ბა­ში, რო­მელ­თა სრუ­ლი ჩა­მოთ­ვ­ლა ძნე­ლია.

კვლავ სა­კუ­თარ თავ­ზე რომ გითხ­რათ, მეც მი­მი­ღია მო­ნა­წი­ლე­ო­ბა ყვე­ლა ამ ტი­პის საქ­მი­ა­ნო­ბა­ში სხვა­დას­ხ­ვა დო­ზით, თუმ­ცა ჩე­მი ძი­რი­თა­დი საქ­მი­ა­ნო­ბა პრო­ექ­ტის ფარ­გ­ლებ­ში, გაკ­ვე­თი­ლე­ბის ჩა­ტა­რე­ბის გარ­და, სას­წავ­ლო რე­სურ­სე­ბის შექ­მ­ნა­სა და ტრე­ნინ­გე­ბის და­გეგ­მ­ვა-ჩა­ტა­რე­ბას და­უ­კავ­შირ­და. ჩემს ხა­სი­ათს ამ­გ­ვა­რი საქ­მი­ა­ნო­ბა უფ­რო კარ­გად ერ­გე­ბა. ზოგს პრო­ექ­ტე­ბის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბა გა­მოს­დის უკეთ, ზოგს – კლუ­ბე­ბის შექ­მ­ნა, ზო­გი ექ­ს­კურ­სი­ებს აწყობს ძა­ლი­ან ხში­რად და ასე ეხ­მა­რე­ბა თა­ვის მოს­წავ­ლე­ებს ყო­ველ­დღი­უ­რი გაკ­ვე­თი­ლე­ბის მიღ­მა ინ­ტეგ­რა­ცი­ის პრო­ცეს­ში. ჩემ­თ­ვის კი ეს სფე­რო უფ­რო სა­ინ­ტე­რე­სოა და ვფიქ­რობ, მეტ-ნაკ­ლე­ბად გა­მომ­დის კი­დეც. კარ­გია, რომ პროგ­რა­მის მხრი­დან მოგ­ვე­ცა არ­ჩე­ვა­ნის სა­შუ­ა­ლე­ბა. პროგ­რა­მის მო­ნა­წი­ლე­თა ერ­თი ჯგუ­ფი, რომ­ლის წევ­რი მეც ვარ, პროგ­რა­მის კონ­სულ­ტან­ტის ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­ბით, სას­წავ­ლო რე­სურ­სებ­ზე  მუ­შა­ობს – წი­ნა წლებ­ში მე­თო­დურ ტრე­ნინ­გებს ვგეგ­მავ­დით და ვა­ტა­რებ­დით ად­გი­ლობ­რი­ვი ქარ­თუ­ლი ენის მას­წავ­ლებ­ლე­ბის­თ­ვის, ასე­ვე მო­ვამ­ზა­დეთ ენის კურ­სის სას­წავ­ლო მა­სა­ლე­ბი, ენის პრაქ­ტი­კუ­ლი სა­ვარ­ჯი­შო­ე­ბის კრე­ბუ­ლი, მოს­წავ­ლე­ე­ბის სა­კითხა­ვი ტექ­ს­ტე­ბის კრე­ბუ­ლი. ეს რე­სურ­სე­ბი, ელექ­ტ­რო­ნუ­ლი სა­ხით, ცენ­ტ­რის ვებ­გ­ვერ­დ­ზე დევს და ზო­გი­ერ­თი მათ­გა­ნი და­ი­ბეჭ­და კი­დეც გარ­კ­ვე­უ­ლი ტი­რა­ჟით. დღე­ი­სათ­ვის ქარ­თუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი ტექ­ს­ტე­ბის ადაპ­ტი­რე­ბა­ზე ვმუ­შა­ობთ. ეს ძა­ლი­ან სა­შუ­რი საქ­მეა, რად­გან ჩვენს მოს­წავ­ლე­ებს ორი­გი­ნალ­ში უჭირთ ქარ­თუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი ტექ­ს­ტე­ბის კითხ­ვა, ადაპ­ტი­რე­ბუ­ლი ვერ­სი­ე­ბი კი მათ­თ­ვის დაძ­ლე­ვა­დი იქ­ნე­ბა.

ასე მი­დის წლე­ბი. პრო­ექ­ტ­ში საქ­მი­ა­ნო­ბის პა­რა­ლე­ლუ­რად, იმა­ვე საქ­მეს კერ­ძო­დაც ვა­კე­თებ. 2020 წელს, ერთ-ერ­თი მე­გობ­რის ინი­ცი­ა­ტი­ვით, რამ­დე­ნი­მე კო­ლე­გა შე­ვიკ­რი­ბეთ და ქარ­თუ­ლი ენის (არა­ქარ­თუ­ლე­ნო­ვან­თათ­ვის) ახა­ლი სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­ე­ბი შე­ვად­გი­ნეთ, რომ­ლე­ბიც გრი­ფი­რე­ბუ­ლია და ყო­ველ­დღი­უ­რად ვი­ყე­ნებთ სკო­ლა­ში. მხო­ლოდ რამ­დე­ნი­მე კლა­სის სა­ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო არ გვაქვს – ისი­ნი, რომ­ლებ­ზეც აღარ გა­მოცხად­და გრი­ფი­რე­ბა. ცხა­დია, ამ წიგ­ნებ­შიც ბევ­რი რა­მაა და­სახ­ვე­წი. სრულ­ყო­ფი­ლი არა­ფე­რია, მო­გეხ­სე­ნე­ბათ. ამი­ტომ, რო­ცა ჩე­მი­ვე და­წე­რილ ტექსტს თუ და­ვა­ლე­ბას გავ­დი­ვართ ხოლ­მე კლას­ში, ბავ­შ­ვე­ბის უკუ­კავ­ში­რი და რე­აქ­ცია მატყო­ბი­ნებს, კარ­გად შე­მირ­ჩე­ვია თუ არა; ადეკ­ვა­ტუ­რია თუ გა­სა­მარ­ტი­ვე­ბე­ლია, ან რო­გორ შე­იძ­ლე­ბა გა­უმ­ჯო­ბე­სე­ბა. ალ­ბათ, ამის დროც მო­ვა, რომ გა­და­ვა­მუ­შა­ვოთ ეს რე­სურ­სი და უკე­თე­სი გავ­ხა­დოთ.

პროგ­რა­მა­ში მუ­შა­ო­ბის წლებ­მა შემ­ძი­ნა სა­უ­კე­თე­სო ადა­მი­ა­ნე­ბი, მაქ­ცია უამ­რა­ვი სა­უ­კე­თე­სო ამ­ბის მო­ნა­წი­ლედ. ვინ­მეს შე­იძ­ლე­ბა ხმა­მა­ღალ გან­ცხა­დე­ბად მო­ეჩ­ვე­ნოს, მაგ­რამ ჩვე­ნი გუნ­დი ძა­ლი­ან პროგ­რე­სუ­ლი პე­და­გო­გე­ბის­გან შედ­გე­ბა. ამ ადა­მი­ა­ნე­ბის უმ­რავ­ლე­სო­ბა სა­უ­კე­თე­სო მო­ქა­ლა­ქე­ცაა, ყვე­ლაფ­რის  წი­ნა ხაზ­ზე დგას მუ­დამ. მე არ ვარ ერ­თა­დერ­თი, ვინც ამ პროგ­რა­მა­ში მო­ნა­წი­ლე­ო­ბის­თ­ვის უფ­რო მა­ღა­ლი სამ­სა­ხუ­რე­ობ­რი­ვი პო­ზი­ცია და­ტო­ვა. მარ­თა­ლია, არა უკე­თე­სი ანაზღა­უ­რე­ბა, მაგ­რამ მხო­ლოდ ანაზღა­უ­რე­ბა არ წყვეტს ასეთ ამ­ბებს. უფ­რო მე­ტად, ღი­რე­ბუ­ლე­ბე­ბი წყვეტს. მე ეს ძა­ლი­ან მე­ა­მა­ყე­ბა, რად­გან ჩვენ ვართ ისი­ნი, ვინც ხვა­ლინ­დე­ლი, მრა­ვა­ლეთ­ნი­კუ­რი და ძლი­ე­რი  სა­ქარ­თ­ვე­ლოს მო­მა­ვალს აყა­ლი­ბებს. მი­ხა­რია, რო­ცა ჩემს ყო­ფილ თუ ახ­ლან­დელ მოს­წავ­ლე­ებს ვუ­ყუ­რებ და ვხე­დავ, რო­გორ აქვთ გა­აზ­რე­ბუ­ლი თა­ვი­ან­თი ეთ­ნი­კუ­რი კუთ­ვ­ნი­ლე­ბაც (რო­მელ­საც სა­თა­ნა­დოდ იცა­ვენ და უფ­რ­თხილ­დე­ბი­ან) და ამა­ვე დროს – თა­ვი­ან­თი მო­ქა­ლა­ქე­ო­ბაც. ვთვლი, რომ ჩვე­ნი გუნ­დის დამ­სა­ხუ­რე­ბა ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბით დი­დია. პროგ­რა­მის თი­თო­ე­უ­ლი მო­ნა­წი­ლი­სა და სხვა­დას­ხ­ვა პე­რი­ოდ­ში სხვა­დას­ხ­ვა ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლი­სა თუ ად­მი­ნის­ტ­რა­ცი­ის ყო­ველ­დღი­ურ ზრუნ­ვას ინ­ტეგ­რა­ცი­ის პრო­ცეს­ზე ფუ­ჭად არ ჩა­უვ­ლია. ამას ადას­ტუ­რებს ქარ­თუ­ლის სწავ­ლი­სად­მი სა­სი­კე­თოდ შეც­ვ­ლი­ლი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა, ადას­ტუ­რებს უამ­რა­ვი კარ­გი სტუ­დენ­ტი, რომ­ლებ­მაც ქარ­თულ უმაღ­ლეს სას­წავ­ლებ­ლებ­ში ის­წავ­ლეს და სხვა­დას­ხ­ვა სფე­რო­ში და­საქ­მ­დ­ნენ. სტა­ტის­ტი­კას თუ შევ­ხე­დავთ, მა­თი რიცხ­ვი ცო­ტა არაა. მეც მყავს სტუ­დენ­ტე­ბი ერთ-ერთ კერ­ძო უმაღ­ლეს სას­წავ­ლე­ბელ­ში და ძა­ლი­ან მე­ი­მე­დე­ბა თი­თო­ე­უ­ლი მათ­გა­ნი. ძა­ლი­ან ბევ­რი ფაქ­ტი გვაქვს, რო­დე­საც ჩვენს ყო­ფილ მოს­წავ­ლე­ებს გა­უ­ო­ცე­ბი­ათ ხოლ­მე რი­გი­თი მო­ქა­ლა­ქე­ე­ბი ქარ­თუ­ლის კარ­გი ცოდ­ნით და ზო­გა­დად, ინ­ტეგ­რა­ცი­ის კარ­გი ხა­რის­ხით. ჩვე­ნი მი­ზა­ნიც ეს იყო. მჯე­რა, რომ ამ დი­დი შრო­მის შე­დე­გე­ბი წლე­ბის შემ­დეგ კი­დევ უფ­რო კარ­გად გა­მოჩ­ნ­დე­ბა, რო­დე­საც ეს გო­გო-ბი­ჭე­ბი ქვე­ყა­ნას ჩა­ი­ბა­რე­ბენ.

თუ იმას იკითხავთ, რამ­დე­ნად იოლი იყო ეს გზა, გი­პა­სუ­ხებთ, რომ არ იყო იოლი. ბევ­რ­ჯერ ვყო­ფილ­ვარ სი­ტუ­ა­ცი­ა­ში, რო­დე­საც არ ვი­ცო­დი, რა მექ­ნა, რო­დე­საც ყვე­ლა ჩე­მი პე­და­გო­გი­უ­რი ცოდ­ნა თუ გა­მოც­დი­ლე­ბა ამაო მეჩ­ვე­ნე­ბო­და. გავ­ბ­რა­ზე­ბულ­ვარ კი­დეც. ზოგ­ჯერ ხმის­თ­ვი­საც ამი­წე­ვია – ასეა, ადა­მი­ა­ნე­ბი ვართ. თუმ­ცა ყო­ველ­თ­ვის მეხ­მა­რე­ბო­და ქარ­თუ­ლი ენის სიყ­ვა­რუ­ლი და მყა­რი რწმე­ნა იმი­სა, რომ რა­საც აკე­თებ, მოს­წავ­ლის­თ­ვის სა­სარ­გებ­ლო უნ­და იყოს. ამი­ტო­მაა, რომ ყო­ველ ივ­ნის­ში ვფიქ­რობ, რომ სკო­ლის­თ­ვის უკ­ვე ენერ­გია აღარ მყოფ­ნის, მაგრამ ყო­ველ სექ­ტემ­ბერ­ში მეც­ვ­ლე­ბა აზ­რი და გუ­ლი ისევ გაკ­ვე­თი­ლი­სა და ბავ­შ­ვე­ბის თვა­ლე­ბის­კენ  მი­მი­წევს.

რო­გორც ყვე­ლა მას­წავ­ლე­ბელს, მეც მი­ხა­რია, რო­ცა ჩემს მოს­წავ­ლე­ებს სწავ­ლა­ში წარ­მა­ტე­ბე­ბი აქვთ. მწყინს და უსა­სო­ო­ბა მე­უფ­ლე­ბა, რო­ცა ვხე­დავ, რომ ზო­გი­ერ­თი  მათ­გა­ნის აკა­დე­მი­უ­რი წარ­მა­ტე­ბის­თ­ვის არა­ნა­ი­რი ბერ­კე­ტი აღარ მაქვს. გან­სა­კუთ­რე­ბით გან­ვიც­დი ხოლ­მე, თუ გო­გო­ნებს არ ეძ­ლე­ვათ სწავ­ლის სა­თა­ნა­დოდ გაგ­რ­ძე­ლე­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბა. თუმ­ცა ეს შემ­თხ­ვე­ვე­ბი მნიშ­ვ­ნე­ლოვ­ნად შემ­ცირ­და ბო­ლო წლებ­ში, რაც ასე­ვე კარ­გის ნი­შა­ნია.

ვთვლი, რომ ეთ­ნი­კუ­რი უმ­ცი­რე­სო­ბე­ბის ინ­ტეგ­რა­ცი­ის მხრივ წინ კი­დევ ბევ­რი საქ­მეა. თუმ­ცა თა­მა­მად შე­იძ­ლე­ბა ით­ქ­ვას, რომ ყა­მი­რი უკ­ვე გაჭ­რი­ლია და სა­სი­კე­თო პრო­ცე­სე­ბიც – შე­უქ­ცე­ვა­დი. სა­ხელ­მ­წი­ფო ენის კარ­გად სწავ­ლე­ბა კვლა­ვაც გა­ნათ­ლე­ბის სის­ტე­მის პრი­ო­რი­ტე­ტი უნ­და იყოს, თუ გვსურს, რომ ძლი­ე­რი ქვეყ­ნი­თა და თა­ნას­წო­რუფ­ლე­ბი­ა­ნი მო­ქა­ლა­ქე­ე­ბით ვი­ა­მა­ყოთ.

spot_imgspot_img
მსგავსი სიახლეები

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება