31 მარტი, ორშაბათი, 2025

ჩემ­თ­ვის მო­ტი­ვა­ცი­ის წყა­რო ის შე­დე­გია, რო­მელ­საც ჩემს მოს­წავ­ლე­ებ­თან მუ­შა­ო­ბი­სას ვხე­დავ

spot_imgspot_img
ნა­ტა­ლია შა­ნი­ძე
თბი­ლი­სის №122 სა­ჯა­რო სკო­ლის სპეც­მას­წავ­ლე­ბე­ლი, ივა­ნე ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლის სა­ხე­ლო­ბის თბი­ლი­სის სა­ხელ­მწი­ფო უნი­ვერ­სი­ტე­ტის ფსი­ქო­ლო­გი­ის ფა­კულ­ტე­ტის კურ­ს­დამ­თავ­რე­ბუ­ლი, მა­გის­ტ­რი

 

2000 წლი­დან 2014 წლის ჩათ­ვ­ლით, სკო­ლა­ში, სკო­ლის ფსი­ქო­ლო­გის პო­ზი­ცი­ა­ზე ვი­ყა­ვი და­საქ­მე­ბუ­ლი, ხო­ლო 2014 წლი­დან 2024 წლის სექ­ტემ­ბ­რამ­დე – ინ­კ­ლუ­ზი­ურ გა­ნათ­ლე­ბა­ში ჩარ­თულ სპე­ცი­ა­ლის­ტად, ფსი­ქო­ლო­გად. 2021 წელს წარ­მა­ტე­ბით ჩა­ვა­ბა­რე უფ­რო­სი სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის გა­მოც­და და 2024 წლი­დან სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის პო­ზი­ცი­ა­ზე დავ­საქ­მ­დი.

ჩე­მი სა­მუ­შაო გა­მოც­დი­ლე­ბის პირ­ვე­ლი­ვე ნა­ბი­ჯე­ბი­დან მქონ­და ადა­მი­ა­ნე­ბის ტი­პო­ლო­გი­ის შეს­წავ­ლი­სა და დაკ­ვირ­ვე­ბის ინ­ტე­რე­სი. სპე­ცი­ა­ლურ მას­წავ­ლებ­ლად მუ­შა­ო­ბამ გა­მი­ჩი­ნა სურ­ვი­ლი, დავ­ხ­მა­რე­ბო­დი სპე­ცი­ა­ლუ­რი სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო სა­ჭი­რო­ე­ბის მქო­ნე მოს­წავ­ლე­ებს სო­ცი­ა­ლი­ზა­ცი­ა­ში, რა­თა მათ სა­ზო­გა­დო­ე­ბის სრულ­ფა­სო­ვან წევ­რე­ბად ეგ­რ­ძ­ნოთ თა­ვი, დავ­ხ­მა­რე­ბო­დი მათ მშობ­ლებს არ­სე­ბულ გა­მოწ­ვე­ვებ­თან გამ­კ­ლა­ვე­ბა­ში, გავ­მ­ხ­და­რი­ყა­ვი მას­წავ­ლებ­ლე­ბის ხელ­შემ­წყო­ბი სა­გაკ­ვე­თი­ლო პრო­ცე­სის ისე წარ­მარ­თ­ვა­ში, რომ სსსმ მოს­წავ­ლე­ე­ბის ჩარ­თუ­ლო­ბა მაქ­სი­მა­ლუ­რი გამ­ხ­და­რი­ყო.

⇒ სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის ერ­თი დღე

არც ერ­თი დღე არ ჰგავს ერ­თ­მა­ნეთს. სკო­ლა­ში მის­ვ­ლი­სას ვამ­ზა­დებ რე­სურ­სებს იმ მოს­წავ­ლე­ე­ბის­თ­ვის, რომ­ლებ­თა­ნაც იმ კონ­კ­რე­ტულ დღეს მაქვს ჩა­ნიშ­ნუ­ლი გაკ­ვე­თი­ლი რე­სურ­სო­თახ­ში. რო­დე­საც არ ვა­ტა­რებ გაკ­ვე­თილს, არ ვეს­წ­რე­ბი სა­გაკ­ვე­თი­ლო პრო­ცესს, ვი­ხე­დე­ბი ყვე­ლა იმ მოს­წავ­ლის საკ­ლა­სო ოთახ­ში, რომ­ლებ­თა­ნაც ვმუ­შა­ობ, ვარ­კ­ვევ სჭირ­დე­ბა თუ არა მას­წავ­ლე­ბელს ჩე­მი მხარ­და­ჭე­რა. მო­გეხ­სე­ნე­ბათ, უმე­ტე­სო­ბას რთუ­ლი ქცე­ვა აქვს და უჭირთ სა­გაკ­ვე­თი­ლო პრო­ცეს­ში ჩარ­თ­ვა, ამი­ტომ მუდ­მი­ვი მო­ნი­ტო­რინ­გი, დაკ­ვირ­ვე­ბა და სტრა­ტე­გი­ე­ბის მორ­გე­ბა სჭირ­დე­ბათ.

წლე­ბის წინ, რო­დე­საც მუ­შა­ო­ბა და­ვიწყე ინ­კ­ლუ­ზი­ურ გა­ნათ­ლე­ბა­ში ჩარ­თულ სპე­ცი­ა­ლის­ტად, სსსმ მოს­წავ­ლე­ე­ბის შე­სა­ხებ სა­ზო­გა­დო­ე­ბის ცნო­ბა­დო­ბა გა­ცი­ლე­ბით და­ბა­ლი იყო, თა­ვად მშობ­ლებ­საც უჭირ­დათ სა­კუ­თა­რი შვი­ლე­ბის პრობ­ლე­მე­ბის აღი­ა­რე­ბა, ეწი­ნა­აღ­მ­დე­გე­ბოდ­ნენ სტა­ტუ­სის მი­ნი­ჭე­ბას, სტიგ­მას­თან ჰქონ­დათ გა­ი­გი­ვე­ბუ­ლი; სპე­ცი­ა­ლის­ტე­ბის ნაკ­ლე­ბო­ბაც იყო სის­ტე­მა­ში. სამ­წუ­ხა­როდ, მას­წავ­ლებ­ლე­ბის მხრი­და­ნაც ხში­რად მო­მის­მე­ნია პრე­ტენ­ზი­ე­ბი – „რა უნ­დათ ასეთ მოს­წავ­ლე­ებს სკო­ლა­ში?!“. აქე­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, სა­თი­თა­ოდ მი­წევ­და ამეხ­ს­ნა მათ­თ­ვის, რამ­დე­ნად მნიშ­ვე­ლო­ვა­ნია სსსმ მოს­წავ­ლის­თ­ვის სას­კო­ლო გა­რე­მო. ამ ეტაპ­ზე ამ პრობ­ლე­მე­ბის უმე­ტე­სო­ბა დაძ­ლე­უ­ლია. მას­წავ­ლებ­ლე­ბის უმ­რავ­ლე­სო­ბამ და­ი­ნა­ხა წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში მიღ­წე­უ­ლი შე­დე­გე­ბი – რო­გორ და­იძ­ლია პრობ­ლე­მა კონ­კ­რე­ტუ­ლი მოს­წავ­ლის შემ­თხ­ვე­ვა­ში. ამას ხე­ლი იმა­ნაც შე­უწყო, რომ გა­დამ­ზად­დნენ მას­წავ­ლებ­ლე­ბი, ტრე­ნინ­გე­ბი ჩა­უ­ტარ­დათ სხვა­დას­ხ­ვა მი­მარ­თუ­ლე­ბით: რთუ­ლი ქცე­ვის მარ­თ­ვა, ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლუ­რი სას­წავ­ლო გეგ­მის შედ­გე­ნა და ა.შ. ჩვენც ვა­ტა­რებთ სას­კო­ლო სივ­რ­ცე­ში ტრე­ნინ­გებს მას­წავ­ლებ­ლებ­თან ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლუ­რი სას­წავ­ლო გეგ­მის აუცი­ლებ­ლო­ბა­ზე და ვცდი­ლობთ, დე­ტა­ლუ­რად ავუხ­ს­ნათ მათ­თ­ვის გა­უ­გე­ბა­რი სა­კითხე­ბი.

⇒ მოს­წავ­ლე­ებ­თან მუ­შა­ო­ბის მე­თო­დე­ბი და ურ­თი­ერ­თო­ბე­ბი

ამ­ჯე­რად 9 სპე­ცი­ა­ლუ­რი სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო სა­ჭი­რო­ე­ბის მქო­ნე მოს­წავ­ლეს­თან ვმუ­შა­ობ. თა­ვის­თა­ვად, თი­თო­ე­უ­ლის სა­ჭი­რო­ე­ბე­ბი გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბუ­ლი და ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლუ­რია. ყვე­ლას გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბუ­ლი მიდ­გო­მა და ჩარ­თუ­ლო­ბა ესა­ჭი­რო­ე­ბა ჩე­მი მხრი­დან.

ყო­ვე­ლი სას­წავ­ლო წლის და­საწყის­ში, პირ­ველ რიგ­ში, ვა­წარ­მო­ებ მოს­წავ­ლე­ებ­ზე დაკ­ვირ­ვე­ბას. ხან­გ­რ­ძ­ლი­ვი დას­ვე­ნე­ბის შემ­დეგ, მა­თი უნა­რე­ბი შეც­ვ­ლი­ლია, ამი­ტომ, ხშირ შემ­თხ­ვე­ვა­ში, მი­წევს გა­სუ­ლი წლის სტრა­ტე­გი­ე­ბის ხელ­მე­ო­რედ და­ნერ­გ­ვა, სა­ნამ მოს­წავ­ლე კვლავ მო­ახ­დენს ადაპ­ტი­რე­ბას სას­კო­ლო სივ­რ­ცეს­თან. ეს პრო­ცე­სი, გა­სულ სას­წავ­ლო წელ­თან შე­და­რე­ბით, სწრა­ფად მიმ­დი­ნა­რე­ობს, რად­გან მოს­წავ­ლის მეხ­სი­ე­რე­ბა­ში, მეტ-ნაკ­ლე­ბად, მა­ინც და­ლე­ქი­ლია წარ­სუ­ლი გა­მოც­დი­ლე­ბა.

გა­ცი­ლე­ბით რთუ­ლია და ხან­გ­რ­ძ­ლი­ვი დრო სჭირ­დე­ბა პირ­ველ­კ­ლა­სელ­თა ადაპ­ტი­რე­ბის პრო­ცესს – წარ­მო­ებს ტრან­ზი­ცია მოს­წავ­ლის სა­ბავ­შ­ვო ბა­ღის აღ­მ­ზ­რ­დე­ლის, სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლი­სა და მშობ­ლის ჩარ­თუ­ლო­ბით. პირ­ველ რიგ­ში, ვარ­კ­ვევ ბავ­შ­ვის ძლი­ერ და სუსტ მხა­რე­ებს, სტრა­ტე­გი­ებს, რომ­ლე­ბიც და­მეხ­მა­რე­ბა მას­თან ურ­თი­ერ­თო­ბა­ში. ჩე­მი პირ­ვე­ლი და უმ­ნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნე­სი მი­ზა­ნი მოს­წავ­ლის სა­გაკ­ვე­თი­ლო პრო­ცეს­ში და­მო­უ­კი­დე­ბე­ლი ჩარ­თუ­ლო­ბაა, რა თქმა უნ­და, მი­სი უნა­რე­ბი­სა და შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბის გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბით.

მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვან როლს თა­მა­შობს სსსმ მოს­წავ­ლე­ე­ბის თა­ნაკ­ლა­სე­ლებ­ში ცნო­ბა­დო­ბის ამაღ­ლე­ბა, მათ­თ­ვის გა­სა­გე­ბი სა­მეტყ­ვე­ლო ენით ვაც­ნობ, თუ რო­გორ უნ­და იურ­თი­ერ­თონ, და­ეხ­მა­რონ, მხა­რი და­უ­ჭი­რონ, ჩარ­თონ ჯგუ­ფურ მუ­შა­ო­ბა­ში.

მოს­წავ­ლე­ე­ბს, რო­მელ­თაც და­მა­ტე­ბი­თი მხარ­და­ჭე­რა სჭირ­დე­ბათ, ვუ­ტა­რებ გაკ­ვე­თი­ლებს რე­სურ­სო­თახ­ში. ვმუ­შა­ობ კოგ­ნი­ტუ­რი და აკა­დე­მი­უ­რი უნა­რე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბა­ზე, ხო­ლო იქ, სა­დაც უკ­ვე მიღ­წე­უ­ლია მა­თი და­მო­უ­კი­დე­ბე­ლი ჩარ­თუ­ლო­ბა სა­გაკ­ვე­თი­ლო პრო­ცეს­ში, ვეს­წ­რე­ბი გაკ­ვე­თი­ლებს, ვაძ­ლევ რე­კო­მენ­და­ცი­ებს მას­წავ­ლე­ბელს, სა­ჭი­რო­ე­ბის შემ­თხ­ვე­ვა­ში, უშუ­ა­ლოდ ვერ­თ­ვე­ბი. ყვე­ლა მოს­წავ­ლის­თ­ვის მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია თა­ნა­ტო­ლებ­თან ურ­თი­ერ­თო­ბის დამ­ყა­რე­ბა, რის ხელ­შეწყო­ბაც ჩე­მი უმ­ნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნე­სი მი­ზა­ნია.

⇒ მიდ­გო­მა, რო­მელ­მაც ყვე­ლა­ზე კარ­გად იმუ­შა­ვა სსსმ მოს­წავ­ლე­ებ­თან

მოს­წავ­ლის უნა­რებ­ზე მორ­გე­ბუ­ლი სა­მუ­შაო სივ­რ­ცე, მი­სი შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბის გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბით შედ­გე­ნი­ლი ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლუ­რი სას­წავ­ლო გეგ­მა მოს­წავ­ლის სა­გაკ­ვე­თი­ლო პრო­ცეს­ში ჩარ­თუ­ლო­ბის სა­წინ­და­რია. თუ ახერ­ხებს მას­წავ­ლებ­ლის მი­ერ მი­ცე­მუ­ლი და­ვა­ლე­ბის შეს­რუ­ლე­ბას ყო­ველ­გ­ვა­რი სტრე­სი­სა და შფოთ­ვის გა­რე­შე, შე­სა­ბა­მი­სად, არც მოს­წავ­ლის ქცე­ვა ირე­ვა. ამი­ტომ აუცი­ლე­ბე­ლია, მას­წავ­ლე­ბელ­მა კარ­გად იცო­დეს მოს­წავ­ლის უნა­რე­ბი, შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბი, გა­ით­ვა­ლის­წი­ნოს და შე­სა­ბა­მი­სად შე­უდ­გი­ნოს რე­სურ­სი. უმ­ნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნე­სია სა­გაკ­ვე­თი­ლო პრო­ცე­სის ისე წარ­მარ­თ­ვა, რომ ყვე­ლა მოს­წავ­ლის­თ­ვის სა­ინ­ტე­რე­სო იყოს. მთა­ვა­რი მიდ­გო­მაც ეს არის.

⇒ თუ კლას­ში სსსმ ან შშმ მოს­წავ­ლე გყავს – რჩე­ვა კო­ლე­გებს

სპე­ცი­ა­ლუ­რი სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო სა­ჭი­რო­ე­ბის მქო­ნე ბავ­შ­ვი ისე­ვე უნ­და მი­ი­ღო, რო­გორც და­ნარ­ჩე­ნი კლას­ში მყო­ფი მოს­წავ­ლე­ე­ბი. სწო­რედ ამას გუ­ლის­ხ­მოს ინ­კ­ლუ­ზი­უ­რი გა­ნათ­ლე­ბაც, სა­დაც ყვე­ლა თა­ნას­წო­რია და ყვე­ლას ერ­თ­ნა­ი­რად აქვს უფ­ლე­ბა, მი­ი­ღოს გა­ნათ­ლე­ბა. ჩე­მი თხოვ­ნაა, მას­წავ­ლებ­ლებ­მა აუცი­ლებ­ლად გა­ით­ვა­ლის­წი­ნონ სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის რჩე­ვე­ბი, კარ­გად გა­ეც­ნონ მოს­წავ­ლის უნა­რებს და შე­საძ­ლებ­ლო­ბებს. სწო­რედ მოს­წავ­ლის უნა­რებ­ზე დაყ­რ­დ­ნო­ბი­თაა შე­საძ­ლე­ბე­ლი სხვა უნა­რე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბაც.

ჩვენს ქვე­ყა­ნა­ში უკ­ვე აღარ არის სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლე­ბის დე­ფი­ცი­ტი. გა­ნათ­ლე­ბის სა­მი­ნის­ტ­რო და მას­წავ­ლებ­ლის სახ­ლი, ბო­ლო წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში, ზრუ­ნავს ინ­კ­ლუ­ზი­ურ გა­ნათ­ლე­ბა­ში ჩარ­თუ­ლი სპე­ცი­ა­ლის­ტე­ბის ხელ­შეწყო­ბა­ზე. გა­დამ­ზა­დე­ბუ­ლია ბევ­რი კად­რი, ბევრ ფა­კულ­ტეტს ჩა­შე­ნე­ბუ­ლი აქვს ინ­კ­ლუ­ზი­უ­რი გა­ნათ­ლე­ბის მო­დუ­ლი. თუმ­ცა, გარ­კ­ვე­ულ­წი­ლად, პრობ­ლე­მად რჩე­ბა ასის­ტენ­ტის აყ­ვა­ნა სკო­ლა­ში. ძა­ლი­ან მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია გა­ი­ზარ­დოს ასის­ტენ­ტის მხარ­და­ჭე­რა, რო­მე­ლიც, ხშირ შემ­თხ­ვე­ვა­ში, აუცი­ლე­ბელ და მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვან როლს თა­მა­შობს რო­გორც მოს­წავ­ლის­თ­ვის, ისე მას­წავ­ლებ­ლის­თ­ვის, სპე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის­თ­ვი­სა და მშობ­ლის­თ­ვის. თუმ­ცა, იმ­დე­ნად მი­ზე­რუ­ლია ასის­ტენ­ტის ანაზღა­უ­რე­ბა, რომ ძა­ლი­ან ხში­რად გა­სა­უბ­რე­ბა აპ­ლი­კან­ტე­ბის არარ­სე­ბო­ბის გა­მო ჩაშ­ლი­ლა. აუცი­ლებ­ლად უნ­და და­ეთ­მოს მე­ტი ყუ­რადღე­ბა ამ რგო­ლის გაძ­ლი­ე­რე­ბას ინ­კ­ლუ­ზი­ურ გა­ნათ­ლე­ბა­ში.

ვინც ახ­ლა აპი­რებს გა­მოც­დის ჩა­ბა­რე­ბას, ვურ­ჩევ, უპირ­ვე­ლეს ყოვ­ლი­სა, კარ­გად გა­ი­აზ­რონ, რა პო­ზი­ცი­ა­ზე მო­უ­წევთ სკო­ლა­ში მუ­შა­ო­ბა და რე­ა­ლუ­რად აქვთ თუ არა იმის უნა­რი, იმუ­შა­ონ სსსმ და შშმ ბავ­შ­ვებ­თან. და­ფიქ­რ­დ­ნენ, შეძ­ლე­ბენ თუ არა იმ გა­მოწ­ვე­ვებ­თან გამ­კ­ლა­ვე­ბას, რაც პე­ცი­ა­ლუ­რი მას­წავ­ლებ­ლის პო­ზი­ცი­ა­ზე მუ­შა­ო­ბას თან სდევს ხოლ­მე.

⇒ რა ხელ­შეწყო­ბა სჭირ­დე­ბა ინ­კ­ლუ­ზი­ურ გა­ნათ­ლე­ბას ჩვენს ქვე­ყა­ნა­ში

პირ­ველ რიგ­ში, აუცი­ლე­ბე­ლი და სა­ჭი­როა ადაპ­ტი­რე­ბუ­ლი გა­რე­მოს შექ­მ­ნა შშმ პი­რე­ბის­თ­ვის, ყვე­ლა სკო­ლას ყვე­ლა სარ­თულ­ზე უნ­და ჰქო­დეს პან­დუ­სი ან ლიფ­ტი იმის­თ­ვის, რომ ეტ­ლით მო­სარ­გებ­ლე მოს­წავ­ლე­ებ­მა შეძ­ლონ და­მო­უ­კი­დებ­ლად გა­და­ად­გი­ლე­ბა და ერ­თი სარ­თუ­ლი­დან მე­ო­რე­ზე ას­ვ­ლა. ამის გარ­და, სა­სურ­ვე­ლია შე­სა­ბა­მი­სი გან­მა­ვი­თა­რე­ბე­ლი რე­სურ­სე­ბის უფ­რო გა­მ­რა­ვალ­ფე­როვ­ნე­ბა, სა­ინ­ტე­რე­სო იქ­ნე­ბო­და სხვა ქვეყ­ნე­ბის გა­მოც­დი­ლე­ბის გაც­ნო­ბა, სპე­ცი­ა­ლის­ტე­ბის მოწ­ვე­ვა და სპე­ცი­ა­ლურ მას­წავ­ლებ­ლებ­თან შეხ­ვედ­რა გა­მოც­დი­ლე­ბის, თა­ნა­მედ­რო­ვე მიდ­გო­მე­ბის გა­ზი­ა­რე­ბის ფორ­მატ­ში.

⇒ მო­ტი­ვა­ცი­ის სა­ხით კო­ლე­გებს ვეტყო­დი, რომ:

პი­რა­დად ჩემ­თ­ვის, მო­ტი­ვა­ცი­ის წყა­რო ის შე­დე­გია, რო­მელ­საც ვხე­დავ ჩემს მოს­წავ­ლე­ებ­თან მუ­შა­ო­ბი­სას, მა­ხა­რებს, რო­დე­საც სსსმ მოს­წავ­ლეს თა­ნაკ­ლა­სე­ლე­ბი გა­გე­ბი­თა და ზრუნ­ვით ეპყ­რო­ბი­ან. რა თქმა უნ­და, ბევ­რი სირ­თუ­ლეა, თუმ­ცა გუ­ლის­ხ­მი­ე­რი მიდ­გო­მით ეს ყვე­ლა­ფე­რი დაძ­ლე­ვა­დია.

 

spot_imgspot_img
მსგავსი სიახლეები

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება