მანანა ჩოკოშვილი
სსიპ საგარეჯოს მუნიციპალიტეტის სოფ. ბადიაურის საჯარო სკოლის დაწყებითი კლასის მასწავლებელი
მესამე თაობის ეროვნული სასწავლო გეგმის მიხედვით, მასწავლებელი და სასკოლო საზოგადოება ვალდებულია, ხელი შეუწყოს მოსწავლეებში ექვსი ფუნქციური უნარის განვითარებას. ფუნქციური უნარები ნიშნავს ყველა იმ უნარ-ჩვევათა ერთობლიობას, რომელიც საჭიროა მოსწავლეების პიროვნული თვითგანვითარებისთვის.
ეს არის ექვსი ფუნქციური უნარი, რომელთა გამომუშავება სავალდებულოა ყველა საგნის ფარგლებში:
♦ კრიტიკული აზროვნება;
♦ შემოქმედებითობა;
♦ კომუნიკაცია;
♦ კოლაბორაცია;
♦ მოქალაქეობა;
♦ ხასიათი, ნებელობა.
რას გულისხმობს შემოქმედებითობა? (კოგნიტური ოპერაციები/კომპონენტები)
-
თავისუფლად აზროვნება
• კითხვების დასმა;
• იდეების გენერირება, პრობლემის გადაჭრის გზების დასახელება, ალტერნატიული პასუხების ძიება და პრობლემის გადაჭრის გზების შეთავაზება.
-
ფლექსიურობა
• პრობლემის დანახვა და შეფასება სხვადასხვა პერსპექტივიდან;
• მიდგომების მრავალფეროვნება.
-
ორიგინალობა
• უნიკალური და ახალი იდეების გენერირება;
• სხვადასხვა ელემენტისგან უნიკალური კომბინაციების შექმნა.
-
დეტალებზე ყურადღების გამახვილება
• იდეების განვითარება და გამდიდრება დეტალიზაციის ხარჯზე.
შემოქმედებითი აზროვნების ერთ-ერთი გამოჩენილი მკვლევარი, ედურდ დე ბონო, მიიჩნევს, რომ არ არის აუცილებელი, შემოქმედებითი პროცესი კოლექტიურ შრომად გადავაქციოთ, შესაბამისი გარემოს შექმნითა და კარგად შერჩეული მეთოდების გამოყენებით, ინდივიდი შეიძლება ბევრად უფრო ეფექტიან შემოქმედებით ნატურად ვაქციოთ.
შემოქმედებითი უნარის განვითარება მოსწავლეს საშუალებას აძლევს, გამოხატოს ის, რაც იგრძნო, განიცადა, იფიქრა; დაიხვეწოს შინაგანად, შეძლოს ემოციური თვითგამოხატვა.
მასწავლებელმა უნდა აღმოაჩინოს, გამოავლინოს და განავითაროს მოსწავლეებში ის თვისებები, რომლებიც მათი შემოქმედებითი აზროვნების საფუძვლებშია. მასწავლებელი მუდმივად უნდა ზრუნავდეს, გამოიწვიოს მოსწავლეები, წააქეზოს თამამად წარმოაჩინონ თავიანთი უნარები, შესაძლებლობები, რაც მათი შემოქმედებითი უნარების გასავითარებლად უნდა გამოიყენოს.
უნდა გავითვალისწინოთ, რომ შემოქმედებითი აზროვნებისას რამდენიმე სააზროვნო უნარის გამოყენება და ბალანსირება ხდება: სინთეზური აზროვნების (ახალი იდეების წარმოშობის უნარი), ანალიტიკური აზროვნების (იდეების ანალიზი და შეფასება, ანუ კრიტიკული აზროვნება) და პრაქტიკული აზროვნების უნარი. მნიშვნელოვანია ამ სამივე უნარის ხელშეწყობა.
შემოქმედებითობა არ არის საგანზე მიბმული, ამიტომ საჭიროა მისი განვითარება ყველა საგნის ფარგლებში
√ ხელი შეუწყვეთ იდეების წარმოშობას;
√ დააჯილდოვეთ მოსწავლე კრეატიული იდეებისთვის;
√ წაახალისეთ გონივრული რისკი;
√ იყავით შემწყნარებელი შეცდომების მიმართ, აქცენტი გააკეთეთ მათ გაანალიზებაზე.
ქართული ენა და ლიტერატურა ერთ-ერთი პრიორიტეტული საგანია შემოქმედებითი უნარების ჩამოყალიბებისა და განვითარებისთვის. ამავდროულად, იგი მნიშვნელოვან როლს ასრულებს მოსწავლის აქტიურ მოქალაქედ ჩამოყალიბების პროცესში. შემოგთავაზებთ იმ აქტივობებს, რომლის გამოყენება ხელს შეუწყობს ბავშვის შემოქმედებითი უნარის განვითარებას პირველი კლასიდანვე. ეს აქტივობები პირველი კლასის მეორე სემესტრში, ანბანისშემდგომ პერიოდში, გამოვიყენე ჩემს მოსწავლეებთან, გამოიყენეთ თქვენც და დარწმუნდებით მათ ეფექტურობაში:
-
მშობლის საათის ფარგლებში ქართული ენის გაკვეთილის ჩატარება მოსწავლის მშობლის მიერ
მშობელი ატარებს გაკვეთილს კვირაში ერთხელ. მასწავლებლის დახმარებით, არჩევს შესასწავლ ტექსტს, გეგმავს და ახორციელებს შემოქმედებითი უნარების განვითარებაზე მიმართულ აქტივობებს. ეს აქტივობებია: დისკუსია, კომიქსის შექმნა, ეპიზოდების დახატვა დასათაურებით, მოთხრობის სიუჟეტის გაგრძელება მოსწავლის ინტერპრეტაციით.
-
აალაპარაკე შენი საყვარელი სათამაშო, საყვარელი წიგნი, საყვარელი ნივთი – სათქმელს გადმოსცემენ ზეპირად.
-
კომპლექსური დავალება – პერსონაჟის ხედვის კუთხის შეცვლა (მოთხრობა „ვანო და ჩიტი“ – ჩიტის ხედვის კუთხე).
-
სტუმრად მუზეუმში – გააცოცხლე ექსპონატი, კერძოდ, ი. გოგებაშვილის კალამი. რამდენიმე წინადადებით გადმოეცი, რას გეტყოდათ იაკობის კალამი.
-
ლექსის სტროფების დახატვა. ლექსი „დილა მშვიდობისა“. ყველამ სტროფის შესაბამისი ნახატი შექმნა.
-
საერთაშორისო პროექტის „ჩვენი ჯანმრთელობა ჩვენ ხელშია“ აქტივობები:
ა) ნახატის შექმნა, როგორ შეიძლება ჯანსაღი ცხოვრების წესების დაცვით უკეთეს ფიზიკურ აღნაგობას მივაღწიოთ.
ბ) საინფორმაციო ბუკლეტის შექმნა, რა არის საჭირო ჯანსაღი ცხოვრებისთვის – ბუკლეტს გააფორმებენ ნახატებითა და წარწერებით.