ნონა შალამბერიძე
საჩხერის №1 საჯარო სკოლის დაწყებითი კლასის უფროსი მასწავლებელი
მე ვარ მასწავლებელი
ასჯერ რომ დავმდგარიყავი არჩევანის წინაშე, ასჯერვე მასწავლებლის პროფესიას ავირჩევდი. ბედნიერი ვარ ძალიან კარგი საქმის მსახურებით. ვარ ოჯახური ჰარმონიით განებივრებული დედა, ბებია და მეუღლე, განებივრებული ბავშვებთან ურთიერთობებით.
ნოვაციები, მოულოდნელობები, დაქანცვამდე მისვლა… და მაინც საოცრად გამაბედნიერებელია ეს პროფესია. როცა უმაღლესი სასწავლებელი დავასრულე, ჯერ ვანში გამანაწილეს, მერე საჩხერეში. მოვდივარ მხრებგაშლილი ჩემი ცხოვრებით, თუნდაც იმიტომ, რომ მასწავლებელი ვარ! პროფესია მასწავლებელი ნიშნავს, პირველ რიგში, ბავშვების გამბედნიერებელსა და სიხარულის მიმნიჭებელს. ალბათ ვერასდროს დავიმშვიდებდი სინდისს, ჩემი მოსწავლეებისთვის რომ არ მიმეტანა ის, რაც მევალება და რაც შემიძლია.
დიდი ხანია, ვსაუბრობთ იმაზე, რომ მასწავლებელს მაღალი კვალიფიკაცია უნდა ჰქონდეს. იმ სკოლაში, სადაც ვმუშაობ, არაკვალიფიციური კადრი ვერც გაჩერდება. მხოლოდ საგნობრივი შინაარსის ცოდნა არ კმარა, არც პროგრამები, არც მეთოდური ლიტერატურა. ამ ყველაფერს უნდა ახლდეს მაქსიმალური თავდადება იმისთვის, რომ ბავშვებს წარმატების გზაზე მეგზურად გაჰყვე. რაც არ უნდა კვალიფიციური იყო, რა გამოცდილება და წარმატებული პრაქტიკაც უნდა გქონდეს, აუცილებელია არა იმდენად კრიტიკული მეგობარი, რამდენადაც კარგი მეგზური, გზის გამკაფავი, რომელსაც აქვს კომპეტენციაც და სურვილიც, შენი ყველა წარმატება სიხარულით გაიზიაროს, თანადგომა გამოგიცხადოს ყველა პრობლემის გადასალახავად. წუწუნი, შეცოდება და „ეს რა მოგსვლია“ არაფრის მომტანია. როცა მხედავ, რომ რაღაც კარგად არ გამომდის, მოდი და მომაშველე ხელი მხოლოდ იმიტომ, რომ ჩვენი მომავალი უკეთესი გავზარდოთ! ჩვენს პროფესიაში კარგი თანამდგომი (და არა ყალბი თანამგრძნობი) ნიშნავს მუდმივ წარმატებას.
თანამედროვეობა და მასწავლებელი
დაწყებითი კლასების მოსწავლეებს არ ახასიათებთ რამე განსაკუთრებული მოთხოვნების წამოყენება. ვცდილობ, ვიყო ამ პატარების ამპლუაში და ვიფიქრო, როგორ გავახარო ჩემში ეს მოსწავლეები. დიახ, ჩემში წარმოდგენით გავახარებ ხოლმე ამ პატარებს, მერე ამ აბსტრაქტის კონკრეტიკაში გადაყვანა არ მიჭირს. ყველა ჩემი მოსწავლე ჩემი მასწავლებელია. ისინი უსიტყვოდ მასწავლიან, რა უნდა ვაკეთო… ყოველ დროს „ვდებ“ დაუწერელ კონტრაქტს ჩემს პატარებთან, მარტივი ფორმულირებით: „ჩემო პატარებო, მე ვარ მუდამ თქვენ გვერდით, თქვენი პრობლემების დასამარცხებლად იმიტომ, რომ საოცრად მიხარია თქვენი სიხარული. მიგულეთ თქვენ გვერდით ყველა დროს“. გასულ წელს, როცა დისტანციურად ვასწავლიდით, ერთმა მოსწავლემ „თიმსში“ ისეთი ბუნებრივი ემოციით მითხრა, მასწავლებელო, მენატრებით, როდის შეგხვდებითო, რომ სიხარულის უზარმაზარი ცრემლი გადავყლაპე… პრობლემების მეტი რაა საგანმანათლებლო სისტემაში, მაგრამ მათი მოგვარების გზებიც არსებობს: სიმშვიდით, სიყვარულით, მოთმენით, ტკბილი სიტყვით…
ახალი ინიციატივები — არასტანდარტული გაკვეთილი
არასტანდარტულია ყველა გაკვეთილი. სტანდარტში მოქცეული გაკვეთილი ბავშვების გარკვეულ ჩარჩოებში მოქცევას გულისხმობს. არასტანდარტულობა არ ნიშნავს უაზრო თამაშსა და დროის გაყვანას. ყველა „არასტანდარტულობა“ უნივერსალური მიზნების მიღწევას უნდა ემსახურებოდეს. „ახალი სკოლის მოდელის“ ფარგლებში, ერთხელ პატარებს ასეთი რამ შევთავაზე: წარმოიდგინეთ, რომ გაქვთ ასი ლარი, რომელ პროდუქტებს შეუძენდით და რა ფასად უმწეო ადამიანებს, წარმოადგინეთ თქვენთვის სასურველი ფორმით. პატარები გაფაციცებით მუშაობდნენ, ასწორებდნენ „სამომხმარებლო კალათას“, ამრავალფეროვნებდნენ და თან ხსნიდნენ, რატომ იყო საჭირო საკვების ასეთი მრავალფეროვნება. ერთმა პატარამ მითხრა, ტრანსპორტირების თანხას არ შევიყვან ამ ას ლარში, მამაჩემი მიმატანინებს თავისი მანქანითო… მერე პატარებმა იდეაც წამოაყენეს, კონცერტი გამართეს, ფული „გამოიმუშავეს“ და მართლა ვეწვიეთ უმწეო მოხუცთა სახლს. ასეთმა „არასტანდარტულობამ“ ძალიან კარგი შედეგი გამოიღო. ასეთი უამრავი მაგალითი შემიძლია, გავიხსენო. ერთხელაც, მათემატიკის გაკვეთილზე, ექსპერტი გვესწრებოდა. აშკარად წავიკითხე მის სახეზე გაოცება, როცა „გლახაკი და ქილა ერბოთი“ დავიწყე გაკვეთილი… ბოლოს, ყველაზე სასიხარულო ის იყო, რომ ლიტერატურა სრულიად ორგანულად შეერწყა მათემატიკას. შედეგმა ექსპერტიც გააკვირვა და მეც, არ დავმალავ ამას!
სასკოლო სახელმძღვანელოები
სახელმძღვანელოდ მხოლოდ წიგნების გამოყენება ან სრულად უმისობა დანაშაულია. რომელი წიგნიც კლასისთვის არ კმარა, ალტერნატიულ რესურსებს დავიხმარ ხოლმე. მხოლოდ სახელმძღვანელო არაა პრობლემა სკოლასა და მოსწავლეთა შედეგების საკითხში.
თანამედროვე განათლების სისტემა — ტექნოლოგიები, სტრატეგიები და მიდგომები
ტექნოლოგიებს ისევე ვერ ავუვლით გვერდს, როგორც საუკუნეების წინ ვერ აუარეს გვერდი თუნდაც გასანთლულ დაფასა და „სტილს“ (წვერიან ჩხირს, რომლითაც დაფაზე „კაწრავდნენ“ ბავშვები). სტრატეგიების გარეშე სწავლება არ გამოვა. განსაკუთრებით მეტაკოგნიტური სტრატეგიებია საჭირო. რაც შეეხება მიდგომებს, ამაზე ვიტყვი: რამდენი მოსწავლეცაა კლასში, იმდენნაირი მიდგომაა საჭირო!
პროფესიული განვითარება
მასწავლებლის კვალიფიკაციის ამაღლებაზე ზრუნვა სახელმწიფოსა და თავად მასწავლებლის საზრუნავია. ყველაფერს ვერ გასწავლიან, ზოგი თავადაც უნდა ვისწავლოთ. სახელმწიფომ უამრავი რესურსი გაიღო ჩვენი სისტემისთვის, ზოგჯერ არაეფექტურადაც კი, მაგრამ ჩვენ ვართ ზრდასრულები და განათლების სპეციალისტები, ყველაფრის ბრმად მიღება ისეთივე დანაშაულია, როგორც ყველაფრის ხელაღებით უარყოფა. ჩემი პროფესიული საქმიანობის პერიოდში ყველაზე ეფექტიანად მივიჩნევ „ახალი სკოლის მოდელს“. გაგვიმართლა საჩხერის პირველსკოლელებს, ძალიან კარგი მხარდამჭერი გუნდი მოვიდა ჩვენთან. არ დაგვრჩენია არც ერთი ნიუანსი, რომელიც თანამედროვე მასწავლებელს ესაჭიროება, რომ არ განგვეხილა. ექსპერტი, ბატონი როლანდ ხოჯანაშვილი, კვირაში სამ დღეს, ჩვენ გვერდით იდგა და საქმის სიყვარულით გვხიბლავდა!
მასწავლებლის სტატუსი და გაკვეთილის ხარისხი
სტატუსები არ ატარებს გაკვეთილს, გაკვეთილს ატარებს მასწავლებელი, რომელიც ერთ დღეს, როცა სტატუსი აუმაღლდება, ამით რადიკალურად ვერ შეცვლის მდგომარეობას სკოლაში. ვფიქრობ, მასწავლებლის სტატუსი დამოკიდებული უნდა იყოს არა მარტო გამოცდებზე, არამედ სასკოლო თემის მიერ აღიარებასა და მოსწავლეთა შედეგებზე.
სასკოლო განათლების სისტემაში არსებული პრობლემები და მიღწევები
ყველაზე მნიშვნელოვან პრობლემად გუნდურობის ნაკლებობას ვასახელებ. გუნდურად მოთამაშე მასწავლებლებს არ რჩებათ პრობლემები გადაუწყვეტელი. მიღწევად მიმაჩნია ის, რომ სამინისტროსა და მასწავლებელს შორის ბარიერი აღარაა. ამ ბოლო პერიოდში გავიცანი ქალბატონი თამარ ჯაყელი. ეს ქალბატონი გარდა იმისა, რომ მაღალი რანგის სპეციალისტია, ადამიანობის ზედა თამასაცაა! ნეტავ მაჩვენა ადამიანი, რომელსაც ჯაყელი არ უყვარს, მისი უშუალობისა და პროფესიონალიზმის გამო! მინდა, ის ოდესმე ჩემს გაკვეთილზე მოვიდეს, ვაჩვენო ის, რაც შემიძლია და მისი რჩევებით გავიმდიდრო გამოცდილება.
„ახალი სკოლის მოდელი“
ჩემი საუბარი სრულიად რეალურია ამ „მოდელთან“ დაკავშირებით. ჩვენს სკოლაში ათეულობით პედაგოგი მუშაობს. მათ ახსოვთ „მოდელის წინა“ ნონა შალამბერიძე და „მოდელის შემდგომი“ — მისგან რადიკალურად განსხვავებული. ადრე ჩემთვის გადამწყვეტი იყო მოსწავლეთა ბედნიერება. ახლა ვხვდები, რომ ორივე მხარე ვართ ბედნიერი. ეს ჩემთან მიმართებაში. რაც შეეხება სკოლაში ცვლილებებს, ჩათვალეთ, რომ ორი მხარე: მასწავლებელი და მოსწავლე ერთად მიდიან წარმატებისკენ. მასწავლებელმა უნდა მიიღოს ის პრინციპები, რასაც გვთავაზობს ასმ და დანერგოს კლასში. მერე მოდის ის ბედნიერება, რომელზეც გესაუბრებოდით!
თანამედროვე ქართველი მასწავლებელი
თანამედროვე მასწავლებელი არის მხოლოდ ის, ვინც მუდამ ბავშვების თანამედროვეა.
თავისუფალი დრო და მომავლის გეგმები
თავისუფალი დრო მასწავლებელს ცოტა აქვს. ეს ცოტა დროც მიაქვს დედობას, მეუღლეობასა და ბებიობას, ზოგჯერ სამზარეულოსა და საკლასო ოთახის იქითაც მნახავთ. ბოლო ერთ წელში, ჩემს გუნდთან ერთად, რამდენიმე სკოლას დავუჭირე მხარი სამეგრელოში, რაჭასა და იმერეთში. სხვა სკოლების მასწავლებლებისთვის გამოცდილების გაზიარება არასდროსაა ზედმეტი. იმედი მაქვს, პანდემია დაგვაცდის და ისევ წავალთ ერთად ლიხს იქით და ლიხს აქეთ…