22 ნოემბერი, პარასკევი, 2024

ქარ­თუ­ლი ზმნის რამ­დე­ნი­მე მო­დე­ლის სწავ­ლე­ბი­სათ­ვის

spot_img

ნა­ნა არა­ბუ­ლი

სსიპ-მარ­ნე­უ­ლის მუ­ნი­ცი­პა­ლი­ტე­ტის სოფ. კი­რიხ­ლოს სა­ჯა­რო სკო­ლის კონ­სულ­ტანტ-მას­წავ­ლე­ბე­ლი

რო­გორც სა­ყო­ველ­თა­ოდ ცნო­ბი­ლია, ზმნას, ზე­პი­რი თუ წე­რი­თი კო­მუ­ნი­კა­ცი­ის­თ­ვის, აქვს სპე­ცი­ფი­კუ­რი და ძა­ლი­ან მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი რო­ლი, ამი­ტომ ენის შეს­წავ­ლის პრო­ცეს­ში ზმნის და მას­თან და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი გრა­მა­ტი­კუ­ლი კონ­ს­ტ­რუქ­ცი­ე­ბის სწავ­ლე­ბა ძა­ლი­ან მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია.

ქარ­თუ­ლი ენის შეს­წავ­ლის ერთ-ერთ მთა­ვარ სირ­თუ­ლეს სწო­რედ ქარ­თუ­ლი ზმნი­სა და მას­თან და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი გრა­მა­ტი­კუ­ლი კონ­ს­ტ­რუქ­ცი­ე­ბის სწავ­ლა-სწავ­ლე­ბა წარ­მო­ად­გენს, რაც გან­პი­რო­ბე­ბუ­ლია იმით, რომ ერთ ზმნას, ერ­თ­დ­რო­უ­ლად, რამ­დე­ნი­მე კა­ტე­გო­რია ეწარ­მო­ე­ბა და ხში­რად აბ­სო­ლუ­ტუ­რად გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბულ ფორ­მებს გვთა­ვა­ზობს, გრა­მა­ტი­კუ­ლი კონ­ს­ტ­რუქ­ცი­ე­ბის აგე­ბაც არა­ერ­თ­გ­ვა­როვ­ნად ხდე­ბა.

საქ­მეს არ­თუ­ლებს ის, რომ არ არ­სე­ბობს ერ­თი­ა­ნი მო­დე­ლი, რო­მელ­შიც მო­ექ­ცე­ვა ზმნა­თა უმ­რავ­ლე­სო­ბა, ფორ­მათ­წარ­მო­ე­ბის თვალ­საზ­რი­სით.

თუ სწავ­ლე­ბის პირ­ველ სა­ფე­ხურ­ზე შემ­ს­წავ­ლე­ლი ახერ­ხებს ზმნე­ბის გარ­კ­ვე­უ­ლი რა­ო­დე­ნო­ბის ფორ­მა­თა და გრა­მა­ტი­კულ კონ­ს­ტ­რუქ­ცი­ა­თა მე­ქა­ნი­კურ და­მახ­სოვ­რე­ბას, ენის ფლო­ბის ზე­და სა­ფე­ხუ­რებ­ზე ეს შე­უძ­ლე­ბე­ლი ხდე­ბა, ფორ­მა­თა სიმ­რავ­ლი­სა და გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბუ­ლო­ბის გა­მო.

ზმნის სწავ­ლა-სწავ­ლე­ბა­ში აღ­მო­ჩე­ნილ­მა ზე­მო­აღ­ნიშ­ნულ­მა პრობ­ლე­მამ მი­მიყ­ვა­ნა იმ დას­კ­ვ­ნამ­დე, რომ სა­ჭი­რო იყო ენის ფლო­ბის ა2 სა­ფე­ხუ­რი­დან, ეტა­პობ­რი­ვად, მოს­წავ­ლე­ე­ბის­თ­ვის შე­მე­თა­ვა­ზე­ბი­ნა გარ­კ­ვე­უ­ლი მო­დე­ლე­ბი, რომ­ლე­ბიც მათ ზმნის ფორ­მა­თა წარ­მო­ე­ბა­სა და გრა­მა­ტი­კუ­ლი კონ­ს­ტ­რუქ­ცი­ე­ბის აგე­ბა­ში და­ეხ­მა­რე­ბო­და.

ამ სტა­ტი­ა­ში წარ­მო­გიდ­გენთ ზმნის სწავ­ლე­ბის ორ მო­დელს და ერთ ხერხს, კერ­ძოდ, მო­დე­ლე­ბი ეხე­ბა -ობ თე­მის­ნიშ­ნი­ა­ნი ზმნე­ბის მყო­ფა­დის და წყვე­ტი­ლის მწკრი­ვე­ბის წარ­მო­ე­ბას; აქ­ვე გან­ვი­ხი­ლავთ ზმნას­თან და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი ერ­გა­ტი­უ­ლი კონ­ს­ტ­რუქ­ცი­ის სწო­რად გა­მო­ყე­ნე­ბის მარ­ტივ ხერხს.

ცო­ტა რამ ზმნის თე­მის შე­სა­ხებ: თე­მა არის ზმნის ის ნა­წი­ლი, რო­მე­ლიც სა­ერ­თოა პირ­ვე­ლი ან მე­ო­რე სე­რი­ის ყვე­ლა მწკრი­ვის­თ­ვის.

გა­მო­ყო­ფენ ერ­თ­თე­მი­ან და ორ­თე­მი­ან ზმნებს.

ორ­თე­მი­ან ზმნებს აქვთ პირ­ველ სე­რი­ა­ში თე­მის ნიშ­ნე­ბი: -ავ, -ამ, -ევ, -ებ, -ობ, -ოფ, -ი.

⇒ შე­ნიშ­ვ­ნა: ზმნის თე­მას წარ­მო­ად­გენს მე­ო­რე პი­რის ფორ­მე­ბი, ამი­ტომ სტა­ტი­ა­ში გან­ხი­ლულ მა­გა­ლი­თებს, ძი­რი­თა­დად, მე­ო­რე პი­რის ფორ­მით შე­მოგ­თა­ვა­ზებთ.

•  ნაშ­რომ­ში წარ­მოდ­გე­ნი­ლი ზმნე­ბი აღე­ბუ­ლია ა1, ა2, ბ1 და ბ2 დო­ნის წიგ­ნე­ბი­დან: „აღ­მარ­თი“.

⇒ ობ თე­მის­ნიშ­ნი­ან ზმნებ­ში უნ­და გა­მოვ­ყოთ რამ­დე­ნი­მე ჯგუ­ფი:

•  თან­ხ­მო­ვან­ზე ფუ­ძე­დაწყე­ბუ­ლე­ბი (თა­მა­შობ, ცხოვ­რობ, ვარ­ჯი­შობ);

•  ხმო­ვან­ზე ფუ­ძე­დაწყე­ბუ­ლე­ბი (ას­პა­რე­ზობ, ეჭ­ვობ, ოც­ნე­ბობ);

•  თან­ხ­მო­ვან­ზე ფუ­ძე­დაწყე­ბუ­ლე­ბი და – ულობ-ზე დას­რუ­ლე­ბუ­ლი გარ­და­მა­ვა­ლი ზმნე­ბი (კითხუ­ლობ; ყი­დუ­ლობ; ნა­ხუ­ლობ…);

•  ქცე­ვის ნი­შან­დარ­თუ­ლე­ბი (ათ­ბობს, აშ­რობს, ამ­კობს…).

⇒ ობ თე­მის­ნიშ­ნი­ა­ნი ზმნე­ბის 1-ელი მო­დე­ლი:

ობ თე­მის­ნიშ­ნი­ა­ნი ზმნე­ბი მყო­ფა­დის მწკრივ­ში და­ირ­თა­ვენ ი- თავ­სართს და, -ობ და­ბო­ლო­ე­ბის ნაც­ვ­ლად, გვიჩ­ვე­ნე­ბენ -ებ და­ბო­ლო­ე­ბას, ამა­ვე პრინ­ცი­პით აწარ­მო­ე­ბენ ხოლ­მე­ო­ბით­სა და მყო­ფა­დის კავ­ში­რე­ბით­საც.

წყვე­ტი­ლის მწკრი­ვის სა­წარ­მო­ებ­ლად, პირ­ვე­ლი და მე­ო­რე პი­რის ფორ­მებ­თან, მყო­ფა­დის ფორ­მას ჩა­მო­შორ­დე­ბა -ბ თან­ხ­მო­ვა­ნი, მე­სა­მე პი­რის ფორ­მებ­თან კი -ებ ბო­ლო­სარ­თი და, მის ნაც­ვ­ლად, ჩნდე­ბა მე­სა­მე სუ­ბი­ექ­ტუ­რი პი­რის ნი­შა­ნი -ა.

(რას შვრე­ბი?) ოც­ნებ-ობ

(რას იზამ?) ი-ოც­ნებ-ებ

(რა ქე­ნი?) ი-ოც­ნებ-ე (რა ქნა?) ი-ოც­ნებ-ა მან

⇒ პი­რო­ბი­თად, პირ­ვე­ლი მო­დე­ლი ერ­გე­ბა:

• ზმნებს, რომ­ლე­ბიც იწყე­ბა თან­ხ­მო­ვან­ზე და მთავ­რ­დე­ბა -ობ და­ბო­ლო­ე­ბა­ზე;

•  ზმნებს, რომ­ლე­ბიც იწყე­ბა ხმო­ვან­ზე და მთავ­რ­დე­ბა -ობ და­ბო­ლო­ე­ბა­ზე.

იხი­ლეთ ნი­მუ­შე­ბი: ა)

იხი­ლეთ ნი­მუ­შე­ბი: ბ)

აქ­ვე გთა­ვა­ზობთ იმ ზმნებს, რომ­ლე­ბიც გვიჩ­ვე­ნებს გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბულ წარ­მო­ე­ბას და გა­მოვ­ყოფთ გა­მო­ნაკ­ლი­სებ­საც:

ზე­მოთ ნაჩ­ვე­ნებ მო­დელს ნა­წი­ლობ­რივ მიჰ­ყ­ვე­ბი­ან -ულობ და­ბო­ლო­ე­ბი­ა­ნი გარ­და­მა­ვა­ლი ზმნე­ბი, ანუ ორ­პი­რი­ა­ნე­ბი და სამ­პი­რი­ა­ნე­ბი: კითხუ­ლობ, ყი­დუ­ლობ, სწავ­ლობ, შო­უ­ლობ. ჩა­მოთ­ვ­ლი­ლი ზმნე­ბი მყო­ფად­ში და­ირ­თა­ვენ ი – პრე­ფიქსს, მაგ­რამ გვთა­ვა­ზო­ბენ გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბულ და­ბო­ლო­ე­ბებს და ზოგ­ჯერ ფუ­ძე­საც იც­ვ­ლი­ან (იხი­ლეთ ცხრი­ლი).

შე­თა­ვა­ზე­ბუ­ლი მო­დე­ლი ვერ ერ­გე­ბა ზმნას „ამ­ბობს“, ის მწკრივ­ში მო­ნაც­ვ­ლე ზმნაა, ასე­ვე გა­მო­ნაკ­ლი­სე­ბია: პატ­რო­ნობს, ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლობს, მდე­ბა­რე­ობს, საყ­ვე­დუ­რობს, სთა­ვა­ზობს.

იხი­ლეთ ნი­მუ­შე­ბი:

-ობ თე­მის­ნიშ­ნი­ან ზმნა­თა უღ­ლე­ბის მე­ო­რე მო­დელს მიჰ­ყ­ვე­ბი­ან ის -ობ თე­მის­ნიშ­ნი­ა­ნი ზმნე­ბი, რო­მელ­თაც ეწარ­მო­ე­ბათ ქცე­ვის კა­ტე­გო­რია (ათ­ბობ, აშ­რობ, ალ­ბობ, აწყობ, აქ­რობ, აცხობ, ან­დობ, ათ­ბობ, ატყობ, არ­თობ), მყო­ფა­დის მწკრი­ვის სა­წარ­მო­ებ­ლად და­ირ­თა­ვენ ზმნის­წინს, წყვე­ტი­ლის მწკრივ­ში კარ­გა­ვენ თე­მის ნი­შანს და და­ირ­თა­ვენ მწკრი­ვის ან მე-3 სუ­ბი­ექ­ტუ­რი პი­რის ნი­შანს -ო სუ­ფიქსს.

იხი­ლეთ ნი­მუ­შე­ბი:

-ობ თე­მის­ნიშ­ნი­ან ზმნა­თა კონ­ს­ტ­რუქ­ცი­ე­ბის აგე­ბის­თ­ვის უნ­და აღ­ვ­ნიშ­ნოთ შემ­დე­გი: -ობ თე­მის­ნიშ­ნი­ა­ნი ზმნე­ბი არის მოქ­მე­დე­ბი­თი (ორ­პი­რი­ა­ნი ან სამ­პი­რი­ა­ნი) ან სა­შუ­ალ­მოქ­მე­დე­ბი­თი გვა­რი­სა, ამი­ტომ წყვე­ტი­ლის მწკრივ­ში მე­სა­მე სუ­ბი­ექ­ტუ­რი პი­რი მო­ითხოვს ერ­გა­ტი­ულ კონ­ს­ტ­რუქ­ცი­ას, ხო­ლო პირ­და­პი­რი ობი­ექ­ტი – სა­ხე­ლო­ბით ბრუნ­ვას.

მაგ., ყი­დუ­ლობს ის მას – იყი­დის ის მას – იყი­და მან ის.

მო­დე­ლე­ბით სწავ­ლე­ბა

⇒  ეხ­მა­რე­ბა მოს­წავ­ლე­ებს, სწო­რად ააგონ და გა­მო­ი­ყე­ნონ ზმნე­ბი და ზმნუ­რი კონ­ს­ტ­რუქ­ცი­ე­ბი;

⇒  ამ­ცი­რებს ზე­პი­რად და­სას­წავ­ლი კონ­ს­ტ­რუქ­ცი­ე­ბის რა­ო­დე­ნო­ბას;

⇒  ხელს უწყობს მოს­წავ­ლე­ე­ებ­ში ანა­ლი­ზურ-სინ­თე­ზუ­რი უნა­რე­ბის გა­უმ­ჯო­ბე­სე­ბას.

შე­ნიშ­ვ­ნა: ცხა­დია, სტა­ტი­ა­ში გან­ხი­ლუ­ლი სა­კითხი უფ­რო მას­შ­ტა­ბუ­რი და მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია და ამ ნაშ­რომს სრულ­ყო­ფი­ლე­ბა­ზე პრე­ტენ­ზია არ აქვს, ასე­ვე, ჩვენ მი­ერ მოყ­ვა­ნი­ლი მა­გა­ლი­თე­ბის გარ­და, იარ­სე­ბებს სხვა გა­მო­ნაკ­ლი­სე­ბიც, თუმ­ცა აქ მკითხ­ველს ვთა­ვა­ზობთ პრაქ­ტი­კა­ში და­ნერ­გილ ხერხს, რო­მელ­მაც მნიშ­ვ­ნე­ლოვ­ნად გა­ა­ი­ო­ლა რთუ­ლი სა­კითხის შეს­წავ­ლა და მი­სი გა­მო­ყე­ნე­ბა წე­რით თუ ზე­პირ კო­მუ­ნი­კა­ცი­ა­ში.

აქ­ვე მო­გახ­სე­ნებთ, რომ ზმნე­ბის მწკრივ­თა წარ­მო­ე­ბის სა­კითხ­ზე დაკ­ვირ­ვე­ბას ვაგ­რ­ძე­ლებ და და­ინ­ტე­რე­სე­ბულ მკითხ­ველს შე­მიძ­ლია გა­ვუ­ზი­ა­რო სხვა მო­დე­ლე­ბიც.

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება

მსგავსი სიახლეები