საინვესტიციო და საკონსულტაციო კომპანია „ალიანს ჯგუფი ჰოლდინგი“, ფინეთის წამყვან განათლების კონსორციუმთან ერთობლივი პროექტის ფარგლებში, მსოფლიოში საუკეთესო განათლების მოდელად აღიარებულ, პირველ ფინურ სკოლას გახსნის საგურამოში და ეს იქნება უპრეცედენტო, თითქმის 50-მილიონიანი ინვესტიცია, საწყის ეტაპზე, რომელსაც „ალიანს ჯგუფი ჰოლდინგი“ განახორციელებს. 19 თებერვალს, სასტუმრო „რედისონ ბლუ ივერიაში”, „ალიანს ჯგუფი ჰოლდინგმა“ საქართველოში ფინური სტანდარტების შესაბამისი პირველი სკოლის პრეზენტაცია გამართა.
ფინურ სკოლაში პირველი აკადემიური წელი 2019 წლის სექტემბერში დაიწყება. პირველ ეტაპზე, სკოლა მიიღებს დაწყებით კლასებს. სასწავლო პროგრამა, სტრუქტურა და სასწავლო პროცესი მსოფლიოში საუკეთესო განათლების მოდელად აღიარებულ ფინურ მოდელზე იქნება დაფუძნებული. 2021 წელს დასრულდება 7 ჰექტარ ტერიტორიაზე არსებული საგანმანათლებლო სივრცე, რომელიც მოიცავს სამივე საფეხურის სკოლას, თანამედროვე კამპუსს, მულტიფუნქციურ სპორტულ კომპლექსსა და მასწავლებლების ტრენინგცენტრს.
საერთაშორისო კვლევების თანახმად, 2012 წლიდან, ფინეთი ლიდერია დაწყებითი და საშუალო განათლების სისტემათა მსოფლიო რეიტინგში, ხოლო ფინელი მოსწავლეები მსოფლიოში საუკეთესო შედეგს აჩვენებენ ცოდნისა და სასკოლო უნარ-ჩვევების მიხედვით. ფინური სკოლის ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი განმასხვავებელი ნიშანი ინდივიდუალიზმის განვითარება, პრაქტიკულობა და რეალური ცხოვრებისთვის მომზადებაა. ფინური სასკოლო მეთოდი სკოლის ასაკიდანვე უზრუნველყოფს ბავშვში ინტერესის სფეროების და პროფესიული მისწრაფებების გამოვლენას. აქედან გამომდინარე, სკოლის კურსდამთავრებულმა ყოველთვის იცის რა უნდა, რადგან ის პრაქტიკულ მომავალზეა ორიენტირებული. ყველა ბავშვისთვის განათლების და განვითარების ინდივიდუალური გეგმა დგება, რაც გამორიცხავს მის ე.წ. „ჩამორჩენას“ ამა თუ იმ აკადემიურ საგანში.
ცნობილია, რომ ფინეთი ინოვაციური დამწყები კომპანიების წარმატებული პროექტებითაც ლიდერობს, რომელთა უმრავლესობა მილიარდიან კომპანიებად ყალიბდება. სწორედ აღნიშნული მაჩვენებლები გახდა „ალიანს ჯგუფი ჰოლდინგისთვის“ მთავარი მოტივატორი ფინური საერთაშორისო სკოლის პროექტის განსახორციელებლად საქართველოში.
რა გამოარჩევს ფინურ სკოლას ჩვენთვის ტრადიციული განათლების სისტემისგან? „ალიანს ჯგუფი ჰოლდინგის” აღმასრულებელი დირექტორი აიეტ კუკავა ამბობს, რომ საკუთარი შვილებიც ამ სკოლაში უნდა მიიყვანოს, რადგან ფინური სკოლის დამთავრებისას ბავშვი დამოუკიდებელია, ჩამოყალიბებულია თავის არჩევანში და აღარ სჭირდება მშობლის რჩევა, ექიმი გამოვიდეს თუ იურისტი. „პროფესიის არჩევისას გადაწყვეტილებას დამოუკიდებლად იღებს და ამაში სწორედ სკოლა ეხმარება. პირველი, რაც ფინურ სკოლას სხვებისგან გამოარჩევს, სწორედ ეს არის — მოსწავლე პირველივე კლასიდან იწყებს მომავალი პროფესიის არჩევას. ამისთვის სკოლა სხვადასხვა ღონისძიებებს ახორციელებს. მაგალითად, ხშირად შევახვედრებთ სხვადასხვა პროფესიის ადამიანებს — ბიზნესმენებს, სპორტსმენებს, ხელოვნების მუშაკებს, მეცნიერებს, პოლიტიკოსებს, რომლებიც თავიანთი საქმიანობის დეტალებსა და წარმატებებზე მოუყვებიან. ბავშვმა, პირველი კლასიდანვე, აუცილებლად უნდა იცოდეს რისთვის სწავლობს და, რაც მთავარია, სწავლა იძულებითი პროცესი კი არ არის, არამედ მომავალ ცხოვრებაში საკუთარი გზის წარმატებულად გავლის საშუალებაა. ეს ძალიან მნიშვნელოვანია ჩვენთვის.“
ფინური განათლების მოდელში წამყვანი როლი მასწავლებელს ენიჭება. „ფინური სკოლის მასწავლებელი უნდა ფლობდეს, მინიმუმ, მაგისტრის ხარისხს. მაღალი კვალიფიკაცია საშუალებას აძლევს მას, გამოიყენოს მეტი თავისუფლება საგაკვეთილო პროცესში, რაც ამყარებს საზოგადოების ნდობას განათლების სისტემის მიმართ. შეუძლია ჩაატაროს მათემატიკის გაკვეთილები ღია სივრცეში, საკლასო ოთახის გარეთ ან გააერთიანოს რამდენიმე საგანი და ერთი გაკვეთილის ფორმატში ჩაატაროს. მსგავსი მეთოდი განსაკუთრებით ზრდის მოსწავლის ანალიტიკურ აზროვნებას“, — აცხადებენ სკოლის მესვეურები.
ჰოლდინგის გენერალური დირექტორი სამომავლო გეგმებსაც გვაცნობს: „გაფართოებას ვაპირებთ ბათუმსა და ქუთაისშიც, მაგრამ მანამდე გვინდა, კერძო და სახელმწიფო სკოლებთან აქტიურად ვითანამშრომლოთ. ჩვენი მიზანია, საქართველოში ფართო მასშტაბით გავრცელდეს ფინური სკოლის მოდელი და ამით ქვეყნის მოსახლეობამ იხეიროს, თავისთავად, ქვეყანაც უფრო წარმატებული იქნება, თუკი ბევრი თანამოაზრე და კარგი განათლების ადამიანი გვეყოლება.“
ეს უფრო შორს მიმავალი გეგმებია, თუმცა, არსებობს უფრო კონკრეტული გეგმა, რომლის განხორციელება 2021 წლისთვის იგეგმება. მანამ კი, სექტემბერში, დაწყებითი სკოლა ამოქმედდება. „ამ ეტაპზე უკვე ოცი მასწავლებელია შერჩეული, სხვადასხვა კრიტერიუმებით. თუმცა, რა თქმა უნდა, ეს ოცი მასწავლებელი ჩვენთვის საკმარისი არ იქნება, ისინი მხოლოდ საწყისი ეტაპისთვის შეირჩნენ. თავიდანვე ვერ მივიღებდით მოსწავლეებს 12-ვე კლასში, ვარჩიეთ, პირველი კლასიდან გავყვეთ მათ. ამიტომ ავიღეთ პატარა შენობა, რომელიც შევაკეთეთ და დავიწყებთ პირველი-მესამე კლასის ჩათვლით. თუმცა, სამომავლოდ დიდი კომპლექსი აშენდება ოლიმპიური დონის საცურაო აუზით, სტადიონით, ტრენინგცენტრით, რომლით სარგებლობაც სხვა სკოლებსა და უნივერსიტეტებსაც შეეძლებათ. ამასთანავე, როგორც ფინური სკოლის მოდელი გულისხმობს, დღე სასწავლო პროცესს დაეთმობა, საღამო კი — ტრენინგებს მასწავლებელთა გადამზადებისთვის. ჩვენს კონკურენტებსაც შეუძლიათ გამოგვიგზავნონ მასწავლებლები და მათაც დავატრენინგებთ. საკმაოდ დიდი მოცულობის კომპლექსი ამის საშუალებას იძლევა. საგურამო იმიტომაც ავარჩიეთ, რომ ჩვენი სურვილია, ბავშვი ყოველმხრივ დაცული იყოს, მათ შორის ეკოლოგიურადაც (მეტი სუფთა ჰაერი) და სწავლის მაღალი ხარისხის მიწოდებითაც. ამასთან ერთად, ისიც გავითვალისწინეთ, რომ სკოლიდან გამოსული მოსწავლისთვის ნაკლები ინტერაქციაა გარემოსამყაროსთან, რაც ბევრი საფრთხის თავიდან აცილებას შეუწყობს ხელს, თუნდაც კონფლიქტებს. ფინელებმა მსოფლიოში პირველებმა შემოიღეს ანტიბულინგური პრევენციის პროგრამა, რომელიც ბავშვებში თავიდანვე იმის გაცნობიერებას გულისხმობს, რომ ერთმანეთი არ დაჩაგრონ. მათ მანდატურები კი არ უნდა აკონტროლებდნენ და უკვე მომხდარ ფაქტებზე რეაგირებდნენ, არამედ თავად უნდა იცოდნენ, რომ ჩაგვრა ცუდია და ეს არ უნდა მოხდეს.
ეს ყველაფერი კი სისტემისგან წინასწარ გაწერილი გაიდლაინით უნდა იყოს მართული და სკოლა, რომელიც საგურამოში გაიხსნება, აუცილებლად უნდა აკმაყოფილებდეს ფინური სკოლის მოდელის ყველა სტანდარტს.
რასაკვირველია, ჩვენ გარკვეული ვალდებულებაც გვექნება (რომელიც ყოველწლიურ გადასახადშიც კი არის გაწერილი), რომ ყველა სიახლე, რაც ფინური სკოლის მოდელში შევა, ავტომატურად, ჩვენთანაც დაინერგება, რადგან, ჩვენ, ფაქტობრივად, ფინურ სკოლად მოვიაზრებით. ნებისმიერ ბავშვს ნებისმიერ სემესტრში შეეძლება ფინეთის რომელიმე სკოლაში წასვლა და სწავლის იქ გაგრძელება (მაგალითად, ერთი სემესტრის გავლა) და შემდეგ ისევ ჩვენთან დაბრუნება. ამით სასწავლო პროცესში მისთვის რეალურად არაფერი შეიცვლება. ასევე შეეძლებათ ფინელ მოსწავლეებსაც ჩვენთან ჩამოსვლა და მათაც იგივე გარემო დახვდებათ, რაც ფინეთის სკოლებშია. აქედან გამომდინარე, სკოლის დამთავრებისას, განსხვავება არ იქნება ფინეთში დაამთავრებს ჩვენი მოსწავლე სკოლას თუ საგურამოში.“
იქნება თუ არა პროგრამული სხვაობა? ბატონი აიეტი ამბობს, რომ რადგან სკოლას ბევრი უცხოელი მოსწავლე ეყოლება, განსხვავება მხოლოდ იმ მოსწავლეებისთვის იქნება, რომლებსაც ქართულ უმაღლეს სასწავლებლებში ექნებათ სწავლის გაგრძელების სურვილი. მათ შესაძლებლობა მიეცემათ, დამატებით ისწავლონ ქართული პროგრამით და აირჩიონ რიგი საგნები.
„ალიანს ჯგუფი ჰოლდინგის“ მიზანია ფინური სკოლა ერთ-ერთი თვალსაჩინო და სანიმუშო გახდეს არა მარტო საქართველოში, არამედ კავკასიის რეგიონშიც. მათ პარტნიორ ფინურ საგანმანათლებლო ჯგუფს — Polar Partners განხორციელებული აქვს მასშტაბური საგანმანათლებლო პროექტები ფინეთსა და საერთაშორისო ბაზრებზე. აღნიშნული ჯგუფი შედგება სხვადასხვა პროფილის ორგანიზაციებისგან: განათლების ექსპერტებისგან, პედაგოგიკის ტრენერებისგან, არქიტექტორებისგან, IT სპეციალისტებისგან, მშენებლებისა და დიზაინერებისგან, რომლებიც „ალიანს ჯგუფი ჰოლდინგის“ თანამშრომლებთან ერთად, მუშაობენ იმაზე, რომ ფინური სკოლის პროექტი წარმატებით განხორციელდეს. ფინურ კონსორციუმთან „ალიანს ჯგუფ ჰოლდინგს“ გაფორმებული აქვს ექსკლუზიური ხელშეკრულება, რომლის საფუძველზეც, Polar Partner უზრუნველყოფს სრული სასწავლო პროგრამის შემუშავებასა და ინფრასტრუქტურის განვითარებას ფინური საგანმანათლებლო სტანდარტების შესაბამისად. სწორედ Polar Partner უზრუნველყოფს ფინური საერთაშორისო სკოლის მასწავლებლების კვალიფიკაციის ამაღლებას და გადამზადებას მსოფლიოში პირველ სასკოლო მოდელად აღიარებული ფინური მოდელის მიხედვით. ტრენინგებს და გადამზადებას ფინელი ექსპერტები და პედაგოგიკის ტრენერები ჩაატარებენ.
მაინც რა არის უნიკალური ამ მოდელში, რატომ რჩება ფინური განათლება მსოფლიოს მასშტაბით ნომერ პირველ მოდელად და რამ განაპირობა ამხელა ინვესტიციის ჩადება ჩვენს ქვეყანაში? „Polar Partners Ltd“ -ს დამფუძნებელი კიმო კუმპულაინენი პასუხობს, რომ სისტემას 50 წელია ავითარებენ და ყველაფერი კვლევებს ეყრდნობა.
მას განათლების სფეროში მოღვაწეობის 20-წლიანი გამოცდილება აქვს — სკოლის დირექტორობიდან მასწავლებლობამდე. „მრავალი წლის განმავლობაში ვასწავლიდი მეწარმეობას, 3 ათას მოსწავლეს შევასწავლე საკუთარი კომპანიების ჩამოყალიბება, გაფართოება და ა.შ. 15 წელი ვიმუშავე ამ მიმართულებით, ბოლო ოთხი წლის განმავლობაში კი — განვითარების სკოლებთან ფინეთში და სხვადასხვა ქვეყანაში. ახლა თქვენთან ვარ და მიხარია, რომ აიეტმა ძალიან საინტერესო პროექტი წამოიწყო — ფინურ სკოლას ვქმნით საქართველოში.“
ფინური სკოლის უნიკალურ მეთოდად ასახელებს, სკოლის პირველ წლებში სწავლებისას, მეტ თამაშსა და ცნობისმოყვარეობას, ნაკლებ წნეხს აკადემიურ მოსწრებასა და სორტირებაზე. „არაერთი კვლევა გვიჩვენებს, რომ ასეთი მიდგომით გაცილებით უკეთეს შედეგებს ვიღებთ, ამას მოგვიანებით უფრო მომთხოვნი ამოცანები ემატება — ცხოვრებისეული უნარების გამომუშავება და ცნობისმოყვარეობის აღძვრა, ასევე, აისიტის უნარები, კოდირება, მასმედიაში ცოდნის გაღრმავება, ისტორია და ა.შ.; მათ შორის, რა თქმა უნდა, მეწარმეობა. მოსწავლე ძალიან ცნობისმოყვარეა და აუცილებლად პატარაობიდანვე უნდა დაინახოს, რომ შეძლებს შეცვალოს, ზოგადად, სიტუაცია უკეთესობისკენ. ეს არის მეწარმის სულისკვეთება, რამაც შეიძლება იქამდეც კი მიგვიყვანოს, რომ ადამიანებმა დაიწყონ ბიზნესის ჩამოყალიბება, გახდნენ თვითდასაქმებულები ან იმუშაონ სხვადასხვა ადგილებზე, მათ შორის კერძო და არასამთავრობო სექტორში.“
ბატონი კუმპულაინენი ყურადღებას იმაზეც ამახვილებს, რომ დაგეგმილია არა პირდაპირ ფინური გამოცდილების გადმოღება და დანერგვა, არამედ — ქართულ რეალობასთან მისადაგება. ამბობს, რომ „კვლევის მეთოდებითა და იდეების საფუძველზე ვიმოქმედებთ. სწორედ ამიტომ შევკრიბეთ და ჩამოვიყვანეთ საქართველოში ექსპერტთა საკმაოდ კარგი ჯგუფი. რაც შეეხება სასწავლო პროგრამას, მასწავლებელთა გადამზადებას და შინაარსობრივი მხარის მომზადებას, ჩვენ ადგილობრივი მასწავლებლები აგვყავს თანამშრომლებად. უკვე რამდენიმე კარგი პიროვნება შევარჩიეთ, რომლებიც ადგილობრივ შინაარსობრივ თავისებურებებს შეისწავლიან, თუნდაც იმისთვის, რომ ქართული ენა და კულტურა პროგრამის უმნიშვნელოვანეს ნაწილად იქცეს.“
პროექტის ხელმძღვანელი ალექსანდრე კუკავა, რომელიც აიეტ კუკავამ სრულიად შემთხვევით გაიცნო ამერიკის შეერთებულ შტატებში, სპეციალურად ამ პროექტისთვის ჩამოვიდა საქართველოში ოჯახთან ერთად და ისიც თავისი ოთხი შვილის მიყვანას ამ სკოლაში გეგმავს. ჰოლდინგის ხელმძღვანელი ამბობს, რომ ისინი, როგორც ამ სკოლის მოსწავლეების მომავალი მშობლები, მზად არიან, საზოგადოებაში გაჩენილ ნებისმიერ კითხვას უპასუხონ, მათ შორის, იმ კითხვებს, რომელიც მშობლებს გაუჩნდებათ სკოლის მიმართ.
„ვინაიდან ჩვენ გვინდა მეტ-ნაკლებად ჯანსაღი გარემო შევქმნათ ეკოლოგიურადაც, ამიტომ მშობლების საყურადღებოდ იმასაც ვიტყვი, რომ ჩვენი სკოლის მოსწავლეებისთვის ჯანსაღი საკვები ძალიან მნიშვნელოვანი იქნება. ჩვენ თვითონ შევისყიდით საკვებს და გვექნება სპეციალური მინი-ლაბორატორია ჩვენთანაც და შემსყიდველებთანაც. სწავლის კუთხით კი, თავისთავად, ფინური მოდელი ეჭვს არ ტოვებს, რომ მსოფლიოში წამყვანია. ამასთანავე, მაქსიმალურად გვინდა მშობელთა ჩართულობა, დირექტორთა საბჭოშიც იქნებიან მათი წარმომადგენლები. სკოლას ეყოლება დამოუკიდებელი დირექტორებიც, ეს მნიშვნელოვანია, რადგან ის არ იქნება მოგებაზე ორიენტირებული, როგორც აქციონერი. დამოუკიდებელი დირექტორის ფუნქციაა, ყველაფერი სტანდარტების მიხედვით აკონტროლოს, რომ სკოლა მარტო მოგებაზე არ იყოს ორიენტირებული. ეს თავიდანვე ჩავდეთ ჩვენს პროექტში, რადგან იქ, სადაც ბავშვები და განათლებაა, ჩემთვის პირადად, თუნდაც როგორც აქციონერისთვის, მოგება ნაკლებად მნიშვნელოვანია. სკოლის გახსნისთანავე, ჩვენ ღია ვიქნებით ნებისმიერი ინვესტორისთვის. ბათუმისა და და ქუთაისის შემდეგ სხვებსაც დაველოდებით, თუკი ამის სურვილი გაჩნდება. ჩვენი კომპანია ბევრ გრძელვადიან პროექტს ავითარებს და სურვილი გვაქვს, მთელი ქვეყნის მოსახლეობამ მიიღოს მონაწილეობა. მათგანაც მაქსიმალურად მივიღებთ შემოთავაზებებს, რადგან ეს მხოლოდ ჩვენი კი არა, ქვეყნის პროექტია.“ — ამბობს აიეტ კუკავა.
ასეთია ფინური სკოლის იდეის ძირითადი აქცენტები, რომელმაც კომპანიის მიერ განხორციელებული საქმიანობა გადაფარა და საზოგადოების ყურადღება მიიპყრო. საგურამოდან ფინური სკოლის მოდელამდე ჰოლდინგს ძალიან დიდი და მნიშვნელოვანი გზა აქვს გასავლელი, საინტერესოა ისიც, თუ როგორ მიიღებს ქართული საზოგადოება გულუხვი ინვესტორის ასეთ სარფიან შემოთავაზებას, ქართულ საგანმანათლებლო სივრცეში მინი-ფინური მოდელის დანერგვის თაობაზე.
ლალი ჯელაძე