4 მარტი, სამშაბათი, 2025

ქალ პერ­სო­ნაჟ­თა ხვედ­რი ქარ­თულ ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ში

spot_imgspot_img

ნინო დოლენჯაშვილი

გო­გი­ტა კიკ­ნა­ძის სა­ხ. თბი­ლი­სის №182 სა­ჯა­რო სკო­ლის ქარ­თუ­ლი ენი­სა და ლი­ტე­რა­ტუ­რის წამ­ყ­ვა­ნი პე­და­გო­გი

პავ­ლე მო­ცი­ქუ­ლის სიტყ­ვებ­ში გა­ლა­ტელ­თა მი­მართ ხაზ­გას­მუ­ლია, რომ „აღარ არის არც მდედ­რი და არც მამ­რი, რად­გან ყვე­ლა­ნი ერ­თ­ნი ხართ იესო ქრის­ტე­ში“. სა­ინ­ტე­რე­სოა, რამ­დე­ნად გა­მარ­თ­ლ­და ეს მო­წო­დე­ბა კა­ცობ­რი­ო­ბის­თ­ვის. სამ­წუ­ხა­როდ, მუდ­მი­ვად მიჯ­ნავ­და კაც­თა მოდ­გ­მა ერ­თ­მა­ნეთს სქე­სის ნიშ­ნით, თუმ­ცა მთა­ვა­რი და­ნა­შა­უ­ლი ფუნ­ქ­ცი­ა­თა გა­და­ნა­წი­ლე­ბა იყო, რა­მაც სა­უ­კუ­ნე­თა გან­მავ­ლო­ბა­ში ქა­ლის რო­ლის დაკ­ნი­ნე­ბა სცა­და. ქა­ლის უმ­თავ­რეს ფუნ­ქ­ცი­ად სამ­ყა­როს გამ­რავ­ლე­ბის და­სა­ხე­ლე­ბამ, თით­ქოს, სა­ზო­გა­დო საქ­მეს ჩა­მო­ა­შო­რა, მაგ­რამ ყვე­ლა ეპო­ქას ჰყავ­და გა­მორ­ჩე­უ­ლი ქა­ლე­ბი, რომ­ლე­ბიც, ამ ფუნ­ქ­ცი­ის გარ­და, სა­ზო­გა­დო საქ­მე­ე­ბით ტვირ­თავ­დ­ნენ სა­კუ­თარ მი­სი­ას.

და­სა­ფიქ­რე­ბე­ლია, რო­გორ აისა­ხა ქარ­თულ მწერ­ლო­ბა­ში ქა­ლის გაზ­რ­დი­ლი რო­ლი თუ მო­პო­ვე­ბუ­ლი უფ­ლე­ბე­ბი. პირ­ველ რიგ­ში, უნ­და გა­ვიხ­სე­ნოთ ქმრის­გან და­ჩაგ­რუ­ლი შუ­შა­ნი­კი, რო­მე­ლიც სა­ზო­გა­დო საქ­მეს ემ­სა­ხუ­რე­ბა მა­შინ, რო­დე­საც „სათ­ნოდ მყო­ფი“ ერის­კა­ცი ყვე­ლა­სა და ყვე­ლა­ფერს წი­რავს. რო­გორ შე­იძ­ლე­ბა ასეთ გა­რე­მო­ში და­ამ­კ­ვიდ­რო სა­კუ­თა­რი პრინ­ცი­პე­ბი, თუმ­ცა სწო­რედ ის მო­ცე­მუ­ლო­ბა, რომ მი­ზან­თ­რო­პი კა­ცის გა­რე­მო მას, რო­გორც ქალს, არე­ალ­სა და თა­ვი­სუფ­ლე­ბას უზღუ­დავ­და, უფ­რო მძაფ­რ­დე­ბა „სამ­გ­ზის სა­ნატ­რე­ლის“ სურ­ვი­ლი, იბ­რ­ძო­ლოს თუნ­დაც მსხვერ­პ­ლის ფა­სად, რა­თა ერ­თხელ და სა­მუ­და­მოდ აღარ იყოს „თვალ­ღე­ბა“, ქა­ლი­სა და კა­ცის გარ­ჩე­ვა. პუ­რო­ბის ეპი­ზო­დიც ცხად­ყოფს იმ სტე­რე­ო­ტი­პულ და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბას, რო­მე­ლიც ქალს კრი­ტი­კულ გა­რე­მო­ე­ბა­ში ემო­ცი­ურ მოქ­მე­დე­ბა­საც კი უკ­რ­ძა­ლავს. მთა­ვა­რი კი „ქრის­ტეს სძა­ლი“ დე­დოფ­ლის­თ­ვის სა­კუ­თა­რი თა­ვი­სუფ­ლე­ბი­სა და შე­უ­ვა­ლო­ბის დამ­ტ­კი­ცე­ბაა, უდი­დე­სი მსხვერ­პ­ლის ფა­სად რომ ამ­კ­ვიდ­რებს. ქალ­თა გაზ­რ­დი­ლი უფ­ლე­ბე­ბის გაცხა­დე­ბაა, ერ­თი შე­ხედ­ვით, ფა­სე­უ­ლო­ბა­თა ტრაქ­ტა­ტი „ვეფხის­ტყა­ო­სა­ნი“. რამ­დე­ნად გვარ­წ­მუ­ნებს პო­ე­მა და­საწყის­ში­ვე ნათ­ქ­ვა­მი სტრი­ქო­ნის – „ლეკ­ვი ლო­მი­სა სწო­რია, ძუ იყოს, თუნ­და ხვა­დია?“ ჭეშ­მა­რი­ტე­ბას. საკ­მა­რი­სია ეს უფ­ლებ­რი­ვი თა­ნას­წო­რო­ბა მხო­ლოდ სიტყ­ვით გაჟ­ღერ­დეს, საქ­მემ კი ეჭ­ვის გა­რე­შე იარ­სე­ბოს. უდა­ვოა, რომ უდი­დე­სი მსხვერ­პ­ლის ფა­სად ამ­კ­ვიდ­რე­ბენ ავ­ტო­ნო­მი­ას პერ­სო­ნა­ჟი ქა­ლე­ბი. არც პრობ­ლე­მუ­რი სა­კითხის გა­დამ­წყ­ვეტ მე­ფეს გაჰ­ფან­ტ­ვია ბო­ლომ­დე ეჭ­ვი, რო­მე­ლიც ათ­ქ­მე­ვი­ნებს: „კა­ცი არ არის, სით­გან­ცა საბ­რ­ძა­ნე­ბე­ლი ჩე­მია, რო­მე მას ჩემ­გან ეს­წავ­ლ­ნეს სა­მა­მა­ცო­ნი ზნე­ნია“. ნეს­ტა­ნი ყვე­ლა­ზე მე­ტად ქმნის ქა­ლის რე­ვო­ლუ­ცი­ურ და თვით­მ­ყო­ფად სა­ხეს. მე­ტიც, ის ქმნის ტა­რი­ე­ლის სა­ხეს, რა­ინ­დულ მო­რალს არა­ერ­თხელ რომ ამ­ტ­კი­ცე­ბი­ნებს. სწო­რედ ქალ­თან არის და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი სა­ზო­გა­დო პრო­ცე­სე­ბის მარ­თ­ვა ინ­დო­ეთ­ში. ხა­ტა­ე­თის, რო­გორც სა­ხა­რა­ჯო ქვეყ­ნის, დაპყ­რო­ბის ბრძა­ნე­ბა, ხომ, წმინ­და სა­ხელ­წი­ფო მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბის აქ­ტია, ქვეყ­ნის ეკო­ნო­მი­კურ სი­ჯან­სა­ღე­ზე მორ­გე­ბუ­ლი. ეს ნა­ბი­ჯი კი ნეს­ტა­ნის სა­ო­ცარ ქა­ლურ ალ­ღოს ავ­ლენს, სხარ­ტად და პრაგ­მა­ტუ­ლად იმოქ­მე­დოს. „მარ­თა­ლი სა­მარ­თ­ლის“ აღ­ს­რუ­ლე­ბაც ხომ მი­სი „არა­დედ­ლუ­რი“ ქცე­ვის გა­მო­ხა­ტუ­ლე­ბაა, რაც მი­სი­ვე მხრი­დან სტე­რე­ო­ტი­პუ­ლი აზ­როვ­ნე­ბის გა­მო­ძა­ხი­ლია: „მიბ­რ­ძა­ნა, თუ: „ხამს დი­ა­ცი დი­ა­ცუ­რად საქ­მე დედ­ლად“. ასე რომ, ყვე­ლა­ზე გამ­ბე­და­ვი ქა­ლე­ბიც კი გრძნო­ბენ ში­ნა­გან უხერ­ხუ­ლო­ბას სუს­ტი სქე­სის გა­მო: „თუ­ცა მარ­თებს დე­და­კაც­სა მა­მა­ცი­სა დი­დი კრძალ­ვა“. მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ და­ვა­რი პრინ­ცი­პულ და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბას ავ­ლენს სა­ზო­გა­დო სა­კითხე­ბის მი­მართ, ვერც ის იქ­ნე­ბა გა­რე­მო­ე­ბა­ზე ამაღ­ლე­ბუ­ლი, რად­გან თვით­მ­კ­ვ­ლე­ლო­ბა ვერ და­სა­ხელ­დე­ბა გა­რე­მო­ე­ბა­ზე გა­მარ­ჯ­ვე­ბად. ვერც „ბინ­დის­გ­ვა­რი სოფ­ლის“ მკვიდ­რი ფატ­მა­ნი იცავს სა­კუ­თარ პრინ­ცი­პებს, რად­გან კონ­კ­რე­ტუ­ლი გა­რე­მოს მდა­რე სი­ნამ­დ­ვი­ლე საყ­რ­დენს აც­ლის. მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ გა­რე­მო სჩაგ­რავთ ამ ადა­მი­ა­ნებს, ისი­ნი სწო­რედ მას­ზე იმარ­ჯ­ვე­ბენ. ძი­ე­ბი­სა თუ ბრძო­ლის გზა­ზე გან­ც­დი­ლი მათ ნე­ბის­ყო­ფას ამოწ­მებს.

ქარ­თულ ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ში, თით­ქოს, ცალ­კე სამ­ყა­როს ქმნი­ან ოთა­რა­ანთ ქვრი­ვი და თავ­საფ­რი­ა­ნი დე­და­კა­ცი. „საქ­მით მეტყ­ვე­ლი სუ­ლის“ ადა­მი­ა­ნებს, პირ­ველ რიგ­ში, ტრა­დი­ცი­უ­ლი ფუნ­ქ­ცია აქვთ შე­სას­რუ­ლე­ბე­ლი ქა­ლი­სა. რო­გორ მო­იქ­ცე­ოდ­ნენ, ცხოვ­რე­ბას ასე რომ არ გა­ე­წი­რა.იქ­ნებ, ამ შემ­თხ­ვე­ვა­შიც გა­რე­მო აიძუ­ლებთ, ასე იმოქ­მე­დონ. ცხა­დია, არა. მა­თი სა­ზო­მი ადა­მი­ა­ნო­ბი­სა ღირ­სე­ბაა, უმ­თავ­რე­სი ფუნ­ქ­ცია კი სა­ზო­გა­დო საქ­მე­ში შვი­ლე­ბის სწო­რი აღ­ზ­რ­დაა, რად­გან სწო­რედ მო­მა­ვალ თა­ო­ბა­ზეა დამ­ყა­რე­ბუ­ლი ქვეყ­ნის მო­მა­ვა­ლი.

დე­და­კა­ცო­ბის ტვირ­თი ხომ არ მო­ი­აზ­რებს გა­ორ­მა­გე­ბულ ვალ­დე­ბუ­ლე­ბას ოთა­რა­ანთ ქვრი­ვი­სა თუ თავ­საფ­რი­ა­ნი დე­და­კა­ცის­თ­ვის. რა ღი­რე­ბუ­ლე­ბებ­სა და პრინ­ცი­პებს ამ­კ­ვიდ­რე­ბენ ეს ქა­ლე­ბი? ისი­ნი ცხოვ­რე­ბის არც ერთ ას­პა­რეზს არ ჩა­მორ­ჩე­ბი­ან. მე­ტიც, ქვრი­ვის „მახ­ვილ­ზე გან­მ­კუ­ე­თელ სიტყ­ვას“ გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ფუნ­ქ­ცია აქვს – ერ­თი, რომ სა­ზო­გა­დო­ე­ბა გა­მო­აფხიზ­ლოს, მე­ო­რე ცხოვ­რე­ბის სწო­რად და რა­ცი­ო­ნა­ლუ­რად მარ­თ­ვა ას­წავ­ლოს. რას გრძნობ­და ელი, ასუ­ლი გორ­დე­ლი­ა­ნე­ბი­სა მა­შინ, რო­ცა არა­ერ­თხელ ღირ­სე­ბა­აყ­რი­ლი, სწო­რედ შუ­ა­გულ ევ­რო­პა­ში იტყო­და მთა­ვარ სათ­ქ­მელს ქარ­თუ­ლი კულ­ტუ­რი­სა და ქარ­თ­ვე­ლი ერის გა­მორ­ჩე­უ­ლო­ბა­ზე, პა­სუ­ხი იქ­ნე­ბო­და სწო­რედ ისე­თი, რო­გო­რიც იმა­ვე სა­უ­კუ­ნე­ში გა­ლაკ­ტი­ონ­მა თქვა: „არ­სად ისე არ მღე­რი­ან, რო­გორც აქ, ამ ქვე­ყა­ნა­ში“. ელის ექ­ს­ცენ­ტ­რი­უ­ლი სცე­ნა – კა­ბა­რე იცეკ­ვოს, სწო­რედ ქარ­თუ­ლი კულ­ტუ­რის დე­მონ­ს­ტ­რი­რე­ბაა ცი­ვი­ლი­ზე­ბუ­ლი სამ­ყა­როს­თ­ვის. ქარ­თ­ვე­ლი ქა­ლის ამა­ყად ნათ­ქ­ვა­მი სიტყ­ვა სწო­რედ სამ­შობ­ლოს­თან წილ­ნა­ყა­რი მოქ­მე­დე­ბაა, ქარ­თუ­ლი ხა­სი­ა­თი­სა და ღირ­სე­ბის დას­ტუ­რია, რაც იმ­გ­ვარ სი­ცოცხ­ლე­ზე უარის თქმას გუ­ლის­ხ­მობს, მო­რა­ლურ სიკ­ვ­დილს რომ ჰგავს. რამ­დე­ნად შე­იძ­ლე­ბა გა­ნა­სა­ხი­ე­რებ­დეს ქარ­თუ­ლი ჯი­შის გა­მოვ­ლი­ნე­ბას ყაფ­ლა­ნიშ­ვი­ლის გვა­რის უკა­ნა­საკ­ნე­ლი შთა­მო­მა­ვა­ლი, რო­მელ­საც მწე­რა­ლი გა­მო­არ­ჩევს თა­ვი­სი ზრდი­ლო­ბით, სი­ნა­ტი­ფით. ამ მშვე­ნი­ე­რე­ბის მიღ­მა სა­ო­ცა­რი ინ­ს­ტინ­ქ­ტი და რე­ა­ლო­ბის გან­ჭ­ვ­რე­ტის უნა­რი იკითხე­ბა. მარ­გო უნი­ა­თო „ქუ­რუ­მის“ მაფხიზ­ლე­ბე­ლი ხმაა, რაც არ აღ­მოჩ­ნ­და საკ­მა­რი­სი, ეროვ­ნუ­ლი სხე­უ­ლი გა­და­ერ­ჩი­ნა. „დე­და­კა­ცი ბა­ღი ხარ, თუ არ მორ­წყე, გახ­მე­ბა“ – მი­ზან­თ­რო­პი კა­ცის­გან გაჟ­ღე­რე­ბულ სიტყ­ვებ­ში ნამ­დ­ვი­ლად ჩანს სა­ბე­დის­წე­რო შე­დე­გი მშვე­ნი­ე­რი ჯი­შის დამ­ცი­რე­ბი­სა. ასე­თი შე­საძ­ლებ­ლო­ბა კი მა­შინ ჩნდე­ბა, რო­დე­საც ქა­ლის წი­ნა­აღ­მ­დეგ სამ­ყა­რო აჯან­ყ­დე­ბა, რო­ცა გა­რე­მო­ე­ბა მარ­გი­ნა­ლი­ზა­ცი­ის პრო­ცესს იწყებს მის წი­ნა­აღ­მ­დეგ, ქა­ლი კი „მხნედ“ მი­ით­ვ­ლის „და­მოკ­ლეს მახ­ვილს“ ყვე­ლა ეპო­ქა­ში…

spot_img

მკითხველთა კლუბი

წიგ­ნი, რო­მე­ლიც ეძღ­ვ­ნე­ბა წიგ­ნებს

მაკა ლდოკონენი     რას იტყო­დით ისეთ წიგ­ნ­ზე, რო­მელ­შიც ერ­თად იქ­ნე­ბო­და თავ­მოყ­რი­ლი ამ­ბე­ბი ბავ­შ­ვე­ბი­სა და მო­ზარ­დე­ბის­თ­ვის გან­კუთ­ვ­ნი­ლი წიგ­ნე­ბის შე­სა­ხებ, ამ წიგ­ნე­ბის და­წე­რი­სა და გა­მო­ცე­მის თავ­გა­და­სა­ვალ­საც მი­ა­დევ­ნებ­დით თვალს,...

ბლოგი

„დე­და­ზე მე ისე­თი რა უნ­და ვთქვა?!“

„დე­და­ზე მე ისე­თი რა უნ­და ვთქვა, მაგ­რამ ჩე­მი მო­სა­ყო­ლი მა­ინც უნ­და მოვ­ყ­ვე,“ — ასე იწყე­ბა რე­ზო ინა­ნიშ­ვი­ლის ნო­ვე­ლა „მე დე­და­ზე ისე­თი რა უნ­და ვთქვა“....

კულტურა

მწე­რა­ლი, რო­მე­ლიც ფრა­ზის მე­ლო­დი­ას აყუ­რა­დებ­და

ინტერვიუ მწერლის მეუღლესთან, მთარგმნელთან და ლიტერატორთან     ინტერვიუ 16 წლის წინ, 2009 წლის 10 თე­ბერ­ვალს, გარ­და­იც­ვა­ლა მწე­რა­ლი ნუგ­ზარ შა­ტა­ი­ძე. გა­სულ წელს გა­მომ­ცემ­ლო­ბა „ინ­ტე­ლექ­ტ­მა“ სე­რი­ა­ში „გორ­გი­ლა­ძის აუტა­ნე­ლი სიმ­სუ­ბუ­ქე“...

უმაღლესი განათლება

ბათუმის უმაღლესი საზღვაო საინჟინრო სასწავლებელი ანრი

შპს ბათუმის უმაღლესი საზღვაო საინჟინრო სასწავლებელი ანრი (ბუსსს ანრი), 20 წელიწადზე მეტია, ემსახურება საზღვაო განათლებას და მეზღვაურთა წვრთნას. სასწავლებელი, ეფუძნება რა პროფესიული განათლების, ასევე მეზღვაურთა...

პროფესიული განათლება

მო­ლო­დი­ნი გვაქვს, აღ­ნიშ­ნუ­ლი რე­გუ­ლა­ცი­ე­ბი პრო­ფე­სი­ულ გა­ნათ­ლე­ბა­ში მა­ღა­ლი კვა­ლი­ფი­კა­ცი­ის მქო­ნე მას­წავ­ლე­ბელ­თა მო­ზიდ­ვას...

გა­მოქ­ვეყ­ნ­და პრო­ფე­სი­უ­ლი გა­ნათ­ლე­ბის მას­წავ­ლებ­ლის საქ­მი­ა­ნო­ბის მა­რე­გუ­ლი­რე­ბე­ლი ჩარ­ჩო, რო­მელიც ახა­ლი გა­მოწ­ვე­ვაა სის­ტე­მის­თ­ვის და ხა­რის­ხის გან­ვი­თა­რე­ბა­ზე ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი ეტა­პი­ცაა. დე­ტა­ლუ­რად დო­კუ­მენ­ტის ში­ნა­არ­ს­სა და სის­ტე­მის მას­წავ­ლე­ბელ­თა კა­რი­ე­რუ­ლი...
მსგავსი სიახლეები