31 მარტი, ორშაბათი, 2025

ქა­ლი მწერ­ლე­ბის სათ­ქ­მე­ლი თა­ნა­მედ­რო­ვე სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში

spot_imgspot_img

ნეს­ტან ნე­ნე კვი­ნი­კა­ძის „პუ­ლო­ვერ­ში“

⇒ ნა­ნა აბუ­ლა­ძის „ორი­ვე სქე­სი“

 

 

 

1928 წელს ვირ­ჯი­ნია ვულ­ფი კემ­ბ­რი­ჯის პირ­ველ ქალ­თა კო­ლე­ჯებ­ში მი­იწ­ვი­ეს. ნი­უნ­ჰე­მის და გირ­ტო­ნის სას­წავ­ლებ­ლებ­ში მას ქალ მწერ­ლებ­ზე უნ­და ესა­უბ­რა, მაგ­რამ ეს რთუ­ლი მი­სია აღ­მოჩ­ნ­და. იმ პე­რი­ოდ­ში ქა­ლე­ბის ხმა ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ში იშ­ვი­ა­თად ის­მო­და, ვულ­ფი კი, შე­იძ­ლე­ბა ით­ქ­ვას, გა­მო­ნაკ­ლი­სად რჩე­ბო­და, რო­მელ­მაც შეძ­ლო ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ში თა­ვი­სი ად­გი­ლი და­ემ­კ­ვიდ­რე­ბი­ნა.

ჩნდე­ბო­და შე­კითხ­ვა: რა­ტომ არ ჩან­დ­ნენ ქა­ლე­ბი ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ში?

სწო­რედ ამ შე­კითხ­ვის პა­სუ­ხად და­ი­წე­რა ვულ­ფის ცნო­ბი­ლი ესეი „სა­კუ­თა­რი ოთა­ხი“, რო­მე­ლიც, რო­გორც ამ ტექ­ს­ტის ქარ­თუ­ლად მთარ­გ­მ­ნე­ლი, ლე­ლა სამ­ნი­აშ­ვი­ლი აღ­ნიშ­ნავს, დღე­საც სა­ვალ­დე­ბუ­ლო სა­კითხა­ვად ით­ვ­ლე­ბა ბევრ სკო­ლა­ში, კო­ლეჯ­სა და უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში, მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ და­სავ­ლე­თის ქვეყ­ნებ­ში დღე­ის­თ­ვის ქა­ლე­ბის და მა­მა­კა­ცე­ბის თა­ნას­წო­რო­ბა მე­ტად და­ცუ­ლია, ვიდ­რე ერ­თი სა­უ­კუ­ნის წინ იყო.

ვულ­ფის ესეი ერ­თ­გ­ვარ მა­ნი­ფეს­ტად იქ­ცა, რო­მელ­შიც მან ზე­მოთ დას­მულ შე­კითხ­ვა­ზე ასე­თი პა­სუ­ხი გას­ცა: „სა­ი­მი­სოდ, რომ წე­რა შეძ­ლოს, ქალს უნ­და ჰქონ­დეს ფუ­ლი და სა­კუ­თა­რი ოთა­ხი“. ქარ­თ­ვე­ლი ქა­ლე­ბის­თ­ვის „სა­კუ­თა­რი ოთა­ხის“ ძი­ე­ბა უჩ­ვე­უ­ლო არას­დ­როს ყო­ფი­ლა. ჩვენ ხომ სა­ბა­ზი­სო უფ­ლე­ბე­ბიც ბრძო­ლის შე­დე­გად გვაქვს მო­პო­ვე­ბუ­ლი.

ქარ­თ­ვე­ლი ქა­ლე­ბი გა­მუდ­მე­ბით ითხოვ­დ­ნენ ეკო­ნო­მი­კურ თა­ნას­წო­რო­ბას, წე­რის, დრო­ის ქო­ნის, სა­კუ­თარ თავ­თან მარ­ტო დარ­ჩე­ნი­სა და გა­დარ­ჩე­ნის უფ­ლე­ბას. ქა­ლე­ბი სა­კუ­თა­რი ხმის, პი­როვ­ნე­ბის, ნი­ჭის გა­მო­ხატ­ვას ითხოვ­დ­ნენ, და ამ ბრძო­ლის პა­რა­ლე­ლუ­რად, ვინ იცის, რამ­დე­ნი და­კარ­გა ქვე­ყა­ნამ, რო­ცა მა­თი შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბი არ გა­მო­ი­ყე­ნა.

XIX-XX სა­უ­კუ­ნე­ებ­ში ჩვენ გვყავ­და შე­სა­ნიშ­ნა­ვი მწე­რა­ლი ქა­ლი, ფე­მი­ნის­ტი და სა­ზო­გა­დო მოღ­ვა­წე, ეკა­ტე­რი­ნე გა­ბაშ­ვი­ლი, რომ­ლის სა­ზო­გა­დო საქ­მი­ა­ნო­ბა და შე­მოქ­მე­დე­ბა ქა­ლებს და მა­თი გა­უ­საძ­ლი­სი პი­რო­ბე­ბის მხი­ლე­ბას ეძღ­ვ­ნე­ბა. „მაგ­და­ნას ლურ­ჯა­სა“ და „თი­ნას ლე­კურ­თან“ ერ­თად ეკა­ტე­რი­ნე გა­ბაშ­ვი­ლი ავ­ტო­რია ავ­ტო­ბი­ოგ­რა­ფი­უ­ლი პი­ე­სი­სა „ფრთებ­დაგ­ლე­ჯი­ლი“, რო­მელ­შიც სას­ტი­კა­დაა მხი­ლე­ბუ­ლი ქა­ლის ბე­დი პატ­რი­არ­ქა­ლურ გა­რე­მო­ში, სა­დაც შე­მოქ­მედ ქა­ლებს ყო­ველ ფე­ხის ნა­ბიჯ­ზე ფრთებს აჭ­რი­ან და არას­დ­როს უტო­ვე­ბენ დროს, ად­გილს, სურ­ვილ­სა და ენერ­გი­ას, რა­თა წე­რონ.

ქე­თოს, პი­ე­სის პრო­ტა­გო­ნისტ მწე­რალ ქალს თა­ვი­სი რე­დაქ­ტო­რი (სა­გუ­ლის­ხ­მოა, რომ რე­დაქ­ტო­რი კა­ცია) ახა­ლი მოთხ­რო­ბის გა­საც­ნო­ბად სახ­ლ­ში სტუმ­რობს. მას შემ­დეგ, რაც რე­დაქ­ტო­რი ხე­დავს, რო­გორ აჭ­რი­ან ფრთებს მწე­რა­ლი ქა­ლის აღ­მაფ­რე­ნას ყო­ველ ფე­ხის ნა­ბიჯ­ზე, ქე­თოს ეუბ­ნე­ბა, თქვენ­გან წე­რა კი არა, სუნ­თ­ქ­ვა და სი­ცოცხ­ლეც კი დი­დი გმი­რო­ბაა, დე­და­კა­ცი მარ­თ­ლაც რომ ხელ­ფეხ­შეკ­რუ­ლი მო­ნაა, უგ­ზო, უკ­ვა­ლო და უმ­წეოო. „მაგ­რამ მით უფ­რო გმარ­თებთ ბრძო­ლა, ბრძო­ლა სა­ში­ნე­ლი, მედ­გა­რი, თა­ვი­სუფ­ლე­ბის მო­სა­პო­ვებ­ლად“, – ეუბ­ნე­ბა ის ქე­თოს.

ასეც ხდე­ბო­და.

ქარ­თ­ველ­მა ქა­ლებ­მა, მსოფ­ლი­ოს სხვა ქა­ლე­ბის მსგავ­სად, ბევ­რი იბ­რ­ძო­ლეს, რა­თა ეწე­რათ და სა­კუ­თა­რი უნა­რე­ბი ყვე­ლას­თ­ვის თვალ­სა­ჩი­ნო გა­ე­ხა­დათ. ამი­ტომ, ის წიგ­ნე­ბი, რომ­ლებ­საც ქა­ლე­ბი ჩვენს ქვე­ყა­ნა­ში აქ და ახ­ლა წე­რენ, თავ­გან­წი­რუ­ლი ბრძო­ლის შე­დე­გია; იმის შე­დე­გია, რომ ეკა­ტე­რი­ნე გა­ბაშ­ვი­ლი, მა­რი­ჯა­ნი, კა­ტო მი­ქე­ლა­ძე, ბარ­ბა­რე ჯორ­ჯა­ძე და მათ­თან ერ­თად კი­დევ ბევ­რი მა­მა­ცი ქა­ლი არ და­ნებ­და, იბ­რ­ძო­ლა და იბ­რ­ძო­ლა არა მხო­ლოდ პი­რა­დი, არა­მედ სხვა ქა­ლე­ბის უფ­ლე­ბე­ბის­თ­ვის.

მო­მავ­ლის ქა­ლე­ბის­თ­ვის იბ­რ­ძო­ლა.

რო­ცა თა­ნა­მედ­რო­ვე ქა­ლი ავ­ტო­რე­ბის წიგ­ნებს ვეც­ნო­ბი, ვკითხუ­ლობ მათ მხატ­ვ­რულ თუ დო­კუ­მენ­ტურ პრო­ზას, კრი­ტი­კა­სა და პუბ­ლი­ცის­ტურ წე­რი­ლებს, მიჩ­ნ­დე­ბა გან­ც­და, რომ ისი­ნი მად­ლი­ე­რე­ბი არი­ან იმ ქა­ლე­ბის, რომ­ლებ­მაც მათ გზას საგ­რ­ძ­ნობ­ლად ბევ­რი ეკა­ლი და სუს­ხი ჩა­მო­ა­ცი­ლეს.

ამ სტა­ტი­ა­ში ორი თა­ნა­მედ­რო­ვე ქარ­თ­ვე­ლი ქა­ლი მწერ­ლის – ნეს­ტან ნე­ნე კვი­ნი­კა­ძი­სა და ნა­ნა აბუ­ლა­ძის – ტექ­ს­ტებ­ზე დაკ­ვირ­ვე­ბით ვიმ­ს­ჯე­ლებთ, რა­ზე წე­რენ ბრძო­ლა­გა­მოვ­ლი­ლი ქა­ლე­ბის ტრა­დი­ცი­ე­ბის გამ­გ­რ­ძე­ლე­ბე­ლი ქა­ლე­ბი აქ და ახ­ლა, რა არის მა­თი ფიქ­რის მთა­ვა­რი წყა­რო, მა­თი ინ­ტე­რე­სის სა­გა­ნი.

 

ნეს­ტან ნე­ნე კვი­ნი­კა­ძე

„პუ­ლო­ვერ­ში“

 

 

ნეს­ტან ნე­ნე კვი­ნი­კა­ძის „პუ­ლო­ვერ­ში“ ესე­ი­ებ­სა და პუბ­ლი­ცის­ტურ წე­რი­ლებს აერ­თი­ა­ნებს. ამ წიგ­ნ­ში ხში­რად გა­ი­ელ­ვე­ბენ ქა­ლე­ბი, მა­თი ამ­ბე­ბი, მა­თი ბრძო­ლა თუ მათ მი­მართ ჩა­დე­ნი­ლი სი­სას­ტი­კე და ჯერ კი­დევ არ­სე­ბუ­ლი უთა­ნას­წო­რო­ბის შეგ­რ­ძ­ნე­ბა; აქ ასე­ვე შევ­ხ­ვ­დე­ბით გა­ლაკ­ტი­ონს, რო­მელ­ზეც ნეს­ტან ნე­ნე კვი­ნი­კა­ძე ისე ელ­ვა­რედ წერს, წახ­ვალ-წა­მოხ­ვალ, ამ ემო­ცი­ას ვე­რას­დ­როს და­ი­ვიწყებ, არ გა­ფერ­მ­კ­რ­თალ­დე­ბა. აქ არა­ფე­რია ყალ­ბი, რად­გან ყვე­ლა სიტყ­ვა, შეგ­რ­ძ­ნე­ბა და ამ­ბა­ვი – ყვე­ლა­ფე­რი მწე­რა­ლი ქა­ლის თავ­გა­და­სა­ვა­ლია და ბევრ რა­მე­ზე სწო­რედ იმი­ტომ და­ფიქ­რ­და, რომ ქა­ლია.

ნეს­ტან ნე­ნე კვი­ნი­კა­ძე წერს ყვე­ლა­ფერ­ზე, რაც კი ჩვენს დღის წეს­რიგს გან­საზღ­ვ­რავს; წერს ცუდ დრო­ზე პო­ე­ზი­ის­თ­ვის, ცუდ დრო­ზე სუნ­თ­ქ­ვის­თ­ვის, ცუდ დრო­ზე ქა­ლე­ბის­თ­ვის, ბავ­შ­ვე­ბის­თ­ვის, გა­ნათ­ლე­ბის­თ­ვის, ბედ­ნი­ე­რე­ბის­თ­ვის, მაგ­რამ კარგ დრო­ზე ფე­მი­ცი­დის­თ­ვის, სი­ღა­რი­ბის­თ­ვის, დიქ­ტა­ტუ­რის­თ­ვის… წერს პო­ლი­ტი­კა­ზე, რო­მე­ლიც გა­და­ჯაჭ­ვუ­ლია ჩვენს ბედ­ზე, იმა­ზე, რო­გო­რი იქ­ნე­ბა კი­ნო და იქ­ნე­ბა თუ არა იგი სა­ერ­თოდ; რო­გო­რი იქ­ნე­ბა ლი­ტე­რა­ტუ­რა და იქ­ნე­ბა თუ არა სა­ერ­თოდ, ნუ­თუ კვლავ რკი­ნის ფარ­და ჩა­მო­ე­ფა­რე­ბა ჩვენ­სა და და­ნარ­ჩენ მსოფ­ლი­ოს შო­რის, თუ ამ ყვე­ლაფ­რის მი­უ­ხე­და­ვად არ წა­ვალთ, არ დავ­თ­მობთ ჩვენს ბრძო­ლით მო­ტა­ნილ ქვე­ყა­ნას?

„დი­ა­სახ­ლი­სო­ბა და პრო­ფე­სი­უ­ლი საქ­მე ერ­თ­მა­ნეთს ახ­რ­ჩობს. ჭურ­ჭელს ვრეცხავ და მო­გო­ნე­ბებს და­მამ­შ­ვი­დე­ბე­ლი აბე­ბი­ვით ვიყ­რი პირ­ში. ყვე­ლა­ზე ბურ­ჟუ­ა­ზი­ულ, ყვე­ლა­ზე გა­მომ­წ­ვევ მო­გო­ნე­ბებს ვე­ქა­ჩე­ბი“;

„კექსს ვაცხობ. ბე­ბი­ა­ჩემ­მა თი­ნა დე­მეტ­რა­ძემ ათო­ბით წე­ლი გა­ა­ტა­რა სამ­ზა­რე­უ­ლო­ში, და სამ­ზა­რე­უ­ლო აქ­ცია ბრძო­ლის მე­თო­დად. ეს იყო მი­სი მთა­ვა­რი და მყა­რი მო­ე­და­ნი. მე ორი თვეც ვერ გავ­ძე­ლი“;

„ეზო­ში ვარ­დებ­მა იფეთ­ქა. მარ­თა­ლია, ეს იზო ბე­ბი­ას დარ­გუ­ლი ყვა­ვი­ლე­ბია, მაგ­რამ მე ერიკ რო­მე­რის ვარ­დებს ვე­ძა­ხი. მის ფილ­მებ­ში ჩნდე­ბი­ან ასე­თი ფე­რის ვარ­დე­ბი. მა­კა­რონს მხი­ა­რუ­ლად ვხარ­შავ, რად­გან მო­ვას­წა­რი ტექ­ს­ტის მომ­ზა­დე­ბა – რო­გო­რია სამ­ყა­როს მხატ­ვ­რუ­ლად და­უფ­ლე­ბის ცდა?“

ახ­ლა კი ყუ­რი და­ვუგ­დოთ ერ­თი სა­უ­კუ­ნის წინ და­წე­რილ ტექსტს, რო­მე­ლიც ეკა­ტე­რი­ნე გა­ბაშ­ვილს ეკუთ­ვ­ნის: „ყო­ველ­გ­ვარ თა­ვი­სუფ­ლე­ბას მოკ­ლე­ბუ­ლი ვი­ყა­ვი. მე არ და­უ­მორ­ჩილ­დი სა­ზო­გა­დო ხვედრს დე­და­კა­ცი­სას, – ყმო­ბას და თავ­შე­წირ­ვას კე­რი­სას, – ამი­სათ­ვის დი­დი ბრძო­ლა დამ­ჭირ­და, მაგ­რამ ბრძო­ლი­სათ­ვის ცო­ტა­ო­დე­ნი ძა­ლაც შემ­წევ­და… მე იმ ვიწ­რო კედ­ლებს შუა, რო­მელ­საც ოჯა­ხის დი­ა­სახ­ლი­სო­ბას ეძა­ხი­ან და რო­მე­ლიც შთან­თ­ქავს ხოლ­მე ხში­რად დე­და­კა­ცის სუ­ლი­ერ არ­სე­ბას, პა­ტა­რა ჭუჭ­რუ­ტა­ნა გა­უ­კე­თე და იქი­დამ მუ­დამ ყურს ვუგ­დებ­დი და თვალს ვა­დევ­ნებ­დი ჩე­მი ქვეყ­ნის სა­ზო­გა­დო ზრდა­სა და მსვლე­ლო­ბას, შე­ვე­ცა­დე ორი­ო­დე აგუ­რი მა­ინც და­მე­დო იმ წმინ­და სა­ძირ­კ­ველ­ზე…“

დი­ახ, ქა­ლებს ახ­ლაც უწევთ ბრძო­ლა, რა­თა წე­რის­თ­ვის დრო და ენერ­გია იპო­ვონ. იქ­ნებ ეს ბრძო­ლა ახ­ლა მე­ტად უჩი­ნა­რია, უფ­რო მდუ­მა­რე და ნაკ­ლე­ბად ბას­რი, რად­გან სამ­ზა­რე­უ­ლო­სა და სა­კუ­თარ ოთა­ხებს შო­რის მან­ძი­ლი შე­და­რე­ბით დაგ­რ­ძელ­და,  მაგ­რამ არც ისე, რომ ამით კმა­ყო­ფი­ლე­ბის დრო იყოს.

„რა ვქნათ მი­ტა­ცე­ბულ, ჩა­ბე­ტო­ნე­ბულ და გა­და­ღე­ბილ ქვე­ყა­ნა­ში, და­ზა­რა­ლე­ბუ­ლად არ­ც­ნო­ბი­ლი და­ზა­რა­ლე­ბუ­ლე­ბით, ღა­რი­ბი მო­სახ­ლე­ო­ბით და მში­ე­რი ბავ­შ­ვე­ბით სავ­სე, მოკ­ლუ­ლი ცო­ლე­ბის, რუ­სი ჯა­შუ­შე­ბით გა­მო­ძეძ­გილ სა­ხელ­მ­წი­ფო­ში? რო­გორ ვიცხოვ­როთ ძა­ლი­ან პა­ტა­რა ტე­რი­ტო­რი­ა­ზე მე­ტის­მე­ტად დი­დი ტრა­გე­დი­ე­ბით?“

თა­ვის სიტყ­ვა­ში, რო­მე­ლიც ნიუ-იორ­კ­ში,  გა­ე­როს ქალ­თა სტა­ტუ­სის კო­მი­სი­ის 63-ე სე­სი­ის­თ­ვის მო­ამ­ზა­და, ნე­ნე აღ­ნიშ­ნავს, მე და ჩემს კო­ლე­გებს არ შეგ­ვიძ­ლია სი­ღა­რი­ბის დაძ­ლე­ვის პროგ­რა­მა შე­ვად­გი­ნოთ, მაგ­რამ ჩვენ წე­რა შეგ­ვიძ­ლიაო.

წე­რა კი დი­დი იარა­ღია.

ამ იარა­ღის წყა­ლო­ბით შე­გიძ­ლია ას­წავ­ლო მო­მა­ვალ თა­ო­ბას, იმე­დით მაც­ქე­რალ გო­გო­ნებ­სა და ბი­ჭებს, შე­ნი ქვეყ­ნის ის­ტო­რია, მა­მა­ცი ქა­ლე­ბი­სა და კა­ცე­ბის ამ­ბე­ბი მო­უყ­ვე, აგ­რ­ძ­ნო­ბი­ნო, რა­ტომ არას­დ­როს გვნდო­მე­ბია სხვა­გან ცხოვ­რე­ბა, რად­გან „გვიყ­ვარს ჩვე­ნი ცოცხ­ლე­ბიც და მკვდრე­ბიც. ჩვე­ნი იმედ­გაც­რუ­ე­ბე­ბიც და წარ­მა­ტე­ბე­ბიც“; შე­გიძ­ლია ას­წავ­ლო, რა­ტომ გახ­სენ­დე­ბა ყვე­ლა ყო­ფით ამ­ბავ­ზეც კი გა­ლაკ­ტი­ო­ნის ლექ­სე­ბი, მა­ში­ნაც კი, რო­ცა ქვეყ­ნი­დან შორს ხარ, რად­გან სწო­რედ მა­შინ გინ­და გა­ი­მე­ო­რო: „მიყ­ვარს შე­ნი სა­ხე­ლის უცხო­ეთ­ში ხსე­ნე­ბა“; დი­ახ, სწო­რედ ამი­ტომ არ მი­დი­ხარ ქვეყ­ნი­დან, რად­გან „რაღაც დაგ­ვე­მარ­თა, რა­ღაც ძა­ლი­ან დი­დი მოხ­და, რა­მაც მიგ­ვა­ნიშ­ნა, რომ დიდ და უსა­მარ­თ­ლო ცხოვ­რე­ბა­ში, ხელ­მო­ცა­რუ­ლო­ბა­სა და იმედ­გაც­რუ­ე­ბა­ში, ბევრ არა­სა და გუ­ლის­ტ­კე­ნებ­ში, წვი­მა­ში და ქარ­ში მა­ინც ხდე­ბა რა­ღაც, რა­საც ჩვენ­ზე სა­უცხოო ზე­მოქ­მე­დე­ბის ასე­თი ძა­ლა აქვს“ და ეს გა­ლაკ­ტი­ო­ნის პო­ე­ზიაა, რო­მე­ლიც სხვა­გან არ­სად შექ­მ­ნი­ლა, მხო­ლოდ აქ, ჩვენ­თან – სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში.

ესაა ქვე­ყა­ნა, რომ­ლის სა­უ­კე­თე­სო ქა­ლებს საბ­ჭო­თა კავ­ში­რი უფ­რ­თხო­და, რად­გან ასეთ კავ­ში­რებს ყო­ველ­თ­ვის ეში­ნი­ათ ძლი­ე­რი ქა­ლე­ბის; ეში­ნო­დათ, რად­გან ჩვენ­თან ქრის­ტი­ა­ნო­ბაც კი ქალ­მა იქა­და­გა, 1978 წლის 14 აპ­რილს კი, ქარ­თუ­ლი ენის და­სა­ცა­ვად „აი ია“ ქა­ლე­ბის ტუჩ­საცხე­ბით იწე­რე­ბო­და.

„გა­ჭირ­დე­ბა ჩვენ­თან ბრძო­ლა! იქ­ნებ ჩვე­ნი ამოც­ნო­ბაც რთუ­ლი იყოს, რად­გან ამ კარ­ნა­ვალ­ზე ჩვენ იმ მწერ­ლე­ბის ფორ­მებ­ში ვიქ­ნე­ბით, ვინც წლე­ბი და სა­უ­კუ­ნე­ე­ბი გზაჯ­ვა­რე­დინ­ზე ევ­რო­პელ მე­გო­ბარს ელო­და. ვინც მარ­ტო­ო­ბა­ში კვდე­ბო­და, ვინც დახ­ვ­რი­ტეს, ვინც აწა­მეს. ის უიღ­ბ­ლო, ის ენიგ­მუ­რი, ის უოთა­ხო, ის დიდ­გუ­ლი­ა­ნე­ბი, – სიკ­ვ­დი­ლის კი არ მე­ში­ნია, მრცხვე­ნიაო, რომ ამ­ბობ­დ­ნენ; ვის გაწყო­ბილ ლო­გი­ნებ­შიც დღეს ჩვენ ვწე­ვართ და ვერც ჩვენ ვი­ძი­ნებთ“ – აი, ამი­ტომ არ მივ­დი­ვართ ამ ქვეყ­ნი­დან (ემიგ­რან­ტი ქა­ლე­ბის, იძუ­ლე­ბით გაქ­ცე­უ­ლი ქა­ლე­ბის ტვირ­თიც კმა­რა ამის­თ­ვი­სო, წერს ნე­ნე), რად­გან ასე­თი ტრა­დი­ცია გვი­მაგ­რებს ზურგს.

ამ წიგ­ნ­ში ერ­თი ესეია – „გა­მარ­ჯ­ვე­ბუ­ლო, გა­მო­დი“. წა­ი­კითხეთ, და თუ  ცრემ­ლე­ბი თა­ვი­სით არ მო­ძებ­ნი­ან გზას და  დი­დი ხნის გან­მავ­ლო­ბა­ში მათ უნა­ხავ ღაწ­ვებს არ და­სე­რა­ვენ, შე­გიძ­ლი­ათ მი­საყ­ვე­დუ­როთ, რომ მო­გატყუ­ეთ, თუმ­ცა მგო­ნია, რომ ასე არ მოხ­დე­ბა…

წა­ი­კითხეთ და იგ­რ­ძე­ნით, რა­ტომ არ მი­დი­ხართ იმ ქვეყ­ნი­დან, რო­მე­ლიც თქვენ­გან ითხოვს სი­ცოცხ­ლის გა­და­ვა­დე­ბას, მე­რე ცხოვ­რე­ბას, მე­რე ტკბო­ბას, მე­რე სი­ხა­რულს. არ მი­დი­ხართ, რად­გან მწე­რა­ლი ქა­ლი გვახ­სე­ნებს, რომ „ძვირ­ფა­სის­თ­ვის სიკ­ვ­დი­ლიც შე­იძ­ლე­ბა“.

 

ნა­ნა აბუ­ლა­ძე

„ორი­ვე სქე­სი“

 

დი­დი ტრა­დი­ცი­ის მქო­ნე ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი პრე­მია „სა­ბა“ 2023 წელს ნო­მი­ნა­ცი­ა­ში „წლის სა­უ­კე­თე­სო ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი კრი­ტი­კა“ ნა­ნა აბუ­ლა­ძეს და მის წიგნს „ორი­ვე სქე­სი“ გა­და­ე­ცათ. ნა­ნა თა­ვად აღ­ნიშ­ნავს, ეს „სა­ბა“ პი­რა­დად მე კი არა, წიგნს მი­ე­ნი­ჭა, ის იყო აღი­ა­რე­ბა ლი­ტე­რა­ტუ­რის ფე­მი­ნის­ტუ­რი კრი­ტი­კის, რო­გორც ტექ­ს­ტის წა­კითხ­ვის სრუ­ლი­ად ლე­გი­ტი­მუ­რი და სწო­რი მე­თო­დი­სო.

ფე­მი­ნის­ტუ­რი ლი­ტე­რა­ტუ­რათ­მ­ცოდ­ნე­ო­ბა, იგი­ვე ლი­ტე­რა­ტუ­რის ფე­მი­ნის­ტუ­რი კრი­ტი­კა XX სა­უ­კუ­ნის 60-70-იანი წლე­ბი­დან იღებს სა­თა­ვეს. ნა­ნა აბუ­ლა­ძე მი­უ­თი­თებს, რომ პირ­ველ ეტაპ­ზე ფე­მი­ნის­ტუ­რი ლი­ტე­რა­ტუ­რათ­მ­ცოდ­ნე­ო­ბის კვლე­ვის სა­გა­ნი იყო კა­ცი ავ­ტო­რე­ბის ტექ­ს­ტე­ბი და ის, თუ რო­გო­რი იყო კა­ცის თვა­ლით და­ნა­ხუ­ლი ქა­ლი პერ­სო­ნა­ჟე­ბი; ლი­ტე­რა­ტუ­რის ფე­მი­ნის­ტუ­რი კრი­ტი­კის მე­ო­რე ფა­ზამ კი თა­ვის საკ­ვ­ლევ სივ­რ­ცე­ში კა­ცე­ბის ტექ­ს­ტებ­ში პერ­სო­ნა­ჟე­ბად ქცე­ულ ქა­ლებ­თან ერ­თად შე­მო­იყ­ვა­ნა ქა­ლი ავ­ტო­რე­ბი, რომ­ლე­ბიც თა­ვად იყ­ვ­ნენ შე­მოქ­მე­დე­ბი და თა­ვად შე­ეძ­ლოთ ეთ­ქ­ვათ, სი­ნამ­დ­ვი­ლე­ში რო­გო­რია ქა­ლი, რა სურს მას და რა გა­მოწ­ვე­ვე­ბია მის წი­ნა­შე.

ამა­ვე პე­რი­ოდ­ში სა­ფუძ­ვე­ლი ეყ­რე­ბა ფე­მი­ნის­ტურ ნა­რა­ტო­ლო­გი­ას, იმა­ვე ფე­მი­ნის­ტუ­რი თხრო­ბის თე­ო­რი­ას, რო­მე­ლიც ადას­ტუ­რებს, რომ ქა­ლი­სა და კა­ცის თხრო­ბა თუნ­დაც იმი­ტო­მაა გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბუ­ლი, რომ ისი­ნი გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბულ თხრო­ბის ხერ­ხებს მი­მარ­თავენ, ამი­ტომ სიტყ­ვა გენ­დე­რი ტექ­ს­ტის კვლე­ვის პრო­ცეს­ში ისე­თი­ვე აუცი­ლებ­ლო­ბად მი­იჩ­ნი­ეს, რო­გორც, მა­გა­ლი­თად, პერ­სო­ნა­ჟი.

რა თქმა უნ­და, რკი­ნის ფარ­და­ში გახ­ვე­უ­ლი ჩვე­ნი ქვეყ­ნის­თ­ვის საბ­ჭო­თა ეპო­ქა­ში შე­უძ­ლე­ბე­ლი იყო ამ სი­ახ­ლე­ებ­თან ზი­ა­რე­ბა. მე­ტიც – გა­სუ­ლი სა­უ­კუ­ნის მი­მო­ხილ­ვაც კმა­რა იმი­სათ­ვის, რომ დავ­რ­წ­მუნ­დეთ: ბევ­რი არა­ფე­რი იწე­რე­ბო­და ქა­ლე­ბის ბრძო­ლა­ზე, მათ აქ­ტი­ვიზ­მ­ზე, გან­ხილ­ვის სა­გა­ნი არ იყო მათ მი­ერ შექ­მ­ნი­ლი ტექ­ს­ტე­ბი. ასე­თი უყუ­რადღე­ბო­ბა ქა­ლე­ბის შე­მოქ­მე­დე­ბი­სად­მი დღეს საგ­რ­ძ­ნობ­ლად და­იძ­ლია. ახ­ლა უკ­ვე ბევ­რი მკვლე­ვა­რი ცდი­ლობს, ისა­უბ­როს არა მხო­ლოდ უკ­ვე სრუ­ლი­ად დამ­სა­ხუ­რე­ბუ­ლი ად­გი­ლის მქო­ნე ქალ ავ­ტო­რებ­ზე (ეკა­ტე­რი­ნე გა­ბაშ­ვი­ლი, ზა­ი­რა არ­სე­ნიშ­ვი­ლი…), არა­მედ ის ქა­ლე­ბი და­აბ­რუ­ნოს ლი­ტე­რა­ტუ­რულ ველ­ში, რო­მელ­თა სა­ხე­ლე­ბი უსა­მარ­თ­ლოდ იქ­ნა მი­ვიწყე­ბუ­ლი.

ნა­ნა აბუ­ლა­ძე ამის სა­უ­კე­თე­სო მა­გა­ლი­თია, რო­მე­ლიც უფ­რო შორ­საც წა­ვი­და: მან არა მხო­ლოდ უსა­მარ­თ­ლოდ მი­ვიწყე­ბუ­ლი მწე­რა­ლი ქა­ლი – მა­რი­ამ გა­რი­ყუ­ლი – და­აბ­რუ­ნა ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ში და აქ­ცია კვლე­ვის საგ­ნად, არა­მედ ქარ­თულ ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ზე, კერ­ძოდ კი მა­რი­ამ გა­რი­ყუ­ლი­სა და მი­ხე­ილ ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლის მოთხ­რო­ბებ­ზე, ფე­მი­ნის­ტუ­რი პერ­ს­პექ­ტი­ვი­დან იმ­ს­ჯე­ლა. ეს პირ­ვე­ლი და ამ­ჟა­მად ერ­თა­დერ­თი ცდაა, რო­დე­საც კლა­სი­კო­სად ქცე­უ­ლი კა­ცი მწერ­ლი­სა და მი­ვიწყე­ბუ­ლი ქა­ლი ავ­ტო­რის მოთხ­რო­ბე­ბი ერ­თ­მა­ნეთს გენ­დე­რის ნიშ­ნით შე­ა­და­რეს.

ნა­ნა აბუ­ლა­ძე ხაზს უს­ვამს იმა­საც, რომ ხში­რად სა­მეც­ნი­ე­რო-აკა­დე­მი­ურ სფე­რო­ში კაც ავ­ტო­რებს ფე­მი­ნის­ტუ­რი პერ­ს­პექ­ტი­ვი­დან მხო­ლოდ აკ­რი­ტი­კე­ბენ ან პი­რი­ქით – იმა­ვე ფე­მი­ნის­ტუ­რი პერ­ს­პექ­ტი­ვი­დან მათ ტექ­ს­ტებ­ში მხო­ლოდ და­დე­ბი­თის და­ნახ­ვას ცდი­ლო­ბენ; ამ­ბო­ბენ, ეს კა­ცი ისე წერს, ქა­ლიც ვერ შეძ­ლებ­და თა­ვი­სი სქე­სი ასე­თი­ვე სი­ზუს­ტით აღე­წე­რაო.

„ორი­ვე სქეს­ში“ ერ­თ­სა და იმა­ვე პე­რი­ოდ­ში მოღ­ვა­წე, ერ­თ­სა და იმა­ვე კულ­ტუ­რულ ველ­ში მცხოვ­რე­ბი ქა­ლი­სა და კა­ცის ტექ­ს­ტე­ბი ერ­თ­მა­ნეთს ფე­მი­ნის­ტუ­რი პერ­ს­პექ­ტი­ვი­დან ედა­რე­ბა. თუ კლა­სი­კუ­რი ნა­რა­ტო­ლო­გია გენ­დერს უგუ­ლე­ბელ­ყოფს და ტექ­ს­ტ­ზე ისე მსჯე­ლობს, ტექ­ს­ტის ფე­მი­ნის­ტუ­რი წა­კითხ­ვი­სას, მა­გა­ლი­თად, ჩნდე­ბა ასე­თი შე­კითხ­ვა: ვი­სი გად­მო­სა­ხე­დი­დან გვიყ­ვე­ბა ამ­ბავს მწე­რა­ლი, რო­მე­ლი სქე­სის პერ­ს­პექ­ტი­ვაა წამ­ყ­ვა­ნი თხრო­ბის პრო­ცეს­ში?

მა­რი­ამ გა­რი­ყუ­ლის ოთხი მოთხ­რო­ბა: „ვერ მი­აღ­წია“, „შინ კი მი­ე­ლოდ­ნენ“, „ცა­ბუ“ და „ნა­ნი­კო“ და მი­ხე­ილ ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლის ოთხი მოთხ­რო­ბა: „უპატ­რო­ნო“, „ეკა“, „ყბა­ჩამ და­იგ­ვი­ა­ნა“ და „ცხრა ქალ­წუ­ლი“ ერ­თ­მა­ნეთს ერ­თი ძი­რი­თა­დი ხა­ზით უკავ­შირ­დე­ბა: ესაა გა­უ­პა­ტი­უ­რე­ბის/შეც­დე­ნის მო­ტი­ვი. ამ ტექ­ს­ტებ­ში ქა­ლებს თავს ატყ­დე­ბათ დი­დი ტრა­გე­დია, ხო­ლო „ორი­ვე სქეს­ში“ ნა­ნა აბუ­ლა­ძე მსჯე­ლობს, რო­გორ აღიქ­მე­ბა მა­თი ეს ტრავ­მა ქა­ლი და მა­მა­კა­ცი მწერ­ლის გად­მო­სა­ხე­დი­დან, რო­მე­ლი რა გა­რე­მო­ე­ბებ­ზე ამახ­ვი­ლებს ყუ­რადღე­ბას ან რო­გორ დაძ­ლე­ვენ ამ ტრავ­მას ერ­თი მხრივ, მა­რი­ამ გა­რი­ყუ­ლის პერ­სო­ნა­ჟე­ბი და მე­ო­რე მხრივ, მი­ხე­ილ ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლის პრო­ტა­გო­ნის­ტი ქა­ლე­ბი.

ტექ­ს­ტის ამ­გ­ვა­რი წა­კითხ­ვა კლა­სი­კოს ავ­ტორს თა­ვი­დან აცოცხ­ლებს, რად­გან მი­სი შე­მოქ­მე­დე­ბის ახ­ლე­ბუ­რად გა­აზ­რე­ბა, სხვა პრიზ­მა­ში გა­ტა­რე­ბა და სხვა პერ­ს­პექ­ტი­ვი­დან და­ნახ­ვა მას თა­ნა­მედ­რო­ვე მკითხ­ვე­ლის­თ­ვის მე­ტად ხელ­შე­სა­ხებს ხდის; მე­ო­რე მხრივ კი, მა­რი­ამ გა­რი­ყუ­ლის ტექ­ს­ტებს, რომ­ლე­ბიც, ფაქ­ტობ­რი­ვად, სა­ერ­თოდ არაა გა­მოკ­ვ­ლე­უ­ლი (მე­ტიც, მი­სი მკითხ­ვე­ლი, თუ ის სა­კუ­თა­რი სპე­ცი­ა­ლო­ბი­დან გა­მომ­დი­ნა­რე არ მო­ი­ძი­ებს მი­ვიწყე­ბუ­ლი მწე­რა­ლი ქა­ლის ტექ­ს­ტებს, ძა­ლი­ან ცო­ტაა), აბ­რუ­ნებს ქარ­თულ ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ში.

ნა­ნა აბუ­ლა­ძე ხაზს უს­ვამს იმ ფაქ­ტ­საც, რო­გორ გა­ნა­პი­რო­ბებს ეპო­ქა და ეპო­ქის თან­მ­დე­ვი მა­ხა­სი­ა­თებ­ლე­ბი, თუ რო­გორ წა­ი­კითხე­ბა და აღიქ­მე­ბა ესა თუ ის ტექ­ს­ტი. შე­იძ­ლე­ბა მწე­რა­ლი ქა­ლე­ბის წი­ნა­შე არ­სე­ბულ გა­მოწ­ვე­ვებ­ზე წერ­დეს, მაგ­რამ ეს ფაქ­ტი კრი­ტი­კო­სე­ბის მხრი­დან სუ­ლაც არ იყოს შემ­ჩ­ნე­უ­ლი. ამის მა­გა­ლი­თად ნა­ნა აბუ­ლა­ძეს მოჰ­ყავს საბ­ჭო­თა პე­რი­ოდ­ში სერ­გო კლდი­აშ­ვი­ლის, ლე­ვან გო­თუ­ას, გი­ორ­გი ლე­ო­ნი­ძის, შალ­ვა აფხა­ი­ძი­სა და ნი­ნო ჩიხ­ლა­ძის მი­ერ გა­რი­ყუ­ლის მოთხ­რო­ბებ­ში მხო­ლოდ სო­ცი­ა­ლურ თე­მებ­ზე აქ­ცენ­ტის გა­კე­თე­ბა.

„ორი­ვე სქე­სი“ ხუ­თი თა­ვის­გან შედ­გე­ბა. პირ­ველ თავ­ში მი­მო­ხი­ლუ­ლია თე­ო­რი­უ­ლი კა­ტე­გო­რი­ე­ბი: გენ­დე­რი რო­გორც ნა­რა­ტი­უ­ლი კა­ტე­გო­რია, ქა­ლუ­რი წე­რა, ის­ტე­რი­ის დის­კურ­სი; მე­ო­რე თა­ვი რე­ცეფ­ცი­ის ის­ტო­რი­ას ეთ­მო­ბა, ე. ი. მა­რი­ამ გა­რი­ყუ­ლი­სა და მი­ხე­ილ ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლის შე­მოქ­მე­დე­ბა­ზე არ­სე­ბუ­ლი მა­სა­ლის მი­მო­ხილ­ვას; მე­სა­მე თავ­ში გად­მო­ცე­მუ­ლია მოთხ­რო­ბე­ბის სი­უ­ჟე­ტე­ბი; მე­ოთხე და მე­ხუ­თე თა­ვებ­ში, შე­სა­ბა­მი­სად, გა­ა­ნა­ლი­ზე­ბუ­ლია ამ­ბი­სა და დის­კურ­სის ელე­მენ­ტე­ბი: მე­ოთხე თავ­ში გან­ხი­ლუ­ლია ურ­თი­ერ­თ­მი­მარ­თე­ბა ქალ და მა­მა­კაც პერ­სო­ნა­ჟებს შო­რის ორი­ვე ავ­ტო­რის მოთხ­რო­ბებ­ში, ხო­ლო მე­ხუ­თე­ში და­ხა­სი­ა­თე­ბუ­ლია მთხრო­ბე­ლი, პერ­ს­პექ­ტი­ვა და ტექ­ს­ტე­ბის დრო­ი­თი სტრუქ­ტუ­რა.

უნ­და აღი­ნიშ­ნოს, რომ ქა­ლი­სა და კა­ცის ტექ­ს­ტე­ბის ფე­მი­ნის­ტუ­რი პერ­ს­პექ­ტი­ვი­დან წა­კითხ­ვა მხო­ლოდ მათ შო­რის არ­სე­ბულ გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბებს არ იკ­ვ­ლევს; იმის კვალ­დაკ­ვალ, თუ რა­ტომ გან­ს­ხ­ვავ­დე­ბა ქა­ლი­სა და მა­მა­კა­ცის შე­მოქ­მე­დე­ბა ერ­თ­მა­ნე­თის­გან და რო­გორ შეგ­ვიძ­ლია ამ გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბე­ბის ინ­ტერ­პ­რე­ტი­რე­ბა, აქ­ვე სა­უ­ბა­რია იმა­ზეც, რა სა­ერ­თო შე­იძ­ლე­ბა ვნა­ხოთ მათ ტექ­ს­ტებ­ში. ჯერ კი­დევ 70-იან წლებ­ში, რო­დე­საც ფრან­გ­მა ფე­მი­ნის­ტებ­მა პატ­რი­არ­ქა­ლურ გა­რე­მოს ქა­ლუ­რი აზ­როვ­ნე­ბის წე­სი და­უ­პი­რის­პი­რეს, ამ აზ­როვ­ნე­ბის ერთ-ერთ ყვე­ლა­ზე მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვან ცნე­ბად „ქა­ლუ­რი წე­რა“ აქ­ცი­ეს. ნა­ნა აბუ­ლა­ძე აღ­ნიშ­ნავს, რომ ქა­ლურ ტექ­ს­ტებს მხო­ლოდ ქა­ლე­ბი არ წე­რენ, ის არა­ვი­თარ შემ­თხ­ვე­ვა­ში არ აღ­ნიშ­ნავს ავ­ტო­რის სქესს, არა­მედ მხო­ლოდ და მხო­ლოდ ნორ­მე­ბის წი­ნა­აღ­მ­დეგ ამ­ხედ­რე­ბა­ზე მი­უ­თი­თებს, „ქალუ­რი“ კი ამ ამ­ხედ­რე­ბას იმი­ტომ ჰქვია, რომ ნორ­მა­თა წეს­რი­გი, რო­მელ­შიც ვცხოვ­რობთ, არ­სე­ბი­თად „მა­მა­კა­ცუ­რია“.

მე­ლა­ნო კო­ბა­ხი­ძე

 

spot_imgspot_img
მსგავსი სიახლეები

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება