22 თებერვალი, შაბათი, 2025

ფიქ­რე­ბი ჰა­გი­ოგ­რა­ფი­ა­ზე

spot_imgspot_img

და­ვით ჭან­ტუ­რია
ილია ჭავ­ჭა­ვა­ძის სა­ხე­ლო­ბის ქა­ლაქ ფო­თის №5 სა­ჯა­რო სკო­ლის Xა კლა­სის მოს­წავ­ლე

 

 

ჰა­გი­ოგ­რა­ფია, რო­გორც მწერ­ლო­ბის ჟან­რი, მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვან როლს ას­რუ­ლებს რე­ლი­გი­ურ და კულ­ტუ­რულ სივ­რ­ცე­ში. იგი წმინ­დან­თა ცხოვ­რე­ბი­სა და მა­თი ღვაწ­ლის აღ­წე­რით არა მხო­ლოდ რე­ლი­გი­ურ, არა­მედ ის­ტო­რი­ულ ჭრილ­ში გად­მოს­ცემს ეპო­ქის მსოფ­ლ­მ­ხედ­ვე­ლო­ბა­სა და ღი­რე­ბუ­ლე­ბებს. სტა­ტი­ის მი­ზა­ნია, გა­გი­ზი­ა­როთ ჩე­მი გა­მოც­დი­ლე­ბა და შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბე­ბი ამ ჟან­რის შე­სა­ხებ, დავ­ფიქ­რ­დეთ, რო­გორ შე­იძ­ლე­ბა მი­ვუდ­გეთ ჰა­გი­ოგ­რა­ფი­ას და რო­გორ შე­უძ­ლია ამ ტექ­ს­ტებს დაგ­ვეხ­მა­როს წმინ­დან­თა ცხოვ­რე­ბის, ის­ტო­რი­უ­ლი რე­ა­ლო­ბე­ბი­სა და სუ­ლი­ე­რი ფა­სე­უ­ლო­ბე­ბის უკეთ გაც­ნო­ბა­ში. პირ­ველ რიგ­ში, მინ­და შე­ვე­ხო სა­კითხს, რა მო­ლო­დი­ნე­ბი მქონ­და ჰა­გი­ოგ­რა­ფი­ის მი­მართ და რამ­დე­ნად გა­მარ­თ­ლ­და ეს ყვე­ლა­ფე­რი; რა წარ­მოდ­გე­ნა მქონ­და ჩემ­თ­ვის სრუ­ლი­ად უც­ნო­ბი მწერ­ლო­ბის ამ დარ­გ­ზე და რა ცოდ­ნა მქონ­და მი­სი მა­ხა­სი­ა­თებ­ლე­ბის შე­სა­ხებ.

სი­მარ­თ­ლე რომ ვთქვა, ყო­ველ­თ­ვის მქონ­და სურ­ვი­ლი ჰა­გი­ოგ­რა­ფი­უ­ლი ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბის შეს­წავ­ლი­სა, მაგ­რამ გარ­კ­ვე­ულ­წი­ლად ვუფ­რ­თხო­დი ამ თე­მას. ჩე­მი ში­ში, ალ­ბათ, ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბის სირ­თუ­ლით იყო გა­მოწ­ვე­უ­ლი. ხში­რად მსმე­ნო­და უფ­როს­კ­ლა­სე­ლი მოს­წავ­ლე­ე­ბის­გან თუ მას­წავ­ლებ­ლე­ბის­გან, რომ ჰა­გი­ოგ­რა­ფი­უ­ლი ტექ­ს­ტე­ბი რთუ­ლი და ძნე­ლი გა­სა­გე­ბი იყო. არა­ერ­თი სი­უ­ჟე­ტი და დის­კუ­სია მი­ნა­ხავს სა­ტე­ლე­ვი­ზიო არ­ხებ­ზე, სა­დაც პრო­ფე­სო­რე­ბი და ფი­ლო­ლო­გე­ბი მსჯე­ლობ­დ­ნენ იმა­ზე, უნ­და ის­წავ­ლე­ბო­დეს თუ არა სკო­ლებ­ში ისეთი ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბი, რო­გო­რე­ბი­ცაა, მა­გა­ლი­თად: „შუ­შა­ნი­კის წა­მე­ბა“, „აბო თბი­ლე­ლი“ და სხვ. ყო­ველ­თ­ვის მიკ­ვირ­და, თუ რა­ტომ იწ­ვევ­და ეს თე­მა ასეთ გა­მოხ­მა­უ­რე­ბას. დრო­თა გან­მავ­ლო­ბა­ში ჩე­მი და­ინ­ტე­რე­სე­ბა იზ­რ­დე­ბო­და, თუმ­ცა ისიც აღ­სა­ნიშ­ნა­ვია, რომ გარ­კ­ვე­უ­ლი ში­შიც მქონ­და სი­ახ­ლე­ე­ბის მი­მართ. მე­გო­ნა, წინ უამ­რა­ვი ბა­რი­ე­რი და გა­და­უ­ლა­ხა­ვი სირ­თუ­ლე მე­ლო­და, რაც კი­დევ უფ­რო ზრდი­და ჩემს შიშს ამ თე­მის მი­მართ.

მე­ა­თე კლას­ში, მიზ­ნად და­ვი­სა­ხე, რომ ჰა­გი­ოგ­რა­ფი­ის შეს­წავ­ლას დიდ დროს და­ვუთ­მობ­დი და ყვე­ლა უპა­სუ­ხო შე­კითხ­ვა­ზე ვი­პო­ვი­დი პა­სუხს.

ჩე­მი ჰა­გი­ოგ­რა­ფი­ას­თან შეხ­ვედ­რა იაკობ ხუ­ცე­სის „შუ­შა­ნი­კის წა­მე­ბით“ და­იწყო. ეს არის დღემ­დე მოღ­წე­უ­ლი უძ­ვე­ლე­სი ქარ­თუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რის ძეგ­ლი. ჰა­გი­ოგ­რა­ფი­ის სტი­ლის გაც­ნო­ბის­თა­ნა­ვე, ჩემ­ში დიდ­მა ინ­ტე­რეს­მა იფეთ­ქა. გულ­მოდ­გი­ნედ და­ვიწყე და­სა­ხუ­ლი მიზ­ნე­ბის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბა. უნ­და ვთქვა, რომ ისე­თი ინ­ტე­რე­სი, რაც ამ ნა­წარ­მო­ებ­მა გა­მო­იწ­ვია ჩემ­ში, არც ერთ სხვა ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი ტექ­ს­ტის მი­მართ არ მქო­ნია.

სულ უფ­რო მეტ ინ­ფორ­მა­ცი­ას ვი­ძენ­დი ჰა­გი­ოგ­რა­ფი­ის შე­სა­ხებ. იმის­თ­ვის, რომ „შუ­შა­ნი­კის წა­მე­ბის“ არ­ს­ში სა­ფუძ­ვ­ლი­ა­ნად გავ­რ­კ­ვე­უ­ლი­ყა­ვი, აუცი­ლე­ბე­ლი იყო, კარ­გად შე­მეს­წავ­ლა მწერ­ლის ენობ­რი­ვი სამ­ყა­რო, მი­სი სტი­ლი. სხვა­დას­ხ­ვა წყა­რო­დან ვეც­ნო­ბო­დი მა­სა­ლებს და თან­და­თან ჩემს შე­კითხ­ვებს პა­სუ­ხე­ბი ეცე­მო­და.

პროგ­რეს­თან ერ­თად, ჰა­გი­ოგ­რა­ფი­უ­ლი ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბის შეს­წავ­ლა სულ უფ­რო სა­სი­ა­მოვ­ნო ხდე­ბო­და. ად­რე­უ­ლი ში­ში ახ­ლა სიყ­ვა­რულ­მა და ინ­ტე­რეს­მა ჩა­ა­ნაც­ვ­ლა. პრო­ცეს­მა იმ­დე­ნად ჩა­მით­რია, რომ წარ­მო­ვიდ­გენ­დი, თით­ქოს მეც იქ ვი­ყა­ვი, მოვ­ლე­ნე­ბის თვით­მ­ხილ­ვე­ლი, რაც, ბუ­ნებ­რი­ვია, მეტ ემო­ცი­ა­სა და გან­ც­დას მგვრი­და.

აღ­ნიშ­ნუ­ლი ნა­წარ­მო­ე­ბი დატ­ვირ­თუ­ლია ისე­თი ცხოვ­რე­ბი­სე­უ­ლი გაკ­ვე­თი­ლე­ბით, რომ­ლე­ბიც მკითხ­ველს არა მხო­ლოდ რწმე­ნის სიღ­რ­მე­ში გვა­ხე­დებს, არა­მედ სუ­ლი­ე­რი სიმ­ტ­კი­ცის, თავ­გან­წირ­ვი­სა და ღი­რე­ბუ­ლე­ბა­თა დაც­ვის უნი­კა­ლურ მა­გა­ლითს გვაძ­ლევს.

გან­სა­კუთ­რე­ბით მინ­და ხა­ზი გა­ვუს­ვა შუ­შა­ნიკ დე­დოფ­ლის ძლი­ერ და მტკი­ცე ხა­სი­ათს, რო­მე­ლიც ტექ­ს­ტის არა­ერთ ეპი­ზოდ­ში ჩანს. სამ­გ­ზის საწყა­ლო­ბე­ლი და უბად­რუ­კი ვარ­ს­ქენ პი­ტი­ახ­ში სამ­ჯერ გა­უს­წორ­დე­ბა ფი­ზი­კუ­რად დე­დო­ფალს, მაგ­რამ შუ­შა­ნი­კის­თ­ვის ფი­ზი­კუ­რი ტკი­ვი­ლი არა­ფე­რია სუ­ლი­ერ სიმ­ტ­კი­ცეს­თან შე­და­რე­ბით. თი­თო­ე­უ­ლი ასე­თი სას­ტი­კი ეპი­ზო­დი ჩემ­თ­ვის ამა­ღელ­ვე­ბე­ლი და მტკივ­ნე­უ­ლი იყო. შე­უძ­ლე­ბე­ლია, ეს ყვე­ლა­ფე­რი სწო­რად წარ­მო­იდ­გი­ნო, თუ მთლი­ა­ნად არ ჩას­წ­ვ­დე­ბი ამ ნა­წარ­მო­ე­ბის სიღ­რ­მეს.

შუ­შა­ნი­კი არა მხო­ლოდ ქრის­ტი­ა­ნუ­ლი მო­წა­მე­ო­ბის იდე­ა­ლის მა­ტა­რე­ბე­ლია, არა­მედ მან­დი­ლოს­ნის გა­ნუ­მე­ო­რე­ბე­ლი მა­გა­ლი­თიც. მი­სი სი­ცოცხ­ლე და თავ­გან­წირ­ვა სუ­ლი­ერ ფა­სე­უ­ლო­ბებ­ზე ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლი ადა­მი­ა­ნის სიმ­ბო­ლოა. რო­გორც იაკობ ხუ­ცე­სი აღ­წერს, შუ­შა­ნი­კი სუ­ლი­ე­რად გაბ­რ­წყი­ნე­ბუ­ლი, მაგ­რამ ხორ­ცი­ე­ლად დათ­რ­გუ­ნუ­ლი ქა­ლის სა­ხეა, რო­მე­ლიც ბო­ლოს, პა­ტიმ­რო­ბის მეშ­ვი­დე წელს, 17 ოქ­ტომ­ბერს, ღირ­სე­უ­ლად ემ­შ­ვი­დო­ბე­ბა სა­ა­ქაო ცხოვ­რე­ბას.

წმინ­და შუ­შა­ნიკ­მა და­მა­ნა­ხა და მას­წავ­ლა, რომ რწმე­ნა სიმ­ტ­კი­ცეს მო­ითხოვს და „სა­სუ­ფე­ვე­ლი იიძუ­ლე­ბის“, რომ სუ­ლი­ე­რი სიმ­ტ­კი­ცე უფ­რო მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია, ვიდ­რე ფი­ზი­კუ­რი კე­თილ­დღე­ო­ბა, მი­სი რწმე­ნის დაც­ვა ყო­ველ­გ­ვარ ტკი­ვილ­ზე მაღ­ლა დგას.

შუ­შა­ნი­კი არ და­ე­მორ­ჩი­ლა ზე­წო­ლას და ქმრის ძა­ლა­დობ­რივ მოთხოვ­ნებს, რაც მის და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბა­სა და სი­მა­მა­ცეს უს­ვამს ხაზს. მკა­ფი­ოდ იკ­ვე­თე­ბა აგ­რეთ­ვე ის აზ­რიც, რომ ყო­ველ გამ­ყიდ­ველს სწო­რედ ისე­თი ზიზღი და მარ­ცხი აქვს ბო­ლოს, რო­გო­რიც ვარ­ს­ქენ პი­ტი­ახ­შ­მა მი­ი­ღო ხალ­ხის­გან.

მე­ო­რე ჰა­გი­ოგ­რა­ფი­უ­ლი თხზუ­ლე­ბა იყო იოანე სა­ბა­ნის­ძის „წმინ­და აბო თბი­ლე­ლის წა­მე­ბა“. ყვე­ლამ ვი­ცით, რომ აბო თბი­ლე­ლი ერთ-ერ­თი უმ­ნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნე­სი წმინ­და­ნია ქარ­თუ­ლი მარ­თ­ლ­მა­დი­დე­ბე­ლი ეკ­ლე­სი­ის ის­ტო­რი­ა­ში. ის VIII სა­უ­კუ­ნე­ში ცხოვ­რობ­და და ცნო­ბი­ლი გახ­და, რო­გორც მუს­ლი­მი მო­წა­მე, რო­მელ­მაც მთე­ლი არ­სე­ბით შე­იყ­ვა­რა ქრის­ტე და, სა­ჭი­რო­ე­ბი­სას, მის­თ­ვის სი­ცოცხ­ლეც დათ­მო.

უნ­და აღი­ნიშ­ნოს, რომ იმ დროს, ქარ­თ­ლ­ში, სარ­კი­ნო­ზე­ბი ყველ­გან იყ­ვ­ნენ, რო­ცა აბო ფა­რუ­ლად მარ­ხუ­ლობ­და, ლო­ცუ­ლობ­და და ეძებ­და ად­გილს, სა­დაც ჩუ­მად მო­ი­ნათ­ლე­ბო­და.

კითხ­ვი­სას მთე­ლი გუ­ლით ვგულ­შე­მატ­კივ­რობ­დი და თით­ქოს მეც მას­თან ერ­თად ვე­ძებ­დი ფა­რულ მო­სა­ნათლ ად­გილს.

ეს ნა­წარ­მო­ე­ბი დატ­ვირ­თუ­ლია მრა­ვა­ლი მტკივ­ნე­უ­ლი და გუ­ლის ამა­ჩუ­ყე­ბე­ლი ეპი­ზო­დით, რომ­ლე­ბიც გვა­ფიქ­რებს, რო­გორც ჭეშ­მა­რიტ ქრის­ტი­ა­ნებს, ჩვე­ნი ქვეყ­ნის მი­სი­ა­ზე. ერთ-ერ­თი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი ეპი­ზო­დია, ვფიქ­რობ, შეხ­ვედ­რა მსა­ჯულ­თან. მან აბოს უთხ­რა:

„და­უ­ტე­ვე სი­ცო­ფი­სა გან­ზ­რახ­ვაი, და უკუ­ე­თუ ნაკ­ლუ­ვა­ნე­ბი­სა შე­ნი­სათ­ვის შემ­დ­გო­მილ ხარ ქრის­ტი­ა­ნე­თა, მე უფ­რო­ის­ღა ნი­ჭი და პა­ტი­ვი აწ­ვე მიგ­ცე შენ.“

ნე­ტარ­მა აბომ კი მი­უ­გო:

„ოქ­როი და ვერ­ცხ­ლი შე­ნი შენ თა­ნა­ვე იყავნ წარ­საწყ­მე­დე­ლად თა­ვი­სა შე­ნი­სა; მე პა­ტივ­სა კაც­თა­გან არა ვე­ძი­ებ, რა­მე­თუ მა­ქუს მე ნი­ჭი ქრის­ტე­ის­მი­ე­რი, გვირ­გ­ვი­ნი ცხო­რე­ბი­სა და უხ­რ­წ­ნე­ლო­ბი­საი და პა­ტი­ვი სა­უ­კუ­ნოი ცა­თა ში­ნა.“

ეს სიტყ­ვე­ბი აბოს ერ­თ­გუ­ლე­ბა­სა და ქრის­ტე­სად­მი სიყ­ვა­რულ­ზე მეტყ­ვე­ლებს. მის­თ­ვის ხორ­ცი­ელ სიმ­დიდ­რე­ზე მაღ­ლა სუ­ლი­ე­რი სიმ­დიდ­რე იდ­გა. იგი არ ეშუ­რე­ბო­და მი­წი­ერ პა­ტივ­სა და სიმ­დიდ­რეს, რა­მე­თუ სუ­ლი­ე­რი სიმ­დიდ­რე ჰქონ­და ძღვნად უფ­ლი­სა­გან.

აბოს წა­მე­ბის ამ­ბა­ვი გვას­წავ­ლის რწმე­ნის სიძ­ლი­ე­რე­სა და სიმ­ტ­კი­ცეს, სუ­ლი­ე­რი ღი­რე­ბუ­ლე­ბე­ბის უპი­რა­ტე­სო­ბას, მი­ტე­ვე­ბა­სა და თავ­გან­წირ­ვას. მი­სი მა­გა­ლი­თი დღემ­დე გვე­უბ­ნე­ბა, რომ რწმე­ნა და სიყ­ვა­რუ­ლი ყვე­ლა­ზე ძლი­ე­რი იარა­ღია ნე­ბის­მი­ე­რი წი­ნა­აღ­მ­დე­გო­ბის და­საძ­ლე­ვად.

ჰა­გი­ოგ­რა­ფი­ის შეს­წავ­ლის პრო­ცეს­ში ერთ-ერ­თი სა­ინ­ტე­რე­სო აქ­ტი­ვო­ბა იყო „აბოს ბო­ლო ღა­მის ფიქ­რე­ბი“, რომ­ლის დრო­საც თი­თო­ე­ულ­მა ჩვენ­გან­მა წარ­მო­იდ­გი­ნა და გად­მოს­ცა ის ემო­ცი­ე­ბი, რაც შე­იძ­ლე­ბო­და აბოს ეგ­რ­ძ­ნო, სა­სიკ­ვ­დი­ლოდ გან­წი­რულს. კი­დევ ერ­თი აქ­ტი­ვო­ბა იყო აბო თბი­ლე­ლის უბის წიგ­ნა­კის შექ­მ­ნა, სას­კო­ლო წიგ­ნით შე­მო­თა­ვა­ზე­ბუ­ლი, სა­დაც თი­თო­ე­ულ­მა ჩვენ­გან­მა პირ­ველ პირ­ში დავ­წე­რეთ მი­სი ცხოვ­რე­ბის მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი დე­ტა­ლე­ბი. ამ პრო­ცეს­მა აბოს ის­ტო­რია უფ­რო გა­ა­ცოცხ­ლა ჩვენ­თ­ვის და სა­შუ­ა­ლე­ბას მოგ­ვ­ცა, სა­კუ­თა­რი წარ­მო­სახ­ვით წარ­მოგ­ვედ­გი­ნა ის­ტო­რი­უ­ლი ეპი­ზო­დე­ბი, რომ­ლე­ბიც წყა­რო­ებ­ში არ გვხვდე­ბა.

 

აქ­ვე მინ­და ვახ­სე­ნო ერ­თი სა­ინ­ტე­რე­სო სა­კითხი – „აბოს წა­მე­ბის“ შეს­წავ­ლი­სას დაგ­ვა­ინ­ტე­რე­სა, იყ­ვ­ნენ თუ არა წა­მე­ბუ­ლე­ბი, „მე­თერ­თ­მე­ტე ჟა­მის მუ­შა­კე­ბი“. თა­ნა­მედ­რო­ვე­ო­ბა­ში, აღ­მოჩ­ნ­და, რომ ეგ­ვიპ­ტის კოპ­ტურ ეკ­ლე­სი­ას 21 თა­ნა­მედ­რო­ვე მო­წა­მე ჰყავს, რომ­ლე­ბიც ლი­ბი­ელ­მა ტე­რო­რის­ტებ­მა აწა­მეს 2015 წელს, ისი­ნი კოპ­ტე­ლი მე­თევ­ზე­ე­ბი იყ­ვ­ნენ. მათ შემ­თხ­ვე­ვით შე­ცუ­რეს მუს­ლი­მი ტე­რო­რის­ტე­ბის მი­ერ კონ­ტ­რო­ლი­რე­ბად წყლებ­ში, რის გა­მოც და­ატყ­ვე­ვეს. ძა­ლი­ან ცნო­ბი­ლი ფაქ­ტია, რომ ისი­ნი ზღვის ნა­პირ­ზე და­ჩო­ქი­ლე­ბი, მლოც­ველ მდგო­მა­რე­ო­ბა­ში, აღეს­რულ­ნენ. ამას­თან და­კავ­ში­რე­ბით ამე­რი­კუ­ლი ფილ­მიც ყო­ფი­ლა გა­და­ღე­ბუ­ლი, სა­ხელ­წო­დე­ბით „მუ­ქა­რა“ (ფო­ტოს აქ­ვე და­ვურ­თავ).

ჩვენ სა­შუ­ა­ლე­ბა მოგ­ვე­ცა, ონ­ლა­ინ ჩარ­თ­ვა მოგ­ვეწყო ფი­ლო­ლოგ ოქ­ტაი ქა­ზუ­მოვ­თან, გან­ვი­ხი­ლეთ მი­სი წე­რი­ლე­ბი „აბოს ღა­ლა­ტი“ და „ჰა­გი­ოგ­რა­ფი­ის სწავ­ლე­ბი­სათ­ვის“. მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ ბევრ რა­მე­ში არ და­ვე­თან­ხ­მეთ ავ­ტორს, ვფიქ­რობ, სა­ინ­ტე­რე­სო დი­ა­ლო­გი შედ­გა, რი­თაც ორი­ვე მხა­რე კმა­ყო­ფი­ლი დარ­ჩა კა­მე­რის მიღ­მა. „წა­მე­ბა­ნის“ დას­რუ­ლე­ბის შემ­დეგ კი, V-X სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის პე­რი­ოდ­ში და­წე­რი­ლი ქარ­თუ­ლი ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბი: „ევ­ს­ტა­თი მცხე­თე­ლის წა­მე­ბა“ და „კო­ლა­ე­ლი ყრმე­ბის მარ­ტ­ვი­ლო­ბაც“ აღ­მო­ვა­ჩი­ნეთ, რო­მელ­თა შე­სა­ხებ მას­წავ­ლე­ბელ­მა გვი­ამ­ბო.

აქ­ვე მინ­და, მოკ­ლედ, გი­ორ­გი მერ­ჩუ­ლის „წმინ­და გრი­გოლ ხან­ძ­თე­ლის ცხოვ­რე­ბა­ზეც“ ვთქვა, ის ერთ-ერ­თი გა­მორ­ჩე­უ­ლი ნა­წარ­მო­ე­ბია სა­ქარ­თ­ვე­ლოს სა­ეკ­ლე­სიო და კულ­ტუ­რუ­ლი ის­ტო­რი­ის­თ­ვის. გრი­გოლ ხან­ძ­თე­ლი, ქარ­თ­ვე­ლი სა­ეკ­ლე­სიო მოღ­ვა­წე და ბე­რი, სა­თა­ვე­ში ედ­გა სამ­ხ­რეთ სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში სა­მო­ნას­ტ­რო ცხოვ­რე­ბის გაძ­ლი­ე­რე­ბა­სა და სუ­ლი­ერ-კულ­ტუ­რუ­ლი საქ­მი­ა­ნო­ბის გან­ვი­თა­რე­ბას.

ამ ნა­წარ­მო­ე­ბის გაც­ნო­ბი­სას აღ­მო­ვა­ჩი­ნე ისე­თი ელე­მენ­ტე­ბი, რომ­ლე­ბიც ჰა­გი­ოგ­რა­ფი­ის­თ­ვის ნაკ­ლე­ბად და­მა­ხა­სი­ა­თე­ბე­ლია. ცნო­ბი­ლია, რომ ამ ჟან­რის ტექ­ს­ტებ­ში ყუ­რადღე­ბა, ძი­რი­თა­დად, წმინ­და­ნის სუ­ლი­ერ მხა­რე­ზე, პი­როვ­ნულ სიმ­დიდ­რე­სა და სიწ­მინ­დე­ზე მახ­ვილ­დე­ბა. თუმ­ცა, „წმინ­და გრი­გოლ ხან­ძ­თე­ლის ცხოვ­რე­ბა­ში“ ეს პრინ­ცი­პი ტექ­ს­ტის და­საწყის­ში­ვე ირ­ღ­ვე­ვა, რად­გან აღ­წე­რი­ლია გრი­გო­ლის ფი­ზი­კუ­რი გა­რეგ­ნო­ბა, შე­მო­დის რო­მა­ნუ­ლი ეპი­ზო­დე­ბი, რაც აქამ­დე არ­სე­ბუ­ლი ჰა­გი­ოგ­რა­ფი­უ­ლი თხზუ­ლე­ბე­ბის­თ­ვის უჩ­ვე­უ­ლოა.

ასე­ვე აღ­სა­ნიშ­ნა­ვია, რომ ნა­წარ­მო­ებ­ში, ზო­გან, არ არის და­ცუ­ლი ქრო­ნო­ლო­გი­უ­რი თან­მიმ­დევ­რო­ბა, რაც ტექსტს გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბულ ელ­ფერს სძენს. ეს, თა­ვის­თა­ვად, უფ­რო სა­ინ­ტე­რე­სოს ხდის მას. უნ­და ვთქვა, რომ „წმინ­და გრი­გოლ ხან­ძ­თე­ლის ცხოვ­რე­ბა“ დი­დად მომ­ხიბ­ლა­ვი აღ­მოჩ­ნ­და და, რაც მთა­ვა­რია, ყვე­ლა­ზე მე­ტად და­მა­მახ­სოვ­რ­და.

მოს­წავ­ლე­ე­ბის მი­ერ ნა­წარ­მო­ე­ბის უკეთ გა­გე­ბის მიზ­ნით, მას­წავ­ლებ­ლის ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­ბით, ჩა­ტარ­და მრა­ვა­ლი შე­მეც­ნე­ბი­თი აქ­ტი­ვო­ბა. ვეც­ნო­ბო­დით სხვა­დას­ხ­ვა ვი­დე­ო­კო­ლაჟს, რო­მე­ლიც ნა­წარ­მო­ე­ბის შე­სა­ხებ სა­ინ­ტე­რე­სო და აქამ­დე უც­ნობ ინ­ფორ­მა­ცი­ას გვაწ­ვ­დი­და. ერთ-ერ­თი ყვე­ლა­ზე და­სა­მახ­სოვ­რე­ბე­ლი აქ­ტი­ვო­ბა იყო ქვი­შით გად­მო­ცე­მუ­ლი ის­ტო­რი­ი­ს ნახ­ვა, რო­ცა მხატ­ვარ­მა, ჩვენ თვალ­წინ, ქვი­შით გა­ა­ცოცხ­ლა ნა­წარ­მო­ე­ბის მთა­ვა­რი ეპიზოდე­ბი. ამ ტი­პის და სხვა აქ­ტი­ვო­ბებ­მა ხე­ლი შეგ­ვიწყო ტექ­ს­ტის არ­სის უკეთ გა­აზ­რე­ბა­სა და მას­ში გად­მო­ცე­მუ­ლი ემო­ცი­ე­ბის გან­ც­და­ში.

გრი­გოლ­მა თა­ვი­სი სი­ცოცხ­ლე არა მხო­ლოდ სარ­წ­მუ­ნო­ე­ბის დაც­ვას მი­უძღ­ვ­ნა, არა­მედ გა­ნათ­ლე­ბი­სა და კულ­ტუ­რის გან­ვი­თა­რე­ბას. მის მი­ერ და­ფუძ­ნე­ბუ­ლი მო­ნას­ტ­რე­ბი, გან­სა­კუთ­რე­ბით ხან­ძ­თის მო­ნას­ტე­რი, სა­ქარ­თ­ვე­ლოს სუ­ლი­ე­რ და კულ­ტუ­რუ­ლ ცენ­ტ­რე­ბად იქ­ცა.

ბო­ლოს კი, მსურს პა­სუ­ხი გავ­ცე ერთ-ერთ ყვე­ლა­ზე აქ­ტუ­ა­ლურ სა­კითხს: უნ­და ის­წავ­ლე­ბო­დეს თუ არა ჰა­გი­ოგ­რა­ფი­უ­ლი ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბი სკო­ლა­ში.

ჩე­მი აზ­რით, ასე­თი ტი­პის ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბი სას­კო­ლო პროგ­რა­მის ფარ­გ­ლებ­ში აუცი­ლებ­ლად უნ­და ის­წავ­ლე­ბო­დეს. ჰა­გი­ოგ­რა­ფი­ას, ანუ წმინ­დან­თა ცხოვ­რე­ბის აღ­წე­რის ლი­ტე­რა­ტუ­რულ ჟანრს, უდი­დე­სი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბა ჰქონ­და და აქვს ქარ­თულ კულ­ტუ­რა­ში. იგი არა მხო­ლოდ რე­ლი­გი­უ­რი, არა­მედ ეროვ­ნუ­ლი თვით­მ­ყო­ფა­დო­ბის გან­მ­ტ­კი­ცე­ბის უმ­ნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნე­სი სა­შუ­ა­ლე­ბა იყო. ქარ­თ­ვე­ლი წმინ­და­ნე­ბის ცხოვ­რე­ბი­სა და ღვაწ­ლის აღ­წე­რა ყო­ველ­თ­ვის ხელს უწყობ­და ქრის­ტი­ა­ნო­ბის, რო­გორც ეროვ­ნუ­ლი იდენ­ტო­ბის, სა­ფუძ­ვ­ლის გაძ­ლი­ე­რე­ბას.

ვფიქ­რობ, პრობ­ლე­მა, რო­მელ­საც მას­წავ­ლებ­ლე­ბი და პრო­ფე­სო­რე­ბი გა­ნი­ხი­ლა­ვენ, ამ ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბის სირ­თუ­ლე­ში არ მდგო­მა­რე­ობს. მთა­ვა­რი გა­მოწ­ვე­ვა ისაა, თუ რო­გორ უნ­და შე­ას­წავ­ლოს მას­წავ­ლე­ბელ­მა მოს­წავ­ლეს ჰა­გი­ოგ­რა­ფია ისე, რომ გა­უღ­ვი­ძოს ინ­ტე­რე­სი და სიყ­ვა­რუ­ლი ამ ჟან­რის მი­მართ. მთა­ვა­რი პრი­ო­რი­ტე­ტი რო­გორც მოს­წავ­ლის­თ­ვის, ასე­ვე მას­წავ­ლებ­ლის­თ­ვის, არის სწავ­ლე­ბის ფორ­მა – „ას­წავ­ლო რთუ­ლი მარ­ტი­ვად“, რო­გორც ამას ჩე­მი ქარ­თუ­ლის მას­წავ­ლე­ბე­ლი იტყო­და.

ჰა­გი­ოგ­რა­ფი­უ­ლი ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბის სწავ­ლის პრო­ცეს­მა შე­იძ­ლე­ბა მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი რო­ლი ითა­მა­შოს რო­გორც ეროვ­ნულ-კულ­ტუ­რუ­ლი თვით­შეგ­ნე­ბის, ასე­ვე ღრმა სუ­ლი­ე­რი ღი­რე­ბუ­ლე­ბე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბა­ში. ვფიქ­რობ, ჰა­გი­ოგ­რა­ფია ის თავ­შე­სა­ფა­რია, რო­მელ­საც შეგ­ნე­ბუ­ლი ცხოვ­რე­ბის მან­ძილ­ზე ადა­მი­ა­ნი მრა­ვალ­ჯერ უნ­და მი­უბ­რუნ­დეს, რა­თა წუ­თი­სოფ­ლის სირ­თუ­ლე­ე­ბის გა­და­ლახ­ვი­სას ხე­ლახ­ლა აღ­მო­ა­ჩი­ნოს აქ სა­ჭი­რო კითხ­ვებ­ზე პა­სუ­ხე­ბი.

P.S. კლას­ში ერ­თ­გ­ვა­რი გა­მო­კითხ­ვა ჩა­ვა­ტა­რე, რო­მელ ნა­წარ­მო­ებს ანი­ჭებ­დ­ნენ ჩე­მი მე­გობ­რე­ბი უპი­რა­ტე­სო­ბას, შე­დე­გე­ბი – დი­აგ­რა­მა­ზე:

 

spot_img

მკითხველთა კლუბი

წიგ­ნი, რო­მე­ლიც ეძღ­ვ­ნე­ბა წიგ­ნებს

მაკა ლდოკონენი     რას იტყო­დით ისეთ წიგ­ნ­ზე, რო­მელ­შიც ერ­თად იქ­ნე­ბო­და თავ­მოყ­რი­ლი ამ­ბე­ბი ბავ­შ­ვე­ბი­სა და მო­ზარ­დე­ბის­თ­ვის გან­კუთ­ვ­ნი­ლი წიგ­ნე­ბის შე­სა­ხებ, ამ წიგ­ნე­ბის და­წე­რი­სა და გა­მო­ცე­მის თავ­გა­და­სა­ვალ­საც მი­ა­დევ­ნებ­დით თვალს,...

ბლოგი

ლი­ტე­რა­ტუ­რა მა­კუ­ლა­ტუ­რის წნეხ­ში

ანა­ტოლ ფრან­სის „ან­გე­ლოზ­თა აჯან­ყე­ბა“ და ბო­ჰუ­მილ ჰრა­ბა­ლის „მე­ტის­მე­ტად აუტა­ნე­ლი მარ­ტო­ო­ბა“ რა­ო­დენ დი­დიც არ უნ­და იყოს წიგ­ნი, ის ოდეს­მე (და­წე­რის დროს ან მრა­ვა­ლი წლის შემ­დეგ) აუცი­ლებ­ლად...

კულტურა

ღირ­სე­უ­ლი თა­ნამ­გ­ზავ­რი და თა­ნამ­ზ­რახ­ვე­ლი

ოლღა გურამიშვილი ოლ­ღა გუ­რა­მიშ­ვი­ლი - ამ სა­ხე­ლი­სა და გვა­რის წარ­მოთ­ქ­მი­სას ან წა­კითხ­ვი­სას პირ­ვე­ლი, რაც მა­შინ­ვე გა­გი­ელ­ვებს თავ­ში - ილიაა, ილია ჭავ­ჭა­ვა­ძე, და ეს ბუ­ნებ­რი­ვია. ბუ­ნებ­რი­ვია...

უმაღლესი განათლება

გა­ნათ­ლე­ბის ხა­რის­ხის გან­ვი­თა­რე­ბის ეროვ­ნუ­ლი ცენ­ტ­რის მიერ 2024 წელს გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბუ­ლი აქ­ტი­ვო­ბე­ბი

2024 წლის გან­მავ­ლო­ბა­ში გა­ნათ­ლე­ბის ხა­რის­ხის გან­ვი­თა­რე­ბის ეროვ­ნუ­ლი ცენ­ტ­რის სტრუქ­ტუ­რუ­ლი ერ­თე­უ­ლე­ბის მი­ერ და­ი­გეგ­მა და გან­ხორ­ცი­ელ­და შემ­დე­გი ძი­რი­თა­დი აქ­ტი­ვო­ბე­ბი: ცენ­ტ­რის ინ­ს­ტი­ტუ­ცი­უ­რი გან­ვი­თა­რე­ბის მი­მარ­თუ­ლე­ბით ☑️ 2021-2023 წლის პე­რი­ოდ­ზე შე­მუ­შავ­და...

პროფესიული განათლება

მო­ლო­დი­ნი გვაქვს, აღ­ნიშ­ნუ­ლი რე­გუ­ლა­ცი­ე­ბი პრო­ფე­სი­ულ გა­ნათ­ლე­ბა­ში მა­ღა­ლი კვა­ლი­ფი­კა­ცი­ის მქო­ნე მას­წავ­ლე­ბელ­თა მო­ზიდ­ვას...

გა­მოქ­ვეყ­ნ­და პრო­ფე­სი­უ­ლი გა­ნათ­ლე­ბის მას­წავ­ლებ­ლის საქ­მი­ა­ნო­ბის მა­რე­გუ­ლი­რე­ბე­ლი ჩარ­ჩო, რო­მელიც ახა­ლი გა­მოწ­ვე­ვაა სის­ტე­მის­თ­ვის და ხა­რის­ხის გან­ვი­თა­რე­ბა­ზე ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი ეტა­პი­ცაა. დე­ტა­ლუ­რად დო­კუ­მენ­ტის ში­ნა­არ­ს­სა და სის­ტე­მის მას­წავ­ლე­ბელ­თა კა­რი­ე­რუ­ლი...
მსგავსი სიახლეები