ნონა ყაველაშვილი
სსიპ ჭიათურის მუნიციპალიტეტის სოფელ ზოდის საჯარო სკოლის ისტორიისა და სამოქალაქო განათლების მასწავლებელი
ფინანსური განათლება არის ფინანსური ცოდნის, ქცევისა და დამოკიდებულებების ერთობლიობა, რომელიც ადამიანს ეხმარება, სწორად შეაფასოს გარემო, მის წინაშე არსებული რისკები და შესაძლებლობები, მიიღოს გონივრული, გააზრებული, პასუხისმგებლობასა და შესაბამის ინფორმაციაზე დაფუძნებული ფინანსური გადაწყვეტილებები. ფინანსური განათლება ადამიანს საკუთარი უფლებების უკეთ დაცვასა და პირადი თუ ოჯახის ფინანსური კეთილდღეობის მიღწევაში ეხმარება. აღნიშნული უნარ-ჩვევების გამომუშავებას, ფინანსური განათლების მიმართულებით, საფუძველი ადრეულ ასაკშივე უნდა ჩაეყაროს, რადგან ამ დროს უფრო მარტივია პირადი ფინანსების მართვის ჩვევის გამომუშავება და შემდგომ მისი კულტურად ქცევა. გრძელვადიან პერსპექტივაში, ახალგაზრდების ფინანსურ განათლებაში დიდი როლი შეუძლია ითამაშოს სკოლაში სამოქალაქო განათლების გაკვეთილებზე განხორციელებულმა პროექტებმა და კომპლექსურმა დავალებებმა. აღნიშნული მიმართულებით არაერთი შემოქმედებითი ტრენინგი დაიგეგმა სამოქალაქო განათლების პედაგოგებისთვის საგანმანათლებლო ორგანიზაციების მიერ, რამაც მოგვცა საშუალება, სამოქალაქო განათლების გაკვეთილებზე სისტემატურად განვახორციელოთ საინტერესო მრავალფუნქციური აქტივობები, რომლითაც მოსწავლეებს გამოუმუშავდებათ სწორი ფინანსური დამოკიდებულება და უნარ-ჩვევები, რაც აუცილებელია უკეთესი ფინანსური გადაწყვეტილებების მიღებისთვის მომავალში.
კომპლექსური დავალება, რომელსაც შემოგთავაზებთ, გასულ, 2022-23, სასწავლო წელს განვახორციელეთ მე-8 კლასში. დავალება გათვლილი იყო ერთ თვეზე, რადგან საკლასო აქტივობების გარდა, მოიცავდა კლასგარეშე არაფორმალურ სივრცეში აქტივობების განხორციელებას, მაგალითად, მოსწავლეთა სტაჟირება სხვადასხვა კომერციულ ფართებში, სადაც მოსწავლეებმა შეისწავლეს ბიზნესგარემო, თვითონ მოირგეს მცხობელის, გამყიდველის როლი და ასე აკვირდებოდნენ ფინანსური საქმიანობის სხვადასხვა პროცესს, რამაც მათში დიდი ინტერესი და მოტივაცია აღძრა.
საბაზო საფეხური, კლასი VIII.
გრძელვადიანი მიზანი: სამიზნე ცნება და მასთან დაკავშირებული მკვიდრი წარმოდგენები.
ინიციატივა და მეწარმეობა: საბაზო საფეხური 5,6,7.
ა) პირადი/საზოგადოებრივი საჭიროების განსაზღვრა ნებისმიერი ინიციატივის საფუძველია.
ბ) მეწარმეა ადამიანი, რომელსაც აქვს საზოგადოებისთვის სასარგებლო იდეა და მზად არის რისკი გასწიოს საკუთარი იდეის განვითარებისთვის.
გ) მკაფიო მიზნების დასახვა, რესურსებისა და მოქმედებების დაგეგმვა და დროში განაწილება წარმატებული საქმიანობის აუცილებელი პირობაა.
დ) მოქმედებებისგან მოსალოდნელი შედეგების წინასწარ განსაზღვრა გვეხმარება გაუთვალისწინებელი რისკების შემცირებაში.
ე) გადაწყვეტილების მიღებისას აუცილებელია ზნეობრივი და საკანონმდებლო ნორმების გათვალისწინება.
ვ) შედეგის მისაღებად პროცესზე დაკვირვებაა საჭირო.
საკითხი: ბიზნესგეგმა
ქვეცნებები: მეწარმეობა
საკვანძო შეკითხვა: როგორ ვიმუშაო ბიზნესგეგმის შექმნაზე, რომლითაც ჩემს იდეას ბიზნესად ვაქცევ?
კომპლექსური დავალების პირობა:
წარმოიდგინე, რომ ერთ-ერთმა არასამთავრობო ორგანიზაციამ, სამოქალაქო ინიციატივის ფარგლებში, გამოაცხადა მცირე საგრანტო კონკურსი, რომელიც საუკეთესო იდეის ავტორს, მცირე ბიზნესის დაფინანსების მიზნით, გადასცემს ფულად დაფინანსებას. მოიფიქრე ინოვაციური ბიზნესგეგმა და წარადგინე საგრანტო კონკურსზე მცირე ბიზნესის დასაწყებად.
ნაშრომის პრეზენტაციისას ხაზგასმით წარმოადგინე:
- თქვენი ბიზნესიდეის სარგებელი, გამოკვეთე ადამიანის რა საჭიროება და მოთხოვნილება უდევს საფუძვლად თქვენს ბიზნესიდეას?
- ბიზნესიდეის მიზანი, განხორციელების გზები და მოსალოდნელი შედეგები;
- გამოკვეთე ადამიანები, სოციალური ჯგუფები და ინსტიტუციები, ვისთანაც ითანამშრომლებთ ამ პროცესში;
- გამოკვეთე რისკები, რომელიც შეიძლება თან ახლდეს თქვენი იდეის ბიზნესად ქცევას.
კომპლექსური დავალების დამუშავების ეტაპები:
აქტივობა 1. საერთო/საკლასო: დეკლარატიულ და პირობისეულ ცოდნაზე ორიენტირებული შეკითხვები:
ა) რა მიზანს ისახავს ბიზნესგეგმა?
ბ) რა ეტაპები უნდა გაითვალისწინოთ ბიზნესგეგმის შედგენისას?
გ) რა მიზნით შეიმუშავებთ ბიზნესგეგმას?
დ) როგორ დაგეხმარებათ ბიზნესგეგმა იდეის განხორციელებაში?
პროცედურულ ცოდნაზე ორიენტირებული შეკითხვები:
ა) როგორ შევქმნათ ბიზნესგეგმა?
ბ) რა ნაბიჯები უნდა გადავდგათ და რა რესურსები დაგვჭირდება ამისთვის?
გ) როგორ გავხადო ჩემი ბიზნესგეგმა კონკურენტუნარიანი?
დ) როგორ გამოვკვეთოთ ბიზნესგეგმის მახასიათებლები?
აქტივობა 2.
ვიდეორესურსების ნახვა: უხილავი ხელი: მეწარმეობა-youTube
ევროპის სამეწარმეო კომპეტენციების ჩარჩო (EnfveComp).
მასწავლებელი მოსწავლეებს უსვამს დეკლარატიულ და პირობისეულ ცოდნაზე ორიენტირებულ კითხვებს:
ა) რას გულისხმობს მეწარმეობა?
ბ) ვინ შეიძლება გახდეს მეწარმე?
გ) რა სარგებელი შეიძლება მოუტანოს მეწარმემ საზოგადოებას?
დ) რა განსაზღვრავს იდეის ინოვაციურობას?
ე) რა საჭიროებები შეიძლება დაედოს საფუძვლად თქვენს იდეას?
ვ) თქვენი გამოცდილებიდან რაიმეს განხორციელების იდეა ხომ არ გაგჩენიათ, რაც შეიძლება ახლა თქვენს იდეას დაედოს საფუძვლად?
პროცედურულ ცოდნაზე ორიენტირებული შეკითხვები:
ა) როგორ ჩამოვაყალიბოთ კონკრეტულ საჭიროებაზე მორგებული ბიზნესიდეა?
ბ) რა სარგებელს მოუტანს თქვენი ბიზნესიდეა საზოგადოებას?
აქტივობა 3.
მოსწავლეები ნაწილდებიან 4 ჯგუფში, აკეთებენ „იდეების ყუთს“ და თავიანთ იდეებს ჯგუფების მიხედვით წარმოადგენენ: თითოეული ჯგუფი ასაბუთებს, როგორ ხედავს მათ მიერ დასახელებული ინოვაციური იდეის განვითარებას.
აქტივობა 4.
აწარმოე გამოკითხვა სასკოლო გარემოში, ადგილობრივ თემში, ოჯახში.
კითხვარი:
გამოკითხვის თარიღი | რესპონდენტის ასაკი |
სავარაუდო კითხვები | დიახ | არა |
შეგიმოწმებიათ პროდუქტის ფასი ორ სხვადასხვა მაღაზიაში ფულის დაზოგვის მიზნით? | ||
გაქვთ გამორჩეული ობიექტები, რომელსაც სისტემატურად სტუმრობთ მომსახურების მიღების მიზნით? | ||
აკონტროლებთ ყოველდღიურ დანახარჯს? | ||
აკონტროლებთ ყოველდღიურ დანაზოგს? | ||
მნიშვნელოვანია შენთვის გქონდეს დანაზოგი? |
აქტივობა 5.
პრაქტიკული გამოცდილების მიღების მიზნით, მოსწავლეთა ერთი ჯგუფი, ერთი კვირის განმავლობაში, სტაჟირებას გადის ადგილობრივ მარკეტში, მეორე ჯგუფი – საცხობში, მესამე ჯგუფი – საპარიკმახეროში, მეოთხე ჯგუფი – მეღვინეობის მარანში. მოსწავლეები წინასწარ შემუშავებულ დაკვირვების დღიურს ავსებენ, თან უშუალოდ ერთვებიან სამუშაო პროცესში. ერთი კვირის შემდეგ თითოეული ჯგუფი თავისი დაკვირვების დღიურის პრეზენტაციას აკეთებს კლასის წინაშე.
დაკვირვების დღიური:
|
|
2. როგორ დაიბადა ამ ობიექტის ჩამოყალიბების იდეა? | |
3. რას მიაქციეს ყურადღება იდეის ავტორებმა? | |
4. რა მნიშვნელობა აქვს ბაზრის შესწავლას (კონკურენტები, ფასები, მომხმარებლები) იდეის წარმატებით განხორციელებისთვის? | |
5. თქვენი დაკვირვების ობიექტი რა საშუალებებს იყენებს თავისი ბიზნესის პიარისთვის?(მედია, ბროშურები,რეკლამები), შენ პიარის რა მეთოდებს გამოიყენებ? | |
6. როგორ გამოიყენებ მიღებულ გამოცდილებას ბიზნეს გეგმის შექმნის პროცესში? |
|
აქტივობა 6.
მოსწავლეები მსჯელობენ, გამოკვეთენ ადამიანებს, სოციალურ ჯგუფებს და ინსტიტუციებს, რომლებთანაც ითანამშრომლებენიმისთვის, რომ მათი იდეა განხორციელდეს.
- (114) 10 წარმატებული ბიზნესი რომელიც დაიწყო პატარა ავტოფარეხში – YouTube
- აწარმოე საქართველოში (enterprisegeorgia.gov.ge)
- ფაბლაბ ტექნოპარკი (fablab.gov.ge)
დეკლარატიულ და პირობისეულ ცოდნაზე ორიენტირებული შეკითხვები:
♦ როგორ უნდა დავარეგისტრირო ინოვაციური ბიზნესიდეა?
♦ რა პირობები და პროცედურები უნდა დავიცვა რეგისტრაციის პროცესში?
♦ როგორ უნდა შევარჩიო სახელწოდება ჩემი ბიზნესისთვის?
♦ რატომ არის მნიშვნელოვანი სახელწოდების შერჩევა ჩემი ბიზნესისთვის?
♦ რა მნიშვნელობა აქვს თანამშრობლობას ინოვაციური იდეის განხორციელებისთვის?
პროცედურულ ცოდნაზე ორიენტირებული შეკითხვები:
♦ როგორ ითანამშრომლებთ სხვა ადამიანებთან, სოციალურ ჯგუფებთან თუ სხვადასხვა ინსტიტუტებთან იმისთვის, რომ თქვენი იდეა იქცეს რეალობად?
აქტივობა 7.
როგორ განვსაზღვროთ რისკები, რომელიც თქვენი იდეის ბიზნესად ქცევას ახლავს თან?
რესურსები: მეწარმეობის სწავლება და ევროპის სამეწარმეო კომპეტენციების ჩარჩო (EntreComp) | mastsavlebeli.ge
♦ ოსწავლეები, პედაგოგთან ერთად, შეიმუშავებენ იმ რისკებს, რაც თან ახლავს მათივე იდეის რეალობად ქცევას.
♦ მოსწავლეები გამოკვეთენ ყველა იმ საჭირო დეტალსა თუ ნიუანსს, რომელიც დაეხმარებათ მონიტორინგი გაუწიონ საკუთარი იდეის განხორციელებას და მინიმუმამდე დაიყვანონ პრობლემები.
აქტივობა 8. წერითი დავალების „რაფთ“ საშუალებით წარმოადგინეთ თქვენი ბიზნესგეგმა.
წერითი დავალება „რაფთ“
როლი | მოსწავლე |
აუდიტორია | არასამთავრობო ორგანიზაცია |
ფორმა | პრეზენტაცია |
თემა | ბიზნესგეგმა |
პრეზენტაციის შეფასების ფორმა:
კრიტერიუმები | დამწყები | განვითარებადი | კვალიფიციური | ექსპერტი |
შინაარსის შესაბამისობა საპრეზენტაციო თემასთან | პრეზენტაციის შინაარსი არ შეესაბამება თემას | პრეზენტაციის შინაარსი ნაწილობრივ შეესაბამება თემას | პრეზენტაციის შინაარსი მეტწილად შეესაბამება თემას | პრეზენტაციის შინაარსი სრულად შეესაბამება თემას. |
საკითხის ცოდნა/გააზრება | მოსწავლის მიერ გადმოცემული ინფორმაცია ბუნდოვანია, მოსაზრებები არ არის გამყარებული ფაქტებით.
მოსწავლეს უჭირს სათქმელის საკუთარი სიტყვებით გადმოცემადა დასმულ კითხვებზე პასუხის გაცემა.
|
მოსწავლის მიერ გადმოცემული ინფორმაცია ნაწილობრივ გასაგებია, ზოგიერთი მოსაზრება გამყარებულია ფაქტებით.
მოსწავლე ახერხებს სათქმელის ნაწილის საკუთარი სიტყვებით გადმოცემას და ზოგიერთ კითხვაზე პასუხის გაცემას. |
მოსწავლის მიერ გადმოცემული ინფორმაცია უმეტესწილად გასაგებია.
მოსაზრებების უმეტესობა გამყარებულია ფაქტებით. მოსწავლე ახერხებს სათქმელის ძირითადი ნაწილის საკუთარი სიტყვებით გადმოცემას და დასმული კითხვების უმეტესობაზე პასუხის გაცემას. |
მოსწავლის მიერ გადმოცემული ინფორმაცია სრულიად გასაგებია, ყველა მოსაზრება გამყარებულია ფაქტებით.
მოსწავლე კარგად ახერხებს სათქმელის საკუთარი სიტყვებით გადმოცემას და სწორად პასუხობს ყველა დასმულ კითხვას. |
ლოგიკური კავშირი საკითხებს შორის | წარმოდგენილ ინფორმაციაში არ არის გამოკვეთილი შესავალი ან დასკვნითი ნაწილი, არ ჩანს ლოგიკური კავშირი საკითხებს შორის. | წარმოდგენილ ინფორმაციაში ნაწილობრივ გამოკვეთილია შესავალი ან დასკვნითი ნაწილი. ნაწილობრივ ლოგიკური კავშირი საკითხებს შორის. | წარმოდგენილ ინფორმაციაში გამოკვეთილია შესავალი და დასკვნითი ნაწილი, ძირითადად ლოგიკური კავშირი საკითხებს შორის | წარმოდგენილ ინფორმაციაში მკაფიოდ გამოკვეთილია შესავალი და/ან დასკვნითი ნაწილი. სრულად ლოგიკური კავშირია საკითხებს შორის. |
კონტაქტი აუდიტორიასთან და საუბრის მანერა | მოსწავლე კითხულობს მთლიან ტექსტს სლაიდებიდან და არ ამყარებს თვალით კონტაქტს აუდიტორიასთან. | მოსწავლე ხშირად კითხულობს ტექსტს სლაიდებიდან და ზოგჯერ ამყარებს თვალით კონტაქტს აუდიტორიასთან. | მოსწავლე იშვიათად კითხულობს ტექსტს სლაიდებიდან და უმეტესწილად ამყარებს თვალით კონტაქტს აუდიტორიასთან. | მოსწავლე მხოლოდ თვალს ავლებს ტექსტს სლაიდებიდან და მუდმივად ამყარებს თვალით კონტაქსტს აუდიტორიასთან. |
ჯგუფური მუშაობის შეფასების რუბრიკა
კრიტერიუმები | დაბალი | საშუალო | კარგი | საუკეთესო |
ჯგუფის მიერ სამუშაო მიზნის გააზრება | ჯგუფმა სამუშაო მიზანი კარგად ვერ გააცნობიერა | ჯგუფმა სამუშაო მიზანი ნაწილობრივ გააცნობიერა | ჯგუფმა სამუშაო მიზანი კარგად გააცნობიერა | ჯგუფმა სამუშაო მიზანი მაღალ დონეზე გააცნობიერა |
ჯგუფის მიერ სამუშაოს ორგანიზება | სამუშაო არ იყო ორგანიზებული | სამუშაო ნაწილობრივ იყო ორგანიზებული ჯგუფის წევრებს შორის ფუნქციები არათანაბრად იყო განაწილებული | სამუშაო ორგანიზებული იყო | სამუშაო კარგად იყო ორგანიზებული, ჯგუფის წევრებს შორის ფუნქციები თანაბრად იყო განაწილებული |
ურთიერთქმედებისა და აზრთა გაზიარების უნარი | არ გააჩნიათ მოსმენის და აზრთა გაზიარების უნარი | ნაწილობრივ გააჩნიათ ურთიერთქმედებისა და აზრთა გაზიარების უნარი | საკმარისად გააჩნიათ ურთიერთქმედებისა და აზრთა გაზიარების უნარი | გააჩნიათ საუკეთესოდ ურთიერთქმედებისა და აზრთა გაზიარების უნარი |
დროის ლიმიტი | ვერ იცავენ დროის ლიმიტს | უჭირთ დროის ლიმიტის დაცვა | საკმარისად იცავენ დროის ლიმიტს | საუკეთესოდ იცავენ დროის ლიმიტს |
თანამშრომლობა | ჯგუფის წევრები არ აქტიურობდნენ არ იყო თანამშრომლობა | მხოლოდ ერთი-ორი მოსწავლე აქტიურობდა ჯგუფში ზოგჯერ იძაბებოდა ურთიერთობა | ჯგუფში თითქმის ყველა აქტიურობდა მათ შორის იყო პოზიტიური ურთიერთობა | ჯგუფის ყველა წევრი იყო აქტიური მათ შორის იყო დადებითი და ძალიან პოზიტიური ურთიერთობა |
ჯგუფის თითოეული წევრის თვითშეფასების სქემა
იყავი თუ არა მზად ჯგუფში მუშობისთვის? | |
რამდენად დროულად და კარგად შეასრულე შენზე დაკისრებული მოვალეობა? | |
რა გააკეთე ან რა თქვი ისეთი,რაც შენს ჯგუფს დაეხმარა სამუშაოს შესრულებაში? | |
რას გააკეთებდი შემდეგ ჯერზე ჯგუფის უფრო ეფექტური მუშაობისთვის? | |
ხარ თუ არა კმაყოფილი?
რა ისწავლე ჯგუფის წევრებისგან? რას გრძნობ სამუშაოს დასრულების შემდეგ? |
გამოყენებული ლიტერატურა:
- საგანი – მოქალაქეობა (გზამკვლევი), მესამე თაობის ეროვნული სასწავლო გეგმის მიხედვით. საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროს სკოლამდელი და ზოგადი განათლების განვითარების დეპარტამენტი, 2022 წელი;
- ფინანსური და ეკონომიკური წიგნიერება სკოლებში, საქართველოს ეროვნული ბანკი;
- სკოლებში ფინანსური განათლების პროგრამის ეფექტიანობა, სკოლა-ბანკის მაგალითი, საქართველოს ეროვნული ბანკი;
- განმავითარებელი შეფასება და დიფერენცირებული სწავლება, მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ეროვნული ცენტრი.