როგორ განვავითაროთ მედიაწიგნიერება და კრიტიკული აზროვნება მოსწავლეებში
დღევანდელ მაღალტექნოლოგიურ საზოგადოებაში სულ უფრო მწვავდება ყალბი ამბებისა და ცრუ ინფორმაციის გავრცელების პრობლემა. მათი ნაკადი სტაბილურად იზრდება და მათი გავლენა მოიცავს მილიონობით ადამიანს მთელ მსოფლიოში. ეს სერიოზულ საფრთხეს უქმნის მოქალაქეების ობიექტურ ინფორმირებასა და საზოგადოებრივი აზრის თავისუფალ ფორმირებას. დეზინფორმაცია მიზანმიმართულად გამოიყენება ადამიანების ცნობიერების მანიპულირებისთვის, ცალკეული ჯგუფებისა და სახელმწიფოების ინტერესებიდან გამომდინარე. ამ ტენდენციების ეფექტური კონტრაქციის გარეშე ძნელია დემოკრატიისა და სამოქალაქო საზოგადოების პროგრესული განვითარება.
ყალბი ამბების გავრცელების მიზეზები: რესურსების მფლობელების მომგებიანობა, პოლიტიკური მოტივები, უსამართლო კონკურენცია.
მაგალითად, 2016 წელს, აშშ-ის არჩევნების დროს, რუსეთმა ყალბი ამბები, კანდიდატების შესახებ ცრუ ინფორმაცია, გაავრცელა, რამაც დიდი როლი ითამაშა. ამან შესაძლებელი გახადა ამომრჩეველთა საზოგადოებრივ აზრზე გავლენის მოხდენა.
ინდოეთში, 2018 წელს, გავრცელდა ყალბი ვიდეოები ბავშვების გატაცების შესახებ, რამაც გამოიწვია ლინჩის ზრდა. ასეთ „ფეიკ ამბებს“ იყენებდნენ რელიგიურ თემებს შორის სიძულვილის გასაღვივებლად.
შედეგები საზოგადოებისთვის:
♦ ძირს უთხრის ნდობას ტრადიციული მედიისა და ჟურნალისტიკის მიმართ. Edelman Trust Barometer-ის 2021 წლის კვლევის თანახმად, მედიისადმი ნდობა, ბოლო ათწლეულების განმავლობაში, ყველაზე დაბალ დონეზე დაეცა.
♦ საზოგადოების პოლარიზაციისა და რადიკალური განწყობების ზრდა. მასაჩუსეტსის ტექნოლოგიური ინსტიტუტის კვლევამ აჩვენა, რომ ყალბი ამბების ზემოქმედება იწვევს პოლარიზაციის ზრდას 2-3-ჯერ.
♦ გადაწყვეტილების მიღების რისკები. აშშ-ში ადამიანების 20%-მა აღიარა, რომ ყალბმა ამბებმა გავლენა მოახდინა მათ გადაწყვეტილებაზე, 2016 წლის არჩევნების დროს.
♦ სოციალური ინსტიტუტების შესუსტება. FBI-ის ინფორმაციით, რასიზმისა და ქსენოფობიით მოტივირებული დანაშაულების რაოდენობა შესაბამისი „ფეიკ ამბების“ გავრცელების შემდეგ გაიზარდა.
სახელმწიფოს როლი და პლატფორმები ყალბი ამბების წინააღმდეგ ბრძოლაში:
სახელმწიფოს შეუძლია აქტიურად გამოიყენოს საკანონმდებლო ზომები ცრუ ინფორმაციის მავნებლური გავრცელების თავიდან ასაცილებლად. მაგალითად, მკაცრი ჯარიმების შემოღება ყალბი ამბების წინააღმდეგ, რომლებიც ზიანს აყენებს საზოგადოებრივ ინტერესს.
ინტერნეტ პლატფორმები ვალდებული არიან, გააუმჯობესონ ყალბი ამბის გამოვლენის ტექნოლოგიები და დაუყოვნებლივ დაბლოკონ ასეთი შინაარსი. სასარგებლოა ფაქტების შემოწმების დამოუკიდებელ ორგანიზაციებთან თანამშრომლობა, სადავო ინფორმაციის გადამოწმების მიზნით.
სინგაპურმა მიიღო კანონი, რომლის მიხედვითაც, ყალბი ამბების შექმნისა და გავრცელებისთვის მილიონ დოლარამდე ჯარიმა და პატიმრობაა გათვალისწინებული.
Facebook-მა, ყალბი ამბების დასადგენად, დაიწყო მესამე მხარის ფაქტების შემოწმების პროგრამა. ფაქტების შემოწმების მონაცემებზე დაყრდნობით, თუ შინაარსი აღინიშნება, როგორც ყალბი, წყვეტს ახალი ამბების არხში განაწილებას.
Factograph პროექტი მუშაობს რუსეთში, აერთიანებს ჟურნალისტებს საკამათო სიახლეებისა და პუბლიკაციების შესამოწმებლად. მის მასალებს მრავალი მედიასაშუალება იყენებს.
მედიაწიგნიერების განვითარება: საგანმანათლებლო პროგრამებში ინფორმაციის კრიტიკული ანალიზის ჩართვა, ინფორმაციის გადამოწმების ინსტრუმენტების პოპულარიზაცია; ბიბლიოთეკებისა და არასამთავრობო ორგანიზაციების როლი.
მედიაწიგნიერების განვითარება:
აუცილებელია კრიტიკული ინფორმაციის ანალიზისა და მედიის უნარების ჩართვა საგანმანათლებლო პროგრამებში, დაწყებული სკოლიდან. ეს ხელს შეუწყობს ყალბი ინფორმაციის აღქმის წინააღმდეგობის განვითარებას.
სასარგებლოა ინფორმაციის გადამოწმების ინსტრუმენტების პოპულარიზება, როგორიცაა ფაქტების შემმოწმებელი ორგანიზაციების ვებსაიტები, სურათებისა და ტექსტის ძიების სერვისები. ბიბლიოთეკებს შეუძლიათ ჩაატარონ თემატური ღონისძიებები და ტრენინგები.
არასამთავრობო ორგანიზაციებს აქვთ დიდი პოტენციალი საგანმანათლებლო მუშაობაში, სხვადასხვა აუდიტორიასთან მედიაწიგნიერებისა და კრიტიკული აზროვნების გარშემო. მედიაწიგნიერების განვითარება:
განათლების სფეროში
♦ მედიის კრიტიკული ანალიზის ჩართვა სასკოლო სასწავლო პროგრამებში (მედიაწიგნიერების გაკვეთილები, კრიტიკული აზროვნების განვითარება);
♦ სპეციალური კურსები და ტრენინგები მედიაწიგნიერების შესახებ უნივერსიტეტებში;
♦ მასწავლებელთა და სასკოლო საზოგადოების სხვა წარმომადგენელთა პროფესიული განვითარება.
არასამთავრობო ორგანიზაციებისა და მედიის მონაწილეობით:
♦ არასამთავრობო ორგანიზაციების პროგრამები სხვადასხვა აუდიტორიის მედიაწიგნიერების გასაუმჯობესებლად;
♦ საგანმანათლებლო მედია პროექტები და გადაცემები მედიაში;
♦ კონკურსები და ჰაკათონები მედიაწიგნიერების შესახებ;
მედიაწიგნიერების განვითარების კონკრეტული ინიციატივების მაგალითები:
განათლების სფეროში:
ფინეთში სკოლებში დაინერგა საგანი „მედიაწიგნიერება“, რომელშიც იგულისხმება მედიასა და სოციალურ ქსელებში მანიპულირების მეთოდები.
ბიბლიოთეკების მეშვეობით:
♦ სასწავლო აქტივობები ინფორმაციის მოძიებისა და გადამოწმებისათვის;
♦ მემოს და გიდების გავრცელება მედიაწიგნიერების შესახებ;
♦ მედიალაბორატორიების შექმნა ბიბლიოთეკებში.
ჩიკაგოში არსებობს YOUmedia პროგრამა მოზარდებისთვის, რათა განავითარონ მედიაწიგნიერება.
კრიტიკული აზროვნების განვითარება:
აუცილებელია ინფორმაციის აღქმისადმი რაციონალური, ფაქტებზე დაფუძნებული მიდგომის წახალისება ყოველმხრივ.
განათლებაში მნიშვნელოვანია ყურადღება გამახვილდეს რეალობის შემეცნების სამეცნიერო მეთოდების შესწავლაზე, მონაცემების გადამოწმებაზე, ჰიპოთეზების დასახელებასა და უარყოფაზე.
აუცილებელია თანმიმდევრული ბრძოლის ჩატარება დამკვიდრებული სტერეოტიპებისა და ცრურწმენების წინააღმდეგ, რაც ხელს უშლის რეალობის ობიექტურ აღქმას.
შეიძლება მოვიყვანოთ ფსიქოლოგიური კვლევები კოგნიტური დამახინჯებებისა და მათი დაძლევის გზების შესახებ.
თემასთან დაკვშირებული რესურსები და შექმნილი პროდუქტები:
- პროდუქტები:
- რესურსი/აქტივობა
კოდი: 49672456
დედლაინი: 11.02.25; 11:00 PM
დეზინფორმაციასთან დაკავშირებული ტერმინებისა და განმარტებების ლექსიკონი
დასკვნა
ასე რომ, ყალბი ამბებისა და ცრუ ინფორმაციის გავრცელება სერიოზული საფრთხეა თანამედროვე საინფორმაციო საზოგადოების განვითარებისთვის. ამ ნეგატიური ფენომენის ეფექტური კონტრაქცია მოითხოვს ყველა კონსტრუქციული ძალის — სახელმწიფოს, ბიზნესის, მედიის, საგანმანათლებლო და საზოგადოებრივი ორგანიზაციების, ასევე, თავად მოქალაქეების ძალისხმევის კონსოლიდაციას.
განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია განათლების როლი და მედიაწიგნიერების განვითარება, რაც დაეხმარება ადამიანებს, კრიტიკულად გააანალიზონ ინფორმაცია და წინააღმდეგობა გაუწიონ თავიანთი ცნობიერების მანიპულირებას. ეს არის მთავარი ფაქტორი ინფორმირებული გადაწყვეტილებების მიღებისათვის და ღია სამოქალაქო საზოგადოების შესაქმნელად.
ნინო მაჩხანელი
მცხეთის მუნიციპალიტეტის სოფელ წეროვნის №3 საჯარო სკოლის სამოქალაქო განათლების მასწავლებელი
გამოყენებული ლიტერატურა:
- Edelman Trust Barometer. (2021). Edelman Trust Barometer Report. Edelman.
- Massachusetts Institute of Technology. (2018). Impact of Fake News on Public Opinion and Political Polarization. MIT Research.
- FBI. (2020). Annual Hate Crime Statistics Report. Federal Bureau of Investigation.
- Facebook. (2021). Third-Party Fact-Checking Program. Facebook Transparency Report.
- Factograph. (2021). Fact-checking in Russia: A Collaborative Approach. Factograph Project.
- Singapore Government. (2019). Protection from Fake News Act. Singapore Statutes Online.