განათლების რეფორმა მეტ-ნაკლებად შეეხო ამ სფეროში დასაქმებულ ყველა კატეგორიას, რაც პირველ რიგში, მათი მატერიალური მდგომარეობის გაუმჯობესებაზე, მცირედით, მაგრამ მაინც აისახა. თუმცა, სისტემას ჰყავს ყურადღების მიღმა დარჩენილი ერთი რგოლი, რომლის ვერც პროფესიულ განვითარებაზე და ვერც მატერიალურ გაუმჯობესებაზე ჯერ ვერ იზრუნა. ეს სპეცმასწავლებელია, თუ არ ჩავთვლით კანონს, რომელმაც მას მასწავლებლის სტატუსი მიანიჭა, დაპირება წელსაც მხოლოდ დაპირებად დარჩა, რომ სხვა, დანარჩენ კატეგორიებთან ერთად (წინა პრემიერ-მინისტრის დაპირებით, შემოდგომიდან) გაეზრდებოდათ ხელფასი. რამდენია დღეს სპეცმასწავლებლის ხელფასი? — 300 ლარი; რამდენი სპეცმასწავლებელი ჰყავს სისტემას? — დაახლოებით 1300; რამდენი სკოლაა ჩართული ინკლუზიურ განათლებაში? — ფაქტობრივად ყველა. ამ მძიმე სტატისტიკის მიღმა სპეცმასწავლებლები მაინც ახერხებენ ინკლუზიური განათლების განვითარების პროცესში წვლილის შეტანას, მაგრამ როგორ? ამაზე პასუხის გაცემა თვითონაც გაუჭირდებათ. ყველაფერს ისიც ემატება, რომ სკოლებში სპეცმასწავლებლის სერიოზული დეფიციტია.
რატომ ვერ შეძლო სახელმწიფომ 1300 მასწავლებლის შრომის დაფასება და მისი გათანაბრება, თუნდაც, პრაქტიკოს მასწავლებელთან? რატომ ვერ იზრუნა სისტემამ მათ პროფესიულ განვითარებაზე? ამ კითხვაზე პასუხი აინტერესებს ყველას, მათ შორის, იმ ადამიანებსაც, რომლებიც უშუალოდ, ამ მასწავლებლების საგანმანათლებლო პროცესში მხარდაჭერაზე ზრუნავენ. „რატომ ვერ შეძლო სახელმწიფომ აქამდე ამის გაკეთება, ამაზე პასუხი არც მე მაქვს და ძალიან კარგი იქნება, თუკი ვინმე გვიპასუხებს. მაგრამ იმედი მაქვს და სამინისტროსგანაც გვაქვს დაპირება, რომ ეს ყველაფერი გამოსწორდება, რომ აწი ყველაფერი სხვანაირად იქნება. ველოდებით ამ დაპირების შესრულებას.“ — ამბობს ინტერვიუში მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ეროვნული ცენტრის ინკლუზიური განათლების ხელშეწყობის პროგრამის მენეჯერი სალომე ჩარკვიანი და საუბრობს უახლოეს პერიოდში დაგეგმილ სიახლეებზე — როგორი იქნება სპეცმასწავლებლის პროფესიული განვითარების სქემა, რომელიც მათ მატერიალურ ანაზღაურებასაც გაზრდის. ჩვენთან საუბრისას ის ინკლუზიურ განათლებაში სამ უმთავრეს პრობლემად — მცირე ბიუჯეტს, დაბალ კომპეტენციას და სოციალური განათლების ნაკლებობას ასახელებს.
— რა სიახლეებით იწყება ახალი სასწავლო წელი სპეცმასწავლებლებისთვის?
— უახლოეს მომავალში დამტკიცდება სპეცმასწავლებლის ახალი სტანდარტი, რომელიც უფრო დეტალურად, განახლებული ფორმით, სთავაზობს სპეცმასწავლებლებს, თუ როგორ იმუშაონ და განვითარდნენ. თუმცა, მანამდე, მათთვის სიახლე გვაქვს ის, რომ წელს დამტკიცდა ალტერნატიული სასწავლო გეგმა, რომელიც განკუთვნილია ღრმა ინტელექტუალური დარღვევისა და მრავლობითი დარღვევის მქონე ბავშვებისთვის. ინდივიდუალურ სასწავლო გეგმას, აქამდე მასწავლებლები აკეთებდნენ ეროვნული სასწავლო გეგმით განსაზღვრული მიზნების უფრო გამარტივებით. რეალურად, ინდივიდუალური სასწავლო გეგმა ესგ-ს მოდიფიცირება/სახეცვლილებაა. სამწუხაროდ, მძიმე გონებრივი ჩამორჩენის მქონე მოსწავლეებისთვის ვერ ხერხდება ეროვნული სასწავლო გეგმების მიზნების გამარტივება, ამიტომ მასწავლებლები იძულებული იყვნენ, ეროვნული სასწავლო გეგმიდან მთლიანად ამოეღოთ ის მიზნები, რომელსაც ფიქრობდნენ, რომ ბავშვი ვერ მიაღწევდა. მის ნაცვლად, მასწავლებელმა უნდა იმუშაოს ცხოვრებისეული უნარ-ჩვევების განვითარებაზე. მაგალითად, თუ მოსწავლეებს, ეროვნული სასწავლო გეგმის მიხედვით, „ბუნებაში“ შესასწავლი აქვთ გარე სამყარო ან პლანეტები, რაც არ უნდა გავუმარტივოთ გაკვეთილი, შესაძლოა, სსსმ ბავშვის რესურსი მაინც არ აღმოჩნდეს საკმარისი მის დასაძლევად. ამიტომ უმჯობესია, მას მხოლოდ ის ინფორმაცია მივაწოდოთ, რომელიც მაქსიმალურადაა მიახლოებული მის შესაძლებლობასთან და გამოადგება დამოუკიდებელი ცხოვრებისთვის. ფაქტობრივად, მოსწავლე იღებს მხოლოდ პრაქტიკულ ცოდნას და არა თეორიულს. ალტერნატიული სასწავლო გეგმა სწორედ ამას გულისხმობს, რომ ეროვნული სასწავლო გეგმის მიზნების მოდიფიცირება და ცვლილება კი არ ხდება, არამედ ამ მიზნების მთლიანად ამოღება და იმ მიზნებით ჩანაცვლება, რომელიც მათ საჭიროებას ერგება. შემდეგ სსსმ მოსწავლის ინდივიდუალური სასწავლო გეგმაც ამ ალტერნატიული გეგმის მიხედვით აიგება. რეალურად, ალტერნატიული სასწავლო გეგმა სპეცმასწავლებლებს გაუმარტივებს მუშაობას, რომ მოსწავლის მიზნებზე უფრო მეტად ორიენტირებული ინდივიდუალური სასწავლო გეგმა შეადგინონ და სახელმძღვანელოს გარდა, თემატურად და კონკრეტულად ის ასწავლონ, რაც მოსწავლეს სჭირდება.
— სპეცმასწავლებლები ხშირად სახელმძღვანელოების გამოც ჩივიან, არსებობს თუ არა მათთვის სპეციალური სახელმძღვანელოები და რა მიმართულებით?
— განათლების სამინისტრომ გააკეთა საიტი inclusion.ge, სადაც თავმოყრილია მასალები სპეციალური განათლებისთვის.
— ძალიან დიდი ინტერესია სპეცმასწავლებლის პროფესიული განვითარების სქემის მიმართ, როგორი იქნება და როდის ამოქმედდება?
— ბუნებრივია, სქემის დამტკიცებამდე, გარკვეული დეტალები შეიცვლება, ამიტომ გამიჭირდება მტკიცებით ფორმაში იმაზე საუბარი, თუ როგორი იქნება სქემის საბოლოო ვარიანტი. თუმცა, დაზუსტებით შემიძლია გითხრათ, რომ, ძირითადი პრინციპით, მასწავლებლის პროფესიული განვითარების სქემის მსგავსია, დაყოფილია სხვადასხვა დონეებად — საფეხურებად და, მასწავლებლის სქემისგან განსხვავებით, სპეცმასწავლებლის სქემა სამსაფეხურიანი იქნება. დაიწყება ყველაზე დაბალი საფეხურიდან — პრაქტიკოსი სპეცმასწავლებლიდან და ავა ზედა საფეხურებზე. შუა საფეხურს უფროსი ერქმევა (ვცდილობთ, არ ავცდეთ მასწავლებლის სქემის ტერმინოლოგიას) და ამ საფეხურზე გადასვლა გამოცდით მოხდება. დაგეგმილია, რომ შეფასების და გამოცდების ეროვნული ცენტრი პრაქტიკოსი სპეცმასწავლებლებისთვის 2020 წლის ზაფხულში ჩაატარებს გამოცდას. აქედან გამომდინარე, პრაქტიკოს სპეცმასწავლებლებს შესაძლებლობა მიეცემათ, გამოცდის ჩაბარების შემთხვევაში, გახდნენ უფროსი სპეცმასწავლებლები. მესამე, ყველაზე მაღალი საფეხური სპეცმასწავლებლისთვის, სხვადასხვა მოთხოვნისა და აქტივობების შესრულების შედეგად იქნება მისაღწევი. ამის გარდა, დადგინდება, რა კვალიფიკაცია მოეთხოვება მეორე ან მესამე საფეხურის სპეცმასწავლებელს, რასაც დოკუმენტი დაარეგულირებს.
ჯერჯერობით, სქემით მხოლოდ ერთი გამოცდა მოიაზრება (თუ რამე არ შეიცვალა) და მისი ჩაბარება მხოლოდ პირველიდან მეორე საფეხურზე გადამსვლელ სპეცმასწავლებლებს მოუწევთ.
— როგორ ფიქრობთ, 2020 წელს, სისტემას ეყოლება მეორე ან მესამე საფეხურის სპეცმასწავლებელი?
— მათ, ვინც განათლების კვალიფიკაციით დაადასტურებს სქემის მოთხოვნებს, პირდაპირ მეორე ან მესამე საფეხურის სტატუსს მივანიჭებთ, სქემის ამოქმედებისთანავე.
— რა აქტივობები და კვალიფიკაცია მოეთხოვებათ, თუ ამ დეტალებზე საუბარი ნაადრევია?
— ამაზე ჯერჯერობით კამათი და განხილვა მიმდინარეობს. ვის ჩაეთვლება დიპლომით მინიჭებული კვალიფიკაცია უფროს მასწავლებლად გასახდომად და ვის მოუწევს გამოცდის ჩაბარება, საბოლოოდ არ არის დადგენილი. დიდი ალბათობით, სქემა საშემოდგომო სესიაზე დამტკიცდება და იანვრიდან ამოქმედდება, გამოცდა კი ზაფხულში დაინიშნება.
— სქემის ამოქმედებამდე და სტატუსის ამაღლებამდე, გაიზრდება თუ არა სპეცმასწავლებლის ხელფასი? შესრულდება თუ არა ყოფილი პრემიერ-მინისტრის დაპირება?
— რამდენადაც მაქვს ინფორმაცია, სპეცმასწავლებლის ხელფასის მატება 2019 წლის ბიუჯეტში არ არის გათვალისწინებული. აქედან გამომდინარე, შემოდგომაზე სპეცმასწავლებლებს ხელფასი არ მოემატებათ. თუმცა, თუკი 2020 წელს, რომელიმე სპეცმასწავლებელი სტატუსს აიმაღლებს, სქემის ამოქმედებისთანავე მას ხელფასი მოემატაება.
— რა კრიტერიუმით აიყვანს სკოლა სპეცმასწავლებელს სქემის ამოქმედებამდე და სქემის დამტკიცების შემდეგ? მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების სქემის მიხედვით, სკოლას პრაქტიკოსი მასწავლებლის აყვანა არ შეუძლია. როგორ იქნება სპეცმასწავლებლის შემთხვევაში?
— ჯერჯერობით, სქემის ამოქმედებამდე, ამ მიმართულებით არაფერი შეიცვლება და იმ მოთხოვნების საფუძველზე შევა მასწავლებელი სკოლაში, როგორც აქამდე ხდებოდა. თუმცა, კანონის ამოქმედების შემდეგ, სურვილი გვაქვს, რაღაც ეტაპზე პრაქტიკოსი სპეცმასწავლებლის საფეხურიც გახდეს მილევადი. რაც იმას ნიშნავს, რომ, პირველ რიგში, ამისთვის მზად უნდა ვიყოთ — შეიქმნას და გაძლიერდეს საგანმანათლებლო პროგრამები, რომელიც მოამზადებს პროფესიონალ სპეცმასწავლებელს, რომ კადრი სკოლაში პირდაპირ უფროს სპეცმასწავლებლად შემოვიდეს. ვიდრე არ იარსებებს ასეთი საგანმანათლებლო პროგრამები, ალბათ, ასეთი ცვლილების განხორციელება შეუძლებელი იქნება. იცით, რომ ფუნქციონირებს სპეცმასწავლებლის 120-საათიანი კურსი, მაგრამ ეს კურსი არ არის იმის პირობა, რომ ის ერთი საფეხურიდან მეორეზე გადავიდეს, ეს მხოლოდ მინიმალური კომპეტენციის შესაშველებლადაა საკმარისი. 120 საათით, ანუ 6 კრედიტით როგორ შეიძლება მასწავლებელს მისცე უფლება, ერთი საფეხურიდან მეორეზე გადავიდეს. მას აუცილებლად სჭირდება შესაბამისი განათლება.
— დღევანდელი კანონმდებლობით, ვინ არის სპეცმასწავლებელი და რა კვალიფიკაცია მოეთხოვება მას?
— კანონით განისაზღვრება, რომ სპეცმასწავლებელი უნდა იყოს მასწავლებლის კომპეტენციის მქონე პირი. ველოდებით კანონში ცვლილებას, რომელიც საშუალებას მისცემს სხვა პროფესიის ადამიანებსაც, მონათესავე დარგებიდან, მაგალითად, ფსიქოლოგებს, სოცმუშაკებს და ა.შ., გახდნენ სპეცმასწავლებლები. როდის იგეგმება ცვლილება, ამის შესახებ ინფორმაცია არ მაქვს, ეს სამინისტროს პრეროგატივაა.
— შარშან, სასწავლო წლის დასაწყისში, სპეცმასწავლებლობის პოზიციიდან ფსიქოლოგების გათავისუფლებამ დიდი უკმაყოფილება გამოიწვია. ამას მოჰყვა სკოლებში სპეცმასწავლებლის დეფიციტი. რა მდგომარეობაა ახლა — ჰყავთ თუ არა სკოლებს ფსიქოლოგები?
— ფსიქოლოგები არიან რიგ სკოლებში, მაგრამ, რა თქმა უნდა, არა ყველაში. როგორც განისაზღვრა, სისტემაში ყველა სკოლას, ვისაც სსსმ მოსწავლე ჰყავს, აუცილებლად უნდა ჰყავდეს სპეცმასწავლებელიც. შემდეგ, სწორედ ის ადგენს სკოლის საჭიროებას, რომელი სპეციალისტი სჭირდება — ფსიქოლოგი, ჟესტური ენის სპეციალისტი თუ სხვა მიმართულების კადრი. საჭიროების დადგენის შემდეგ, სკოლა ვალდებულია, აიყვანოს ინკლუზიური განათლების დამხმარე სპეციალისტები. თუმცა, რა თქმა უნდა, ისინი ეკონომიას აკეთებენ და სპეცმასწავლებლებს ეუბნებიან, რომ მათ შეასრულონ ეს ფუნქციაც, წინააღმდეგ შეთხვევაში, თუ ფსიქოლოგს აიყვანენ, მაშინ სპეცმასწავლებელი აღარ დასჭირდებათ, რადგან ისინი შეასრულებენ მათ ფუნქციას.
— დღევანდელი მონაცემებით, სისტემას, დაახლოებით, 1300 სპეცმასწავლებელი ჰყავს. ეს ის რესურსია, რაც სკოლებს სჭირდებათ თუ კადრების დეფიციტია?
— რა თქმა უნდა, დეფიციტი გვაქვს. რიგ რაიონებში გამოცხადებულია ვაკანსია, მაგრამ კადრები ვერ აჰყავთ იმის გამო, რომ კონკურსში მონაწილე პირები საერთოდ აცდენილი არიან ამ პროფესიას — არ გააჩნიათ სპეცმასწავლებლისთვის საჭირო კომპეტენცია, ან აჰყავთ ისეთი კადრები, რომლებსაც სერიოზული მხარდაჭერა სჭირდებათ. ასეთ მხარდაჭერას კი სახელმწიფო ვერ უწევს. ჩვენ კი მაქსიმალურად ვცდილობთ 120-საათიანი ტრენინგის ჩატარებას, მაგრამ, სამწუხაროდ, ჩვენც შეზღუდულები ვართ ამ მხრივ.
— მართალია, საუბრისას ბევრმა პრობლემამ იჩინა თავი, მაგრამ მაინც გკითხავთ, რა არის დღეს ინკლუზიური განათლების ყველაზე დიდი გამოწვევა ჩვენს ქვეყანაში?
— პირველ რიგში, მინდა გითხრათ, რომ ინკლუზიური განათლება ძალიან ძვირი ფუფუნებაა და ამისთვის სკოლებს საკმარისი თანხები არ აქვთ. სკოლებს, პირველ რიგში, სჭირდებათ შესაბამისი ინფრასტრუქტურა, რომელიც, სამწუხაროდ, არ არსებობს. არ არის ადაპტირებული ტუალეტები, ერთ პანდუსს გააკეთებს სკოლა და ჰგონია, რომ ბავშვი იქ კარგად იგრძნობს თავს. ეტლით მოსარგებლეებისთვისაც კი არ არის ყველგან ადაპტირებული გარემო. გარდა ეტლით მოსარგებლეებისა, უსინათლოებს, სმენადაქვეითებულებსაც სჭირდებათ შესაბამისად ადაპტირებული გარემო, არც ეს აქვთ სკოლებს. წარმოიდგინეთ, მარტო ინფრასტრუქტურის მოსაწყობად რამდენი თანხაა საჭირო.
მეორე მხრივ, დიდი პრობლემაა კომპეტენტური კადრი. რამდენი ფულიც არ უნდა მომცეთ, დღეს ვერ ავიყვან 1500 კვალიფიციურ სპეცმასწავლებელს იმიტომ, რომ არა გვაქვს ისეთი საგანმანათლებლო ფონი — საგანმანათლებლო პროგრამები, რომ ამდენი კვალიფიციური კადრი ვიპოვოთ. ფაქტობრივად, უნივერსიტეტებში აქამდე არც არსებობდა შესაბამისი პროგრამები. ერთ უნივერსიტეტს ჰქონდა და ისიც უმცირესი რაოდენობით ამზადებს კადრებს, დანარჩენ უნივერსიტეტებს კი, რომლებიც ამ მიმართულებით მუშაობენ, კომპეტენციის პრობლემა აქვთ. ამიტომ, მეორე მნიშვნელოვან პრობლემად, სწორედ მასწავლებელთა კომპეტენციას დავასახელებ. სამინისტრომ მასშტაბურად უნდა გააძლიეროს როგორც საუნივერსიტეტო, ისე მოკლევადიანი პროგრამები.
მესამე პრობლემა საგანმანათლებლო პროცესში მშობლების ჩართულობაა. მწვავედ დგას მშობლების განათლების საკითხი — რა უნდა მოითხოვოს მშობელმა სკოლისგან, ამაშიც აღრევა გვაქვს ხოლმე — ხან ძალიან ბევრს ითხოვენ, ხან — ნაკლებს. სკოლის ადმინისტრაციაც გასაძლიერებელია, ადამიანის უფლებების მიმართულებით. თუ ადამიანის უფლებები იცი, მაშინ ინკლუზიურ განათლებაში ჩართული მოსწავლეების უფლებებიც კარგად გესმის.
პრინციპში, ეს სამი მთავარი პრობლემა აქვს დღეს ჩვენს ქვეყანაში ინკლუზიურ განათლებას — მწირი ბიუჯეტი, დაბალი კომპეტენცია და სოციალური განათლების ნაკლებობა.
— რამდენად ხელმისაწვდომია სკოლისთვის სსსმ მოსწავლის განათლებისთვის საჭირო რესურსი?
— თუ, რესურსოთახი, რომელიც ყველა ბავშვისთვის ძალიან მნიშვნელოვანია, ყველა სკოლაში იქნება, ეს ძალიან კარგია. თუმცა, სკოლებს რატომღაც ჰგონიათ, რომ რესურსოთახი მხოლოდ სსსმ მოსწავლეებისთვის არის განკუთვნილი. ამასაც არა უშავს, თუკი მათთვის მაინც იქნება ხელმისაწვდომი, რადგან სკოლების ნაწილი საერთოდ უარს აცხადებს იმ მიზეზით, რომ ფართი არ აქვთ. სპეცმასწავლებლებს კი ამის გამო, ხან ბიბლიოთეკაში უწევთ ბავშვების გაყვანა და გაკვეთილების ჩატარება და ხან სად. ისეთი სკოლებიც გვაქვს, სადაც რესურსოთახი მოწყობილია და აღჭურვილია სხვადასხვა განმავითარებელი სათამაშოებით თუ საგანმანათლებლო აქტივობებისთვის გამოსაყენებელი ნივთებით, მაგრამ მათი რაოდენობა მცირეა. უმეტესად რესურსოთახს, ფაქტობრივად, მხოლოდ ოთახის ფუნქცია აქვს და მეტი არაფერი. შესაბამისად, ამ მხრივაც გასაძლიერებელია სკოლის ადმინისტრაცია.
აქვე მინდა ხაზი გავუსვა იმას, რომ ინკლუზიური განათლება არ არის მხოლოდ სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროების მქონე ბავშვის განათლება, ეს ყველა ბავშვის განათლებაა თანაბრად. შესაბამისად, თუ ერთს ვაძლევთ „რაღაცას“, მაშინ ის მივცეთ ყველას. ჩვენი მოთხოვნაც ასეთია. სპეციალური რესურსი სჭირდება ტიპური განვითარების ბავშვსაც, რომელსაც არანაირი სტატუსი არ აქვს, რესურსის გარეშე არც ის უნდა დარჩეს. ესეც ერთ-ერთი პრობლემაა ჩამოთვლილ პრობლემებს შორის — კანონში ჩაწერილი რესურსოთახის საჭიროება მხოლოდ ფურცელზე არ უნდა დარჩეს.
რესურსოთახის ფუნქცია ზუსტად ის არის, რომ საგაკვეთილო პროცესში მასწავლებელმა გამოიყენოს იქ არსებული სპეციალური რესურსი. მაგალითად, უსინათლო ბავშვების შემთხვევაში, სკოლას უნდა ჰქონდეს ტაქტილური ნახატები და რუკები. გეოგრაფიის მასწავლებელს შეუძლია რესურსოთახიდან აიღოს ტაქტილური რუკა და გამოიყენოს კლასში ისე, როგორც სპეცმასწავლებელი გამოიყენებს მას განმავითარებელი აქტივობებისთვის. ზოგიერთ მოსწავლეს „სენსორული შიმშილი“ აქვს. ამ დროს სასურველია, მისი სხვადასხვა ფაქტურის მქონე ნივთზე გავარჯიშება. ასეთი ნივთები კი რესურსოთახში უნდა იყოს. ამის გარდა, რესურსოთახი აღჭურვილი უნდა იყოს ვიზუალური გამაღიზიანებლებითა და ფიზიკური აქტივობებისთვის გამოსაყენებელი რესურსით. ტიპური განვითარების მქონე მოსწავლეს შეიძლება არ სჭირდება დამატებითი რესურსი, მაგრამ ფიზიკური განვითარებისთვის მას რაღაც აუცილებლად დასჭირდება, თუნდაც, სხვადასხვა ფაქტურის ფერადი სათამაშოები, რომელიც ძალიან მოსწონთ მოსწავლეებს — ინკლუზიური გარემოს განვითარებისთვის იდეალური გზა ტიპურ მოსწავლესთან სსსმ მოსწავლის თამაშია.
— ყველაზე ხშირად რა პრობლემით მოგმართავენ სპეცმასწავლებლები?
— რეალურად, ჩვენ საგანმანათლებლო პროცესის მხარდამჭერები ვართ, მაგრამ ხშირად ამის იქით (ტრენინგების ორგანიზება და ა.შ)., სპეცმასწავლებლებს ბევრი საჭიროება აქვთ. თუნდაც კონფლიქტურ სიტუაციებში მხარდაჭერა, რომელიც ხშირია დირექტორებთან. სამწუხაროდ, დირექტორების ნაწილი დღემდე ვერ იგებს რა საჭიროა სპეცმასწავლებელი და მათ განიხილავენ, როგორც ბავშვების ძიძებს, რომლებიც, მათი აზრით, გაკვეთილზე საერთოდ არ უნდა შევიდნენ. ასეთი ტიპის კონფლიქტების გამო ხშირად გვირეკავენ. ჩვენ არ გვაქვს სადამსჯელო ორგანიზაცია, ერთადერთი, შეგვიძლია დავურეკოთ დირექტორს და ავუხსნათ, რომ ეს არასწორია. სხვა ბერკეტი პრობლემის მოსაგვარებლად არ გაგვაჩნია.
ასევე ხშირად მოგვმართავენ, როცა იურიდიული მხარდაჭერა სჭირდებათ და გვეკითხებიან როგორ მოიქცნენ. ძალიან ბევრი გვირეკავს ამის გამო. ჩვენმა თანამშრომლებმაც იციან, რომ ეს ჩვენს კომპეტენციაში არ შედის, მაგრამ, მიუხედავად ამისა, მაინც ვაძლევთ იურიდიულ პროცედურებთან დაკავშირებულ რჩევებს.
— სავალდებულოა თუ არა 120-საათიანი ტრენინგი და ამ ეტაპზე ყველა მასწავლებელს აქვს თუ არა გავლილი? ან რა უპირატესობით ისარგებლებს მომავალში, სქემის ფარგლებში, ტრენინგგავლილი მასწავლებელი?
— ყველას არ აქვს გავლილი. ტრენინგები ახლაც იგეგმება, უახლოეს დღეებში დაიწყება და შვიდი ჯგუფი იმუშავებს რაიონებში. ამდენი ხნის განმავლობაში მათი სრულად გადამზადება იმიტომ ვერ მოხერხდა, რომ ძალიან დიდია დენადობა — მასწავლებლები გაივლიან ტრენინგებს და მერე გადიან სკოლიდან. ასევე, ცუდად აისახა მასწავლებლისა და სპეცმასწავლებლის პოზიციების გაყოფაც. ამით ძალიან ბევრი გადამზადებული კადრი დავკარგეთ, რადგან უმეტესობამ მასწავლებლობა აირჩია. შემდეგ შემოვიდნენ ახალი კადრები, რომლებიც თავიდან დასატრენინგებლები არიან. ფაქტობრივად, უძირო ქვევრია, რომელიც არადა არ ივსება.
მართალია, 120-საათიანი ტრენინგის გავლა სავალდებულო არ არის, მაგრამ თუ გაივლიან, გამოცდის ჩაბარება შედარებით გაუადვილდებათ. ამიტომ ინტერესი მათგანაც დიდია. ამის გარდა, სკოლის დირექტორებიც ავალდებულებენ ტერენინგის გავლას, რადგან ურჩევნიათ ისეთი სპეცმასწავლებელი ჰყავდეთ, რომელსაც მინიმალური კომპეტენცია მაინც ექნება — ეს უკვე გარკვეული პრივილეგიაა.
დაბოლოს, მინდა pedagogi.ge-ზე ვისაუბრო, რადგან ძალიან ბევრს ჰქონდა ამასთან დაკავშირებით შეკითხვა, მით უფრო, ახალი ვაკანსიები ისევ ცხადდება. ძალიან მოკლედ განვმარტავ, როგორ დარეგისტრირდეს სპეცმასწავლებელი და ფსიქოლოგი pedagogi.ge-ზე — ვთხოვ მათ, რომ ყურადღებით შეავსონ თავიანთი პროფილის პირველი, მეორე და მეოთხე ველი — ეს სამივე ველი სავალდებულო შესავსებია. თუმცა მესამე ველი, სადაც უნდა მიუთითონ რომელი საგნის მასწავლებელია და რომელ სკოლაში სურს განაცხადის გაკეთება — არ შეავსონ. როცა ამ კითხვას მიადგებიან, გვირეკავენ დაბნეულები და გვეკითხებიან, რა ჩაწერონ. კიდევ გავიმეორებ, რომ მესამე ბლოკი სპეცმასწავლებლობის მსურველმა არ უნდა შეავსოს, მათთვის ეს არ არის სავალდებულო. შემდეგ გადავლენ ვაკანსიებში და სასურველ ვაკანსიაზე გააგზავნიან განაცხადს.
ესაუბრა ლალი ჯელაძე