ირინა ფიროსმანაშვილი
სსიპ ქ. დედოფლისწყაროს №2 საჯარო სკოლის წამყვანი სპეციალური მასწავლებელი
ტრანზიცია ნიშნავს შეცვლას, გადასვლას ერთი პოზიციიდან, მდგომარეობიდან მეორეზე. განიხილება, როგორც პროცესი, რომელიც მოიცავს ბავშვის, მათ შორის სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროების მქონე ბავშვის, შესვლას ან გადასვლას სხვადასხვა სოციალური და საგანმანათლებლო მომსახურებიდან ან ოჯახიდან ზოგადი განათლების სისტემაში. ტრანზიციას მჭიდრო კავშირი აქვს მესამე თაობის ეროვნულ სასწავლო გეგმასთან. ეროვნული სასწავლო გეგმა ხაზს უსვამს მოსწავლის მრავალმხრივ განვითარებას, რაშიც, აკადემიურ მიღწევასთან ერთად, სოციალური ადაპტაცია, სკოლასთან და კლასთან მიკუთვნებულობა მოიაზრება. მოსწავლეობის პოზიტიური დაწყება მომავალი აკადემიური მიღწევების, საგანმანთლებლო და სოციალური წარმატების მნიშვნელოვანი წინაპირობაა. სკოლაში შესვლა ბავშვისთვის სრულიად ახალ გამოცდილებასთან და მოთხოვნებთანაა დაკავშირებული. სკოლისთვის მომზადება ყველა ბავშვს სჭირდება. ცხადია, განსაკუთრებულ ყურადღებას, დაგეგმვასა და მხარდაჭერას მოითხოვს სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროების მქონე მოსწავლის სკოლაში უმტკივნეულოდ გადასვლის პროცესი. ადრეულ ბავშვობაში არსებული ტრანზიციები და მასთან დაკავშირებული დადებითი და უარყოფითი შთაბეჭდილებები გროვდება ბავშვის მეხსიერებაში, აყალიბებს განწყობებს შემდგომი პროცესების მიმართ და გავლენას ახდენს ცხოვრების მომდევნო ეტაპებზე. ტრანზიციის წარმატებული გამოცდილების შემთხვევაში, ბავშვი მრავალფეროვანი სასარგებლო გამოცდილებებით იტვირთება და მეტი შესაძლებლობა ექმნება, ეფექტურად გაუმკლავდეს სხვა ტიპის ტრანზიციებს ცხოვრების მომდევნო ეტაპზე. ტრანზიციის პოზიტიური გამოცდილება ბავშვების მომავალი სოციალური, ემოციური და საგანმანათლებლო წარმატების ერთ-ერთი განმაპირობებელი ფაქტორია.
სსიპ ქ. დედოფლისწყაროს №2 საჯარო სკოლაში, 2023 წლის მარტში, პირველკლასელის რეგისტრაცია განხორციელდა მშობლის განცხადების საფუძველზე. დედამ მიუთითა ბავშვის სავარაუდო სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროება და შეავსო მშობლის მომართვის ფორმა სამინისტროს მულტიდისციპლინურ გუნდთან გასაგზავნად, რომელსაც დაერთო ბავშვის ცნობა ჯანმრთელობის მდგომარეობის შესახებ და ნეიროფსიქოლოგის დასკვნა. მულტიდისციპლინურმა გუნდმა შეაფასა ბავშვი. შეფასებიდან გამომდინარე, გუნდის გადაწყვეტილებით, ა. მ.-ს აქვს სპეციალური საგანმანათლებლო საჭიროება. ეროვნული სასწავლო გეგმის 41-ე მუხლის პირველი პუნქტის შესაბამისად, თანატოლების უმრავლესობასთან შედარებით, ბავშვს სწავლასთან დაკავშირებული სირთულეები შეექმნება, ვერ დაძლევს ეროვნული სასწავლო გეგმით გათვალისწინებულ მინიმალურ მოთხოვნებს და საჭიროებს სპეციალურ საგანმანათლებლო მომსახურებას.
მულტიდისციპლინური გუნდის დასკვნას გაეცნო სკოლის დირექტორი, სპეციალური მასწავლებელი. ახალი სასწავლო წლის დაწყებამდე, სკოლამ გადადგა გარკვეული ნაბიჯები, მოამზადა მშობელი, მოემზადა თავად და სწორად წარმართა ბავშვის სკოლაში ტრანზიციის პროცესი. განისაზღვრა სპეციალური მასწავლებლის როლი ტრანზიციის პროცესში, რომელმაც გააანალიზა მულტიდისციპლინური გუნდის შეფასების დასკვნა, მშობელთან კომუნიკაცია, საბავშვო ბაღის წარმომადგენლებთან კომუნიკაცია, სკოლის გაცნობითი აქტივობების დაგეგმვა და ჩატარება, დამხმარე რესურსების მომზადება. სპეციალური მასწავლებლის ორგანიზებით, მშობელთან შეთანხმებულად, შედგა ინდივიდუალური ტრანზიციის გეგმის დოკუმენტი, რომელშიც გაწერილი იყო ძირითადი და შუალედური მიზნები, მიზნების მისაღწევად დაგეგმილი აქტივობები, პასუხისმგებელი პირები და ვადები. ტრანზიციის ხელშეწყობის მიზნით, პროცესში ჩაერთო ოჯახი, ბაგა-ბაღი და სკოლა. მშობელმა შეავსო კითხვარი, რომელშიც დაწვრილებით იქნა აღნიშნული ბავშვის მდგომარეობა, ძლიერი მხარეები, საჭიროებები და მშობლის პრიორიტეტები შვილის განვითარების ხელშეწყობის მიზნით.
ბაგა-ბაღიდან სკოლაში ბავშვის ტრანზიციის პროცესი 3 ეტაპად განხორციელდა:
- ტრანზიციისთვის მზადების ეტაპი;
- უშუალოდ ტრანზიციის განხორციელების ეტაპი;
- ტრანზიციის დასრულების ეტაპი.
თითოეულ ეტაპზე განხორციელდა მრავალფეროვანი აქტივობები. სპეციალური მასწავლებლის ორგანიზებით, მშობელთან საინფორმაციო-საორიენტაციო შეხვედრა შედგა. ასევე, სპეციალურმა მასწავლებელმა მოამზადა სკოლის საინფორმაციო ფურცელი, სადაც ჩამოთვლილია ინკლუზიურ განათლებაში ჩართული სპეციალისტები, მათი ვინაობა, ფუნქციები. ამასთანავე, ახსნილია ინდივიდუალური სასწავლო გეგმით სწავლების მნიშვნელობა და შედეგები, ფორმალურ და არაფორმალურ აქტივობებში ჩართვის ხელშემწყობი პირობები. დირექციის ხელმძღვანელობით შეიქმნა სკოლის შესახებ ვიდეორგოლი და გაზიარდა როგორც სკოლის სოციალურ გვერდზე, ასევე ინდივიდუალურად მშობლებთან. სპეციალური მასწავლებელი შეხვდა ბაგა-ბაღის მენეჯერსა და აღმზრდელ-პედაგოგს, რომელთაც გაუზიარეს მნიშვნელოვანი ინფორმაცია კონკრეტული აღსაზრდელის შესახებ. ბავშვი ბაღში დადიოდა ინდივიდუალური გრაფიკით, მისი საჭიროებისა და შესაძლებლობის გათვალისწინებით, ეტაპობრივად, გაიზარდა ბაღში ყოფნის ხანგრძლივობა, თუმცა პრობლემად დარჩა დილით ადრე გაღვიძება, რის გამოც ბავშვი, თანატოლებისგან განსხვევებით, ბაღში1 საათის დაგვიანებით მოდიოდა. აღნიშნულის გამო, ა.მ. კვლავ ინდივიდუალურ განრიგზე იყო. ბაგა-ბაღში ვიზიტისას, ბავშვზე ინფორმაციის მიღება-გაცვლასთან ერთად, დაიგეგმა ტრანზიციის ხელშემწყობი ერთობლივი ღონისძიებები. მშობლისა და აღმზრდელის თანამშრომლობით შეიქმნა საკომუნიკაციო პასპორტი, სადაც, ბავშვის შესახებ ინფორმაციასთან ერთად, მოთავსებული იყო მისი ნამუშევრები.
ინდივიდუალური ტრანზიციის გეგმის განხორციელების პერიოდში ა.მ. თბილისში იღებდა ქცევითი თერაპევტის მომსახურებას. სპეციალურმა მასწავლებელმა, ქცევით თერაპევტთან სატელეფონო კომუნიკაციით, მნიშვნელოვანი ინფორმაცია და რეკომენდაციები მიიღო ბავშვის ქცევის მართვის შესახებ, რაც გამოყენებული იქნა შემდგომი მუშაობის პროცესში. ასევე შედგა მომავალი პირველკლასელის ვიზიტი სკოლაში ოჯახთან (დედასთან და ძმასთან) ერთად. ბავშვმა დაათვალიერა სკოლის გარემო, შიდა და გარე სივრცეები, საკლასო ოთახი, რესურსოთახი, საპირფარეშო, ბუფეტი, სპორტის დარბაზი, ბიბლიოთეკა; გაიცნო სკოლის დირექტორი, მომავალი დამრიგებელი და მასწავლებლები. მასწავლებლებთან წინასწარი შეთანხმებით, დაესწრო მუსიკის გაკვეთილს; სპორტის მასწავლებელთან ერთად ითამაშა სპორტის დარბაზში; ბიბლიოთეკაში სტუმრობისას დაათვალიერა წიგნები, ბიბლიოთეკარმა მისი საყვარელი მოთხრობა წაუკითხა.
სკოლის მოსწავლის დღის რეჟიმის გაცნობა-შეგუების მიზნით სპეციალურმა მასწავლებელმა, ბავშვთან სამუშაოდ, შექმნა სოციალური ისტორიები და გაუზიარა მშობელს. საგანმანათლებლო საჭიროების მქონე ბავშვისთვის ინფორმაციის მიწოდება მრავალფეროვანი გზებით განხორციელდა – ვერბალურად წარიმართა თემატური საუბრები, ამბების თხრობა, მოთხრობის, ლექსების კითხვა და სიმღერები. ვიზუალურად განხორციელდა თემატური სიუჟეტური სურათების დათვალიერება, ვიზიტები სკოლაში; მოტორულად ჩატარდა თემატური ნახატების შექმნა, გაფერადება; როლური თამაშები.
კვლევებით დადასტურებულია, რომ მოსწავლეები, რომლებსაც ცხადი წარმოდგენები და ფსიქოემოციური მზაობა აქვთ სასკოლო ცხოვრების მიმართ, უფრო აღწევენ წარმატებებს. ბავშვი, რომელიც სკოლას დადებითი გამოცდილებების მიღებით იწყებს, თავს დაცულად და მშვიდად გრძნობს, გამოხატავს სწავლისადმი მონდომებასა და მოტივაციას, უჩნდება მიკუთვნებულობის შეგრძნება სასკოლო გარემოსა და იქ არსებული ადამიანებისადმი. წარმატებული ტრანზიციის მაჩვენებელია მომზადებული ბავშვი, ოჯახი, სკოლა, რაც მათი თანამშრომლობისა და თანმიმდევრული კომუნიკაციის შედეგია. მომზადებული ბავშვი თავს გრძნობს უსაფრთხოდ, დაცულად, აქვს სკოლის თემთან მიკუთვნებულობის განცდა, იღებს უწყვეტ სასწავლო გამოცდილებას და პოზიტიური ურთიერთობა აქვს მასწავლებელთან, კლასელებთან. დაგეგმილი ტრანზიციის პროცესში რეკომენდებულია მშობლის აქტიური თანამშრომლობა სკოლასთან – ინფორმაციის მიწოდება ბავშვის საჭიროებების შესახებ; სკოლისგან ინფორმაციის მიღება სასწავლო პროცესში არსებული სერვისების შესახებ; მაქსიმალურად სარგებლობა ბავშვის განათლების მიღებასთან დაკავშირებული უფლებებით და რესურსებით. წარმატებული ტრანზიციის შემთხვევაში სკოლა ემზადება ადამიანური და მატერიალური რესურსით, ხარისხიანი სწავლა-სწავლების უზრუნველყოფისთვის.