2 აპრილი, ოთხშაბათი, 2025

საქართველო ყველაზე ძვირფასია ჩემთვის

spot_imgspot_img

მო­გე­სალ­მე­ბით, მე ია მი­რი­ა­ნაშ­ვი­ლი ვარ, ინ­გ­ლი­სუ­რი ენის ცენ­ტ­რის Smartlings Education-ის დამ­ფუძ­ნე­ბე­ლი, ცნო­ბი­ლი ბლო­გის MiAfrika-ს ავ­ტო­რი და ტუ­რე­ბის ორ­გა­ნი­ზა­ტო­რი აფ­რი­კა­ში.

სკო­ლა გურ­ჯა­ა­ნის რა­ი­ონ­ში, სო­ფელ ვე­ლის­ცი­ხე­ში და­ვამ­თავ­რე. მა­მა – სერ­გი მი­რი­ა­ნაშ­ვი­ლი ამა­ვე სკო­ლის დი­რექ­ტო­რი იყო, რაც დიდ პა­სუ­ხის­მ­გებ­ლო­ბას მა­კის­რებ­და. ბავ­შ­ვო­ბი­დან შთა­მა­გო­ნეს, რომ ვყო­ფი­ლი­ყა­ვი მა­გა­ლი­თი რო­გორც მთე­ლი სკო­ლის­თ­ვის, ისე უმ­ც­რო­სი დედ­მა­მიშ­ვი­ლის­თ­ვის. მეც ენერ­გი­ას არ ვი­შუ­რებ­დი, რომ ყვე­ლა სა­გა­ნი ერ­თ­ნა­ი­რად კარ­გად მეს­წავ­ლა, მერ­ვე კლა­სი­დან ვმო­ნა­წი­ლე­ობ­დი რე­გი­ო­ნულ ოლიმ­პი­ა­დებ­ში, მაქვს უამ­რა­ვი დიპ­ლო­მი, მათ შო­რის, ქარ­თულ და ინ­გ­ლი­სურ ენებ­ში პირ­ვე­ლი ხა­რის­ხის დიპ­ლო­მე­ბი. დღემ­დე ინა­ხა­ვენ მას­წავ­ლებ­ლე­ბი ჩემ მი­ერ და­წე­რილ თე­მებს და სა­მო­ტი­ვა­ცი­ოდ მო­მა­ვალ თა­ო­ბე­ბს აჩ­ვე­ნე­ბენ. სხვა­თა შო­რის, გა­ზეთ „ახა­ლი გა­ნათ­ლე­ბის“ შე­სა­ხებ ჯერ კი­დევ მოს­წავ­ლე­ო­ბის პე­რი­ოდ­ში ვი­ცო­დი მა­მას­გან, რო­მე­ლიც სა­ინ­ტე­რე­სო სტა­ტი­ებს გვა­კითხებ­და გა­ზე­თი­დან.

ვფიქ­რობ, ბავ­შ­ვო­ბის წლებ­მა დი­დი გავ­ლე­ნა იქო­ნია ჩე­მი პი­როვ­ნე­ბის ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბა­ში. მას­წავ­ლა შრო­მის­მოყ­ვა­რე­ო­ბა, რკი­ნის ნე­ბის­ყო­ფა და დი­დი პა­სუ­ხის­მ­გებ­ლო­ბის გრძნო­ბა გან­მი­ვი­თა­რა. მუდ­მი­ვი ზრდა და გან­ვი­თა­რე­ბა გახ­და ჩე­მი მთა­ვა­რი ამო­ცა­ნა. კონ­კუ­რენ­ტუ­ნა­რი­ან გა­რე­მო­ში ცხოვ­რე­ბით, სტრე­სუ­ლი სი­ტუ­ა­ცი­ე­ბის მარ­თ­ვა ვის­წავ­ლე.

⇒ პრო­ფე­სი­ის არ­ჩე­ვა­ზე იქო­ნია თუ არა გავ­ლე­ნა პე­და­გო­გე­ბის ოჯა­ხურ­მა გა­რე­მომ?

⇒ რა თქმა უნ­და, ნა­წი­ლობ­რივ კი, თუმ­ცა ვფიქ­რობ, მო­მა­ვა­ლი პრო­ფე­სი­ის არ­ჩე­ვა­ში ინ­გ­ლი­სუ­რი ენის მი­მართ დიდ­მა სიყ­ვა­რულ­მა იქო­ნია გავ­ლე­ნა.

არ მომ­წონ­და, რო­ცა მა­მა დი­რექ­ტო­რი იყო და სტრე­სულ გა­რე­მო­ში უწევ­და ცხოვ­რე­ბა, 850 მოს­წავ­ლის და ათო­ბით მას­წავ­ლებ­ლის მარ­თ­ვა არ იყო მარ­ტი­ვი. დე­და – მა­რი­ნა მაზ­მიშ­ვი­ლი მას­წავ­ლე­ბე­ლია (დღე­საც ამ სკო­ლა­ში ას­წავ­ლის), ძა­ლი­ან მომ­წონ­და, რო­ცა სკო­ლი­დან ერ­თად ვბრუნ­დე­ბო­დით სახ­ლ­ში და დიდ დროს ჩვენ­თან ერ­თად ატა­რებ­და. მა­შინ ვერც კი წარ­მო­ვიდ­გენ­დი, რომ ერთ დღეს, სა­კუ­თა­რი სკო­ლის ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლი ვიქ­ნე­ბო­დი.

⇒ მე­დი­ცი­ნის ფა­კულ­ტე­ტის სტუ­დენ­ტი პრო­ფე­სი­ას იც­ვ­ლით და თარ­ჯი­მან-რე­ფე­რენ­ტის პრო­ფე­სი­ას ირ­ჩევთ, რა­ტომ ასე­თი რა­დი­კა­ლუ­რი ცვლი­ლე­ბა?

⇒ ჩე­მი ბავ­შ­ვო­ბა და ახალ­გაზ­რ­დო­ბა ისეთ პე­რი­ოდს და­ემ­თხ­ვა, რო­ცა ყვე­ლა კარ­გი აკა­დე­მი­უ­რი მოს­წ­რე­ბის მოს­წავ­ლე ექი­მი უნ­და გამ­ხ­და­რი­ყო. იქი­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, რომ ძა­ლი­ან გუ­ლის­ხ­მი­ე­რი, მაქ­სი­მა­ლის­ტი და დე­ტა­ლებ­ზე ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლი ვარ, მა­მას სჯე­რო­და, რომ ძა­ლი­ან კარ­გი ექი­მი ვიქ­ნე­ბო­დი და ის ავად არა­სო­დეს გახ­დე­ბო­და. სწო­რედ მი­სი სურ­ვი­ლის გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბით, სამ­წ­ლი­ა­ნი თავ­და­უ­ზო­გა­ვი შრო­მის შემ­დეგ, 2005 წელს ჩა­ვა­ბა­რე ივა­ნე ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლის თბი­ლი­სის სა­ხელ­მ­წი­ფო უნი­ვერ­სი­ტე­ტის პროგ­რა­მა­ზე – სამ­კურ­ნა­ლო საქ­მე.

მა­მას დი­დი ხათ­რი მქონ­და, მაგ­რამ ექი­მო­ბა ჩე­მი მო­წო­დე­ბა არა­სო­დეს ყო­ფი­ლა. ინ­გ­ლი­სუ­რი ენის მი­მართ დიდ­მა სიყ­ვა­რულ­მა თა­ვი­სი გა­ი­ტა­ნა და შე­ვიც­ვა­ლე პრო­ფე­სია. და­ვიწყე ენის სა­ფუძ­ვ­ლი­ა­ნად შეს­წავ­ლა და მა­მაც და­ვარ­წ­მუ­ნე, ჩე­მით ისე იამა­ყებ­და, რომ ცუ­დად ყოფ­ნის მი­ზე­ზი არა­სო­დეს ექ­ნე­ბო­და. ვფიქ­რობ, გა­ვა­მარ­თ­ლე მი­სი იმე­დე­ბი.

⇒ „ის­წავ­ლე და ას­წავ­ლე სა­ქარ­თ­ვე­ლოს­თ­ვის“ პროგ­რა­მამ თქვე­ნი პი­რა­დი ცხოვ­რე­ბა შეც­ვა­ლა. მოგ­ვი­ყე­ვით რო­გორ და­იწყო ეს ყვე­ლა­ფე­რი და რო­გორ გა­ი­ცა­ნით მო­მა­ვა­ლი მე­უღ­ლე?

⇒ 2010 წელს, რო­დე­საც მა­გის­ტ­რა­ტუ­რას ვას­რუ­ლებ­დი და, პა­რა­ლე­ლუ­რად, მოს­წავ­ლე­ე­ბი მყავ­და ინ­გ­ლი­სურ ენა­ში, „ის­წავ­ლე და ას­წავ­ლე სა­ქარ­თ­ვე­ლოს­თან ერ­თად“ პრო­ექ­ტის ფარ­გ­ლებ­ში, სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ინ­გ­ლი­სუ­რე­ნო­ვან მას­წავ­ლე­ბელ­თა ჯგუ­ფი ეს­ტუმ­რა. ინ­გ­ლი­სუ­რე­ნო­ვა­ნი მას­წავ­ლებ­ლე­ბი მას­პინ­ძელ ოჯა­ხებ­ში ცხოვ­რობ­დ­ნენ და სა­ჯა­რო სკო­ლებ­ში ას­წავ­ლიდ­ნენ. მათ შო­რის იყო ჩე­მი მო­მა­ვა­ლი მე­უღ­ლეც, კა­ხეთ­ში მი­სი მას­პინ­ძე­ლი ოჯა­ხი ვი­ყა­ვით, მე კი – მი­სი მე­გო­ბა­რი, დე­და, ძმა და და. ჩე­მი გუ­ლის­ხ­მი­ე­რი ხა­სი­ა­თი­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, უცხო ქვე­ყა­ნა­ში მყოფ ენ­დის ყვე­ლა­ფერ­ში ვეხ­მა­რე­ბო­დი, რა­მაც მას­ზე დი­დი შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბა მო­ახ­დი­ნა.

სამ­წუ­ხა­როდ, ენ­დი დიდ­ხანს არ დარ­ჩე­ნი­ლა სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში, თუმ­ცა, მი­სი წას­ვ­ლი­დან 3 წლის გან­მავ­ლო­ბა­ში, სო­ცი­ა­ლუ­რი ქსე­ლით მუდ­მი­ვად გვქონ­და მი­მო­წე­რა. სა­ბო­ლო­ო­ოდ, 2013 წელს, მი­ვი­ღეთ გა­დაწყ­ვე­ტი­ლე­ბა, ჩვე­ნი ბე­დი ერ­თ­მა­ნეთ­თან დაგ­ვე­კავ­ში­რე­ბი­ნა, რა­შიც დი­დი რო­ლი ითა­მა­შა პრო­ფე­სი­ის სიყ­ვა­რულ­მა და სა­ერ­თო ინ­ტე­რე­სებ­მა.

ორი­ვეს გვიყ­ვარს მოგ­ზა­უ­რო­ბა და ჩვე­ნი ცოდ­ნის გა­ზი­ა­რე­ბა. ენ­დი, სა­ქარ­თ­ვე­ლომ­დე, სხვა ქვეყ­ნებ­შიც ას­წავ­ლი­და ინ­გ­ლი­სურ ენას, მათ შო­რის ჩი­ნეთ­შიც. ქორ­წი­ნე­ბის შემ­დეგ, პირ­ვე­ლად, სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კა­ში ჩა­ვე­დით საცხოვ­რებ­ლად. 2015 წლი­დან კი ჩი­ნე­თის­კენ ავი­ღეთ გე­ზი. ენ­დის სჯე­რო­და, რომ ჩი­ნეთ­ში დი­დი წარ­მა­ტე­ბა მე­ლო­და, რად­გან მას­წავ­ლებ­ლის პრო­ფე­სია ჩი­ნეთ­ში ძა­ლი­ან და­ფა­სე­ბუ­ლი და პა­ტივ­სა­ცე­მია.

ენ­დის წი­ნაპ­რე­ბი აფ­რი­კა­ში ევ­რო­პი­დან ჩა­ვიდ­ნენ საცხოვ­რებ­ლად. მა­მა ჰო­ლან­დი­ე­ლია, დე­და კი გერ­მა­ნე­ლი. სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კა­ში ჩა­სუ­ლი ჰო­ლან­დი­ე­ლე­ბი „ბუ­რე­ბის“ სა­ხე­ლით არი­ან ცნო­ბი­ლი, რად­გან ისი­ნი წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში სა­უ­კე­თე­სო მი­წათ­მოქ­მე­დე­ბად ჩა­მო­ყა­ლიდ­ნენ. ჩე­მი მე­უღ­ლეც პრო­ფე­სი­ით მას­წავ­ლე­ბე­ლია. ერ­თად ვას­წავ­ლით ინ­გ­ლი­სურ ენას, დის­ტან­ცი­ურ რე­ჟიმ­ში, ქარ­თ­ველ და ჩი­ნელ ბავ­შ­ვებს. მე­უღ­ლის მე­ო­რა­დი პრო­ფე­სია ტუ­რიზ­მია და სა­უ­კე­თე­სო გი­დია. ჩვენ ერ­თად ვმას­პინ­ძ­ლობთ აფ­რი­კის ტურ­ზე ჩა­მო­სულ ქარ­თ­ვე­ლებს.

⇒ პე­და­გო­გად ჩი­ნეთ­სა და სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კა­ში მუ­შა­ობ­დით. გვი­ამ­ბეთ ამ ქვეყ­ნე­ბის სკო­ლამ­დელ და სას­კო­ლო გა­ნათ­ლე­ბის სის­ტე­მა­ზე.

⇒ ჩი­ნეთ­ში ად­რე­ულ გა­ნათ­ლე­ბას გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ყუ­რადღე­ბა ექ­ცე­ვა და ით­ვა­ლის­წი­ნებს ტრა­დი­ცი­უ­ლი ჩი­ნუ­რი კულ­ტუ­რი­სა და კო­მუ­ნის­ტუ­რი იდე­ო­ლო­გი­ის შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბას, ამავ­დ­რო­უ­ლად, ამ ყვე­ლა­ფერს სა­უ­კე­თე­სოდ უზა­ვებს და­სავ­ლუ­რი კულ­ტუ­რის გავ­ლე­ნას. ამ­რი­გად, ჩი­ნე­თის თა­ნა­მედ­რო­ვე ად­რე­უ­ლი სას­წავ­ლო გეგ­მა შე­იძ­ლე­ბა ჩა­ით­ვა­ლოს, რო­გორც ამ სა­მი კულ­ტუ­რუ­ლი ას­პექ­ტის ჰიბ­რი­დი.

ჩი­ნეთ­მა, 1979 წელს, და­იწყო ერ­თი ბავ­შ­ვის პო­ლი­ტი­კის და­ნერ­გ­ვა, რა­მაც პო­ზი­ტი­უ­რი გავ­ლე­ნა მო­ახ­დი­ნა მო­სახ­ლე­ო­ბა­ზე, ჩი­ნე­თის ეკო­ნო­მი­კურ გან­ვი­თა­რე­ბა­ზე და ა.შ. თუმ­ცა, გარ­კ­ვე­უ­ლი პრობ­ლე­მე­ბიც შექ­მ­ნა. გარ­და იმი­სა, რომ ახალ­შო­ბილ­თა რა­ო­დე­ნო­ბა 300-400 მი­ლი­ო­ნით შემ­ცირ­და, ბევ­რ­მა მშო­ბელ­მა შეშ­ფო­თე­ბა გა­მო­ხა­ტა იმის გა­მო, რომ მა­თი ერ­თა­დერ­თი შვი­ლი მარ­ტო­სუ­ლი იყო და კარ­გავ­და საკ­მა­ოდ ღი­რე­ბულს – სო­ცი­ა­ლუ­რი ურ­თი­ერ­თო­ბე­ბის შე­საძ­ლებ­ლო­ბას.

1979 წლი­დან ერ­თ­მ­შობ­ლი­ა­ნი (სა­დაც ერ­თი მშო­ბე­ლი ზრდის ბავშვს) ოჯა­ხე­ბის რა­ო­დე­ნო­ბამ 10 მი­ლი­ონს გა­და­ა­ჭარ­ბა. ეს მშობ­ლე­ბი უფ­რო და უფ­რო მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვან როლს ანი­ჭებ­დენ მო­მა­ვა­ლი თა­ო­ბის სო­ცი­ა­ლურ გან­ვი­თა­რე­ბას. შე­სა­ბა­მი­სად, ჩი­ნე­თის სა­ხალ­ხო რეს­პუბ­ლი­კამ, ად­რე­უ­ლი გა­ნათ­ლე­ბის სპე­ცი­ა­ლის­ტებ­მა, მშობ­ლებ­მა და­იწყეს გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ყუ­რადღე­ბის მიქ­ცე­ვა ბავ­შ­ვის ად­რე­უ­ლი გა­ნათ­ლე­ბი­სად­მი. ჩი­ნეთ­ში ბავ­შ­ვის გა­ნათ­ლე­ბა-ინ­ტე­ლექ­ტის გან­ვი­თა­რე­ბა, ჯან­მ­რ­თე­ლო­ბა და სო­ცი­ა­ლურ-ემო­ცი­უ­რი კე­თილ­დღე­ო­ბა გახ­და ყვე­ლას ძი­რი­თა­დი საზ­რუ­ნა­ვი. მოკ­ლედ, ერ­თი შვი­ლის ყო­ლის პო­ლი­ტი­კამ გა­აძ­ლი­ე­რა აქ­ცენ­ტი ად­რე­ულ გა­ნათ­ლე­ბა­ზე, ოჯა­ხე­ბის ჩარ­თუ­ლო­ბა­სა და ინ­ვეს­ტი­რე­ბა­ზე მათ ერ­თა­დერთ შვილ­ში.

ჩი­ნეთ­ში, ად­რე­უ­ლი გა­ნათ­ლე­ბის სას­წავ­ლო გეგ­მის რე­ფორ­მის სა­მი ძი­რი­თა­დი ერა იყო: 1920-1930-იან წლე­ბი, 1950-იანი და 1980-იანი წლე­ბი­დან დღემ­დე. 1980-იანი წლე­ბი­დან ჩი­ნეთ­მა და­იწყო რე­ფორ­მი­სა და ღი­ა­ო­ბის პო­ლი­ტი­კის გა­ტა­რე­ბა, რა­მაც მნიშ­ვ­ნე­ლოვ­ნად შეც­ვა­ლა ტრა­დი­ცი­უ­ლი გა­ნათ­ლე­ბის კონ­ცეფ­ცი­ე­ბი და დი­დი გავ­ლე­ნა მო­ახ­დი­ნა ად­რე­უ­ლ გა­ნათ­ლე­ბა­ზე. ბევ­რი უცხო­უ­რი თე­ო­რია (რო­გო­რი­ცაა: დი­უ­ის, მონ­ტე­სო­რის, ბრონ­ფენ­ბ­რ­ნე­რის, ბრუ­ნე­რის და, გან­სა­კუთ­რე­ბით, პი­ა­ჟე­სა და ვი­გოტ­ს­კის) ფარ­თოდ გავ­რ­ცელ­და ჩი­ნეთ­ში, ხო­ლო ბო­ლოდ­რო­ინ­დე­ლი თა­ნა­მედ­რო­ვე ჩი­ნე­ლი გან­მა­ნათ­ლებ­ლე­ბის (Xingzhi Tao, Heqing Chen და Xuemen Zhang) მო­საზ­რე­ბებ­მა კვლავ წი­ნა პლან­ზე წა­მო­წია. ეს იდე­ე­ბი და­უ­პი­რის­პირ­და ად­რე­უ­ლი გა­ნათ­ლე­ბის პრაქ­ტი­კას, რო­მე­ლიც 30 წელ­ზე მეტ ხანს არ­სე­ბობ­და. ად­რე­უ­ლი გა­ნათ­ლე­ბის სას­წავ­ლო გეგ­მის რე­ფორ­მა სპონ­ტა­ნუ­რი ექ­ს­პე­რი­მენ­ტე­ბით და­იწყო ქვეყ­ნის სხვა­დას­ხ­ვა კუთხე­ში, თან­და­თან ერ­თი საგ­ნი­დან მთელ სას­წავ­ლო გეგ­მა­ზე გა­ფარ­თოვ­და, პროგ­რე­სი­რებ­და ქა­ლა­ქი­დან სო­ფელ­ში და აქ­ტი­უ­რად უბიძ­გებ­და ად­რე­უ­ლი გა­ნათ­ლე­ბის სას­წავ­ლო გეგ­მის რე­ფორ­მას ფარ­თო მას­შ­ტა­ბით.

ჩი­ნეთ­ში ად­რე­უ­ლი გა­ნათ­ლე­ბა ეხე­ბა „მთლი­ან ბავშვს“ – თი­თო­ე­უ­ლი მო­ზარ­დის ფი­ზი­კურ, სო­ცი­ა­ლურ-ემო­ცი­ურ, კოგ­ნი­ტურ აზ­როვ­ნე­ბა­სა და ენობ­რივ პროგ­რესს. ბავ­შ­ვე­ბი გა­ნე­ბივ­რე­ბულ­ნი არი­ან სა­ინ­ტე­რე­სო და ეფექ­ტუ­რად და­გეგ­მი­ლი აქ­ტი­ვო­ბე­ბით სა­ბავ­შ­ვო ბა­ღებ­ში, რის გა­მოც ისი­ნი ინ­ტე­ლექ­ტუ­ა­ლუ­რად ცნო­ბის­მოყ­ვა­რე­ე­ბი და სო­ცი­ა­ლუ­რად თავ­და­ჯე­რე­ბუ­ლე­ბი ხდე­ბი­ან. ამავ­დ­რო­უ­ლად, ეს მტკი­ცე სა­ფუძ­ველს აძ­ლევს მთე­ლი სი­ცოცხ­ლის მან­ძილ­ზე სწავ­ლის­თ­ვის.

ჩი­ნეთ­ში ად­რე­უ­ლი გა­ნათ­ლე­ბა გუ­ლის­ხ­მობს ბავ­შ­ვებს და­ბა­დე­ბი­დან 6 წლამ­დე. ბა­გა-ბა­ღე­ბი გან­კუთ­ვ­ნი­ლია 0-3 წლის ბავ­შ­ვე­ბის­თ­ვის, სა­ბავ­შ­ვო ბა­ღე­ბი – 3-6 წლის ბავ­შ­ვე­ბის­თ­ვის, ხო­ლო დაწყე­ბით სკო­ლებ­თან მი­მაგ­რე­ბუ­ლი ე.წ. „სკო­ლამ­დე­ლი კლა­სე­ბი“ 5-6 წლის ბავ­შ­ვე­ბის­თ­ვი­საა. ფო­კუ­სი­რე­ბა ხდე­ბა სა­ბა­ზი­სო წიგ­ნი­ე­რე­ბა­ზე, რიცხოვ­ნო­ბა­სა და სო­ცი­ა­ლურ უნა­რებ­ზე. დაწყე­ბი­თი სკო­ლა (6 წე­ლი — 6-12 წლამ­დე) სა­ვალ­დე­ბუ­ლო და უფა­სოა.

ძი­რი­თა­დი საგ­ნე­ბი – ჩი­ნუ­რი, მა­თე­მა­ტი­კა, მეც­ნი­ე­რე­ბა, მო­რა­ლუ­რი გა­ნათ­ლე­ბა, ფი­ზი­კუ­რი აღ­ზ­რ­და.

სა­შუ­ა­ლო გა­ნათ­ლე­ბა (6 წე­ლი – 12-18 წლამ­დე), უმ­ც­რო­სი სა­შუ­ა­ლო სკო­ლა (3 წე­ლი, სა­ვალ­დე­ბუ­ლო), სა­შუ­ა­ლო სკო­ლა (3 წე­ლი, სურ­ვი­ლი­სა­მებრ ან პრო­ფე­სი­უ­ლი სწავ­ლე­ბა).

ჩი­ნე­თი გა­მო­ირ­ჩე­ვა საკ­მა­ოდ ხან­გ­რ­ძ­ლი­ვი სას­წავ­ლო სა­ა­თე­ბით. ბავ­შ­ვე­ბი სწავ­ლას იწყე­ბენ 7:30 სა­ათ­ზე და ამ­თავ­რე­ბენ 17:00 სა­ათ­ზე.

ჩი­ნე­თის­თ­ვის და­მა­ხა­სი­ა­თე­ბე­ლია ძა­ლი­ან მა­ღალ­კონ­კუ­რენ­ტუ­ლი გა­მოც­დე­ბის­თ­ვის მზა­დე­ბა (გა­ო­კაო გა­მოც­დე­ბი­სათ­ვის), სწო­რედ ამით მო­ი­პო­ვე­ბენ ად­გილს უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში. შე­სა­ბა­მი­სად, აქ კერ­ძო რე­პე­ტი­ტო­რო­ბა ფარ­თო­დაა გავ­რ­ცე­ლე­ბუ­ლი.

მშობ­ლე­ბი, ად­რე­უ­ლი ასა­კი­დან, დე­ბენ ინ­ვეს­ტი­ცი­ას მა­თე­მა­ტი­კის, სა­ბუ­ნე­ბის­მეტყ­ვე­ლო მეც­ნი­ე­რე­ბე­ბი­სა და ინ­გ­ლი­სუ­რის სწავ­ლა­ში, რა­თა მოს­წავ­ლე­ებს უპი­რა­ტე­სო­ბა მი­ა­ნი­ჭონ მი­სა­ღებ გა­მოც­დებ­ზე.

ჩი­ნე­თის მთავ­რო­ბა ებ­რ­ძ­ვის და სპობს კერ­ძო რე­პე­ტი­ტო­რო­ბის სის­ტე­მას, რა­თა ოჯა­ხებ­მა თან­ხე­ბი და­ზო­გონ და მე­ო­რე შვი­ლის ყო­ლა­ზე იფიქ­რონ. გან­სა­კუთ­რე­ბით პან­დე­მი­ის შემ­დეგ აქ­ტი­უ­რად ხდე­ბა წა­ხა­ლი­სე­ბა და ხელ­შეწყო­ბა მე­ო­რე შვი­ლის ყო­ლის­თ­ვის.

ძი­რი­თა­დი მა­ხა­სი­ა­თებ­ლე­ბი:

ჩი­ნე­თის გა­ნათ­ლე­ბის სის­ტე­მა მა­ღალ­კონ­კუ­რენ­ტუ­ნა­რი­ა­ნი და გა­მოც­დებ­ზე ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლია, ძლი­ე­რი აქ­ცენ­ტი კეთ­დე­ბა STEM საგ­ნებ­ზე.

ჩი­ნე­თის მთავ­რო­ბა დიდ ინ­ვეს­ტი­ცი­ას ახორ­ცი­ე­ლებს გა­ნათ­ლე­ბა­ში.

⇒ თქვენ სხვა­დას­ხ­ვა ქვეყ­ნის გა­ნათ­ლე­ბის სის­ტე­მას იც­ნობთ, რო­მე­ლი მო­დე­ლია ყვე­ლა­ზე მი­სა­ღე­ბი?

⇒ ალ­ბათ, არ­ჩე­ვა­ნის გა­კე­თე­ბა გა­მი­ჭირ­დე­ბა… თუ აფა­სებთ აკა­დე­მი­ურ სიმ­კაც­რეს და STEM ფო­კუ­სი­რე­ბას, ჩი­ნე­თი სა­უ­კე­თე­სოა. თუ თქვენ მრა­ვა­ლე­ნო­ვა­ნი და მრა­ვალ­ფე­რო­ვა­ნი გა­ნათ­ლე­ბა გირ­ჩევ­ნი­ათ, სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კა უნი­კა­ლუ­რია. თუ გსურთ და­ბა­ლან­სე­ბუ­ლი, მაგ­რამ გან­ვი­თა­რე­ბა­დი გა­ნათ­ლე­ბა, ამ კუთხით, ვფიქ­რობ, სა­ქარ­თ­ვე­ლო სწრა­ფად ვი­თარ­დე­ბა.

⇒ თქვენ­თ­ვის შენ­ჟე­ნი ოც­ნე­ბე­ბის ქა­ლა­ქად იქ­ცა – რა­ტომ?

⇒ ქა­ლაქ შენ­ჟენ­ში, ჩი­ნე­თის ერთ-ერთ მე­გა­პო­ლის­ში ავიხ­დი­ნე ოც­ნე­ბა, რომ­ლის ას­რუ­ლე­ბა სა­ქარ­თ­ვე­ლო­შიც კი წარ­მო­უდ­გენ­ლად მეჩ­ვე­ნე­ბო­და. მო­ვი­პო­ვე სა­კუ­თა­რი სას­წავ­ლო ცენ­ტ­რის ლი­ცენ­ზია ჰონგ-კონ­გ­ში და ქა­ლაქ შენ­ჟენ­ში და­ვა­არ­სე სა­კუ­თა­რი ინ­გ­ლი­სუ­რი ენის სას­წავ­ლო ცენ­ტ­რი. ჩე­მი პირ­ვე­ლი შვი­ლიც შენ­ჟენ­ში და­ი­ბა­და.

⇒ რო­დის და­არ­ს­და ინ­გ­ლი­სუ­რი ენის სას­წავ­ლო ცენ­ტ­რი – smartlings Education? რა ასა­კის და ეროვ­ნე­ბის მოს­წავ­ლე­ე­ბი არი­ან ჩარ­თუ­ლი?

⇒ მე და ჩემ­მა მე­უღ­ლემ, 2018 წელს, და­ვა­არ­სეთ Smartlings Education – ინ­გ­ლი­სუ­რი ენის ცენ­ტ­რი. ჩვენ ერ­თ­მა­ნეთს პრო­ფე­სი­ამ დაგ­ვა­კავ­ში­რა და შე­ვი­ძი­ნეთ სამ კონ­ტი­ნენ­ტ­ზე ცხოვ­რე­ბი­სა და მუ­შა­ო­ბის გა­მოც­დი­ლე­ბა. სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში ინ­გ­ლი­სუ­რი ენის სწავ­ლე­ბის მრა­ვალ­წ­ლი­ა­ნი გა­მოც­დი­ლე­ბის მი­ღე­ბის შემ­დეგ, პრო­ფე­სი­უ­ლი ზრდა, 2015 წლი­დან, ჩი­ნეთ­ში გა­ვაგ­რ­ძე­ლეთ. ქა­ლაქ შენ­ჟენ­ში (Shenzhen City) დი­დი ხნის წარ­მა­ტე­ბუ­ლი მოღ­ვა­წე­ო­ბა სა­კუ­თა­რი სას­წავ­ლო ცენ­ტ­რის და­არ­სე­ბით და­ვაგ­ვირ­გ­ვი­ნეთ. ასე და­ი­ბა­და Smartlings Education, რო­მე­ლიც, თავ­და­პირ­ვე­ლად, მხო­ლოდ ჩი­ნელ ბავ­შ­ვებს აერ­თი­ა­ნებ­და. პან­დე­მი­ის დაწყე­ბის­თა­ნა­ვე, ცენ­ტ­რი ონ­ლა­ინ სწავ­ლე­ბა­ზე გა­და­ერ­თო, რა­მაც სა­შუ­ა­ლე­ბა მოგ­ვ­ცა, ჩაგ­ვერ­თო მოს­წავ­ლე­ე­ბი სა­ქარ­თ­ვე­ლო­დან და, მოგ­ვი­ა­ნე­ბით, მსოფ­ლი­ოს 25 ქვეყ­ნი­დან.

უამ­რა­ვი წე­ლი შე­ვა­ლიე ჩი­ნელ ბავ­შ­ვებ­თან მუ­შა­ო­ბას და ყო­ველ­თ­ვის ვოც­ნე­ბობ­დი, პა­ტა­რა წვლი­ლი შე­მე­ტა­ნა ქარ­თ­ვე­ლი ბავ­შ­ვე­ბის­თ­ვის ინ­გ­ლი­სუ­რის შეს­წავ­ლის საქ­მე­ში. ონ­ლა­ინ სწავ­ლე­ბამ ამის შე­საძ­ლებ­ლო­ბა მოგ­ვ­ცა.

ჩვენ ვართ პირ­ვე­ლი სრუ­ლი­ად ონ­ლა­ინ ინ­გ­ლი­სუ­რი ენის სას­წავ­ლო ცენ­ტ­რი სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში, სა­დაც, 2020 წლი­დან, ქარ­თ­ვე­ლი ბავ­შ­ვე­ბი ჩი­ნელ თა­ნა­ტო­ლებ­თან ერ­თად სწავ­ლო­ბენ ინ­გ­ლი­სურს, რაც ძა­ლი­ან დიდ სტი­მულს იძ­ლე­ვა ენის სწრა­ფად და ხა­ლი­სი­ა­ნად ათ­ვი­სე­ბა­ში. გარ­და ამი­სა, ისი­ნი ად­რე­უ­ლი ასა­კი­დან­ვე უმე­გობ­რ­დე­ბი­ან ბავ­შ­ვებს მთე­ლი მსოფ­ლი­ო­დან და ეც­ნო­ბი­ან სხვა­დას­ხ­ვა ქვეყ­ნე­ბის კულ­ტუ­რას, რაც მათ, მო­მა­ვალ­ში, სა­ერ­თა­შო­რი­სო ას­პა­რეზ­ზე წარ­მა­ტე­ბის მიღ­წე­ვა­ში და­ეხ­მა­რე­ბათ. 2022 წლი­დან აქ­ტი­უ­რად შე­მოგ­ვი­ერ­თ­დ­ნენ ქარ­თ­ვე­ლი ბავ­შ­ვე­ბი მსოფ­ლი­ოს 25 ქვეყ­ნი­დან, დღეს ჩვენს ონ­ლა­ინ სკო­ლა­ში 200 მოს­წავ­ლე სწავ­ლობს, 5-დან და 16 წლამ­დე.

ინ­გ­ლი­სუ­რე­ნო­ვა­ნი მას­წავ­ლებ­ლე­ბი ჩვე­ნი პროგ­რა­მის გა­ნუ­ყო­ფე­ლი ნა­წი­ლია, რაც ძა­ლი­ან ეხ­მა­რე­ბა ბავშვს, გა­და­ლა­ხოს სა­უბ­რის კომ­პ­ლექ­სი და გახ­დეს თავ­და­ჯე­რე­ბუ­ლი მო­სა­უბ­რე. კვი­რა­ში ერ­თხელ, ჯგუფს ინ­გ­ლი­სუ­რე­ნო­ვა­ნი მას­წავ­ლე­ბე­ლი ას­წავ­ლის, შემ­დეგ კი – ქარ­თ­ვე­ლი მას­წავ­ლე­ბე­ლი, რო­მე­ლიც გრა­მა­ტი­კას, წე­რა-კითხ­ვას ას­წ­ვ­ლის, ხო­ლო ინ­გ­ლი­სუ­რე­ნო­ვა­ნი მას­წავ­ლე­ბე­ლი ეხ­მა­რე­ბა მათ, ად­ვი­ლად აით­ვი­სონ ქარ­თუ­ლის­გან გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბუ­ლი ბგე­რე­ბი, აქ­ცენ­ტი, ინ­ტო­ნა­ცია, გა­ნი­ვი­თა­რონ მოს­მე­ნი­სა და სა­უბ­რის უნა­რე­ბი.

სკო­ლა სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში და­ვამ­თავ­რე და ძა­ლი­ან კარ­გად ვიც­ნობ და ვაც­ნო­ბი­ე­რებ ტრა­დი­ცი­უ­ლი მე­თო­დე­ბით სწავ­ლე­ბის და­დე­ბით მხა­რე­ებს, თუმ­ცა მი­მაჩ­ნია, რომ თა­ნა­მედ­რო­ვე მიდ­გო­მებ­თან კომ­ბი­ნა­ცი­ით სა­უ­კე­თე­სო შე­დე­გის მიღ­წე­ვაა შე­საძ­ლე­ბე­ლი. აქ­ტი­უ­რად ვი­ყე­ნებ იმ მე­თო­დებს, რო­მე­ლიც თა­ვად და­მეხ­მა­რა ენის სა­ფუძ­ვ­ლი­ა­ნად შეს­წავ­ლა­ში. ბა­ლან­სი­რე­ბის­თ­ვის აუცი­ლე­ბე­ლია ორი­ვე მიდ­გო­მის ცოდ­ნა და სა­ჭი­რო­ე­ბი­სა­მებრ გა­მო­ყე­ნე­ბა.

ჩვე­ნი მოს­წავ­ლე­ე­ბი გა­ნე­ბივ­რე­ბულ­ნი არი­ან სხვა­დას­ხ­ვა სა­ხა­ლი­სო აქ­ტი­ვო­ბე­ბით: დე­ბა­ტე­ბი, რო­ლუ­რი თა­მა­შე­ბი, კო­მიქ­სე­ბი, პრე­ზენ­ტა­ცი­ე­ბი და სხვ. გაკ­ვე­თილ­ზე ვი­ყე­ნებ ენის აპ­ლი­კა­ცი­ებს, ინ­ტე­რაქ­ტი­ულ პლატ­ფორ­მებ­სა და მულ­ტი­მე­დი­ურ ხელ­საწყო­ებს. მი­მაჩ­ნია, რომ ტექ­ნო­ლო­გი­ებ­თან და­ახ­ლო­ე­ბამ ინ­გ­ლი­სუ­რი ენის და­უფ­ლე­ბა ბევ­რად მარ­ტი­ვი, სა­ხა­ლი­სო და ეფექ­ტუ­რი გა­ხა­და. აღ­ნიშ­ნუ­ლი პრაქ­ტი­კა ხელს უწყობს ბავ­შ­ვე­ბის გა­მოფხიზ­ლე­ბას და მო­ტი­ვა­ცი­ის გაზ­რ­დას, სრუ­ლი­ად იც­ვ­ლე­ბა მა­თი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა ინ­გ­ლი­სუ­რი ენის მი­მართ. ამ­გ­ვა­რად, მი­მაჩ­ნია, რომ სი­ახ­ლე მხო­ლოდ უკე­თე­სი შე­დე­გის მიღ­წე­ვის მიზ­ნით უნ­და და­ი­ნერ­გოს.

გარ­და მრა­ვალ­ფე­რო­ვა­ნი და შე­მეც­ნე­ბი­თი გაკ­ვე­თი­ლე­ბი­სა, ჩვე­ნი მი­ზა­ნია, შევ­ქ­მ­ნათ მე­გობ­რუ­ლი გა­რე­მო, სა­დაც ბავშვს შეც­დო­მე­ბის დაშ­ვე­ბის არ შე­ე­შინ­დე­ბა. ვი­ნა­ი­დან ბევ­რი ბა­რი­ე­რი არ­სე­ბობს, უცხო ენა­ზე კო­მუ­ნი­კა­ცი­ი­სას, სიყ­ვა­რუ­ლით სავ­სე გა­რე­მო ეხ­მა­რე­ბათ, მარ­ტი­ვად ალა­პა­რაკ­დ­ნენ, ას­წავ­ლის იმა­საც, რომ შეც­დო­მე­ბი ენის შეს­წავ­ლის გა­ნუ­ყო­ფე­ლი ნა­წი­ლია.

ჩე­მი მი­ზა­ნია, რაც შე­იძ­ლე­ბა მეტ მას­წავ­ლე­ბელს და­ვეხ­მა­რო თა­ნა­მედ­რო­ვე მე­თო­დე­ბის მარ­ტი­ვად და­ნერ­გ­ვა­სა და გა­მო­ყე­ნე­ბა­ში. შე­სა­ბა­მი­სად, 2024 წლი­დან, აქ­ტი­უ­რად ვარ ჩარ­თუ­ლი მას­წავ­ლე­ბელ­თა პრო­ფე­სი­ულ გა­დამ­ზა­დე­ბა­სა და, შემ­დ­გომ­ში, ჩვენს ცენ­ტ­რ­ში და­საქ­მე­ბა­ში. გა­სულ თვეს, პრო­ფე­სი­უ­ლი გა­დამ­ზა­დე­ბის შემ­დეგ, 3 ქარ­თ­ვე­ლი მას­წავ­ლე­ბე­ლი და­ვა­საქ­მეთ, ისი­ნი ოფი­ცი­ა­ლუ­რად გახ­დ­ნენ ჩვე­ნი გუნ­დის წევ­რე­ბი. მი­მაჩ­ნია, რომ მოს­წავ­ლე­ე­ბის წა­ხა­ლი­სე­ბი­თა და სწო­რი მი­მარ­თუ­ლე­ბის მი­ცე­მით ძი­რე­უ­ლი ცვლი­ლე­ბე­ბის მოხ­დე­ნაა შე­საძ­ლე­ბე­ლი. ყვე­ლა მას­წავ­ლებ­ლის დი­დი სურ­ვი­ლი უნ­და იყოს ხე­ლი შე­უწყოს მოს­წავ­ლის გან­ვი­თა­რე­ბას მა­შინ, რო­ცა ეს ყვე­ლა­ზე მე­ტად სჭირ­დე­ბა.

⇒ ია, თქვენ ამ­ჟა­მად სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კის უდი­დეს ქა­ლაქ­ში – იოჰა­ნეს­ბურ­გ­ში იმ­ყო­ფე­ბით. რო­გო­რია ამ ქა­ლა­ქის ყო­ველ­დღი­უ­რო­ბა, მოს­წავ­ლე ახალ­გაზ­რ­დე­ბის ცხოვ­რე­ბა, რა არის მათ­თ­ვის პრი­ო­რი­ტე­ტუ­ლი, რას მო­ი­ცავს მა­თი ინ­ტე­რეს­თა სფე­რო, სად და რო­გორ ატა­რე­ბენ თა­ვი­სუ­ფალ დროს, რო­გორ ცხოვ­რო­ბენ აფ­რი­კე­ლი ახალ­გაზ­რ­დე­ბი…

⇒ იოჰა­ნეს­ბურ­გი, რო­მელ­საც ხში­რად „ჯო­ბურგს“ ან „ჯო­ზის“უწო­დე­ბენ, დი­ნა­მი­უ­რი მეტ­რო­პო­ლია, სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კის ეკო­ნო­მი­კუ­რი და კულ­ტუ­რუ­ლი კე­რაა. ქა­ლა­ქის ყო­ველ­დღი­უ­რი ცხოვ­რე­ბა ურ­ბა­ნუ­ლი აქ­ტი­ვო­ბე­ბი­სა და მდი­და­რი კულ­ტუ­რუ­ლი გა­მოც­დი­ლე­ბის ნა­ზა­ვია.

იოჰა­ნეს­ბურ­გი ენერ­გი­ით სავ­სე ქა­ლა­ქია, ად­გი­ლობ­რი­ვი ბაზ­რე­ბი­დან ვრცელ სა­ვაჭ­რო ცენ­ტ­რე­ბამ­დე. ტე­რი­ტო­რი­ე­ბი, რო­გო­რი­ცაა Sandton City, გთა­ვა­ზობთ ძვი­რადღი­რე­ბულ სა­ვაჭ­რო გა­მოც­დი­ლე­ბას, ხო­ლო ად­გი­ლობ­რი­ვი ბაზ­რე­ბი – ტრა­დი­ცი­ულ ხელ­ნა­კე­თო­ბებ­სა და მრა­ვალ­ფე­რო­ვან კერ­ძებს.

მი­უ­ხე­და­ვად ურ­ბა­ნუ­ლი სიმ­ჭიდ­რო­ვი­სა, იოჰა­ნეს­ბურ­გი ამა­ყობს მრა­ვა­ლი პარ­კი­თა და მწვა­ნე ზო­ნით, რაც მო­სახ­ლე­ო­ბას ქა­ლა­ქის ცხოვ­რე­ბის­გან სა­სი­ა­მოვ­ნო დას­ვე­ნე­ბას სთა­ვა­ზობს. ეს სივ­რ­ცე­ე­ბი პო­პუ­ლა­რუ­ლია პიკ­ნი­კე­ბის, სირ­ბი­ლი­სა და სო­ცი­ა­ლუ­რი შეხ­ვედ­რე­ბის­თ­ვის. ქა­ლა­ქი კარ­გად არის და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი ტრან­ს­პორ­ტის სხვა­დას­ხ­ვა სა­ხე­ო­ბე­ბით, მათ შო­რის ავ­ტო­ბუ­სე­ბით, მა­ტა­რებ­ლე­ბით და ყველ­გან გავ­რ­ცე­ლე­ბუ­ლი მიკ­რო­ავ­ტო­ბუ­სე­ბით.

იოჰა­ნეს­ბურ­გის რამ­დე­ნი­მე პრეს­ტი­ჟუ­ლი სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო და­წე­სე­ბუ­ლე­ბა სტუ­დენ­ტებს მთე­ლი აფ­რი­კი­დან იზი­დავს. კამ­პუ­სე­ბი სავ­სეა აკა­დე­მი­უ­რი და კლას­გა­რე­შე აქ­ტი­ვო­ბე­ბით, რაც ხელს უწყობს სწავ­ლი­სა და პი­როვ­ნუ­ლი ზრდის კულ­ტუ­რას. ად­გი­ლობ­რი­ვი ახალ­გაზ­რ­დო­ბა ლი­დე­რობს სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კის ტრა­დი­ცი­უ­ლი კულ­ტუ­რე­ბის გლო­ბა­ლურ ტენ­დენ­ცი­ებ­თან შერ­წყ­მის საქ­მე­ში. მო­და მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვან როლს თა­მა­შობს, ქუ­ჩის მო­და ხდე­ბა გან­მ­საზღ­ვ­რე­ლი ტენ­დენ­ცია, რო­მე­ლიც ქმნის ქა­ლა­ქის ენერ­გი­ა­სა და მრა­ვალ­ფე­როვ­ნე­ბას. იოჰა­ნეს­ბურ­გის მუ­სი­კა­ლუ­რი სცე­ნა ცოცხა­ლია, დაწყე­ბუ­ლი ტრა­დი­ცი­უ­ლი აფ­რი­კუ­ლი რიტ­მე­ბით და დამ­თავ­რე­ბუ­ლი თა­ნა­მედ­რო­ვე ჰიპ-ჰო­პი­თა და ელექ­ტ­რო­ნუ­ლი მუ­სი­კით. აქ შეხ­ვ­დე­ბით ბევრ ახალ­გაზ­რ­და მხატ­ვარს, ფო­ტოგ­რაფს, ქუ­ჩის მუ­სი­კოსს, რაც ახალ­გაზ­რ­დუ­ლი კულ­ტუ­რის მდი­დარ გო­ბე­ლენს ქმნის. რაგ­ბი და კრი­კე­ტი გან­სა­კუთ­რე­ბით პო­პუ­ლა­რუ­ლია, ბევ­რი ახალ­გაზ­რ­და სტუმ­რობს ად­გი­ლობ­რივ კლუ­ბებს ან ეს­წ­რე­ბა მატ­ჩებს.

სა­ერ­თო ჯამ­ში, იოჰა­ნეს­ბურ­გი ქმნის დი­ნა­მი­ურ გა­რე­მოს სტუ­დენ­ტე­ბის­თ­ვის, აერ­თი­ა­ნებს სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო შე­საძ­ლებ­ლო­ბებს მდი­დარ კულ­ტუ­რულ და სო­ცი­ა­ლურ ლან­დ­შაფ­ტ­თან.

⇒ გვი­ამ­ბეთ, სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კის სას­კო­ლო გა­ნათ­ლე­ბის შე­სა­ხებ

ად­რე­უ­ლი გა­ნათ­ლე­ბა: R კლა­სი (მი­ღე­ბის წე­ლი – 5-6 წლის ასა­კი)

ბევ­რი ბავ­შ­ვი და­დის კერ­ძო ან სა­ხელ­მ­წი­ფო სკო­ლამ­დელ და­წე­სე­ბუ­ლე­ბა­ში.

დაწყე­ბი­თი სკო­ლა: (I-VII კლა­სე­ბი, ასა­კი – 6-13) სა­ჯა­რო სკო­ლე­ბი სა­ვალ­დე­ბუ­ლო და უფა­სოა, ის­წავ­ლე­ბა ინ­გ­ლი­სუ­რი, ად­გი­ლობ­რი­ვი ენე­ბი, მა­თე­მა­ტი­კა, მეც­ნი­ე­რე­ბა, სო­ცი­ა­ლუ­რი მეც­ნი­ე­რე­ბე­ბი.

სა­შუ­ა­ლო გა­ნათ­ლე­ბა: (VIII-XII კლა­სე­ბი, ასა­კი – 14-18) სრულ­დე­ბა ეროვ­ნუ­ლი სე­ნი­ო­რის სა­სერ­ტი­ფი­კა­ტო (მატ­რი­კუ­ლი) გა­მოც­დით.ზო­გი­ერ­თი მოს­წავ­ლე პრო­ფე­სი­ულ სას­წავ­ლე­ბელ­ში სწავ­ლას ამ­ჯო­ბი­ნებს.

აფ­რი­კა­ში სას­წავ­ლო სა­ა­თე­ბი, ჩი­ნეთ­თან შე­და­რე­ბით, მცი­რეა. აქ სწავ­ლა 7:30 სა­ათ­ზე იწყე­ბა და 15:30 სა­ათ­ზე მთავ­რ­დე­ბა.

კერ­ძო რე­პე­ტი­ტო­რე­ბის სის­ტე­მა არ არის გავ­რ­ცე­ლე­ბუ­ლი და ხელ­მი­საწ­ვ­დო­მია მხო­ლოდ მა­ღა­ლი ფე­ნის­თ­ვის.

სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კის გა­ნათ­ლე­ბის სის­ტე­მის მთა­ვა­რი მა­ხა­სი­ა­თებ­ლე­ბია თა­ნა­ბა­რი, მა­ღა­ლი ხა­რის­ხი ქა­ლა­ქი­სა და სოფ­ლის სკო­ლებს შო­რის. კერ­ძო და ზო­გი­ერ­თი სა­ჯა­რო სკო­ლე­ბი მსოფ­ლიო დო­ნის მრა­ვა­ლე­ნო­ვან გა­ნათ­ლე­ბას გვთა­ვა­ზო­ბენ. სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კა­ში 11 ოფი­ცი­ა­ლუ­რი ენაა.

რო­გორც ნა­ხეთ, ჩი­ნე­თის გა­ნათ­ლე­ბის სის­ტე­მა უფ­რო ინ­ტენ­სი­უ­რია, უფ­რო გრძე­ლი სას­კო­ლო სა­ა­თე­ბი, მე­ტი სა­ში­ნაო და­ვა­ლე­ბა, მა­ღა­ლი კონ­კურ­სი უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში მო­სახ­ვედ­რად, გა­ო­კა­ოს გა­მოც­დე­ბი სწავ­ლა­ზე ორი­ენ­ტი­რე­ბულ კულ­ტუ­რას ქმნის.

სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კის გა­ნათ­ლე­ბა, მთლი­ა­ნო­ბა­ში, ნაკ­ლე­ბად ინ­ტენ­სი­უ­რია – სა­ჯა­რო სკო­ლებს უფ­რო მოკ­ლე სა­ა­თე­ბი აქვთ, კერ­ძო სკო­ლე­ბი (მაგ., IEB სას­წავ­ლო გეგ­მა) უფ­რო მომ­თხოვ­ნია, მატ­რი­კუ­ლი გა­მოც­დე­ბი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია, მაგ­რამ წნე­ხი უფ­რო და­ბა­ლია, ვიდ­რე ჩი­ნეთ­ში.

⇒ გვი­ამ­ბეთ სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კის  წეს-ჩვე­უ­ლე­ბებ­ზე, რო­გო­რია მა­თი ტრა­დი­ცი­ე­ბი, გა­მორ­ჩე­უ­ლი დღე­სას­წა­უ­ლე­ბი, კულ­ტუ­რა, ზნე-ჩვე­უ­ლე­ბე­ბი, აფ­რი­კუ­ლი სამ­ზა­რე­უ­ლოს შე­სა­ხე­ბაც გვითხა­რით

⇒ აღ­ფ­რ­თო­ვა­ნე­ბას იწ­ვევს მე­გობ­რუ­ლი ხალ­ხი, რო­მე­ლიც ყო­ველ­თ­ვის გი­ღი­მის და სრუ­ლი­ად უცხო­საც გე­სალ­მე­ბა ქუ­ჩა­ში. გაკ­ვირ­ვე­ბას იწ­ვევს ის ფაქ­ტი, რომ ხში­რად იკ­რი­ბე­ბი­ან და დროს სა­უ­კე­თე­სოდ ატა­რე­ბენ, და­ბა­დე­ბის დღე­ებ­ზე სა­კუ­თა­რი საჭ­მელ-სას­მე­ლით მი­დი­ან, ყვე­ლა თა­ნაბ­რად მო­ნა­წი­ლე­ობს სუფ­რის გაწყო­ბა­სა და ჭურ­ჭ­ლის რეცხ­ვა­ში. პრაქ­ტი­კუ­ლი ხალ­ხია და ად­ვი­ლად პო­უ­ლო­ბენ გა­მო­სა­ვალს ყვე­ლაფ­რი­დან. გა­მორ­ჩე­უ­ლი დღე­სას­წა­უ­ლი შო­ბაა, რო­მელ­საც უფ­როსს თა­ო­ბას­თან ერ­თად ატა­რე­ბენ, ტრა­დი­ცი­ულ კერ­ძებს ამ­ზა­დე­ბენ, მაგ­რამ აქაც იცა­ვენ ზო­მი­ე­რე­ბას. მათ­თ­ვის მთა­ვა­რი სა­სი­ა­მოვ­ნო მო­გო­ნე­ბე­ბის შექ­მ­ნაა გა­დაღ­ლის გა­რე­შე.

აფ­რი­კუ­ლი სამ­ზა­რე­უ­ლო­თი მო­ხიბ­ლუ­ლი ვარ, ქარ­თულ­თან ძა­ლი­ან ახ­ლო­საა, გან­სა­კუთ­რე­ბით მეგ­რულ­თან. გურ­მა­ნე­ბი არი­ან, ძა­ლი­ან უყ­ვართ ხორ­ცი, გან­სა­კუთ­რე­ბით – სტე­ი­კი. აქვთ „ოს­ტ­რის“ და ჩა­ქა­ფუ­ლის მსგავ­სი ხორ­ცი­ა­ნი კერ­ძე­ბი, ღო­მი სუფ­რის მთა­ვა­რი ატ­რი­ბუ­ტია. ჩვენ­სა­ვით აქვთ პუ­რის ცხო­ბის ტრა­დი­ცია. ხან­და­ხან მგო­ნია, აფ­რი­კა­ში კი არა, სა­მეგ­რე­ლო­ში ვარ.

⇒ სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კის რეს­პუბ­ლი­კის გან­მას­ხ­ვა­ვე­ბე­ლი ნი­შა­ნია უსაზღ­ვ­რო მრა­ვალ­ფე­როვ­ნე­ბა ყვე­ლა­ფერ­ში. მას ცი­სარ­ტყე­ლას ქვე­ყა­ნა­საც კი ეძა­ხი­ან, თქვენ რით გა­მო­არ­ჩევ­დით სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კას სხვა ქვეყ­ნე­ბის­გან?

⇒ სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კა უაღ­რე­სად გან­ვი­თა­რე­ბუ­ლი, მულ­ტი­კულ­ტუ­რუ­ლი და ის­ტო­რი­უ­ლად უნი­კა­ლუ­რი ქვე­ყა­ნაა ძლი­ე­რი ეკო­ნო­მი­კით, მრა­ვალ­ფე­რო­ვა­ნი ლან­დ­შაფ­ტით და აფ­რი­კუ­ლი და და­სავ­ლუ­რი გავ­ლე­ნე­ბის ნა­ზა­ვით, რაც მას და­ნარ­ჩე­ნი კონ­ტი­ნენ­ტის­გან გა­ნას­ხ­ვა­ვებს. ძლი­ე­რი ინ­ფ­რას­ტ­რუქ­ტუ­რა, ფი­ნან­სუ­რი მომ­სა­ხუ­რე­ბა და მრეწ­ვე­ლო­ბა (სამ­თო, წარ­მო­ე­ბა, ტექ­ნო­ლო­გია…). იოჰა­ნეს­ბურ­გი აფ­რი­კის ყვე­ლა­ზე მდი­და­რი ქა­ლა­ქია, სა­დაც მრა­ვა­ლი სა­ერ­თა­შო­რი­სო კომ­პა­ნიაა თა­მოყ­რი­ლი. აქ მდე­ბა­რე­ობს ერთ-ერ­თი უდი­დე­სი სა­ფონ­დო ბირ­ჟა მსოფ­ლი­ო­ში (JSE). აფ­რი­კა, მრა­ვა­ლი ქვეყ­ნის­გან გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბით, სოფ­ლის მე­ურ­ნე­ო­ბას ეყ­რ­დ­ნო­ბა.

რო­გორც გითხა­რით, სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კა­ში 11 ოფი­ცი­ა­ლუ­რი ენაა (ზუ­ლუ, ქსო­ზა, აფ­რი­კა­ან­სი, ინ­გ­ლი­სუ­რი და ა.შ.), აფ­რი­კუ­ლი, ევ­რო­პუ­ლი, ინ­დუ­რი და შე­რე­უ­ლი რა­სის (ფე­რა­დი) თე­მე­ბის ნა­ზა­ვი. და­სავ­ლე­თის გავ­ლე­ნა ძლი­ე­რია ქა­ლა­ქებ­ში, მაგ­რამ ტრა­დი­ცი­უ­ლი აფ­რი­კუ­ლი კულ­ტუ­რე­ბი კვლავ მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია. სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კას ჰქონ­და რა­სობ­რი­ვი (აპარ­ტე­ი­დის) სა­მარ­თ­ლებ­რი­ვი სის­ტე­მა 1948-1994 წლებ­ში. გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბით აფ­რი­კუ­ლი ქვეყ­ნე­ბის უმე­ტე­სო­ბის­გან, რომ­ლებ­მაც და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბა 1950-70-იან წლებ­ში მო­ი­პო­ვეს, სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კის­თ­ვის გარ­და­მა­ვა­ლი პე­რი­ო­დი 1994 წე­ლი იყო, რო­დე­საც ნელ­სონ მან­დე­ლას ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­ბამ, აპარ­ტე­ი­დის დას­რუ­ლე­ბით, სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კას გლო­ბა­ლუ­რი აღი­ა­რე­ბა მო­უ­ტა­ნა. უფ­რო გან­ვი­თა­რე­ბუ­ლი ქა­ლა­ქე­ბია, აფ­რი­კის ბევრ ქა­ლაქ­თან შე­და­რე­ბით, კე­იპ­ტა­უ­ნი, იოჰა­ნეს­ბურ­გი, დურ­ბა­ნი; კრუ­გე­რის ეროვ­ნუ­ლი პარ­კი, Table Mountain და უნი­კა­ლუ­რი ვე­ლუ­რი ბუ­ნე­ბა, ღვი­ნის რე­გი­ო­ნე­ბი, პლა­ჟე­ბი, უდაბ­ნო­ე­ბი და თვა­ლუწ­ვ­დე­ნე­ლი მთე­ბი…

სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კა აფ­რი­კის ერთ-ერ­თი სა­უ­კე­თე­სო სპორ­ტუ­ლი ქვე­ყა­ნაა, ძლი­ე­რი რაგ­ბი­ში, კრი­კეტ­სა და ფეხ­ბურ­თ­ში. ოთხ­გ­ზის რაგ­ბის მსოფ­ლიო ჩემ­პი­ო­ნე­ბი (1995, 2007, 2019, 2023) არი­ან, არც ერთ აფ­რი­კულ ქვე­ყა­ნას არ მი­უღ­წე­ვია ასე­თი წარ­მა­ტე­ბე­ბის­თ­ვის. 2010 წელს სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კამ FIFA-ს მსოფ­ლიო ჩემ­პი­ო­ნატს უმას­პინ­ძ­ლა.

ქა­ლა­ქებ­ში უფ­რო ვეს­ტერ­ნი­ზე­ბუ­ლი ცხოვ­რე­ბის წე­სია, ევ­რო­პი­სა და ამე­რი­კის მსგავ­სი; ბევ­რი ჰო­ლი­ვუ­დუ­რი ფილ­მია გა­და­ღე­ბუ­ლი სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კა­ში (მაგ., Mad Max: Fury Road, District)

⇒ ნელ­სონ მან­დე­ლა – კა­ცი, რო­მელ­მაც სამ­ყა­რო შეც­ვა­ლა, უზარ­მა­ზა­რი კვა­ლი და­აჩ­ნია სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კის (და არა მარ­ტო ამ ქვეყ­ნის) სა­ზო­გა­დო­ებ­რივ ცხოვ­რე­ბას. შეც­ვა­ლა არა ძა­ლის გა­მო­ყე­ნე­ბით, არა­მედ სხვე­ბის­თ­ვის მო­რა­ლუ­რი მა­გა­ლი­თის მი­ცე­მით. ნელ­სონ მან­დე­ლა იყო სიმ­ბო­ლო სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კის გარ­დაქ­მ­ნი­სა მრა­ვალ­რა­სობ­რივ, სრულ­ყო­ფილ დე­მოკ­რა­ტი­ად. და მა­ინც, ვინ არის ნელ­სონ მან­დე­ლა თა­ნა­მედ­რო­ვე აფ­რი­კე­ლი ახალ­გაზ­რ­დე­ბის­თ­ვის, რამ­დე­ნად მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია მი­სი ღვაწ­ლი და სა­ხე­ლი აფ­რი­კე­ლე­ბის­თ­ვის?

⇒ ნელ­სონ მან­დე­ლას გავ­ლე­ნა სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კელ ახალ­გაზ­რ­დებ­ზე ძლი­ე­რი და სიმ­ბო­ლუ­რია. მი­სი მემ­კ­ვიდ­რე­ო­ბა კვლავ აყა­ლი­ბებს პო­ლი­ტი­კას, გა­ნათ­ლე­ბას, სო­ცი­ა­ლურ სა­მარ­თ­ლი­ა­ნო­ბა­სა და ეროვ­ნულ იდენ­ტო­ბას. თა­ვი­სუფ­ლე­ბი­სა და დე­მოკ­რა­ტი­ის სიმ­ბო­ლომ, მან­დე­ლამ და­ას­რუ­ლა აპარ­ტე­ი­დი და და­ეხ­მა­რა სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კის გა­დას­ვ­ლას დე­მოკ­რა­ტი­ულ, მრა­ვალ­რა­სობ­რივ ერა­ზე.

მი­სი ის­ტო­რია შთა­ა­გო­ნებს ახალ­გაზ­რ­და სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კე­ლებს, იბ­რ­ძო­ლონ თა­ნას­წო­რო­ბის, სა­მარ­თ­ლი­ა­ნო­ბი­სა და ერ­თი­ა­ნო­ბის­თ­ვის.

ბევ­რი ახალ­გაზ­რ­და მას აღიქ­ვამს გმი­რად, რო­მელ­მაც და­ამ­ტ­კი­ცა, რომ ცვლი­ლე­ბა შე­საძ­ლე­ბე­ლია გამ­ძ­ლე­ო­ბი­თა და პა­ტი­ე­ბით. მან­დე­ლას სჯე­რო­და, რომ გა­ნათ­ლე­ბა ყვე­ლა­ზე ძლი­ე­რი იარა­ღია ცვლი­ლე­ბის­თ­ვის. მის­მა მემ­კ­ვიდ­რე­ო­ბამ მო­ი­ტა­ნა სტი­პენ­დი­ე­ბი, სას­კო­ლო რე­ფორ­მე­ბი და ახალ­გაზ­რ­დე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბის პროგ­რა­მე­ბი,

ბევრ სკო­ლას, უნი­ვერ­სი­ტეტ­სა და ბიბ­ლი­ო­თე­კას და­არ­ქ­ვეს მი­სი სა­ხე­ლი. მი­სი მიმ­ტე­ვებ­ლო­ბა ყო­ფი­ლი მჩაგ­ვ­რე­ლე­ბი­სად­მი ახალ­გაზ­რ­დებს დი­ა­ლო­გის მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბას ას­წავ­ლის. ჭეშ­მა­რი­ტე­ბი­სა და შე­რი­გე­ბის კო­მი­სია (TRC) ის­წავ­ლე­ბა სკო­ლებ­ში, რო­გორც კონ­ფ­ლიქ­ტის მოგ­ვა­რე­ბის მო­დე­ლი. ახალ­გაზ­რ­და აქ­ტი­ვის­ტე­ბი დღე­საც მო­იხ­სე­ნი­ე­ბენ მან­დე­ლას, რა­სობ­რი­ვი და ეკო­ნო­მი­კუ­რი უთა­ნას­წო­რო­ბის გან­ხილ­ვი­სას. პო­ლი­ტი­კა­ში, ბიზ­ნეს­სა და სო­ცი­ა­ლურ მოძ­რა­ო­ბებ­ში ჩარ­თუ­ლი ბევ­რი ახალ­გაზ­რ­და სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კე­ლი ამ­ბობს, რომ სწო­რედ მან­დე­ლას შთა­გო­ნე­ბით მო­ვი­და. მი­სი ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლო­ბის სტი­ლი (თავ­მ­დაბ­ლო­ბა, ხედ­ვა და და­ჟი­ნე­ბა) ერ­თ­გ­ვა­რი მო­დე­ლია ახა­ლი ლი­დე­რე­ბის­თ­ვის. ახალ­გაზ­რ­დუ­ლი მოძ­რა­ო­ბე­ბი, რომ­ლე­ბიც მი­მარ­თუ­ლია უმუ­შევ­რო­ბის, კო­რუფ­ცი­ი­სა და უთა­ნას­წო­რო­ბის წი­ნა­აღ­მ­დეგ, ხში­რად იყე­ნე­ბენ მან­დე­ლას იდე­ა­ლებს.

მან­დე­ლას მემ­კ­ვიდ­რე­ო­ბა სამ­ხ­რეთ აფ­რი­კას გლო­ბა­ლუ­რი ყუ­რადღე­ბის ცენ­ტ­რ­ში აქ­ცევს და ტუ­რის­ტებს იზი­დავს ისეთ ად­გი­ლებ­ში, რო­გო­რი­ცაა რო­ბე­ნის კუნ­ძუ­ლი. მან­დე­ლას დღე (18 ივ­ლი­სი) მო­უ­წო­დებს ახალ­გაზ­რ­დებს და­უბ­რუნ­დ­ნენ თა­ვი­ანთ თე­მებს.

⇒ ია, რო­გორ გე­სა­ხე­ბათ მო­მა­ვა­ლი, სად აპი­რებთ დამ­კ­ვიდ­რე­ბას? რო­გორ ფიქ­რობთ, საზღ­ვარ­გა­რეთ მი­ღე­ბუ­ლი გა­მოც­დი­ლე­ბა, სა­მო­მავ­ლოდ, სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში და­საქ­მე­ბა­ში ითა­მა­შებს თუ არა გა­დამ­წყ­ვეტ როლს? რა მო­ლო­დი­ნე­ბი გაქვთ?

⇒ მი­მაჩ­ნია, რომ ყვე­ლა ადა­მი­ა­ნი იბა­დე­ბა მი­სი­ით. ჩე­მი პირ­ვე­ლი და უმ­თავ­რე­სი მი­სიაა, შევ­ქ­მ­ნა გა­რე­მო, სა­დაც ქარ­თ­ვე­ლი ბავ­შ­ვე­ბი მარ­ტი­ვად და ხა­ლი­სით შე­ის­წავ­ლი­ან ინ­გ­ლი­სურ ენას ბუ­ნებ­რივ გა­რე­მო­ში, ინ­გ­ლი­სუ­რე­ნო­ვა­ნი მას­წავ­ლებ­ლე­ბის დახ­მა­რე­ბით, უცხო­ელ თა­ნა­ტო­ლებ­თან ერ­თად. ბედ­ნი­ე­რი ვარ, რომ დღეს ამის სა­შუ­ა­ლე­ბა არ­სე­ბობს, შე­სა­ბა­მი­სად, სად ვიცხოვ­რებ ამას არ­სე­ბი­თი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბა არ აქვს. ჩე­მი მე­უღ­ლე ხში­რად ხუმ­რობს – მთვა­რე­ზე რომ გა­გიშ­ვათ, იქი­და­ნაც მშვე­ნივ­რად გა­ა­კე­თებ შენს საქ­მე­სო. მთა­ვა­რია საქ­მის სიყ­ვა­რუ­ლი და და­კის­რე­ბუ­ლი მი­სი­ის პირ­ნათ­ლად შეს­რუ­ლე­ბა.

მე­ო­რე, არა­ნაკ­ლებ მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი, მი­სია გახ­ლავთ ქარ­თ­ვე­ლე­ბის­თ­ვის აფ­რი­კუ­ლი კულ­ტუ­რი­სა და ტრა­დი­ცი­ე­ბის გაც­ნო­ბა, რაც ჩე­მი ჰო­ბი გახ­და. ჩე­მი ბლო­გე­ბით შევ­ც­ვა­ლე ბევ­რი ადა­მი­ა­ნის წარ­მოდ­გე­ნა აფ­რი­კა­ზე და მოგ­ზა­უ­რო­ბის სურ­ვი­ლი გა­ვუ­ჩი­ნე. ამ მი­სი­ის შეს­რუ­ლე­ბა აფ­რი­კა­ში ცხოვ­რე­ბას მო­ითხოვს. შე­სა­ბა­მი­სად, ჯერ­ჯე­რო­ბით, სა­ქარ­თ­ვე­ლოს მხო­ლოდ არ­და­დე­გებ­ზე ვსტუმ­რობთ.

⇒ და­ბო­ლოს, რო­ცა ადა­მი­ა­ნი საზღ­ვარ­გა­რეთ ცხოვ­რობს, მეტს ფიქ­რობს სამ­შობ­ლო­ზე. უცხო­ეთ­ში გა­ტა­რე­ბულ მცი­რე პე­რი­ოდ­შიც კი სხვა­ნა­ი­რად აფა­სებს სა­კუ­თარ ღი­რე­ბუ­ლე­ბებს. შო­რი­დან რო­გო­რია ჩვე­ნი ქვე­ყა­ნა?

⇒ სა­ქარ­თ­ვე­ლო ყვე­ლა­ზე ძვირ­ფა­სია ჩემ­თ­ვის თა­ვი­სი მდი­და­რი ის­ტო­რი­ით, კულ­ტუ­რით, ტრა­დი­ცი­ე­ბით. ვა­მა­ყობ ქარ­თუ­ლი ენი­თა და დამ­წერ­ლო­ბით, ერის გამ­ძ­ლე­ო­ბით და ყვე­ლას ვა­გე­ბი­ნებ ჩვე­ნი არ­სე­ბო­ბის შე­სა­ხებ.

ესა­უბ­რა მა­კა ყი­ფი­ა­ნი
spot_imgspot_img
მსგავსი სიახლეები

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება