ადამიანის აზროვნების ჩამოყალიბება და განვითარება შეუძლებელია ცოდნის, გამოცდილების, შეხედულებების, აზრების გაზიარებისა და მსჯელობის გარეშე. სწორედ აქედანაა გამოთქმა „ჭეშმარიტება კამათში იბადებაო“. კამათის, არგუმენტირებული მსჯელობის, მიღებული ინფორმაციის გააზრების გარეშე ადამიანის სრულფასოვანი განვითარება შეუძლებელია, განვითარების რა საფეხურზეც არ უნდა იმყოფებოდეს იგი.
ტექნოლოგიების განვითარების ამ ეტაპზე ინოვაცია გახდა ადამიანის ყოველდღიური ცხოვრების ნაწილი და თანამედროვე განათლებაშიც აუცილებელია მეთოდების შეცვლა, რადგან ძველი მეთოდები იწვევდა სწავლისადმი მოტივაციის დაკარგვას. მოსწავლეები აღარ არიან პასიური მსმენელები და ინტერესს კარგავენ განათლების მიმართ, როცა მათ ძველი მეთოდებით ვუდგებით, რაც გულისხმობს თეორიების მექანიკურ დაზეპირებას და არა სიღრმისეულ გააზრებას. მაგრამ, როდესაც ვითვალისწინებთ მოსწავლეების ინტერესთა სფეროს, შესაძლებლობებს და ვაძლევთ არჩევანის საშუალებას მათი მოტივაცია და ენთუზიაზმი ერთიორად იზრდება.
ინოვაციური სტრატეგიების საკითხი განსაკუთრებით აუცილებელი გახდა საბუნებისმეტყველო მეცნიერებების სწავლებისას, რადგან მოსწავლეებისა და ხშირად მშობლების დიდი ნაწილიც მიიჩნევდა, რომ არ იყო აუცილებელი ესწავლათ, ანუ უბრალოდ გაეზეპირებინათ ქიმიის, ფიზიკის და სხვა საგნების საკითხები. განათლების მკვლევრებმა მიზნად დაისახეს ამ პრობლემის ალტერნატიული გზებით მოგვარება და შექმნეს STEM განათლება, რომელიც მთლიანად დაფუძნებულია მოსწავლეებში ცნობისმოყვარეობისა და მოტივაციის შენარჩუნებაზე, სწავლების თანამედროვე მეთოდების დანერგვის საშუალებით.
დღესდღეობით, ამ მიმართულებით, ბევრი მნიშვნელოვანი ნაბიჯი გადაიდგა, რაც მოიცავს სხვადასხვა ორგანიზაციების შექმნას, მასწავლებელთა შესაბამისი გადამზადებისათვის ტრენინგებისა და პროგრამების შემუშავებას. ერთ-ერთი ასეთი ორგანიზაციაა „Science on Stage“ – „მეცნიერება მთავარ როლში“, ევროპის საბუნებისმეტყველო მეცნიერებების მასწავლებელთა ქსელი და „Young Explorer’s Club“-ახალგაზრდა მკვლევართა კლუბების ქსელი.
ევროპის საბუნებისმეტყველო მეცნიერებების მასწავლებელთა ქსელი მიზნად ისახავს, გააუმჯობესოს STEM განათლება ევროპაში მასწავლებლების პროფესიული განვითარების მხარდაჭერითა და წახალისებით, ასევე ხელი შეუწყოს მოსწავლეთა ხარისხიან განათლებას საბუნებისმეტყველო მეცნიერებებში. ქსელში გაერთიანებულია ევროპის 34 ქვეყანა. საქართველო ამ ქსელის წევრია 2016 წლიდან. ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტი და მისი საბუნებისმეტყველო განათლების კვლევითი ცენტრი SALiS Science on Stage-ის ოფიციალური წარმომადგენელია საქართველოში. ორ წელიწადში ერთხელ, ქსელის წევრ ქვეყნებში ეწყობა ეროვნული ფესტივალი დევიზით „მასწავლებლები მასწავლებლებისთვის“. ჟიურის მიერ შერჩეული ეროვნული პროექტები კი ქვეყანას საერთაშორისო ფესტივალზე წარადგენენ.
ხოლო „Young Explorer’s Club“-ახალგაზრდა მკვლევართა კლუბების ქსელი არის სამყაროს შეცნობა ცდების საშუალებით. კლუბი შეიძლება შეიქმნას ყველგან, სადაც არიან ბავშვები და ახალგაზრდები, რომლებსაც აქვთ სურვილი, ექსპერიმენტების გზით, სამყაროს შეცნობისა და აღმოჩენების. ასევე აუცილებელია კლუბს მეგზურობა გაუწიოს ზრდასრულმა ადამიანმა. პროექტი ხორციელდება პროექტის „ახალგაზრდა მკვლევართა კლუბების მხარდაჭერა საქართველოში“ ფარგლებში, მისი შინაარსობრივი პარტნიორია კოპერნიკის სამეცნიერო ცენტრი, რომელიც, ამავე დროს, ახალგაზრდა მკვლევართა კლუბების პროგრამის კოორდინატორია; სტრატეგიული პარტნიორია „პოლონურ-ამერიკული თავისუფლების ფონდი“, ხოლო საქართველოს მხრიდან ლიდერია ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტი.
2012 წლიდან კოპერნიკის სამეცნიერო ცენტრი ატარებს ახალგაზრდა მკვლევართა კლუბების საერთაშორისო ფორუმს. KMO-ს ფორუმის მისიაა იმ ადამიანთა გაერთიანება, რომლებიც იზიარებენ საერთო ღირებულებებს და მისიას – ბავშვებსა და მოზარდებს დაეხმარონ კრიტიკული აზროვნების, კრეატიულობის განვითარებასა და პრობლემის გადაჭრის უნარის გამომუშავებაში. ეს არის მეურვეთა და პარტნიორთა საერთაშორისო საზოგადოების ყოველწლიური შეხვედრა, რომლებიც კოპერნიკის სამეცნიერო ცენტრთან და პოლონურ-ამერიკულ თავისუფლების ფონდთან ერთად ავითარებენ ახალგაზრდა მკვლევრების კლუბის პროგრამას პოლონეთში, საქართველოში, უკრაინაში, სომხეთში, რუმინეთსა და ეთიოპიაში.
ფორუმი არის შესაძლებლობა, შევხედოთ ჩვენს საზოგადოებას უფრო ფართო პერსპექტივიდან და ვიყოთ უფრო დიდი ცვლილების ნაწილი. ეს ღონისძიებები ახალი თანამშრომლობის დაწყების საშუალებაა, სრულიად უცნობ ადამიანებს შორის, რომელთაც აქვთ საერთო ღირებულებები და მისია – მხარს უჭერენ ბავშვებს და ახალგაზრდებს თანამედროვე სამყაროში აუცილებელი კომპეტენციების განვითარებაში, როგორიცაა კრიტიკული აზროვნება, კრეატიულობა, ღიაობა სამყაროს გამოწვევების მიღება ან პრობლემების გადაჭრის უნარი.
24 -25 ნოემბერს, პოლონეთში, KMO-ს მეთორმეტე საერთაშორისო ფორუმზე, კოპერნიკის სამეცნიერო ცენტრის (პოლონეთი) მიწვევითა და დაფინანსებით, მონაწილეობდა ილიაუნის ახალგაზრდა მკვლევართა თერთმეტი კლუბი (YEC); ფორუმზე მიწვეული იყო აგრეთვე, ილიაუნი, როგორც ცენტრის პარტნიორი და ახალგაზრდა მკვლევართა კლუბების ქსელის ხელმძღვანელი საქართველოში, საბუნებისმეტყველო განათლების კვლევითი ცენტრის, SALiS-ის ხელმძღვანელი, პროფესორი მარიკა კაპანაძე და კლუბის წევრ-მასწავლებლები/კოორდინატორები.
KMO-ს მე-12 ფორუმის მთავარი თემა იყო თანამშრომლობა და ეფექტური გუნდური მუშაობა. აქ განიხილებოდა თუ რა მნიშვნელობა აქვს მრავალფეროვნებას ჩვენს კლუბებში, რომელიც არ შემოიფარგლება მხოლოდ კულტურული განსხვავებებით, არამედ ეხება მრავალ უნარს, გამოცდილებასა და წინსვლას.
თანამშრომლობის უნარების განვითარება ადვილი არ არის. ეს მოითხოვს გარჯას, მონდომებასა და ძალისხმევას. თუმცა შედეგი ღირს ამად, რათა ვისწავლოთ განსხვავებული აზრის მიღება და ჯანსაღი დისკუსია, ასევე ავითარებს სოციალურ უნარებსა და ცოდნის ტრანსფერს ყოფა-ცხოვრებაში. თანამშრომლობის უნარების ჩამოყალიბება და გაძლიერება დღეს განათლების მთავარი ელემენტია, რომელიც ამზადებს ახალგაზრდებს ეფექტურად იმოქმედონ ცხოვრების ყველა სფეროში. ეს არის ინვესტიცია ჯანსაღ, პასუხისმგებლიან და ეფექტურად ფუნქციონირებად საზოგადოებაში. თანამშრომლობა აგრეთვე კლუბებში მუშაობის ერთ-ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანი ელემენტია. მისი წყალობითა და ექსპერიმენტების შედეგად ხდება უფრო მეტი, ვიდრე უბრალოდ კლუბის წევრის ან ხელმძღვანელის პირადი კომპეტენციების განვითარება. ეს იწვევს საზოგადოების ფორმირებას საერთო გამოცდილების გარშემო — ჯერ კლუბის წევრებისა და კლუბის ხელმძღვანელის, შემდეგ მშობლებისა და სკოლების, შემდეგ კი ადგილობრივი მეწარმეების, ხელისუფლების, ინსტიტუტებისა და უნივერსიტეტების. ამდენი ადამიანის ჩართულობის წყალობით, ყოველი ახალი კლუბი, საქართველოში და მის ფარგლებს გარეთ, ხდება დიდი ცვლილების ნაწილი, რომელიც ქმნის პირობებს დამოუკიდებელი, კრიტიკულად მოაზროვნე და აქტიური მოქალაქეების განვითარებისთვის.
მეთორმეტე საერთაშორისო ფორუმზე წარმატებით წარვადგინეთ პროექტები საქართველოს სხვადასხვა რეგიონის მასწავლებლებმა: კონკურსის „საუკეთესო ახალგაზრდა მკვლევართა კლუბი-2023“ გამარჯვებულმა, ქეთევან ედიბერიძემ (კერძო სკოლა „ანაბასისი“, ზესტაფონი), ელისო აბრამიშვილმა (სსიპ საჩხერის ილია ჭავჭავაძის სახელობის №2 საჯარო სკოლა), მასწავლებლის ეროვნული ჯილდოს გამარჯვებულმა, ნინო ფსუტურმა (ქ. გორის №8 საჯარო სკოლა), ვაჟა ტეტუნაშვილმა (სოფელ იმერის საჯარო სკოლა, წალკის მუნიციპალიტეტი), ინგა მოსიაშვილმა (სსიპ საჩხერის ილია ჭავჭავაძის სახელობის №2 საჯარო სკოლა), ნათელა ბაღათრიშვილმა (სსიპ ქალაქ თელავის №7 საჯარო სკოლა), თამარ ბერიძემ (ქვემო სობისის და ბერშუეთის საჯარო სკოლები, გორი), მარინე ჭელიძემ (საერო სკოლა „ბინული“, თბილისი), მაია ხარაძემ (სოფელ ხარაულის საჯარო სკოლა, აჭარა), თინათინ ბერიძემ (გიორგი მთაწმინდელის სახელობის ტაძრისის საჯარო სკოლა, ბორჯომი) და თამარ დობორჯგინიძემ (ბაქსვუდის საერთაშორისო სკოლა).
ჩვენ მიერ წარდგენილი პროექტები ინტერაქციული იყო, ამიტომ ძალიან დიდი დაინტერესება გამოიწვია მსმენელებში. პროექტებთან ერთად წარდგენილი გვქონდა ქართული კულტურის ნიმუშებიც. ჩვენთვის ძალიან სასიხარულოა, რომ საქართველოს დელეგაციით დაინტერესდნენ ფორუმის მონაწილენი და დაიგეგმა პროექტები პოლონელ მასწავლებლებსა და გერმანელ პარტნიორებთან ერთად.
ფორუმის ფარგლებში დავესწარით სხვადასხვა ვორკშოფებს, სადაც ჩვენი ინტერესებისა და სურვილების მიხედვით ვიყავით გადანაწილებულნი. ვორკშოფები ითვალისწინებდა თანამშრომლობის უნარის განვითარებასა და თანამედროვე სწავლების სხვადასხვა ეფექტურ მეთოდებს, როგორიცაა, მაგალითად, ექსპერიმენტები კლიმატის ცვლილებაზე, პროტოტიპირება, როგორ გავცვალოთ იდეები საერთაშორისო კლუბებს შორის და ა.შ. თითოეულ მონაწილეს საშუალება ჰქონდა, წინასწარ აერჩია და დასწრებოდა მისთვის საინტერესო 2 ვორკშოფს. მე „ჯგუფური მუშაობისა“ და „ექსპერიმენტები კლიმატის ცვლილებაზე“ გამართულ ვორკშოფებს დავესწარი. ორივე ძალიან საინტერესო და სახალისო გამოცდილება იყო სწავლა-სწავლების პროცესის გაძლიერებისათვის სკოლაში. ვორკშოფების მსვლელობისას არ ვიყავით პასიური მსმენელები, ვმონაწილეობდით სხვადასხვა აქტივობაში. ენის ბარიერს გვიხსნიდა თარჯიმნების დახმარება.
ფორუმის ფარგლებში, დავათვალიერეთ კოპერნიკის სამეცნიერო ცენტრი და პლანეტარიუმი, აქ ნანახის უბრალოდ სიტყვებით გადმოცემა ძალიან ძნელია, ეს ყოველივე ერთხელ მაინც უნდა ნახოს საბუნებისმეტყველო მეცნიერებით დაინტერესებულმა ყველა ადამიანმა. კოპერნიკის სამეცნიერო ცენტრში, ჩვენ თვალწინ, ხორცშესხმული იყო ფიზიკისა და ქიმიის სხვადასხვა კანონები, ასევე ადამიანისა და სხვა ბიოლოგიური ორგანიზმების მოდელები, ყველა ექსპონატს თან ახლდა აღწერა, რაც აადვილებდა თვალით ნანახის გააზრებას, ხოლო პლანეტარიუმში იყო ნახევარსაათიანი პროგრამა, რომელიც მოგვითხრობდა სხვადასხვა პლანეტებისა და თანავარსკვლავედების შესახებ.
საბოლოოდ, მინდა ვთქვა, რომ ილიას სახელმწიფო უნივერსიტეტი, სხვადასხვა პროექტის საშუალებით („Science on Stage“-ევროპის საბუნებისმეტყველო მეცნიერებების მასწავლებელთა ქსელი, „Young Explorer’s Club“-ახალგაზრდა მკვლევართა კლუბების ქსელი და საბუნებისმეტყველო განათლების კვლევითი ცენტრი SALiS-ის სხვა პროექტები), საბუნებისმეტყველო მეცნიერების მიმართულების მასწავლებლებს გვაძლევს მდგრადი განვითარების საშუალებას. ვისურვებდი, რომ ეს შესაძლებლობა გამოიყენოს რაც შეიძლება ბევრმა მასწავლებელმა, გაახალისოს და გააძლიეროს სწავლა-სწავლების პროცესი საკუთარ სკოლაში, რაც განათლების განვითარებასაც ნიშნავს.
მაია ხარაძე
ქიმიის აკადემიური დოქტორი, სსიპ თემურ ზაქარაძის სახელობის ქედის მუნიციპალიტეტის სოფ. ხარაულის საჯარო სკოლის ქიმია-ბიოლოგიის მენტორი პედაგოგი
გამოყენებული ლიტერატურა:
- https://salis.iliauni.edu.ge/chvens-shesakheb/
- https://yecsalis.iliauni.edu.ge
- https://panschelm.edu.pl
- https://www.kopernik.org.pl
- https://stemsvaneti.wordpress.com