5 დეკემბერი, ხუთშაბათი, 2024

რო­გორ ვე­თა­მა­შოთ მწი­რი ინ­ტე­რე­სე­ბის მქო­ნე ბავშვს, აუტიზ­მის მდგო­მა­რე­ო­ბის დროს

spot_img

აუტიზ­მის სპექ­ტ­რის ქოლ­გის ქვეშ ვგუ­ლის­ხ­მობთ მდგო­მა­რე­ო­ბას, რო­ცა ვლინ­დე­ბა სირ­თუ­ლე­ე­ბი სო­ცი­ა­ლუ­რი ინ­ტე­რაქ­ცი­ის, კო­მუ­ნი­კა­ცი­ის, მწი­რი ინ­ტე­რე­სე­ბი­სა და გან­მე­ო­რე­ბა­დი ქცე­ვის სა­ხით. ქოლ­გა, ამ შემ­თხ­ვე­ვა­ში, გუ­ლის­ხ­მობს, რომ თუ ად­რე აუტიზ­მის სხვა­დას­ხ­ვა სა­ხის მდგო­მა­რე­ო­ბე­ბი და­ყო­ფი­ლი იყო ბავ­შ­ვ­თა აუტიზ­მის, ას­პერ­გე­რის სინ­დ­რო­მის, ატი­პუ­რი აუტიზ­მის, კა­ნე­რის სინ­დ­რო­მის ტერ­მი­ნე­ბით, დღეს­დღე­ო­ბით (2013 წლი­დან),  ყვე­ლა მათ­გა­ნი აუტიზ­მის ქოლ­გის ქვეშ ერ­თი­ან­დე­ბა.

აუტიზ­მის შე­სა­ხებ, დღეს, პო­პუ­ლა­რო­ბით სარ­გებ­ლობს სა­მი თე­ო­რია:

  1. გო­ნე­ბის თე­ო­რია – გუ­ლის­ხ­მობს მდგო­მა­რე­ო­ბას, რო­ცა ადა­მი­ანს არ შე­უძ­ლია გა­ი­გოს, ივა­რა­უ­დოს სხვი­სი მოქ­მე­დე­ბა, ემო­ცი­ე­ბი, ზრახ­ვე­ბი. უჭირს სხვი­სი პო­ზი­ცი­ი­დან ხედ­ვა. გო­ნე­ბის თე­ო­რია და­კავ­ში­რე­ბუ­ლია ორ მეც­ნი­ერ­თან – დე­ვიდ პრე­მაკ­თან და გაი ვუდ­როფ­თან. თე­ო­რია შე­იქ­მ­ნა და­მო­უ­კი­დებ­ლად და მოგ­ვი­ა­ნე­ბით მოხ­და მი­სი და­კავ­ში­რე­ბა აუტიზ­მის მდგო­მა­რე­ო­ბას­თან.
  2. ცენ­ტ­რა­ლუ­რი კო­ჰე­რენ­ცია – ეს არის უნა­რი, აღიქ­ვა მთლი­ა­ნი სუ­რა­თი, ხო­ლო მოგ­ვი­ა­ნე­ბით, და­ინ­ტე­რეს­დე დე­ტა­ლე­ბით. არ­სე­ბობს ასე­თი მა­გა­ლი­თიც, ძლი­ე­რი ცენ­ტ­რა­ლუ­რი კო­ჰე­რენ­ცი­ის მქო­ნე ადა­მი­ა­ნი ხე­დავს ტყეს, ხო­ლო სირ­თუ­ლე­ე­ბის მქო­ნე ცენ­ტ­რა­ლუ­რი კო­ჰე­რენ­ცი­ის მქო­ნე ადა­მი­ა­ნი – ცალ­კე­ულ ხე­ებს. ეს თე­ო­რია ეკუთ­ვ­ნის ბრი­ტა­ნელ გან­ვი­თა­რე­ბის ფსი­ქო­ლოგს, უტა ფრიტს.
  3. აღ­მას­რუ­ლე­ბე­ლი უნა­რე­ბის დის­ფუნ­ქ­ცია – ამ თე­ო­რი­ის მი­ხედ­ვით, აუტიზ­მის მქო­ნე ადა­მი­ა­ნებს ხში­რად აქვთ სირ­თუ­ლე­ე­ბი და­გეგ­მ­ვის, ორ­გა­ნი­ზე­ბის და დრო­ის, რე­სურ­სე­ბის მარ­თ­ვის კუთხით. ასე­ვე, დი­დი სირ­თუ­ლეა მათ­თ­ვის ურ­თი­ერ­თო­ბე­ბის, საქ­მი­ა­ნო­ბის ან თა­მა­შის დაწყე­ბის და შე­ნარ­ჩუ­ნე­ბის სა­კითხი. აღ­მას­რუ­ლე­ბე­ლი ფუნ­ქ­ცი­ე­ბი, თა­ვის ტვი­ნის შუბ­ლის წი­ლის გან­ვი­თა­რე­ბას­თან, პირ­ვე­ლად, ამე­რი­კელ­მა პრო­ფე­სორ­მა ფსი­ქო­ლო­გი­ი­სა და ფსი­ქი­ატ­რი­ის მი­მარ­თუ­ლე­ბით, კარლ პრიბ­რამ­მა და­ა­კავ­ში­რა.

მო­დი, გან­ვას­ხ­ვა­ოთ ორი ტერ­მი­ნი: „გან­მე­ო­რე­ბა­დი ქცე­ვე­ბი“ და „მწი­რი ინ­ტე­რე­სე­ბი“. გან­მე­ო­რე­ბა­დი ქცე­ვე­ბი გუ­ლის­ხ­მობს მთლი­ა­ნი სხე­უ­ლით ან სხე­უ­ლის რო­მე­ლი­მე ნა­წი­ლით ერ­თი და იმა­ვე მოძ­რა­ო­ბის შეს­რუ­ლე­ბას, რო­მელ­საც სხვა­ნა­ი­რად „თვით­მას­ტი­მუ­ლი­რე­ბელ ქცე­ვა­საც“ ეძა­ხი­ან. ხში­რად აუტიზ­მის მქო­ნე ბავ­შ­ვე­ბი, თვით­მას­ტი­მუ­ლი­რე­ბელ ქცე­ვებს ემო­ცი­უ­რი მდგრა­დო­ბის შე­სა­ნარ­ჩუ­ნებ­ლად იყე­ნე­ბენ, რო­გო­რი­ცაა გა­და­ჭარ­ბე­ბუ­ლი სი­ხა­რუ­ლი, შფოთ­ვა, ში­ში და ა.შ.

„მწი­რი ინ­ტე­რე­სე­ბი“ კი გუ­ლის­ხ­მობს ფიქ­სი­რე­ბულ ყუ­რადღე­ბას რა­ი­მე სა­გან­ზე, საგ­ნის ნა­წილ­ზე, აქ­ტი­ვო­ბა­ზე და ა.შ.

დღეს მინ­და ვი­სა­უბ­რო აუტიზ­მის სპექ­ტ­რის ერთ-ერ­თი მა­ხა­სი­ა­თე­ბ­ლის – მწი­რი (ე.წ. შეზღუ­დუ­ლი) ინ­ტე­რე­სე­ბის შე­სა­ხებ. რო­გორ შე­იძ­ლე­ბა და­ვა­ხა­სი­ა­თოთ შეზღუ­დუ­ლი ინ­ტე­რე­სე­ბი:

  1. სი­ახ­ლე­ე­ბი­სა და ცვლი­ლე­ბე­ბი­სად­მი ნაკ­ლე­ბი მიმ­ღებ­ლო­ბა, იქ­ნე­ბა ეს თა­მა­ში თუ ყო­ველ­დღი­უ­რი რუ­ტი­ნუ­ლი აქ­ტი­ვო­ბა;
  2. უპი­რა­ტე­სო­ბის მი­ნი­ჭე­ბა ნაც­ნო­ბი გა­რე­მო­სა და ერ­თ­გ­ვა­რო­ვა­ნი აქ­ტი­ვო­ბე­ბის მი­მართ;
  3. რუ­ტი­ნის მოთხოვ­ნი­ლე­ბა – გუ­ლის­ხ­მობს ერ­თი და იმა­ვე თან­მიმ­დევ­რო­ბით აქ­ტი­ვო­ბე­ბის შეს­რუ­ლე­ბას, ერ­თი და იმა­ვე გზით და ტრან­ს­პორ­ტით სი­ა­რულს, ერ­თი და იმა­ვე მა­ღა­ზი­ა­ში შეს­ვ­ლას, ყო­ველ ჯერ­ზე, რო­ცა ბა­ღი­დან გა­მო­დის და ა.შ.;
  4. შფოთ­ვა არაპ­როგ­ნო­ზი­რე­ბა­დი გა­რე­მოს მი­მართ – რო­ცა ბავშვს არ აქვს ინ­ფორ­მა­ცია მო­სა­ლოდ­ნე­ლი აქ­ტი­ვო­ბის, შე­დე­გის ან ლო­კა­ცი­ის შე­სა­ხებ. მა­გა­ლი­თად, რო­ცა წა­იყ­ვა­ნეთ უცხო გა­რე­მო­ში და არ იცის რა­ტომ, რა უნ­და გა­ა­კე­თოს, რჩე­ბით მას­თან ერ­თად თუ წას­ვ­ლას აპი­რებთ და ა.შ.;
  5. ერ­თი აქ­ტი­ვო­ბი­დან სხვა აქ­ტი­ვო­ბა­ზე გა­დას­ვ­ლის სირ­თუ­ლე­ე­ბი – მა­გა­ლი­თად, რო­ცა ბავ­შ­ვი თა­მა­შობს მან­ქა­ნე­ბით მთე­ლი დღე და გსურთ, სხვა აქ­ტი­ვო­ბა ან თა­მა­ში შეს­თა­ვა­ზოთ;

  1. სა­თა­მა­შო­ე­ბის ამო­ჩე­მე­ბა – ვგუ­ლის­ხ­მობ ერ­თი და იმა­ვე სა­თა­მა­შო­თი თა­მაშს ან ერ­თი და იმა­ვე ტი­პის სა­თა­მა­შო­ე­ბის­თ­ვის უპი­რა­ტე­სო­ბის მი­ნი­ჭე­ბას. ეს შე­იძ­ლე­ბა იყოს მხო­ლოდ ერ­თი მან­ქა­ნა, რო­მე­ლიც სახ­ლ­ში აქვს ან, უბ­რა­ლოდ, მხო­ლოდ მან­ქა­ნე­ბით თა­მა­ში (მან­ქა­ნა მა­გა­ლი­თის­თ­ვი­საა მოყ­ვა­ნი­ლი, ეს შე­საძ­ლოა ეხე­ბო­დეს კუ­ბებს, სა­თა­მა­შო ცხო­ვე­ლებს, თო­ჯი­ნებს და ა.შ.);
  2. სა­თა­მა­შოს რა­ი­მე დე­ტა­ლის ამო­ჩე­მე­ბა — დე­ტა­ლებ­ში შე­იძ­ლე­ბა ვი­გუ­ლის­ხ­მოთ არა სა­თა­მა­შოს ფუნ­ქ­ცი­უ­რი გა­მო­ყე­ნე­ბა, არა­მედ მი­სი რო­მე­ლი­მე დე­ტა­ლით და­ინ­ტე­რე­სე­ბა და თა­მა­ში. ეს შე­იძ­ლე­ბა იყოს: ბორ­ბა­ლი, თო­კი, ყუ­თი, ფუნ­ჯი და ა.შ.;

რო­გორ გა­ვამ­რა­ვალ­ფე­როვ­ნოთ მწი­რი ინ­ტე­რე­სე­ბი 

რე­კო­მენ­და­ცი­ე­ბი

  1. გა­ი­მე­ო­რეთ იგი­ვე

√  და­საწყის­ში თქვენც ითა­მა­შეთ ისე, რო­გორც ბავ­შ­ვი თა­მა­შობს. მა­გა­ლი­თად, თუ ბავ­შ­ვი იქ­ნევს თოკს და ღუ­ღუ­ნებს, თქვენც აიღეთ მსგავ­სი თო­კი და გა­ი­მე­ო­რეთ იგი­ვე . ეს და­გეხ­მა­რე­ბათ კო­მუ­ნი­კა­ცი­ა­ში შეხ­ვი­დეთ ბავ­შ­ვ­თან, შე­მოგ­ხე­დოთ, და­ინ­ტე­რეს­დეს თქვე­ნით და და­იწყოს თქვენ­თან თა­მა­ში. საწყის ეტაპ­ზე, არ აიღოთ მი­სი სა­თა­მა­შო, თქვენ გქონ­დეთ თქვე­ნი, მას კი – თა­ვი­სი სა­თა­მა­შო ან სა­თა­მა­შოს ნა­წი­ლი.

  1. შეც­ვა­ლეთ აჩე­მე­ბე­ბის ვი­ზუ­ა­ლი და არა თვი­თონ აჩე­მე­ბა

√  ამა­ში იგუ­ლის­ხ­მე­ბა იმ ობი­ექ­ტის, საგ­ნის ვი­ზუ­ა­ლუ­რი შეც­ვ­ლა, რო­მე­ლიც ბავშვს აინ­ტე­რე­სებს. მა­გა­ლი­თად, თუ ბავშვს ამო­ჩე­მე­ბუ­ლი აქვს მან­ქა­ნე­ბით თა­მა­ში, შეს­თა­ვა­ზეთ სხვა­დას­ხ­ვა ფე­რის, ფორ­მის, ზო­მის და ვი­ზუ­ა­ლის მან­ქა­ნე­ბი. თუ გა­გიპ­რო­ტეს­ტებთ გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბუ­ლი ვი­ზუ­ა­ლის „აჩე­მე­ბით“ თა­მაშს, მა­შინ ცვლი­ლე­ბა სა­თა­მა­შო­ზე უნ­და იყოს მცი­რე­დი. მა­გა­ლი­თად, ეთა­მა­შეთ მის­თ­ვის სა­სურ­ვე­ლი (ამო­ჩე­მე­ბუ­ლი) მან­ქა­ნით, მაგ­რამ მან­ქა­ნას ერთ მხა­რეს და­ას­ვით კოპ­ლე­ბი ან რა­ი­მე მი­ა­ხა­ტეთ. ცვლი­ლე­ბა უნ­და იყოს მი­ნი­მა­ლუ­რი და ეტა­პობ­რი­ვად მოხ­დეს ამო­ჩე­მე­ბუ­ლი სა­თა­მა­შოს ვი­ზუ­ა­ლუ­რი ცვლი­ლე­ბა.

კი­დევ ერ­თი მა­გა­ლი­თი: თუ ბავშვს აჩე­მე­ბუ­ლი აქვს მხო­ლოდ წი­თე­ლი ბურ­თე­ბით თა­მა­ში, ჯერ შეს­თა­ვა­ზეთ ღია, შემ­დეგ მუ­ქი წი­თე­ლი ბურ­თით თა­მა­ში, მე­რე ერ­თი სხვა ფე­რის ლა­ქა გა­უ­კე­თეთ ერთ მხა­რეს და ასე გა­ზარ­დეთ ცვლი­ლე­ბე­ბის რიცხ­ვი.

  1. ბავ­შ­ვის აჩე­მე­ბას და­ა­შე­ნეთ ახა­ლი ინ­ტე­რე­სე­ბი

√  რად­გან ზე­მოთ მან­ქა­ნე­ბის მა­გა­ლი­თი გა­მო­ვი­ყე­ნეთ, ახ­ლაც მან­ქა­ნე­ბით ავ­ხ­ს­ნათ ეს რჩე­ვა. მა­გა­ლი­თად, თუ ბავ­შ­ვი მხო­ლოდ მან­ქა­ნე­ბით თა­მა­შობს, თქვენც მო­ი­მა­რა­გეთ მან­ქა­ნე­ბი და და­იწყეთ მრა­ვალ­ფე­როვ­ნე­ბის შე­ტა­ნა თქვენს თა­მაშ­ში. და­ა­დეთ მან­ქა­ნას ცოცხა­ლი ხი­ლი და ბოს­ტ­ნე­უ­ლი, ვი­თომ გა­დამ­ზი­დი ხართ; გა­მო­ა­ბით მან­ქა­ნას თო­კი და გა­ი­ქე­ცით; მან­ქა­ნა­ში ჩას­ვით სა­თა­მა­შო კა­ცუ­ნე­ბი და ატა­რეთ; ააშე­ნეთ კუ­ბი­კე­ბით სახ­ლი და შიგ­ნით შე­იყ­ვა­ნეთ მან­ქა­ნა. მოკ­ლედ, აჩე­მე­ბას ზე­მო­დან და­ა­შე­ნეთ სხვა თა­მა­ში და გა­ა­ერ­თი­ა­ნეთ.

  1. მსგავ­სი სა­თა­მა­შო მსგავსს და­უ­კავ­ში­რეთ

√  თუ ბავ­შ­ვის ამო­ჩე­მე­ბა არის მან­ქა­ნა, მას უფ­რო მო­ე­წო­ნე­ბა სხვა ბორ­ბ­ლე­ბი­ა­ნი სა­თა­მა­შო, მა­გა­ლი­თად, ური­კა, სა­თა­მა­შო ეტ­ლი, ვე­ლო­სი­პე­დი და ა.შ. თუ ბავ­შ­ვის ამო­ჩე­მე­ბა არის კუ­ბი­კე­ბი, მას მო­ე­წო­ნე­ბა ისე­თი სა­თა­მა­შოც, დე­ტა­ლე­ბის­გან რომ მთე­ლი შე­იქ­მ­ნე­ბა – მო­ზა­ი­კა, ფაზ­ლე­ბი და ა.შ.

  1. შე­ი­ნარ­ჩუ­ნეთ სიმ­შ­ვი­დე და მოთ­მი­ნე­ბა

√  მო­ცე­მუ­ლი რჩე­ვე­ბის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბის­თ­ვის თი­თო­ე­ულ ბავშვს მის­თ­ვის ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლუ­რი დრო სჭირ­დე­ბა, ამი­ტომ შე­ი­ნარ­ჩუ­ნეთ სიმ­შ­ვი­დე და ჩა­მოთ­ვ­ლი­ლი სტრა­ტე­გი­ე­ბი გა­მო­ი­ყე­ნეთ ყო­ველ­დღი­უ­რად.

 

სტა­ტია მო­ამ­ზა­და ად­რე­უ­ლი გან­ვი­თა­რე­ბის სპე­ცი­ა­ლის­ტ­მა და გა­ნათ­ლე­ბის ფსი­ქო­ლოგ­მა სო­ფიო მე­ლა­ძემ

 

 

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება

მსგავსი სიახლეები