ჩვენ გახლავართ სამცხე-ჯავახეთის რეგიონის, კერძოდ, ახალქალაქის მუნიციპალიტეტის სოფელ კარტიკამის საჯარო სკოლის მეთერთმეტე კლასის მოსწავლეები და გვინდა გაგაცნოთ რამდენიმე არტეფაქტი სამცხე-ჯავახეთის შესახებ. ეს ის არტეფაქტებია, რომლითაც ვამაყობთ და გვინდა ჩვენი განწყობა თქვენც გაგიზიაროთ.
სამცხე-ჯავახეთი უძველესი, მრავალსაუკუნოვანი და მდიდარი კულტურის მქონე რეგიონია საქართველოში. სწორედ ამაზე მიანიშნებს ჯერ კიდევ ძველი წელთაღრიცხვის პერიოდში შექმნილი კულტურის ძეგლები და ხელოვნების ნიმუშები, 4 000-წლოვანი ისტორია და იუნესკოს კულტურულ მემკვიდრეობად აღიარებული უამრავი ძეგლი.
ამ კუთხეს, უძველესი დროიდან, მნიშვნელოვანი ადგილი ეკავა როგორც ეკონომიკურ-პოლიტიკურ, ასევე კულტურულ ცხოვრებაში. მას იგივე როლი აკისრია საქართველოს განვითარების საქმეში, რაც საბერძნეთს — კაცობრიობის ისტორიაში.
სამცხე-ჯავახეთი ამოუწურავი თემაა, ესაა მისტიკა და იდუმალება, ისტორია და კულტურა, მრავალფეროვნება და მრავალეროვნება, ტრადიციები და ადათ-წესები, განსხვავებულობა და განუმეორებლობა.
არაა კუთხე, რომელსაც მძიმე და დიდებული წარსულის კვალი ისე აჩნდეს, როგორც სამცხე-ჯავახეთს. აქ არსებული ეკლესიები, ციხეები, ქვაბულები, ნასახლარები და ნასოფლარები, მათი სანახაობრიობა და რაოდენობა, ყველაფერი ერთად მეტყველებს იმაზე, რომ სამცხე-ჯავახეთს უძველესი და უმდიდრესი ისტორია აქვს, რამაც ათასწლეულების განმავლობაში ჩამოაყალიბა განსხვავებული კულტურა, ტრადიციები, სამზარეულო, დიალექტი და ხასიათი.
სამცხე-ჯავახეთი საქართველოს დაუვიწყარი მოგონებების რეგიონია, დაჯილდოებული მომხიბვლელი ველური ბუნებით, ალპური მდელოებით, თეთრი წეროებით, ბუნებრივი ტბებით, გამოქვაბულებით, კანიონებითა და კულტურით. ის აკმაყოფილებს ყველას ინტერესს, გემოვნებას და ასაკს. ყველაფრის მნახველ მოგზაურსაც კი გაუჭირდება ამ კუთხის სილამაზის უარყოფა.
1. და აი, პირველი არტეფაქტი – მისტიკა თუ ისტორია
არ შეიძლება ვისაუბროთ სამცხე-ჯავახეთზე და არ გავიხსენოთ ის მისტიკური, ციკლოპური ნაქალაქარები, მეგალითები, რომელიც გვხვდება ფარავნის ტბის მიმდებარე ტერიტორიებზე, კერძოდ, აბულისა და შაორის მთებზე.
„მეგალითი“ უცხოური ტერმინია და ორი სიტყვისაგან შედგება, „მეგა“ ნიშნავს დიდს, უზარმაზარს, ხოლო „ლითი“ – ქვას.
ძველ წელთაღრიცხვამდე III-II ათასწლეულით დათარიღებული ეს ნაგებობები გამორჩეულია საქართველოს მეგალითურ ნაგებობებს შორის. გაოცებას იწვევს მათი მდებარეობა და იმ ქვების ზომები, რითაც ეს ნაგებობებია აშენებული. ზოგიერთი ქვის წონა, დაახლოებით, ორ-სამ ტონას აღწევს, კედლების სიმაღლე კი ზოგან 5მ-მდეა, სიგანე კი 3მ-ია.
მისტიკურია იმიტომ, რომ ეს არის უდუღაბო, მშრალი წყობით, ანუ ლოდზე ლოდის დადებით ნაშენი.
დიახ, არავინ იცის თუ ვინ იყო ან რა ცივილიზაცია და კულტურა ჰქონდა იმ ხალხს, ვინც ასეთ საოცრებებს აგებდა. დანამდვილებით არავინ იცის თუ როგორ შენდებოდა მეგალითები, ვის და როგორ აჰქონდა მთებზე მრავალტონიანი ქვები, მეცნიერებისთვის დღემდე სადავოა, რისთვის გამოიყენებოდა, რა დანიშნულება, რა ფუნქცია ჰქონდა ასეთი ტიპის ციკლოპურ ნაგებობებს.
სავარაუდოდ, უძველესი ხალხისთვის მეგალითები ისეთივე წმინდა ადგილები იყო, როგორიც დღეს ეკლესიებია. მას შეიძლება თავდაცვითი დანიშნულებაც ჰქონოდა, არის მესამე ვარაუდიც, ხალხი რომელიც ასეთ მეგალითებს აშენებდა, არაა გამორიცხული, რომ ამ ნაგებობებიდან ვარსკვლავებზე დაკვირვებებს ახდენდა, ის ხომ ორი ათას შვიდას მეტრ სიმაღლეზეა და „ცასთან ახლოს“ მდებარეობს.
მისტიკურია იმიტომ, რომ ამ უდუღაბოდ ნაშენმა ციხე-სიმაგრემ გაუძლო ათასწლეულებს, ისტორიის ქარტეხილებსა და ბუნებრივ კატასტროფებს, ისევ ამაყად დგას სტუმრების მომლოდინე.
არის მოსაზრება, რომ აბულისა და შაორის ციკლოპური ციხე-ქალაქები, საქართველოში მეგალითურ ნაგებობებს შორის, უძველესი უნდა იყოს. ნაგებობა გრანდიოზული და რთული გეგმარებისაა. თვალში საცემია მისი სიდიდე, სიძლიერე, მიუვალობა და სტრატეგიული მდებარეობა.
ეწვიეთ შაორისა და აბულის ციხეებს, გაეცანით ათასწლეულების ასაკის იდუმალ მეგალითურ ნაგებობებს და თქვენც ჩვენსავით ამაყად იტყვით, უძველესი ცივილიზაციისა და კულტურის ნაწილი ვართო.
ასეთივე სიძველესა და ისტორიის ნაწილს, მატერიალურ მემკვიდრეობას წარმოადგენს მესხეთში შემორჩენილი მესხური სახლები-მიწურები, რომელიც ჩვენთან დარბაზებად იწოდებიან და 2-3 საუკუნეს ითვლიან. ესაა მიწური-ერდოიანი სახლები, რომელიც მოიცავს ერთ მთავარ ოთახს – დარბაზს და მის გარშემო განლაგებულ სხვადასხვა ფუნქციის მქონე სათავსოებს: საძინებელ ოდებს, საცივე ოთახებს, თაკარაბელს, ანუ სამზარეულოს, საქონლის სადგომ-ახორს და სხვ.
სოფელ საროში 15-მდე მესხური დარბაზია შემორჩენილი. ასეთი დარბაზები მიწაში, დაახლოებით, 2 მეტრ სიღრმეში შენდებოდა. საყურადღებოა დარბაზის ჭერი, რომელიც ულურსმნო წყობითაა ნაგები, ძელები ამოჭრის მეთოდითაა ერთმანეთში ჩასმული და პირამიდის მსგავს გადახურვას ქმნის, რომელსაც, სამეცნიერო ენით, გვირგვინი ეწოდება. დარბაზის ჭერის შუაგულში დატოვებულია ღიობი, ანუ ერდო, რომელიც ერთგვარი სარკმლის მოვალეობას ასრულებდა. მესხური დარბაზი 12 ბოძზეა აგებული, რასაც რიტუალური დატვირთვა ჰქონდა – ერთი მხრივ, წელიწადის თორმეტ თვეს აღნიშნავდა, მეორე მხრივ, 12 ბოძი 12 მოციქულის გამოსახვის სიმბოლოა.
ერდო-ბანიდან შემოსული მზის სხივი იმ ბოძს ეცემოდა, რომელ თვესაც გამოხატავდა ეს ბოძი. ბოძებს შორის მანძილით კალენდარულ დღეებს ითვლიდნენ, ხოლო მზის სხივის დაცემით – საათებს.
ესაა სოფელი ძველი ნიჯგორი, ეს ის მესხური დარბაზებია, რომელიც ზემოთ გიჩვენეთ, ადგილობრივები მათ დარნებს ეძახიან. აქ არის 9 ტერასა, რომლებიც ისეა აგებული, რომ ერთი დარბაზის ბანი მეორე ტერასაზე მდებარე დარბაზის ეზოა, ხოლო მეორე ტერასის ბანი – მესამე ტერასაზე მდებარე დარბაზის ეზო…
დღესაც ცოცხალია დარანი, მიწური სახლი, სადაც მეხუთე თაობა ცხოვრობს. 200-წლიანი სახლი, სადაც ჯერ სიცოცხლე არ შემწყდარა და ტრადიციები თაობიდან თაობას გადაეცემა.
მსგავსი ტერასული ნაგებობები, ნასახლარები, ნასოფლარები საქართველოში, გარდა სამცხე-ჯავახეთისა, თითქმის არსად არ გვხვდება. ამიტომ, გირჩევთ არ ჩაუაროთ ამ სოფლებს უყურადღებოდ, ამ სიძველეებს სხვაგან ვერსად შეხვდებით.
მილენა ელიზბარიანი
2. ქართული სულიერება
სამცხე-ჯავახეთი უდიდესი და უძველესი ისტორიის მქონე კუთხეა, რომელიც სტრატეგიული მდებარეობის გამო, საუკუნეთა განმავლობაში, მუდმივად დიდი იმპერიების ბრძოლის ასპარეზი იყო. თუმცა მან მაინც მოახერხა გადარჩენა და სახელმწიფოებრიობის შენარჩუნება. აქ უწყვეტად მიმდინარეობდა ევოლუციისა და კულტურული განვითარების პროცესები.
საქართველოსთვის გარდამტეხი აღმოჩნდა ჩვენი წელთაღრიცხვის პირველი საუკუნე, აქედან იწყება საქართველოში ქრისტიანობის გავრცელება. დიახ, ბევრი რამ, რაც შეეხება ქართულ სულიერებას, ქართულ სახელმწიფოებრიობას, ქართულ კულტურას, სწორედ მესხეთიდან იღებს სათავეს. ანდრია პირველწოდებული, ღვმთისმშობლის ხელთუქმნელი ხატით, სწორედ დიდი აჭარიდან შემობრძანდა მესხეთში, აწყურში დაიდო ბინა, იქ დააბრძანა ხატი და დააარსა პირველი ქრისტიანული კათედრალი. პირველი ქართველი ქრისტიანები სწორედ მესხები იყვნენ. ტაძრის სიწმინდეს წარმოადგენდა აწყურის ღვთისმშობლის ხელთუქმნელი ხატი, რომელმაც საუკუნეების განმავლობაში მრავალი სასწაული აღასრულა.
აწყური ერთ-ერთი უძველესი და უმნიშვნელოვანესი ქალაქი იყო საქართველოში. აწყურის ტაძარი და ციხე დღემდე ქართველი ხალხის მრავალსაუკუნოვანი თავდადების სიმბოლოდ დარჩა.
აწყურის ტაძარი ყველაზე დიდი საკულტო ნაგებობაა საქართველოში, რომელიც ნანგრევების სახით შემოგვრჩა. ამჟამად მიმდინარეობს აწყურის ღვთისმშობლის სახელობის ტაძრის სარესტავრაციო სამუშაოები.
სამცხე-ჯავახეთს უკავშირდება წმინდა ნინოს მოღვაწეობაც. კაბადოკიელი ქალწული, 326 წელს, საქართველოში, ჯავახეთიდან შემობრძანდა და მესხეთის გავლით, ქვეყნის მაშინდელ დედაქალაქში, მცხეთაში დასახლდა. აქ აღასრულა უამრავი სასწაული, რომელთა წყალობით ჭეშმარიტ სარწმუნოებას ჯერ დედოფალი ნანა, შემდეგ კი მეფე მირიანი აზიარა.
ლურჯ მწვერვალებს
ქარი რძისფერ ნისლში ხვევდა…
და, როდესაც ბარში ვარდნი ყვაოდნენ,
თოვლი იდო ჯავახეთის მთათა ზედა
და ტყეებში ქარიშხლები ბღაოდნენ…
მოჰკიოდა, ქარი ღრუბლებს მოჰკიოდა
და ფარავანს ტბასა ზედა ძრწოდა ქარი…
მოდიოდა, ნინო მთებით მოდიოდა
და მოჰქონდა სანატრელი ვაზის ჯვარი…
ყოველი წლის 1 ივნისსს მთელი საქართველო აღნიშნავს წმინდა ნინოს საქართველოში შემობრძანების დღეს. ამ დღეს ჯავახეთში, ფარავნის ტბასთან, სოფელ ფოკაში წირვა ტარდება. წირვის შემდეგ იმართება პილიგრიმული მსვლელობა ფარავნის ტბიდან თბილისამდე, პილიგრიმები გადიან იმ გზას, რომელიც წმინდა ნინომ ქართლის გასაქრისტიანებლად გაიარა. პილიგრიმული ტურის მოყვარულები გზად მრავალ ისტორიულ ძეგლს, ეკლესიასა და მონასტერს მოინახულებენ და მოილოცავენ.
მესხეთს უკავშირდება VIII-IX საუკუნეების დიდი საეკლესიო მოღვაწის, ხანძთისა და შატბერდის მონასტერთა აღმშენებლის, მამა გრიგოლ ხანძთელის მოღვაწეობა.
მე-7 საუკუნეში მურვან ყრუსგან ხუთჯერ იყო აოხრებული და გაუდაბურებული კლარჯეთი. იყო საშიშროება ქვეყნის ამ ნაწილის დაკარგვის, ამიტომ მეფე აშოტ კურაპალატი ქართლიდან კლარჯეთს ჩამოვიდა და დაიწყო ზრუნვა საქართველოს გაერთიანებისთვის. ამ დროს კიდეევ ერთი ღვთის სულიერი კაცი ჩამოვიდა ტაო-კლარჯეთში, ღირსი მამა გრიგოლ ხანძთელი. სულიერად თუ ფიზიკურად დაუძლურებული ერის სათავეში, ღვთისა და ქვეყნის სიყვარულით გაერთიანებული, ორი დიდი მოსაყდრე აღმოჩნდა.
ამ დროს პირველად შეერთდა მამული, ენა და სარწმუნოება.
ამ პერიოდში საერონი – ხმლით, ხოლო სასულიერო პირები – ჯვრით ხელში ერთი დიდი მიზნის აღსასრულებლად, ქვეყნის გაერთიანება-აღორძინებისათვის მესხეთიდან იღვწოდნენ.
არევიკ გინოიანი
3. სამცხე-ჯავახეთი და ქართული რენესანსი – ისტორიული, გრანდიოზული და მასშტაბური სამცხე-ჯავახეთი
მეფეთა მეფე და დედოფალთა დედოფალი თამარი. დიახ, მეთერთმეტე-მეცამეტე საუკუნეები, ეპოქა, რომელიც საქართველოს ოქროს ხანად იწოდება; ეპოქა, რომელიც ქართული რენესანსითაა ცნობილი. მეფე გიორგი მესამისა და თამარ მეფის მოღვაწეობა – ამ დროს მესხეთი იყო ერთ-ერთი ყველაზე მეტად დაწინაურებული კუთხე საქართველოში.
თამარის მეფობის ხანა იყო პოლიტიკური და დიპლომატიური წარმატებების, სამხედრო გამარჯვებების, ასევე ეკონომიკურ-კულტურული აყვავების პერიოდი, ქართველი ერის სულიერი და მატერიალური კულტურის ზეობის ხანა. დადასტურებულია შუასაუკუნეების ქართული არქიტექტურის, ფერწერისა და პოეზიის აყვავება, რაც გამოიხატა საეკლესიო ხელოვნების განვითარებითა და პირველი საერო ლიტერატურული ნიმუშების შექმნით.
თამარის პერიოდში შექმნილი საერო მწერლობიდან განსაკუთრებით აღსანიშნავია შოთა რუსთაველის „ვეფხისტყაოსანი“.
ინფორმაცია დიდი ქართველი პოეტის, შოთა რუსთაველის ცხოვრებისა და მოღვაწეობის შესახებ თითქმის არ მოიპოვება, მაგრამ არსებობს უამრავი ხალხური თქმულება და ლეგენდა. ერთი რამ ცხადია, შოთა რუსთაველის „ვეფხისტყაოსანი“ ჩვენი ქვეყნის სავიზიტო ბარათია და შესულია მსოფლიო ლიტერატურის საგანძურში.
ხალხური გადმოცემით და თვით პოემაზე დაყრდნობით, ფიქრობენ, რომ შოთა სწორედ მესხეთიდან, კერძოდ, სოფელ რუსთავიდან იყო. პოემაში ნათქვამია: „ვწერ ვინმე მესხი მელექსე მე რუსთველისად ამისა“. შესაძლოა, სახელწოდება რუსთაველი სოფელ რუსთავს უკავშირდებოდეს.
ახლა კი გვინდა გავყვეთ თამარის გზას და ვირტუალურად მოვიაროთ ის ადგილები, რომელიც წმინდა მეფეთა მეფის სახელსა თუ მოღვაწეობას უკავშირდება.
და აი ისინიც:
- აღსანიშნავია სამხრეთ საქართველოს ციხესიმაგრეები: ხერთვისი, აწყური, ოქროს ციხე, თმოგვი, თამარის ციხე და სხვ. თავისი სიდიადით ისინი დღესაც აოცებენ მნახველს, დღესაც განვიცდით იმ სიამაყეს, რასაც ქართული სული და ვაჟკაცობა ჰქვია. დგანან ამაყად და გვახსენებენ ჩვენს წარსულს: ვინ ვართ და საიდან მოვდივართ.
- ახალციხის ციხე – ისტორიული ციხე-ქალაქი საქართველოში, რომელიც განსაკუთრებული სილამაზით გამოირჩევა. ახალციხე სამცხე-ჯავახეთის მხარის ეკონომიკური, კულტურული და ადმინისტრაციული ცენტრია.
ისტორიულ წყაროებში ქალაქი ახალციხე მე-9 საუკუნიდან მოიხსენიება. აშენებულია აშოტ პირველი კურაპალატის უმცროსი ვაჟის, გუარამ მამფალის მიერ. მან სამცხის ტერიტორიაზე სამი სტრატეგიული დანიშნულების ციხე-სიმაგრე ააგო: ჯვარის ციხე, ოძრახე და ლომსია, ანუ დღევანდელი ახალციხის ციხე. სახელწოდებაც „სამცხე“ სწორედ აქედან მომდინარეობს – „სამი ციხე“. ამ ციხეს და თავად ქალაქსაც ლომსია ერქვა.
დიდ ბრძოლათა შუაგულში აღმოჩენილი ციხე შემოსევებისას დაინგრა და მე-12 საუკუნეში თავიდან აღდგა. განახლება იმდენად მასშტაბური იყო, რომ მას ახალი ციხე უწოდეს და ეს სახელი თავად ქალაქზეც გავრცელდა. ახალი ციხის აღმშენებლები, სავარაუდოდ, იყვნენ თამარის თანამებრძოლები, 1203 წლის ბასიანის ბრძოლის გმირები – შალვა და ივანე ახალციხელები. ახალციხის ციხეში ქართული, თურქული, რუსული არქიტექტურის ნიმუშები გვხვდება, რაც სამხრეთ საქართველოს ისტორიას ასახავს.
დღევანდელი ახალციხის ციხე, პირობითად, 2 ნაწილად შეგვიძლია დავყოთ. ციხის ისტორიულ ნაწილში შეგხვდებათ X-XI საუკუნეების მართლმადიდებლური ტაძარი, მეჩეთი, მედრესე, ანუ მუსლიმური სასწავლებელი, ჯაყელების საგვარეულო სასახლე, სადაც განთავსებულია სახელმწიფო მუზეუმი. ფაშას მოსასვენებელი, თურქული აბანოები, ციტადელი, დილეგები განუმეორებელ შთაბეჭდილებას ახდენს მნახველზე.
ეწვიეთ სამცხე-ჯავახეთს და გპირდებით დაუვიწყარ მოგზაურობას ისტორიულ წარსულში, თქვენ თვალწინ გადაიშლება ის ტკბილ-მწარე მოგონებები, რომელიც ფილმებსა და წიგნებში ასე მხატვრულად არის გადმოცემული.
თამარისეული მემკვიდრეობის ყველაზე თვალსაჩინო კვალი ვარძიაშია. თუმცა, ვიდრე ვარძიაში, თამარ მეფის კიდევ ერთ რეზიდენციაში მივალთ, გზად „ხიზაბავრის მესხური ტერასები“ უნდა გავიაროთ, 23 ჰექტარზე გაშენებულ 17 სახეობის ვაზის ჯიშს შორის, ერთ-ერთი „თამარის ვაზია“.
სამცხე-ჯავახეთში, ყველაზე ცნობილი ადგილი, რომელსაც პირდაპირ მეფე თამარს უკავშირებენ, ვარძიაა.
მე ჩემი პრეზენტაცია დავიწყე ფრაზით: ისტორიული, გრანდიოზული და მასშტაბური სამცხე-ჯავახეთი. დიახ, ისტორიული, ჩვენ ვისაუბრეთ სამცხე-ჯავახეთის ისტორიაზე, მის მასშტაბურობაზე. რაც შეეხება გრანდიოზულობას, ვფიქრობ ამის დასტურად საკმარისია იდუმალებით მოცული კლდეში ნაკვეთი ქალაქი – ვარძია, რომელსაც ქართულ სამონასტრო ცხოვრებაში უმნიშვნელოვანესი როლი ეკისრებოდა.
ვარძიის კომპლექსი აგებულია საქართველოს პოლიტიკური ძლიერებისა და კულტურული ბრწყინვალების ეპოქაში, კერძოდ, XII-XIII საუკუნეებში, როცა საქართველოს მეფე გიორგი III და შემდეგ მისი ქალიშვილი, თამარ მეფე მართავდნენ. სანამ ვარძიას დაათვალიერებთ, მანამდე მისი მასშტაბები ამ ციფრებით წარმოიდგინეთ: ზღვის დონიდან 1300-1462 მეტრ სიმაღლეზე, სამფერ კლდეში გამოკვეთილია 13 სართული, მათი საერთო ფართობი 40 000 კვ. მეტრია. 13 სართულზე გამოჭრილია სხვადასხვა დანიშნულების 300-ამდე ოთახი და მათი დამაკავშირებელი ათეულობით გვირაბი.
ვარძიის კომპლექსშია: 15 ეკლესია, სატრაპეზოები, სენაკები, დამხმარე სათავსოები, 25 მარანი 200-ამდე ქვევრით. კომპლექსში თამარის სახელს ბევრი რამ უკავშირდება. ვარძიის დათვალიერების დროს აღმოაჩენთ თამარ მეფის სახელთან დაკავშირებულ კლდიდან გამომდინარე წყალს „თამარის ცრემლებს“, თამარის ოთახს… მაგრამ მათ შორის ყველაზე საინტერესოა ვარძიის ღვთისმშობლის მიძინების ტაძარი, სადაც გიორგი III-ისა და თამარ მეფის ფრესკას შეხვდებით. ისტორიკოსების აზრით, ვარძიის ფრესკა ყველაზე ადრეული ნამუშევარია იმ ოთხ ფრესკათა შორის, რომელიც ისტორიამ შემოგვინახა.
როდესაც ქართულ სულიერებაზე, სამცხე-ჯავახეთის გრანდიოზულობასა და ქართულ რენესანსზე ვსაუბრობთ არ შეიძლება არ გავიხსენოთ ქართული მატერიალური მემკვიდრეობის ის ძეგლები რომლებიც, მიუხედავად ისტორიული ქარტეხილებისა, სამცხე-ჯავახეთში მრავლადაა შემორჩენილი. XII საუკუნის დასასრულსა და XIII საუკუნის დასაწყისის საქართველოში განსაკუთრებით განვითარდა ხუროთმოძღვრება. ამ პერიოდში აიგო ბევრი ისეთი მნიშვნელოვანი ტაძარი, რომლებშიც უკვე მკაფიოდ ჩანდა ახალი სტილი.
სამცხე-ჯავახეთი საქართველოს ისტორიული ძეგლების დიდ ნაწილს მოიცავს, მათ შორის უამრავი ციხე-სიმაგრე, მონასტერი და კლდეში ნაკვეთი ღირსშესანიშნაობაა. საქართველოს ამ კუთხის დასათვალიერებლად რამდენიმე დღე ნამდვილად არ გეყოფათ, თუმცა გირჩევთ მას არაერთხელ ეწვიოთ და ეტაპობრივად მოინახულოთ მისი დიდი ისტორიის მატარებელი ადგილები:
♦ „ვანის ქვაბები“
♦ იოანე ნათლისმცემლის სახელობის კლდეში ნაკვეთი ბაზილიკა
♦ ტიმოთეს უბანი
♦ მწვანე მონასტერი
♦ ქვაბისხევის წმ. მარიამის მიძინების ეკლესია
♦ საფარა ტყეში
♦ საფარის მონასტერი
საფარასთან ერთად გთავაზობთ მისივე თანადროული, ზარზმისა და ჭულევის, მონასტრების მონახულებას.
ყველა ეკლესია-მონასტრის გაცნობა ძალზე შორს წაგვიყვანს. მათი ერთ პრეზენტაციაში განთავსება შეუძლებელია. ციფრებში კი ასე გამოიხატება: 200-მდე ისტორიული ძეგლი, ამდენივე ბუნების ძეგლი, დავამატოთ ნასახლარები, ნასოფლარები, მუზეუმები და სხვა ღირსშესანიშნაობები.
მოკლედ, ის დროა, ჩაალაგოთ ბარგი, დაგეგმოთ ტური და გამოემგზავროთ ჩვენკენ, სამცხე-ჯავახეთში.
ელნარა ელიზბარიანი
4. სამცხე-ჯავახეთი – ტოლერანტობის სიმბოლო
არქიტექტურა, ხელოვნება, საოცარი კულინარია, ფესტივალები, გამორჩეული დიალექტი, უნიკალური კულტურა და ყველაზე მეგობრული ხალხი. ყოველივე ეს სამცხე-ჯავახეთს საოცრად მიმზიდველს ხდის.
ამ რეგიონის ყველაზე დიდი საგანძური ადგილობრივი მოსახლეობაა. თბილი, ამაყი, სულგრძელი, კულტურული, სტუმართმოყვარე და მხიარული ხალხი.
სამცხე-ჯავახეთი, თავისი მრავალფეროვანებით, მრავალეროვნებითა და კულტურით გამორჩეული რეგიონია, სწორედ მრავალფეროვნებაა რეგიონის სავიზიტო ბარათი.
ბევრმა იცის, რომ თბილისში არსებობს ლესელიძის ქუჩა, სადაც ქრისტიანული, მუსლიმური და ებრაული საკულტო ნაგებობები ერთმანეთის გვერდით დგას, მაგრამ იშვიათად შეხვდებით ადამიანს, მრავალფეროვნების მსგავს მაგალითად, ახალციხის უძველეს უბანს, რაბათს რომ მოგიყვანთ. არადა, საქართველოში ალბათ არსად იგრძნობა ეთნიკური და რელიგიური მრავალფეროვნება ისე, როგორც ახალციხის ამ ძველ პატარა უბანში – რაბათში.
სამცხე-ჯავახეთი სრულიად განსხვავებული წარმომავლობის ადამიანებისთვის სამშობლოდ იქცა.
საქართველოს მოსახლეობის 84% მართლმადიდებელი ქრისტიანია, თუმცა აქ მშვიდობიანად თანაცხოვრობენ, სხვადასხვა რწმენის, ენის, კულტურისა და ტრადიციების ხალხები – ქართველები, სომხები, ბერძნები, უკრაინელები, ებრაელები, დუხობორები… ისინი საქართველოს შვილები არიან, მაგრამ ამავდროულად ინარჩუნებენ საკუთარ ენას, კულტურას და ტრადიციებს, სწორედ ეს არის ის ღირსება, რაც რეგიონს ტოლერანტობის ეგიდს ანიჭებს.
სხვადასხვა ისტორიული პერიოდების განმავლობაში, ქართულ კულტურულ ტრადიციებს უცხო ქვეყნების ტრადიციები ერწყმოდა და უფრო მეტად ამდიდრებდა ადგილობრივ კულტურას.
სომხები საქართველოში
საუკუნეთა განმავლობაში ქართულ-სომხური ურთიერთობა, ეპოქების შესაბამისად, სხვადასხვაგვარ ხასიათს ატარებდა. ურთიერთობათა გარკვეულ ეტაპებზე ხდებოდა სომხური ეთნოსის დასახლება საქართველოს ისტორიულ ტერიტორიაზე. ამ თვალსაზრისით, სომეხთა დასახლება საქართველოში შეიძლება რამდენიმე ეტაპად დაიყოს – ანტიკური ხანა, ადრე შუა საუკუნეები, განვითარებული შუა საუკუნეები, გვიანი შუა საუკუნეები.
საქართველოში სომხების მასიურად დასახლება, ძირითადად, გვიან შუა საუკუნეებში, კერძოდ, XV-XVI საუკუნეებიდან იწყება. ამ პერიოდისთვის სომხებს სახელმწიფოებრიობა დაკარგული ჰქონდათ და მრავალი სომეხი ტოვებდა ისტორიულ სამშობლოს, ვინაიდან იქ მათ ეროვნულ-პოლიტიკური თუ რელიგიური ნიშნით ავიწროებდნენ, ისინიც სხვა ქვეყნებში, უფრო ხშირად საქართველოში, ეძებდნენ თავშესაფარს.
ცარისტულმა მმართველობამ, XIX საუკუნის 20-იანი წლების ბოლოს, ირანიდან და თურქეთიდან, საქართველოში მრავალრიცხოვანი სომხური მიგრაციები განახორციელა. სწორედ ამ პერიოდში თურქეთიდან (ყარსის, ერზრუმის და ბაიაზეთის ვიალიეთები) შემოყვანილი სომეხი მოსახლეობა, ძირითადად, სამცხე-ჯავახეთში, ახალქალაქის მაზრაში, დაასახლეს.
1828-29 წლებში, რუსეთ-თურქეთს შორის დადებული ადრიანოპოლის საზავო ხელშეკრულების ძალით, რუსებმა საომარი ოპერაციების დროს დაკავებული თურქეთის ტერიტორიის დიდი ნაწილი დატოვეს. იქ მცხოვრები სომხები მათ იარაღით უჭერდნენ მხარს, ახლა კი თურქების წინაშე მარტო დარჩენისა და ფიზიკური განადგურების საფრთხე დაემუქრათ. ამიტომ ისარგებლეს ადრიანოპოლის ხელშეკრულების იმ მუხლებით, რომელთა მიხედვითაც, მეომარი მხარეების მოსახლეობას უფლება ეძლეოდა დაუბრკოლებლად გადასულიყო საცხოვრებლად ერთი ქვეყნიდან მეორეში და რუსეთის იმპერიის ტერიტორიაზე გადმოსახლდნენ. იმ დღიდან მოყოლებული საქართველოს მმართველობა ქმნიდა პირობებს ქართველი და სომეხი მოსახლეობის მშვიდობიანი თანაცხოვრებისათვის. ამასთან დაკავშირებით ივ. ჯავახიშვილი წერდა: „საქართველო სომხებისათვის ყველაზე უფრო მახლობელი ქვეყანა იყო, სადაც მათ თავისუფლად შეეძლოთ ცხოვრება, – საქართველოში არასდროს არც ეროვნული, არც სარწმუნეობრივი დევნა არ ყოფილა“.
საქართველოში მცხოვრებ ეთნიკურად სომეხ თემს დიდი წვლილი აქვს შეტანილი ქართულ კულტურულ, რელიგიურ, პოლიტიკურ ცხოვრებასა და ეკონომიკის განვითარებაში.
ქართული ლიტერატურის ერთ-ერთი გამორჩეული სახეა მეთვრამეტე საუკუნეში მოღვაწე, ეთნიკურად სომეხი პოეტი და აშუღი, საიათნოვა. იგი ლექსებსა და სიმღერებს ქართულ, სომხურ და სპარსულ ენებზე ქმნიდა. ეთნიკური სომხები, მეცხრამეტე საუკუნეში, საქართველოს ეკონომიკურ და კულტურულ ცხოვრებაში განსაკუთრებულ როლს ასრულებდნენ:
♦ თბილისის პირველი კლინიკური საავადმყოფოს აშენება მეცენატის, მიქაელ არამიანცის სახელს უკავშირდება. იგი საკუთარი სახსრებით იხდიდა პაციენტების მკურნალობის საფასურს და თანამშრომლების ხელფასს;
♦ თბილისში, რუსთაველის გამზირზე, დღემდე დგას 1912-15 წლებში მეცენატის, მელიქ აზარიანცის მიერ აშენებული ნაგებობა, რომელიც თბილისური მოდერნის გამორჩეული ძეგლია. ეს იყო მრავალფუნქციური კომპლექსი, სადაც განთავსებული იყო კინოთეატრი, ფოტოსალონი, ბავშვთა პანსიონი და სამხატვრო გალერეა. მელიქ აზარიანცი, 1881 წლიდან, სომეხთა საზოგადოებას ხელმძღვანელობდა. ფონდი ეხმარებოდა ასი სოფლის სკოლას, სტიპენდიას უნიშნავდა ევროპაში წასულ სტუდენტებს;
♦ თბილისელი სომეხი ალექსანდრე მანთაშევი ქველმოქმედი იყო. იგი ფინანსურად ეხმარებოდა უსინათლოთა სკოლას, ხანშიშესულთა და ბავშვთა თავშესაფარს. მან დააფუძნა სავაჭრო სახლი, ბათუმში, ბაქოში ააშენა ნავთობგადამამუშავებელი ქარხანა;
♦ მეცენატის, გავრილ თამამშევის სახსრებით, 1851 წელს, აშენდა თბილისის ოპერის თეატრის შენობა, რომელიც 23 წელი არსებობდა. თამამშევი ფინანსურად ეხმარებოდა ხელოვანებსა და მასწავლებლებს. მან 41 ათასი წიგნი საჩუქრად გადასცა საქართველოს ეროვნულ ბიბლიოთეკას;
♦ მეცხრამეტე საუკუნის თბილისი სომეხი ხელოვანებისა და ინტელექტუალების ცენტრი იყო. აქ ცხოვრობდა და მოღვაწეობდა მწერალი და საზოგადო მოღვაწე ჰოვანეს თუმანიანი.
მეცხრამეტე-მეოცე საუკუნეებში საქართველოში მოღვაწე მხატვრების შემოქმედება საქართველოს რელიგიურ-ეთნიკურ მრავალფეროვნებას ასახავს. გამორჩეული ფერმწერები, გრაფიკოსები და ილუსტრატორები იყვნენ: ჰაკოფ ჰოვნათანიანი, კარაპეტ გრიგორიანცი, ვანო ხაოჯაბეგოვი, ჰარუთინ შამშიანი, სარგის ხაჩატურიანი, ალექსანდრე მელიქოვი, ბარბარე ბებუთოვა-გაბუნია, ვაღარსაკ ელბეკიანი და სხვები.
საქართველოში სომეხთა კულტურა წარმოუდგენელია რეჟისორისა და მხატვრის, სერგო ფარაჯანოვის შემოქმედების გარეშე. მისი ფილმები თბილისის ჭრელ, მულტიკულტურულ და მრავალფეროვან სახეს ქმნის.
წარმოშობით თბილისელი იყო მსოფლიო ჩემპიონი ჭადრაკში ტიგრან პეტროსიანი; მესხეთიდან საფრანგეთში ემიგრირებული მომღერალი შარლ აზნავური (აზნაურიანი); პოეტი გივი შაჰნაზარი, ვაჰან ტერიანი, ფოტოხელოვანი იური მეჩითოვი და აზატ მანუკიანი, რეჟისორი და დრამატურგი გაბრიელ სუნდუკიანი და სხვ.
ეს კი ჩვენი ხალხის, ქართველი ერის, დიდი დამსახურებაა, არსად ისე არ არის დაცული და შენარჩუნებული სომეხი ერის ღირსება და პატივი, ენა და სარწმუნოება, კულტურა და ადათ-წესები, როგორც საქართველოში. თუ გსურთ გაეცნოთ ამ ხალხს, მის კულტურას, წეს-ჩვეულებებს, გვეწვიეთ და მასპინძლობას ადგილზე ჩვენ გაგიწევთ.
კიდევ ერთი ეთნიკური ჯგუფი, რომელიც გვხვდება სამცხე-ჯავახეთში, არის რუსული წარმომავლობის მოსახლეობა, მეფის რუსეთის მიერ საქართველოში ჩამოსახლებული – დუხობორები.
ნინოწმინდის მუნიციპალიტეტის სოფელ გორელოვკაში ქართული რეალობისთვის უჩვეულო სანახაობაა – ერთსართულიანი, თეთრკედლებიანი სახლები, ლურჯი და ზოგან მწვანე ფერის ფანჯრებით, ეს დუხობორების სახლებია.
ნინოწმინდის მუნიციპალიტეტში, ზღვის დონიდან 2065 მეტრზე, იქ, სადაც ზაფხული ხანმოკლეა, ზამთარი კი – ცივი და გრძელი, მდებარეობს ალპური სოფელი გორელოვკა. აქ ცხოვრობენ დუხობორები, რომელთა წინაპრები, მეცხრამეტე საუკუნის ორმოციან წლებში, რუსეთის იმპერატორმა, განსხვავებული რელიგიური შეხედულების გამო, საქართველოში გადმოასახლა.
1895 წელს 2000-მდე დუხობორმა, ძალადობის მიმართ პროტესტის ნიშნად, იარაღი დაწვა. მეფისნაცვალმა დუხობორები ამ ფაქტის გამო დასაჯა და საქართველოს ყველაზე ცივ მხარეში – ჯავახეთში, კერძოდ, ნინოწმინდაში ჩამოასახლა. აქ რამდენიმე ასეთი სოფელი იყო: გორელოვკა, სპასოვკა, ორლოვკა, ტამბოვკა. სამწუხაროდ, ახლა მხოლოდ 200-მდე დუხობორი ცხოვრობს.
დუხობორები თავიანთ გულისტკივილზე მხოლოდ პირად საუბარში გვიყვებიან. ამბობენ, რომ საქართველო მათი სამშობლოა და საუკუნეების წინ მათი წინაპრები ამ ქვეყნის დახმარებით გადარჩნენ. ახლა კი, სწყდებათ გული, რომ მათი სოფელი, რომელიც თავისი ლამაზი სახლებით, სუფთა ქუჩებით და სიკოხტავით აოცებდა ყველას, დღეს ნასახლარად იქცა.
დუხობორებს საკუთარი მრწამსი და ტრადიციები აქვთ, რაც გამოიხატება მათ ჩაცმულობასა და არქიტექტურაში. სახლები ისეა მოწყობილი როგორც ზღაპრულ, თოჯინების სამყაროში. დუხობორების სახლები ფერადია, კარსა და ფანჯრებზე ყვავილებია დახატული. სახლების გარშემო არყის ხეები ხარობს, შიგნით კი მოქარგული ტილოები და ბალიშებია.
დუხობორების სახლები მათი ხელნაკეთი ნივთებითაა მორთული. ამოქარგული ტილოები, საკუთარი ხელით შეკერელი ტრადიციული სამოსი აქ ყველა დუხობორს აქვს. ასეთ სამოსს მხოლოდ დღესასწაულებზე და საკვირაო ლოცვის დროს იცვამენ.
დუხობორები დღემდე ინარჩუნებენ საკუთარ კულტურასა და რელიგიას, რომელიც, მოსახლეობის შემცირების შესაბამისად, გაქრობის საშიშროების წინაშე დგას.
რუზანა ერანოსიანი
5. ადგილი, სადაც წყალიც და ჰაერიც კურნავს
ისტორიულ ექსკურსს აქ დავასრულებთ და სამცხე-ჯავახეთს სხვა რაკურსით წარმოგიდგენთ: ადგილი, სადაც წყალიც და ჰაერიც კურნავს.
სამცხე-ჯავახეთი უნიკალურია არა მხოლოდ ისტორიული ძეგლებით, არამედ გამორჩეული კლიმატური პირობებით, სუფთა ჰაერითა და სამკურნალო წყლებით. აქ შეხვდებით გაუვალი წიწვოვანი ტყით დაფარულ ტერიტორიებს და ულამაზეს კანიონებს, ბუნებრივ ტბებს თავისი უნიკალური ფლორითა და ფაუნით.
ეკოტურს ბორჯომის რაიონიდან დავიწყებთ. სადაც ზამთრის ტურიზმის მთავარი მარგალიტი – ბაკურიანი მდებარეობს. ბაკურიანი ქვეყნის ყველაზე ძველი სამთო-სათხილამურო კურორტია, რომელსაც ორსაუკუნოვანი ისტორია აქვს და დღეს მსოფლიოში იცნობენ, როგორც საერთაშორისო მნიშვნელობის სამთო-სათხილამურო ცენტრს. ეს პატარა დაბა დასვენებისთვის, გართობისა და თავგადასავლებისთვის იდეალური ადგილია. აქ ზაფხულში სიცხეს დაემალები, ზამთარში კი თხილამურებით ისრიალებ. კურორტზე მისვლა ბაკურიანის სავიზიტო ბარათად ქცეული პატარა მატარებლითაც შეიძლება, რომელსაც მოსახლეობა „კუკუშკას“ უწოდებს.
ბორჯომ-ბაკურიანის რკინიგზა კომპლექსური ძეგლია. ის ერთ-ერთი პირველი სარკინიგზო ხაზია საქართველოში, ამ რკინიგზის შემადგენელი ნაწილია წაღვერ-ცემის დამაკავშირებელი ხიდი, რომელიც მიხეილ რომანოვმა სპეციალურად დაუკვეთა ცნობილ ფრანგ კონსტრუქტორს, ალექსანდრ-გუსტავ ეიფელს, დიახ, ეს ზუსტად ის გამოჩენილი ფრანგი ინჟინერია, რომელმაც პარიზის ეიფელის კოშკი ააგო. ხიდი მთლიანად რკინის კონსტრუქციაა, რომელზეც ერთი ლიანდაგის ხაზი გადის. ლიანდაგის სიგანე 90 სანტიმეტრია და ის ყველაზე ვიწრო რკინიგზის ხაზია საქართველოში. ბორჯომ-ბაკურიანის რკინიგზა კულტურული მემკვიდრეობის ძეგლის სტატუსს ატარებს. ბაკურიანიდან ბორჯომში კუკუშკით ორ საათში შეიძლება ჩასვლა. მგზავრობისას წინ მშვენიერი სანახაობა გელით. ულამაზესი ხეობისა და წიწვოვანი ტყის გავლით, მძივივით აკინძულ კურორტებს ჩაუვლით. ამ ხეობაში მრავლადაა კლიმატურ-ბალნეოლოგიური კურორტები: წაღვერი, ცემი, ტბა და ციხისჯვარი.
და აი, მატარებლის ბოლო გაჩერება – რეგიონის ულამაზესი ქალაქი ბორჯომი. ბორჯომი ის ადგილია, სადაც ჰაერიც კურნავს და წყალიც.
შესაძლოა, ერთხელ მაინც მდგარა თქვენს სასადილო მაგიდაზე უნიკალური მინერალური წყლის „ბორჯომის“ ბოთლი – საქართველოს ბუნების ამ საოცრებას ხომ მსოფლიოს ორმოც ქვეყანაში იცნობენ და ბევრი დაავადების მკურნალობისთვის გამოიყენება.
კიდევ ერთი არტეფაქტი, თუ რატომაც უნდა იმოგზაუროთ ბორჯომში, ესაა ბორჯომ-ხარაგაულის ეროვნული პარკი, სამცხე-ჯავახეთის სიმდიდრე და ერთ-ერთი უდიდესი ეროვნული პარკი ევროპაში. მისი ველური ბუნება, ხელუხლებელი ტყეები, ცხოველთა და მცენარეთა იშვიათი სახეობები ულამაზეს და შთაბეჭდილებებით სავსე სამყაროში გამოგზაურებთ. პარკის ტერიტორიაზე შეგიძლიათ, რამდენიმედღიანი ტური დაგეგმოთ, მათ შორის – ცხენებით ლაშქრობა ღამის თევით, პარკში მოწყობილ თავშესაფრებში დარჩეთ და აქედან დაუვიწყარი შთაბეჭდილებები გაიყოლოთ.
ეს არაა ერთადერთი ეროვნული პარკი, ასეთი პარკები და ნაკრძალები სამცხე-ჯავახეთში კიდევ ბევრია: ჯავახეთის, ბუღდაშენის, ხანჩალის, მადათაფის, თეთრობის, ნეძვის, სულდას და კარწახის ეროვნული პარკები, სადაც შეხვდებით უნიკალურ ალპურ ფლორას და ფაუნას, მათ შორის, წითელ წიგნში შესულ ჯიშებს.
ეს მხარე ნამდვილი ოქროს საბადოა ფრინველებზე დაკვირვებისთვის. აქ შეხვდებით საქართველოში ყველაზე დიდსა და ყველაზე ღრმა ტბებს, ფარავანსა და ტაბაწყურს, მადატაფას და ხანჩალს, კარწახისა და საღამოს ტბას, კახისა და წეროს ტბას, თრიალეთსა და ჯაჯის ტბას.
საქართველო ხომ აღმოჩენების ქვეყანაა. სამცხე-ჯავახეთში ყველაზე ცნობილი ტურისტული ლოკაციები ყველამ კარგად ვიცით: ბორჯომი, ბაკურიანი, ახალციხე, ვარძია და აბასთუმანი, მაგრამ ნამდვილი საოცრება მაშინ იწყება, როდესაც ამ სივრცეს გასცდები, მიდიხარ მთებში, ზღვის დონიდან უფრო მაღლა და მაღლა და შედიხარ ალპურ ზონაში. აი, აქ არის ეგზოტიკური ბუნება და გარემო, მიდიხარ ველურ, უკაცრიელ ადგილებში, გგონია, რომ იმის იქით აღარაფერია, მაშინ შედიხართ ტაბაწყურის ტბასთან, სოფელ ტაბაწყურში, სრულიად უნიკალურ ადგილას. ეს სოფელი ტბის პირას ნახევარკუნძულზეა გაშენებული. გზად ზღაპრული ხედებია, ადიხარ ლამის ღრუბლებამდე, წარმოიდგინეთ: მთებში ჩაკარგული ალპური ტბა ალაგ-ალაგ ქვიანი, ქვიშიანი და კლდიანი ნაპირებით, ტბაში შეჭრილ კუნძულზე პატარ-პატარა სახლები და ეკლესიაც კი, ტბაზე მშვიდად მოცურავე თვალხატულა იხვები – თეთრფრთიანი გარიელები.
ტბის ნაპირზე სოფელია გაშენებული და სწორედ ამ სოფლის ნაწილია ტბაში შეჭრილი კუნძულიც. სოფელსაც ტაბაწყური ეწოდება. იქაურობა ზღაპარს მოგაგონებთ, განსაკუთრებით მაშინ, როცა სოფელი თოვლით იფარება და ტბის ზედაპირი იყინება.
ჯავახეთის მისტიკური სილამაზის შესახებ ჯერ თუ არ გსმენიათ, წინ დიდი შთაბეჭდილებები და ემოციები გელით. ამ მხარის მთავარი სანახაობები კი ტბებია, რომლებიც ზამთარში გაყინულია, ზაფხულში – აფერადებული, სეზონურად კი – იშვიათი გადამფრენი ფრინველებით სავსე.
ჯავახეთის გაშლილი სივრცეები, ალპური მდელოები და ლურჯი ტბა უამრავ ტურისტს იზიდავს. ეს ერთ-ერთი შესანიშნავი ადგილია ბუნებაში განტვირთვისათვის. ამ ტბებს კიდევ უფრო ალამაზებს ფრინველთა მრავალფეროვნება. აქ ზაფხულში უამრავი მობუდარი თუ გადამფრენი ფრინველის ნახვას შეძლებთ. ტბაზე 59 სახეობის ფრინველის ნახვა შეიძლება, მათ შორის, თეთრი ყარყატების, რომლებსაც ბუდეები სოფლებში დენის ბოძებსა და სახლების სახურავებზე აქვთ გაკეთებული. ჯავახეთის ზეგანი ფრინველთა მიგრაციის ერთ-ერთ მთავარი ტრასაა.
სამცხე-ჯავახეთის ცნობილი და გამორჩეული კურორტია აბასთუმანი. ადგილი, რომელიც ზღაპრულ სამყაროს მოგაგონებს. აქ თითქოს ვარსკვლავებთან უფრო ახლოს ხარ, ზღაპრულ ამბებს კი მშვენიერი ბუნება ყოველ ფეხის ნაბიჯზე გიყვება. ეს დაბა აბასთუმანია, საქართველოს ერთ-ერთი ყველაზე ცნობილი სამთო-ბალნეოლოგიური კურორტი, მისი ბუნება და არქიტექტურა განსაკუთრებულად გამორჩეულია, ისევე როგორც ჰაერი, რომელსაც მედიკოსები სასწაულმოქმედ სამკურნალო თვისებებსაც კი მიაწერენ. გაზაფხულზე, ყვავილობის პერიოდში, აბასთუმნის ტყეებს უამრავი ადამიანი სტუმრობს, რადგან წლის ამ დროს ჰაერი განსაკუთრებით უებარია ტუბერკულოზის, ბრონქიტის, ასთმისა და სხვა მსგავსი დაავადებების სამკურნალოდ. აბასთუმნის სასარგებლო თერმული წყლები ჯერ კიდევ საუკუნეების წინათ იყო ცნობილი.
აბასთუმნის ერთ-ერთი მთავარი ღირსშესანიშნაობა ასტროფიზიკური ობსერვატორიაა, ფანჯარა, რომლის მიღმაც მთელი სამყაროა, რომელიც 1932 წლიდან ფუნქციონირებს და ყოფილ საბჭოთა კავშირში პირველი სამთო-ასტროფიზიკური ობსერვატორია იყო. ობსერვატორიებს ხომ ისეთ ადგილას აშენებენ, სადაც არ არის მტვერი, სამრეწველო გამონაბოლქვი და წლის დიდი პერიოდის მანძილზე ცა კრიალაა. ამ ადგილიდან, 80 წელზე მეტია, ციურ სხეულებს აკვირდებიან და თუ თქვენც გინდათ, ცას თვალებში ჩახედოთ, ეწვიეთ აბასთუმანს.
სუსანა ოქროიანი