21 ნოემბერი, ხუთშაბათი, 2024

მხარ­და­ჭე­რის სა­ჭი­რო­ე­ბე­ბის მთე­ლი სპექ­ტ­რის უკეთ გა­სათ­ვა­ლის­წი­ნებ­ლად

spot_img

2014 წელს სა­ქარ­თ­ვე­ლომ „გა­ე­რო-ს შეზღუ­დუ­ლი შე­საძ­ლებ­ლო­ბის მქო­ნე პირ­თა უფ­ლე­ბე­ბის კონ­ვენ­ცი­ის“ რა­ტი­ფი­ცი­რე­ბა მო­ახ­დი­ნა. მა­ნამ­დეც და მას შემ­დე­გაც, თით­ქ­მის 30 წე­ლია, „გა­ე­რო-ს ბავ­შ­ვ­თა ფონ­დი“ მხარს უჭერს სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში ბავ­შ­ვის უფ­ლე­ბე­ბის დაც­ვას და იღ­ვ­წის იმის­თ­ვის, რომ ყვე­ლა ბავშვს, ყვე­ლა­ზე მოწყ­ვ­ლა­დი ბავ­შ­ვე­ბის ჩათ­ვ­ლით, ჰქონ­დეს გა­დარ­ჩე­ნის, გან­ვი­თა­რე­ბი­სა და სა­კუ­თა­რი შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბის სრუ­ლად გა­მოვ­ლე­ნის შე­საძ­ლებ­ლო­ბა; ეხ­მა­რე­ბა სა­ქარ­თ­ვე­ლოს მთავ­რო­ბას შეზღუ­დუ­ლი შე­საძ­ლებ­ლო­ბის შე­ფა­სე­ბი­სა და შშმ პი­რის სტა­ტუ­სის მი­ნი­ჭე­ბის სის­ტე­მის ტრან­ს­ფორ­მა­ცი­ა­სა და ბავ­შ­ვ­თა სო­ცი­ა­ლუ­რი დაც­ვის ღო­ნის­ძი­ე­ბე­ბის ოპ­ტი­მი­ზა­ცი­ა­ში. წი­ნამ­დე­ბა­რე კვლე­ვაც ით­ვა­ლის­წი­ნებს მხარ­და­ჭე­რას კი­დევ ერ­თი მი­მარ­თუ­ლე­ბით – „სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში შეზღუ­დუ­ლი შე­საძ­ლებ­ლო­ბის მქო­ნე ბავ­შ­ვის აღ­ზ­რ­დის ხარ­ჯი: შშმ ბავ­შ­ვე­ბის თა­ნა­ბა­რი ჩარ­თუ­ლო­ბის­თ­ვის სა­ჭი­რო საგ­ნე­ბი და მომ­სა­ხუ­რე­ბე­ბი“.

კვლე­ვა გა­ნა­ხორ­ცი­ე­ლა „გა­ე­რო-ს ბავ­შ­ვ­თა ფონ­დის“ სა­ქარ­თ­ვე­ლოს წარ­მო­მად­გენ­ლო­ბამ, რომ­ლის მო­ვა­ლე­ო­ბის შემ­ს­რუ­ლე­ბე­ლი ემი ქლენ­სი ამ­ბობს, რომ „კვლე­ვა წარ­მოგ­ვიდ­გენს დახ­მა­რე­ბის ტი­პებ­სა და მა­თი ხარ­ჯე­ბის და­ახ­ლო­ე­ბით მას­შ­ტაბს. მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია, ოჯა­ხებს თან­და­თა­ნო­ბით შე­უმ­ცირ­დეთ შეზღუ­დულ შე­საძ­ლებ­ლო­ბას­თან და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი ფი­ნან­სუ­რი ტვირ­თი და ბავ­შ­ვე­ბის­თ­ვის ხელ­მი­საწ­ვ­დო­მი გახ­დეს მათ­თ­ვის აუცი­ლე­ბე­ლი ყვე­ლა­ნა­ი­რი მხარ­და­ჭე­რა გა­ნათ­ლე­ბა­ში, ჯან­დაც­ვა­სა და სო­ცი­ა­ლურ მომ­სა­ხუ­რე­ბებ­ში სრუ­ლი ჩარ­თუ­ლო­ბის­თ­ვის“.

დღე­ი­სათ­ვის, სა­ქარ­თ­ვე­ლოს მო­სახ­ლე­ო­ბის სა­ერ­თო რა­ო­დე­ნო­ბა 3,78 მი­ლი­ო­ნია, აქე­დან 24% ბავ­შ­ვია, ხო­ლო მათ შო­რის 1,4%-ს შეზღუ­დუ­ლი შე­საძ­ლებ­ლო­ბის მქო­ნე პი­რის სტა­ტუ­სი აქვს. კვლე­ვა­ში აღ­ნიშ­ნუ­ლია, რომ სა­ქარ­თ­ვე­ლოს მთავ­რო­ბის მი­ერ შეზღუ­დუ­ლი შე­საძ­ლებ­ლო­ბის ფაქ­ტო­რი სხვა­დას­ხ­ვა ძი­რი­თად პო­ლი­ტი­კა­სა და პროგ­რა­მა­შია გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბუ­ლი. მი­უ­ხე­და­ვად ამი­სა, შშმ პი­რე­ბი კვლავ ერთ-ერთ ყვე­ლა­ზე მოწყ­ვ­ლად ჯგუ­ფად რჩე­ბი­ან. ამ­ჯე­რად, კვლე­ვის მი­ზა­ნი იმ ყოვ­ლის­მომ­ც­ვე­ლი ინ­ფორ­მა­ცი­ის მო­პო­ვე­ბა გახ­ლ­დათ, რომ­ლის ანა­ლი­ზის შემ­დეგ გა­ტა­რე­ბულ ღო­ნის­ძი­ე­ბებს უნ­და მოჰ­ყ­ვეს მა­თი და მა­თი ოჯა­ხე­ბის მდგო­მა­რე­ო­ბის გა­უმ­ჯო­ბე­სე­ბა, კერ­ძოდ, კვლე­ვამ და­ად­გი­ნა სხვა­დას­ხ­ვა ფუნ­ქ­ცი­უ­რი სირ­თუ­ლის მქო­ნე ბავ­შ­ვ­თა ჯგუ­ფე­ბის­თ­ვის სა­ჭი­რო საგ­ნე­ბი­სა და მომ­სა­ხუ­რე­ბე­ბის, ასე­ვე მა­თი ღი­რე­ბუ­ლე­ბე­ბი­სა და მხარ­და­ჭე­რის შე­სა­ბა­მი­სი სა­ჭი­რო­ე­ბა. აღ­სა­ნიშ­ნა­ვია ისიც, რომ შშმ ბავ­შ­ვე­ბის ჯგუ­ფე­ბის შერ­ჩე­ვის კრი­ტე­რი­უ­მად მიჩ­ნე­ულ იქ­ნა ფუნ­ქ­ცი­უ­რი სირ­თუ­ლე­ე­ბი, რაც გან­პი­რო­ბე­ბუ­ლია იმით, რომ სწო­რედ ეს კრი­ტე­რი­უ­მი იძ­ლე­ვა მხარ­და­ჭე­რის სა­ჭი­რო­ე­ბე­ბის მთე­ლი სპექ­ტ­რის უკეთ და უფ­რო ნათ­ლად გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბას.

⇑⇓კვლე­ვამ მო­იც­ვა ფუნ­ქ­ცი­უ­რი სირ­თუ­ლე­ე­ბის მქო­ნე ბავ­შ­ვ­თა რვა ჯგუ­ფი:

♦ ფი­ზი­კუ­რი დარ­ღ­ვე­ვის მქო­ნე ბავ­შ­ვე­ბი;

♦ ინ­ტე­ლექ­ტუ­ა­ლუ­რი სფე­როს დარ­ღ­ვე­ვის მქო­ნე ბავ­შ­ვე­ბი;

♦ მრავ­ლო­ბი­თი/კომ­პ­ლექ­სუ­რი დარ­ღ­ვე­ვის მქო­ნე ბავ­შ­ვე­ბი;

♦ ბავ­შ­ვე­ბი ფსი­ქო­ე­მო­ცი­უ­რი სა­ჭი­რო­ე­ბე­ბით (მენ­ტა­ლუ­რი ჯან­მ­რ­თე­ლო­ბის დარ­ღ­ვე­ვა);

♦ მხედ­ვე­ლო­ბის დარ­ღ­ვე­ვის მქო­ნე ბავ­შ­ვე­ბი;

♦ სმე­ნის დარ­ღ­ვე­ვის მქო­ნე ბავ­შ­ვე­ბი;

♦ ყრუ-უსი­ნათ­ლო ბავ­შ­ვე­ბი.

ამა თუ იმ დარ­ღ­ვე­ვის მქო­ნე ბავ­შ­ვე­ბი, კვლე­ვის ფარ­გ­ლებ­ში, მოხ­ვ­დ­ნენ ორ ქვე­კა­ტე­გო­რი­ა­ში – მხარ­და­ჭე­რის მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი სა­ჭი­რო­ე­ბის ბავ­შ­ვე­ბი, სა­დაც შე­დი­ან ისი­ნი, ვი­საც ძა­ლი­ან საგ­რ­ძ­ნო­ბი სირ­თუ­ლე­ე­ბი აღე­ნიშ­ნე­ბათ ან არ შე­უძ­ლი­ათ ყო­ველ­დღი­უ­რი საქ­მი­ა­ნო­ბის და­მო­უ­კი­დებ­ლად შეს­რუ­ლე­ბა. ისი­ნი სრუ­ლად და მნიშ­ვ­ნე­ლოვ­ნად არი­ან და­მო­კი­დე­ბულ­ნი მთელ რიგ დამ­ხ­მა­რე მოწყო­ბი­ლო­ბებ­სა და სხვა პი­რის, ხში­რად მშობლ(ებ)ის, მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვან დახ­მა­რე­ბა­ზე; მხარ­და­ჭე­რის მცი­რე სა­ჭი­რო­ე­ბის მქო­ნე ბავ­შ­ვებ­ში შე­დი­ან ისი­ნი, ვი­საც და­მო­უ­კი­დე­ბე­ლი ფუნ­ქ­ცი­ო­ნი­რე­ბი­სა და ყო­ველ­დღი­ურ ცხოვ­რე­ბა­ში ჩარ­თ­ვის­თ­ვის დამ­ხ­მა­რე მოწყო­ბი­ლო­ბე­ბი და/ან შე­და­რე­ბით ნაკ­ლე­ბი ადა­მი­ა­ნუ­რი დახ­მა­რე­ბა სჭირ­დე­ბათ. დამ­ხ­მა­რე მოწყო­ბი­ლო­ბე­ბის და/ან ასის­ტენ­ტის სა­შუ­ა­ლე­ბით, ამ ბავ­შ­ვებს შე­უძ­ლი­ათ, აქ­ტი­უ­რი მო­ნა­წი­ლე­ო­ბა მი­ი­ღონ ყო­ველ­დღი­უ­რი ცხოვ­რე­ბის სხვა­დას­ხ­ვა ას­პექ­ტ­ში.

კვლე­ვის მიზ­ნი­დან გა­მომ­დი­ნა­რე, ბუ­ნებ­რი­ვია, საგ­ნე­ბი­სა და მომ­სა­ხუ­რე­ბე­ბის ღი­რე­ბუ­ლე­ბა და­ან­გა­რი­შე­ბუ­ლი იყო ჩა­მო­ნათ­ვალ­ში შე­სუ­ლი ყვე­ლა ერ­თე­უ­ლის­თ­ვის, ყვე­ლა კა­ტე­გო­რი­ი­სა და ქვე­კა­ტე­გო­რი­ის­თ­ვის, ბავ­შ­ვე­ბის რვა­ვე ჯგუ­ფის­თ­ვის. ყვე­ლა ჯგუფ­სა და ქვეჯ­გუფ­ში და­კონ­კ­რე­ტე­ბუ­ლი იყო საგ­ნე­ბი­სა და მომ­სა­ხუ­რე­ბე­ბის მთლი­ან ხარ­ჯებ­ში არ­სე­ბუ­ლი სა­ჭი­რო ხარ­ჯე­ბის * მთავ­რო­ბი­სა და ში­ნა­მე­ურ­ნე­ო­ბე­ბის – წი­ლი. ყო­ვე­ლი კონ­კ­რე­ტუ­ლი შემ­თხ­ვე­ვის გან­ხილ­ვი­სას, მო­ცე­მუ­ლი იყო დე­ტა­ლე­ბი ყო­ველ­თ­ვი­უ­რად გან­მე­ო­რე­ბად ან წლი­ურ ხარ­ჯებ­სა და ისეთ, შე­და­რე­ბით იშ­ვი­ათ ხარ­ჯებ­ზე, რო­გო­რი­ცაა, მა­გა­ლი­თად, დამ­ხ­მა­რე ტექ­ნო­ლო­გი­ე­ბი ან საცხოვ­რი­სის ადაპ­ტი­რე­ბის სა­ჭი­რო­ე­ბა.

     

კვლე­ვის შე­დე­გად მი­ღე­ბუ­ლი ინ­ფორ­მა­ცი­ის/ მო­ნა­ცე­მე­ბის ანა­ლი­ზის სა­ფუძ­ველ­ზე, გა­მო­იკ­ვე­თა შემ­დე­გი მიგ­ნე­ბე­ბი:

შშმ ბავ­შ­ვე­ბის სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­ში თა­ნას­წო­რი მო­ნა­წი­ლე­ო­ბი­სათ­ვის სა­ჭი­რო საგ­ნე­ბი­სა და მომ­სა­ხუ­რე­ბე­ბის ღი­რე­ბუ­ლე­ბა სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ოჯა­ხე­ბის უმ­რავ­ლე­სო­ბის­თ­ვის ხელ­მი­უწ­ვ­დო­მე­ლია. ეს კი ნიშ­ნავს, რომ შშმ ბავ­შ­ვე­ბის სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი ცხოვ­რე­ბი­დან გა­მიჯ­ვ­ნის ალ­ბა­თო­ბა დი­დია და გა­მიჯ­ვ­ნის დო­ნე – მა­ღა­ლი. ასე­ვე დი­დია მათ ოჯა­ხებ­ზე არ­სე­ბუ­ლი ფი­ნან­სუ­რი წნე­ხი, რის გა­მოც მათ არ შე­ეძ­ლოთ შვი­ლე­ბის­თ­ვის თუნ­დაც აუცი­ლე­ბე­ლი მხარ­და­ჭე­რის გა­წე­ვა;

სხვა­დას­ხ­ვა სა­ჭი­რო­ე­ბის მქო­ნე ბავ­შ­ვე­ბის ჯგუ­ფებს შო­რის ხარ­ჯე­ბის სტრუქ­ტუ­რა და სი­დი­დე დი­დად გან­ს­ხ­ვავ­დე­ბა. მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი დახ­მა­რე­ბის სა­ჭი­რო­ე­ბის მქო­ნე ბავ­შ­ვებს, ყვე­ლა კა­ტე­გო­რი­ა­ში, მე­ტი თან­ხა სჭირ­დე­ბათ;

ამ­ჟა­მად არ­სე­ბუ­ლი სა­ხელ­მ­წი­ფო სის­ტე­მა, რომ­ლის ფარ­გ­ლებ­შიც, შშმ ბავ­შ­ვებ­ზე შე­და­რე­ბით ერ­თ­გ­ვა­რო­ვა­ნი დახ­მა­რე­ბა გა­ი­ცე­მა, რაც არ პა­სუ­ხობს მა­თი სა­ჭი­რო­ე­ბე­ბის სხვა­დას­ხ­ვა დო­ნე­სა და მრა­ვალ­ფე­როვ­ნე­ბას.

კვლე­ვა­ში ნათ­ქ­ვა­მია, რომ დღე­ვან­დე­ლი სის­ტე­მით ყვე­ლა ბავ­შ­ვი იღებს ერ­თ­ნა­ირ სტა­ტუსს – „შშმ ბავ­შ­ვი“ და თა­ნა­ბარ ფუ­ლად დახ­მა­რე­ბას, რის შე­დე­გა­დაც ძა­ლი­ან ბევ­რი შშმ ბავ­შ­ვი არ არის ადეკ­ვა­ტუ­რად რე­გის­ტ­რი­რე­ბუ­ლი ან არ იღებს შემ­წე­ო­ბას;

მთავ­რო­ბა ჯერ არ ფა­რავს ხარ­ჯე­ბის ყვე­ლა იდენ­ტი­ფი­ცი­რე­ბულ კა­ტე­გო­რი­ას. ეს იმას ნიშ­ნავს, რომ მთავ­რო­ბა არ მო­ნა­წი­ლე­ობს, მა­გა­ლი­თად, მო­ბი­ლო­ბის ან მი­საწ­ვ­დო­მო­ბის მომ­სა­ხუ­რე­ბე­ბის ღი­რე­ბუ­ლე­ბის და­ფარ­ვა­ში. ამ ეტაპ­ზე, არ არ­სე­ბობს სა­ხელ­მ­წი­ფოს მი­ერ და­ფი­ნან­სე­ბუ­ლი პროგ­რა­მე­ბი, სა­ი­და­ნაც და­ი­ფა­რე­ბო­და საცხოვ­რებ­ლის ადაპ­ტი­რე­ბის­თ­ვის სა­ჭი­რო სა­მუ­შა­ო­ე­ბის ხარ­ჯე­ბი;

ადაპ­ტი­რე­ბუ­ლი სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი ტრან­ს­პორ­ტის უქონ­ლო­ბის მი­უ­ხე­და­ვად არ ფი­ნან­ს­დე­ბა ტრან­ს­პორ­ტი­რე­ბის, მაგ., ტაქ­სით მომ­სა­ხუ­რე­ბის ხარ­ჯი, თუ არ ჩავ­თ­ვ­ლით მხო­ლოდ სა­ხელ­მ­წი­ფო დღის ცენ­ტ­რე­ბამ­დე მომ­სა­ხუ­რე­ბას და ზო­გი­ერ­თი მუ­ნი­ცი­პა­ლი­ტე­ტის მი­ერ სა­რე­ა­ბი­ლი­ტა­ციო მომ­სა­ხუ­რე­ბამ­დე მიყ­ვა­ნის და­ფი­ნან­სე­ბას;

რე­გი­ონ­ში მცხოვ­რებ ოჯა­ხებს კი­დევ მე­ტი და­მა­ტე­ბი­თი ხარ­ჯი აქვთ, რაც მომ­სა­ხუ­რე­ბე­ბის გე­ოგ­რა­ფი­უ­ლი ხელ­მი­უწ­ვ­დომ­ლო­ბი­თაა გა­მოწ­ვე­უ­ლი. ეს უკავ­შირ­დე­ბა სა­ჭი­რო მომ­სა­ხუ­რე­ბე­ბის მი­სა­ღე­ბად დიდ ქა­ლა­ქებ­ში რე­გუ­ლა­რულ მგზავ­რო­ბას, საცხოვ­რებ­ლის მოკ­ლე­ვა­დი­ან და­ქი­რა­ვე­ბას და ა.შ., რაც და­კავ­ში­რე­ბუ­ლია და­მა­ტე­ბით ხარ­ჯ­თან.

გარ­და ამი­სა, კვლე­ვის შე­დე­გე­ბის ანა­ლიზ­მა ისიც აჩ­ვე­ნა, რომ ზო­გი­ერ­თი ტი­პის შეზღუ­დუ­ლი შე­საძ­ლებ­ლო­ბა დრო­უ­ლად არ არის აღი­ა­რე­ბუ­ლი სა­ხელ­მ­წი­ფოს მი­ერ. მა­გა­ლი­თად, ასე­თია და­უ­ნის სინ­დ­რო­მი­სა და გან­ვი­თა­რე­ბის ან ფსი­ქო­ლო­გი­უ­რი სირ­თუ­ლე­ე­ბის (რო­გო­რი­ცაა აუტის­ტუ­რი აშ­ლი­ლო­ბა) მქო­ნე ბავ­შ­ვე­ბი, რო­მელ­თა შეზღუ­დუ­ლი შე­საძ­ლებ­ლო­ბა, სა­ერ­თოდ ან გარ­კ­ვე­ულ ასა­კამ­დე, არ ხდე­ბა სტა­ტუ­სის მი­ღე­ბის პი­რო­ბა;

სა­ქარ­თ­ვე­ლოს მო­სახ­ლე­ო­ბის 33.4%-ს უარ­ყო­ფი­თი გან­წყო­ბა აქვს შშმ პი­რე­ბის მი­მართ, რაც ზღუ­დავს სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­ში მა­თი ინ­ტეგ­რა­ცი­ის შე­საძ­ლებ­ლო­ბას;

სა­ხელ­მ­წი­ფოს ამ­ჟა­მინ­დე­ლი მხარ­და­ჭე­რა (მო­ნე­ტა­რუ­ლი და მომ­სა­ხუ­რე­ბე­ბი) ლი­მი­ტი­რე­ბუ­ლია. ის არ მო­ი­ცავს იმ საგ­ნე­ბი­სა და მომ­სა­ხუ­რე­ბე­ბის მთელ სპექტრს, რაც სჭირ­დე­ბა სხვა­დას­ხ­ვა ჯგუ­ფის შეზღუ­დუ­ლი შე­საძ­ლებ­ლო­ბის ბავ­შ­ვებს სა­ზო­გა­დო­ებ­რივ ცხოვ­რე­ბა­ში თა­ნას­წო­რი მო­ნა­წი­ლე­ო­ბის­თ­ვის.

 

√ და­ბო­ლოს, მკვლევ­რე­ბი აღ­ნიშ­ნა­ვენ, რომ „შეზღუ­დუ­ლი შე­საძ­ლებ­ლო­ბის პირ­თა უფ­ლე­ბე­ბის გა­ე­რო-ს კონ­ვენ­ცი­ის“ მოთხოვ­ნე­ბის გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბით, სა­ქარ­თ­ვე­ლოს მთავ­რო­ბა გა­ნაგ­რ­ძობს შე­სა­ბა­მი­სი სის­ტე­მე­ბის რე­ფორ­მი­რე­ბას. „გა­ე­რო-ს ბავ­შ­ვ­თა ფონ­დი“ კი აგ­რ­ძე­ლებს მხარ­და­ჭე­რას ამ მი­მარ­თუ­ლე­ბით, ეხ­მა­რე­ბა მთავ­რო­ბას შეზღუ­დუ­ლი შე­საძ­ლებ­ლო­ბის შე­ფა­სე­ბი­სა და სტა­ტუ­სის გან­საზღ­ვ­რის სის­ტე­მის რე­ფორ­მი­რე­ბა­ში; ტექ­ნი­კურ მხარ­და­ჭე­რას უწევს შშმ ბავ­შ­ვე­ბის სო­ცი­ა­ლუ­რი დაც­ვის ზო­მე­ბის ოპ­ტი­მი­ზა­ცი­ის საქ­მე­ში, რა­თა შე­იქ­მ­ნას მხარ­და­ჭე­რის იმ­გ­ვა­რი სის­ტე­მა, რო­მელ­შიც გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბუ­ლი იქ­ნე­ბა ბავ­შ­ვე­ბის­თ­ვის აუცი­ლე­ბე­ლი სხვა­დას­ხ­ვა სა­ჭი­რო­ე­ბა; „გა­ე­რო-ს ბავ­შ­ვ­თა ფონ­დის“ დაკ­ვე­თით ჩა­ტა­რე­ბუ­ლი წი­ნამ­დე­ბა­რე კვლე­ვის შე­დე­გე­ბით მი­ღე­ბუ­ლი ინ­ფორ­მა­ცია კი გა­დამ­წყ­ვე­ტია ფუ­ლა­დი და მომ­სა­ხუ­რე­ბე­ბით დახ­მა­რე­ბის იმ­გ­ვა­რი პა­კე­ტის შე­საქ­მ­ნე­ლად, რო­მე­ლიც სა­შუ­ა­ლე­ბას მოგ­ვ­ცემს, ეფექ­ტუ­რად და­ვუ­კავ­ში­როთ ბავ­შ­ვე­ბის სა­ჭი­რო­ე­ბე­ბი მხარ­და­ჭე­რის უფ­რო ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლი­ზე­ბულ სის­ტე­მას.

მო­ამ­ზა­და ანა ფირ­ცხა­ლა­იშ­ვილ­მა

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება

მსგავსი სიახლეები