4 მარტი, სამშაბათი, 2025

მწე­რა­ლი, რო­მე­ლიც ფრა­ზის მე­ლო­დი­ას აყუ­რა­დებ­და

spot_imgspot_img
ინტერვიუ მწერლის მეუღლესთან, მთარგმნელთან და ლიტერატორთან

 

 

ინტერვიუ 16 წლის წინ, 2009 წლის 10 თე­ბერ­ვალს, გარ­და­იც­ვა­ლა მწე­რა­ლი ნუგ­ზარ შა­ტა­ი­ძე.

გა­სულ წელს გა­მომ­ცემ­ლო­ბა „ინ­ტე­ლექ­ტ­მა“ სე­რი­ა­ში „გორ­გი­ლა­ძის აუტა­ნე­ლი სიმ­სუ­ბუ­ქე“ ნუგ­ზარ შა­ტა­ი­ძის მოთხ­რო­ბე­ბის კრე­ბუ­ლი „ნო­ემ­ბ­რის წვი­მა“ გა­მოს­ცა. ანო­ტა­ცი­ა­ში და­თო გორ­გი­ლა­ძე წერს: „ნუგ­ზარ შა­ტა­ი­ძე ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი ქა­მე­ლე­ო­ნია. ის გა­მუდ­მე­ბით იც­ვ­ლი­და თე­მებს, თხრო­ბის ფორ­მებს, ენას, სი­უ­ჟე­ტებს. ქმნი­და ერ­თ­მა­ნე­თი­სა­გან ძა­ლი­ან გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბულ, ცოცხალ, ნამ­დ­ვილ პერ­სო­ნა­ჟებს. დღეს სოფ­ლის ცხოვ­რე­ბა­ზე ჰყვე­ბო­და, ხვალ ქა­ლა­ქი­სა­ზე. ხან ზო­გად­სა­კა­ცობ­რიო მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბის სა­ფიქ­რალს გა­უ­ჩენ­და მკითხ­ველს, ხა­ნაც ერ­თი შე­ხედ­ვით უბ­რა­ლო ამ­ბებ­ზე და­ა­ფიქ­რებ­და. ამ მუდ­მივ ლი­ტე­რა­ტუ­რულ გა­ნახ­ლე­ბა­ში კი მი­სი ტექ­ს­ტე­ბი წა­მით არ კარ­გავს მთა­ვარ სამ­კა­უ­ლებს – ადა­მი­ა­ნუ­რო­ბას, ჰუ­მა­ნუ­რო­ბა­სა და სი­კე­თეს; შა­ტა­ი­ძის უნა­რი კი, სრულ­ყო­ფი­ლად მო­ი­ხელ­თოს მშობ­ლი­უ­რი ენა, ყო­ვე­ლი წა­კითხ­ვი­სას გა­ო­ცებს“.

სა­ინ­ტე­რე­სოა, რო­გორ გა­რე­მო­ში ქმნი­და თა­ვის და­უ­ვიწყარ ტექ­ს­ტებს ენის სრულ­ყო­ფი­ლად მომ­ხელ­თე­ბე­ლი მწე­რა­ლი, რო­გო­რი იყო მი­სი ხა­სი­ა­თის შტრი­ხე­ბი, რა­ტომ ანი­ჭებ­და უპი­რა­ტე­სო­ბას მცი­რე პრო­ზას და ნამ­დ­ვი­ლად არ­სე­ბობ­დ­ნენ თუ არა მი­სი მოთხ­რო­ბე­ბის გმი­რე­ბი?

⇒ ნუგ­ზარ შა­ტა­ი­ძის შე­მოქ­მე­დე­ბას მოს­წავ­ლე­ე­ბი ზო­გა­დი გა­ნათ­ლე­ბის სა­შუ­ა­ლო და სა­ბა­ზო სა­ფე­ხურ­ზე ეც­ნო­ბი­ან. დაკ­ვირ­ვე­ბუ­ლი ვარ, ბავ­შ­ვებ­სა და მო­ზარ­დებს ჰგო­ნი­ათ ხოლ­მე, რომ სას­კო­ლო მერ­ხ­თან გაც­ნო­ბი­ლი მწე­რა­ლი მათ­გან ძა­ლი­ან გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბუ­ლი პი­როვ­ნე­ბაა, შო­რე­უ­ლი და უცხო. სწო­რედ ამი­ტომ, პირ­ვე­ლი შე­კითხ­ვა იქ­ნე­ბა არა მწე­რალ ნუგ­ზარ შა­ტა­ი­ძე­ზე, არა­მედ იმა­ზე, თუ რო­გო­რი იყო ის პი­როვ­ნუ­ლად. მი­სი ხა­სი­ა­თის რო­მელ თვი­სე­ბას გა­მო­არ­ჩევ­დით? რო­დე­საც მის ფო­ტო­ებს ვუ­ყუ­რებ, ისე­თი გან­ც­და მიჩ­ნ­დე­ბა, რომ ბევ­რი სა­უ­ბა­რი არ უყ­ვარ­და, არც აუდი­ტო­რია და ყუ­რადღე­ბა.

⇒ ნუგ­ზა­რის პი­როვ­ნუ­ლი თვი­სე­ბე­ბი­დან, პირ­ველ ყოვ­ლი­სა, გა­მოვ­ყოფ­დი კე­თილ­გან­წყო­ბას. კე­თილ­გან­წყო­ბი­ლი და ლო­ი­ა­ლუ­რი იყო ყვე­ლას მი­მართ, ოღონდ ადა­მი­ა­ნი  წე­სი­ე­რი და პა­ტი­ო­სა­ნი უნ­და ყო­ფი­ლი­ყო. აი, და­ნარ­ჩე­ნებს კი სა­თო­ფე­ზე არ გა­ი­კა­რებ­და. უხა­რო­და ყვე­ლა მწერ­ლის წარ­მა­ტე­ბა, რაც, არც ისე­თი ხში­რი მოვ­ლე­ნაა ხე­ლო­ვა­ნებს შო­რის. კითხუ­ლობ­და ბევრს, ქარ­თულ ენა­ზე ხომ ყვე­ლა­ფერს, რაც კი და­ი­ბეჭ­დე­ბო­და, ნერ­ვი­უ­ლობ­და, თუ ნა­წარ­მო­ე­ბი უხა­რის­ხო იყო, ვე­უბ­ნე­ბო­დი, ხომ იცი, ეს მწე­რა­ლი და­ახ­ლო­ე­ბით რა­საც და­წერს, რა­ღა­ტომ კითხუ­ლობ-მეთ­ქი, მაგ­რამ არ მის­მენ­და, ეტყო­ბა იმე­დი ჰქონ­და, რომ იმ მწერ­ლის წინ­ს­ვ­ლის მოწ­მე გახ­დე­ბო­და. არ იყო კა­რი­ე­რის­ტი. მი­უ­ხე­და­ვად მრა­ვა­ლი შე­თა­ვა­ზე­ბი­სა სხვა­დასხ­ვა პარ­ტი­ი­დან, არა­სო­დეს გა­რე­უ­ლა მათ მა­რა­ქა­ში, ყო­ველ­თ­ვის უარს ეუბ­ნე­ბო­და. არა­სო­დეს სწო­რი გზი­დან არ გა­და­უხ­ვე­ვია გა­მორ­ჩე­ნი­სა თუ კა­რი­ე­რის გა­მო. კო­მუ­ნის­ტე­ბის დროს უნ­დო­დათ მი­სი პარ­ტი­ის რი­გებ­ში მი­ღე­ბა, რა­საც, შე­სა­ბა­მი­სად, ბევ­რი ბო­ნუ­სი მოჰ­ყ­ვე­ბო­და, მაგ­რამ მო­ა­ხერ­ხა და იქი­და­ნაც და­იძ­ვ­რი­ნა თა­ვი – ჯერ მზად არ ვარ, ესო­დე­ნი პა­სუ­ხის­მ­გებ­ლო­ბის­თ­ვი­სო. არ ვი­ცი, ალ­ბათ მი­უხ­ვ­დ­ნენ ირო­ნი­ას, მაგ­რამ თა­ვი და­ა­ნე­ბეს. 37 წე­ლი რომ ყო­ფი­ლი­ყო, ალ­ბათ, ასე იოლად არ დას­რულ­დე­ბო­და ეს შემ­თხ­ვე­ვა. ერი­დე­ბო­და ე.წ. „ნო­მენ­კ­ლა­ტუ­რას“, სა­მა­გი­ე­როდ, ძა­ლი­ან უყ­ვარ­და მკითხ­ვე­ლებ­თან, გან­სა­კუთ­რე­ბით კი ბავ­შ­ვე­ბთან შეხ­ვედ­რა. თუ სკო­ლა­ში მი­იწ­ვევ­დ­ნენ, უარს არა­სო­დეს ამ­ბობ­და. იყო დინ­ჯი. პა­ტა­რა მოთხ­რო­ბა აქვს, „გიო“. იმ მოთხ­რო­ბის გმირს არაფ­რით ჰგავს, ერ­თი შტრი­ხის გარ­და, რო­მე­ლიც მეც მო­მის­მე­ნია დე­და­მი­სი­სა­გან: პა­ტა­რა ისე­თი დამ­ჯე­რი იყო, რომ და­გეს­ვა და გეთ­ქ­ვა, აქ იჯე­ქიო, ასე იჯ­დე­ბო­და და არ გა­ინ­ძ­რე­ო­დაო.  სა­უ­ბა­რიც დინ­ჯი ჰქონ­და, მო­ზო­მი­ლი, ავ­ყია, ლაქ­ლა­ქა ადა­მი­ა­ნე­ბი არ მოს­წონ­და და ერი­დე­ბო­და კი­დეც.  თუმ­ცა, მე­გობ­რებ­თან და ში­ნა­უ­რებ­თან შე­ეძ­ლო დიდ­ხანს ესა­უბ­რა. უსაზღ­ვ­როდ უყ­ვარ­და თა­ვი­სი სამ­შობ­ლო, იმ­დე­ნად, რომ უცხო­ეთ­ში გამ­გ­ზავ­რე­ბა­ზე არც უფიქ­რია და ყვე­ლა­ნა­ი­რად ცდი­ლობ­და, ჟურ­ნა­ლის­ტო­ბის დროს, საზღ­ვარ­გა­რეთ მივ­ლი­ნე­ბე­ბი თა­ვი­დან აეცი­ლე­ბი­ნა. არა­და, და­ნარ­ჩე­ნე­ბი რას არ აკე­თებ­დ­ნენ, ოღონდ კი საზღ­ვარ­გა­რეთ წა­სუ­ლიყ­ვ­ნენ. რო­დე­საც უკ­ვე ჭარ­მაგს  ერ­თი მხრი­დან მე­გობ­რე­ბი შე­უჩ­ნ­დ­ნენ, მე­ო­რე­დან – მე და იმ მე­გობ­რებ­თან ერ­თად ევ­რო­პა­ში იმოგ­ზა­უ­რა, იქი­დან ჩა­მო­სულ­მა და­წე­რა დო­კუ­მენ­ტუ­რი მოთხ­რო­ბა  „კა­პი­კი გა­კა­პი­კე­ბუ­ლა, ანუ ევ­რო­პა­ში რა მინ­დო­და“, სა­დაც ერ­თი მხრივ, თა­ვი­სი სამ­შობ­ლოს მო­ნატ­რე­ბაც გა­მოს­ჭ­ვი­ვის და, მე­ო­რე მხრივ – და­ფა­სე­ბა ნამ­დ­ვი­ლი, ევ­რო­პუ­ლი ყო­ფი­თი კულ­ტუ­რი­სა. მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ თა­ვის ქვე­ყა­ნა­ში ყოფ­ნა, მი­სი წარ­სუ­ლის შეს­წავ­ლა  ერ­ჩივ­ნა, ეს არამც და არამც არ ნიშ­ნავ­და, რომ მსოფ­ლიო კულ­ტუ­რას არ იც­ნობ­და და არ აფა­სებ­და. პი­რი­ქით, თა­ვა­დაც ქარ­თულ­თან შერ­წყ­მუ­ლი ევ­რო­პუ­ლი კულ­ტუ­რის მენ­ტა­ლი­ტე­ტი ჰქონ­და, ამ სიტყ­ვის სა­უ­კე­თე­სო გა­გე­ბით.

⇒ ერ­თ­გ­ვა­რად პირ­ვე­ლი შე­კითხ­ვის გაგ­რ­ძე­ლე­ბა გა­მო­დის. ყვე­ლა­ზე  მე­ტად რა ხიბ­ლავ­და ადა­მი­ან­ში, რო­გორ ხალ­ხ­თან უყ­ვარ­და ურ­თი­ერ­თო­ბა? და პი­რი­ქით, რა იყო ის თვი­სე­ბა, რო­მელ­თა­ნაც კომ­პ­რო­მის­ზე არ წა­ვი­დო­და?

⇒ მე ზე­მოთ და­ახ­ლო­ე­ბით გი­პა­სუ­ხეთ. კაცს ღა­ლატს, ვი­რეშ­მა­კო­ბას არაფ­რით არ აპა­ტი­ებ­და. ვი­რეშ­მა­კო­ბა იმი­ტომ დავ­წე­რე, რომ ეს სიტყ­ვა იმ შემ­თხ­ვე­ვას მი­ე­სა­და­გე­ბა, რო­დე­საც ვი­ღა­ცას ჰგო­ნია მო­გატყუა და და­გა­ჯე­რა თა­ვის სიტყ­ვებ­ში, არა­და, ად­ვი­ლად მი­უხ­ვ­დ­ნენ. ასეც იყო, მას­თან ვი­რეშ­მა­კო­ბა იყო ყვე­ლა­ფე­რი, რად­გან ტყუ­ილს ად­ვი­ლად ხვდე­ბო­და. ყო­ფი­ლა ასე­თი რამ­დე­ნი­მე  შემ­თხ­ვე­ვა და სა­მუ­და­მოდ მო­უ­შო­რე­ბია რამ­დე­ნი­მე ადა­მი­ა­ნი. შეც­დო­მა შე­იძ­ლე­ბა ეპა­ტი­ე­ბი­ნა, აი, ეშ­მა­კო­ბას კი არ აპა­ტი­ებ­და.

⇒ სა­ინ­ტე­რე­სოა, რო­გო­რი იყო ნუგ­ზარ შა­ტა­ი­ძის სა­მუ­შაო გა­რე­მო. სად და რო­დის უყ­ვარ­და წე­რა?

⇒ სახ­ლ­ში თა­ვი­სი პა­ტა­რა კა­ბი­ნე­ტი ჰქონ­და, სა­დაც მუ­შა­ობ­და ხოლ­მე, გან­სა­კუთ­რე­ბით, დი­ლით,  ან გვი­ან ღა­მით, რო­დე­საც ყვე­ლას გვე­ძი­ნა და ხელს არა­ნა­ი­რი ხმა არ შე­უშ­ლი­და. შემ­დეგ, შე­იძ­ლე­ბო­და წა­ე­ძი­ნა და ახა­ლი ძა­ლე­ბით გა­ნეგ­რ­ძო მუ­შა­ო­ბა. მუ­შა­ობ­და ყო­ველ­დღე, თუ არ მუ­შა­ობ­და, აუცი­ლებ­ლად კითხუ­ლობ­და. კითხ­ვა ძა­ლი­ან უყ­ვარ­და. დიდ­ხანს ფიქ­რობ­და ახალ მოთხ­რო­ბა­ზე, აწონ-და­წო­ნი­და და ქა­ღალ­დ­ზე მხო­ლოდ შემ­დეგ გა­დაჰ­ქონ­და. სო­ფელ­ში პა­ტა­რა სახ­ლი გვქონ­და და იქაც უყ­ვარ­და წას­ვ­ლა სა­მუ­შა­ოდ.

⇒ მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ ნუგ­ზარ შა­ტა­ი­ძის მოთხ­რო­ბებს დღემ­დე ხში­რად ვუბ­რუნ­დე­ბი, არ ვი­ცი რო­გორ მოხ­და, რომ მი­სი ბრწყინ­ვა­ლე ტექ­ს­ტი „პურის მოთხ­რო­ბა“ მხო­ლოდ ორი­ო­დე წლის წინ წა­ვი­კითხე. უფ­რო სწო­რი იქ­ნე­ბა ვთქვა, რომ აღ­მო­ვა­ჩი­ნე და ეს ნამ­დ­ვი­ლად იყო პირ­ვე­ლად წა­კითხ­ვის ის გა­ნუ­მე­ო­რე­ბე­ლი ბედ­ნი­ე­რე­ბა, რო­მელ­საც მხო­ლოდ ნამ­დ­ვი­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რა გვა­ნი­ჭებს. სწო­რად ვი­ცი, რომ „პუ­რის მოთხ­რო­ბა“ თავ­და­პირ­ვე­ლად რო­მა­ნად ჰქონ­და ჩა­ფიქ­რე­ბუ­ლი?

⇒ „პუ­რის მოთხ­რო­ბა“ რო­გორც ჩა­ფიქ­რე­ბუ­ლი ჰქონ­და, ისე და­წე­რა. და­წე­რა უც­ნა­უ­რად, ელ­ვის სის­წ­რა­ფით. მარ­თა­ლია, დი­დი ხნის ჩა­ნა­ფიქ­რი იყო და უამ­რა­ვი მა­სა­ლაც ჰქონ­და მო­ძი­ე­ბუ­ლი (აქ­ვე უნ­და აღ­ვ­ნიშ­ნო, რომ ნუგ­ზარს ერ­თი რამ სწამ­და: მწე­რალს ძა­ლი­ან ბევ­რი რამ უნ­და სცოდ­ნო­და, შეც­დო­მა არ უნ­და გაჰ­პა­რო­და. იყო ასე­თი რამ­დე­ნი­მე შემ­თხ­ვე­ვა, რო­დე­საც სხვა­თა ნა­წარ­მო­ებ­ში ზოგ­მა რო­მე­ლი­ღაც ხეს მი­ა­წე­რა რა­ღაც თვი­სე­ბა, ზოგ­მა არას­წო­რად გა­მო­ი­ყე­ნა რო­მე­ლი­ღაც მცე­ნა­რის აყ­ვა­ვე­ბის პე­რი­ო­დი. ასე­თი შეც­დო­მე­ბი ძა­ლი­ან აღი­ზი­ა­ნებ­და), მაგ­რამ მის­თ­ვის ერთ-ერთ ყვე­ლა­ზე მძი­მე პე­რი­ოდ­ში და­წე­რა, რო­დე­საც გუ­ლი ძა­ლი­ან აწუ­ხებ­და და ალ­ბათ, იფიქ­რა, უნ­და მო­ვას­წ­როო. არ ვი­ცი, ეს მოთხ­რო­ბა, ალ­ბათ, მარ­თ­ლაც გან­სა­კუთ­რე­ბით უყ­ვარ­და, რად­გან კრე­ბულ­ში ყო­ველ­თ­ვის შეჰ­ქონ­და. მაგ­რამ აქვს კი­დევ ერ­თი მოთხ­რო­ბა „პუ­რი“. აი, ის კი, მარ­თ­ლაც რო­მა­ნად ჰქონ­და ჩა­ფიქ­რე­ბუ­ლი, მაგ­რამ მა­ინც ბო­ლოს მოთხ­რო­ბად აქ­ცია.  პირ­ვე­ლი ვერ­სია წა­კითხუ­ლი მაქვს. მშვე­ნი­ე­რი იყო, მაგ­რამ უმოწყა­ლოდ მო­ის­რო­ლა სა­ნაგ­ვე­ში უამ­რა­ვი ფურ­ცე­ლი. იცით, არი­ან რო­მა­ნის­ტე­ბი და ნო­ვე­ლის­ტე­ბი. ბორ­ხე­სი წერს, არ მეს­მის რა სა­ჭი­როა უზარ­მა­ზა­რი რო­მა­ნე­ბის წე­რა, რო­დე­საც იგი­ვე შე­იძ­ლე­ბა ორი­ოდ გვერ­დ­ში თქვაო და თა­ვად სწო­რედ ასე იქ­ცე­ო­და – არ­ც ერ­თი რო­მა­ნი არ და­უ­წე­რია. რო­გორც სა­უ­ბარ­ში იყო სიტყ­ვაძ­ვი­რი, ალ­ბათ შე­მოქ­მე­დე­ბა­შიც ამ პრინ­ციპს მიჰ­ყ­ვე­ბო­და. შო­თაც ხომ ამ­ბობს, გრძე­ლი სიტყ­ვა მოკ­ლედ ით­ქ­მი­სო. სხვა­თა შო­რის, მოკ­ლედ წე­რა, რო­გორც ცნო­ბი­ლია, გა­ცი­ლე­ბით უფ­რო რთუ­ლია. აღარ მახ­სოვს რო­მე­ლი, ერ­თი მწე­რა­ლი სწერს მე­ო­რეს, მა­პა­ტიე, მოკ­ლედ და­წე­რის დრო არ მქონ­და და სათ­ქ­მელს გრძლად მო­გახ­სე­ნე­ბო. ნუგ­ზა­რი ყო­ველ სიტყ­ვას რუ­დუ­ნე­ბით ეკი­დე­ბო­და, ფრა­ზის მე­ლო­დი­ას აყუ­რა­დებ­და და და­სა­ბეჭ­დად მხო­ლოდ და­წუ­რულ, სა­ბო­ლო­ოდ დახ­ვე­წილ ტექსტს გზავ­ნი­და.

⇒ ძა­ლი­ან მიყ­ვარს მოთხ­რო­ბა „ჩე­მი სოფ­ლის სამ­კითხ­ვე­ლო“, დე­ი­და რუ­ი­ზა­ნი­თა და და­სა­ვიწყებ­ლად ვერ­გა­სა­მე­ტე­ბე­ლი ამ­ბე­ბით, რო­მე­ლიც იმ გან­ც­დით სრულ­დე­ბა, რომ მთხრო­ბე­ლი ფიქ­რობს დან­გ­რე­ულ ბიბ­ლი­ო­თე­კა­ზე, რო­მე­ლიც მთე­ლი მი­სი ბავ­შ­ვო­ბა იყო, წიგ­ნებ­ზე, რომ­ლებ­მაც გა­ზარ­და, ბიბ­ლი­ო­თე­კარ ქალ­ზე, რო­მელ­მაც მის სულ­ში გა­მორ­ჩე­უ­ლი კვა­ლი და­ტო­ვა და ხვდე­ბა, რომ ერ­თხე­ლაც მო­ი­ხე­და და ყვე­ლა­ფე­რი გამ­ქ­რა­ლი დახ­ვ­და. რო­გორც „პუ­რის მოთხ­რო­ბა­ში“, აქაც თა­ვი­სი ბავ­შ­ვო­ბის ამ­ბებს იგო­ნებს, თუ ვცდე­ბი? ნამ­დ­ვი­ლად არ­სე­ბობ­და დე­ი­და რუ­ი­ზა­ნი?

⇒ ნუგ­ზა­რი თბი­ლის­ში და­ი­ბა­და, მაგ­რამ, რო­გორც იმ­დ­რო­ინ­დე­ლი ბევ­რი ბავ­შ­ვი, ზაფხულს სო­ფელ­ში ატა­რებ­და, პა­პა-ბე­ბი­ას­თან. სწო­რედ ის მა­მულ-დე­დუ­ლი, კას­პის რა­ი­ო­ნის სოფ­ლე­ბი – ახალ­ცი­ხე და ნოს­ტე გახ­და მი­სი ქარ­თუ­ლის წყა­რო, სამ­შობ­ლოს პირ­ვე­ლი გან­ც­და. დი­ახ, ის სამ­კითხ­ვე­ლოც ნამ­დ­ვი­ლი იყო და დე­ი­და რუ­ი­ზა­ნაც. იქ ჩვენც ჩავ­დი­ო­დით და პა­წა­წი­ნა, გა­მო­კე­ტილ შე­ნო­ბას გულ­გ­რი­ლად ვერ ჩა­უვ­ლი­და, გზად ყო­ველ­თ­ვის მე­უბ­ნე­ბო­და, აი, აქე­დან გა­მომ­ქონ­და წიგ­ნე­ბი, ეს იყო ჩე­მი სამ­კითხ­ვე­ლოო. ჩვენს თა­ო­ბა­ში ზაფხულს არა­ფე­რი სჯობ­და და გან­სა­კუთ­რე­ბით იმი­ტომ, რომ არა­ვინ არა­ფერს გვა­ძა­ლებ­და, ლა­ღად შეგ­ვეძ­ლო  მთე­ლი დღე  ტახ­ტ­ზე გვე­კოტ­რი­ა­ლა, ხი­ლი პირ­და­პირ ხე­ე­ბი­დან გვეკ­რი­ფა და  სა­ინ­ტე­რე­სო წიგ­ნე­ბი გვე­კითხა. ალ­ბათ სწო­რედ, იქ ჩა­მო­უ­ყა­ლიბ­და ნუგ­ზარ­საც წიგ­ნის პა­ტი­ვის­ცე­მა და სიყ­ვა­რუ­ლი, თუ იმ ფაქტს არ ჩავ­თ­ვ­ლით, რომ ერთ-ერ­თი ბე­ბია (რო­გორც თა­ვად დე­და) ქარ­თუ­ლი ენის ბრწყინ­ვა­ლე მცოდ­ნე, უამ­რა­ვი ლექ­სი­სა და ზღაპ­რის არაჩ­ვე­უ­ლებ­რი­ვი მთხრო­ბე­ლი ჰყავ­და. ერ­თხელ, სო­ფელ­ში ჩას­ვ­ლი­სას, ჯერ ისევ მან­ქა­ნა­ში ვის­ხე­დით,  რომ გზად გმინ­ვა აღ­მოხ­და, გა­ი­ხე­დე, სამ­კითხ­ვე­ლო და­უნ­გ­რე­ვი­ა­თო, თით­ქოს ის სამ­კითხ­ვე­ლო ერ­თი პა­წა­წი­ნა ქო­ხი კი არა, სრა-სა­სახ­ლე ყო­ფი­ლი­ყო. რო­გორც ძვირ­ფა­სი ადა­მი­ა­ნის სიკ­ვ­დი­ლი, ისე გა­ნი­ცა­და ეს ამ­ბა­ვი.

⇒ მას­ზე ამ­ბო­ბენ, სო­ფელ­სა და ქა­ლაქ­ზე, ორი­ვე­ზე ერ­თ­ნა­ი­რი წარ­მა­ტე­ბით წერ­სო,  და ხში­რად მის შე­მოქ­მე­დე­ბას ამ ორ ძი­რი­თად ნა­წი­ლად ყო­ფენ ხოლ­მე. ვფიქ­რობ, თა­ვად არ და­ყოფ­და ასე მშრა­ლად, ჩარ­ჩო­ებ­ში არ მო­აქ­ცევ­და. უსა­უბ­რია ამის შე­სა­ხებ?

⇒ დი­ახ, უსა­უბ­რია და მსგავ­სი და­ყო­ფა ძა­ლი­ან აღი­ზი­ა­ნებ­და, ძა­ლი­ან ხე­ლოვ­ნუ­რად მი­აჩ­ნ­და და მარ­თ­ლაც ასეა. მთა­ვა­რი  ხომ სათ­ქ­მე­ლია და არა ლო­კა­ცია. აბა, წარ­მო­იდ­გი­ნეთ, რომ და­ვიწყოთ  ცნო­ბი­ლი ნა­წარ­მო­ე­ბე­ბის ასე და­ყო­ფა: მარ­კე­სის „მარ­ტო­ო­ბის ასი წე­ლი­წა­დი“ ან „პატ­რი­არ­ქის შე­მოდ­გო­მა“ სოფ­ლუ­რი პრო­ზაა თუ ქა­ლა­ქუ­რი, ან ილი­ას „ოთა­რა­ანთ ქვრი­ვი“, „კა­ცია-ადა­მი­ა­ნი?!“ და ა.შ. რას მი­ვი­ღებთ? ენა შე­იძ­ლე­ბა გან­ს­ხ­ვავ­დე­ბო­დეს და ეს, ძი­რი­თა­დად, მოთხ­რო­ბის გმი­რებ­თან იქ­ნე­ბა და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი, მაგ­რამ სათ­ქ­მე­ლის კუთხით ასე და­ყო­ფა არას­წო­რია.

⇒ ალ­ბათ ჰყავ­და ქარ­თუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რი­დან ისე­თი მწერ­ლე­ბი, რომ­ლე­ბიც გან­სა­კუთ­რე­ბით ეძ­ვირ­ფა­სე­ბო­და…

⇒ ძა­ლი­ან უყ­ვარ­და რე­ზო ინა­ნიშ­ვი­ლი, რო­გორც მწე­რა­ლი და რო­გორც პი­როვ­ნე­ბა. მე­გობ­რობ­დ­ნენ. კლა­სი­კო­სე­ბი­დან – ვა­ჟა, ილია,  და­ვით კლდი­აშ­ვი­ლი, და­ვით გუ­რა­მიშ­ვი­ლი. მა­თი პორ­ტ­რე­ტე­ბი დღე­საც გვაქვს შე­ნა­ხუ­ლი, ზო­გი მათ­გა­ნი სა­წერ მა­გი­დას­თან ჰქონ­და გაკ­რუ­ლი. ტე­ლე­ვი­ზი­ის­თ­ვის და­წე­რა სცე­ნა­რე­ბის სე­რია „დი­დი ოთხე­უ­ლი“ – ილია, აკა­კი, ვა­ჟა, იაკო­ბი.  ორი მათ­გა­ნის გა­და­ღე­ბაც მო­ას­წ­რეს. ვხე­დავ­დი, რო­გორ უღ­რ­მავ­დე­ბო­და თი­თო­ე­უ­ლი მათ­გა­ნის ბი­ოგ­რა­ფი­ა­სა და შე­მოქ­მე­დე­ბას, რა სიყ­ვა­რუ­ლით წერ­და.

⇒ მი­სი შე­მოქ­მე­დე­ბი­დან, პირ­ველ ყოვ­ლი­სა, რო­მე­ლი მოთხ­რო­ბე­ბის წა­კითხ­ვას ურ­ჩევ­დით ახალ თა­ო­ბას?

⇒ ასაკს გა­აჩ­ნია.  და­საწყი­სის­თ­ვის კარ­გი იქ­ნე­ბა, თუ იმ ე.წ.  სოფ­ლურ პრო­ზას წა­ი­კითხა­ვენ, სოფ­ლის, მშობ­ლი­უ­რი მი­წის სურ­ნელს შე­იგ­რ­ძ­ნო­ბენ. სამ­წუ­ხა­როდ, დღეს სოფ­ლე­ბის უმ­რავ­ლე­სო­ბა გა­ჩა­ნა­გე­ბუ­ლია, პა­პა-დი­დე­დის ინ­ს­ტი­ტუ­ტიც მოშ­ლი­ლია. რას ვი­ზამთ, დრო იც­ვ­ლე­ბა. თუმ­ცა, მე რომ მკითხოთ, პა­ტა­რა­ო­ბა­ში აუცი­ლე­ბე­ლია  ქა­ლა­ქე­ლი ბავ­შ­ვე­ბის სო­ფელ­ში ტა­რე­ბა, ბუ­ნე­ბას­თან სი­ახ­ლო­ვე. უფ­რო მოზ­რ­დილ ასაკ­ში – იმა­ვე „პუ­რის მოთხ­რო­ბას“, „წე­ლი­წა­დის ოთხ დროს“. უფ­რო დიდ ასაკ­ში კი „ნო­ემ­ბ­რის წვი­მას“, „9 მარტს“. ბევ­რია, ასე ჩა­მოთ­ვ­ლა გა­მი­ჭირ­დე­ბა. მთე­ლი მი­სი შე­მოქ­მე­დე­ბა სამ­შობ­ლოს სიყ­ვა­რუ­ლი­თა და სამ­შობ­ლოს ტკი­ვი­ლი­თაა გაჟ­ღენ­თი­ლი.

⇒ მას­თან და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი ერ­თი ამ­ბა­ვი, რო­მე­ლიც ხში­რად გახ­სე­ნებთ თავს

⇒ 16 წე­ლი გა­ვი­და მი­სი გარ­დაც­ვა­ლე­ბი­დან, მაგ­რამ დღე არ გა­ვა, რომ ხან რო­მე­ლი ეპი­ზო­დი არ ამო­მი­ტივ­ტივ­დეს მეხ­სი­ე­რე­ბა­ში, და ხან რო­მე­ლი. ახ­ლა ორს გა­ვიხ­სე­ნებ: ერ­თხელ სადღაც ვი­ყა­ვით და ერ­თი ქა­ლი მოგ­ვი­ახ­ლოვ­და შვილ­თან, სკო­ლის მოს­წავ­ლეს­თან ერ­თად, პა­ტა­რა ბი­ჭუ­ნა იყო, ქა­ლი ეუბ­ნე­ბა, აი, შვი­ლო, ესაა მწე­რა­ლი ნუგ­ზარ შა­ტა­ი­ძეო. ბავშვს თვა­ლე­ბი გა­უ­ფარ­თოვ­და, უკან და­ი­ხია და შე­ში­ნე­ბულ­მა წა­მო­ი­ძა­ხა, თქვენ ცოცხა­ლი ხარ­თო? სრუ­ლი­ად გა­სა­გე­ბი იყო მი­სი რე­აქ­ცია. ბევ­რი ვი­ცი­ნეთ. და მე­ო­რე, რო­დე­საც უკ­ვე ცუ­დად იყო, მე­გო­ბარ­მა უთხ­რა, წა­მო­დი, ქა­ლაქ­გა­რეთ გა­გა­სე­ირ­ნე­ბო. ჩას­ვა მან­ქა­ნა­ში და წა­იყ­ვა­ნა. 2008 წე­ლი იდ­გა, ომი ახა­ლი დამ­თავ­რე­ბუ­ლი იყო (იმ ომ­მაც მო­უს­წ­რა­ფა სი­ცოცხ­ლე). დაბ­რუნ­დ­ნენ მა­ლე, ნუგ­ზა­რი ძა­ლი­ან ცუ­და­დაა, გუ­ლის შე­ტე­ვა აქვს. ქა­ლაქ­გა­რეთ გა­სულს და­უ­ნა­ხავს ის პა­წა­წი­ნა სახ­ლე­ბი, სა­მა­ჩაბ­ლო­დან ლტოლ­ვი­ლე­ბის­თ­ვის რომ ააშე­ნეს და ამას ისე უმოქ­მე­დია, კი­ნა­ღამ ხელ­ში ჩაჰ­კ­ვ­დო­მია მე­გო­ბარს…

ესა­უბ­რა მე­ლა­ნო კო­ბა­ხი­ძე

 

spot_img

მკითხველთა კლუბი

წიგ­ნი, რო­მე­ლიც ეძღ­ვ­ნე­ბა წიგ­ნებს

მაკა ლდოკონენი     რას იტყო­დით ისეთ წიგ­ნ­ზე, რო­მელ­შიც ერ­თად იქ­ნე­ბო­და თავ­მოყ­რი­ლი ამ­ბე­ბი ბავ­შ­ვე­ბი­სა და მო­ზარ­დე­ბის­თ­ვის გან­კუთ­ვ­ნი­ლი წიგ­ნე­ბის შე­სა­ხებ, ამ წიგ­ნე­ბის და­წე­რი­სა და გა­მო­ცე­მის თავ­გა­და­სა­ვალ­საც მი­ა­დევ­ნებ­დით თვალს,...

ბლოგი

„დე­და­ზე მე ისე­თი რა უნ­და ვთქვა?!“

„დე­და­ზე მე ისე­თი რა უნ­და ვთქვა, მაგ­რამ ჩე­მი მო­სა­ყო­ლი მა­ინც უნ­და მოვ­ყ­ვე,“ — ასე იწყე­ბა რე­ზო ინა­ნიშ­ვი­ლის ნო­ვე­ლა „მე დე­და­ზე ისე­თი რა უნ­და ვთქვა“....

კულტურა

სა­ხე­ლის გა­დარ­ჩე­ნა ტრა­დი­ცი­ებ­სა და ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ში

გაბ­რი­ელ გარ­სია მარ­კე­სი - „გა­მოცხა­დე­ბუ­ლი სიკ­ვ­დი­ლის ქრო­ნი­კა“ ის­მა­ილ კა­და­რე - „გახ­ლე­ჩი­ლი აპ­რი­ლი“   სიკ­ვ­დი­ლი შემ­ზა­რა­ვი გარ­და­უ­ვა­ლო­ბაა, მაგ­რამ ასე არ ფიქ­რობ მა­შინ, რო­ცა საქ­მე ტრა­დი­ცი­ე­ბით გან­საზღ­ვ­რულ სიკ­ვ­დილ­ზე მიდ­გე­ბა,...

უმაღლესი განათლება

ბათუმის უმაღლესი საზღვაო საინჟინრო სასწავლებელი ანრი

შპს ბათუმის უმაღლესი საზღვაო საინჟინრო სასწავლებელი ანრი (ბუსსს ანრი), 20 წელიწადზე მეტია, ემსახურება საზღვაო განათლებას და მეზღვაურთა წვრთნას. სასწავლებელი, ეფუძნება რა პროფესიული განათლების, ასევე მეზღვაურთა...

პროფესიული განათლება

მო­ლო­დი­ნი გვაქვს, აღ­ნიშ­ნუ­ლი რე­გუ­ლა­ცი­ე­ბი პრო­ფე­სი­ულ გა­ნათ­ლე­ბა­ში მა­ღა­ლი კვა­ლი­ფი­კა­ცი­ის მქო­ნე მას­წავ­ლე­ბელ­თა მო­ზიდ­ვას...

გა­მოქ­ვეყ­ნ­და პრო­ფე­სი­უ­ლი გა­ნათ­ლე­ბის მას­წავ­ლებ­ლის საქ­მი­ა­ნო­ბის მა­რე­გუ­ლი­რე­ბე­ლი ჩარ­ჩო, რო­მელიც ახა­ლი გა­მოწ­ვე­ვაა სის­ტე­მის­თ­ვის და ხა­რის­ხის გან­ვი­თა­რე­ბა­ზე ორი­ენ­ტი­რე­ბუ­ლი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი ეტა­პი­ცაა. დე­ტა­ლუ­რად დო­კუ­მენ­ტის ში­ნა­არ­ს­სა და სის­ტე­მის მას­წავ­ლე­ბელ­თა კა­რი­ე­რუ­ლი...
მსგავსი სიახლეები