სასწავლო პროექტის გეგმა
პროექტის ხელმძღვანელები: ქართული ენისა და ლიტერატურის პედაგოგი კესო ქობალია; სახვითი და გამოყენებითი ხელოვნების პედაგოგი ნანა სირაძე
სკოლა: სსიპ ზუგდიდის მუნიციპალიტეტის სოფელ დარჩელის №1 საჯარო სკოლა
პროექტის მონაწილენი: IV კლასის მოსწავლეები
პროექტის ხანგრძლივობა: ერთი თვე
პროექტის მიზნები:
√ მოსწავლეებში ქართული და ბერძნული მითოლოგიის მიმართ ინტერესის გაღვივება;
√ კულტურული მემკვიდრეობის მნიშვნელობის გააზრების ხელშეწყობა;
√ ანალიტიკური და კრიტიკული აზროვნების უნარების განვითარება, მითების ანალიზის გზით;
√ შემოქმედებითი უნარების განვითარება პრაქტიკული აქტივობების მეშვეობით;
√ გუნდური მუშაობისა და კომუნიკაციის უნარების გაუმჯობესება;
√ ინტერდისციპლინარული სწავლების ხელშეწყობა, სხვადასხვა საგნის ინტეგრირებით;
√ პრეზენტაციის უნარის განვითარება.
სწავლის შედეგები:
♦ აღწერონ და გააანალიზონ ძირითადი ქართული და ბერძნული მითები (ამირანი, ლახტიანი კოპალა, არიადნეს ძაფი);
♦ შექმნან და წარმოადგინონ მითოლოგიურ თემებზე დაფუძნებული შემოქმედებითი ნამუშევრები (დიორამები, კედლის გაზეთი);
♦ გამოიყენონ სხვადასხვა საგნიდან მიღებული ცოდნა და აუდიტორიის წინაშე ინფორმაცია თავდაჯერებულად და გასაგებად წარმოადგინონ.
პროექტის აქტუალობა:
♦ კულტურული იდენტობის გაძლიერება: ქართული და ბერძნული მითების შესწავლა ეხმარება მოსწავლეებს, გაიაზრონ საკუთარი კულტურული ფესვები და გლობალური კულტურული მემკვიდრეობა.
♦ კრიტიკული აზროვნების განვითარება: მითების ანალიზი და ინტერპრეტაცია ხელს უწყობს მოსწავლეებში კრიტიკული აზროვნების უნარების განვითარებას, რაც აუცილებელია 21-ე საუკუნის გამოწვევებთან გასამკლავებლად.
♦ ინტერდისციპლინარული სწავლება: პროექტი აერთიანებს სხვადასხვა საგანს (ლიტერატურა, ისტორია, ხელოვნება),რაც შეესაბამება თანამედროვე განათლების ინტეგრირებულ მიდგომას.
♦ შემოქმედებითი უნარების განვითარება: კრეატიული აქტივობები (დიორამების შექმნა, კედლის გაზეთის მომზადება) ხელს უწყობს ინოვაციური აზროვნების განვითარებას.
♦ ციფრული კომპეტენციების გაძლიერება: პროექტში ტექნოლოგიების გამოყენება და პრეზენტაციები ხელს უწყობს კომუნიკაციის, თანამშრომლობისა და ემპათიის უნარების განვითარებას.
♦ მდგრადი განვითარების მიზნების მხარდაჭერა: პროექტი ხელს უწყობს UNESCO-ს მდგრადი განვითარების მიზნების მიღწევას, კერძოდ, ხარისხიანი განათლებისა და კულტურული მემკვიდრეობის მიმართულებით.
საგანთშორის ინტეგრირება
√ პროექტი აერთიანებს რამდენიმე საგანს, რაც ხელს უწყობს მოსწავლეების მრავალმხრივ განვითარებას:
√ ქართული ენა და ლიტერატურა: მითების კითხვა, გააზრება და გადმოცემა.
√ ისტორია: ძველი ქართული და ბერძნული კულტურის შესწავლა მითების მეშვეობით.
√ სახვითი და გამოყენებითი ხელოვნება: დიორამების შექმნა და კედლის გაზეთის დამზადება.
√ თეატრალური ხელოვნება: მითების პერსონაჟებად გარდასახვა და პრეზენტაციის ჩატარება.
√ ეთიკა და ღირებულებები: მითებში ასახული მორალური გაკვეთილების განხილვა და ანალიზი.
პროექტის მსვლელობა
- მოსამზადებელი ეტაპი:
⇒ პროექტის გეგმის შემუშავება
⇒ საჭირო რესურსების მოძიება და მომზადება
⇒ მშობლების ინფორმირება პროექტის შესახებ
- შესავალი ეტაპი:
⇒ მოსწავლეებისთვის პროექტის გაცნობა
⇒ მითოლოგიის მნიშვნელობაზე საუბარი
⇒ მითების და თქმულებების მიმოხილვა (ამირანი, ლახტიანი კოპალა, არიადნეს ძაფი)
- მითების შესწავლის ეტაპი:
⇒ თითოეული მითის დეტალური გაცნობა და კითხვა
⇒ მითების ანალიზი და განხილვა კლასში, დავალებების შესრულება (პერსონაჟების რუკა, მოვლენების ჯაჭვი…)
- შემოქმედებითი ეტაპი:
⇒ დიორამების დამზადება მითების სცენების გამოსახვით
⇒ კედლის გაზეთის შექმნა, სადაც ასახული იქნება მითების მთავარი ასპექტები
⇒ კოსტიუმების მომზადება (ხანჯლები, ლახტები, არიადნეს სამოსი)
- პრეზენტაციის მომზადების ეტაპი:
⇒ როლების გადანაწილება
⇒ პრეზენტაციის სცენარის შემუშავება/რეპეტიციები
- ფინალური პრეზენტაცია:
⇒ მოსწავლეების მიერ პროექტის შედეგების წარდგენა (კოსტიუმებში გამოწყობილი)
⇒ დიორამებისა და კედლის გაზეთის პრეზენტაცია
⇒ მითების ინსცენირება
- შეჯამების ეტაპი:
⇒ პროექტის შედეგების განხილვა კლასში
⇒ უკუკავშირის მიღება/მიღწევების აღნიშვნა
პროექტის მსვლელობისას გამოყენებული სხვადასხვა სწავლის მეთოდები:
♦ ინტერაქტიური ლექციები, დისკუსიები
♦ ინდივიდუალური, გუნდური მუშაობა
♦ პრაქტიკული აქტივობები (ხატვა, გაფერადება, დიორამების დამზადება…)
♦ როლური თამაშები, ინსცენირებები და პრეზენტაციები
პროექტის მონიტორინგი და შეფასება:
♦ შემუშავდა პროგრესის აღრიცხვის სისტემა (მაგ., ყოველკვირეული ჩეკლისტი).
♦ დაიგეგმა რეგულარული შეხვედრები მოსწავლეებთან, პროექტის მიმდინარეობის განსახილველად.
♦ შემუშავდა რუბრიკა, პროექტის სხვადასხვა კომპონენტის შესაფასებლად (დიორამები, კედლის გაზეთი, კოსტიუმები).
♦ ჩატარდა გამოკითხვა მოსწავლეებს შორის, პროექტის ეფექტურობის შესაფასებლად.
სასწავლო პროექტისთვის საჭირო რესურსები:
ქართულის სახელმძღვანელოები, დამატებითი წიგნები სკოლის ბიბლიოთეკიდან, თაბახის ფურცლები, ფორმატები, ფერადი ფანქრები, კომპიუტერი…
პროექტის რეფლექსია
პროექტის დასრულების შემდეგ ჩატარდა რეფლექსია, რომელიც მოიცავდა მასწავლებლების, მოსწავლეებისა და მშობლების შეფასებებს. ქვემოთ მოცემულია რეფლექსიის ძირითადი ასპექტები:
მიღწევები:
- მოსწავლეთა ჩართულობა: პროექტმა უზრუნველყო მოსწავლეების მაღალი ჩართულობა და მოტივაცია. განსაკუთრებით ეფექტური აღმოჩნდა პრაქტიკული აქტივობები და როლური თამაშები.
- ინტერდისციპლინარული სწავლება: წარმატებით მოხერხდა სხვადასხვა საგნის (ლიტერატურა, ისტორია, ხელოვნება) ინტეგრირება, რამაც ხელი შეუწყო ცოდნის კომპლექსურ ათვისებას.
- კულტურული ცნობიერების ამაღლება: მოსწავლეებმა გაიღრმავეს ცოდნა ქართული და ბერძნული მითოლოგიის შესახებ, რამაც ხელი შეუწყო მათი კულტურული იდენტობის გაძლიერებას.
- შემოქმედებითი უნარების განვითარება: დიორამებისა და კოსტიუმების შექმნამ მნიშვნელოვნად გააუმჯობესა მოსწავლეთა კრეატიული აზროვნება.
გამოწვევები:
- დროის მენეჯმენტი: ზოგიერთი აქტივობა მოითხოვდა მეტ დროს, ვიდრე თავდაპირველად იყო დაგეგმილი, მომავალში საჭიროადროის მოქნილი განაწილება.
- რესურსების ხელმისაწვდომობა: ზოგიერთი მასალის მოძიება რთული აღმოჩნდა. მომავალში, უმჯობესია, წინასწარ მომზადდეს ყველა საჭირო რესურსი.
- ინდივიდუალური საჭიროებები: ზოგიერთ მოსწავლეს სჭირდებოდა დამატებით დახმარება კონკრეტულ დავალებებში. მომავალში გასათვალისწინებელია უფრო მეტად დიფერენცირებული მიდგომა.
უკუკავშირი:
- მოსწავლეები: უმეტესობამ პროექტი შეაფასა, როგორც „ძალიან საინტერესო“ და „სახალისო“. განსაკუთრებით მოეწონათ პრაქტიკული აქტივობები და როლური თამაშები.
- მშობლები: გამოხატეს კმაყოფილება შვილების ჩართულობით და მიღწეული შედეგებით.
- მასწავლებლები: აღნიშნეს პროექტის დადებითი გავლენა მოსწავლეთა მოტივაციასა და აკადემიურ მიღწევებზე, სხვადასხვა საგანში.
სამომავლო გეგმები:
- ტექნოლოგიების მეტი გამოყენება: დაგეგმილია ციფრული რესურსების უფრო აქტიური გამოყენება, მაგალითად, ინტერაქტიური პრეზენტაციების ან ელხმოვანი წიგნების შექმნა.
- პროექტის გაფართოება: მომავალში შესაძლებელია პროექტის გაფართოება, სხვა კულტურების მითების ჩართვით.