31 მარტი, ორშაბათი, 2025

მარ­ც­ვა­ლა შე­ნი მე­გო­ბა­რია! — გე­უბ­ნე­ბით მე, ავ­ტო­რი

spot_imgspot_img

სო­ფიო კუბ­ლაშ­ვი­ლი

 

„სადაც შენ თვი­თონ არ ხარ, იქ სი­ნამ­დ­ვი­ლე არ არის! ანუ „სი­ნამ­დ­ვი­ლე იქაა, სა­დაც თვი­თონ შენ ხარ!“ – მიხ­ვ­და მარ­ც­ვა­ლა… („მარ­ც­ვა­ლას ოინე­ბი“)

 

ნა­წი­ლი I

მე, რო­ცა მარ­ც­ვა­ლას თა­ნა­ტო­ლი ვი­ყა­ვი, ქუ­თა­ის­ში, პა­ტა­რა ქა­რი­ან უბან­ში, ორო­თა­ხი­ან ბი­ნა­ში, ვცხოვ­რობ­დი დე­დას­თან, მა­მას­თან, დებ­თან: უფ­როს ნა­თი­ა­სა და უმ­ც­როს ქე­თე­ვან­თან ერ­თად. „მე­მო­რი­ა­ლის უბა­ნი“ ერ­ქ­ვა არა­ო­ფი­ცი­ა­ლუ­რად ჩვენს ქუ­ჩას. ამ სა­ხე­ლით იც­ნობ­და ცა­დაქ­ვე­ყა­ნა.

„დი­დე­ბის მე­მო­რი­ა­ლი“ – მე­რაბ ბერ­ძე­ნიშ­ვი­ლის მი­ერ შექ­მ­ნი­ლი მო­ნუ­მენ­ტუ­რი ძეგ­ლი ზარ-ზე­ი­მით გა­იხ­ს­ნა 1981 წელს. ფა­შიზ­მ­ზე გა­მარ­ჯ­ვე­ბი­სა და მე­ო­რე მსოფ­ლიო (მა­შინ „სა­მა­მუ­ლოდ“ იხ­სე­ნი­ებ­დ­ნენ) ომ­ში (1941-1945წწ.) გმი­რუ­ლად და­ღუ­პულ ქარ­თ­ველ­თა ხსოვ­ნის უკ­ვ­დავ­სა­ყო­ფად.

ჩვე­ნი მომ­ც­რო ბი­ნის ფან­ჯ­რი­დან ყო­ველ­დღე ვუმ­ზერ­დი 46 მეტ­რი სი­მაღ­ლის ობე­ლისკს და მხე­და­რი მზე­ჭა­ბუ­კის ქან­და­კე­ბას, რო­მელ­საც ზე­აღ­მარ­თულ მარ­ჯ­ვე­ნა­ში ეჭი­რა მა­რა­დი­უ­ლი ცეცხ­ლით მა­ნა­თო­ბე­ლი ხმა­ლი.

რა­ტომ ვიწყებ მო­ზარ­დე­ბის სა­კითხავ სტა­ტი­ას „დი­დე­ბის მე­მო­რი­ა­ლის“ აღ­წე­რით?

– იმი­ტომ რომ, ჩე­მი ბავ­შ­ვო­ბის პე­რი­ო­დის მო­გო­ნე­ბე­ბის საწყი­სი ისაა. ძეგ­ლი მდე­ბა­რე­ობ­და გაშ­ლილ მინ­დორ­ზე. მო­ნუ­მენ­ტი და ქან­და­კე­ბა ხუ­თი სა­ფე­ხუ­რით ამაღ­ლე­ბულ, ქვა­ფე­ნი­ლით მო­პირ­კე­თე­ბულ, არე­ზე წა­მო­ე­მარ­თათ, შიგ მინ­დ­ვ­რის ცენ­ტ­რ­ში. შე­მო­გა­რე­ნი წრი­უ­ლად და­ეკ­ვა­ლათ ბე­ტო­ნის გზე­ბით, ქუ­ჩის მხა­რეს გა­ე­შე­ნე­ბი­ნათ ულა­მა­ზე­სი ვარ­დე­ბის კვლე­ბი. ქუ­თა­ის­ში ვერ­სად იპო­ვი­და კა­ცი უკე­თეს და­სას­ვე­ნე­ბელ ად­გილს – ბა­ნო­ჯის სიო, გაშ­ლი­ლი სივ­რ­ცე, რაკ­რა­კა ოღას­ყუ­რა და სიმ­შ­ვი­დე. ყო­ველ თბილ სა­ღა­მოს დე­დას­თან ერ­თად მო­ვირ­ბენ­დით მე­მო­რი­ა­ლის გვი­რი­ლე­ბი­ან მინ­დ­ვ­რებს და ბევ­რ­ჯერ, ძა­ლი­ან ბევ­რ­ჯერ შე­მო­ვუვ­ლი­დით მზე­ჭა­ბუ­კის ქან­და­კე­ბას. აუცი­ლებ­ლად თავ­დახ­რილ­ნი და მო­ბუტ­ბუ­ტე­ნი. – რას ვბუტ­ბუ­ტებ­დით? – ქვა­ზე ამოტ­ვიფ­რულ სტრო­ფებს ვკითხუ­ლობ­დით. იმ სტრი­ქო­ნებს, რო­მელ­ნიც ქარ­თუ­ლი კულ­ტუ­რი­სა და მწერ­ლო­ბის სა­გა­ლობ­ლად გა­ის­მის მსოფ­ლი­ო­ში დღე­საც. ქარ­თ­ვე­ლი კლა­სი­კო­სე­ბის მი­ერ თა­ვი­სუფ­ლე­ბის­თ­ვის შექ­მ­ნილ უკ­ვ­დავ ქმნი­ლე­ბებს, რო­გო­რე­ბი­ცაა: „სჯობს სი­ცოცხ­ლე­სა ნაძ­რახ­სა, სიკ­ვ­დი­ლი სა­ხე­ლო­ვა­ნი!“, „მა­რად და ყველ­გან, სა­ქარ­თ­ვე­ლოვ, მე ვარ შენ­თა­ნა!“, „ცუ­დად ხომ მა­ინც არა ჩა­ივ­ლის ეს გან­წი­რუ­ლის სუ­ლის­კ­ვე­თე­ბა…“, „არც კა­ცი ვარ­გა, რომ ცოცხა­ლი მკვდარ­სა ემ­ს­გავ­სოს…“, „ცა-ფი­რუზ, ხმე­ლეთ-ზურ­მუხ­ტო, ჩე­მო სამ­შობ­ლო მხა­რეო…“, „მშობ­ლი­უ­რო ჩე­მო მი­წავ, შენს საყ­ვა­რელ სა­ხელს ვფი­ცავ…“, „სა­დაც ვშო­ბილ­ვარ, გავ­ზ­რ­დილ­ვარ და მის­რო­ლია ისა­რი…“, „სამ­შობ­ლოს არ­ვის წა­ვარ­თ­მევთ, ნურც ნურ­ვინ შეგ­ვე­ცი­ლე­ბა…“, „სა­ქარ­თ­ვე­ლოო, ლა­მა­ზო, სხვა სა­ქარ­თ­ვე­ლო სად არის?..“, „სჯობს მო­ნო­ბა­ში გა­დიდ­კა­ცე­ბულს, თა­ვი­სუფ­ლე­ბის ძებ­ნა­ში მკვდა­რი…“ – ამ სტრო­ფე­ბი­ან ფი­ლებ­ზე ვის­წავ­ლე სირ­ბი­ლი და კითხ­ვა. ერთ-ერ­თ­ზე კი ამო­ეტ­ვიფ­რათ თა­რი­ღი – 1941-1945.

მა­შინ მე­ო­რე მსოფ­ლიო ომ­სა და იმ სტრი­ქო­ნე­ბის შო­რის შე­უ­სა­ბა­მო­ბა არ მეს­მო­და. მე­ტის­მე­ტად გვი­ან, 1991 წლის შემ­დეგ, უკ­ვე თი­ნე­ი­ჯერ­მა გა­ვაც­ნო­ბი­ე­რე იგი.

რის­თ­ვის და­ვიწყე ეს სტა­ტია „დი­დე­ბის მე­მო­რი­ა­ლის“ აღ­წე­რით?

– ჰო, თით­ქოს უწყი­ნა­რია (ვი­ღაც დას­ძენს, სა­სარ­გებ­ლო­ცააო!) პატ­რი­ო­ტუ­ლი სტრო­ფე­ბის კითხ­ვა – სამ­შობ­ლო­სა და პო­ე­ზი­ის სიყ­ვა­რუ­ლით იზ­რ­დე­ბა ბავ­შ­ვიო, ენას ავარ­ჯი­შებს და გო­ნე­ბას აწ­რ­თობ­სო; მაგ­რამ ხომ ნა­თე­ლია, რამ­დე­ნად მზაკ­ვ­რუ­ლი ჩა­ნა­ფიქ­რი ჰქონ­დათ დიქ­ტა­ტორ კო­მუ­ნის­ტებს, რო­გორ ნიღ­ბავ­დ­ნენ მთა­ვარ მი­ზანს: ბავ­შ­ვის ცნო­ბი­ე­რე­ბა­ში უნ­და გაზ­რ­დი­ლი­ყო ის პა­რა­ზი­ტი პატ­რი­ო­ტიზ­მი, რო­მე­ლიც გა­ა­ნად­გუ­რებ­და სი­მარ­თ­ლეს.

რო­ცა ირ­გ­ვ­ლივ არა­ფე­რი ნამ­დ­ვი­ლი არ იყო, მეც ვერ გავ­ხ­დე­ბო­დი ის, ვინც სი­ნამ­დ­ვი­ლე­ში ვი­ყა­ვი. ამი­ტომ ბავ­შ­ვო­ბა რამ­დე­ნა­დაც უსაფ­რ­თხო შე­იძ­ლე­ბა იყოს, იმ­დე­ნად სა­ხი­ფა­თოა – ყალ­ბი გა­რე­მო პი­როვ­ნე­ბას ვერ აყა­ლი­ბებს.

მო­ზარ­დო­ბი­სას არ გამ­ჩე­ნია შემ­დე­გი კითხ­ვე­ბი: რა არის თა­ვი­სუფ­ლე­ბა? მე თა­ვი­სუ­ფა­ლი ვარ? რა არის სი­მარ­თ­ლე? ვი­სი მჯე­რო­დეს? რა მინ­და?

ვერ მო­მა­ფიქ­რ­დე­ბო­და ეს კითხ­ვე­ბი მა­შინ, რო­ცა პირ­ველ­კ­ლა­სელს და­მა­ზე­პი­რე­ბი­ნეს მას­წავ­ლებ­ლებ­მა: ჩე­მი დი­დი სამ­შობ­ლო არის საბ­ჭო­თა კავ­ში­რი, ჩე­მი პა­ტა­რა სამ­შობ­ლო არის სა­ქარ­თ­ვე­ლო (მკლა­ვებ­საც ვშლი­დით. ჯერ ფარ­თოდ გან­ზე, შემ­დეგ – ვიწ­როდ, მკერ­დის წინ). ვერც უფ­როს­კ­ლა­სე­ლო­ბი­სას, რო­ცა სკო­ლა­ში აზრს არა­ვინ მკითხავ­და და, თუ მა­ინც გა­მოვ­თ­ქ­ვამ­დი, არა­ვინ მო­მის­მენ­და.

ჩემ­სა­ვე უბან­ში, კორ­პუ­სის ფა­სად­ზე ეკი­და ფარ­თო ბა­ნე­რი ილი­ას სტრო­ფით: „კა­ცად მა­შინ ხარ სა­ქე­ბი, თუ ეს წე­სი წე­სად დარ­გე: ყო­ველ დღე­სა შენს თავს ჰკითხო, – აბა, მე დღეს ვის რა ვარ­გე?“. მომ­წონ­და, ო, რო­გორ მხიბ­ლავ­და ეს ში­ნა­არ­სი და რო­გორ ვცდი­ლობ­დი, სხვის­თ­ვის სარ­გე­ბე­ლი მო­მე­ტა­ნა, სხვა გა­მე­ხა­რე­ბი­ნა. მა­შინ არ ვი­ცო­დი ილი­ა­სა და მე-19 სა­უ­კუ­ნის გა­მოწ­ვე­ვე­ბის შე­სა­ხებ. ილი­ას გა­თი­თო­კა­ცე­ბუ­ლი სა­ზო­გა­დო­ე­ბის შეკ­ვ­რა სურ­და, კო­მუ­ნის­ტურ­მა იდე­ო­ლო­გი­ამ კი არა­ე­როვ­ნუ­ლი მო­ხერ­ხე­ბუ­ლო­ბით ხალ­ხ­მ­რა­ვალ ად­გი­ლას სა­პი­რის­პი­რო გან­ზ­რახ­ვით გად­მო­კი­და – სწო­რედ გა­სა­თი­თო­კა­ცებ­ლად, იმის ჩა­სა­გო­ნებ­ლად, რომ „მე“ მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი არ ვარ, არც – შენ, „სხვა“ არის პრი­ო­რი­ტე­ტი. ანუ არც სა­კუ­თა­რი თა­ვის­თ­ვის და არც ერ­თ­მა­ნე­თის­თ­ვის არ ვცხოვ­რობთ, ჩვე­ნი მი­ზა­ნია საბ­ჭო­თა სამ­შობ­ლოს კე­თილ­დღე­ო­ბა. საბ­ჭო­თა სამ­შობ­ლო კი რა­ღაც წარ­მო­სახ­ვი­თი და უსაზღ­ვ­როდ გა­ი­დე­ა­ლე­ბუ­ლი ცნე­ბა იყო, შე­სა­ბა­მი­სად, არა­მა­ტე­რი­ა­ლუ­რი, არა­მი­წი­ე­რი.

რე­ა­ლუ­რად, ჩე­მი სამ­შობ­ლო მა­შინ სუ­ლაც არ ჩან­და. არ­სად!

◊ ◊ ◊

შა­ბათ-კვი­რებს და არ­და­დე­გებს ვა­ტა­რებ­დი სოფ­ლებ­ში, მა­მულ-დე­დულ­ში, ხრე­სილ­სა და სკან­დე­ში (იმე­რე­თია. ორი­ვე სო­ფე­ლი ის­ტო­რი­უ­ლი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბი­საა). ეს იყო კითხ­ვის დრო. არ მახ­სოვს, რა­ტომ მერ­ჩივ­ნა კითხ­ვა ყვე­ლა სხვა გა­სარ­თობს. აქ ვა­რა­უ­დებს არ დავ­წერ. გა­მი­მარ­თ­ლა, რომ ბე­ბი­ე­ბი დაწყე­ბი­თი სა­ფე­ხუ­რის მას­წავ­ლებ­ლე­ბი იყ­ვ­ნენ, ჩე­მი მოგ­ვა­რე ბა­ბუა ფი­ზი­კა-მა­თე­მა­ტი­კის მას­წავ­ლე­ბე­ლი, მე­ო­რე კი ეკო­ნო­მის­ტი. მათ სახ­ლებ­ში საკ­მა­რის­ზე მე­ტი საყ­მაწ­ვი­ლო წიგ­ნი იყო, სხვა უამ­რავს შო­რის. ჩა­მოვ­თ­ვ­ლი, რა წა­მი­კითხავს ბავ­შ­ვო­ბა­სა და მო­ზარ­დო­ბის პე­რი­ოდ­ში:

„დე­და, მა­მა, რვა ბავ­შ­ვი და სა­ბარ­გო მან­ქა­ნა“, ანე კა­ტე­რი­ნე ვეს­ტ­ლი (ნორ­ვე­გია);

„ვი­ნი პუ­ჰი“, ალან ალექ­სანდრ მილ­ნი (ინ­გ­ლი­სი);

„პა­ტა­რა მა­წან­წა­ლა“, ჯე­იმს გრინ­ვუ­დი (დი­დი ბრი­ტა­ნე­თი);

„80 000 კი­ლო­მეტ­რი წყალ­ქ­ვეშ“, ჟი­ულ ვერ­ნი (საფ­რან­გე­თი);

„პე­პი გრძე­ლი­წინ­და“, ას­ტ­რიდ ლინ­დ­გ­რე­ნი (შვე­დე­თი);

„სა­ხუ­რა­ვის ბი­ნა­და­რი კარ­ლ­სო­ნი“, ას­ტ­რიდ ლინ­დ­გ­რე­ნი (შვე­დე­თი);

„ტომ სო­ი­ე­რის თავ­გა­და­სა­ვა­ლი“, მარკ ტვე­ნი (ამე­რი­კა);

„ჰეკ­ლ­ბე­რი ფი­ნის თავ­გა­და­სა­ვა­ლი“, მარკ ტვე­ნი (ამე­რი­კა);

„პი­ტერ პე­ნი“, ჯე­იმს მე­თიუ ბა­რი (შოტ­ლან­დია);

„ეს და­უ­დე­გა­რი არ­და­დე­გე­ბი“, მოთხ­რო­ბე­ბის კრე­ბუ­ლი. ალექ­სან­დ­რე ლო­რია (სა­ქარ­თ­ვე­ლო);

„სა­ლა­მუ­რას თავ­გა­და­სა­ვა­ლი“, არ­ჩილ სუ­ლა­კა­უ­რი (სა­ქარ­თ­ვე­ლო);

„ვარ­ს­კ­ვ­ლავ­თ­ც­ვე­ნა“, ოტია იოსე­ლი­ა­ნი (სა­ქარ­თ­ვე­ლო);

„მე, ბე­ბია, ილი­კო და ილა­რი­ო­ნი“, ნო­დარ დუმ­ბა­ძე (სა­ქარ­თ­ვე­ლო);

„ტრფო­ბა წა­მე­ბუ­ლი“, „მიმ­ქ­რა­ლი შა­რა­ვან­დე­დი“, ვა­სილ ბარ­ნო­ვი (სა­ქარ­თ­ვე­ლო);

„ლა­შა­რე­ლა“, გრი­გოლ აბა­ში­ძე (სა­ქარ­თ­ვე­ლო);

„გაბ­ზა­რუ­ლი გუ­ლი“, შიო არაგ­ვის­პი­რე­ლი (სა­ქარ­თ­ვე­ლო);

„ბი­ძია თო­მას ქო­ხი“ (ახა­ლი თარ­გ­მა­ნით „ბი­ძია ტო­მის ქო­ხი“), ჰა­რი­ეტ ბი­ჩერ სტოუ (ამე­რი­კა);

„მო­ხუ­ცი და ზღვა“, ერ­ნესტ ჰე­მინ­გუეი (ამე­რი­კა);

„ალ­ხა­ნა და ჩალ­ხა­ნა“, ოთარ ჭე­ლი­ძე (სა­ქარ­თ­ვე­ლო);

„მო­ლა ნას­რე­დი­ნის ოხუნ­ჯო­ბა­ნი“;

„თეთ­რი სა­ყე­ლო“ და სხვა მოთხ­რო­ბე­ბი, მი­ხე­ილ ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლი (სა­ქარ­თ­ვე­ლო);

„თა­მა­ში ჭვა­ვის ყა­ნა­ში“ (ახა­ლი თარ­გ­მა­ნით „ტყის პი­რას ჭვა­ვის ყა­ნა­ში“), ჯე­რომ სე­ლინ­ჯე­რი (ამე­რი­კა);

„რო­გორ იწ­რ­თო­ბო­და ფო­ლა­დი“, ნი­კო­ლოზ ოს­ტ­როვ­ს­კი (რუ­სე­თი);

„კრა­ზა­ნა“, ეტელ ლი­ლი­ან ვო­ი­ნი­ში (ირ­ლან­დია);

პი­ე­სე­ბი, უილი­ამ შექ­ს­პი­რი (ინ­გ­ლი­სი). „რო­მეო და ჯუ­ლი­ე­ტამ“ ჩა­მა­ხე­და ამ წიგ­ნ­ში;

მოთხ­რო­ბა­თა კრე­ბუ­ლე­ბი: „ფრან­გუ­ლი მოთხ­რო­ბე­ბი“, „გერ­მა­ნუ­ლი მოთხ­რო­ბე­ბი“, „ინ­გ­ლი­სუ­რი მოთხ­რო­ბე­ბი“;

ზღაპ­რე­ბის კრე­ბუ­ლე­ბი: „ქარ­თუ­ლი ზღაპ­რე­ბი“, „გერ­მა­ნუ­ლი ზღაპ­რე­ბი“, „ეს­ტო­ნუ­რი ზღაპ­რე­ბი“, „ფრან­გუ­ლი ზღაპ­რე­ბი“, „ნორ­ვე­გი­უ­ლი ზღაპ­რე­ბი“, „ამე­რი­კუ­ლი ზღაპ­რე­ბი“;

„ბუ­ნე­ბის კა­რი“, იაკობ გო­გე­ბაშ­ვი­ლი (სა­ქარ­თ­ვე­ლო);

„სრუ­ლი სამ­ზა­რე­უ­ლო“, ბარ­ბა­რე ჯორ­ჯა­ძე (სა­ქარ­თ­ვე­ლო) სა­ინ­ტე­რე­სოდ მეჩ­ვე­ნე­ბო­და არ­ქა­უ­ლი ლექ­სი­კით შექ­მ­ნი­ლი რე­ცეპ­ტე­ბი;

სა­ხა­ლი­სო მა­თე­მა­ტი­კა, სა­ხა­ლი­სო ფი­ზი­კა, სა­ხა­ლი­სო ქი­მია, ას­ტ­რო­ნო­მია, დე­და­მი­წის ცხო­ვე­ლე­ბი და სხვა სა­მეც­ნი­ე­რო პო­პუ­ლა­რუ­ლი წიგ­ნე­ბი (არა­სას­კო­ლო);

პო­ე­ტუ­რი კრე­ბუ­ლე­ბი სე­რი­ით „ქარ­თუ­ლი პო­ე­ზია“ და ან­თო­ლო­გი­ე­ბი (ლექ­სე­ბის ხმა­მაღ­ლა მა­ნე­რუ­ლად კითხ­ვა მი­ზი­დავ­და. დი­დად ვერ ვწვდე­ბო­დი სიღ­რ­მეს);

„ვეფხის­ტყა­ო­სა­ნი“ (რომ­ლის მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბას მა­შინ ვერ ვხვდე­ბო­დი, მაგ­რამ, მკა­ფი­ოდ მახ­სოვს, ვკითხუ­ლობ­დი, რად­გან რთუ­ლად ამო­სა­კითხე­ბით მიწ­ვევ­და და მომ­წონ­და პრო­ცე­სი);

გან­სა­კუთ­რე­ბით გა­მოვ­ყოფ ნი­კო­ლოზ ბა­რა­თაშ­ვი­ლის ლექ­სე­ბის კრე­ბულს. ეს არის (დღემ­დე მაქვს) ძვე­ლი გა­მო­ცე­მა, ალ­ბო­მის ფორ­მა­ტი აქვს. ჩემ­თ­ვის ძვირ­ფა­სი წარ­წე­რით. მე­ო­რე მსოფ­ლიო ომ­ში და­ღუ­პუ­ლი ნოე კუბ­ლაშ­ვი­ლის (ბა­ბუ­ას უმ­ც­რო­სი ძმა) ხე­ლით შეს­რუ­ლე­ბუ­ლი. ნო­ეს­თ­ვის, რო­გორც სა­მა­გა­ლი­თო მოს­წავ­ლის­თ­ვის, უჩუ­ქე­ბია ქარ­თუ­ლის მას­წავ­ლე­ბელს, გვა­რად ზარ­ქუ­ას. ნოე არის ამა­ყი და ცოცხა­ლი ამ წიგ­ნის პირ­ველ გვერ­დ­ზე. მეც ამა­ყი ვი­ყა­ვი ამ ფაქ­ტით, ცო­ტა ამ­პარ­ტა­ვა­ნიც.

შე­ნიშ­ვ­ნა: რა თქმა უნ­და, რი­გი­თო­ბას მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბა არა აქვს. ვერც იმ თან­მიმ­დევ­რო­ბას და­ვი­ცავ, რო­მე­ლი უფ­რო ად­რე წა­ვი­კითხე. შე­იძ­ლე­ბა უფ­რო მე­ტიც იყოს…

◊ ◊ ◊

ვწერ ამ ჩა­მო­ნათ­ვალს და ვფიქ­რობ, ბედ­ნი­ე­რე­ბაა, რომ ბავშვს აქვს სახ­ლ­ში ბიბ­ლი­ო­თე­კა და შე­უძ­ლია წიგ­ნე­ბის კა­რა­დის კა­რი გა­მო­ა­ღოს, თვა­ლი გა­და­ავ­ლოს და თქვას: – ახ­ლა რა წა­ვი­კითხო? მად­ლო­ბა ჩემს მშობ­ლებ­სა და ბე­ბია-ბა­ბუ­ებს.

ამ სტა­ტი­ა­ში რომ ფრა­ზე­ბი, გა­მო­ნათ­ქ­ვა­მე­ბი და ეპი­ზო­დე­ბი და­ვა­სა­ხე­ლო ჩა­მოთ­ვ­ლი­ლი წიგ­ნე­ბი­დან, არ ვიქ­ნე­ბი გულ­წ­რ­ფე­ლი, რად­გან ბავ­შ­ვო­ბი­სას წა­კითხუ­ლი ამ­ბე­ბი, ისე გა­და­მუ­შავ­დე­ბა და შე­ით­ვი­სე­ბა გა­მო­უც­დე­ლი გო­ნე­ბის მი­ერ, რომ მის­გან აღა­რა­ფე­რი რჩე­ბა. ესაა სარ­წყა­ვი ჩვე­ნი ზრდის­თ­ვის, რო­გორც წყა­ლია მცე­ნა­რის­თ­ვის.

ბე­ბი­ე­ბი და ბა­ბუ­ე­ბი მას­წავ­ლებ­ლე­ბი მყავ­დ­ნენ. მათ­გან მახ­სოვს პა­ტა­რა ის­ტო­რი­ე­ბი, გა­სარ­თო­ბი გა­მო­ცა­ნე­ბი, ენის გა­სა­ტე­ხე­ბი და ლექ­სე­ბი. ორი მათ­გა­ნი უნ­და და­ვა­სა­ხე­ლო: ვა­ჟა-ფშა­ვე­ლას „ქო­რი და წი­წი­ლა“ და ავ­თან­დილ გურ­გე­ნი­ძის „მა­ინც და­ნა­შა­უ­ლია“. ერ­თის­გან სევ­და დამ­რ­ჩა, მე­ო­რის­გან – პა­სუ­ხის­მ­გებ­ლო­ბა…

მე­რე, რო­ცა სიყ­ვა­რუ­ლის­გან ალ­მუ­რი ამი­ვი­და, სატ­რ­ფი­ა­ლო თე­მამ წამ­ლე­კა. ფილ­მე­ბი, სიმ­ღე­რე­ბი, რო­მა­ნე­ბი, ლექ­სე­ბი, ის­ტო­რი­ე­ბი…

არ ვი­ცი, რო­დის, ვის­თან სი­ახ­ლო­ვით, რო­მე­ლი მოქ­მე­დე­ბე­ბით უფ­რო გა­ვი­ზარ­დე. შრო­მამ შე­მა­კო­წი­წა თუ წიგ­ნი­ე­რე­ბამ გა­მომ­ძერ­წა? შე­იძ­ლე­ბა, ბავ­შ­ვო­ბაა თვი­თონ ის, რაც დი­დე­ბად გვა­ყა­ლი­ბებს… არა­ვინ იცის.

◊ ◊ ◊

ვაგ­რ­ძე­ლებ სტა­ტი­ის წე­რას და ფიქ­რებს ვერ ვუს­ხ­ლ­ტე­ბი: – მა­ინც რის­გან შედ­გე­ბა მწე­რა­ლი სო­ფიო კუბ­ლაშ­ვი­ლი? – ბავ­შ­ვო­ბამ რო­მე­ლი სა­ძირ­კ­ვე­ლიც ჩა­მი­ყა­რა, დღემ­დე არ­სე­ბობს თუ და­ი­შა­ლა? რა ღი­რე­ბუ­ლე­ბე­ბი ჩა­მო­მი­ყა­ლი­ბა ჩე­მი მო­ზარ­დო­ბის ხა­ნის ეპო­ქამ? რო­დის და რო­გორ გა­ვაც­ნო­ბი­ე­რე, რომ ჩე­მი ფეს­ვე­ბის ნი­ა­და­გის საზ­რ­დო გა­მო­საც­ვ­ლე­ლია? გარ­და­იქ­მ­ნა „კო­მუ­ნის­ტი ბავ­შ­ვი“ თა­ვი­სუ­ფა­ლი ქვეყ­ნის შე­სა­ფე­რის მო­ქა­ლა­ქედ? ბავ­შ­ვო­ბი­სა და მო­ზარ­დო­ბის დროს მი­ღე­ბუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბა თუ გა­მო­ტა­ნი­ლი დას­კ­ვ­ნე­ბი ახ­ლაც გა­მო­სა­დე­გი და აქ­ტუ­ა­ლუ­რია? დღემ­დე მუ­შა­ობს ბავ­შ­ვო­ბი­სას ვერ­დაძ­ლე­უ­ლი მავ­ნე გავ­ლე­ნე­ბი? ხომ არ დავ­კარ­გულ­ვარ?..

ამ კითხ­ვებ­ზე პა­სუ­ხე­ბის­თ­ვის და­ვიწყე მხატ­ვ­რუ­ლად წე­რა. ნამ­დ­ვი­ლად ასეა: ჩემ­სა­ვე ტექ­ს­ტებ­ში გა­დავ­ნა­წილ­დი, რა­თა თვი­თონ­ვე ამო­მე­კითხა სა­კუ­თა­რი თა­ვი. გარ­წ­მუ­ნებთ, არ „დავ­კარ­გულ­ვარ“ და ვგრძნობ, რომ მარ­ც­ვა­ლაც, ჩე­მი წიგ­ნის „მარ­ც­ვა­ლას ოინე­ბი“ პერ­სო­ნა­ჟი გო­გო­ნა, ჩე­მი და თქვე­ნი სან­დო მე­გო­ბა­რია.

 

ნა­წი­ლი II

ჰო, მარ­ც­ვა­ლა შე­ნი მე­გო­ბა­რია

„მარ­ც­ვა­ლას ოინე­ბის“ და­საწყის­ში მარ­ც­ვა­ლა ჩვი­ლია, ბო­ლოს იგი 8 წლი­საა. სკო­ლის მოს­წავ­ლეა და უკ­ვე სჯე­რა სამ­ყა­როს ყვე­ლა­ზე დი­დი ჭეშ­მა­რი­ტე­ბის, რომ „სა­დაც შენ თვი­თონ არ ხარ, იქ სი­ნამ­დ­ვი­ლე არ არის! ანუ „სი­ნამ­დ­ვი­ლე იქაა, სა­დაც თვი­თონ შენ ხარ!“

მარ­ც­ვა­ლას თავს ცო­ტა გა­დახ­და თუ ბევ­რი, იგი გა­და­იქ­ცა ნამ­დ­ვი­ლად და გა­ა­ნამ­დ­ვი­ლა გა­რე­მოც: თა­ნაკ­ლა­სე­ლე­ბი, სწავ­ლა, მშობ­ლე­ბი, თავ­გა­და­სავ­ლე­ბი. ამი­ტომ არის „მარ­ც­ვა­ლას ოინე­ბი“ გზამ­კ­ვ­ლე­ვი 8, 9, 10, 11, 12 წლის ბავ­შ­ვე­ბის­თ­ვის. მარ­ც­ვა­ლა გო­გოს სა­ხა­ლი­სო და­უ­ჯე­რე­ბე­ლი ის­ტო­რი­ე­ბი მზა­დე­ბაა თი­ნე­ი­ჯე­რო­ბის პე­რი­ო­დის­თ­ვის. რა­ტომ? – იმი­ტომ, რომ მო­ზარ­დო­ბის ხა­ნას აუცი­ლებ­ლად თან ახ­ლავს სა­კუ­თარ თავ­თან კონ­ფ­ლიქ­ტი, რო­მელ­საც შე­დე­გად მოჰ­ყ­ვე­ბა სა­კუ­თარ თავ­თან გა­უცხო­ე­ბა. გა­უცხო­ე­ბა ასე წარ­მო­იდ­გი­ნეთ: თქვენ გა­რე­დან, თა­ნაც შო­რი­დან უმ­ზერთ თქვენ­სა­ვე სა­ხეს, ტანს, ჩაც­მუ­ლო­ბას, ქცე­ვას, მეტყ­ვე­ლე­ბის მა­ნე­რას, მი­მი­კებს — ყვე­ლა­ფერს და ფიქ­რობთ: ნუ­თუ ეს ვარ მე? ეს რა არის, რო­გო­რი ვარ?! ასე­თი უნ­და მი­ვი­ღო ჩე­მი თა­ვი?! ვერ გა­ვი­გე ვის­თან ყოფ­ნა მომ­წონს, რა მინ­და და სად მინ­და ყოფ­ნა. ან რა მაც­ვია, ან ვის­თან ვმე­გობ­რობ, მშობ­ლე­ბი ჩემ­გან რას ითხო­ვენ?! რა უნ­და შევ­ც­ვა­ლო?! ესაა ჩე­მი ნამ­დ­ვი­ლი სა­ხე? რო­გო­რი მინ­და ვი­ყო? ვი­ნაა ჩე­მი მე­გო­ბა­რი? ვინ ვიქ­ნე­ბი? რო­გო­რი?..

– რა აად­ვი­ლებს თვით­გა­მორ­კ­ვე­ვის, თვი­თი­დენ­ტი­ფი­კა­ცი­ის პრო­ცესს?

– სა­კუ­თა­რი თა­ვის გაც­ნო­ბა, მე­ტი და მე­ტი ინ­ფორ­მა­ცია. სხვა­დას­ხ­ვა ბევ­რ­ნა­ირ სი­ტუ­ა­ცი­ა­ში დაკ­ვირ­ვე­ბა, თა­ვის ამოც­ნო­ბა. თა­ვი­სუფ­ლე­ბის არ­სის გა­აზ­რე­ბა და მის­კენ სვლა — გა­თა­ვი­სუფ­ლე­ბა!

გა­თა­ვი­სუფ­ლე­ბა რო­გო­რი პრო­ცე­სია: მო­ზარ­დი იწყებს იმის კე­თე­ბას, რაც აბედ­ნი­ე­რებს, ალა­ღებს; თან­და­თან მო­ი­ცავს გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბუ­ლი შეგ­რ­ძ­ნე­ბე­ბი და ეს იქ­ნე­ბა სწო­რედ თა­ვი­სუფ­ლე­ბის ენერ­გია; ამ ენერ­გი­ით გა­აც­ნო­ბი­ე­რებს, რო­გორ გამ­ხ­და­რა ბუ­ნე­ბის თა­ნა­ზი­ა­რი, მი­სი ორ­გა­ნუ­ლი ნა­წი­ლი; სა­ბო­ლო­ოდ, მარ­ტი­ვად იჯე­რებს სა­კუ­თარ არ­სე­ბო­ბას.

– რო­გორ?

– პირ­ვე­ლი, რის ნამ­დ­ვი­ლო­ბა­საც მო­ზარ­დი აღი­ა­რებს, არის ხი­ლუ­ლი მა­ტე­რი­ა­ლუ­რი ბუ­ნე­ბა. ამას მოჰ­ყ­ვე­ბა სა­კუ­თა­რი თა­ვის შემ­ჩ­ნე­ვა და და­ჯე­რე­ბა, რომ ბუ­ნე­ბის ნა­წი­ლია. ხო­ლო, რად­გან ბუ­ნე­ბა რე­ა­ლუ­რია, რე­ა­ლუ­რია თვი­თო­ნაც. ამ­გ­ვა­რად ხდე­ბა პი­როვ­ნე­ბი­სა და სი­ნამ­დ­ვი­ლის შერ­წყ­მა. მო­ზარ­დი ხე­დავს და შე­იგ­რ­ძ­ნობს სი­ნამ­დ­ვი­ლეს, უძ­ლი­ერ­დე­ბა სიყ­ვა­რუ­ლი სამ­ყა­როს მი­მართ. მან უკ­ვე იცის, სად იმ­ყო­ფე­ბა, მას უკ­ვე შე­უძ­ლია და­ნახ­ვა სი­ნამ­დ­ვი­ლის და ცნო­ბა ნამ­დ­ვი­ლი სა­კუ­თა­რი თა­ვის.

„არა­ვი­თა­რი ჯა­დოს­ნო­ბა, მარ­ტი­ვი ოინია: შე­მიძ­ლია, სი­მარ­თ­ლე და ტყუ­ი­ლი ერ­თ­მა­ნე­თის­გან გა­ვარ­ჩიო მხო­ლოდ იქ, სა­დაც ვიმ­ყო­ფე­ბი მე, ნამ­დ­ვი­ლი მე!“

„მარ­ც­ვა­ლას ოინე­ბის“, რო­გორც მო­ზარ­დე­ბის სა­კითხა­ვის მი­ზა­ნი არის ერ­თ­გ­ვა­რი „მიბ­რუ­ნე­ბა“, სა­კუ­თარ თავ­თან პი­რის­პირ დგო­მა და დაკ­ვირ­ვე­ბა – ვინ ვარ მე? რა შე­მიძ­ლია?

ამ წიგ­ნ­ში უცხო და უც­ნა­უ­რი არა­ფე­რია, არც ერ­თი ამ­ბა­ვი თუ ფიქ­რი, სწო­რედ ესაა ამ წიგ­ნის ჯა­დოს­ნო­ბა. ბუ­ნებ­რი­ვი და ორ­გა­ნუ­ლია მი­სი ში­ნა­არ­სი და ამით არის გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბუ­ლად სა­ინ­ტე­რე­სო. ბავ­შ­ვი აღ­ფ­რ­თო­ვა­ნე­ბუ­ლია და ამ­ბობს: – ეს ჩე­მი ცხოვ­რე­ბაა!

წიგ­ნის, სი­ნამ­დ­ვი­ლი­სა და მო­ზარ­დი მკითხ­ვე­ლის სა­მე­უ­ლი – სამ­კუთხე­დი. ის ჰარ­მო­ნია, რო­მე­ლიც ავი­თა­რებს.

– რო­დის არის მო­ზარ­დი ნამ­დ­ვი­ლი?

– რო­ცა მას ქცე­ვის, სათ­ქ­მე­ლის, ემო­ცი­ის, გრძნო­ბის გა­მო­გო­ნე­ბა კი არ სჭირ­დე­ბა, არა­მედ შე­სა­ბა­მი­სო­ბა­შია სა­კუ­თარ თავ­თან. თუ ასეა ტყუ­ი­ლის გარ­ჩე­ვა სი­მარ­თ­ლის­გან იოლი ხდე­ბა. იწყე­ბა შე­და­რე­ბა და გა­ა­ნა­ლი­ზე­ბა, და­მახ­სოვ­რე­ბა და გა­მო­ყე­ნე­ბა… იქ, სა­დაც სი­მარ­თ­ლეა, ყვე­ლა ბედ­ნი­ე­რია!

 

მარ­ც­ვა­ლა შე­ნი მე­გო­ბა­რია! – გე­უბ­ნე­ბით მე, ავ­ტო­რი.

1. მარ­ც­ვა­ლა გო­გოს ზოგ­ჯერ შენ­სა­ვით ჰგო­ნია, რომ მშობ­ლე­ბი ვერ ამ­ჩ­ნე­ვენ, რად­გან ჰყავს უფ­რო­სი ძმა, რო­მე­ლიც მათ ურ­ჩევ­ნი­ათ. „ისევ არ მო­მაქ­ცი­ეს ყუ­რადღე­ბა, თით­ქოს არც ვარ­სე­ბობ, – ჩა­მო­მარ­ც­ვ­ლა მარ­ც­ვა­ლამ. – ძა­ლი­ა­ნაც კარ­გი…“. იცის, მაგ­რამ ეს ხა­სი­ათს რო­დი უფუ­ჭებს, ზოგ­ჯერ ვერ­შემ­ჩ­ნე­ვა სა­სარ­გებ­ლო­ცაა. რა აღარ შე­იძ­ლე­ბა მო­ა­ხერ­ხოს ადა­მი­ან­მა. მარ­ც­ვა­ლა გო­გო შენ­სა­ვით აკ­ვირ­დე­ბა დე­დას, მა­მას. „მა­მა კე­თი­ლია, მაგ­რამ მა­ინც მა­მაა, ამი­ტომ ვე­რას­დ­როს მიხ­ვ­დე­ბა, რა­ტომ მო­ვი­ქე­ცი ასე!“ – ამ­ბობს ის. რო­ცა ვერ თან­ხ­მ­დე­ბი­ან, მარ­ც­ვა­ლა და­უთ­მობს ხოლ­მე, რად­გან მა­თი სიყ­ვა­რუ­ლის სჯე­რა. „და­ნამ­დ­ვი­ლე­ბით ვი­ცი, რომ მო­ში­ვე­ბუ­ლი შვი­ლე­ბი დე­დებს გან­სა­კუთ­რე­ბით უყ­ვარ­დე­ბა­თო“. ოღონდ ესაა, უფ­როს ძმას­თან ვერ ამ­ყა­რებს ჰარ­მო­ნი­ას. და­ცინ­ვას უფ­რო ელო­დე­ბა მის­გან, ვიდ­რე თა­ნაგ­რ­ძ­ნო­ბას;

2. მარ­ც­ვა­ლა გო­გოს არ უს­მე­ნენ ხოლ­მე, მი­სი მო­ნა­ყო­ლი არ სჯე­რათ და ტყუ­ი­ლის თქმა­ში ადა­ნა­შა­უ­ლე­ბენ. ბო­ლომ­დე არ მო­მის­მი­ნაო, გულ­ნატ­კე­ნია დე­დას ქცე­ვის გა­მო, რო­ცა სათ­ქ­მე­ლი გა­აწყ­ვე­ტი­ნა. მუდ­მი­ვად აქვს მო­ლო­დი­ნი, რომ არ და­უ­ჯე­რე­ბენ. არა­და, არას­დ­როს იტყუ­ე­ბა, ოღონდ ესაა, რომ მი­სი სი­მარ­თ­ლის ში­ნა­არ­სი სრუ­ლი­ად წარ­მო­უდ­გე­ნე­ლია სხვე­ბის­თ­ვის;

3. მარ­ც­ვა­ლა გო­გო შენ­სა­ვით სულ იმის ცდა­შია, რა­დაც არ უნ­და და­უჯ­დეს, თა­ვი წარ­მო­ა­ჩი­ნოს. ყვე­ლას აჩ­ვე­ნოს შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბი, გა­ამ­ხი­ლოს, გა­ა­ზი­ა­როს ინ­ტე­რე­სე­ბი, სურ­ვი­ლე­ბი, მიზ­ნე­ბი. სურს თა­ნა­ტო­ლე­ბიც ჩარ­თოს თა­ვი­სი მო­ფიქ­რე­ბუ­ლი გეგ­მის აღ­ს­რუ­ლე­ბა­ში; სურს მო­ა­წო­ნოს სხვა­საც არ­ჩე­უ­ლი საგ­ნე­ბი, გა­აც­ნოს და­მე­გობ­რე­ბუ­ლი ცხო­ვე­ლე­ბი, მღრღნე­ლე­ბი, მწე­რე­ბი;

4. მარ­ც­ვა­ლა გო­გოს შენ­სა­ვით უხა­რია გა­დაწყ­ვე­ტი­ლე­ბის მი­ღე­ბა. თუ ამ მო­მენ­ტ­ში ბედ­ნი­ე­რია, ესე იგი მარ­თე­ბუ­ლად გა­და­უწყ­ვე­ტია. მის­თ­ვის მთა­ვა­რი მონ­დო­მე­ბაა, არ აღი­ა­რებს ვალ­დე­ბუ­ლე­ბებს და არა­ფე­რი გა­ე­გე­ბა სირ­ცხ­ვი­ლის, იმი­ტომ კი არა, რომ თავს არი­დებს, უბ­რა­ლოდ, არა­ფერ­ში სჭირ­დე­ბა. სა­მა­გი­ე­როდ, აქვს პა­სუ­ხის­მ­გებ­ლო­ბის გრძნო­ბა ჩა­ფიქ­რე­ბუ­ლი და და­გეგ­მი­ლი საქ­მე­ე­ბი­სად­მი. მის­თ­ვის მთა­ვა­რი მო­ტი­ვა­ციაა! მარ­ც­ვა­ლა გო­გო ზუს­ტად ისე, რო­გორც შენ, ვერ ით­მენს, რო­ცა რა­მეს და­უ­შა­ვე­ბენ და შე­უ­პოვ­რად აგე­ბი­ნებს პა­სუხს ყვე­ლას;

5. მარ­ც­ვა­ლა გო­გოს შენ­სა­ვით უყ­ვარს სხვა გა­სარ­თო­ბი წიგ­ნე­ბის კითხ­ვა და ვე­რაფ­რით შე­იყ­ვა­რა მე­ცა­დი­ნე­ო­ბა. მა­საც არა აქვს ყვე­ლა კითხ­ვა­ზე პა­სუ­ხი და ძა­ლი­ა­ნაც უნ­და, რომ ჰქონ­დეს, მაგ­რამ მა­ინც, რო­ცა უჩი­ჩი­ნე­ბენ, მე­ტი ის­წავ­ლოს, უპა­სუ­ხებს: „სრუ­ლი­ად მაკ­მა­ყო­ფი­ლებს, რაც გა­ვი­გე!“ – სა­მა­გი­ე­როდ იცის ცოდ­ნის მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბა: გა­მო­ი­ყე­ნოს იქ და მა­შინ, რო­ცა თან სა­სარ­გებ­ლოა, თან გარ­და­უ­ვა­ლი. იცის, რომ და­მო­უ­კი­დებ­ლად საქ­მის კე­თე­ბა უფ­რო სა­სი­ა­მოვ­ნოა და არ თმობს თა­ვის სურ­ვილს, და­ჟი­ნე­ბით მო­ითხოვს, ვინ­მემ ხე­ლი არ შე­უ­შა­ლოს. დარ­წ­მუ­ნე­ბუ­ლია, თვი­თონ შეძ­ლებს;

6. მარ­ც­ვა­ლა გო­გო შენ­სა­ვით კი გა­ჯი­უტ­დე­ბა ხოლ­მე, რო­ცა დახ­მა­რე­ბის თხოვ­ნა აუცი­ლებ­ლად სჭირ­დე­ბა, რად­გან ჰგო­ნია, რომ ყვე­ლა­ფე­რი იცის და თან სა­თა­ნა­დოდ ვერ და­ეხ­მა­რე­ბი­ან. თუმ­ცა, ამა­ვე დროს, ჰყავს სან­დო და კომ­პე­ტენ­ტუ­რი მე­გობ­რე­ბი, რო­მელ­თა რჩე­ვას ით­ვა­ლის­წი­ნებს. „ყვე­ლას შე­უძ­ლია დახ­მა­რე­ბის გა­წე­ვა, ყვე­ე­ე­ე­ლას! და­ი­მახ­სოვ­რე!“ – არ­წ­მუ­ნებს მუხ­ლუ­ხო ხვე­უ­ლა. მარ­ც­ვა­ლა მა­ლე და­ი­ჯე­რებს, რომ ერ­თ­მა­ნეთს ვჭირ­დე­ბით;

7. მარ­ც­ვა­ლა გო­გოს შენ­სა­ვით სულ წარ­მა­ტე­ბის­კენ, გა­მარ­ჯ­ვე­ბის­კენ უჭი­რავს თვა­ლი; შენ­სა­ვით ის­წ­რაფ­ვის, რომ სა­უ­კე­თე­სო იყოს. იყოს ის, ვი­საც ვე­რა­ვინ ამარ­ცხებს. ამი­ტომ მოს­წონს შე­ჯიბ­რე­ბა­ში გა­მოწ­ვე­ვა თა­ნა­ტო­ლე­ბის. იდეა, ყვე­ლა და­სა­ფა­სე­ბე­ლია და, თუ სწო­რად და­გეგ­მავ, გა­ი­მარ­ჯ­ვე­ბო, ფიქ­რობს. გა­ჯიბ­რე­ბა ურ­ჩევ­ნია დახ­მა­რე­ბის თხოვ­ნას. ასე ორ საქ­მეს ერ­თად ვა­კე­თე­ბო, ფიქ­რობს. ხო­ლო მუხ­ლუ­ხო ხვე­უ­ლა შე­ახ­სე­ნებს: „დახ­მა­რე­ბის თხოვ­ნა შე­ჯიბ­რე­ბა­ზე იოლია, თუმ­ცა რო­გორც გე­ნე­ბოს!“ – სა­ბო­ლო­ოდ, თუ გა­მარ­ჯ­ვე­ბის­თ­ვის ძა­ლა არ შეგ­წევს, შე­ჯიბ­რე­ბის წა­მოწყე­ბა დი­დი უაზ­რო­ბააო, ზუს­ტად შენ­სა­ვით ას­კ­ვ­ნის მარ­ც­ვა­ლა გო­გო;

8. მარ­ც­ვა­ლა გო­გოს შენ­სა­ვით უამ­რა­ვი მე­გო­ბა­რი ჰყავს. მხო­ლოდ გო­გო-ბი­ჭე­ბი კი არა, კა­ტა, ძაღ­ლი, თაგ­ვი, ჭი­ან­ჭ­ვე­ლა, კუ, ზღარ­ბი, თხუ­ნე­ლე­ბი, ფუტ­კა­რიც კი. თი­თო­ე­ულს აქვს სა­ხე­ლი და ხა­სი­ა­თი. მარ­ც­ვა­ლა გო­გოს ბუ­ნე­ბა­ში მცხოვ­რებ ყვე­ლა არ­სე­ბას­თან სა­ერ­თო ენის გა­მო­ნახ­ვა შე­უძ­ლია. რაო? გა­ნა, შენ არ გა­სა­უბ­რე­ბი­ხარ ცხო­ვე­ლებ­სა და მწე­რებს, ჩუ­მად მა­ინც. რო­გორ არა! თა­ნაც გა­იხ­სე­ნე, რამ­დე­ნი თა­ნა­ტო­ლია შენ გარ­შე­მო, თა­ნაც ერ­თ­მა­ნე­თის­გან გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბულ­ნი. მათ შო­რი­საა სმე­ნა­დაქ­ვე­ი­თე­ბუ­ლი, ეტ­ლით მო­სარ­გებ­ლე, უსი­ნათ­ლო, გან­მარ­ტო­ე­ბის მოყ­ვა­რუ­ლი, ბე­ჯი­თი, მშრო­მე­ლი თუ ზარ­მა­ცი და ნე­ბი­ე­რა. ამი­ე­რი­დან მარ­ც­ვა­ლას მე­გობ­რე­ბიც არი­ან შე­ნი მე­გობ­რე­ბი და უკეთ დარ­წ­მუნ­დე­ბი, რომ ყვე­ლას შე­უძ­ლია ერ­თ­გუ­ლე­ბა. მარ­ც­ვა­ლა გო­გო მზრუნ­ვე­ლია ზუს­ტად შენ­სა­ვით, ზოგ­ჯერ კი ავიწყ­დე­ბა და­პი­რე­ბის შეს­რუ­ლე­ბა, მაგ­რამ ბო­დი­შის მოხ­დაც შე­უძ­ლია მე­გობ­რის შე­სა­ნარ­ჩუ­ნებ­ლად;

9. მარ­ც­ვა­ლა გო­გოს შენ­სა­ვით ყვე­ლა­ფე­რი აინ­ტე­რე­სებს. მა­გა­ლი­თად, სად იმ­ყო­ფე­ბა ბა­ბუა, რო­მე­ლიც გარ­და­იც­ვა­ლა და მათ­თან ერ­თად აღარ ცხოვ­რობს? აინ­ტე­რე­სებს, ცა­ში რა ხდე­ბა? რო­გორ ნათ­დე­ბა ღა­მით მთვა­რე? რა­ტომ ცოცხ­ლ­დე­ბი­ან მოჩ­ვე­ნე­ბე­ბი ღა­მით? ნამ­დ­ვი­ლად შე­უძ­ლია ის, რაც უნ­და რომ შე­ეძ­ლოს, თუ არა?;

10. მარ­ც­ვა­ლა გო­გოს შენ­სა­ვით ეგო­ნა, რომ მარ­ტოც თავს გა­არ­თ­მევ­და, მაგ­რამ, რო­ცა და­ი­ნა­ხა ერ­თი­ა­ნი მონ­დო­მე­ბის შე­დე­გი, აღი­ა­რა, რომ ერ­თად შრო­მა ბევ­რად უკე­თე­სია, რომ ბედ­ნი­ე­რი ბავ­შ­ვე­ბი არ იღ­ლე­ბი­ან. ოღონდ იმა­საც მიხ­ვ­და, რომ შე­დე­გი მა­შინ ექ­ნე­ბა, რო­ცა მი­ზა­ნი გო­ნივ­რუ­ლია, თან სა­კუ­თა­რი ძა­ლი­სა და ცოდ­ნის შე­სა­ბა­მის საქ­მეს წა­მო­იწყებ. კი, ასეა ნამ­დ­ვი­ლად. „კარ­გი ყო­ფი­ლა ერ­თად შრო­მა! ბა­ბუ­ას უკ­ვე აქვს სახ­ლი.“ – ბედ­ნი­ე­რია მარ­ც­ვა­ლა გო­გო;

11. მარ­ც­ვა­ლა გო­გომ გა­მოც­დი­ლე­ბით იცის, რო­მელ ქცე­ვას რო­გო­რი შე­დე­გი მოჰ­ყ­ვე­ბა. ისიც იცის, ახა­ლი უნა­რის შე­ძე­ნას გა­ვარ­ჯი­შე­ბა და ხან­გ­რ­ძ­ლი­ვად გა­მე­ო­რე­ბა რომ უნ­და. იცის, რო­ცა ჩქა­რობს, მზად არაა, არ გა­მო­უ­ვა, მაგ­რამ იტყ­ვის, „რთუ­ლია, მაგ­რამ შეძ­ლე­ბო“ და არ ნებ­დე­ბა. ზუს­ტად შენ­სა­ვით სულ­ს­წ­რა­ფია. და­ლო­დე­ბა თით­ქ­მის არ შე­უძ­ლია. ამის­თ­ვის ნატ­რობს წუ­თი დღეს გა­და­იქ­ცეს, ყვე­ლა­ფე­რი მა­ლე, ახ­ლა­ვე უნ­და მი­ი­ღოს. მარ­ც­ვა­ლა გო­გო ამა­ვე დროს თვით­კ­რი­ტი­კუ­ლი­ცაა, სა­კუ­თარ თავს და­ა­მუ­ნა­თებს ხოლ­მე და­უ­ფიქ­რე­ბე­ლი მოქ­მე­დე­ბის­თ­ვის, ან რა­მეს წა­მო­როშ­ვის­თ­ვის;

12. მარ­ც­ვა­ლა გო­გოს სჯე­რა, რო­ცა რა­ღაც ძა­ლი­ან, ძა­ლი­ან, ძა­ლი­ან სურს და მცდე­ლო­ბა­საც არ აკ­ლებს, შეც­დო­მე­ბის გა­მოს­წო­რე­ბაც შე­საძ­ლე­ბე­ლი ხდე­ბა. მა­გა­ლი­თად, ზუს­ტად იმ წუ­თამ­დე და­აბ­რუ­ნებს უკან დროს, რო­ცა რა­ღაც გეგ­მის მი­ხედ­ვით არ მოხ­და და ნა­ნობს ჩა­დე­ნილს. შენც ხომ გი­ნატ­რია?! მარ­ც­ვა­ლა გო­გომ უკ­ვე იცის, რომ შეც­დო­მის აღი­ა­რე­ბით ყვე­ლა­ფე­რი თა­ვის ად­გილს უბ­რუნ­დე­ბა;

13. მარ­ც­ვა­ლა გო­გო შეყ­ვა­რე­ბუ­ლია ზუს­ტად ისე, რო­გორც შენ. ისიც ვერ ამ­ხელს ამ ამ­ბავს. რთუ­ლია შეყ­ვა­რე­ბულ­ზე სა­უ­ბა­რი, მით უმე­ტეს, შეყ­ვა­რე­ბულ­თან. ამის გა­მო მო­იწყენს ხოლ­მე, მაგ­რამ იცის, რო­ცა თავს ცუ­დად გრძნობს, ტკბი­ლი ამ­ბე­ბი უნ­და გა­იხ­სე­ნოს;

14. მარ­ც­ვა­ლა გო­გოს სა­სა­ცი­ლო მა­ნე­რე­ბი აქვს: ლო­ყე­ბის მოს­რე­სა ხე­ლის­გუ­ლით, ფე­ხაქ­ნე­ვით ხტუნ­ვა, ცალ ტერ­ფ­ზე მობ­ზ­რი­ა­ლე­ბა, მა­ლა­ყი, მკერ­დ­ზე დაწ­ვე­თე­ბუ­ლი ცრემ­ლე­ბის წკი­პურ­ტით მო­შო­რე­ბა. შენც ასე­თი ხარ – უც­ნა­უ­რი და გა­მორ­ჩე­უ­ლი. ამი­ტო­მა­ცაა მარ­ც­ვა­ლა შე­ნი მე­გო­ბა­რი;

15. მარ­ც­ვა­ლა გო­გომ იცის, რო­გორ გა­არ­ჩი­ოს სი­მარ­თ­ლე ტყუ­ი­ლის­გან. მე­რე რა, თუ აქამ­დე ჯა­დოქ­რო­ბის სჯე­რო­და?! უკ­ვე ხომ ჩას­წ­ვ­და იმ ჯა­დოქ­რო­ბის ნამ­დ­ვი­ლო­ბას. რა მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბა აქვს, რო­გორ გა­არ­კ­ვია, ვინ და­ეხ­მა­რა და რა გზით. მთა­ვა­რია, ის­წავ­ლა, რომ ყუ­რადღე­ბით და­ათ­ვა­ლი­ე­როს გა­რე­მო, ყვე­ლა­ფე­რი: რა­საც ხე­დავს, ეს­მის და გრძნობს ბუ­ნე­ბის­გან – აღ­წე­როს გო­ნე­ბა­ში, გა­ა­ა­ნა­ლი­ზოს მოვ­ლე­ნე­ბი, ადა­მი­ა­ნე­ბის ქცე­ვა­სა და სიტყ­ვებს მო­უ­ძებ­ნოს მი­ზე­ზი; შე­ამ­ჩ­ნი­ოს ყვე­ლა წვრილ­მან-მსხვილ­მა­ნი და ამ მრა­ვალ­ფე­როვ­ნე­ბა­ში მი­მა­ლუ­ლი სა­კუ­თა­რი თა­ვი აღ­მო­ა­ჩი­ნოს. კარ­გად და­აკ­ვირ­დეს თა­ვის თავს, არ გა­მორ­ჩეს არც ემო­ცი­ე­ბი და არც გან­ზ­რახ­ვე­ბი. მარ­ც­ვა­ლა გო­გოს ვე­ღა­რა­ვინ მო­ატყუ­ებს და თვი­თო­ნაც არას­დ­როს იც­რუ­ებს;

16. მარ­ც­ვა­ლა გო­გო თა­ვი­სუ­ფა­ლია ისე­ვე, რო­გორც შენ. იმი­ტომ რომ, მხო­ლოდ სა­კუ­თარ თავს ჰგავს, ანუ იმას, ვინც ნამ­დ­ვი­ლია. მან იცის, ვი­ნაა, რა მოს­წონს, რა არ მოს­წონს; რა უყ­ვარს, რა არ უყ­ვარს; რა შე­უძ­ლია, რა არ შე­უძ­ლია; რა უნ­და, რა არ უნ­და; ის ირ­ჩევს, იღებს გა­დაწყ­ვე­ტი­ლე­ბას; ის უმ­კ­ლავ­დე­ბა სირ­თუ­ლე­ებს, შე­უ­პო­ვა­რია და თა­მა­მი, ის ლა­ღია და აქვს სა­სარ­გებ­ლო ცოდ­ნა, რა­თა აკე­თოს ის, რაც ძა­ლი­ან უნ­და, გა­მოს­დის კი­დეც და არა­ვის­თ­ვი­საა სა­ზი­ა­ნო. მარ­ც­ვა­ლა გო­გოს სიყ­ვა­რუ­ლი შე­უძ­ლია ისე­ვე, რო­გორც შენ!

მარ­ც­ვა­ლა გო­გო ბედ­ნი­ე­რია, მას ჰყავს ნამ­დ­ვი­ლი სა­კუ­თა­რი თა­ვი და უამ­რა­ვი ნამ­დ­ვი­ლი მე­გო­ბა­რი.

ჰო­და, შენც იყა­ვი ნამ­დ­ვი­ლი და ამას­თა­ნა­ვე მარ­ც­ვა­ლას მე­გო­ბა­რი!

 

spot_imgspot_img
მსგავსი სიახლეები

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება