გვანცა ყურაშვილი
ფოთის ილია ჭავჭავაძის სახ. №5 საჯარო სკოლის ინგლისური ენის პედაგოგი
ლიტერატურის სწავლებას განსაკუთრებული როლი უჭირავს უცხო ენის სწავლების მეთოდიკაში. იგი ხელს უწყობს როგორც ენის, ასევე იმ კონკრეტული საუკუნის, კულტურის ღრმად გაცნობას, რომელზეც მწერალი თავისი ნაწარმოებით გვესაუბრება. ლიტერატურული ტექსტები მდიდარ, მხატვრულ ლექსიკას, სტრუქტურულ მრავალფეროვნებას და ავთენტურობის შესწავლის ბუნებრივ და ეფექტურ საშუალებას იძლევა. ლიტერატურა ასახავს ფასეულობებს, ტრადიციებს, ისტორიასა და ცხოვრების წესს, იგი ხშირად ეხება ისეთ თემებს, როგორებიცაა: სიყვარული, მეგობრობა, უსამართლობა, დანაშაული, თავგადასავალი და სხვა. ეს კონკრეტული კი მოსწავლეს ეხმარება იმსჯელოს, საკუთარი აზრი გამოხატოს ცხოვრებისეულ საკითხებზე, გაითავისოს თითოეული პერსონაჟის როლი. გრამატიკული კუთხითაც მეტად მნიშვნელოვანია. ლიტერატურულ ტექსტებზე დაფუძნებული დავალებები, როგორიცაა: დისკუსია, ესე, როლური თამაშები ან შემოქმედებითი წერა, ენის გამოყენების პრაქტიკულ უნარებს ავითარებს. ჩემი აზრით, საინტერესო მწერალი და მისი ლიტერატურული შედევრები ზრდის მოსწავლის ჩართულობას ენის შესწავლის საკითხებში.
ლიტერატურა უცხო ენაში არ არის მხოლო ენის შესწავლის ინსტრუმენტი, არამედ გზაა, რომლის მეშვეობითაც მოსწავლეები უახლოვდებიან სამყაროს მრავალფეროვნებას და იძენენ ღირებულ უნარებს პიროვნული თუ აკადემიური განვითარებისათვის. ასევე ძალიან მნიშვნელოვანია, მოსწავლე ღრმად ეცნობოდეს იმ ენაზე მოსაუბრე მწერლებს, რომლებსაც ისინი სწავლობენ პროგრამის მიხედვით.
მწერლის ბიოგრაფიის შესწავლა უცხო ენაში არ არის მხოლოდ ინფორმაცია ავტორის შესახებ – ეს არის საშუალება ტექსტის, კულტურის, ენის და ადამიანური გამოცდილების უკეთ გასაგებად. პირველ რიგში, მოსწავლე ეცნობა ავტორის ეპოქას. მწერლის პირადი გამოცდილება, სული, გული და განწყობა აისახება ნაწარმოებში, რომლის მეშვეობითაც მოსწავლეს, ვფიქრობ, შეუყვარდება მწერალი და მისი ერთი ნაწარმოების წაკითხვის შემდეგ უჩნდება სურვილი წაიკითხოს მეორე, მესამე და ა.შ.
2024-2025 სასწავლო წლის განმავლობაში, ჩემს მოსწავლეებთან ერთად, დავგეგმე და განვახორციელე ლიტერატურული პროექტი, რომელიც ეძღვნებოდა ოსკარ უაილდის ცხოვრებასა და შემოქმედებას.
პროექტის ფარგლებში, მოსწავლეებს გავაცანი ოსკარ უაილდის ბიოგრაფია, მისი ცხოვრების მნიშვნელოვანი ეტაპები და პიროვნული მახასიათებლები. ერთობლივად წავიკითხეთ და გავაანალიზეთ უაილდის ცნობილი ნაწარმოებები: „დორიან გრეის პორტრეტი“ და „ბულბული და ვარდი“. მოსწავლეები აქტიურად მონაწილეობდნენ ტექსტების განხილვაში და თავად წარმოადგინეს აღნიშნული მოთხრობების მხატვრული თარგმანი. მათ ასევე დაამზადეს ხელნაკეთი წიგნი „ბულბული და ვარდი“, რომელშიც ასახეს საკუთარი ხედვა და ინტერპრეტაცია ნანახისა და წაკითხულის მიმართ.
უმცროსკლასელებისათვის შევარჩიეთ და ვაჩვენეთ ანიმაცია „ბედნიერი პრინცი“, რის შემდეგადაც, ბავშვებთან ერთად, განვიხილეთ ფილმის მთავარი სათქმელი. მოსწავლეებმა ასევე დახატეს მათთვის ყველაზე დასამახსოვრებელი მომენტები, ვთხოვე ხატვის პროცესში რა განწყობაზეც იქნებოდნენ, სიცილაკის სახით დაეფიქსირებინათ.
პროექტის ფარგლებში განსაკუთრებული ყურადღება დაეთმო ოსკარ უაილდის ზღაპარს „ეგოისტი გოლიათი“, რომელიც მეექვსეკლასელებთან წავიკითხეთ. მოსწავლეებმა, ქართული ენის პედაგოგთან ერთად, წარმოადგინეს მხატვრული თარგმანი, რამაც მათ საშუალება მისცა, უკეთ გაეგოთ ტექსტის სტილისტიკა და მნიშვნელობა.
მოსწავლეებმა შექმნეს მაკეტები, რომლებიც ასახავდა მოთხრობის გმირებსა და მთავარ ეპიზოდებს. ამასთანავე, დახატეს მათთვის შთამბეჭდავი სცენები, რაც ვიზუალური ინტერპრეტაციის განვითარებაში დაეხმარათ.
პროექტის დასასრულს გავმართეთ შემაჯამებელი ღონისძიება, სადაც მოწვეული გვყავდა სსიპ ქალაქ ფოთის №15 საჯარო სკოლის ინგლისური ენის პედაგოგი ეკა ზახლებნაია და მოსწავლეები. ჩემი მოსწავლეები აქტიურად ჩაერთნენ ღონისძიებაში – გამართეს პრეზენტაციები, ისაუბრეს შესრულებულ სამუშაოებსა და პროექტის ფარგლებში მიღებულ გამოცდილებაზე. სტუმრებმა დაათვალიერეს მოსწავლეების მიერ შექმნილი მაკეტები და ნახატები, ასევე სტუმრად მოსულ მოსწავლეებს ხელნაკეთ წიგნზე „ბულბული და ვარდი“ დავაწერინეთ სათაური „The nightingale and the rose“. სტუმრებს, ტრადიციულად , ფინჯანი ჩაით გავუმასპინძლდით. შეხვედრამ თბილ ვითარებაში ჩაიარა.
ეს ყველაფერი არა მხოლოდ ცოდნის გაღრმავებას, არამედ მოსწავლეთა შორის თანამშრომლობის განვითარებას ემსახურებოდა. პრეზენტაციები, თარგმანები და ვიზუალური ნამუშევრები მათ ჯგუფურად შექმნეს, რაც ხელს უწყობდა ურთიერთანამშრომლობის, მეგობრობისა და კომუნიკაციის უნარების განვითარებას. პროექტი გასცდა კლასის ფარგლებს და ჩამოყალიბდა, როგორც საინტერესო საგანმანათლებლო და შემეცნებითი გამოცდილება.
პროექტის ყველა აქტივობა შესრულდა ელექტრონულად, რათა მასალები შენახული ყოფილიყო ციფრულ ფორმატში, თითოეული ნაწარმოებისა და პრეზენტაციისათვის მოსწავლეებმა შექმნეს QR კოდები, რაც საშუალებას აძლევს ნებისმიერ დაინტერესებულ პირს, მარტივად და თავისუფლად გაეცნოს და გამოიყენოს მასალები. გაციფრულება, ხელმისაწვდომობა და თანამედროვე ტექნოლოგიების გამოყენება განათლებაში დიდ როლს თამაშობს.
ვფიქრობ, აღნიშნული პროექტის შესახებ ცოდნის გაზიარება საინტერესო და მნიშვნელოვანი იქნება ნებისმიერი დაინტერესებული პირისთვის, განსაკუთრებით კი დამწყები პედაგოგებისთვის
რესურსები:
https://www.canva.com/design/DAGipYil0Z8/VzlW9LL0PrRE8CbrnM_0Vg/edit
https://www.canva.com/design/DAGliS1TYyE/CSiRrDWoyzmiImTCfHPVWg/edit
https://www.canva.com/design/DAGjlM5vhlc/h5bIcCteGl5140I4Ap1dqg/edit
https://www.canva.com/design/DAGleuMWuOA/ix9IB37eOvRBPJDvbTW7Yg/edit