31 იანვარი, პარასკევი, 2025

ლი­ტე­რა­ტუ­რა მა­კუ­ლა­ტუ­რის წნეხ­ში

spot_imgspot_img

ანა­ტოლ ფრან­სის „ან­გე­ლოზ­თა აჯან­ყე­ბა“ და ბო­ჰუ­მილ ჰრა­ბა­ლის „მე­ტის­მე­ტად აუტა­ნე­ლი მარ­ტო­ო­ბა“

რა­ო­დენ დი­დიც არ უნ­და იყოს წიგ­ნი, ის ოდეს­მე (და­წე­რის დროს ან მრა­ვა­ლი წლის შემ­დეგ) აუცი­ლებ­ლად ხვდე­ბა მა­კუ­ლა­ტუ­რის საწ­ნეხ­ში. პირ­ვე­ლი გა­ნად­გუ­რე­ბის მი­ზე­ზი ცენ­ზუ­რაა, მე­ო­რეს წიგ­ნის სიძ­ვე­ლე და მი­სი სხვა წიგ­ნად გარ­და­სახ­ვის მცდე­ლო­ბა გა­ნა­პი­რო­ბებს. პირ­ველს მე­ო­რე ბევ­რად სჯობს.

დი­დი ლი­ტე­რა­ტუ­რის მი­მართ ადა­მი­ა­ნი შე­უწყ­ნა­რე­ბე­ლი და უკომ­პ­რო­მი­სოა.

მრა­ვა­ლი წლის წინ, რო­ცა ანა­ტოლ ფრან­სის რო­მა­ნი, „ან­გე­ლოზ­თა აჯან­ყე­ბა“, პირ­ვე­ლად წა­ვი­კითხე, გულ­ში გა­ვივ­ლე, რომ ამ­გ­ვა­რი რო­მა­ნე­ბის უკან ცენ­ზუ­რა­ზე შუ­რის­ძი­ე­ბის  სურ­ვი­ლი დგას: რა­საც ვერ იტყ­ვი ხმა­მაღ­ლა, იტყ­ვი მხატ­ვ­რუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რის მეშ­ვე­ო­ბით და ეს იქ­ნე­ბა ინ­ტე­ლექ­ტი­სა და უმეც­რე­ბის ომ­ში გა­მარ­ჯ­ვე­ბა, რო­მელ­საც მრა­ვალ­თა­გან მხო­ლოდ მცი­რედ­ნი თუ მი­გიხ­ვ­დე­ბი­ან, მაგ­რამ იდე­ას გა­და­არ­ჩენ.

ბო­ლო ხანს მე-20 სა­უ­კუ­ნის უდი­დე­სი ჩე­ხი პო­ე­ტი­სა და რო­მა­ნის­ტის, ბო­ჰუ­მილ ჰრა­ბა­ლის, რო­მანს, „მე­ტის­მე­ტად ხმა­უ­რი­ა­ნი მარ­ტო­ო­ბა“, გა­ვე­ცა­ნი და „ან­გე­ლოზ­თა აჯან­ყე­ბის“ კითხ­ვი­სას გა­ჩე­ნი­ლი ემო­ცია კვლავ გა­მი­ცოცხ­ლ­და.

ანა­ტოლ ფრან­სის რო­მა­ნის მე­ო­რე თავ­ში აღ­წე­რი­ლია, თუ რო­გორ უტო­ვებს მა­მა, ბა­რო­ნი დ-ეს­პარ­ვიე, შვი­ლებს უმ­დიდ­რეს ბიბ­ლი­ო­თე­კას და სთხოვს, მო­მა­ვალ­შიც არ შეწყ­ვი­ტონ მი­სი გამ­დიდ­რე­ბა, თუმ­ცა წიგ­ნ­თ­სა­ცა­ვის მი­მართ ყვე­ლა მემ­კ­ვიდ­რე ერ­თ­ნა­ირ ინ­ტე­რესს არ იჩენს, ამი­ტომ მემ­კ­ვიდ­რე დე­ბის წილს რე­ნე და გა­ე­ტან დ-ესპარ­ვი­ე­ე­ბი იძე­ნენ და, რო­გორც ქვე­თა­ვის სა­თა­ურ­შია ნათ­ქ­ვა­მი, იწყე­ბა ბიბ­ლი­ო­თე­კის ახა­ლი ცხოვ­რე­ბა, სა­დაც მო­მა­ვალ­ში უც­ნა­უ­რი ამ­ბე­ბი დატ­რი­ალ­დე­ბა.

„ინ­ტე­ლექ­ტუ­ა­ლუ­რი პრო­დუქ­ცი­ის ღი­რე­ბუ­ლე­ბა საფ­რან­გეთ­ში საგ­რ­ძ­ნობ­ლად და­ე­ცა“ (გვ.,10), ამი­ტომ რე­ნემ წიგ­ნე­ბის შე­ძე­ნა შე­ამ­ცი­რა, მხო­ლოდ გა­ე­ტა­ნი გა­ნაგ­რ­ძობ­და მის გამ­დიდ­რე­ბას.

„საღ­ვ­თო და უღ­ვ­თო წიგ­ნე­ბით სავ­სე“ დ-ეს­პარ­ვი­ე­თა ბიბ­ლი­ო­თე­კას ერთ დღეს კარ­დი­ნა­ლი ეწ­ვია და წიგ­ნე­ბის ხილ­ვით აღ­ფ­რ­თო­ვა­ნე­ბულ­მა წარ­მოს­თ­ქ­ვა: „არ მე­გუ­ლე­ბა ქვეყ­ნად იმ­დე­ნი ჭკვი­ა­ნი კა­ცი, ამ თა­რო­ებ­ზე ჩა­რი­გე­ბუ­ლი წიგ­ნის ათ­ვი­სე­ბა რომ ძა­ლუძ­დეს. სა­ბედ­ნი­ე­როდ, ეს არც არა­ვის სჭირ­დე­ბა“. (გვ.,1112).

პერ­სო­ნა­ჟი სა­რი­ე­ტი „ან­გე­ლოზ­თა აჯან­ყე­ბის“ მო­ხუ­ცი ბიბ­ლი­ო­თე­კა­რია

დ-ეს­პარ­ვი­ე­თა ბიბ­ლი­ო­თე­კა­ში ამო­უც­ნობ­მა არ­სე­ბებ­მა მი­ზან­მი­მარ­თუ­ლად და­იწყეს რე­ლი­გი­უ­რი ლი­ტე­რა­ტუ­რის გა­ნად­გუ­რე­ბა: თა­რო­ე­ბი­დან გად­მოყ­რა, და­ნით და­სერ­ვა…

უც­ნა­უ­რი ისაა, რომ ბიბ­ლი­ო­თე­კის მე­პატ­რო­ნე, ბა­ტო­ნი დ-ეს­პარ­ვიე, ნაც­ვ­ლად იმი­სა, რომ წიგ­ნე­ბის გა­უ­ჩი­ნა­რე­ბა-გა­ნად­გუ­რე­ბის შე­სა­ხებ სა­რი­ე­ტის (მო­ხუ­ცი და ერ­თ­გუ­ლი ბიბ­ლი­ო­თე­კა­რის)  შეტყო­ბი­ნე­ბებს გუ­ლის­ხ­მი­ე­რე­ბით მო­კი­დე­ბო­და, გულ­გ­რი­ლი ღი­მი­ლით ის­ტუმ­რებ­და: სად­მე გა­გებ­ნე­ო­დათ, კარ­გად მო­ძებ­ნეთ, უსა­თუ­ოდ იპოვ­ნი­თო (გვ.21).

მო­ხუც სა­რი­ეტს, რა თქმა უნ­და, ათას­გ­ვა­რი ეჭ­ვი ღრღნი­და: მა­გა­ლი­თად, ზოგ­ჯერ ყვე­ლა­ფე­რი ადა­მი­ა­ნის მიმ­ბაძ­ვე­ლი მა­ი­მუ­ნის ნა­ხე­ლა­ვი ეგო­ნა (ახ­ლო­მახ­ლო სახ­ლებ­ში მო­ბი­ნად­რე­ებს ეკითხე­ბო­და, მა­ი­მუ­ნი ხომ არ გყავ­თო), ხა­ნაც ძვი­რადღი­რე­ბუ­ლი წიგ­ნე­ბით მო­ვაჭ­რე­ე­ბის, მაგ­რამ ერთ დღეს, გო­ნე­ბა­ში სა­ხი­ფა­თო ფიქ­რი გა­უკ­რ­თა – „ყვე­ლა­ფერს ფრან­კ­მა­სო­ნე­ბი სჩა­დი­ან!“ – გა­ი­ფიქ­რა მან და სა­კუ­თარ თავს რი­ტო­რი­კუ­ლი კითხ­ვა და­უს­ვა: თუ ისი­ნი არი­ან და რე­ლი­გი­ურ ლი­ტე­რა­ტუ­რას ანად­გუ­რე­ბენ, ნე­ტავ, რის შე­თა­ვა­ზე­ბას აპი­რე­ბენ კა­ცობ­რი­ო­ბის­თ­ვის?!

რა თქმა უნ­და, სა­რი­ე­ტის ში­შებს დ-ეს­პარ­ვი­ე­ე­ბი სე­რი­ო­ზუ­ლად არ აღიქ­ვა­მენ, უფ­რო მე­ტიც, ფიქ­რო­ბენ, რომ ამაგ­და­რი ბიბ­ლი­ო­თე­კა­რი გა­გიჟ­და.

რო­დის იწყე­ბა წიგ­ნებ­ზე შუ­რის­ძი­ე­ბა? არის თუ არა სა­რი­ე­ტის პო­ლი­ტი­კუ­რი ფიქ­რე­ბი უსა­ფუძ­ვ­ლო? აი, ორი მთა­ვა­რი კითხ­ვა, რო­მელ­საც თუ კარ­გად გან­ს­ჯი, მარ­ტი­ვად მიხ­ვ­დე­ბი, რო­გორ ხდე­ბა წიგ­ნე­ბის სა­ცა­ვე­ბი­დან გა­ტა­ნა და მა­კუ­ლა­ტუ­რის წნეხ­ში მოქ­ცე­ვა.

კა­ცობ­რი­ო­ბას ახ­სოვს ომე­ბი, რომ­ლე­ბიც ანად­გუ­რებ­და არა მხო­ლოდ ადა­მი­ა­ნე­ბის სი­ცოცხ­ლეს, არა­მედ – წიგ­ნებს. ადა­მი­ა­ნე­ბი ეწი­რე­ბოდ­ნენ ფიქ­რი­სა და გან­ს­ჯის უნა­რის და­კარ­გ­ვას, წიგ­ნე­ბი კი ფიქ­რი­სა და გან­ს­ჯის უნა­რის გან­ვი­თა­რე­ბის იდე­ა­ში მოს­პო­ბის სურ­ვილს, რა­საც ესა თუ ის სის­ტე­მა ისა­ხავ­და მიზ­ნად.

 

ანა­ტოლ ფრან­სის „ანგე­ლოზ­თა აჯან­ყე­ბა“ კა­ცობ­რი­ო­ბის მო­მავ­ლის იმ მო­ნაკ­ვე­თის წი­ნას­წარ­მეტყ­ვე­ლე­ბაა, რო­მელ­შიც ჩვენ ვცხოვ­რობთ.

მა­შინ, რო­ცა აღ­ქ­მა ცოდ­ნა­ზე მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია, რო­ცა ადა­მი­ა­ნი მხო­ლოდ პი­რა­დი გა­მოც­დი­ლე­ბის შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბით ცხოვ­რობს, იხ­სე­ნებ  დი­დე­ბულ ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ში აღ­წე­რილ პა­სა­ჟებს და ფიქ­რობ: რა კარ­გი იქ­ნე­ბა, წიგ­ნებს რომ ვკითხუ­ლობ­დეთ, მაგ­რამ ამ დროს გო­ნე­ბა­ში ამო­გი­ტივ­ტივ­დე­ბა რო­მა­ნის მეშ­ვი­დე თა­ვის სა­თა­უ­რი: „ფიქ­რო, სა­ით მიგ­ყა­ვარ? აკი ყვე­ლამ უწყის, რომ აზ­როვ­ნე­ბას ზი­ა­ნი მო­აქვს და ჭეშ­მა­რი­ტი სიბ­რ­ძ­ნე იმა­ში მდგო­მა­რე­ობს, არა­ფერ­ზე იფიქ­რო“.

 

პერ­სო­ნა­ჟი ჰან­ტა „მე­ტის­მე­ტად ხმა­უ­რი­ა­ნი მარ­ტო­ო­ბის“ მა­კუ­ლა­ტუ­რის მწნე­ხა­ვია

ჩე­ხი რო­მა­ნის­ტის, ბო­ჰუ­მილ ჰრა­ბა­ლის, რო­მა­ნის მთა­ვა­რი პერ­სო­ნა­ჟიც, სა­რი­ე­ტის მსგავ­სად, მარ­ტო­სუ­ლი კა­ცია. ისიც ცხოვ­რე­ბის 35 წელს წიგ­ნებ­თან ერ­თად გა­ლევს, მაგ­რამ არა ბიბ­ლი­ო­თე­კა­ში, არა­მედ მა­კუ­ლა­ტუ­რის საწ­ნეხ სა­ამ­ქ­რო­ში.

ამ საწ­ნეხ­ში უც­ნობ და უხი­ლავ ადა­მი­ა­ნებს ყო­ველ დღეს მო­აქვთ წიგ­ნე­ბი, ვერ იტყ­ვი, რომ მა­კუ­ლა­ტუ­რა, რად­გან ამ, და­საწ­ნე­ხად გამ­ზა­დე­ბულ ძვე­ლის­ძ­ველ გრო­ვა­ში, შეხ­ვ­დე­ბით: ერაზ­მუს რო­ტერ­და­მე­ლის „სი­სუ­ლე­ლის ქე­ბას“, იმა­ნუ­ელ კან­ტის „ცის თე­ო­რი­ას“ და კი­დევ მრა­ვალ დი­დე­ბულ ნაშ­რომს.

წიგ­ნე­ბის სა­ცა­ვი­დან მა­კუ­ლა­ტუ­რის სა­ამ­ქ­რომ­დე უმოკ­ლე­სი გზაა. კა­ცობ­რი­ო­ბას არა­სო­დეს ენა­ნე­ბო­და (არც ახ­ლა ენა­ნე­ბა) დი­დე­ბუ­ლი აზ­რე­ბის სა­საკ­ლა­ო­ზე გან­წე­სე­ბა.

ერთ-ერთ ეპი­ზოდ­ში სა­ინ­ტე­რე­სო ამ­ბა­ვი ვი­თარ­დე­ბა: მა­კუ­ლა­ტუ­რის სა­ამ­ქ­რო­ში მას­წავ­ლე­ბელს სკო­ლის მოს­წავ­ლე­ე­ბი ექ­ს­კურ­სი­ა­ზე მოჰ­ყავს და აღ­საზ­რ­დე­ლებს სი­ა­მოვ­ნე­ბით აჩ­ვე­ნებს, რო­გორ უნ­და მო­აგ­ლი­ჯონ წიგ­ნებს ყდე­ბი და წნეხ­ში  გა­შიშ­ვ­ლე­ბუ­ლი ფურ­ც­ლე­ბი ჩა­ყა­რონ, რა­საც ბავ­შ­ვე­ბი ჟრი­ა­მუ­ლი­თა და აღ­ტა­ცე­ბით იმე­ო­რე­ბენ.  ამ ამ­ბავ­ში კა­ცობ­რი­ო­ბის მძი­მე მო­მავ­ლის და­საწყისს, სა­ამ­ქ­რო­ში მყოფ­თა­გან, მხო­ლოდ ჰან­ტა ხე­დავს.

 

თუ „ან­გე­ლოზ­თა აჯან­ყე­ბის“ პერ­სო­ნაჟს, ბიბ­ლი­ო­თე­კარ სა­რი­ეტს, ბიბ­ლი­ო­თე­კი­დან რე­ლი­გი­უ­რი ში­ნა­არ­სის წიგ­ნე­ბის გა­უ­ჩი­ნა­რე­ბა აღუძ­რავს გა­ურ­კ­ვე­ველ შიშს მო­მავ­ლის მი­მართ, ანა­ლო­გი­უ­რი გრძნო­ბა ჰან­ტას მა­შინ უჩ­ნ­დე­ბა, რო­ცა ერთ დღეს, საწ­ნეხ­ში, ცნო­ბი­ლი ჩე­ხი სა­ბავ­შ­ვო მწერ­ლის კაია მარ­ჟი­კის ლი­ტე­რა­ტუ­რას მოჰ­კ­რავს თვალს (გვ.75). ჰან­ტა სწუხს, რომ ადა­მი­ა­ნი აქამ­დე მი­ვი­და და ეჭ­ვობს, რომ მარ­ჟი­კის ლი­ტე­რა­ტუ­რის გა­ნად­გუ­რე­ბის მი­ზე­ზი რე­ლი­გი­უ­რი თე­მა­ტი­კაა, რო­მე­ლიც ბავ­შ­ვე­ბის მო­რა­ლურ გან­ვი­თა­რე­ბას ისა­ხავს მიზ­ნად.

 

 

შუ­რის­ძი­ე­ბა წიგ­ნებ­ზე კა­ცობ­რი­ო­ბის მცა­დი გზაა, რად­გან, რო­გორც ბო­ჰუ­მილ ჰრა­ბა­ლი ამ­ბობს: „თუ წიგ­ნებ­ში რა­მე ჭეშ­მა­რი­ტე­ბა წე­რია, მა­თი წვი­სას ჩუ­მი სი­ცი­ლი ის­მის“ და ეს სი­ცი­ლი წიგ­ნე­ბის შუ­რის­ძი­ე­ბაა, რო­მე­ლიც მო­მა­ვალ­ში ჩვენს შთა­მო­მავ­ლებს ძვი­რად უჯ­დე­ბათ.

ჰან­ტა, მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ მარ­ტოა, მო­მავ­ლის­თ­ვის დი­დე­ბუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რის გა­და­სარ­ჩე­ნად ასეთ ხერხს მი­მარ­თავს: ყვე­ლა წიგნს კითხუ­ლობს, რა­თა გო­ნე­ბა­ში შე­ი­ნა­ხოს წარ­სუ­ლის გა­მოც­დი­ლე­ბა, მაგ­რამ სა­ინ­ტე­რე­სო ისაა, რომ, ერთ დღეს, მას სა­ამ­ქ­რო­დან აძე­ვე­ბენ, ახა­ლი ტი­პის მწნე­ხა­ვებ­მა უნ­და შეც­ვა­ლონ წიგ­ნე­ბის წნე­ხის არ­სე­ბუ­ლი ტრა­დი­ცია. მათ არა­სო­დეს უჩ­ნ­დე­ბათ წნე­ხის კა­ლათ­ში ჩა­ვარ­დ­ნი­ლი დი­დე­ბუ­ლი ნაშ­რო­მის მი­მართ ინ­ტე­რე­სი და სი­ნა­ნუ­ლი, მათ არა­სო­დეს უჩ­ნ­დე­ბათ კითხ­ვის სურ­ვი­ლი.

                                                                          ქეთევან გარაყანიძე 

                                           ფილოლოგიის მეცნიერებათა დოქტორი 

 

spot_img

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

საშობაო საკითხავი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება

მსგავსი სიახლეები