31 იანვარი, პარასკევი, 2025

იყო და არა იყო რა… ამ­ბა­ვი იმა­ზე, რო­გორ  შე­იძ­ლე­ბა წიგ­ნებ­მა გა­დაგ­ვარ­ჩი­ნოს

spot_imgspot_img

ინა იმე­დაშ­ვი­ლი

იყო და არა იყო რა, ერ­თი პა­ტა­რა ქა­ლა­ქის, ერთ დიდ სახ­ლ­ში ცხოვ­რობ­და ერ­თი გო­გო­ნა, რო­მელ­საც მხო­ლოდ ერ­თა­დერ­თი საქ­მე და გა­სარ­თო­ბი ჰქონ­და – ეს იყო წიგ­ნე­ბის კითხ­ვა, წიგ­ნე­ბის თვა­ლი­ე­რე­ბა, წიგ­ნე­ბის და­ლა­გე­ბა, ძვე­ლი წიგ­ნე­ბის ფურ­ც­ლე­ბის­გან ჩან­თე­ბის დამ­ზა­დე­ბა, წიგ­ნე­ბის თა­რო­ებ­ზე დაწყო­ბა, ქა­ლა­ქის ბიბ­ლი­ო­თე­კა­ში წიგ­ნე­ბის შერ­ჩე­ვა, მე­ზობ­ლებ­თან წიგ­ნე­ბის გაც­ვ­ლა, და­ბა­დე­ბის დღე­ებ­ზე წიგ­ნე­ბის ჩუ­ქე­ბა და ასე უსას­რუ­ლოდ… წიგ­ნე­ბი, წიგ­ნე­ბი და წიგ­ნე­ბი.

სა­კუ­თარ ცხოვ­რე­ბა­ზე ზღა­პარს რომ ვწერ­დე, ასე და­ვიწყებ­დი, იმი­ტომ რომ ოთხ­მოც­და­ა­თი­ა­ნი წლე­ბის მო­ზარ­დის შავ-თეთრ, უშუ­ქო ცხოვ­რე­ბას მხო­ლოდ წიგ­ნე­ბი აფე­რა­დებ­და და ალა­მა­ზებ­და. წიგ­ნე­ბი კი მა­შინ მრავ­ლად იყო ყო­ველ საბ­ჭო­თა ოჯახ­ში, თით­ქ­მის ყვე­ლა სახ­ლ­ში შეხ­ვ­დე­ბო­დით ერ­თ­ნა­ირ ასაწყობ, მძი­მე თა­რო­ებს, გა­ჭე­დი­ლი სქე­ლი შუ­შე­ბი­თა და ასე­თი­ვე გა­ჭე­დი­ლი უამ­რა­ვი ტო­მე­ბით: ქარ­თუ­ლი პრო­ზა, სა­ბავ­შ­ვო მწერ­ლო­ბა, ლექ­სე­ბი, მსოფ­ლიო კლა­სი­კა, მხატ­ვ­რე­ბის ალ­ბო­მე­ბი.

ვკითხუ­ლობ­დით ყვე­ლა­ფერს, რაც კი ხელთ მოგ­ხ­ვ­დე­ბო­და და ხელ­ში ჩაგ­ვი­ვარ­დე­ბო­და; ვკითხუ­ლობ­დით რა­ღაც­ნა­ი­რად ვნე­ბი­თა და გრძნო­ბე­ბით, ლამ­ფი­სა და სან­თ­ლის შუ­ქებ­ზე, გა­ყი­ნულ ლო­გი­ნებ­ში, ჩუ­მად, ფარ­ნე­ბის შუქ­ზე, გაკ­ვე­თი­ლებ­ზე – მერ­ხე­ბის ქვე­მოთ, ზაფხუ­ლის ცხელ დღე­ებ­ში – ხა­ლი­ჩებ­ზე წა­მო­გო­რე­ბუ­ლე­ბი.

რომ მკითხონ, რამ გა­დაგ­ვარ­ჩი­ნა და რამ გაგ­ვ­ზარ­და, წიგ­ნებ­მა და ტექ­ს­ტებ­მა-მეთ­ქი, ვუ­პა­სუ­ხებ და მარ­თა­ლიც იქ­ნე­ბა, რად­გან მა­შინ ჩვენ­თ­ვის არა­ვის ეცა­ლა, უფ­რო სწო­რად, მა­შინ ასე ვცხოვ­რობ­დით: მი­ვუყ­ვე­ბო­დით ყო­ველ­დღი­ურ სევ­დებ­სა და გა­მოწ­ვე­ვებს.

წიგ­ნებს იშ­ვი­ა­თად მირ­ჩევ­დ­ნენ, უფ­რო სწო­რად, ძა­ლი­ან მა­ლე ამოვ­წუ­რავ­დი ხოლ­მე შერ­ჩე­ულ ლი­ტე­რა­ტუ­რას და მი­ვად­გე­ბო­დი ჩვენს უზარ­მა­ზარ, ჭე­რამ­დე აკო­კო­ლა­ვე­ბულ თა­რო­ებს. რა­ტომ­ღაც ზე­და თა­რო მი­ზი­დავ­და, რო­მელ­საც ვერ ვწვდე­ბო­დი, და ეს, რა თქმა უნ­და, მი­უწ­ვ­დომ­ლის ხელ­ში ჩაგ­დე­ბის ვნე­ბა იყო; მი­ვად­გამ­დი სკამს და ჩა­მომ­ქონ­და მსოფ­ლიო ლი­ტე­რა­ტუ­რის შე­დევ­რე­ბი. სადღაც მერ­ვე კლას­ში წა­ვი­კითხე შექ­ს­პი­რი­სა და ეს­ქი­ლეს ტრა­გე­დი­ე­ბი, იბ­სე­ნის პი­ე­სე­ბი, აგა­თა კრის­ტის დე­ტექ­ტი­ვე­ბი, „უქარ­ქა­შო ხმლე­ბი“, და არც ისე სა­სა­ხე­ლო და სატ­რა­ბა­ხო – შო­ლო­ხო­ვის „წყნა­რი დო­ნი“, არ­კა­დი გა­ი­და­რის „თე­მუ­რი და მი­სი რაზ­მი“ და კი­დევ უამ­რა­ვი სხვა საბ­ჭო­თა ბიბ­ლი­ო­თე­კის მა­შინ­დე­ლი „სამ­კა­უ­ლე­ბი“.

წიგ­ნე­ბი მზრდიდ­ნენ და მი­ყა­ლი­ბებ­დ­ნენ მსოფ­ლ­ხედ­ვას, ღი­რე­ბუ­ლე­ბებს. მა­ლე ყვე­ლა­ფე­რი თა­ვი­სით გა­და­ხა­რის­ხ­და, ნამ­დ­ვი­ლი დარ­ჩა, ხე­ლოვ­ნუ­რი კი გა­ი­ფან­ტა.

მე მინ­და, ამ ნამ­დ­ვი­ლებ­ზე მოვ­ყ­ვე.

რო­მელ­მა წიგ­ნებ­მა შემ­ქ­მ­ნა და ჩა­მო­მა­ყა­ლი­ბა? რო­მე­ლი წიგ­ნე­ბის მე­ტა­ფო­რებ­სა და სიმ­ბო­ლო­ებ­ზე დგას ჩე­მი ცნო­ბი­ე­რე­ბა? გა­ჭირ­ვე­ბი­სა და და­ცე­მის დროს რა ამო­ტივ­ტივ­დე­ბა ხოლ­მე ჩემს ცნო­ბი­ერ­ში ქვეც­ნო­ბი­ე­რი­დან? და აი, მი­სი უდი­დე­ბუ­ლე­სო­ბა, ყვე­ლა­ზე აღ­მა­ტე­ბუ­ლი და ყვე­ლა­ზე საკ­რა­ლუ­რი – ქარ­თუ­ლი ხალ­ხუ­რი ზღაპ­რე­ბი!

პა­პა­ჩემს უზარ­მა­ზა­რი წიგ­ნი ჰქონ­და, კრე­ბუ­ლი, „იყო და არა იყო რა“, რო­მე­ლიც ჩემ­თ­ვის ნამ­დ­ვი­ლი პორ­ტა­ლი იყო, არა მხო­ლოდ ჯა­დოს­ნუ­რი ამ­ბე­ბი­სა და პერ­სო­ნა­ჟე­ბის, არა­მედ ათა­სი წლე­ბი­სა და სა­უ­კუ­ნე­ე­ბის მიღ­მა სამ­ყა­რო­სი, რა­ღაც­ნა­ი­რად სა­კუ­თა­რი გე­ნის ფეს­ვებ­თან თუ იდენ­ტო­ბის სა­თა­ვე­ებ­თან მიბ­რუ­ნე­ბის. თი­თო­ე­უ­ლი ზღა­პა­რი თუ მი­თი წარ­მარ­თუ­ლი სამ­ყა­როს ქა­რიშ­ხ­ლე­ბით ქრო­და და იქა­ურ სურ­ნელს ატა­რებ­და. ეს სა­ო­ცა­რი მის­ტი­ციზ­მი, ჯა­დოს­ნუ­რი ნივ­თე­ბის მა­გია და გმი­რის მოგ­ზა­უ­რო­ბა — ისე ჩა­ი­ბეჭ­დე­ბა ჩემს არ­სე­ბა­ში,  რო­დე­საც ჩე­მი ცხოვ­რე­ბის ყვე­ლა­ზე ტკი­ვი­ლი­ა­ნი დღე­ე­ბი დად­გე­ბა, რო­დე­საც გა­ვი­აზ­რებ, რომ შვი­ლი მიკ­ვ­დე­ბა და ვკარ­გავ, სწო­რედ მა­შინ ამო­ტივ­ტივ­დე­ბა: ცხრა მთა­სა და ცხრა ზღვას გა­დავ­ლა­ხავ, მზის პი­რის ნა­ბა­ნი წყა­ლი უნ­და ვი­შო­ვო ან უკ­ვ­და­ვე­ბის წყალს მი­ვაგ­ნო, იქ­ნებ ნატ­ვ­რის თვა­ლი? ჩა­ვიც­ვამ რკი­ნის ქა­ლამ­ნებ­სა და ვივ­ლი ცხრა დღე და ცხრა ღა­მე. მე­ტა­ფო­რე­ბი არ მა­ნე­ბებ­და თავს, ჩე­მი სა­სო­წარ­კ­ვე­თი­ლი გო­ნე­ბა და ცნო­ბი­ე­რი იმედ­სა თუ საშ­ველს ბავ­შ­ვო­ბის­დ­რო­ინ­დელ ზღაპ­რულ მის­ტი­ციზ­მ­ში ეძებ­და. იქ­ნე­ბა და, ამან მიშ­ვე­ლა… რომ არა ზღაპ­რუ­ლი სამ­ყა­რო, რე­ა­ლუ­რი იმ­დე­ნად მტკივ­ნე­უ­ლი იყო, ვერ გა­დავ­რ­ჩე­ბო­დი, და კი, ზღაპ­რე­ბი ჩემს თავ­შე­საფ­რად იქ­ცა. ეს ძა­ლი­ან გვი­ან გა­ვაც­ნო­ბი­ე­რე, ძა­ლი­ან გვი­ან მივ­ხ­ვ­დი, რომ ხალ­ხუ­რი ზღაპ­რე­ბი არ არის მხო­ლოდ რა­ღაც სა­სი­ა­მოვ­ნო და გა­სარ­თო­ბი სა­კითხა­ვი, ისი­ნი ძა­ლი­ან ძლი­ე­რი ენერ­გი­ის მა­ტა­რებ­ლე­ბი არი­ან. ეს ენერ­გია ძა­ლი­ან შო­რე­უ­ლი წარ­სუ­ლი­დან მო­დის და ამ ენერ­გი­ის წყა­ლო­ბით ვი­ნარ­ჩუ­ნებთ ჩვენს იდენ­ტო­ბას და არსს. ამ ზღაპ­რებ­ში შე­მორ­ჩე­ნი­ლი უძ­ვე­ლე­სი რწმე­ნა-წარ­მოდ­გე­ნე­ბი, ინი­ცი­ა­ცი­ე­ბის რი­ტუ­ა­ლე­ბი და ქვეს­კ­ნელ­ში მოგ­ზა­უ­რო­ბე­ბი, გმი­რის სიკ­ვ­დი­ლი და გა­ცოცხ­ლე­ბა, და­ცე­მა და აღ­დ­გე­ნა – ეს ჩვე­ნი სა­სი­ცოცხ­ლო ენერ­გიაა; სი­კე­თის მუდ­მი­ვი გა­მარ­ჯ­ვე­ბა – ეს ჩვე­ნი რწმე­ნა და იმე­დია. ჰო­და, დღეს რო­დე­საც, ზღაპ­რებს ადაპ­ტი­რე­ბულს ან გა­ფილ­ტ­რულს ვთა­ვა­ზობთ ბავ­შ­ვებს, ან სა­ერ­თოდ ვა­რი­დებთ მათ, იმ მო­ტი­ვით, რომ ზღაპ­რე­ბის სი­სას­ტი­კემ არ გვინ­და მა­თი ფა­ქი­ზი სუ­ლე­ბი და­ა­ზი­ა­ნოს, ძა­ლი­ან მე­ცო­დე­ბი­ან. ჩვენ მათ თით­ქოს ძა­ლით ვწყვეტთ ეროვ­ნულ და ამა­ვე დროს ზო­გად­სა­კა­ცობ­რიო მი­თოსს, რა­მაც ცხოვ­რე­ბა უნ­და ას­წავ­ლოთ და სირ­თუ­ლე­ე­ბის გა­და­ლახ­ვა შე­აძ­ლე­ბი­ნოთ, რო­მელ­თა მე­ტა­ფო­რე­ბით, სიმ­ბო­ლო­ე­ბი­თა და სა­ხე-ხა­ტე­ბით უნ­და ჩა­მო­ყა­ლიბ­დ­ნენ ძლი­ერ, სრულ­ყო­ფილ, კე­თილ ადა­მი­ა­ნე­ბად.

მაშ ასე! ჩე­მი ცხოვ­რე­ბის პირ­ვე­ლი წიგ­ნი ქარ­თუ­ლი ხალ­ხუ­რი ზღაპ­რე­ბია.

არ დაგ­ვა­ვიწყ­დეს, რომ 90-იანი წლე­ბი ქარ­ტე­ხი­ლე­ბი­სა და ცვლი­ლე­ბე­ბის წლე­ბია, 9 აპ­რი­ლის წლე­ბია და შა­ვი წიგ­ნი „9 აპ­რი­ლიც“ – ჩე­მი ცხოვ­რე­ბის მე­ო­რე წიგ­ნია, რო­მელ­მაც  სამ­შობ­ლოს სიყ­ვა­რუ­ლი და პატ­რი­ო­ტიზ­მი მას­წავ­ლა. რო­გორ მახ­სოვს, მთე­ლი დღე ვათ­ვა­ლი­ე­რებ­დი და ვკითხუ­ლობ­დი 9 აპ­რი­ლის გმი­რე­ბის სუ­ლის­შემ­ძ­ვ­რელ ის­ტო­რი­ებს, სა­ა­თო­ბით დავ­ჩე­რე­ბო­დი მათ პორ­ტ­რე­ტებს, ვფიქ­რობ­დი, რას გრძნობ­დ­ნენ, რო­გორ ცხოვ­რობ­დ­ნენ, რას გა­ნიც­დიდ­ნენ მა­თი ახ­ლობ­ლე­ბი. თით­ქოს ჰა­რი პო­ტე­რი­სე­უ­ლი ცოცხა­ლი სუ­რა­თე­ბი იყ­ვ­ნენ, სა­ი­და­ნაც რუ­სის ნიჩ­ბით თავ­გა­ჩე­ხი­ლი ქა­ლე­ბი­სა და ბავ­შ­ვე­ბის კი­ვი­ლი ის­მო­და, ხო­ლო მი­ტინ­გებ­ზე მო­ნა­წი­ლე უამ­რა­ვი ადა­მი­ა­ნის მოძ­რა­ო­ბა ზღვის ტალ­ღებს ჰგავ­და. ამ წიგ­ნ­მა გა­მომ­ზარ­და და მას­წავ­ლა, რო­გორ უნ­და მიყ­ვარ­დეს სამ­შობ­ლო, რო­გორ უნ­და გავ­წი­რო თა­ვი და რო­გორ არ უნ­და ვენ­დო რუსს.

ჩე­მი ცხოვ­რე­ბის მე­სა­მე წიგ­ნი ალექ­სან­დ­რე ყაზ­ბე­გის ტექ­ს­ტე­ბია: „ელ­გუ­ჯა“, „მა­მის მკვლე­ლი“; ეგ­ნა­ტე ნი­ნოშ­ვი­ლის „ჯან­ყი გუ­რი­ა­ში“, მი­ხე­ილ ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლის „მოთხ­რო­ბე­ბი“, ფუ­ცუ დგე­ბუ­ა­ძის „ფუ­ლა­რია“; ანას­ტა­სია ხოშ­ტა­რია, ეკა­ტე­რი­ნე გა­ბაშ­ვი­ლი, ნო­დარ დუმ­ბა­ძე და ქარ­თუ­ლი პრო­ზის სხვა სა­ო­ცა­რი ავ­ტო­რე­ბი, რომ­ლე­ბიც ქარ­თუ­ლი პრო­ზის ოც­ტო­მე­ულ­ში შე­დი­ო­და. ჩვე­ნი წიგ­ნე­ბის ერთ-ერ­თი თა­რო ამ ტო­მე­უ­ლებს ეკა­ვა და, რა თქმა უნ­და, ჩე­მი საყ­ვა­რე­ლი სა­კითხა­ვი იყო. ძა­ლი­ან მიკ­ვირს, რა­ტომ არ არის სას­კო­ლო პროგ­რა­მა­ში შე­სუ­ლი  ალ. ყაზ­ბე­გის „ელ­გუ­ჯა“ ან „მა­მის მკვლე­ლი“. ამ სა­ო­ცა­რი მოთხ­რო­ბე­ბის წყა­ლო­ბით ზუს­ტად გა­ვი­გე, ჩვე­ნი და­უ­ძი­ნე­ბე­ლი და ვე­რა­გი მტრის, რუ­სის, ბუ­ნე­ბა, მა­თი სა­ზიზღა­რი და ბო­რო­ტი საქ­მი­ა­ნო­ბის შე­სა­ხებ ჩვენს ქვე­ყა­ნა­ში, რო­გორ გვექ­ცე­ოდ­ნენ, რას გვე­უბ­ნე­ბოდ­ნენ, რად გვთვლიდ­ნენ და რა უნ­დო­დათ. დღეს, აუცი­ლე­ბე­ლია ვი­ცო­დეთ ჩვე­ნი მტრის ჭეშ­მა­რი­ტი სა­ხე, რო­ცა ის ახ­ლაც ასე ახ­ლო­საა. გარ­და ამი­სა, ყაზ­ბე­გის სა­ო­ცა­რი ენა და ხა­ტო­ვა­ნი სა­ხე­ე­ბი – ქარ­თუ­ლი ენის სამ­კა­უ­ლია. რა­ტომ არ უნ­და კითხუ­ლობ­დ­ნენ ჩვე­ნი ბავ­შ­ვე­ბი ნი­ნოშ­ვი­ლის „ქრის­ტი­ნეს“? – რო­დე­საც დღეს მწვა­ვე პრობ­ლე­მად რჩე­ბა ქა­ლებ­ზე ნა­დი­რო­ბა და ფე­მი­ცი­დი, სწო­რედ ასე­თი ტექ­ს­ტე­ბით სწავ­ლე­ბა და მსჯე­ლო­ბა, გა­აზ­რე­ბაა ერთ-ერ­თი გა­მო­სა­ვა­ლი. რომ ამ­ბო­ბენ, გა­ნათ­ლე­ბა გვაკ­ლიაო, აი, ეს გვაკ­ლია სწო­რედ: შე­სა­ბა­მი­სი ლი­ტე­რა­ტუ­რის სწო­რად კითხ­ვა, სწო­რი კითხ­ვე­ბის დას­მა და სწო­რი ანა­ლი­ზი.

თუ ქრო­ნო­ლო­გი­უ­რად მივ­ყ­ვე­ბით, ჩე­მი ცხოვ­რე­ბის სულ პირ­ველ წიგ­ნ­ზე უნ­და გე­სა­უბ­როთ, მაგ­რამ მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბით, ალ­ბათ, მე­ოთხე იქ­ნე­ბა: ეს წიგ­ნი არა მხო­ლოდ ტექ­ს­ტი­თა და ამ­ბე­ბით და­მა­მახ­სოვ­რ­და, არა­მედ ყდით. ამ ყდის და­ნახ­ვა მა­შინ­ვე ბავ­შ­ვო­ბა­ში მაბ­რუ­ნებს და მო­გო­ნე­ბებს მიღ­ვი­ძებს, სა­ში­ნე­ლი ნოს­ტალ­გია შე­მო­მაწ­ვე­ბა ხოლ­მე, ბავ­შ­ვო­ბის ადა­მი­ა­ნე­ბი­სა და ად­გი­ლე­ბის. წიგ­ნებს ალ­ბათ ეს მა­გი­აც აქვს, დრო­ის მან­ქა­ნა­სა­ვით გა­და­გის­რო­ლოს წლე­ბის წინ და კი­დევ ერ­თხელ გაქ­ცი­ოს ბავ­შ­ვად. გუ­გუ­ლი ტო­გო­ნი­ძის „ბრე­ცი-კუკ­ნეს და ფოთ­ლა­კა­ბას ზღაპ­რე­ბი“ ასე­თი წიგ­ნია; ასე­თი წიგ­ნია: გი­ორ­გი შატ­ბე­რაშ­ვი­ლის „სა­თაფ­ლია“ და ლა­დო მრე­ლაშ­ვი­ლის „იყალ­თო­ე­ლი ბი­ჭე­ბი“.

 

შემ­დეგ გა­ლაკ­ტი­ო­ნი შე­მო­იჭ­რა ნამ­დ­ვი­ლი ჯა­დო­ქა­რი­ვით და თა­ვი­სი პო­ე­ზი­ის სა­ბურ­ველ­ში სა­უ­კუ­ნოდ გამ­ხ­ვია. გა­ლაკ­ტი­ო­ნის ტო­მე­ბი ჩვე­ნი წიგ­ნე­ბის თა­რო­ე­ბის პო­ე­ზი­ის თა­რო­ზე გვეწყო, ყვე­ლა­ზე მე­ტად მი­სი უც­ნო­ბი და არა­პო­პუ­ლა­რუ­ლი ლექ­სე­ბი მიყ­ვარ­და, ავი­ღებ­დი უზარ­მა­ზარ ტომს, ჩა­ვი­ფიქ­რებ­დი, ნე­ტავ, დღეს რა მე­ლის? რო­გო­რი დღე მექ­ნე­ბა? რა მოხ­დე­ბა? გა­დავ­შ­ლი­დი და ამო­ვი­კითხავ­დი ლექსს, რომ­ლის თი­თო­ე­უ­ლი სიტყ­ვა ჩე­მი დღის მე­ტა­ფო­რად იქ­ცე­ო­და ხოლ­მე. სხვა­თა შო­რის, ეს ჩვე­ვა დღემ­დე გა­მომ­ყ­ვა, ლია ელი­ა­ვას კრე­ბუ­ლია ჩე­მი დღე­ე­ბის წი­ნას­წარ­მეტყ­ვე­ლი, სცა­დეთ თქვენც, ძა­ლი­ან გა­ერ­თო­ბით, თან მარ­თ­ლაც აღ­მო­ა­ჩენთ რა­ღაც ჯა­დოს­ნურს, და სწო­რედ ამ დროს მიხ­ვ­დე­ბით პო­ე­ზი­ის მის­ტი­კუ­რო­ბას და პო­ე­ტის დე­მი­ურ­გო­ბას.

სამ­წუ­ხა­როდ, სა­ბავ­შ­ვო ლი­ტე­რა­ტუ­რა, რაც შე­სა­ბა­მის ასაკ­ში უნ­და წა­მე­კითხა, რა­ტომ­ღაც არ წა­მი­კითხავს, ან არ ჩა­მი­ვარ­და ხელთ, ან არ და­მა­ინ­ტე­რე­სა; ასე გა­მომ­რ­ჩა ას­ტ­რიდ ლინ­დ­გ­რე­ნი და სხვა სა­ბავ­შ­ვო მწერ­ლე­ბი, რომ­ლებ­საც წლე­ბის შემ­დეგ მი­ვუბ­რუნ­დი, ზოგს ჩემს მოს­წავ­ლე­ებ­თან ერ­თად – ამა­ზე ცო­ტა ქვე­მოთ.

რო­დე­საც ბავ­შ­ვო­ბის წიგ­ნებ­ზე ვსა­უბ­რობ, ერ­თი ამ­ბა­ვი უნ­და მოვ­ყ­ვე: მე და ჩე­მი მე­ზო­ბე­ლი თა­მუ­ნა, ბავ­შ­ვო­ბის მე­გობ­რე­ბი და კლა­სე­ლე­ბი ვი­ყა­ვით, ერ­თად დავ­დი­ო­დით სკო­ლა­ში, ერ­თად ვთა­მა­შობ­დით უბან­ში, ერ­თად დავ­ძ­ვ­რე­ბო­დით მე­ზობ­ლის ალუ­ჩა­ზე და შე­სა­ბა­მი­სად, ერ­თად ვკითხუ­ლობ­დით წიგ­ნებს, ის ჩემ­ზე ბევრს კითხუ­ლობ­და – უზარ­მა­ზარ, სქელ­ტა­ნი­ან წიგ­ნებს ერთ ღა­მე­ში უღებ­და ბო­ლოს, ისე მიკ­ვირ­და ხოლ­მე, მაგ­რამ მეს­მო­და მი­სი, რად­გან ამო­უ­წუ­რა­ვი იყო თა­მუ­ნას ცნო­ბის­მოყ­ვა­რე­ო­ბა და ინ­ტე­რე­სი, სა­ნამ არ გა­ი­გებ­და რო­გორ სრულ­დე­ბო­და ამ­ბა­ვი, რა და­ა­ძი­ნებ­და? აი, ასე­თე­ბი ვი­ყა­ვით უინ­ტერ­ნე­ტო და უფე­ის­ბუ­კო თა­ო­ბა, წიგ­ნე­ბის „ხა­მე­ბი“ და „გი­ჟე­ბი“. ჩვე­ნი სახ­ლე­ბი და ოთა­ხე­ბის ფან­ჯ­რე­ბი ერ­თ­მა­ნეთს უყუ­რებ­და, ჰო­და, ერ­თხელ გავ­ჭი­მეთ თო­კი ფან­ჯ­რებს შო­რის, მო­ვა­ბით კა­ლა­თა და ვუგ­ზავ­ნი­დით ერ­თ­მა­ნეთს წიგ­ნებ­სა და წე­რი­ლებს, თით­ქოს ერთ ნა­ბიჯ­ზე არ ვცხოვ­რობ­დით და წუთ­ში არ გავ­ჩ­ნ­დე­ბო­დით ერ­თ­მა­ნე­თის სახ­ლებ­ში, მაგ­რამ ესეც თა­მა­ში იყო, ესეც თავ­გა­და­სა­ვა­ლი იყო, ჩვენ­თ­ვის კი წიგ­ნე­ბის შემ­დეგ თა­მა­ში იყო მთა­ვა­რი გა­ტა­ცე­ბა და ინ­ტე­რე­სი.

აუცი­ლებ­ლად უნ­და ვახ­სე­ნო მა­ინ რი­დის რვა­ტო­მე­უ­ლიც, რო­მელ­თა წა­კითხ­ვა­ში მე და თა­მუ­ნა ვე­ჯიბ­რე­ბო­დით. ყვე­ლა­ზე მე­ტად „თეთ­რი თათ­მა­ნი“ მომ­წონ­და, მაგ­რამ უნ­და ვა­ღი­ა­რო, იმ ფურ­ც­ლებს, სა­დაც ბუ­ნე­ბის აღ­წე­რე­ბი იყო, და­უ­ფიქ­რებ­ლად ვტო­ვებ­დი.

კი­დევ ერ­თი წიგ­ნია „ჩე­მი ცხოვ­რე­ბის წიგ­ნი“ – „ჰა­რი პო­ტე­რი და ფი­ლო­სო­ფი­უ­რი ქვა“, პო­ტე­რი­ა­დას პირ­ვე­ლი წიგ­ნი რო­დე­საც ქარ­თუ­ლად გა­მო­ი­ცა, იმ წელს უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში ვა­ბა­რებ­დი, ის­ტო­რი­ის გა­მოც­და მქონ­და, ის­ტო­რი­ა­ში არ ვემ­ზა­დე­ბო­დი და არც ისე კარ­გად ვი­ცო­დი პროგ­რა­მა, მთელ იმე­დებს გა­მოც­დის წი­ნა დღე­ებ­ზე ვამ­ყა­რებ­დი, უნ­და გა­და­მე­კითხა სა­კითხე­ბი, ჰო­და, სწო­რედ გა­მოც­დის წი­ნა ღა­მეს, თბი­ლის­ში, მა­მი­და­ჩე­მის სახ­ლ­ში, აღ­მო­ვა­ჩი­ნე „ჰა­რი პო­ტე­რი და ფი­ლო­სო­ფი­უ­რი ქვა“. ვი­ღას ახ­სოვ­და ან გა­მოც­და, ან უნი­ვერ­სი­ტე­ტი, პირ­ვე­ლი­ვე გვერ­დი­დან რომ ჩა­მით­რია, ხე­ლი­დან ვე­ღარ გა­ვაგ­დე, ჰო­და, ერთ ღა­მე­ში და­ვას­რუ­ლე, მე­ო­რე დღეს კი ის­ტო­რი­ის გა­მოც­და მშვე­ნივ­რად ჩა­ვა­ბა­რე! რო­გორც ჩანს, ჰა­რი პო­ტე­რის მა­გია გა­მომ­ყ­ვა!

და უნ­და ვახ­სე­ნო მა­მი­და­ჩე­მი ფი­სო, რომ­ლის წყა­ლო­ბი­თაც ავი­ღე თა­ვი­დან წიგ­ნი ხელ­ში, რო­მე­ლიც მა­მა­რა­გებ­და წიგ­ნე­ბით და, რო­მე­ლიც ძა­ლი­ან მიყ­ვარს, ძა­ლი­ან მე­ნატ­რე­ბა, აი, ასე ად­გა და წა­ვი­და იმ­ქ­ვეყ­ნი­ურ სამ­ყა­რო­ში; ალ­ბათ ახ­ლა ზის, ღრუბ­ლის სა­ვარ­ძელ­ში, ხელთ თა­ვი­სი საყ­ვა­რე­ლი ნო­დარ დუმ­ბა­ძე ან „ლა­მა­ზი მე­გო­ბა­რი“ უკა­ვია და კითხუ­ლობს ნე­ბა-ნე­ბა, თან ყა­ვას წრუ­პავს და წვრილ სი­გა­რეტ­საც აბო­ლებს. აბა რაა, მა­რა­დი­სო­ბა­ში წიგ­ნის კითხ­ვა ყვე­ლა­ზე სა­სი­ა­მოვ­ნო და სა­ჭი­რო რა­მეაო, ამ­ბო­ბენ.

წიგ­ნე­ბი­სა და ამ­ბე­ბის მა­გი­ამ ჩემს მოს­წავ­ლე­ებ­თა­ნაც გა­მი­ბა ჯა­დოს­ნუ­რი ძა­ფე­ბი, დი­ახ, წიგ­ნე­ბი გვა­კავ­ში­რებს, გვა­ახ­ლო­ებს, რა­ღაც­ნა­ირ ინ­ტი­მურ ატ­მოს­ფე­როს ქმნის, ამი­ტომ იყო ხოლ­მე, რომ ძვე­ლად, კო­ცო­ნის გარ­შე­მო შე­მომ­ს­ხ­და­რი ადა­მი­ა­ნე­ბი ამ­ბე­ბით ერ­თი­ან­დე­ბოდ­ნენ და სა­ერ­თო იდენ­ტო­ბას იძენ­დ­ნენ.

მი­ხა­ელ ენ­დეს „და­უს­რუ­ლე­ბე­ლი ამ­ბა­ვი“ – სა­ო­ცარ­ზე სა­ო­ცა­რი, ჯა­დოს­ნურ­ზე ჯა­დოს­ნუ­რი წიგ­ნი. ეს არის სი­კე­თი­სა და ბო­რო­ტე­ბის ბრძო­ლის ქრეს­ტო­მა­თია. რო­დე­საც ჩემს მოს­წავ­ლე­ებს ამ წიგნს ვუ­კითხავ­დი, ისე­თი შეგ­რ­ძ­ნე­ბა გვქონ­და, რომ თი­თო­ე­უ­ლი სიტყ­ვა წვი­მის წვე­თი იყო, რო­მე­ლიც და­ცე­მი­სას ცოცხ­ლ­დე­ბო­და. რე­ა­ლო­ბა და ილუ­ზია, სი­ნამ­დ­ვი­ლე­ში შე­იძ­ლე­ბა სუ­ლაც აირი­ოს და მკითხ­ვე­ლი წიგ­ნის ტექ­ს­ტის  თავ­გა­და­სა­ვალ­ში გა­და­ეშ­ვას. სად არის ზღვა­რი სი­ნამ­დ­ვი­ლე­სა და მო­გო­ნილს შო­რის? რა ვი­ცით, რა არის და რა არა? მოკ­ლედ, ვფიქ­რობ, რომ ბავ­შ­ვებ­მა ამ წიგ­ნის კითხ­ვის ბედ­ნი­ე­რე­ბა აუცი­ლებ­ლად უნ­და შე­იგ­რ­ძ­ნონ, ბო­ლო-ბო­ლო, სა­ო­ცარ პერ­სო­ნაჟს, თეთრ დრა­კონს აღ­მო­ა­ჩე­ნენ.

ზა­ზა თვა­რა­ძის, ამ უკარ­გე­სი და დი­დე­ბუ­ლი, და­ვიწყე­ბუ­ლი ავ­ტო­რის სა­ბავ­შ­ვო წიგ­ნ­ზეც უნ­და დავ­წე­რო: „მონ­ტე­ბულ­სუ ანუ ელის არაჩ­ვე­უ­ლებ­რი­ვი თავ­გა­და­სა­ვა­ლი“. მა­ნა­თო­ბე­ლი ბავ­შ­ვე­ბი, მო­ლა­პა­რა­კე კიტ­რი, ოქ­რო­სუბ­ნე­ლი ჭრელ­თ­ვა­ლა, იადო­ნი ინო და კა­ტა სამ­სო­ნი – სა­ო­ცა­რი პერ­სო­ნაჟ­თა გა­ლე­რეა მკითხ­ვე­ლის გულს აუღელ­ვე­ბელს არ და­ტო­ვებს. ელის ჰარ­მო­ნი­ულ სამ­ყა­რო­ში ომი იწყე­ბა და ყვე­ლა­ფე­რი თავ­და­ყი­რა დგე­ბა. მა­მის ნა­ჩუ­ქა­რი გულ­სა­კი­დი – ზურ­მუხ­ტის­თ­ვ­ლე­ბი­ა­ნი სპი­ლენ­ძის ბუ – ელის თი­ლის­მა ხდე­ბა და ომ­ში წა­სუ­ლი მა­მის ძი­ე­ბაც იწყე­ბა. ამ წიგ­ნის მოს­წავ­ლე­ებ­თან ერ­თად წა­კითხ­ვა მარ­თ­ლაც დი­დი ბედ­ნი­ე­რე­ბაა. თან თი­ლის­მებ­საც და­ამ­ზა­დებთ და ძა­ლი­ან გა­ერ­თო­ბით.

თეა ლო­მა­ძე შე­სა­ნიშ­ნა­ვი სა­ბავ­შ­ვო ავ­ტო­რია, თუ­კი ერ­თხელ წა­ი­კითხავთ მის წიგნს – „პა­ლო­მა უც­ნა­უ­რი მე­ფის ასუ­ლი“ – არას­დ­როს და­გა­ვიწყ­დე­ბათ. სი­კე­თი­სა და კე­თილ­შო­ბი­ლე­ბის ჰიმ­ნია ეს ტექ­ს­ტი, რა­ღაც­ნა­ი­რად ნარ­ნა­რა და ჰა­ე­რო­ვა­ნი, მთა­ვარ პერ­სო­ნაჟ პა­ლო­მა­სა­ვით, რომ­ლის ღი­რე­ბუ­ლე­ბე­ბიც ნა­კა­დუ­ლი­ვით ან­კა­რაა. თეა ლო­მა­ძის სა­ბავ­შ­ვო წიგ­ნე­ბი, მე მგო­ნია, აუცი­ლებ­ლად წა­სა­კითხ ლი­ტე­რა­ტუ­რად უნ­და იქ­ცეს ჩვე­ნი ბავ­შ­ვე­ბის­თ­ვის, რად­გან ყვე­ლა­ზე მთა­ვარს ეხე­ბა. აუცი­ლებ­ლად უნ­და ვახ­სე­ნო, სულ ახ­ლა­ხან „დიოგე­ნეს“ მი­ერ გა­მო­ცე­მუ­ლი თეა ლო­მა­ძის ახა­ლი წიგ­ნი: „მე, ქე­თო და კო­ტე“, რო­მე­ლიც ასე­ვე უან­გა­რო სი­კე­თის ქრეს­ტო­მა­თიაა.

მო­ზარ­დი გო­გო­ნას დე­და ემიგ­რა­ცი­ა­ში მი­დის. გო­გო­ნა ბე­ბი­ას­თან რჩე­ბა, ბე­ბია კი სა­ა­ვად­მ­ყო­ფო­ში ხვდე­ბა. სწო­რედ აქე­დან იწყე­ბა სა­ოც­რად ემო­ცი­უ­რი თავ­გა­და­სა­ვა­ლი. თურ­მე კი­დევ არ­სე­ბო­ბენ ადა­მი­ა­ნე­ბი, რომ­ლე­ბიც მზად არი­ან სრუ­ლი­ად უცხო გო­გო­ნას ოჯა­ხი და სით­ბო აჩუ­ქონ. ეს წიგ­ნი ჩვე­ნი მო­ზარ­დე­ბის საყ­ვა­რელ წიგ­ნად იქ­ცე­ვა და მას­ზე ბევრს ისა­უბ­რე­ბენ, სა­კუ­თარ ცხოვ­რე­ბა­საც და­უ­კავ­ში­რე­ბენ, რად­გან წიგ­ნ­ში წარ­მოდ­გე­ნი­ლი თე­მა ძა­ლი­ან, ძა­ლი­ან აქ­ტუ­ა­ლუ­რია.

უნ­და ვახ­სე­ნო ჩვე­ნი შე­სა­ნიშ­ნა­ვი ნა­ტო და­ვი­თაშ­ვი­ლი და მი­სი ფენ­ტე­ზი, ქარ­თუ­ლი მი­თო­ლო­გი­ის გარ­და­სახ­ვა შე­სა­ნიშ­ნავ ტექ­ს­ტე­ბად. „ირო­ელ­თა ქრო­ნი­კე­ბიც“ ჩვენს მი­თო­ლო­გი­ურ წარ­სულ­თან გვაბ­რუ­ნებს და საკ­რა­ლურ სა­ხე-ხა­ტებს გვი­ცოცხ­ლებს. ლი­ლე ირო­ე­ლი­სა და სხვა სა­ინ­ტე­რე­სო, არაჩ­ვე­უ­ლებ­რი­ვი პერ­სო­ნა­ჟე­ბის ამ­ბე­ბი არც ერთ მკითხ­ველს არ და­ტო­ვებს გულ­გ­რილს; ის ისე­ვე და­ატყ­ვე­ვებს 13 წლის მო­ზარდს, რო­გორც, მა­გა­ლი­თად, 60 წლის ადა­მი­ანს.

გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბუ­ლის მიმ­ღებ­ლო­ბა დი­დი გა­მოწ­ვე­ვაა. ამ სა­კითხ­ზე მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნია ბავ­შ­ვებ­სა და მო­ზარ­დებს ბევ­რი ვე­სა­უბ­როთ, ბავ­შ­ვე­ბი კი ყვე­ლა­ზე კარ­გად ამ­ბე­ბით, ის­ტო­რი­ე­ბით სწავ­ლო­ბენ. მთე­ლი გუ­ლით გირ­ჩევთ ორ შე­სა­ნიშ­ნავ წიგნს, რომ­ლე­ბიც ტო­ლე­რან­ტო­ბას და მე­გობ­რო­ბას ეხე­ბა: მა­რი­ამ ჯამ­დე­ლი­ა­ნის „კუ­და­მე­ლა ბო­გის თავ­გა­და­სა­ვა­ლი“ და და­ვით ალ­თუ­ნაშ­ვი­ლის „უფარ­ფ­ლე­ბო თევ­ზი, სა­ხე­ლად რი­ტო“. ორი­ვე წიგ­ნი მშვე­ნი­ე­რი რე­სურ­სია კლას­ში ერ­თად წა­სა­კითხად და ძა­ლი­ან სა­ინ­ტე­რე­სო აქ­ტი­ვო­ბე­ბის და­სა­გეგ­მად.

თა­მარ გე­გე­ში­ძის ძა­ლი­ან აქ­ტუ­ა­ლუ­რი და ძა­ლი­ან სა­ინ­ტე­რე­სო წიგ­ნე­ბი: „ჩუ­მად უნ­და იჯ­დე“, „საშ­ლე­ლე­ბი“ და „სუ­ლი ჩი­ტი“ – მო­ზარ­დე­ბი­სა და თი­ნე­ი­ჯე­რე­ბის­თ­ვის ნამ­დ­ვი­ლი აღ­მო­ჩე­ნაა – ეს ის წიგ­ნე­ბია, რომ­ლებ­შიც სა­კუ­თარ თავს აღ­მო­ა­ჩენ და შენც ამ­ბის პერ­სო­ნა­ჟად იგ­რ­ძ­ნობ თავს. ასე­თი წიგ­ნე­ბი წყა­ლი­ვით სჭირ­დე­ბათ ჩვენს ბავ­შ­ვებ­სა და ახალ­გაზ­რ­დებს.

ნი­ნო ლო­მი­ძის „უშ­ბა და მე­გობ­რე­ბი“ დი­დე­ბუ­ლი წიგ­ნია, ყვე­ლა­ზე პრე­ტენ­ზი­უ­ლი მკითხ­ვე­ლის გულს რომ და­იპყ­რობს და შე­სა­ნიშ­ნავ თავ­გა­და­სა­ვალ­ში გა­ი­ყო­ლებს თან. რო­დე­საც ჩემ­მა მოს­წავ­ლე­ებ­მა ეს წიგ­ნი წა­ი­კითხეს, ავ­ტო­რი გვეს­ტუმ­რა სკო­ლა­ში, თან, წარ­მო­იდ­გი­ნეთ, ნამ­დ­ვილ უშ­ბას­თან ერ­თად, რო­მე­ლიც ნი­ნოს უსაყ­ვარ­ლე­სი ძაღ­ლი აღ­მოჩ­ნ­და! ბავ­შ­ვე­ბის­თ­ვის პერ­სო­ნაჟ­თან ურ­თი­ერ­თო­ბა შე­სა­ნიშ­ნა­ვი გა­მოც­დი­ლე­ბა აღ­მოჩ­ნ­და.

რა­კელ ჯ. პა­ლა­ცი­ოს „სა­ოც­რე­ბა“ ნამ­დ­ვი­ლი სა­ოც­რე­ბაა. ეს წიგ­ნი ყვე­ლა ბავ­შ­ვ­მა უნ­და წა­ი­კითხოს; მე­სა­მე კლას­ში წა­ვი­კითხეთ ერ­თად, მთე­ლი კლა­სი ვტი­რო­დით და ყვე­ლას მთე­ლი გუ­ლით შეგ­ვიყ­ვარ­და ავ­გუს­ტი, ეს არაჩ­ვე­უ­ლებ­რი­ვი ბავ­შ­ვი.

და­ბო­ლოს, ჩემს პი­რად წიგ­ნ­ზე მინ­და მო­გიყ­ვეთ. „გზა ვარ­ს­კ­ვ­ლა­ვე­ბამ­დე არც ისე შო­რია“, ჩე­მი ცხოვ­რე­ბის ყვე­ლა­ზე რთულ დროს და­ი­წე­რა, აი, იმ დროს, ზღაპ­რე­ბის ყვე­ლა მე­ტა­ფო­რა და სიმ­ბო­ლო რომ ამო­ტივ­ტივ­და. არც ერ­თი სიტყ­ვა არ და­მი­წე­რია ცრემ­ლის გა­რე­შე, თუმ­ცა, ამა­ვე დროს, ეს ტექ­ს­ტი ჩე­მი ცხოვ­რე­ბის ტექ­ს­ტია. ამ­ბა­ვი ერთ პა­ტა­რა ბიჭ­ზეა, რო­მე­ლიც არაჩ­ვე­უ­ლებ­რი­ვია; ის ბა­ხა­ლას­თან მე­გობ­რობს და ჩი­ტებს ელა­პა­რა­კე­ბა. ბიჭს სე­სე ჰქვია და ოქ­როს­ფე­რი კუ­ლუ­ლე­ბი აქვს. სე­სე ტო­ვებს ჩვენს სამ­ყა­როს და სა­ო­ცარ თავ­გა­და­სა­ვალ­ში მი­ემ­გ­ზავ­რე­ბა, სა­დაც ფე­რა­დი კრის­ტა­ლე­ბი­თა და კუ­ბე­ბით ჯა­დოს­ნურ კოშკს აგებს. დე­და­მი­წა­ზე დე­და რჩე­ბა, ბავ­შ­ვო­ბის­დ­რო­ინ­დელ მო­გო­ნე­ბებ­თან და უზარ­მა­ზარ დარ­დ­თან ერ­თად. თუმ­ცა სას­წა­უ­ლი დე­და­მი­სის ცხოვ­რე­ბა­შიც დგე­ბა: ის მიკ­რო­სამ­ყა­როს აღ­მო­ა­ჩენს. შვი­ლის გამ­გ­ზავ­რე­ბა ერ­თი დი­დი ფაზ­ლის ნა­წი­ლია, სი­ნამ­დ­ვი­ლე­ში რა­ღაც არაჩ­ვე­უ­ლებ­რი­ვი რამ ხდე­ბა. მარ­თა­ლი გითხ­რათ წიგ­ნი იმ დე­დე­ბის­თ­ვის დავ­წე­რე, რომ­ლე­ბიც ცდი­ლობ­დ­ნენ ყვე­ლა­ზე სა­ში­ნელ და აუტა­ნელ ტკი­ვილ­თან გამ­კ­ლა­ვე­ბას, თუმ­ცა ჩემ­და გა­საკ­ვი­რად აღ­მოჩ­ნ­და, რომ წიგნს მო­ზარ­დე­ბი და ბავ­შ­ვე­ბიც კითხუ­ლო­ბენ და აღიქ­ვა­მენ რო­გორც ფენ­ტე­ზის ჟან­რის ტექსტს, სა­დაც გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი მოვ­ლე­ნე­ბი ხდე­ბა. ცხოვ­რე­ბა მარ­თ­ლაც ასე­თი მო­უ­ლოდ­ნე­ლო­ბე­ბით არის სავ­სე, ხო­ლო, თუ გვინ­და რომ იქ, სა­დაც ვდგა­ვართ – მყა­რად ვიდ­გეთ, თუ გვინ­და, რომ ცხოვ­რე­ბი­სე­ულ­მა სირ­თუ­ლე­ებ­მა ფეხ­ქ­ვეშ მი­წა არ გა­მოგ­ვა­ცა­ლოს და რა­ღაც ჩა­სა­ჭი­დი დაგ­ვი­ტო­ვოს, თუ გვინ­და რომ ჩვე­ნი იდენ­ტო­ბის ფეს­ვებს მო­ვე­ჭი­დოთ და კავ­ში­რე­ბი არ დავ­კარ­გოთ ღმერ­თებ­თან და წი­ნაპ­რებ­თან, მა­შინ აუცი­ლებ­ლად, აუცი­ლებ­ლად უნ­და ვი­კითხოთ კარ­გი წიგ­ნე­ბი.

 

spot_img

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება

მსგავსი სიახლეები