18 ოქტომბერი, პარასკევი, 2024

ინ­ტერ­კულ­ტუ­რუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბა და შე­მოქ­მე­დე­ბი­თი მიდ­გო­მე­ბი

spot_img

ქეთევან შანიძე

სსიპ ილია ჭავჭავაძის სახელობის ქ. ქობულეთის №2 საჯარო სკოლის ქართული ენისა და ლიტერატურის მასწავლებელი

გა­ნათ­ლე­ბამ მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი რო­ლი უნ­და შე­ას­რუ­ლოს, სო­ცი­ა­ლუ­რი ერ­თო­ბი­სა და მშვი­დო­ბი­ა­ნი თა­ნაცხოვ­რე­ბის ხელ­შე­საწყო­ბად, მდგრა­დი და ტო­ლე­რან­ტუ­ლი სა­ზო­გა­დო­ე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბა­ში; სხვა­დას­ხ­ვა აქ­ტი­ვო­ბით წა­ა­ხა­ლი­სოს გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბუ­ლი კულ­ტუ­რის რწმე­ნი­სა და რე­ლი­გი­ის ადა­მი­ა­ნე­ბი.

ტერ­მი­ნი – „ინ­ტერ­კულ­ტუ­რუ­ლი“ აღ­ნიშ­ნავს არა მხო­ლოდ ეთ­ნი­კურ და ეროვ­ნულ კულ­ტუ­რულ ელე­მენ­ტებს, არა­მედ ლინ­გ­ვის­ტურ, რე­ლი­გი­ურ და სო­ცი­ო­ე­კო­ნო­მი­კურ მრა­ვალ­ფე­როვ­ნე­ბა­საც მო­ი­ცავს.

არ­სე­ბობს ორი მიდ­გო­მა: მულ­ტი­კულ­ტუ­რუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბა – კულ­ტუ­რა­თა აღი­ა­რე­ბა და მათ­და­მი ტო­ლე­რან­ტო­ბა; ინ­ტერ­კულ­ტუ­რუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბა – მულ­ტი­კულ­ტუ­რულ სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­ში გან­ვი­თა­რე­ბა­დი და მდგრა­დი თა­ნაცხოვ­რე­ბა სხვა­დას­ხ­ვა კულ­ტუ­რულ ჯგუ­ფებს შო­რის.

ინ­ტ­ერ­კულ­ტუ­რუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბა ემ­სა­ხუ­რე­ბა მულ­ტი­კულ­ტუ­რუ­ლი გა­რე­მოს სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო მიზ­ნებს, რაც სა­შუ­ა­ლე­ბას მის­ცემს მოს­წავ­ლე­ებს, რომ­ლე­ბიც სხვა­დას­ხ­ვა კულ­ტუ­რულ, ენობ­რივ და ეთ­ნი­კურ ჯგუ­ფებს მი­ე­კუთ­ვ­ნე­ბი­ან, ჰქონ­დეთ სწავ­ლა­ში წარ­მა­ტე­ბის თა­ნა­ბა­რი შან­სი.

ინ­ტერ­კულ­ტუ­რა­ლიზ­მი სა­ქარ­თ­ვე­ლოს კა­ნონ­მ­დებ­ლო­ბა­სა და გა­ნათ­ლე­ბის სის­ტე­მა­ში რე­გუ­ლირ­დე­ბა სხვა­დას­ხ­ვა კა­ნონ­მ­დებ­ლო­ბით:

•1995 წლის სა­ქარ­თ­ვე­ლოს კონ­ს­ტი­ტუ­ცია;

• სა­ქარ­თ­ვე­ლოს სის­ხ­ლის სა­მარ­თ­ლის კო­დექ­სი;

• სა­ქარ­თ­ვე­ლოს კა­ნო­ნი „დის­კ­რი­მი­ნა­ცი­ის ყვე­ლა ფორ­მის აღ­მოფხ­ვ­რის შე­სა­ხებ“;

• სა­ქარ­თ­ვე­ლოს კა­ნო­ნი „სიტყ­ვი­სა და გა­მო­ხატ­ვის თა­ვი­სუფ­ლე­ბის შე­სა­ხებ“;

• სა­ქარ­თ­ვე­ლოს კა­ნო­ნი „კულ­ტუ­რის შე­სა­ხებ“;

• შემ­წყ­ნა­რებ­ლო­ბი­სა და სა­მო­ქა­ლა­ქო ინ­ტეგ­რა­ცი­ის ეროვ­ნუ­ლი კონ­ცეფ­ცია;

• სა­ქარ­თ­ვე­ლოს კა­ნო­ნი „უმაღ­ლე­სი გა­ნათ­ლე­ბის შე­სა­ხებ“;

• ზო­გა­დი გა­ნათ­ლე­ბის ეროვ­ნუ­ლი მიზ­ნე­ბი (დამ­ტ­კი­ცე­ბუ­ლია სა­ქარ­თ­ვე­ლოს მთავ­რო­ბის მი­ერ 2004 წელს);

• სა­ქარ­თ­ვე­ლოს კა­ნო­ნი ზო­გა­დი გა­ნათ­ლე­ბის შე­სა­ხებ;

• ეროვ­ნუ­ლი სას­წავ­ლო გეგ­მა (დამ­ტ­კი­ცე­ბუ­ლია 2011 წელს);

• ეროვ­ნუ­ლი სას­წავ­ლო გეგ­მა (დამ­ტ­კი­ცე­ბუ­ლია 2016 წელს);

• მას­წავ­ლე­ბელ­თა ეთი­კის კო­დექ­სი;

• სკო­ლის დი­რექ­ტო­რის ეთი­კის კო­დექ­სი;

• მას­წავ­ლებ­ლის პრო­ფე­სი­უ­ლი სტან­დარ­ტი.

 ინ­ტერ­კულ­ტუ­რა­ლიზ­მის სა­ერ­თა­შო­რი­სო დღის წეს­რი­გი

• „საკ­ვან­ძო კომ­პე­ტენ­ცი­ე­ბი უწყ­ვე­ტი გა­ნათ­ლე­ბის­თ­ვის, ევ­რო­პუ­ლი ჩარ­ჩო“;

• „ადა­მი­ა­ნის უფ­ლე­ბა­თა და ძი­რი­თად თა­ვი­სუფ­ლე­ბა­თა დაც­ვის კონ­ვენ­ცია“;

• იუნეს­კოს 2005 წლის კონ­ვენ­ცია „კულ­ტუ­რუ­ლი თვით­გა­მო­ხატ­ვის მრა­ვალ­ფე­როვ­ნე­ბის დაც­ვა და ხელ­შეწყო­ბა“;

• ოს­ლოს რე­კო­მენ­და­ცი­ე­ბი ეროვ­ნულ უმ­ცი­რე­სო­ბა­თა ენობ­რივ უფ­ლე­ბებ­თან და­კავ­ში­რე­ბით.

რო­გორ რე­გუ­ლირ­დე­ბა ინ­ტერ­კულ­ტუ­რუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბა სკო­ლა­ში?

რას ეფუძ­ნე­ბა ინ­ტერ­კულ­ტუ­რუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბა სკო­ლა­ში? ინ­ტერ­კულ­ტუ­რუ­ლი სწავ­ლე­ბის 4 ინ­ტე­რაქ­ტი­ურ გან­ზო­მი­ლე­ბას/ბენ­ტის მი­ხედ­ვით/:

  1. თა­ნას­წო­რო­ბის პე­და­გო­გი­კა;
  2. კუ­რი­კუ­ლუ­მის რე­ფორ­მა;
  3. ინ­ტერ­კულ­ტუ­რუ­ლი კომ­პე­ტენ­ცია;
  4. სო­ცი­ა­ლუ­რი სა­მარ­თ­ლი­ა­ნო­ბა.

ინ­ტერ­კულ­ტუ­რუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბის ერთ-ერ­თი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი მი­ზა­ნია კუ­რი­კუ­ლუ­მის გარ­დაქ­მ­ნა ისე, რომ მოს­წავ­ლე­ებ­მა გა­ი­გონ რო­გორ იქ­მ­ნე­ბა ცოდ­ნა და რა გავ­ლე­ნას ახ­დენს ამ პრო­ცეს­ზე მი­სი შემ­ქ­მ­ნე­ლე­ბის პი­როვ­ნუ­ლი, სო­ცი­ა­ლუ­რი, კულ­ტუ­რუ­ლი, გენ­დე­რუ­ლი და სხვა სა­ხის გა­მოც­დი­ლე­ბა.

ინ­ტერ­კულ­ტუ­რუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბის ზო­გა­დი პრინ­ცი­პე­ბი ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბუ­ლია იუნეს­კოს მი­ერ, მათ ით­ვა­ლის­წი­ნებს სა­ქარ­თ­ვე­ლოს კა­ნონ­მ­დებ­ლო­ბა და გა­ნათ­ლე­ბის სის­ტე­მა.

√ მულ­ტი­კულ­ტუ­რუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბა – კულ­ტუ­რა­თა აღი­ა­რე­ბა და მათ­და­მი ტო­ლე­რან­ტო­ბა;

√ ინ­ტერ­კულ­ტუ­რუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბა – მულ­ტი­კულ­ტუ­რულ სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­ში გან­ვი­თა­რე­ბა­დი და მდგრა­დი თა­ნაცხოვ­რე­ბა სხვა­დას­ხ­ვა კულ­ტუ­რულ ჯგუ­ფებს შო­რის. ესაა სკო­ლის ფორ­მა­ლუ­რი და არა­ფორ­მა­ლუ­რი გან­ვი­თა­რე­ბის ერთ-ერ­თი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი ას­პექ­ტი.

მოს­წავ­ლე­ებ­თან, მას­წავ­ლებ­ლებ­სა და მშობ­ლებ­თან ჩა­ტა­რე­ბუ­ლი სა­უბ­რე­ბი­სა და ინ­ტერ­ვი­უ­ე­ბის შე­დე­გად, გა­მო­იკ­ვე­თა ურ­თი­ერ­თო­ბე­ბის დე­ფი­ცი­ტი, ერ­თ­მა­ნე­თის პრობ­ლე­მე­ბი­დან შორს დგო­მა, გულ­გ­რი­ლო­ბა, ინ­ტერ­კულ­ტუ­რუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბის და­ბა­ლი დო­ნე, რად­გან მოს­წავ­ლე­ე­ბი მხო­ლოდ სას­კო­ლო საგ­ნებ­ზე არი­ან მი­ჯაჭ­ვუ­ლი და ნაკ­ლე­ბად ერ­თ­ვე­ბი­ან არა­ფორ­მა­ლურ გა­ნათ­ლე­ბა­ში. მათ­თ­ვის მთა­ვა­რია აკა­დე­მი­უ­რი მოს­წე­ბა (ჩვე­ნი სკო­ლა გა­მო­ირ­ჩე­ვა გრან­ტის მფლო­ბელ მოს­წავ­ლე­თა დი­დი რა­ო­დე­ნო­ბით). ვი­მე­დოვ­ნებთ, რომ ამ პრო­ექ­ტის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბით ისი­ნი თა­ვი­ანთ შე­საძ­ლებ­ლო­ბებს მრა­ვალ­მ­ხ­რივ გა­ნა­ვი­თა­რე­ბენ.

თა­ნა­მედ­რო­ვე სამ­ყა­რომ, ტექ­ნო­ლო­გი­ე­ბის ეპო­ქამ, სი­კე­თეს­თან ერ­თად, ბევ­რი ზი­ა­ნი მო­უ­ტა­ნა ბავ­შ­ვებს. წი­ნა სა­უ­კუ­ნის­გან გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბით, ნე­ბის­მი­ე­რი ინ­ფორ­მა­ცია, ლი­ტე­რა­ტუ­რა, ფილ­მე­ბი, იოლად ხელ­მი­საწ­ვ­დო­მი გახ­და, თუმ­ცა შე­ვე­ჯა­ხეთ კომ­პ­ლექ­სურ პრობ­ლე­მებს: მოს­წავ­ლე­თა დი­დი ნა­წი­ლი სა­კუ­თარ თავ­ში ჩა­ი­კე­ტა, ინ­ტერ­ნეტ­და­მო­კი­დე­ბუ­ლი, ინ­დი­ფე­რენ­ტუ­ლი გახ­და გა­რე სამ­ყა­რო­ში მიმ­დი­ნა­რე მოვ­ლე­ნე­ბის მი­მართ; და­კარ­გა ემ­პა­თი­ის, თა­ნად­გო­მი­სა და სიყ­ვა­რუ­ლის უნა­რი. არ­სე­ბუ­ლი პრობ­ლე­მა კი­დევ უფ­რო გა­ამ­ძაფ­რა ე.წ. პან­დე­მი­ამ, რა­მაც ონ­ლა­ინ სწავ­ლე­ბა მოგ­ვი­ტა­ნა.

დღე­ვან­დელ­მა რთულ­მა სა­ერ­თა­შო­რი­სო ვი­თა­რე­ბამ, რუ­სეთ-უკ­რა­ი­ნის ომ­მა, ჩვენს სკო­ლა­ზეც მო­ახ­დი­ნა გავ­ლე­ნა, ლტოლ­ვი­ლი მოს­წავ­ლე­ე­ბის შე­მო­დი­ნე­ბა და­იწყო არა მარ­ტო უკ­რა­ი­ნი­დან, არა­მედ მო­დი­ან ბე­ლო­რუ­სი, ყა­ზა­ხი, რუ­სი ეროვ­ნე­ბის მო­ზარ­დე­ბი. შე­იქ­მ­ნა გა­უცხო­ე­ბის პრობ­ლე­მა, დგას აგ­რე­სი­ის სა­შიშ­რო­ე­ბა რუ­სუ­ლი სექ­ტო­რის მოს­წავ­ლე­ე­ბი­სა და მა­თი მშობ­ლე­ბის მი­მართ. თუ ეს პრობ­ლე­მა არ გა­და­იჭ­რე­ბა, ზი­ა­ნი მი­ად­გე­ბა არა მარ­ტო სას­კო­ლო ცხოვ­რე­ბას, არა­მედ ბავ­შ­ვ­თა სუ­ლი­ერ სამ­ყა­როს, ურ­თი­ერ­თო­ბებს მოს­წავ­ლე­თა მშობ­ლებს შო­რის, პრობ­ლე­მა ექ­მ­ნე­ბათ სხვა ეროვ­ნე­ბის მას­წავ­ლებ­ლებ­საც, რად­გა­ნაც თავს იჩენს და­პი­რის­პი­რე­ბა ეროვ­ნულ ნი­ა­დაგ­ზე.

პრო­ექ­ტი სა­უ­კე­თე­სო სა­შუ­ა­ლე­ბა იქ­ნე­ბა ჯან­სა­ღი ურ­თი­ერ­თო­ბე­ბის ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბი­სათ­ვის.

გთა­ვა­ზობთ ინ­ტერ­კულ­ტუ­რუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბის ზო­გად პრინ­ცი­პებს, რო­მე­ლიც იუნეს­კოს მი­ერ არის ჩა­მო­ყა­ლი­ბე­ბუ­ლი:

I პრინ­ცი­პი. ინ­ტერ­კულ­ტუ­რუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბა პა­ტივს სცემს მოს­წავ­ლის კულ­ტუ­რულ იდენ­ტო­ბას, ყო­ვე­ლი მათ­გა­ნის­თ­ვის კულ­ტუ­რის თვალ­საზ­რი­სით შე­სატყ­ვი­სი და ხა­რის­ხი­ა­ნი გა­ნათ­ლე­ბის უზ­რუნ­ველ­ყო­ფით. ეს პრინ­ცი­პი შე­იძ­ლე­ბა მიღ­წე­ულ იქ­ნეს:

ა) ისე­თი კუ­რი­კუ­ლუ­მი­სა და სას­წავ­ლო მა­სა­ლე­ბის გა­მო­ყე­ნე­ბით, რო­მე­ლიც:

• ეფუძ­ნე­ბა მოს­წავ­ლე­თა ცოდ­ნი­სა და გა­მოც­დი­ლე­ბის მრა­ვალ­მ­ხ­რივ სის­ტე­მას;

• აერ­თი­ა­ნებს მათ ის­ტო­რი­ას, ცოდ­ნას და ტექ­ნო­ლო­გი­ებს, ღი­რე­ბუ­ლე­ბა­თა სის­ტე­მებს და შემ­დ­გომ – სო­ცი­ა­ლურ, ეკო­ნო­მი­კურ და კულ­ტუ­რულ მის­წ­რა­ფე­ბებს;

• აზი­ა­რებს მოს­წავ­ლე­ებს მა­თი­ვე კულ­ტუ­რუ­ლი მემ­კ­ვიდ­რე­ო­ბის ცოდ­ნა­სა და და­ფა­სე­ბას;

• მიზ­ნად ისა­ხავს მოს­წავ­ლე­თა კულ­ტუ­რუ­ლი იდენ­ტო­ბის, ენი­სა და ღი­რე­ბუ­ლე­ბე­ბის პა­ტი­ვის­ცე­მის გან­ვი­თა­რე­ბას;

• იყე­ნებს ად­გი­ლობ­რივ რე­სურ­სებს.

ბ) სწავ­ლე­ბის ისე­თი მე­თო­დე­ბის შე­მუ­შა­ვე­ბით, რო­მე­ლიც:

•კულ­ტუ­რის თვალ­საზ­რი­სით შე­სატყ­ვი­სია, მა­გა­ლი­თად, ტრა­დი­ცი­უ­ლი პე­და­გო­გი­კის ინ­ტეგ­რი­რე­ბი­თა და მე­დი­ის ტრა­დი­ცი­უ­ლი ფორ­მე­ბის გა­მო­ყე­ნე­ბით, რო­გო­რი­ცაა მოთხ­რო­ბე­ბის წე­რა, დრა­მა, პო­ე­ზია და სიმ­ღე­რა;

• ეფუძ­ნე­ბა სწავ­ლის პრაქ­ტი­კულ, მო­ნა­წი­ლე­ო­ბით და კონ­ტექ­ს­ტურ მე­თო­დებს, რომ­ლე­ბიც მო­ი­ცავს: კულ­ტუ­რულ-სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო ინ­ს­ტი­ტუ­ტებ­თან თა­ნამ­შ­რომ­ლო­ბით აქ­ტი­ვო­ბებს, ექ­ს­კურ­სი­ებს ის­ტო­რი­უ­ლი ძეგ­ლე­ბის მო­ნა­ხუ­ლე­ბის მიზ­ნით და პრო­დუქ­ტი­ულ აქ­ტი­ვო­ბებს, რო­მე­ლიც უკავ­შირ­დე­ბა სა­ზო­გა­დო­ე­ბის სო­ცი­ა­ლურ, კულ­ტუ­რულ და ეკო­ნო­მი­კურ მოთხოვ­ნი­ლე­ბებს.

გ) კულ­ტუ­რის თვალ­საზ­რი­სით შე­სატყ­ვი­სი შე­ფა­სე­ბის მე­თო­დე­ბის შე­მუ­შა­ვე­ბით.

დ) სწავ­ლე­ბის ენის შერ­ჩე­ვით, რო­მე­ლიც, შე­საძ­ლებ­ლო­ბი­სა­მებრ, მო­ი­ცავს მოს­წავ­ლე­თა მშობ­ლი­ურ ენას.

ე) მას­წავ­ლე­ბელ­თა შე­სა­ბა­მი­სი ტრე­ნინ­გით, რო­მე­ლიც გა­მიზ­ნუ­ლია:

• გა­აც­ნოს მას­წავ­ლე­ბელს მი­სი ქვეყ­ნის კულ­ტუ­რუ­ლი მემ­კ­ვიდ­რე­ო­ბა;

• გა­აც­ნოს მას­წავ­ლე­ბელს სწავ­ლე­ბის პრაქ­ტი­კუ­ლი, ინ­ტე­რაქ­ტი­უ­ლი და კონ­ტექ­ს­ტუ­რი მე­თო­დე­ბი;

• აამაღ­ლოს ცნო­ბი­ე­რე­ბა უმ­ცი­რე­სო­ბა­თა ჯგუ­ფე­ბის სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო და კულ­ტუ­რუ­ლი სა­ჭი­რო­ე­ბე­ბის შე­სა­ხებ;

• გა­ნუ­ვი­თა­როს სას­წავ­ლო ში­ნა­არ­სის, მე­თო­დე­ბი­სა და მა­სა­ლის ადაპ­ტი­რე­ბის უნა­რი, უმ­რავ­ლე­სო­ბის კულ­ტუ­რი­სა­გან გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბუ­ლი უმ­ცი­რე­სო­ბა­თა ჯგუ­ფე­ბის კულ­ტუ­რის მოთხოვ­ნე­ბის შე­სა­ბა­მი­სად;

• და­არ­წ­მუ­ნოს, გა­მო­ი­ყე­ნოს მრა­ვალ­ფე­როვ­ნე­ბა, რო­გორც საკ­ლა­სო ოთახ­ში მოს­წავ­ლე­თათ­ვის სარ­გებ­ლის მომ­ტა­ნი ინ­ს­ტ­რუ­მენ­ტი. ისე­თი სას­წავ­ლო გა­რე­მოს ხელ­შეწყო­ბა, რო­მე­ლიც პა­ტივს სცემს კულ­ტუ­რულ მრა­ვალ­ფე­როვ­ნე­ბას, მა­გა­ლი­თად, კვე­ბის რა­ცი­ო­ნის გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბით; ჩაც­მის სტი­ლის პა­ტი­ვის­ცე­მით და ად­გი­ლე­ბის გა­მო­ყო­ფით რე­ლი­გი­უ­რი რი­ტუ­ა­ლე­ბის­თ­ვის. სკო­ლა­სა და სა­ზო­გა­დო­ე­ბას შო­რის ურ­თი­ერ­თო­ბა და მოს­წავ­ლე­თა და/ან მა­თი სა­ზო­გა­დო­ე­ბის ჩარ­თუ­ლო­ბა სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო პრო­ცე­სებ­ში შემ­დე­გი გზე­ბით:

• სკო­ლის, რო­გორც სო­ცი­ა­ლუ­რი და კულ­ტუ­რუ­ლი აქ­ტი­ვო­ბე­ბის ცენ­ტ­რის გა­მო­ყე­ნე­ბა, რო­გორც სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო, ისე სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი მიზ­ნე­ბით;

• ტრა­დი­ცი­უ­ლი რეწ­ვის წარ­მო­მად­გე­ნელ­თა მო­ნა­წი­ლე­ო­ბა სას­წავ­ლო პრო­ცეს­ში;

• მოს­წავ­ლის, რო­გორც კულ­ტუ­რის გან­ვი­თა­რე­ბის ხელ­შემ­წყო­ბის, რო­ლის აღი­ა­რე­ბა;

• სას­წავ­ლო ში­ნა­არ­სი­სა და მე­თო­დე­ბის დე­ცენ­ტ­რა­ლი­ზე­ბუ­ლი შე­მუ­შა­ვე­ბა, რე­გი­ო­ნე­ბის კულ­ტუ­რუ­ლი და ინ­ს­ტი­ტუ­ცი­უ­რი გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბე­ბის გათ­ვა­ლის­წი­ნე­ბით;

• სკო­ლის მარ­თ­ვა­ში, მეთ­ვალ­ყუ­რე­ო­ბა­სა და კონ­ტ­როლ­ში, გა­დაწყ­ვე­ტი­ლე­ბა­თა მი­ღე­ბა­ში, სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო პროგ­რა­მე­ბის და­გეგ­მ­ვა­სა და რე­ა­ლი­ზე­ბა­ში და კუ­რი­კუ­ლუ­მი­სა და სას­წავ­ლო მა­სა­ლე­ბის შე­მუ­შა­ვე­ბა­ში სხვა­დას­ხ­ვა კულ­ტუ­რუ­ლი მემ­კ­ვიდ­რე­ო­ბის მქო­ნე მოს­წავ­ლე­თა, მას­წავ­ლე­ბელ­თა, მშო­ბელ­თა და სა­ზო­გა­დო­ე­ბის სხვა წარ­მო­მად­გე­ნელ­თა (მათ შო­რის, ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის წევ­რ­თა) მო­ნა­წი­ლე­ო­ბა.

II პრინ­ცი­პი. ინ­ტერ­კულ­ტუ­რუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბა თი­თო­ე­ულ მოს­წავ­ლეს უზ­რუნ­ველ­ყოფს კულ­ტუ­რის შე­სა­ხებ იმ ცოდ­ნით, უნა­რე­ბი­თა და და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბით, რომ­ლე­ბიც აუცი­ლე­ბე­ლია სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­ში აქ­ტი­უ­რი და სრულ­ყო­ფი­ლი მო­ნა­წი­ლე­ო­ბი­სათ­ვის. ეს პრინ­ცი­პი შე­იძ­ლე­ბა მიღ­წე­ულ იქ­ნეს: გა­ნათ­ლე­ბის თა­ნა­ბა­რი შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბის უზ­რუნ­ველ­ყო­ფით, შე­სა­ბა­მი­სად:

• მო­სახ­ლე­ო­ბის ყვე­ლა კულ­ტუ­რუ­ლი ჯგუ­ფის­თ­ვის გა­ნათ­ლე­ბის ყვე­ლა ფორ­მი­სად­მი თა­ნა­ბა­რი ხელ­მი­საწ­ვ­დო­მო­ბის უზ­რუნ­ველ­ყო­ფით;

• გა­ნათ­ლე­ბის სის­ტე­მა­ში დის­კ­რი­მი­ნა­ცი­ის ყვე­ლა ფორ­მის გა­მო­რიცხ­ვით;

• სა­შუ­ა­ლო გა­ნათ­ლე­ბის და სა­შუ­ა­ლო გა­ნათ­ლე­ბის შემ­დ­გო­მი სწავ­ლე­ბი­სა და ასე­ვე პრო­ფე­სი­უ­ლი სწავ­ლე­ბის თა­ნა­ბა­რი ხელ­მი­საწ­ვ­დო­მო­ბის უზ­რუნ­ველ­ყო­ფით;

• ისე­თი ღო­ნის­ძი­ე­ბე­ბით, რომ­ლე­ბიც გა­ა­მარ­ტი­ვებს სპე­ცი­ა­ლუ­რი კულ­ტუ­რუ­ლი ინ­ტეგ­რა­ცი­ის სა­ჭი­რო­ე­ბე­ბის მქო­ნე ჯგუ­ფე­ბის (რო­გო­რი­ცაა მიგ­რან­ტი მუ­შე­ბის ბავ­შ­ვე­ბი) ინ­ტეგ­რა­ცი­ას სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო სის­ტე­მა­ში;

• სწავ­ლის პრო­ცეს­ში მო­ნა­წი­ლე­ო­ბის თა­ნა­ბა­რი შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბის უზ­რუნ­ველ­ყო­ფით;

•არა­დის­კ­რი­მი­ნა­ცი­უ­ლი, უსაფ­რ­თხო და მშვი­დო­ბი­ა­ნი სას­წავ­ლო გა­რე­მოს უზ­რუნ­ველ­ყო­ფით;

• სპე­ცი­ა­ლუ­რი ღო­ნის­ძი­ე­ბე­ბით ისე­თი შემ­თხ­ვე­ვე­ბის­თ­ვის, რო­ცა ის­ტო­რი­უ­ლი გა­მოც­დი­ლე­ბა ზღუ­დავს მოს­წავ­ლე­თა და მას­წავ­ლე­ბელ­თა შე­საძ­ლებ­ლო­ბას, თა­ნაბ­რად მი­ი­ღონ მო­ნა­წი­ლე­ო­ბა სა­ზო­გა­დო­ებ­რივ ცხოვ­რე­ბა­ში; კუ­რი­კუ­ლუ­მი­სა და სას­წავ­ლო მა­სა­ლე­ბის გა­მო­ყე­ნე­ბით, რო­მე­ლიც:

• აწ­ვ­დის უმ­რავ­ლე­სო­ბა­თა ჯგუ­ფებს ცოდ­ნას არ­სე­ბუ­ლი უმ­ცი­რე­სო­ბე­ბის ის­ტო­რი­ის, ტრა­დი­ცი­ე­ბის, ენი­სა და კულ­ტუ­რის შე­სა­ხებ;

• აწ­ვ­დის უმ­ცი­რე­სო­ბებს ცოდ­ნას სა­ზო­გა­დო­ე­ბის, რო­გორც ერ­თი მთლი­ა­ნის შე­სა­ხებ;

• მიზ­ნად ისა­ხავს, ქვეყ­ნის ფარ­გ­ლებ­ში, კულ­ტუ­რუ­ლად გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბუ­ლი ჯგუ­ფე­ბის შე­სა­ხებ ცრურ­წ­მე­ნე­ბის და­მარ­ცხე­ბას;

• რთავს სას­წავ­ლო პრო­ცეს­ში სხვა­დას­ხ­ვა კულ­ტუ­რულ სის­ტე­მას, გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბუ­ლი კულ­ტუ­რუ­ლი პერ­ს­პექ­ტი­ვი­დან ცოდ­ნის პრე­ზენ­ტა­ცი­ით;

• ქმნის გა­რე­მოს კითხ­ვის, წე­რის და ზე­პი­რი სიტყ­ვის მრა­ვალ­ფე­რო­ვა­ნი აღ­ქ­მის­თ­ვის, რაც მო­ქა­ლა­ქეს ინ­ფორ­მა­ცი­ა­ზე წვდო­მის, საცხოვ­რე­ბელ გა­რე­მო­ში არ­სე­ბუ­ლი სი­ტუ­ა­ცი­ის გა­აზ­რე­ბის, სა­კუ­თა­რი მოთხოვ­ნი­ლე­ბე­ბის გა­მო­ხატ­ვის და სო­ცი­ა­ლუ­რი გა­რე­მოს აქ­ტი­ვო­ბებ­ში მო­ნა­წი­ლე­ო­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბას აძ­ლევს. სწავ­ლე­ბის შე­სა­ფე­რი­სი მე­თო­დე­ბით, რომ­ლე­ბიც:

• ხელს უწყობს მოს­წავ­ლის აქ­ტი­ურ მო­ნა­წი­ლე­ო­ბას სა­გან­მან­თ­ლებ­ლო პრო­ცეს­ში;

• აერ­თი­ა­ნებს ფორ­მა­ლურ და არა­ფორ­მა­ლურ, ტრა­დი­ცი­ულ და თა­ნა­მედ­რო­ვე სწავ­ლე­ბის მე­თო­დებს;

• ხელს უწყობს აქ­ტი­ურ სას­წავ­ლო გა­რე­მოს, მა­გა­ლი­თად, კონ­კ­რე­ტუ­ლი პრო­ექ­ტე­ბის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბით, რა­თა და­იძ­ლი­ოს მხო­ლოდ წიგ­ნის­მი­ე­რი ცოდ­ნა, მოს­წავ­ლე­ებს ჩა­მო­უ­ყა­ლიბ­დეს თავ­და­ჯე­რე­ბუ­ლო­ბის გან­ც­და და შე­ი­ძი­ნონ ისე­თი კულ­ტუ­რუ­ლი უნა­რე­ბი, რო­გო­რი­ცაა სხვებ­თან კო­მუ­ნი­კა­ცი­ის და კო­ო­პე­რა­ცი­ის უნა­რი. სწავ­ლე­ბის შე­დე­გე­ბის, მათ შო­რის ცოდ­ნის, უნა­რე­ბის, და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბის და ღი­რე­ბუ­ლე­ბე­ბის მკა­ფიო გან­საზღ­ვ­რა და ზუს­ტი შე­ფა­სე­ბა.

III პრინ­ცი­პი. ინ­ტერ­კულ­ტუ­რუ­ლი გა­ნათ­ლე­ბა უზ­რუნ­ველ­ყოფს ყვე­ლა მოს­წავ­ლეს კულ­ტუ­რის შე­სა­ხებ ცოდ­ნით, უნა­რე­ბი­თა და და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბით, რაც მათ სა­შუ­ა­ლე­ბას აძ­ლევს ინ­დი­ვი­დებს, ეთ­ნი­კურ, სო­ცი­ა­ლურ, კულ­ტუ­რულ და რე­ლი­გი­ურ ჯგუ­ფებ­სა და ერებს შო­რის პა­ტი­ვის­ცე­მის, ურ­თი­ერ­თ­გა­გე­ბა­სა და სო­ლი­და­რო­ბა­ში სა­კუ­თა­რი წვლი­ლი შე­ი­ტა­ნონ. ეს პრინ­ცი­პი შე­იძ­ლე­ბა მიღ­წე­ულ იქ­ნეს ისე­თი კუ­რი­კუ­ლუ­მე­ბის მეშ­ვე­ო­ბით, რო­მე­ლიც ხელს უწყობს:

• კულ­ტუ­რუ­ლი მრა­ვალ­ფე­როვ­ნე­ბის აღ­მო­ჩე­ნას, მი­სი და­დე­ბი­თი მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბის გა­აზ­რე­ბას და კულ­ტუ­რუ­ლი მემ­კ­ვიდ­რე­ო­ბი­სად­მი პა­ტი­ვის­ცე­მას;

• რა­სიზ­მი­სა და დის­კ­რი­მი­ნა­ცი­ის წი­ნა­აღ­მ­დეგ ბრძო­ლის გა­აზ­რე­ბას;

• კულ­ტუ­რუ­ლი მემ­კ­ვიდ­რე­ო­ბის შე­სა­ხებ ცოდ­ნას სხვა­დას­ხ­ვა (ის­ტო­რია, გე­ოგ­რა­ფია, ლი­ტე­რა­ტუ­რა, ენე­ბი, ხე­ლოვ­ნე­ბა და და სხვა) საგ­ნე­ბის სწავ­ლე­ბით;

• ყვე­ლა ადა­მი­ა­ნის, მა­თი კულ­ტუ­რის, ცი­ვი­ლი­ზა­ცი­ის, ღი­რე­ბუ­ლე­ბე­ბი­სა და ცხოვ­რე­ბის სტი­ლის, მათ შო­რის, ქვეყ­ნის ში­და ეთ­ნი­კუ­რი კულ­ტუ­რე­ბი­სა და სხვა ერე­ბის კულ­ტუ­რე­ბის გა­აზ­რე­ბა­სა და პა­ტი­ვის­ცე­მას;

• ადა­მი­ა­ნებ­სა და ერებს შო­რის მზარ­დი გლო­ბა­ლუ­რი ურ­თი­ერ­თ­და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბის გაც­ნო­ბი­ე­რე­ბას;

• არა მარ­ტო უფ­ლე­ბე­ბის, არა­მედ ინ­დი­ვი­დებ­ზე, სო­ცი­ა­ლურ ჯგუ­ფებ­სა და ერებ­ზე ერ­თ­მა­ნე­თის წი­ნა­შე ნა­კის­რი ვალ­დე­ბუ­ლე­ბე­ბის გაც­ნო­ბი­ე­რე­ბას;

• სა­ერ­თა­შო­რი­სო სო­ლი­და­რო­ბი­სა და თა­ნამ­შ­რომ­ლო­ბის აუცი­ლებ­ლო­ბის გა­გე­ბას;

• სა­კუ­თა­რი კულ­ტუ­რუ­ლი ღი­რე­ბუ­ლე­ბე­ბის გაც­ნო­ბი­ე­რე­ბას, რო­მე­ლიც სა­ფუძ­ვ­ლად უდევს არა მხო­ლოდ სხვა­დას­ხ­ვა სი­ტუ­ა­ცი­ი­სა და პრობ­ლე­მის ინ­ტერ­პ­რე­ტი­რე­ბას, არა­მედ სხვა­დას­ხ­ვა კულ­ტუ­რუ­ლი პერ­ს­პექ­ტი­ვის ცოდ­ნით გამ­დიდ­რე­ბუ­ლი ინ­ფორ­მა­ცი­ის გა­აზ­რე­ბი­სა და გა­და­ხედ­ვის უნარს;

• აზ­როვ­ნე­ბის სხვა­დას­ხ­ვა მო­დე­ლის პა­ტი­ვის­ცე­მას. სწავ­ლე­ბი­სა და სწავ­ლის ადეკ­ვა­ტუ­რი მე­თო­დე­ბი, რომ­ლე­ბიც:

• სხვა­დას­ხ­ვა ეთ­ნი­კუ­რი ჯგუ­ფე­ბის მემ­კ­ვიდ­რე­ო­ბას, გა­მოც­დი­ლე­ბა­სა და წვლილს შე­სა­ბა­მი­სი ღირ­სე­ბით, გულ­წ­რ­ფე­ლო­ბი­თა და მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბით წარ­მო­ა­ჩენს;

• უზ­რუნ­ველ­ყოფს ეგა­ლი­ტა­რულ (თა­ნას­წო­რო­ბა­ზე და­ფუძ­ნე­ბულ) კონ­ტექსტს სწავ­ლე­ბის­თ­ვის;

• შე­ე­სა­ბა­მე­ბა ნას­წავლ ღი­რე­ბუ­ლე­ბებს;

• უზ­რუნ­ველ­ყოფს ინ­ტერ­დის­ციპ­ლი­ნურ პრო­ექ­ტებს;

• კულ­ტუ­რუ­ლი ბა­რი­ე­რე­ბის მიღ­მა კო­მუ­ნი­კა­ცი­ი­სა და თა­ნამ­შ­რომ­ლო­ბის და სხვებ­თან გა­ზი­ა­რე­ბი­სა და ურ­თი­ერ­თ­ქ­მე­დე­ბის უნა­რე­ბის შე­ძე­ნა:

• სხვა­დას­ხ­ვა ქვეყ­ნი­სა ან კულ­ტუ­რუ­ლი გა­რე­მოს მოს­წავ­ლე­თა, სტუ­დენ­ტ­თა, მას­წავ­ლე­ბელ­თა და გა­ნათ­ლე­ბის სფე­როს სხვა მუ­შაკ­თა შო­რის უშუ­ა­ლო კონ­ტაქ­ტი­თა და რე­გუ­ლა­რუ­ლი გაც­ვ­ლით;

• სა­ერ­თო პრობ­ლე­მე­ბის გა­დაჭ­რის მიზ­ნით, სხვა­დას­ხ­ვა ქვეყ­ნის უწყე­ბე­ბი­სა და და­წე­სე­ბუ­ლე­ბე­ბის მი­ერ ერ­თობ­ლი­ვი პრო­ექ­ტე­ბის გან­ხორ­ცი­ე­ლე­ბით;

• ერ­თი და იმა­ვე მიზ­ნე­ბის მი­საღ­წე­ვად მო­მუ­შა­ვე მოს­წავ­ლე­თა, სტუ­დენ­ტ­თა და მკვლე­ვარ­თა სა­ერ­თა­შო­რი­სო კავ­ში­რე­ბის შექ­მ­ნით;

• კონ­ფ­ლიქ­ტე­ბის მოგ­ვა­რე­ბი­სა და მე­დი­ა­ცი­ის უნა­რე­ბის შე­ძე­ნით.

მკითხველთა კლუბი

მე ვარ…

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება

მსგავსი სიახლეები