22 სექტემბერი, ორშაბათი, 2025

„ენის თავ­გა­და­სა­ვა­ლი პრო­ზად მო­ტა­ნი­ლი პო­ე­ზიაა“

ია კო­რო­ში­ნა­ძე – ეს სა­ხე­ლი და გვა­რი მრა­ვა­ლი წე­ლია ბავ­შ­ვე­ბი­სა და მო­ზარ­დე­ბის­თ­ვის საყ­ვა­რე­ლი წიგ­ნე­ბის მთარ­გ­მ­ნელ­თან ასო­ცირ­დე­ბა. მას თარ­გ­მ­ნი­ლი აქვს კე­იტ დაგ­ლას უიგი­ნის „რებე­კა“ (ფერ­მა „მზი­ა­ნი ნა­კა­დუ­ლი­დან“); პა­მე­ლა ტრე­ვერ­სის „მე­რი პო­პინ­სი კარს აღებს“, „მე­რი პო­პინ­სი პარ­კ­ში“, „მე­რი პო­პინ­სი და სახ­ლი მე­ზობ­ლად“, „მე­რი პო­პინ­სი ალუბ­ლე­ბის ქუ­ჩა­ზე“, „მე­რი პო­პინ­სი სამ­ზა­რე­უ­ლო­ში“, „მე­რი პო­პინ­სი A-დან  Z-მდე“; ჯე­იმს მ. ბა­რის „პი­ტერ პე­ნი“, ფრენ­სის ჰოდ­სონ ბერ­ნე­ტის „პა­ტა­რა პრინ­ცე­სა“, „იდუ­მა­ლი ბა­ღი“ და სხვა.

ჩემ­თ­ვის კი, რო­გორც ლუ­სი მოდ მონ­დ­გო­მე­რის წი­თურ­თ­მი­ან პერ­სო­ნაჟ­ზე შეყ­ვა­რე­ბუ­ლი ადა­მი­ა­ნის­თ­ვის, ია კო­რო­ში­ნა­ძე, პირ­ველ ყოვ­ლი­სა, მწვა­ნე მე­ზო­ნი­ნებ­ში მცხოვ­რე­ბი ენის მთარ­გ­მ­ნე­ლია.

მთარ­გ­მ­ნელს სწო­რედ ლუ­სი მოდ მონ­დ­გო­მე­რის ყვე­ლა­სათ­ვის საყ­ვა­რელ პერ­სო­ნაჟ­ზე, ამ სე­რი­ის წიგ­ნებ­სა და თარ­გ­მ­ნის პრო­ცეს­ზე ვე­სა­უბ­რეთ.

 

♦ ია, თარ­გ­მ­ნა თქვენ­თ­ვის ყვე­ლა­ზე ძვირ­ფა­სი საქ­მი­ა­ნო­ბაა, რო­მელ­საც დი­დი სიყ­ვა­რუ­ლით, სიფ­რ­თხი­ლი­თა და ენ­თუ­ზი­აზ­მით ეკი­დე­ბით. თქვენ ჯერ იყ­ვა­რებთ წიგნს და შემ­დეგ თარ­გ­მ­ნით მას, შე­სა­ბა­მი­სად, სა­თარგმნ ლი­ტე­რა­ტუ­რას თა­ვად ირ­ჩევთ. რა­ტომ ენი მწვა­ნე მე­ზო­ნი­ნე­ბი­დან? რო­დის აღ­მო­ა­ჩი­ნეთ ლუ­სი მოდ მონ­ტ­გო­მე­რი და მი­სი წი­თურ­თ­მი­ა­ნი გო­გო?

◊ მხატ­ვ­რუ­ლი ლი­ტე­რა­ტუ­რა ბავ­შ­ვო­ბი­დან ჩე­მი ყო­ველ­დღი­უ­რო­ბის გა­ნუ­ყო­ფე­ლი ნა­წი­ლი იყო და თარ­გ­მ­ნის სურ­ვი­ლი სწო­რედ ბავ­შ­ვო­ბი­დან გა­მო­ყო­ლილ­მა შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბებ­მა გა­მი­ჩი­ნა – და­უკ­მა­ყო­ფი­ლებ­ლო­ბის შეგ­რ­ძ­ნე­ბამ  და გუ­ლის­წყ­ვე­ტამ, რო­მე­ლიც „მე­რი პო­პინ­სის“ ადაპ­ტი­რე­ბუ­ლი გა­მო­ცე­მის წა­კითხ­ვის შემ­დეგ მდევ­და. ასე რომ, სა­ბავ­შ­ვო ლი­ტე­რა­ტუ­რა და არა­ა­დაპ­ტი­რე­ბუ­ლი პირ­ვე­ლი ქარ­თუ­ლი თარ­გ­მა­ნე­ბის ნი­შა გა­აზ­რე­ბუ­ლი არ­ჩე­ვა­ნი იყო. ჩემ­თ­ვის ნაც­ნობ ავ­ტო­რებ­სა და ნა­წარ­მო­ე­ბებს ყო­ველ­თ­ვის მი­ზან­მი­მარ­თუ­ლად ვირ­ჩევ­დი. თუმ­ცა „ენის სე­რია“ ამ მხრივ გა­მო­ნაკ­ლი­სი აღ­მოჩ­ნ­და.

ახა­ლი დას­რუ­ლე­ბუ­ლი მქონ­და მუ­შა­ო­ბა ფრენ­სის ბერ­ნე­ტის წიგ­ნ­ზე „პა­ტა­რა პრინ­ცე­სა“, შემ­თხ­ვე­ვით, ერთ-ერ­თი ეკ­რა­ნი­ზა­ცი­ის სა­რეკ­ლა­მო კად­რებს რომ წა­ვაწყ­დი. შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბა იმ­დე­ნად მძაფ­რი იყო, რომ მონ­ტ­გო­მე­რის ბი­ოგ­რა­ფი­ა­სა და  რე­ცენ­ზი­ებს, მი­სი შე­მოქ­მე­დე­ბის შე­სა­ხებ, სა­გულ­და­გუ­ლოდ გა­ვე­ცა­ნი. რო­გორც კი აღ­მო­ვა­ჩი­ნე, რომ ენის თავ­გა­და­სა­ვა­ლი რვა ნა­წი­ლი­სა­გან შედ­გე­ბო­და და ქარ­თუ­ლად პირ­ვე­ლი ტო­მის მხო­ლოდ ადაპ­ტი­რე­ბუ­ლი თარ­გ­მა­ნე­ბი არ­სე­ბობ­და, გა­დავ­წყ­ვი­ტე, რომ ის ქარ­თ­ველ მკითხ­ვე­ლამ­დე აუცი­ლებ­ლად სრუ­ლად უნ­და მო­მე­ტა­ნა. გა­მომ­ცემ­ლო­ბა არ მი­ძებ­ნია, პირ­ვე­ლი ტო­მის თარ­გ­მა­ნი „სა­ბას“ ელექ­ტ­რო­ნუ­ლი წიგ­ნე­ბის ბიბ­ლი­ო­თე­კა­ში გან­ვა­თავ­სე. შემ­დეგ წიგ­ნის ფეს­ტი­ვალ­ზე, გა­და­ცე­მა „ბიბ­ლი­ო­თე­კის“ ჩა­წე­რი­სას, სე­რია სა­მო­მავ­ლო გეგ­მე­ბის პა­სუ­ხად ვახ­სე­ნე და ენის გზა გა­მომ­ცემ­ლო­ბას­თან „წიგ­ნე­ბი ბა­თუმ­ში“, სწო­რედ იქ გა­და­იკ­ვე­თა.

♦ ცო­ტა ხნის წინ, თქვენს პი­რად გვერ­დ­ზე და­წე­რეთ, რომ მე­ექ­ვ­სე წიგ­ნის თარ­გ­მ­ნაც და­ას­რუ­ლეთ. ახ­ლა ენის მოყ­ვა­რუ­ლე­ბის დიდ არ­მი­ას მი­სი მომ­ნუს­ხ­ვე­ლი თავ­გა­და­სავ­ლის წა­კითხ­ვა, შე­იძ­ლე­ბა ით­ქ­ვას, სრუ­ლად შეგ­ვიძ­ლია. რო­გო­რი იყო ეს პე­რი­ო­დი, რო­გო­რი სა­ინ­ტე­რე­სო ამ­ბე­ბი და გა­მოწ­ვე­ვე­ბი ახ­ლ­და თან?

◊ სი­ნამ­დ­ვი­ლე­ში, სრუ­ლი სე­რია რვა ნა­წი­ლის­გან შედ­გე­ბა. სა­თა­უ­რე­ბიც ამ­ხელს, რომ ენი პირ­ვე­ლი ექ­ვ­სი ტო­მის მთა­ვა­რი მოქ­მე­დი გმი­რია. ბო­ლო ორი ნა­წი­ლი: „ცი­სარ­ტყე­ლას ვე­ლი“ და „რი­ლა ინ­გ­ლ­სა­ი­დი­დან“ ენის შვი­ლე­ბის არა­ნაკ­ლებ სა­ინ­ტე­რე­სო და ამა­ღელ­ვე­ბელ თავ­გა­და­სავ­ლებ­ზე გვი­ამ­ბობს, რომ­ლებ­შიც ენი უკა­ნა ფლან­გ­ზე ინაც­ვ­ლებს. თუმ­ცა დას­კ­ვ­ნით ნა­წილ­ში, რო­მე­ლიც მის უდი­დეს ტრა­გე­დი­ა­ზე და პირ­ვე­ლი მსოფ­ლიო ომის ბევ­რის­თ­ვის უც­ნობ მოვ­ლე­ნებ­ზე მოგ­ვითხ­რობს, რამ­დე­ნი­მე ისე­თი მო­ნაკ­ვე­თია აღ­წე­რი­ლი, წარ­მო­უდ­გე­ნე­ლია, მი­სი თავ­გა­და­სა­ვა­ლის­გან გა­ი­მიჯ­ნოს, ენის ერ­თ­გუ­ლი მკითხ­ვე­ლის­თ­ვის საკ­ვან­ძო არ აღ­მოჩ­ნ­დეს ან გულ­გ­რი­ლი და­ტო­ვოს. მე­ტიც, დას­კ­ვ­ნით ნა­წილს ნე­ბის­მი­ე­რი კრი­ტე­რი­უ­მით  პირ­ველს გა­ვუ­თა­ნაბ­რებ­დი.

რაც შე­ე­ხე­ბა სა­მუ­შაო პრო­ცესს, ის დიდ­წი­ლად პან­დე­მი­ის წლებს და­ემ­თხ­ვა და დროს­თან ერ­თად  ენ­თუ­ზი­აზ­მიც მე­ტი მქონ­და. ნა­წარ­მო­ებს მუ­შა­ო­ბის პრო­ცეს­ში ვეც­ნო­ბო­დი და ეს ინ­ტე­რეს­სა და ემო­ცი­ას მი­ათ­მა­გებ­და. ავ­ტორს გა­მორ­ჩე­უ­ლად მხატ­ვ­რუ­ლი, მდი­და­რი ლექ­სი­კა და პო­ე­ტუ­რი ხედ­ვა აქვს და  თარ­გ­მ­ნი­სას არა­ერთ წი­ნა­და­დე­ბა­ზე წა­მო­მი­ძა­ხია: „პო­ე­ტია!“ მთე­ლი თავ­გა­და­სა­ვა­ლი მარ­თ­ლაც პრო­ზად მო­ტა­ნი­ლი პო­ე­ზიაა.

♦ ია, რო­გორც ზე­მოთ აღ­ვ­ნიშ­ნე, თარ­გ­მ­ნა თქვენ­თ­ვის ძა­ლი­ან მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი პრო­ცე­სია. ამ პრო­ცე­სი­სას იყ­ვა­რებთ არა მხო­ლოდ წიგნს, არა­მედ ავ­ტორს. შე­სა­ბა­მი­სად, გსურთ, რომ ყვე­ლა­ფე­რი ისე იდე­ა­ლუ­რად გად­მო­ი­ტა­ნოთ ერ­თი ენი­დან მე­ო­რე­ზე, რო­გორც ეს მწე­რალს გა­ა­ხა­რებ­და. ენის თარ­გ­მ­ნი­სას თუ გქო­ნი­ათ ეს გან­ც­და, რომ გა­ა­კე­თეთ ისე­თი რა­მე, რა­საც, დარ­წ­მუ­ნე­ბუ­ლი ხართ, ლუ­სი მონ­ტ­გო­მე­რი მო­გი­წო­ნებ­დათ.

◊ ნე­ბის­მი­ერ თარ­გ­მან­ში ამო­სა­ვა­ლი წერ­ტი­ლი ჩემ­თ­ვის ავ­ტო­რის  ჩა­ნა­ფიქ­რი და ემო­ციაა. და­უს­რუ­ლებ­ლად შე­მიძ­ლია ვე­ძე­ბო ან ხე­ლა­ღე­ბით შევ­ც­ვა­ლო სიტყ­ვა თუ ის ში­ნა­არ­სობ­რივ მხა­რეს­თან ერ­თად იმ ემო­ცი­ურ რკალს არ შე­მიკ­რავს, რომ­ლის გად­მო­ცე­მაც მას სურ­და. ენის თავ­გა­და­სავ­ლის შემ­თხ­ვე­ვა­ში უფ­რო სხვა კუთხით გა­ვა­მახ­ვი­ლებ ყუ­რადღე­ბას, რად­გან უაღ­რე­სად მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი და, ამავ­დ­რო­უ­ლად, თა­მა­მი გა­დაწყ­ვე­ტი­ლე­ბა მი­ვი­ღეთ: მონ­ტ­გო­მე­რის პი­რად არ­ქივ­ში არ­სე­ბობს ბრი­ტა­ნე­ლი გა­მომ­ცემ­ლის­თ­ვის მი­წე­რი­ლი წე­რი­ლი, რო­მელ­შიც ის უდი­დეს გუ­ლის­ტ­კი­ვილს გა­მოთ­ქ­ვამს ამე­რი­კუ­ლი გა­მომ­ცემ­ლო­ბის მი­ერ  მე­ოთხე ნა­წი­ლის სა­თა­უ­რი­სა და ტექ­ს­ტის იძუ­ლე­ბი­თი შეც­ვ­ლის  გა­მო. ამე­რი­კუ­ლი რე­დაქ­ცი­ით „ენი ქა­რი­ა­ნი ვერ­ხ­ვე­ბი­დან“ მცი­რე­დით, მაგ­რამ მა­ინც, შე­მოკ­ლე­ბუ­ლი ვერ­სი­ით და­ი­ბეჭ­და. ბრი­ტა­ნე­ლი გა­მომ­ცემ­ლის სა­პა­სუ­ხო წე­რილ­ში ვკითხუ­ლობთ: „ინ­გ­ლი­სე­ლებ­მა ვერ­ხ­ვე­ბის შე­სა­ხებ ცო­ტა რამ  იცი­ან, მაგ­რამ მათ ტი­რი­ფე­ბის ჩურ­ჩუ­ლიც ეს­მით“; შე­სა­ბა­მი­სად, ბრი­ტა­ნუ­ლი რე­დაქ­ცი­ით სა­თა­უ­რი ავ­ტო­რი­სე­უ­ლია „ენი ქა­რი­ა­ნი ტი­რი­ფე­ბი­დან“, მაგ­რამ ტექ­ს­ტი მას­შიც მეტ-ნაკ­ლე­ბად შეც­ვ­ლი­ლია. ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი სა­ზო­გა­დო­ე­ბა ერ­თობ­ლივ ვერ­სი­ა­ზე დღემ­დე ვერ შე­თან­ხ­მე­ბუ­ლა. წიგ­ნის პირ­ვან­დე­ლი სა­ხით გა­მო­ცე­მა, ვფიქ­რობ, გა­ბე­დუ­ლი, მაგ­რამ სწო­რი ნა­ბი­ჯი იყო და მად­ლი­ე­რი ვარ, რომ გა­მომ­ცემ­ლო­ბა ამ ინი­ცი­ა­ტი­ვა­ზე დამ­თან­ხ­მ­და.

♦ რად­გან „ახა­ლი გა­ნათ­ლე­ბა“, პირ­ველ ყოვ­ლი­სა, ზო­გად­სა­გან­მა­ნათ­ლებ­ლო სკო­ლებ­ში ვრცელ­დე­ბა, სა­ინ­ტე­რე­სოა თქვე­ნი, რო­გორც მთარ­გ­მ­ნე­ლის დაკ­ვირ­ვე­ბა შემ­დეგ თე­მა­ზე: რას გვას­წავ­ლის ეს სე­რია ბავ­შ­ვის სამ­ყა­რო­სა და აღ­ზ­რ­დის მე­თო­დებ­ზე? მით უფ­რო რომ, მთა­ვა­რი გმი­რი, რო­დე­საც იზ­რ­დე­ბა, მას­წავ­ლე­ბე­ლი ხდე­ბა.

◊ 1893 წლი­დან, მას­წავ­ლებ­ლის ლი­ცენ­ზი­ის მო­პო­ვე­ბის შემ­დეგ, თა­ვად მონ­ტ­გო­მე­რი პრინც ედუ­არ­დის კუნ­ძუ­ლის არა­ერთ სკო­ლა­ში მუ­შა­ობ­და. ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი საქ­მი­ა­ნო­ბის პა­რა­ლე­ლუ­რად, ის ბავ­შ­ვ­თა უფ­ლე­ბე­ბის დამ­ც­ვე­ლი იყო და მოგ­ვი­ა­ნე­ბით სკო­ლამ­დე­ლი ასა­კის ბავ­შ­ვე­ბის აღ­მ­ზ­რ­დელ­თა გა­დამ­ზა­დე­ბის კურ­სე­ბიც კი ჩა­მო­ა­ყა­ლი­ბა. ასე რომ, ამ თვალ­საზ­რი­სით ნა­წარ­მო­ებ­ში წა­მოჭ­რი­ლი პრობ­ლე­მა­ტი­კა მი­სი გა­მოც­დი­ლე­ბის მწვა­ვე გა­მო­ძა­ხი­ლია. ის კა­ნა­დის 1900-1922 წლე­ბი­სა და უფ­რო ად­რინ­დე­ლი ხა­ნის სი­ნამ­დ­ვი­ლეს აღ­წერს, დრო­მოჭ­მულ ტრა­დი­ცი­ებ­თან ერ­თად, სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი ცხოვ­რე­ბი­სა თუ და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბე­ბის მან­კი­ერ მხა­რე­ებს და­უ­ფა­რა­ვად ამ­ხელს და უპი­რის­პირ­დე­ბა კი­დეც. ავ­ტო­რი ღი­ად ილაშ­ქ­რებს სკო­ლა­სა თუ ოჯა­ხებ­ში ბავ­შ­ვე­ბის ფი­ზი­კუ­რად დას­ჯის და ფსი­ქო­ლო­გი­უ­რი ზე­წო­ლის წი­ნა­აღ­მ­დეგ. მუ­შა­ო­ბის პრო­ცეს­ში მუდ­მი­ვად მიმ­ყარ­დე­ბო­და აზ­რი, რომ ბავ­შ­ვის ბედ­ნი­ე­რე­ბის სა­ზო­მი სი­ლა­ღეა და მის შე­სა­ნარ­ჩუ­ნებ­ლად თუ და­საბ­რუ­ნებ­ლად ყვე­ლა ფუნ­და­მენ­ტუ­რი უფ­ლე­ბა უნ­და იყოს და­ცუ­ლი. ეს იდეა ნა­წარ­მო­ებს უწყ­ვეტ ხა­ზად გას­დევს. ევონ­ლის სკო­ლა­ში მას­წავ­ლებ­ლო­ბი­სას, ახალ­ბე­და ენი, რო­მე­ლიც მე­გობ­რებ­თან სა­უ­ბარ­ში სწო­რედ ავ­ტო­რის და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბე­ბის გამ­ტა­რე­ბე­ლია, სა­წი­ნა­აღ­მ­დე­გოს ჩა­ი­დენს. თუმ­ცა: რო­გო­რია მი­სი სი­ნა­ნუ­ლი, რო­გორ გა­ნიც­დის და ეძებს გზას დას­ჯილ მოს­წავ­ლეს­თან სა­ერ­თო ენის სა­პოვ­ნე­ლად? რას გა­აც­ნო­ბი­ე­რებს და რო­გორ გა­აგ­რ­ძე­ლებს ურ­თი­ერ­თო­ბას და­ნარ­ჩე­ნებ­თან? რო­გო­რია მი­სი დი­რექ­ტო­რო­ბის წლე­ბი სა­მერ­სა­ი­დის სკო­ლა­ში, რას უპი­რის­პი­რებს და რო­გორ იმარ­ჯ­ვებს  მტრად მო­კი­დე­ბულ გვარ­თან? – ამ პა­რა­ლე­ლე­ბის გა­მო­ყე­ნე­ბით წარ­მო­ა­ჩენს ავ­ტო­რი, რომ ის  მოთ­მი­ნე­ბით, სა­მარ­თ­ლი­ა­ნო­ბი­თა და სიყ­ვა­რუ­ლით ძერ­წავს, უკე­თე­სო­ბის­კენ ცვლის გა­რე­მოც­ვას, რო­მელ­შიც არ­სე­ბობს.

♦ და­სას­რულს, ვფიქ­რობ, ენის მო­მა­ვა­ლი მკითხ­ვე­ლე­ბის­თ­ვის სა­ინ­ტე­რე­სო იქ­ნე­ბა სე­რი­ის თი­თო­ე­უ­ლი წიგ­ნის მოკ­ლე მი­მო­ხილ­ვა…

⇒ „ენი „მწვა­ნე მე­ზო­ნი­ნე­ბი­დან“

„- ქა­ლე­ბის მო­საც­დელ­ში შეს­ვ­ლა შევ­თა­ვა­ზე, მაგ­რამ გა­დაჭ­რით მითხ­რა, რომ გა­რეთ დარ­ჩე­ნა ერ­ჩივ­ნა და და­ა­მა­ტა, აქ წარ­მო­სახ­ვას მე­ტი გა­სა­ქა­ნი აქ­ვ­სო. გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი ვინ­მეა!“ – ეუბ­ნე­ბა ჰო­უპ­ტა­უ­ნის თავ­შე­საფ­რი­დან გა­მოგ­ზავ­ნი­ლი ბავ­შ­ვის წა­საყ­ვა­ნად მი­სულ მე­თიუ კათ­ბერტს სად­გუ­რის უფ­რო­სი და ავ­ტო­რი ნა­წარ­მო­ე­ბი­სა და მთა­ვა­რი გმი­რის უმ­თავ­რე­სი ხიბ­ლის სა­ი­დუმ­ლოს ორი­ო­დე წი­ნა­და­დე­ბით გვიმ­ხელს.

მა­შინ ვე­რა­ვინ წარ­მო­იდ­გენ­და, რომ ყვე­ლა­ზე უფ­რო „იღ­ბ­ლი­ა­ნი შეც­დო­მის“ წყა­ლო­ბით ის გაკ­ნა­ჭუ­ლი, ჭორ­ფ­ლი­ა­ნი, წი­თუ­რი გო­გო­ნა ახა­ლი ოჯა­ხი­სა და ევონ­ლე­ლე­ბის ცნო­ბი­ე­რე­ბას უკე­თე­სო­ბის­კენ შეც­ვ­ლი­და და სიყ­ვა­რულ­სა და სა­მარ­თ­ლი­ა­ნო­ბას მოწყუ­რე­ბუ­ლი, მე­ამ­ბო­ხე ობო­ლი, უკი­დე­გა­ნო წარ­მო­სახ­ვის წყა­ლო­ბით, მკითხ­ველ­თა მრა­ვა­ლი თა­ო­ბის „მო­ნა­თე­სა­ვე სუ­ლი“ გახ­დე­ბო­და.

„- და­ნახ­ვის­თა­ნა­ვე მიგ­რ­ძ­ნო გულ­მა, რომ ის იყო ჩე­მი სახ­ლი“ – უმ­ხელს ხან­გ­რ­ძ­ლი­ვი მგზავ­რო­ბის და­სას­რულს ლაქ­ლა­ქით გაბ­რუ­ე­ბულ, მაგ­რამ უც­ნა­უ­რად კმა­ყო­ფილ მე­თი­უს სახ­ლ­სა და ოჯა­ხურ სით­ბოს და­ნატ­რე­ბუ­ლი ენი. მხო­ლოდ მა­სა­ვით მგრძნო­ბი­ა­რეს თუ და­უვ­ლის ჟრუ­ან­ტე­ლი მძაფ­რი გან­ც­დი­სა­გან, ტკი­ვი­ლამ­დე გაჩხ­ვ­ლეტს გულ­ში ბედ­ნი­ე­რე­ბი­სა­გან ან­დაც გულ­ნატ­კე­ნი „იმე­დე­ბის სა­საფ­ლა­ოს“ გა­იხ­სე­ნებს, „ცრემ­ლად და­იღ­ვ­რე­ბა“ და „დარ­დის მო­რევ­ში“ გა­და­ეშ­ვე­ბა.

თუ გა­ინ­ტე­რე­სებს, რო­გორ შე­იძ­ლე­ბა გახ­დეს გილ­ბერტ ბლა­ი­თის თავ­ზე გა­დამ­ტ­ვ­რე­უ­ლი გრი­ფე­ლის და­ფა სწავ­ლა­ში პა­ექ­რო­ბის, მე­გობ­რო­ბი­სა და უდი­დე­სი სიყ­ვა­რუ­ლის და­სა­ბა­მი ან რო­გო­რი თავ­გა­და­სავ­ლე­ბი ელის და­ი­ა­ნა ბარს ფა­თე­რა­კებ­სა და უსი­ა­მოვ­ნე­ბებ­ში გახ­ვე­ვის დი­დოს­ტატ­თან ერ­თად, მა­შინ ენი შირ­ლის, იმა­ვე ჯე­რალ­დი­ნას, იმა­ვე ლე­დი კორ­დე­ლია ფიც­ჯე­რალდს ევონ­ლი­დან ინ­გ­ლ­სა­ი­დამ­დე ფეხ­და­ფეხ გაჰ­ყე­ვი, რად­გან არას­დ­როს იცი მომ­დევ­ნო მო­სახ­ვე­ვი რას მო­გიმ­ზა­დებს.

⇒ „ენი ევონ­ლი­დან“

ენი შირ­ლი უკ­ვე დი­დი გო­გოა, ახ­ლა თა­ვად ას­წავ­ლის ბავ­შ­ვებს ევონ­ლის სკო­ლა­ში და მის­თ­ვის ჩვე­უ­ლი სი­ცოცხ­ლის სიყ­ვა­რუ­ლით, სი­კე­თით სავ­სე გუ­ლით და გო­ნი­ე­რე­ბით უმ­კ­ლავ­დე­ბა ცხოვ­რე­ბი­სე­ულ სირ­თუ­ლე­ებს.

ენი ისევ ცდი­ლობს, და­ი­ნა­ხოს მშვე­ნი­ე­რე­ბა იქაც კი, სა­დაც ერ­თი შე­ხედ­ვით მას არა­ფე­რი ესაქ­მე­ბა; ისევ ერ­თ­გუ­ლი მე­გო­ბა­რი და ჩაგ­რულ­თა შემ­წეა, ისევ მარ­თა­ლი და პირ­და­პი­რი.

„- თავ­გა­და­სავ­ლე­ბი ფეხ­და­ფეხ დაგ­დევს, ენი!“ – ეუბ­ნე­ბა და­ი­ა­ნა ბა­რი მე­გო­ბარს. დი­ახ, ზო­გი­ერ­თის­თ­ვის თავ­გა­და­სავ­ლე­ბი ცხოვ­რე­ბის წე­სია, თო­რემ სხვაგ­ვა­რად სა­იხ­ვის ჩამ­ტყ­დარ სა­ხუ­რავ­ში მა­ინ­ც­და­მა­ინც ავ­დარ­ში ვერ ჩა­ი­ჭე­დე­ბი, ვერც სა­ხელ­გან­თ­ქ­მულ მწე­რალს დახ­ვ­დე­ბი ცხვირ­შე­ღე­ბი­ლი და უბე­რე­ბელ მის ლა­ვან­დას­თან შე­სახ­ვედ­რად ბე­დი არც „ექოს ქოხ­ში“ მი­გიყ­ვანს, რომ­ლის გა­დაღ­მაც იის­ფერ უსას­რუ­ლო­ბა­ში დამ­წყ­ვ­დე­უ­ლი ექო თა­ვი­სუფ­ლე­ბის მო­ლო­დინ­ში ირინ­დე­ბა.

⇒ „ენი კუნ­ძუ­ლი­დან“

ცვლი­ლე­ბე­ბის დროა! ენი რენ­დ­მონ­დის სტუ­დენ­ტი ხდე­ბა და კინ­გ­ს­პორ­ტ­ში ძვე­ლის­ძ­ვე­ლი სა­საფ­ლა­ოს მახ­ლობ­ლად და­სახ­ლ­დე­ბა. იცით, რამ­დენ სა­ი­დუმ­ლოს ინა­ხავს სა­უ­კუ­ნო­ვა­ნი საფ­ლა­ვის ქვე­ბი? ცხოვ­რე­ბას გან­სა­კუთ­რე­ბულ გე­მოს ხომ მო­უ­ლოდ­ნე­ლო­ბე­ბი აძ­ლევს? იქ­ნებ ძვე­ლი სა­საფ­ლაო აღ­მოჩ­ნ­დეს ად­გი­ლი, რო­მე­ლიც ისეთ მე­გო­ბარს შეგ­ძენს, ბო­ლინ­ბ­როკ­ში მშობ­ლი­უ­რი სახ­ლის კარს რომ შე­გა­ღე­ბი­ნებს და დე­დის წე­რი­ლებ­საც გა­პოვ­ნი­ნებს.

ყვე­ლა სახლს თა­ვი­სი ის­ტო­რია აქვს და მე­ო­რე კურ­სე­ლი ენი პა­ტის თეთ­რი შრა­მე­ლის, „პა­ტის კე­რის“, სა­სურ­ვე­ლი და და­უ­ვიწყა­რი ბი­ნა­და­რი ხდე­ბა. სწო­რედ პა­ტის ბაღ­ში გა­მო­უტყ­დე­ბა გილ­ბერ­ტი მას სიყ­ვა­რულ­ში, თუმ­ცა დას­მულ შე­კითხ­ვა­ზე პა­სუხს მხო­ლოდ ორი წლის შემ­დეგ ეს­თერ გრე­ის ბაღ­ში მი­ი­ღებს და… მომ­დევ­ნო სა­მი წლის გან­მავ­ლო­ბა­ში, ვიდ­რე მოშ­რი­ა­ლე ტი­რი­ფე­ბის ამ­ბავს გა­გიმ­ხელ­დეთ, ოც­ნე­ბა გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლად გატ­კ­ბე­ბა…

⇒ „ენი ქა­რი­ა­ნი ტი­რი­ფე­ბი­დან“

ქა­რი­ა­ნი ტი­რი­ფე­ბი

ლან­დის შე­სახ­ვე­ვი

სა­მერ­სა­ი­დი…

მი­სა­მარ­თიც ასე­თი უნ­და, არა?

სხვა ვინ აღ­მოჩ­ნ­დე­ბო­და მსგავს მი­სა­მარ­თ­ზე, თუ არა ენი და, არც მე­ტი, არც ნაკ­ლე­ბი, კოშ­კ­ში და­სახ­ლ­დე­ბო­და.

ენი სა­მერ­სა­ი­დის სკო­ლის დი­რექ­ტო­რია და ვალ­დე­ბუ­ლე­ბებ­თან ერ­თად პრინ­გ­ლე­ბის ძლე­ვა­მო­სილ საგ­ვა­რე­უ­ლოს­თან უწევს გამ­კ­ლა­ვე­ბა. პრინ­გ­ლე­ბის, ტომ­გა­ლო­ნე­ბი­სა და კემ­ბე­ლე­ბის ოჯა­ხუ­რი ის­ტო­რი­ე­ბის მა­გა­ლით­ზე იოლად მიხ­ვ­დე­ბი, თუ რო­გორ შე­იძ­ლე­ბა და­ა­მა­ხინ­ჯოს ადა­მი­ა­ნის ცნო­ბი­ე­რე­ბა შუ­რის­ძი­ე­ბის წყურ­ვილ­მა, პა­ტივ­მოყ­ვა­რე­ო­ბამ და ცრუ­მორ­წ­მუ­ნე­ო­ბამ. სწო­რედ დრო­მოჭ­მუ­ლი და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბე­ბი­სა და უსა­მარ­თ­ლო­ბის მსხვერ­პ­ლი აღ­მოჩ­ნ­დე­ბა პა­ტა­რა ელი­ზა­ბე­თი, რო­მელ­საც ენი სი­ცილს ას­წავ­ლის, სი­ლა­ღეს და­უბ­რუ­ნებს, ზღაპ­რუ­ლი სამ­ყა­როს რუ­კას შე­ად­გე­ნი­ნებს და ერთ მშვე­ნი­ერ დღეს დი­დი ხნის ნა­ოც­ნე­ბარ „ხვა­ლე­ში“ გა­აღ­ვი­ძებს.

სად, რო­გორ ან რა­ტომ? პა­სუ­ხებს ქა­რი­ა­ნი ტი­რი­ფე­ბი­დან გილ­ბერ­ტის­თ­ვის მი­წე­რილ წე­რი­ლებ­ში ამო­ი­კითხავ.

⇒ „ოც­ნე­ბის სახ­ლი“

ენი „მწვა­ნე მე­ზო­ნი­ნე­ბის“ პირ­ვე­ლი, ხო­ლო „ოცნე­ბის სახ­ლის“ ის­ტო­რი­ა­ში მე­ოთხე პა­ტარ­ძა­ლია.

„ოთხ ქარ­ში“ ქვეყ­ნი­ე­რე­ბის ყვე­ლა ქა­რი ქრის, „ოც­ნე­ბის სახ­ლ­ში“ ოც­ნე­ბე­ბი სრულ­დე­ბა, ხო­ლო უტე­ხი და ენაკ­ვი­მა­ტი მის კორ­ნე­ლია ბრა­ი­ან­ტის, ულა­მა­ზე­სი ლეს­ლი მუ­რი­სა და სიტყ­ვი­სა და საქ­მის ერ­თ­გუ­ლი კა­პი­ტან ჯი­მის გა­მო­ჩე­ნით ახა­ლი თავ­გა­და­სავ­ლე­ბი იბა­დე­ბა.

მო­გიზ­გი­ზე ბუხ­რის პი­რას სა­ღა­მო­ო­ბით ისი­ნი იკ­რი­ბე­ბი­ან, იოსებს რომ იც­ნო­ბენ, და ათა­სი ჭორ-მარ­თ­ლის, ბრძნუ­ლი თუ სა­ხუ­მა­რო ამ­ბის კო­რი­ან­ტე­ლი ტრი­ა­ლებს.

თუ გსურს შე­იტყო, ვინ არი­ან „იოსე­ბის მოდ­გ­მი­სა­ნი“, რო­გორ გა­ა­თა­ვი­სუფ­ლებს სი­მარ­თ­ლე სა­ბე­დის­წე­რო შეც­დო­მის მსხვერ­პ­ლად ქცე­ულ ლეს­ლი მურს ან რა სა­ი­დუმ­ლოს ინა­ხავს კა­პი­ტან ჯი­მის „ცხოვ­რე­ბის წიგ­ნი“, მო­ას­წა­რი, სა­ნამ ენი და გილ­ბერ­ტი „ოცნე­ბის სახ­ლის“ კარს გა­ი­ხუ­რა­ვენ და ბედ­ნი­ე­რე­ბი­თა და პირ­ვე­ლი უდი­დე­სი ტკი­ვი­ლით აღ­სავ­სე წლებს მას­ში სა­მუ­და­მოდ გა­მო­კე­ტა­ვენ.

⇒ „ენი ინ­გ­ლ­სა­ი­დი­დან“

„-  რო­გორ შე­მეძ­ლო, მათ­გან შორს ბედ­ნი­ე­რი ვყო­ფი­ლი­ყა­ვი?.. ინ­გ­ლ­სა­იდ, მო­ვე­დი! – შეს­ძა­ხა ენიმ. ყვე­ლა­ნი გარს ეხ­ვივ­ნენ… იცი­ნოდ­ნენ… ჟრი­ა­მუ­ლობ­დ­ნენ…“

ენის უნ­დო­და თი­თო­ე­ულს ჩაჰ­ხუ­ტე­ბო­და: ჯე­იმზს, უოლ­ტერს, დის, ნენს და ნა­ბო­ლა­რა შირ­ლის. ბლა­ი­თე­ბი ექ­ვ­სი შვი­ლის მშობ­ლე­ბი არი­ან. აი, სუ­ზენ ბე­ი­კე­რი კი სა­ი­დუმ­ლოდ კი­დევ ერთ წყვილ ფა­ჩუჩს ქსოვს.

„- ვფიქ­რობ, ჩვენ ძა­ლი­ან ლა­მა­ზი ოჯა­ხი ვართ…“ – ეუბ­ნე­ბა დე­დას პა­ტა­რა უოლ­ტე­რი, რო­ცა ახალ­შო­ბილ დას, ბერ­ტა-მა­რი­ლას, პირ­ვე­ლად ნა­ხუ­ლობს.

ინ­გ­ლ­სა­ი­დი ბედ­ნი­ე­რე­ბი­სა და მშვე­ნი­ე­რე­ბის სა­ვა­ნეა, სა­დაც უმ­ც­რო­სი ბლა­ი­თე­ბის თავ­გა­და­სავ­ლებ­ში მა­თი ოთხ­ფე­ხა მე­გობ­რე­ბი და გლე­ნე­ლი თა­ნა­ტო­ლე­ბიც მო­ნა­წი­ლე­ო­ბენ. თუ გა­ინ­ტე­რე­სებს, ისე რო­გორ უნ­და „გა­უ­რიგ­დე“ ღმერთს, რომ სურ­ვი­ლი შე­გის­რუ­ლოს, ნენ ბლა­ითს ჰკითხე. ჯე­მი კი იმა­ზე მო­გიყ­ვე­ბა, თუ რამ შე­იძ­ლე­ბა და­გათ­მო­ბი­ნოს სა­ნუკ­ვა­რი ლეკ­ვი ისე, რომ გა­დაწყ­ვე­ტი­ლე­ბა არას­დ­როს ინა­ნო. და რო­ცა უკეთ გა­ეც­ნო­ბი „ცოცხალ წე­რი­ლებს“, რომ­ლებ­საც ენი ბლა­ი­თი სამ­ყა­როს უწერს, შენც უთუ­ოდ აღ­ტა­ცე­ბით შეს­ძა­ხებ: „-  ოჯა­ხიც ამას ჰქვია!“

გა­გიმ­ხელთ, რომ მეშ­ვი­დე და მერ­ვე ნა­წი­ლე­ბის თარ­გ­მა­ნი დას­რუ­ლე­ბუ­ლია და ორი­ვე ტო­მი მკითხ­ვე­ლის­თ­ვის სა­შო­ბაო სა­ჩუქ­რად მაქვს ჩა­ფიქ­რე­ბუ­ლი.

ესა­უბ­რა მე­ლა­ნო კო­ბა­ხი­ძე
მსგავსი სიახლეები

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება