18 დეკემბერი, ოთხშაბათი, 2024

და ლი­ო­ნე­ბერ­გა­შიც მო­თოვს, რა თქმა უნ­და

spot_img
მაკა ცხვედიანი

ამ წე­რი­ლის და­სა­წე­რად რამ­დე­ნი­მე დღეა ვერ დავ­ჯე­ქი. ვიტყ­ვი: აი, დღეს დავ­წერ. მო­დის ღა­მე და ვხვდე­ბი, რომ დღე­საც ვერ დავ­წე­რე. მე­რე გულ­ში ვფიქ­რობ, კარ­ლ­სო­ნი­ვით: დი­დი საქ­მე, ეგეც რა­მეა! ხვალ დავ­წერ.

ბო­ლოს­და­ბო­ლოს, მგო­ნი, ეს „ხვალ“ დად­გა.

კარ­ლ­სო­ნი სიტყ­ვამ მო­ი­ტა­ნა, მაგ­რამ თან ისე ხდე­ბა, რომ სა­ბავ­შ­ვო ლი­ტე­რა­ტუ­რის ხსე­ნე­ბის­თა­ნა­ვე თვალ­წინ კარ­ლ­სო­ნი და ბი­ჭუ­ნა, პე­პი, ბი­უ­ლერ­ბი­უ­ე­ლი ბავ­შ­ვე­ბი, ლი­ო­ნე­ბერ­გე­ლი ემი­ლი, კა­ლე ბლუმ­კ­ვის­ტი და მა­წან­წა­ლა რას­მუ­სი ამე­ტუ­ზე­ბი­ან ხოლ­მე. შე­სა­ბა­მი­სად, სა­ბავ­შ­ვო წიგ­ნებ­ზე ლა­პა­რა­კი დიდ­წი­ლად ას­ტ­რიდ ლინ­დ­გ­რენ­ზე ლა­პა­რა­კის ტოლ­ფა­სია.

ამ წიგ­ნე­ბით და­ვიწყე კითხ­ვა. ამ წიგ­ნე­ბით გავ­ხ­დი მკითხ­ვე­ლი. წიგ­ნებ­მა გა­ათ­ბეს, ოც­ნე­ბით და იმე­დით აავ­სეს ჩე­მი ბავ­შ­ვო­ბა.

უშუ­ქო და ნაღ­ვ­ლი­ა­ნი 90-იანი წლე­ბი არა და აღარ მთავ­რ­დე­ბო­და. მე და ჩე­მი დე­ბი, ჩვე­ნი თა­ო­ბის სხვა მო­ზარ­დე­ბი­ვით, მრა­ვა­ლი წლის გან­მავ­ლო­ბა­ში ნაგ­რო­ვე­ბი ლი­ტე­რა­ტუ­რით შე­ი­ა­რა­ღე­ბუ­ლე­ბი, ვის­ხე­დით გა­თო­შილ სახ­ლ­ში და ვკითხუ­ლობ­დით წიგ­ნებს, სა­დაც იდ­გა ზაფხუ­ლი, ყვა­ო­და ჟას­მი­ნი და ელე­გან­ტუ­რად ჩაც­მუ­ლი ქა­ლე­ბი ფან­ჩა­ტურ­ში ნე­ბა-ნე­ბა სვამ­დ­ნენ ყა­ვას. ლი­ტე­რა­ტუ­რა – თავ­შე­საფ­რის პოვ­ნას ნიშ­ნავ­და. ბედ­ნი­ე­რე­ბის კუნ­ძუ­ლის, უსაფ­რ­თხო ნა­პი­რის მიგ­ნე­ბას. წიგ­ნებ­ში ჯობ­და.

გად­მო­ვი­ღებ­დი თა­რო­დან რო­მე­ლი­მე წიგნს, რომ­ლის გა­რე­კა­ნიც მი­მი­ზი­დავ­და, მი­ვად­გე­ბო­დი დე­და­ჩემს და ვე­კითხე­ბო­დი: დე­და, ამ წიგნს გა­ვი­გებ? სცა­დე – იყო პა­სუ­ხი. მე­რე მა­მა მო­მა­ჩე­ჩებ­და რა­ღაც ახალს: „ეს ნა­ხე“ – მეტყო­და. ასე გა­ვი­ცა­ნი ჟი­ულ ვერ­ნი, ჰა­რი­ეტ ბი­ჩერ სტოუ, მარკ ტვე­ნი, შარ­ლო­ტა ბრონ­ტე, და­ნი­ელ დე­ფო, ვიქ­ტორ ჰი­უ­გო და სო­მერ­სეტ მო­ე­მი; ქარ­თ­ვე­ლი მწერ­ლე­ბი: და­ვით კლდი­აშ­ვი­ლი, მი­ხე­ილ ჯა­ვა­ხიშ­ვი­ლი, ეკა­ტე­რი­ნე გა­ბაშ­ვი­ლი, გუ­რამ დო­ჩა­ნაშ­ვი­ლი და ჯე­მალ ქარ­ჩხა­ძე; ქარ­თ­ვე­ლი პო­ე­ტე­ბი; წა­ვი­კითხე ილია ჭავ­ჭა­ვა­ძის პუბ­ლი­ცის­ტუ­რი წე­რი­ლე­ბი. წა­ვი­კითხე ვა­ჟა-ფშა­ვე­ლა, აღ­მო­ვა­ჩი­ნე რას ნიშ­ნავს გეს­მო­დეს სამ­ყა­როს ენა. მი­ვა­გე­ნი რე­ვაზ ინა­ნიშ­ვილს – მოთხ­რო­ბებს, სა­დაც კი­ნო­კად­რე­ბი­ვით ცოცხ­ლ­დე­ბო­და სცე­ნე­ბი, სა­ი­და­ნაც უც­ვ­ლე­ლად შე­მო­გე­გე­ბე­ბო­და სიმ­შ­ვი­დე, რო­გორც კი წიგნს გა­დაშ­ლი­დი. „სადღაც მა­ინც არის რა­ღაც სა­ხა­ტე­ე­ბი­ვით მყუდ­რო ად­გი­ლე­ბი“.

ბევ­რი წლის შემ­დეგ, რო­ცა უნი­ვერ­სი­ტეტ­ში ჟურ­ნა­ლის­ტი­კის ფა­კულ­ტეტ­ზე ჩა­ვა­ბა­რე, ჩემ­მა ერთ-ერ­თ­მა საყ­ვა­რელ­მა ლექ­ტორ­მა პირ­ველ კურ­ს­ზე, პირ­ვე­ლი­ვე ლექ­ცი­ა­ზე გვკითხა: კითხუ­ლობთ რე­ზო ინა­ნიშ­ვილს? და იქ­ვე და­ა­მა­ტა: „კითხუ­ლობთ“ შემ­თხ­ვე­ვით არ მით­ქ­ვამს, ის კი არ მა­ინ­ტე­რე­სებს, წა­გი­კითხავთ თუ არა, ის მა­ინ­ტე­რე­სებს, სის­ტე­მა­ტუ­რად უბ­რუნ­დე­ბით თუ არა მის ენას – რე­ზო ინა­ნიშ­ვი­ლი თავ­თან უნ­და გე­დო­თო. და მე გა­მე­ღი­მა, რად­გან ყო­ველ­თ­ვის, იმის მი­უ­ხე­და­ვად, რას ვფიქ­რობ­დი, რას ვკითხუ­ლობ­დი და რო­გო­რი გან­წყო­ბა მქონ­და, რე­ზო ინა­ნიშ­ვი­ლის მოთხ­რო­ბე­ბის კრე­ბუ­ლი „მთვა­რის ასუ­ლი“ თავ­თან მე­დო.

ცო­ტა წა­მოზ­რ­დილ­მა შემ­თხ­ვე­ვით მი­ვა­გე­ნი ქე­თი ნი­ჟა­რა­ძის „ავ­ტო­პორ­ტ­რეტს“. 80-იანი წლე­ბის მწე­რალს, რო­მელ­მაც პირ­ველ პირ­ში, ავ­ტო­ბი­ოგ­რა­ფი­ის ჟან­რ­ში და­წე­რა ჩე­მი ერთ-ერ­თი საყ­ვა­რე­ლი ტექ­ს­ტი. ამ ვრცე­ლი მოთხ­რო­ბის წა­კითხ­ვის შემ­დეგ მო­მინ­და მწერ­ლო­ბა, ვი­ნატ­რე ოდეს­მე გამ­ჩე­ნო­და ქა­ლიშ­ვი­ლი, რო­მელ­საც, წიგ­ნის მთა­ვა­რი გმი­რის მსგავ­სად, ლა­ნას და­ვარ­ქ­მევ­დი. ჩემ­თ­ვის აღ­მო­ჩე­ნის ტოლ­ფა­სი იყო, რომ მწე­რა­ლი ქა­ლი 80-იანი წლე­ბის სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში წერ­და იმა­ზე, რა­ზეც უნ­დო­და, ჰყვე­ბო­და თა­მა­მად; წერ­და სხვა ენით — არც ერთ სხვა მწე­რალს არ ჰგავ­და. წიგ­ნის მთა­ვა­რი გმი­რი, ლა­ნა, რო­მე­ლიც უკ­ვე ვახ­სე­ნე, მხატ­ვა­რია და ბევრს კითხუ­ლობს. იმ­დე­ნად აღ­ფ­რ­თო­ვა­ნე­ბუ­ლი ვი­ყა­ვი, ყვე­ლა­ფე­რი წა­ვი­კითხე, რა­საც ის კითხუ­ლობ­და. იმ დროს და­იწყო ჩემს ცხოვ­რე­ბა­ში სიყ­ვა­რულ­ზე ოც­ნე­ბაც და დი­დე­ბის წიგ­ნე­ბიც: ლევ ტოლ­ს­ტო­ის „ანა კა­რე­ნი­ნა“, ჰერ­მან ჰე­სეს „ტრა­მა­ლის მგე­ლი“, ფიც­ჯე­რალ­დის „ნა­ზია ღა­მე“, ფლო­ბე­რის „მა­დამ ბო­ვა­რი“, სე­ლინ­ჯე­რის „თა­მა­ში ჭვა­ვის ყა­ნა­ში“ და მო­პა­სა­ნის რო­მა­ნე­ბი.

წიგ­ნე­ბის სიყ­ვა­რუ­ლი – უკურ­ნე­ბე­ლი სიყ­ვა­რუ­ლია. კითხ­ვა თუ შე­გიყ­ვარ­და, ვე­ღა­რას­დ­როს გა­და­იყ­ვა­რებ. არც სა­პა­სუ­ხო სიყ­ვა­რუ­ლის გა­რე­შე დარ­ჩე­ბი.

ბავ­შ­ვო­ბის წლე­ბი ცალ­კე­ულ კად­რე­ბად და შეგ­რ­ძ­ნე­ბე­ბად გვა­მახ­სოვ­რ­დე­ბა. გვახ­სოვს კონ­კ­რე­ტუ­ლი სცე­ნე­ბი, რომ­ლებ­მაც გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბა მო­ახ­დი­ნა ჩვენ­ზე. გვახ­სოვს ძლი­ე­რი გრძნო­ბე­ბი, რომ­ლებ­მაც სხვა­დას­ხ­ვა დროს მოგ­ვიც­ვა: დაბ­ნე­უ­ლო­ბა, ყოყ­მა­ნი, ში­ში, დი­დი სი­ხა­რუ­ლი. ასეთ წუ­თებს რომ ვიხ­სე­ნებ, თით­ქ­მის ყვე­ლა ეპი­ზო­დი წიგ­ნებ­თა­ნაა კავ­შირ­ში. ყო­ველ­თ­ვის, რო­ცა რა­ღაც ძა­ლი­ან მი­ხა­რო­და, რო­ცა მარ­ტო­ო­ბის გრძნო­ბა და­მე­უფ­ლე­ბო­და, რო­ცა მე­ში­ნო­და, რო­ცა უსა­მარ­თ­ლო­ბას გა­და­ვაწყ­დე­ბო­დი, რო­ცა კითხ­ვე­ბი მქონ­და, რო­ცა ვერ ვი­ო­კებ­დი შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბებს ჩემ­ში – წიგ­ნე­ბი იყო თავ­შე­სა­ფა­რი. მე­რეც, მოგ­ვი­ა­ნე­ბით, რო­ცა უკ­ვე ძა­ლი­ან გა­ვი­ზარ­დე, რო­ცა ვი­მოგ­ზა­უ­რე, რო­ცა ასო­ბით ფილ­მი ვნა­ხე, წიგ­ნი შე­უც­ვ­ლე­ლი დარ­ჩა – მი­სი გა­დაშ­ლის სი­ხა­რუ­ლი დღემ­დე სულ სხვა სი­ხა­რუ­ლია.

გახ­სოვთ, პე­პი რომ იფი­ცე­ბა, არას­დ­როს გა­ვიზ­რ­დე­ბი იმა­ზე დი­დი, რომ წვი­მა­ში ყვა­ვი­ლე­ბის მორ­წყ­ვა შემ­რ­ცხ­ვე­სო? ასე და­ვი­ფი­ცე ოდეს­ღაც, რომ არას­დ­როს გა­ვიზ­რ­დე­ბო­დი იმა­ზე დი­დი, სა­ბავ­შ­ვო წიგ­ნე­ბის წა­კითხ­ვა შემ­რ­ცხ­ვე­ნო­და. არც გავ­ზ­რ­დილ­ვარ.

უფ­რო სწო­რად, გა­ვი­ზარ­დე, მაგ­რამ სა­ბავ­შ­ვო წიგ­ნე­ბის კითხ­ვა ისევ ისე მიყ­ვარს. რო­ცა რა­მე ახა­ლი სა­ბავ­შ­ვო წიგ­ნი გა­მო­დის, მა­შინ­ვე ვყი­დუ­ლობ იმ ინ­ტე­რე­სის გა­მო, თუ რას წე­რენ დღეს ბავ­შ­ვე­ბის­თ­ვის ქარ­თ­ვე­ლი და უცხო­ე­ლი მწერ­ლე­ბი. ყო­ველ­თ­ვის აღ­ტა­ცე­ბა მე­უფ­ლე­ბა, რო­ცა კარგ სა­ბავ­შ­ვო წიგნს მი­ვაგ­ნებ ხოლ­მე.

მე ვფიქ­რობ, რომ ურ­თუ­ლე­სია წე­რო ბავ­შ­ვე­ბის­თ­ვის. რაც უფ­რო ვიზ­რ­დე­ბით, სულ უფ­რო გვა­ვიწყ­დე­ბა ენა, რომ­ლი­თაც ბავ­შ­ვო­ბა­ში ვლა­პა­რა­კობ­დით; გრძნო­ბე­ბი, რომ­ლი­თაც მო­ცუ­ლი ვი­ყა­ვით; ამ­ბე­ბი, რომ­ლე­ბიც ბავ­შ­ვო­ბა­ში გვა­ფო­რი­ა­ქებ­და. ამი­ტო­მაა, რომ რო­ცა მწე­რა­ლი ჩვენს საყ­ვა­რელ სა­ბავ­შ­ვო წიგ­ნებს წერს, ის მთე­ლი ცხოვ­რე­ბის სი­ხა­რულს გვა­ჩუ­ქებს. ყო­ველ­თ­ვის, რო­ცა ამ წიგ­ნებს ვუბ­რუნ­დე­ბით, მყუდ­რო­ე­ბა­ში ვბრუნ­დე­ბით და ვთბე­ბით.

არის რამ­დე­ნი­მე წიგ­ნი, რომ­ლებ­ზეც მი­ფიქ­რია: რა იქ­ნე­ბო­და, მე ვყო­ფი­ლი­ყა­ვი მა­თი ავ­ტო­რი! ზო­გი­ერ­თი წიგ­ნის ავ­ტო­რო­ბა მი­ნატ­რია მარ­ტო სა­ხელ­წო­დე­ბის გა­მოც კი. მაგ­რამ არ­ჩე­ვა­ნის წი­ნა­შე რომ აღ­მოვ­ჩ­ნ­დე და სა­შუ­ა­ლე­ბა მქონ­დეს დღემ­დე და­წე­რილ ყვე­ლა წიგნს შო­რის ერთ-ერთს ჩე­მი სა­ხე­ლი და გვა­რი ეწე­როს, ეს იქ­ნე­ბო­და ას­ტ­რიდ ლინ­დ­გ­რე­ნის „ჩვენც სალ­ტ­კ­რო­კე­ლე­ბი ვართ“. ამ წიგ­ნის და­წე­რას მი­ვუძღ­ვ­ნი­დი ცხოვ­რე­ბას და სხვა რომ არა­ფე­რი და­მე­წე­რა, მა­ინც მექ­ნე­ბო­და გან­ც­და, რომ ნამ­დ­ვი­ლად ღირ­და წე­რის­თ­ვის ხე­ლის მო­კი­დე­ბა. შევ­ხ­ვ­დე­ბო­დი ბავ­შ­ვებს და მო­ზარ­დებს სკო­ლებ­ში, ქუ­ჩებ­ში, შე­ვეხ­ვე­წე­ბო­დი მა­თაც და ჩემს შვი­ლებ­საც, მე­გობ­რე­ბის შვი­ლებ­საც, მე­ზობ­ლე­ბის შვი­ლებ­საც, რომ წა­ე­კითხათ ეს წიგ­ნი, რად­გან დარ­წ­მუ­ნე­ბუ­ლი ვიქ­ნე­ბო­დი – ამ წიგ­ნის წა­კითხ­ვის შემ­დეგ ისი­ნი უკე­თე­სე­ბი გახ­დე­ბოდ­ნენ. უკე­თე­სად გა­აც­ნო­ბი­ე­რებ­დ­ნენ ოჯა­ხის ერ­თო­ბის, მე­გობ­რო­ბის ძა­ლას, ის­წავ­ლიდ­ნენ წვრილ­მა­ნე­ბით სი­ხა­რულს, ყო­ველ­დღი­უ­რო­ბით აღ­ფ­რ­თო­ვა­ნე­ბას. და­ი­ჯე­რებ­დ­ნენ, რომ ბო­ლოს სუფ­თა გუ­ლი იმარ­ჯ­ვებს; რომ გულ­წ­რ­ფელ სიტყ­ვებს ყვე­ლა ყი­ნუ­ლის გად­ნო­ბა შე­უძ­ლია.

ამ წიგ­ნ­ში ვიცხოვ­რებ­დი!

ამი­ტომ ყო­ველ­თ­ვის, რო­ცა მე­კითხე­ბი­ან რო­მე­ლია ჩე­მი ყვე­ლა­ზე, ყვე­ლა­ზე საყ­ვა­რე­ლი წიგ­ნი, რო­მელ­საც დღემ­დე ვუბ­რუნ­დე­ბი, უყოყ­მა­ნოდ ვუ­პა­სუ­ხებ: „ჩვენც სალ­ტ­კ­რო­კე­ლე­ბი ვართ“. ოც­ნე­ბის კუნ­ძუ­ლი? – სალ­ტ­კ­რო­კა, სა­დაც მელ­კერ­სო­ნე­ბის ოჯა­ხი, ივ­ნი­სის ერთ თბილ დღეს, თეთ­რი მომ­ც­რო გე­მით პირ­ვე­ლად გა­ემ­გ­ზავ­რა ზაფხუ­ლის გა­სა­ტა­რებ­ლად.

მე­რე მელ­კერ­სო­ნე­ბი ხში­რად ფიქ­რობ­დ­ნენ, ნე­ტავ რა იყო ჩვენს ცხოვ­რე­ბა­ში იქამ­დე, ვიდ­რე სალ­ტ­კ­რო­კას აღ­მო­ვა­ჩენ­დით, ან უფ­რო პი­რი­ქით – კუნ­ძუ­ლი გვი­პო­ვი­და ჩვე­ნო.

მელ­კერ მელ­კერ­სონს, 50 წლამ­დე ასა­კის, ბავ­შ­ვი­ვით მი­ა­მიტ და მხი­ა­რულ მწე­რალს ბევ­რი ფუ­ლი არ ჰქონ­და, მაგ­რამ შვი­ლებს მთა­ვა­რი – სი­ცოცხ­ლი­სა და ოც­ნე­ბის ჟი­ნი მის­ცა.

„კე­თილ ინე­ბეთ და აღ­ფ­რ­თო­ვან­დით!“ – ეუბ­ნე­ბა მათ და ისი­ნიც ტკბე­ბი­ან ახა­ლი დღით. წა­ი­კითხეთ ეს წიგ­ნი და თქვენც და­ი­ნა­ხავთ, რო­გორ ააბ­რ­ჭყ­ვი­ა­ლებს გან­თი­ა­დი მე­თევ­ზე­თა ფარ­დუ­ლებს, რო­გორ დაჰ­ყივ­ლე­ბენ კუნ­ძულს ქათ­ქა­თა, ავი თო­ლი­ე­ბი, რო­გორ ინა­თებს მელ­კერ­სო­ნე­ბის კარ-მი­და­მო­ში, მთლად ზღვის კი­დე­ზე… თქვენც აღ­ფ­რ­თო­ვან­დე­ბით და ვე­რას­დ­როს და­ი­ჯე­რებთ, რომ მელ­კე­რი, მა­ლი­ნი, პე­ლე, იუხა­ნი და ნიკ­ლა­სი, ჩორ­ვე­ნი, სტი­ნა, ნი­სე და მერ­ტა, ტე­დი, ფრე­დი და სხვა სალ­ტ­კ­რო­კე­ლე­ბი მხო­ლოდ ლი­ტე­რა­ტუ­რუ­ლი პერ­სო­ნა­ჟე­ბი არი­ან და უბ­რა­ლოდ გა­მო­ი­გო­ნეს.

14 წლის ასაკ­ში ვერც მე გა­და­ვურ­ჩი ე.წ. გარ­და­ტე­ხის ასა­კის სირ­თუ­ლე­ებს. უცებ მივ­ხ­ვ­დი, რომ მა­სევ­დი­ა­ნებ­და სკო­ლა, და­ვა­ლე­ბე­ბი, რუ­ტი­ნა, ნაც­რის­ფე­რი თბი­ლი­სი, უნუ­გე­შოდ გა­წე­ლი­ლი ზამ­თა­რი. მახ­სოვს, თა­რო­დან გად­მო­ვი­ღე ბე­სიკ ხა­რა­ნა­უ­ლის ლექ­სე­ბის კრე­ბუ­ლი, ყა­ვის­ფე­რი ტყა­ვის გა­რე­კა­ნით, სა­ხელ­წო­დე­ბით: „მი­კარ­ნა­ხე, ან­გე­ლი­ნა“. არ­სე­ბობს ასე­თი აზ­რი, რომ სა­ჭი­რო მო­მენ­ტ­ში სა­ჭი­რო წიგ­ნე­ბი თა­ვი­სით მო­დი­ან ჩვენ­თან. ასე მოხ­და მა­ში­ნაც. უამ­რავ წა­უ­კითხავ წიგნს შო­რის, რო­მელ­თა­გან ზო­გი სქელ­ტა­ნი­ა­ნი იყო, ზო­გი – სიფ­რი­ფა­ნა, ზო­გი – ნა­ხა­ტე­ბი­ა­ნი გა­რე­კა­ნით, ზო­გიც – მი­ნი­ა­ტი­უ­რუ­ლი, არ ვი­ცი რა­ტომ, მაგ­რამ სწო­რედ ამ სა­და, უპ­რე­ტენ­ზიო, ყა­ვის­ფერ­გა­რე­კა­ნი­ან­მა წიგ­ნ­მა „და­მი­ძა­ხა“. გა­დავ­შა­ლე და შე­მო­მე­გე­ბა „თე­ბერ­ვა­ლი.ივ­რის ჭა­ლე­ბი“:

„ჩემს სა­ხეს, ყვი­თელ ფო­თოლ­ზე და­ხა­ტულს,

შე­ნი ალერ­სი უნ­და, მა­რი­ნე“.

ეს ის შემ­თხ­ვე­ვა იყო, რო­ცა ჩემ­თ­ვის არა­ვის უთ­ქ­ვამს: წა­ი­კითხე ბე­სიკ ხა­რა­ნა­უ­ლი. უბ­რა­ლოდ მე­რე, რო­ცა ამ ლექ­სებ­მა თა­ვი­დან შე­მაყ­ვა­რა სი­ცოცხ­ლე და ჩე­მი ყო­ველ­დღი­უ­რო­ბა, მახ­სოვს, დე­და­ჩემს უხა­რო­და, რომ ჩე­მით მი­ვაკ­ვ­ლიე ნამ­დ­ვილ პო­ე­ზი­ას.

ახ­ლა, რო­ცა იმ ასაკს ვიხ­სე­ნებ, მგო­ნია, რომ ხა­რა­ნა­უ­ლის წიგ­ნით ხელ­ში მი­ვიკ­ვ­ლევ­დი გზას თი­ნე­ი­ჯე­რო­ბის რთულ, არე­ულ-და­რე­ულ, ბუნ­დო­ვან და ორაზ­რო­ვან, კითხ­ვის ნიშ­ნე­ბით სავ­სე ლა­ბი­რინ­თებ­ში. შე­ი­ა­რა­ღე­ბუ­ლი იმ იმე­დით, რომ სამ­ყა­რო არც ისე სა­ში­შია; რომ ვი­ღაც ამ ჩემს სა­ხელ­და­ურ­ქ­მე­ველ, ფორ­მა­მი­უ­ცე­მელ ფიქ­რებს აბ­სო­ლუ­ტუ­რი სი­ზუს­ტით ეპა­სუ­ხე­ბა; რომ ვი­ღა­ცას უგ­რ­ძ­ნია იგი­ვე, რომ მარ­ტო არ ვარ… რომ ჩვე­ნი გრძნო­ბე­ბი ძა­ლი­ან ჰგავს ერ­თ­მა­ნე­თი­სას,საკ­მა­რი­სია გუ­ლი მი­უ­ახ­ლოო მე­ო­რე ადა­მი­ა­ნის გულს და ისი­ნი ერ­თი რიტ­მით და­იწყე­ბენ ფეთ­ქ­ვას.

ბე­სიკ ხა­რა­ნა­უ­ლის უამ­რა­ვი ლექ­სი ზე­პი­რად ვი­ცი. იმ­დენ­ჯერ მაქვს წა­კითხუ­ლი, გვერ­დე­ბის მი­ხედ­ვი­თაც კი შე­მიძ­ლია მი­ვაგ­ნო მის წიგ­ნებ­ში. „მი­კარ­ნა­ხე, ან­გე­ლი­ნა“ დღემ­დე ჩე­მი საყ­ვა­რე­ლი პო­ე­ტუ­რი კრე­ბუ­ლია, თუმ­ცა თა­ვად ავ­ტო­რი, თა­ვი­სი ახა­ლი ლექ­სე­ბით, დღემ­დე მმუხ­ტავს, მო­უ­ლოდ­ნე­ლო­ბის გან­ც­დას მი­ჩენს და ყო­ველ ჯერ­ზე ხე­ლახ­ლა მაყ­ვა­რებს პო­ე­ზი­ას.

მარ­ტო მი­სი „შე­ძა­ხი­ლი“ რად ღირს! – „სხვი­სი არა­ვი­სი არის, სა­ქარ­თ­ვე­ლო არის შე­ნი!“. ხან ბუტ­ბუ­ტით ვი­მე­ო­რებ, ხან შევ­ძა­ხებ ხოლ­მე, რო­გორც სა­თა­ურ­შია და ამ ქვეყ­ნის, ჩვე­ნი ქვეყ­ნის უსაზღ­ვ­რო სიყ­ვა­რულ­ში ვეხ­ვე­ვი.

მო­ზარ­დი რომ ვი­ყა­ვი, კა­ბი­ნეტ­ში გაკ­რულ რუ­კა­ზე ჩე­მი და გე­ოგ­რა­ფი­ა­ში მა­მე­ცა­დი­ნებ­და: იპო­ვე საფ­რან­გე­თი, იპო­ვე იაპო­ნია! ყვე­ლა­ფე­რი, რაც ჩვე­ნი ფან­ჯ­რე­ბის მიღ­მა იყო, იყო შო­რე­უ­ლი. მსოფ­ლიო გვეჩ­ვე­ნე­ბო­და მი­უწ­ვ­დო­მე­ლი, მოგ­ზა­უ­რო­ბა­ზე ოც­ნე­ბაც არ წარ­მოგ­ვედ­გი­ნა. არც ის წარ­მოგ­ვედ­გი­ნა, რომ 90-იანე­ბი ად­რე თუ გვი­ან დას­რულ­დე­ბო­და, სი­ნათ­ლე აღარ ჩაქ­რე­ბო­და და ლამ­ფის შუქ­ზე კითხ­ვით თვა­ლე­ბი აღარ დაგ­ვეთხ­რე­ბო­და.

ჩვენ კი მა­ინც ვკითხუ­ლობ­დით, სწო­რე­დაც ლამ­ფის შუქ­ზე, თვა­ლე­ბის ატ­კი­ვე­ბის ფა­სად. ვკითხუ­ლობ­დით, რად­გან წიგ­ნე­ბი გვა­ვიწყებ­და სირ­თუ­ლე­ებს, უხა­ლი­სო­ბას, გვა­ჩუ­ქებ­და ახალ ამ­ბებს, ახალ სა­ნა­ხა­ო­ბებს, ახალ მე­გობ­რებს. რად­გან წიგ­ნე­ბი ჰგავ­დ­ნენ ორი­ენ­ტი­რებს. რა­ღაც სა­შინ­ლად კარ­გი იყო ლი­ტე­რა­ტუ­რა­ში – თან ახ­ლო­ბე­ლი და თან მო­უ­ხელ­თე­ბე­ლი. მა­ინც რა გვინ­დო­და? ჩვე­ნი მსგავ­სი ადა­მი­ა­ნე­ბის და მსგავ­სი გა­მოც­დი­ლე­ბის მიგ­ნე­ბა – რო­ცა შე­ნი და სხვი­სი ამ­ბე­ბის კი­დე­ე­ბი რა­ღაც აუხ­ს­ნე­ლი ჯა­დოქ­რო­ბით უზუს­ტე­სად ემ­თხ­ვე­ვა ერ­თ­მა­ნეთს.

გვინ­დო­და წიგ­ნის პერ­სო­ნა­ჟებ­თან გა­ზი­ა­რე­ბუ­ლი ჩუ­მი ნაღ­ვე­ლი და გვინ­დო­და სი­ხა­რუ­ლის გა­ზი­ა­რე­ბაც. კითხ­ვის ერთ-ერ­თი ჯა­დოს­ნუ­რო­ბა იმა­შია, რომ გა­ვიწყებს გე­ოგ­რა­ფი­ულ საზღ­ვ­რებს, გა­ვიწყებს ეპო­ქას, სე­ზონს… ათას­ჯერ ყო­ფი­ლა, რომ შუა ზაფხულ­ში წა­მი­კითხავს ზამ­თარ­ში გან­ვი­თა­რე­ბუ­ლი ამ­ბე­ბი და შემ­ცი­ვე­ბია; აღ­წე­რი­ლი საჭ­მ­ლის გე­მო მიგ­რ­ძ­ვ­ნია ან სა­ში­ნელ წყურ­ვილს შე­ვუ­წუ­ხე­ბი­ვარ წიგ­ნის რო­მე­ლი­მე გმირ­თან ერ­თად; ბუ­ნე­ბის აღ­წე­რის კითხ­ვი­სას ჩი­ტე­ბის ჭიკ­ჭი­კი ისე მკა­ფი­ოდ გა­მი­გო­ნია, თით­ქოს ჩემს ფან­ჯ­რებ­თან შეფ­რ­თხი­ალ­დ­ნენ ბე­ღუ­რე­ბი; ვარ­დის ან შო­კო­ლა­დის სურ­ნე­ლი შემ­ძ­რო­მია ცხვირ­ში.

მაგ­რამ ახ­ლა რაც უნ­და მოვ­ყ­ვე, ეს სხვა შემ­თხ­ვე­ვა იყო და ისევ ას­ტ­რიდ ლინ­დ­გ­რენს უკავ­შირ­დე­ბა. „ლი­ო­ნე­ბერ­გე­ლი ემი­ლის თავ­გა­და­სა­ვალს“ ვკითხუ­ლობ­დი – ჩემს ერთ-ერთ პირ­ველ წიგნს. დე­კემ­ბე­რი იყო, რამ­დე­ნი­მე დღე­ში ახა­ლი წე­ლი მო­დი­ო­და. რა­ღაც ენით აუწე­რე­ლი სი­ხა­რუ­ლით ვი­ყა­ვი მო­ცუ­ლი. ჩე­მი უსაყ­ვარ­ლე­სი დი­დე­და მო­ვი­და, ფე­რა­დი ძა­ფე­ბი მო­ი­ტა­ნა და თო­ჯი­ნებს ჯემ­პ­რე­ბი მო­ვუქ­სო­ვეთ. მე სა­სა­ცი­ლოდ ვქსოვ­დი – უთა­ნაბ­როდ და შეც­დო­მე­ბით, დი­დე­და მა­ქებ­და და ჩა­ვარ­დ­ნილ თვლებს ჩუ­მად ისე ას­წო­რებ­და, არც კი მაგ­რ­ძ­ნო­ბი­ნებ­და, რომ სა­უ­კე­თე­სოდ არ გა­მომ­დი­ო­და. მახ­სოვს, მა­შინ აღ­მო­ვა­ჩი­ნეთ მე და ჩემ­მა დებ­მა ბა­ნა­ნი ვაშ­ლი და ძა­ლი­ან სა­სა­ცი­ლო გვეჩ­ვე­ნე­ბო­და, ერთ ხილს მე­ო­რეს სა­ხე­ლი რომ ერ­ქ­ვა.

ღა­მე ლო­გინ­ში რომ ჩავ­ძ­ვე­რი, ლი­ო­ნე­ბერ­გე­ლი ემი­ლის ბო­ლო ორი თა­ვი მქონ­და დარ­ჩე­ნი­ლი, სა­დაც ყალ­თა­ბან­დი ემი­ლი, გა­და­უ­ღე­ბელ თო­ვა­ში, ალ­ფ­რედს მარ­ხი­ლით მარ­ტო წა­იყ­ვანს მა­რი­ა­ნე­ლუნ­დ­ში ექიმ­თან და სის­ხ­ლის მო­წამ­ვ­ლის­გან იხ­ს­ნის. რამ­დე­ნი­მე დღე­ში სახ­ლ­ში ერ­თად დაბ­რუნ­დე­ბი­ან და ექი­მის წე­რილს ჩა­მო­ი­ტა­ნენ: ისე­თი ბი­ჭი გყავთ, შე­გიძ­ლი­ათ იამა­ყო­თო.

მთა­ვა­რი ამ ამ­ბავ­ში ისაა, რომ ლი­ო­ნე­ბერ­გა­შიც ახა­ლი წე­ლი დგე­ბა. გვი­ა­ნი სა­ღა­მოა, მთე­ლი ოჯა­ხი დი­დი მა­გი­დის გარ­შე­მო ზის, ოთა­ხი სადღე­სას­წა­უ­ლო­დაა დაწ­კ­რი­ა­ლე­ბუ­ლი, სან­თ­ლე­ბი ლაპ­ლა­პებს და ვახ­შა­მი გემ­რი­ე­ლია. ყვე­ლა ბედ­ნი­ე­რია. ამ­ბა­ვი, რო­მელ­საც მძი­მე და­სას­რუ­ლი შე­იძ­ლე­ბო­და ჰქო­ნო­და, დიდ სი­ხა­რუ­ლად ექ­ცათ.

გა­რეთ კი ისევ თოვს, მაგ­რამ თო­ვა აღა­რა­ვის აში­ნებს, ყვე­ლა­ფე­რი ცუ­დი უკან დარ­ჩა.

კითხ­ვას რომ მოვ­რ­ჩი, აღ­მო­ვა­ჩი­ნე, რომ ვერც კი შე­ვამ­ჩ­ნიე, რო­გორ მდი­ო­და სი­ხა­რუ­ლის ცრემ­ლე­ბი – ბედ­ნი­ე­რი ვი­ყა­ვი, რომ ალ­ფ­რე­დი გა­დარ­ჩა და თან პირ­ვე­ლად ვგრძნობ­დი წიგ­ნის დამ­თავ­რე­ბის სევ­დას.

გა­ვი­ხე­დე და თოვ­და.

მე­გო­ნა წიგ­ნის მა­გი­ით ვი­ყა­ვი მო­ცუ­ლი და მეჩ­ვე­ნე­ბო­და, მაგ­რამ არა, ნამ­დ­ვი­ლად თოვ­და.

დღე­საც, ამ ამ­ბი­დან 30 წელ­ზე მე­ტის შემ­დეგ, ისევ მგო­ნია, რომ თუ დე­კემ­ბ­რის ბო­ლოს ლი­ო­ნე­ბერ­გე­ლი ემი­ლის წა­სა­კითხად მო­ვიც­ლი, ბო­ლო გვერ­დებს რომ ჩა­ვი­კითხავ, თბი­ლის­ში მო­თოვს.

და ლი­ო­ნე­ბერ­გა­შიც მო­თოვს, რა თქმა უნ­და.

მაკა ცხვედიანი 

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება

მსგავსი სიახლეები