17 ნოემბერი, კვირა, 2024

გრა­ფი­კუ­ლი მა­ორ­გა­ნი­ზე­ბე­ლის რო­ლი გე­ოგ­რა­ფი­ის გაკ­ვე­თილ­ზე

spot_img

ინ­ფორ­მა­ცი­ის გრა­ფი­კუ­ლი სტრუქ­ტუ­რი­რე­ბა მას­წავ­ლე­ბელს სა­შუ­ა­ლე­ბას აძ­ლევს, მოს­წავ­ლე­ებს თვალ­სა­ჩი­ნოდ წა­რუდ­გი­ნოს სას­წავ­ლო მა­სა­ლა ცალ­კე­უ­ლი თე­მის მი­ხედ­ვით და, ამა­ვე დროს, შე­ამ­ცი­როს ინ­ფორ­მა­ცი­ის მო­ცუ­ლო­ბა მხო­ლოდ ძი­რი­თა­დი ცნე­ბე­ბი­სა და მათ შო­რის ლო­გი­კუ­რი კავ­ში­რე­ბის გად­მო­ცე­მის გზით. გრა­ფი­კუ­ლი მა­ორ­გა­ნი­ზე­ბე­ლი მოს­წავ­ლე­ებს სა­შუ­ა­ლე­ბას აძ­ლევს, სა­კითხი უფ­რო მკა­ფი­ოდ და ნათ­ლად გა­ი­აზ­რონ. სწავ­ლა-სწავ­ლე­ბის სა­კითხ­ში უამ­რავ გრა­ფი­კულ მა­ორ­გა­ნი­ზე­ბელს ვხვდე­ბით. ერთ-ერ­თია „ფიშ­ბო­უ­ნის“ მე­თო­დი. მოს­წავ­ლე­ებს წი­ნას­წარ და­ბეჭ­დილ მა­სა­ლას ვთა­ვა­ზობთ და ვუ­თი­თებთ დროს. აღ­ნიშ­ნულ დრო­ში, მოს­წავ­ლე ცდი­ლობს, სა­კითხი თვალ­სა­ჩი­ნოდ გად­მოს­ცეს.

⇒ რა არის „ფიშ­ბო­უ­ნი“?

მე­თო­დი „ფიშ­ბო­უ­ნი“ სწო­რედ გრა­ფი­კუ­ლი ორ­გა­ნი­ზა­ტო­რის ერთ-ერ­თი ფორ­მაა. თვი­თონ სიტყ­ვა, თარ­გ­მან­ში, „თევ­ზის ფხას“ ან „თევ­ზის ჩონჩხს“ ნიშ­ნავს და მი­მარ­თუ­ლია მოს­წავ­ლე­ებ­ში კრი­ტი­კუ­ლი აზ­როვ­ნე­ბის გან­ვი­თა­რე­ბი­სა­კენ, თვალ­სა­ჩი­ნო­ებ­რივ-ში­ნა­არ­სობ­რი­ვი ფორ­მით. ამ მე­თო­დის არ­სი, გა­სა­ა­ნა­ლი­ზე­ბელ ობი­ექ­ტ­სა და მას­ზე მოქ­მედ ფაქ­ტო­რებს შო­რის, მი­ზეზ-შე­დე­გობ­რი­ვი კავ­ში­რე­ბის დად­გე­ნა და არ­გუ­მენ­ტი­რე­ბუ­ლი არ­ჩე­ვა­ნის გა­კე­თე­ბაა. მე­თო­დი ასე­ვე ავი­თა­რებს ინ­ფორ­მა­ცი­ა­ზე მუ­შა­ო­ბის, პრობ­ლე­მის იდენ­ტი­ფი­ცი­რე­ბი­სა და გა­დაჭ­რის გზე­ბის ძი­ე­ბის უნა­რებს.

ფიშ­ბო­უ­ნის სა­ფუძ­ვე­ლი თევ­ზის ჩონ­ჩხის ფორ­მის სქე­მა­ტუ­რი დი­აგ­რა­მაა. ბევრ ქვე­ყა­ნა­ში ეს დი­აგ­რა­მა ცნო­ბი­ლია იაპო­ნე­ლი პრო­ფე­სო­რის – იში­კა­ვის (ისი­კა­ვის) სა­ხე­ლით, რო­მე­ლიც მი­ზეზ-შე­დე­გობ­რი­ვი კავ­ში­რე­ბის სტრუქ­ტუ­რუ­ლი ანა­ლი­ზის მე­თო­დის ავ­ტო­რია. ფიშ­ბო­უ­ნის სქე­მა გრა­ფი­კუ­ლი გა­მო­სა­ხუ­ლე­ბაა, რომ­ლის სა­შუ­ა­ლე­ბით შე­საძ­ლე­ბე­ლია თვალ­სა­ჩი­ნოდ წარ­მო­ვად­გი­ნოთ და და­ვი­ნა­ხოთ ამა თუ იმ კონ­კ­რე­ტუ­ლი მოვ­ლე­ნის, პრობ­ლე­მის ანა­ლი­ზის პრო­ცე­სი, მი­სი გა­მომ­წ­ვე­ვი მი­ზე­ზე­ბი და შე­სა­ბა­მი­სი შე­დე­გე­ბი.

აღ­ნიშ­ნუ­ლი მე­თო­დი ჩემს გაკ­ვე­თილ­ზე გა­მო­ვი­ყე­ნე რო­გორც ინ­დი­ვი­დუ­ა­ლუ­რად, ისე წყვილ­ში სა­მუ­შა­ოდ. ფიშ­ბო­უ­ნი წი­ნას­წარ ამოვ­ბეჭ­დე თა­ბა­ხის ფურ­ცელ­ზე და და­ვუ­რი­გე მოს­წავ­ლე­ებს. ასე­ვე შეგ­ვიძ­ლია წი­ნას­წარ და­ვამ­ზა­დოთ დიდ ფორ­მატ­ზე და და­ფა­ზე გა­ვაკ­რათ, სა­თი­თა­ოდ ვთხო­ვოთ მოს­წავ­ლე­ებს სა­კუ­თა­რი აზ­რის და­ფიქ­სი­რე­ბა. და­ბო­ლოს, რო­დე­საც მა­ორ­გა­ნი­ზე­ბე­ლი შე­ივ­სე­ბა, პრე­ზენ­ტა­ცია ჩა­ვა­ტა­როთ და სა­ბო­ლოო შე­დე­გი შე­ვა­ჯა­მოთ.

სქე­მა 4 ძი­რი­თა­დი ნა­წი­ლის­გან შედ­გე­ბა, ესე­ნია: თევ­ზის თა­ვი, კუ­დი, ზე­და და ქვე­და (ან მარ­ჯ­ვე­ნა და მარ­ცხე­ნა) ფხე­ბი. და­მა­კავ­ში­რე­ბე­ლი რგო­ლია თევ­ზის ხერ­ხე­მა­ლი. თა­ვი – პრობ­ლე­მა, კითხ­ვა, თე­მა, რომ­ლის გან­ხილ­ვა-ანა­ლი­ზია სა­ჭი­რო.

გა­მო­ყე­ნე­ბის მა­გა­ლი­თი:

⇒ გთა­ვა­ზობთ გე­ოგ­რა­ფი­ის გაკ­ვე­თილ­ზე „ფიშ­ბო­უ­ნის“ გა­მო­ყე­ნე­ბის ნი­მუშს:

⇒ თე­მა: ბუ­ნებ­რი­ვი რე­სურ­სე­ბი

წა­ი­კითხეთ ტექ­ს­ტი და უპა­სუ­ხეთ კითხ­ვებს, შე­ავ­სეთ „ფიშ­ბო­უ­ნის“ სქე­მა.

♦ რა მოჰ­ყ­ვე­ბა ბუ­ნებ­რი­ვი რე­სურ­სე­ბის არა­მიზ­ნობ­რივ მო­პო­ვე­ბას და მოხ­მა­რე­ბას?

♦ რა მი­ზე­ზე­ბის გა­მო წარ­მო­იქ­მ­ნე­ბა ეს პრობ­ლე­მა?

♦ რა ეკო­ლო­გი­უ­რი პრობ­ლე­მე­ბი წარ­მო­იქ­მ­ნე­ბა ბუ­ნებ­რი­ვი რე­სურ­სე­ბის ამო­წურ­ვის შე­დე­გად?

♦ მო­იყ­ვა­ნეთ მა­გა­ლი­თე­ბი.

♦ რა ღო­ნის­ძი­ე­ბე­ბი ტარ­დე­ბა ამ პრობ­ლე­მე­ბის გა­და­საჭ­რე­ლად?

მი­ღე­ბუ­ლი ინ­ფორ­მა­ცი­ის მი­ხედ­ვით, მოს­წავ­ლე­ე­ბი ავ­სე­ბენ სქე­მას და ინ­ფორ­მა­ცი­ას, პრე­ზენ­ტა­ცი­ის სა­ხით, წარ­მო­ად­გე­ნენ.

ვლა­დი­მერ გორ­გი­შე­ლი – სსიპ თე­ლა­ვის მუ­ნი­ცი­პა­ლი­ტე­ტის სო­ფელ კურ­დღე­ლა­უ­რის სა­ჯა­რო სკო­ლის გე­ოგ­რა­ფი­ის მენ­ტო­რი მას­წავ­ლე­ბე­ლი

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება

მსგავსი სიახლეები