25 აპრილი, პარასკევი, 2025

გახ­სოვს, თა­მარ, ჩვე­ნი სა­ქარ­თ­ვე­ლო?..

spot_imgspot_img

 

ქართველი განმანათლებელი ქალები 


თა­მარ გო­გო­ლაშ­ვი­ლი-პა­პა­ვა

1888-1976

XX სა­უ­კუ­ნის და­საწყის­ში, სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ბე­დუ­კუღ­მარ­თო­ბით უცხო­ეთ­ში გა­დახ­ვე­წილ ჩვენს თა­ნა­მე­მა­მუ­ლე­ებს შო­რის, თა­მარ გო­გო­ლაშ­ვი­ლი ბევ­რი ნიშ­ნი­თაა გა­მორ­ჩე­უ­ლი. მი­სი ნი­ჭი­ე­რე­ბა და ინ­ტე­რე­სე­ბის სფე­რო საკ­მა­ოდ მრა­ვალ­ფე­რო­ვა­ნია. მას მო­იხ­სე­ნი­ე­ბენ, რო­გორც ქარ­თუ­ლი ემიგ­რან­ტუ­ლი მწერ­ლო­ბის თვალ­სა­ჩი­ნო წარ­მო­მად­გე­ნელს, მთარ­გ­მ­ნელს, მსა­ხი­ობს, სა­ზო­გა­დო მოღ­ვა­წეს, ქველ­მოქ­მედს…

თა­მარ გო­გო­ლაშ­ვი­ლი და­ი­ბა­და 1888 წლის 24 მარტს, ქუ­თა­ის­ში, ცნო­ბი­ლი ქარ­თ­ვე­ლი მსა­ხი­ო­ბე­ბის – სი­მონ გო­გო­ლაშ­ვი­ლი­სა და ალექ­სან­დ­რა გამ­რეკ­ლი­ძის ოჯახ­ში. თა­ვა­დაც მსა­ხი­ობ­თა იმ თა­ო­ბას მი­ა­კუთ­ვ­ნე­ბენ, რო­მელ­თა პრო­ფე­სი­უ­ლი და­ოს­ტა­ტე­ბა ძველ თე­ატ­რ­ში და­იწყო. ემიგ­რა­ცი­ა­ში წას­ვ­ლამ­დე მან შექ­მ­ნა თა­ვი­სი აქ­ტი­ო­რუ­ლი მოღ­ვა­წე­ო­ბის „ოქ­როს ფონ­დი“: ვე­რო­ნი­კა („ვიდ­რე ჰხვალ, უფა­ლო“), აზა („ბო­შა ქა­ლი აზა“), ქრის­ტი­ნე („ქრის­ტი­ნე“) და სხვ. აღ­სა­ნიშ­ნა­ვია, რომ 1914 წლის 4 მა­ი­სის ჟურ­ნალ­ში „თე­ატ­რი და ცხოვ­რე­ბა“, იმ­დ­რო­ინ­დელ ქარ­თ­ველ სცე­ნის მსა­ხი­ობ­თა შო­რის, თა­მარ გო­გო­ლაშ­ვი­ლი­ცაა მოხ­სე­ნი­ე­ბუ­ლი. სხვა­დას­ხ­ვა დროს იგი მოღ­ვა­წე­ობ­და თბი­ლი­სის, ქუ­თა­ი­სი­სა და თე­ლა­ვის თე­ატ­რებ­ში. თე­ლა­ვის სცე­ნის მოყ­ვა­რულ­თა დას­საც ხელ­მ­ძღ­ვა­ნე­ლობ­და და დი­დი მონ­დო­მე­ბით იბ­რ­ძო­და თე­ლავ­ში თე­ატ­რის ასა­შე­ნებ­ლად.

ნა­ყო­ფი­ე­რი და წარ­მა­ტე­ბუ­ლი იყო თა­მა­რი სამ­წერ­ლო ას­პა­რეზ­ზეც. ძალ­ზე ახალ­გაზ­რ­დამ გა­მო­აქ­ვეყ­ნა სა­ბავ­შ­ვო მოთხ­რო­ბე­ბი, „ქოჩ­რი­ა­ნი ტო­რო­ლას“ ფსევ­დო­ნი­მით; სის­ტე­მა­ტუ­რად ბეჭ­დავ­და სტა­ტი­ებს ქალ­თა ემან­სი­პა­ცი­ის სა­კითხებ­ზე; თა­ნამ­შ­რომ­ლობ­და იოსებ იმე­დაშ­ვი­ლის ჟურ­ნალ­ში „თე­ატ­რი და ცხოვ­რე­ბა“; ქარ­თ­ველ ქალ­თა სამ­ხატ­ვ­რო-სა­ლი­ტე­რა­ტუ­რო ჟურ­ნალ­ში „ალ­მა­ნა­ხი“… რო­გორც მთარ­გ­მ­ნელ­მა კი თარ­გ­მ­ნა და ცალ­კე წიგ­ნად გა­მოს­ცა ბონ­ზელ­სის ცნო­ბი­ლი ნაშ­რო­მი „ფუტ­კა­რი და მაია“, მირ­ბო­სის ხუთ­მოქ­მე­დე­ბი­ა­ნი დრა­მა „ჟან და მად­ლე­ნა“… ამის შემ­დეგ კი მი­სი ბე­დი­სა და ცხოვ­რე­ბის გან­მ­საზღ­ვ­რე­ლი სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში საბ­ჭო­თა რე­ჟი­მის დამ­ყა­რე­ბა გახ­და. წი­თე­ლი ტე­რო­რის­გან თა­ვის დახ­ს­ნის გზად მან და მის­მა მე­უღ­ლემ, აკა­კი პა­პა­ვამ, ემიგ­რა­ცია აირ­ჩი­ეს. ცნო­ბი­ლი ჟურ­ნა­ლის­ტი, მწე­რა­ლი და სა­ზო­გა­დო მოღ­ვა­წე, ბა­ტო­ნი აკა­კი 1922 წელს გა­ემ­გ­ზავ­რა გერ­მა­ნი­ა­ში, ხო­ლო ქალ­ბა­ტონ­მა თა­მარ­მა, ორ შვილ­თან ერ­თად, 1923 წლის 12 მა­ისს და­ტო­ვა თბი­ლი­სი. ამ დრო­ი­დან და­იწყო მა­თი ემიგ­რან­ტუ­ლი ცხოვ­რე­ბა და ერ­თობ­ლი­ვი ლი­ტე­რა­ტუ­რულ-მეც­ნი­ე­რუ­ლი საქ­მი­ა­ნო­ბა ჯერ ბერ­ლინ­ში, შემ­დეგ – პა­რიზ­ში, სა­დაც ჟურ­ნალ­ში „კავ­კა­სი­ო­ნი“ და­ი­ბეჭ­და თა­მა­რის ეს­სე­ე­ბი; აქ­ვე გა­მოს­ცა მან წიგ­ნის „დი­დი სა­ხე­ე­ბი პა­ტა­რა ჩარ­ჩო­ში“ პირ­ვე­ლი ნა­წი­ლი, ექ­ვ­თი­მე თა­ყა­იშ­ვი­ლის წი­ნა­სიტყ­ვა­ო­ბით. წიგ­ნ­ში აღ­წე­რი­ლია ქა­ლის გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლი რო­ლი სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ის­ტო­რი­ა­ში (ხელ­მე­ო­რედ გა­მო­ი­ცა 1953 წელს).

მე­ო­რე მსოფ­ლიო ომის დროს თა­მარ გო­გო­ლაშ­ვი­ლი-პა­პა­ვას ოჯა­ხი ტი­უ­რინ­გი­ა­ში, ბა­ვა­რი­ა­სა და ავ­ს­ტ­რი­ა­ში ცხოვ­რობ­და, ხო­ლო 1949 წლი­დან ევ­რო­პი­დან სამ­ხ­რეთ ამე­რი­კა­ში, კერ­ძოდ, არ­გენ­ტი­ნა­ში გა­და­ვი­და, სა­დაც თა­მა­რი ქარ­თუ­ლი სათ­ვის­ტო­მოს თავ­მ­ჯ­დო­მა­რედ აირ­ჩი­ეს. მი­სი ინი­ცი­ა­ტი­ვით აღი­ნიშ­ნე­ბო­და ეროვ­ნუ­ლი დღე­სას­წა­უ­ლე­ბი, ორ­გა­ნი­ზე­ბას უკე­თებ­და ქარ­თ­ვე­ლი ემიგ­რან­ტე­ბის შეხ­ვედ­რებს; იქ და­ბა­დე­ბუ­ლი ქარ­თ­ვე­ლე­ბის­თ­ვის სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ის­ტო­რი­ის მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნი ეპი­ზო­დე­ბის, გა­მორ­ჩე­უ­ლი თა­რი­ღე­ბის მი­წო­დე­ბა­სა და მათ­თ­ვის ქარ­თუ­ლი ტრა­დი­ცი­ე­ბის გაც­ნო­ბას სხვა­დას­ხ­ვა ღო­ნის­ძი­ე­ბით ახერ­ხებ­და; სა­კუ­თა­რი ხარ­ჯე­ბით აღ­ნიშ­ნავ­და შო­ბა-ახალ წელს, ნი­ნო­ო­ბას, თა­მა­რო­ბას, 26 მა­ისს — და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის დღეს; მე­გობ­რობ­და ემიგ­რა­ცი­ა­ში მყოფ ქარ­თ­ვე­ლებ­თან. აქ­ვე გა­მოს­ცა წიგ­ნის „დი­დი სა­ხე­ე­ბი პა­ტა­რა ჩარ­ჩო­ში“ II ნა­წი­ლი. სა­გუ­ლის­ხ­მოა, რომ ეს იყო პირ­ვე­ლი ქარ­თუ­ლი ბეჭ­დუ­რი წიგ­ნი სამ­ხ­რეთ ამე­რი­კა­ში. 1951 წელს, ბუ­ე­ნოს-აირეს­ში, გა­მო­ი­ცა თა­მარ გო­გო­ლაშ­ვი­ლი-პა­პა­ვას ის­ტო­რი­უ­ლი ნარ­კ­ვე­ვი და­რე­ჯან დე­დოფ­ლის შე­სა­ხებ, ხო­ლო 1956 წელს – თა­მარ და აკა­კი პა­პა­ვე­ბის ერ­თობ­ლი­ვი ნაშ­რო­მი „მა­რი­ამ — უკა­ნას­კ­ნე­ლი დე­დო­ფა­ლი სა­ქარ­თ­ვე­ლო­სი“. 1950-იან წლებ­ში მა­თი წე­რი­ლე­ბი იბეჭ­დე­ბო­და ნიუ-იორ­კ­ში გა­მო­მა­ვალ ქარ­თულ გა­ზეთ­ში „ქარ­თუ­ლი აზ­რი“. ქალ­ბა­ტო­ნი თა­მა­რის ბო­ლო წიგ­ნი კი 1970 წელს გა­მო­სუ­ლი „გაბ­ნე­უ­ლი საფ­ლა­ვე­ბი“ გახ­ლავთ.

გან­სა­კუთ­რე­ბით უნ­და აღი­ნიშ­ნოს თა­მარ და აკა­კი პა­პა­ვე­ბის ღვაწ­ლი უცხო­ეთ­ში ბე­დუ­კუღ­მარ­თო­ბის გა­მო მოხ­ვედ­რი­ლი ძვე­ლი ქარ­თუ­ლი კულ­ტუ­რის ნი­მუ­შე­ბის შე­ძე­ნი­სა და დაც­ვის საქ­მე­ში. მხედ­ვე­ლო­ბა­ში გვაქვს ჩვე­ნი ეროვ­ნუ­ლი სიწ­მინ­დის – თბი­ლი­სის სი­ო­ნის ტრა­პე­ზის ძვე­ლი ნა­ქარ­გი გა­და­სა­ფა­რებ­ლის შეს­ყიდ­ვა-გა­დარ­ჩე­ნა. „ამ 25 წლის წინ, ბერ­ლინ­ში ყოფ­ნის დროს, ჩვენ ბედ­ნი­ე­რი შემ­თხ­ვე­ვა მოგ­ვე­ცა, სრუ­ლი­ად მო­უ­ლოდ­ნე­ლად გვე­პოვ­ნა და შეგ­ვე­ძი­ნა „ტფი­ლი­სის სი­ო­ნის ტრა­პე­ზის ძვე­ლი ფარ­და“ – წერს თა­მა­რი. ექ­ვ­თი­მე თა­ყა­იშ­ვი­ლი კი ასე პა­სუ­ხობს მათ: „თქვენ მი­ერ ნა­პოვ­ნი სი­ო­ნის ტრა­პე­ზის ნა­ქარ­გი გა­და­სა­ფა­რე­ბე­ლი ფრი­ად და ფრი­ად სა­ყუ­რადღე­ბოა და მი­სი ხე­ლი­დან გაშ­ვე­ბა შე­უძ­ლე­ბე­ლია“. არც პა­პა­ვებს უფიქ­რი­ათ სხვაგ­ვა­რად.

ეს გან­ძი იყო „ტფი­ლი­სის სი­ო­ნის“ ტრა­პე­ზის ფარ­და, დი­დი ხე­ლოვ­ნე­ბით შეს­რუ­ლე­ბუ­ლი 1773 წელს, ქსნის ერის­თა­ვის, იესე ყუ­ლა­რა­ღა­სის მე­უღ­ლის, ქე­თე­ვა­ნის მი­ერ, რო­მე­ლიც იყო ასუ­ლი მე­ფე თე­ი­მუ­რაზ II-ის დის, მაკ­რი­ნე­სი და მა­მი­დაშ­ვი­ლი ჩვე­ნი სა­ხე­ლო­ვა­ნი მე­ფის, ერეკ­ლე მე­ო­რე­სი.

პა­პა­ვებ­მა „ფარ­და“, 1936 წელს, ბერ­ლინ­ში შე­ი­ძი­ნეს. ამ საქ­მე­ში მათ და­ეხ­მა­რა დოქ­ტორ ხოპ­პი, რო­მელ­მაც პა­პა­ვებს აუწყა შემ­დე­გი: „მი­სი პა­ცი­ენ­ტი ერ­თი მე­ზო­ბე­ლი, „კავ­კა­სი­ე­ლი“ (სო­მე­ხი) გარ­და­იც­ვა­ლა და მი­სი გერ­მა­ნე­ლი ქვრი­ვი დარ­ჩე­ნილ „კავ­კა­სი­ურ“ ნივ­თებს ჰყი­დი­სო. ჩვენ მას ვთხო­ვეთ, ფარ­დი­სათ­ვის ფო­ტოგ­რა­ფი­უ­ლი სუ­რა­თი გა­და­ე­ღო. რა­მო­დე­ნი­მე დღის შემ­დეგ დოქ­ტორ ხოპ­პ­მა დაგ­ვი­რე­კა, რომ ორი­ო­დე სა­ა­თით ინათხოვ­რა ეს ფარ­და და შეგ­ვიძ­ლია მის ბი­ნა­ზე ვნა­ხოთ და სუ­რა­თიც გა­და­ვი­ღოთ. სუ­რა­თი და ცალ­კე გა­და­ღე­ბუ­ლი წარ­წე­რა პა­რიზ­ში ექ­ვ­თი­მე თა­ყა­იშ­ვილს გა­უგ­ზავ­ნეთ. დაგ­ვი­ა­ნე­ბუ­ლი პა­სუ­ხით მან გვაც­ნო­ბა, რომ ეს იყო უნი­კუ­მი. ჩვენ ეს ფარ­და შე­ვი­ძი­ნეთ იმ იმე­დით: „თუ ოდეს­მე ბე­დი გაგ­ვი­ღი­მებ­და და გან­გე­ბა სამ­შობ­ლოს ხილ­ვას კვლავ გვა­ღირ­სებ­და, – ეს გან­ძი თბი­ლის­ში თან ჩაგ­ვე­ტა­ნა და უკან­ვე დაგ­ვებ­რუ­ნე­ბი­ნა სი­ო­ნი­სათ­ვის“.

პა­პა­ვე­ბის ეს ან­დერ­ძი მათ­მა შთა­მო­მავ­ლებ­მა შე­ას­რუ­ლეს. ფარ­და სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში რე­ზო თა­ბუ­კაშ­ვილ­მა ჩა­მო­ი­ტა­ნა და დღეს იგი ხე­ლოვ­ნე­ბის სა­ხელ­მ­წი­ფო მუ­ზე­უმ­შია და­ცუ­ლი.

ბო­ლოს, შე­მოგ­თა­ვა­ზებთ ამო­ნა­რიდს თა­მარ გო­გო­ლაშ­ვი­ლი-პა­პა­ვას მო­გო­ნე­ბი­დან „ქა­ქუ­ცა“. მი­სი მეტ-ნაკ­ლე­ბად სრულ­ყო­ფი­ლი პორ­ტ­რე­ტის შე­საქ­მ­ნე­ლად, ვფქი­რობ ეს ბევ­რის მთქმე­ლი შტრი­ხია.

♦♦♦

„მე თუმ­ცა არა­სო­დეს ვყო­ფილ­ვარ დი­დი მო­ლე­კუ­რე, მაგ­რამ შეყ­ვა­რე­ბუ­ლი კი ვი­ყა­ვი ამ ცეკ­ვა­ზე და ვცეკ­ვავ­დი ისე, რო­გორც ყვე­ლა ჩვენ­ში. მაგ­რამ ვცეკ­ვავ­დი მუ­დამ გა­ტა­ცე­ბით, იმი­ტომ, რომ ქარ­თუ­ლი ჰან­გე­ბი მუ­დამ მა­გი­ჟებ­და; სადღაც შორს, გუ­ლის სიღ­რ­მე­ში სწვდე­ბო­და მი­სი ხმა ჩემს აღ­ტ­კი­ნე­ბა­სა და არ მას­ვე­ნებ­და და მეც, ამ იდუ­მა­ლი ხმე­ბით მო­ჯა­დო­ე­ბუ­ლი, ვუვ­ლი­დი და ვუვ­ლი­დი „ქარ­თულს“…

აი, ასე­თი გი­ჟუ­რი „ქარ­თუ­ლი“ მე და ქა­ქუ­ცამ და­ვუ­ა­რეთ მა­შინ, რო­ცა სა­ქარ­თ­ვე­ლოს და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბა ევ­რო­პის სა­ხელ­მ­წი­ფო­ებ­მა იც­ვ­ნეს. და­უ­ვიწყა­რია ის ნე­ტა­რი დღე მთე­ლი ჩე­მი სი­ცოცხ­ლის გზა­ზე…

ქარ­თუ­ლი კლუ­ბის დიდ დარ­ბაზ­ში სა­ზე­ი­მო მეჯ­ლი­სი იყო გა­მარ­თუ­ლი: მთე­ლი სა­ქარ­თ­ვე­ლოს წარ­ჩი­ნე­ბულ­ნი იყ­ვ­ნენ მა­შინ იქ შეკ­რე­ბილ­ნი, რა­თა ენა­ხათ და მო­ეს­მი­ნათ სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ეს ის­ტო­რი­უ­ლი ამ­ბა­ვი მი­სი მკვდრე­თით აღ­დ­გო­მი­სა.

ახ, ნე­ტა­ვი იმ დღეს!

და აი, იმ ნა­დი­მის ხელ­მ­ძღ­ვა­ნელ­თა და­ვა­ლე­ბით უნ­და წარ­მო­მეთ­ქ­ვა ქარ­თ­ვე­ლი ქა­ლე­ბის სა­ხე­ლით სიტყ­ვა.

მე­ტად ძნე­ლი იყო ჩემ­თ­ვის ეს დი­დი და სა­პა­ტიო და­ვა­ლე­ბა, რო­მე­ლიც წი­ნას­წა­რი გაფ­რ­თხი­ლე­ბის გა­რე­შე გა­მო­აცხა­და ამ დარ­ბა­ზო­ბის ხელ­მ­ძღ­ვა­ნელ­მა ბე­ნია ჩხიკ­ვიშ­ვილ­მა, მაგ­რამ, აბა, უარი რო­გორ უნ­და მეთ­ქ­ვა? მით უმე­ტეს, მთავ­რო­ბა, პარ­ლა­მენ­ტის წევ­რე­ბი და უმა­ლე­სი სტუმ­რე­ბი, ყვე­ლა­ნი ერ­თ­ბა­შად შე­მომ­ყუ­რებ­დ­ნენ და ქარ­თ­ვე­ლი ქა­ლის თქმას ელოდ­ნენ.

რა ვთქვი მე მა­შინ? კარ­გად არ მახ­სოვს… ან რას იტყო­და ქარ­თ­ვე­ლი ქა­ლი, მი­სი სამ­შობ­ლოს მკვდრე­თით აღ­დ­გე­ნის დღეს!

და გა­ნა ეს ცხა­დია არაა?! თუ რას უკარ­ნა­ხებ­და ქარ­თ­ველ ქალს ის და­უ­ვიწყა­რი დღე, გა­ნა გან­მარ­ტე­ბას მო­ითხოვს? – გად­მოვ­შა­ლე ქარ­თ­ლის დე­დის გუ­ლი და გად­მოვ­ღ­ვა­რე მას­ში ნა­გუ­ბა­რი გრძნო­ბა…

გა­ვა­თა­ვე ჩე­მი სიტყ­ვა და ის იყო, მა­გი­დას ვუბ­რუნ­დე­ბო­დი, რომ გა­ის­მა ცი­უ­რი ხმე­ბი: დოლ­მა და სა­ზან­დარ­მა „ქარ­თუ­ლი“ გა­ა­ჩა­ღეს… და ამ დროს, რო­გორც არ­წი­ვი მოს­წყ­დე­ბა ხოლ­მე მთის ნაპ­რალს, ისე მოს­წყ­და ქა­ქუ­ცა, ერ­თი და­უ­ა­რა, ჩემ­კენ გა­მო­ე­შუ­რა და გა­მიწ­ვია… მას სცვლიდ­ნენ ჩვე­ნი ახალ­გაზ­რ­და ვაჟ­კა­ცე­ბი, შავ ჩო­ხა­ში გა­მოწყო­ბი­ლი ოფიც­რე­ბი: ყა­რა­ლაშ­ვი­ლი, ანტ. ცა­გა­რე­ლი, ყა­რან­გო­ზაშ­ვი­ლი, წე­რე­თე­ლი და სხვა­ნი.

ახ, რა იყო ის როკ­ვა, გი­ჟუ­რი აღ­ტა­ცე­ბა! ეს იყო გა­მარ­ჯ­ვე­ბუ­ლი სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ლა­ღო­ბა და ნა­დი­მი… და აქამ­დე ჩამ­რ­ჩა გულ­ში, რო­გორც უცხო მარ­გა­ლი­ტის მარ­ც­ვ­ლე­ბი…“

♦♦♦

შეხ­ვედ­რა ემიგ­რა­ცი­ა­ში…

პა­რიზ­ში მყოფ ქა­ქუ­ცა ჩო­ლო­ყაშ­ვილს I მსოფ­ლიო ომ­ში მი­ღე­ბუ­ლი ჭრი­ლო­ბა გა­ეხ­ს­ნა, რა­საც ტუ­ბერ­კუ­ლო­ზიც და­ერ­თო. მძი­მე მდგო­მა­რე­ო­ბა­ში მყოფ ქა­ქუ­ცას მე­გობ­რე­ბი ხში­რად აკითხავ­დ­ნენ, ანუ­გე­შებ­დ­ნენ, იგო­ნებ­დ­ნენ წარ­სულს, ერ­თობ­ლივ ბრძო­ლებს.

თა­მარ პა­პა­ვა იგო­ნებს მათ ერთ-ერთ ბო­ლო შეხ­ვედ­რას:

„თით­ქოს მებ­რ­ძოლ სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ბე­ლადს ბრძო­ლის ას­პა­რე­ზი გა­მო­ა­ცა­ლეს, ოც­ნე­ბა წა­არ­თ­ვეს და ახ­ლა, ფრთა­მო­ტე­ხილ არ­წივს, ცეცხლს ღვი­ნო უნე­ლებ­და და სიმ­ღე­რა – მო­რე­ულ ცრემლს უშ­რობ­და.

– გახ­სოვს, თა­მარ, ალა­ვერ­დო­ბა? – მე­უბ­ნე­ბო­და ის პა­რიზ­ში, ჩვე­ნი სევ­დი­ა­ნი ნა­დი­მე­ბის დროს, და­ბა­ლი მთრთო­ლა­რე ხმით.

– გახ­სოვს, თა­მარ, 26 მა­ი­სი? ის პირ­ვე­ლი 26 მა­ი­სი?

– გახ­სოვს, თა­მარ, შუ­ამ­თის დღე­სას­წა­უ­ლი?

– გახ­სოვს, თა­მარ, ხა­ტო­ბა და ჩე­მი გაჭ­რა ტყე­ში?

– ხომ გახ­სოვს, ჩვე­ნი ცა რა ფე­რი­საა? რამ­დე­ნი ვარ­ს­კ­ვ­ლა­ვე­ბია. რამ­დენ­ჯერ მით­ვ­ლია ისი­ნი ტყე­ში, მი­წა­ზე რომ ვი­წე­ქი და ძი­ლი არ მე­რე­ო­და.

– გახ­სოვს, თა­მარ, ჩვე­ნი სა­ქარ­თ­ვე­ლო?.. კრუ­ლიც იყოს აქ სი­ცოცხ­ლე, იქ სიკ­ვ­დი­ლი გა­ნა ბე­დნი­ე­რე­ბა არ არის, თა­მარ?!

– ოღონ­დაც, მე­გო­ბა­რო!

ღრმა და უზო­მო იყო მა­შინ­დე­ლი შთა­ბეჭ­დი­ლე­ბა – გულ­ში ვე­ღარ ეტე­ო­და ვერც ნა­ხუ­ლი და ვერც გა­გო­ნი­ლი… და ჩქა­რა სახ­ლის­კენ გა­ვე­შუ­რე.

– ვერ გა­გი­მარ­თ­ლ­და, მე­გო­ბა­რო, გარ­დატყ­და ხმა­ლი შე­ნი, მაგ­რამ გაგ­რ­ძელ­დ­ნენ საქ­მე­ნი შენ­ნი…“

სამ­წუ­ხა­როდ, თა­მარ და აკა­კი პა­პა­ვებ­მა თა­ვი­ან­თი ხან­გ­რ­ძ­ლი­ვი ცხოვ­რე­ბა, რო­მე­ლიც მთლი­ა­ნად სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ინ­ტე­რე­სე­ბის დაც­ვას შე­ა­ლი­ეს, ემიგ­რა­ცი­ა­ში და­ას­რუ­ლეს — აკა­კი პა­პა­ვა, 1964 წლის 27 ივ­ლისს, არ­გენ­ტი­ნა­ში გარ­და­იც­ვა­ლა. ან­დერ­ძის თა­ნახ­მად, ის საფ­რან­გეთ­ში გა­და­ას­ვე­ნეს და ლე­ვილ­ში, ქარ­თ­ველ­თა სა­ვა­ნე­ში დაკ­რ­ძა­ლეს. 1976 წლის 21 მარტს, არ­გენ­ტი­ნა­ში, გარ­და­იც­ვა­ლა თა­მარ გო­გო­ლაშ­ვი­ლი-პა­პა­ვაც, ისიც ლე­ვილ­ში, მე­უღ­ლის გვერ­დი­თაა დაკ­რ­ძა­ლუ­ლი.

მა­სა­ლა მომ­ზა­დე­ბუ­ლია ლე­ლა გაფ­რინ­დაშ­ვი­ლის სა­ავ­ტო­რო პრო­ექ­ტის მი­ხედ­ვით – „გან­მა­ნათ­ლებ­ლო­ბა სა­ქარ­თ­ვე­ლო­ში: იდე­ე­ბი და მოღ­ვა­წე­ე­ბი“ 

spot_imgspot_img
მსგავსი სიახლეები

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება