4 ივნისი, ოთხშაბათი, 2025

„ბა­ტონ ღმერთს ორო­პა­ში“ – წე­რი­ლი ნი­ნო ხა­რა­ტიშ­ვი­ლის „ლომ­გუ­ლებ­ზე“

spot_imgspot_img

„რომ და­ვი­ბა­დე­ბით, სამ­ყა­როს გარ­გა­რის ჯე­მის და  ქორ­ფა ბა­ლა­ხის სუ­ნი ექ­ნე­ბა, თუმ­ცა, ჟან­გი­სა და მტვრი­საც“

რო­ცა პირ­ვე­ლად სიტყ­ვა „ლომ­გუ­ლი“ გა­ვი­გე, მა­შინ არც რი­ჩარდ ლომ­გუ­ლი გა­მე­გო­ნა და არც ამ სიტყ­ვის ახ­ს­ნა შე­მეძ­ლო. სკო­ლის ბიბ­ლი­ო­თე­კა­ში ხელ­ში ჩა­მი­ვარ­და ას­ტ­რიდ ლინ­დ­გ­რე­ნის წიგ­ნი, რო­მელ­საც „ძმე­ბი ლომ­გუ­ლე­ბი“ ერ­ქ­ვა. წიგ­ნი ორ ძმა­ზეა, ორ ლომ­გულ­ზე, მაგ­რამ თავ­და­პირ­ვე­ლად პა­ტა­რა სკორ­პას თა­ვი ლომ­გუ­ლი კი არა, სამ­ყა­რო­ში სულ ყვე­ლა­ზე სუს­ტი ბი­ჭი ჰგო­ნია. მე­რე ის­წავ­ლის, რომ მის მკერ­დ­ში ნამ­დ­ვი­ლი ლომ­გუ­ლის გუ­ლი ცემს. ჩემ­თ­ვის ამ წიგ­ნით მოთხ­რო­ბი­ლი მთა­ვა­რი ამ­ბა­ვი სწო­რედ ესაა: ამ­ბა­ვი ბავ­შ­ვებ­ზე, რომ­ლებ­მაც ყვე­ლა შიშ­ზე გა­ი­მარ­ჯ­ვეს, რად­გან ყვე­ლა ბავ­შ­ვი, სი­ნამ­დ­ვი­ლე­ში, ძა­ლი­ან უში­შა­რია. ამის შემ­დეგ ბევ­რი დრო გა­ვი­და. და ახ­ლა ნი­ნო ხა­რა­ტიშ­ვილ­მა „ლომ­გუ­ლე­ბი“ და­წე­რა. წა­ვი­კითხე წიგ­ნი და უფ­რო გა­ბე­დუ­ლად გა­ვი­მე­ო­რე, რომ ბავ­შ­ვე­ბი ყვე­ლა­ზე მა­მა­ცე­ბი არი­ან, ოღონდ ბავ­შ­ვებს ბავ­შ­ვო­ბა უნ­და შე­უ­ნარ­ჩუნ­დეთ. ვკითხუ­ლობ­დი „ლომ­გუ­ლებს“ და ექო­სა­ვით ჩა­მეს­მო­და ეს სიტყ­ვე­ბი – წი­ნა­და­დე­ბი­დან წი­ნა­და­დე­ბამ­დე, გვერ­დი­დან გვერ­დამ­დე.

“ლომ­გუ­ლე­ბი” გერ­მა­ნუ­ლე­ნო­ვა­ნი ქარ­თ­ვე­ლი მწერ­ლის, ნი­ნო ხა­რა­ტიშ­ვი­ლის პირ­ვე­ლი სა­ბავ­შ­ვო წიგ­ნია, რო­მე­ლიც თავ­და­პირ­ვე­ლად წიგ­ნად სუ­ლაც არ იყო ჩა­ფიქ­რე­ბუ­ლი. ის სცე­ნა­ზე გა­სა­ცოცხ­ლებ­ლად და­ი­წე­რა. სა­ბავ­შ­ვო პი­ე­სის წიგ­ნად ქცე­ვა ერ­თ­გ­ვა­რი ექ­ს­პე­რი­მენ­ტი იყო, რად­გან, რო­გორც ავ­ტო­რი აღ­ნიშ­ნავს, დრა­მა­ტურ­გი­უ­ლი სტრუქ­ტუ­რა კლა­სი­კუ­რი სა­ბავ­შ­ვო ლი­ტე­რა­ტუ­რის­თ­ვის, ალ­ბათ, ცო­ტა უჩ­ვე­უ­ლოა. თუმ­ცა, მერ­წ­მუ­ნეთ, ღირს მწე­რალს ამ ექ­ს­პე­რი­მენ­ტ­ში გავ­ყ­ვეთ.

ბრი­ტა­ნე­ლი ფო­ტოგ­რა­ფის, ჯე­იმს მო­რი­სო­ნის ფო­ტო­წიგ­ნი ნი­ნო ხა­რა­ტიშ­ვი­ლის­თ­ვის „ლომ­გუ­ლე­ბის“ და­წე­რის ერთ-ერთ მთა­ვარ შთა­გო­ნე­ბად იქ­ცა. მო­რი­სონ­მა მსოფ­ლი­ოს სხვა­დას­ხ­ვა წერ­ტილ­ში მცხოვ­რე­ბი ბავ­შ­ვე­ბი თა­ვი­ანთ ოთა­ხებ­ში გა­და­ი­ღო. ეს ფო­ტო­წიგ­ნი ერ­თ­გ­ვა­რი დო­კუ­მენ­ტია, სა­ბუ­თია იმის და­სამ­ტ­კი­ცებ­ლად, რომ ბავ­შ­ვე­ბი თა­ნას­წო­რე­ბი სუ­ლაც არ არი­ან. ამ წიგ­ნ­ში უთა­ნას­წო­რო­ბა არ ლა­პა­რა­კობს – ის ფო­ტო­ე­ბი­დან გვიმ­ზერს, და მას, მა­გა­ლი­თად, ბან­გ­ლა­დე­შე­ლი ბი­ჭის თვა­ლე­ბი აქვს, რომ­ლის ოთა­ხიც ჭე­რის გა­რე­შე, ღია ცის ქვეშ მდე­ბა­რე­ობს.

მო­რი­სო­ნის წიგ­ნ­ში ასე­ვე შევ­ხ­ვ­დე­ბით ბავ­შ­ვებს, რომ­ლე­ბის­თ­ვი­საც ბავ­შ­ვო­ბა არა­ვის წა­ურ­თ­მე­ვია, რად­გან იქ და­ი­ბად­ნენ, სა­დაც ბავ­შ­ვ­თა უფ­ლე­ბე­ბი მხო­ლოდ ფა­რა­ტი­ნა ქა­ღალ­დ­ზე და­წე­რი­ლი სიტყ­ვე­ბი არაა; იქ, სა­დაც სა­ხელ­მ­წი­ფოს სა­თა­ვე­ში მყო­ფი ხალ­ხი მათ უფ­ლე­ბებს პა­ტივს სცემს და ამ უფ­ლე­ბე­ბის და­სა­ცა­ვად ძალ-ღო­ნეს არ იშუ­რებს.

ძა­ლი­ან სა­ინ­ტე­რე­სოა წიგ­ნის სტრუქ­ტუ­რა: ჩვენ პერ­სო­ნა­ჟე­ბის გაც­ნო­ბას ბან­გ­ლა­დე­ში­დან ვიწყებთ, შემ­დეგ გერ­მა­ნი­ა­ში გა­დავ­დი­ვართ, იქი­დან სე­ნე­გალ­ში, სე­ნე­გა­ლის შემ­დეგ მა­ლი უნ­და მო­ვი­ნა­ხუ­ლოთ, მის შემ­დეგ კი ეს­პა­ნე­თია, რო­მელ­საც ჯერ საფ­რან­გე­თი მოს­დევს, შემ­დეგ ინ­დო­ე­თი. და­ბო­ლოს, ისევ იქ ვბრუნ­დე­ბით, სა­ი­და­ნაც და­ვიწყეთ – ბან­გ­ლა­დეშ­ში. ჩემ­თ­ვის წიგ­ნის მთა­ვა­რი კონ­ცეფ­ცი­აც მი­სი სტრუქ­ტუ­რი­დან გა­მომ­დი­ნა­რე­ობს და ასე­თია: არ აქვს მნიშ­ვ­ნე­ლო­ბა, დე­და­მი­წის რო­მელ წერ­ტილ­ში ვცხოვ­რობთ, რად­გან ჩვენ იმა­ზე მე­ტად ვართ ერ­თ­მა­ნეთ­თან და­კავ­ში­რე­ბუ­ლი, ვიდ­რე წარ­მოგ­ვიდ­გე­ნია, ვიდ­რე ერ­თი შე­ხედ­ვით ჩანს.

„ლომ­გუ­ლე­ბი“ გვა­ფიქ­რებს გლო­ბა­ლი­ზა­ცი­ა­სა და გლო­ბა­ლურ პრობ­ლე­მებ­ზე; გვა­ფიქ­რებს იმ მიზ­ნით, რომ ეს პრობ­ლე­მე­ბი გა­ვი­თა­ვი­სოთ, ჩვე­ნად მი­ვი­ღოთ.

ვა­ღი­ა­რებ, წიგ­ნის კითხ­ვი­სას ვფიქ­რობ­დი და ვე­ლო­დე­ბო­დი, რომ „ლომ­გუ­ლებ­ში“ სა­ქარ­თ­ვე­ლო და ქარ­თ­ვე­ლი ბავ­შ­ვე­ბიც გაკ­რ­თე­ბოდ­ნენ, მა­თი თან­მ­დე­ვი პრობ­ლე­მე­ბით; ალ­ბათ იმი­ტომ, რომ ნი­ნო ხა­რა­ტიშ­ვი­ლი ძა­ლი­ან ბევრს წერს სამ­შობ­ლო­ზე, მის წარ­სულ­სა და აწ­მ­ყო­ზე. მე­რე დავ­ფიქ­რ­დი და ასე გა­დავ­წყ­ვი­ტე, რომ სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ამ­ბა­ვი ჩვენ, მკითხ­ვე­ლებ­მა უნ­და მოვ­ყ­ვეთ. ბრილ­კას თა­ო­ბამ, რო­მელ­მაც კარ­გად ვი­ცით, რომ ბან­გ­ლა­დე­შე­ლი პა­ტა­რა ბი­ჭის, ანან­დის, თავ­გა­და­სა­ვა­ლი, რო­მე­ლიც სი­ღა­რი­ბის გა­მო, სწავ­ლის ნაც­ვ­ლად უზარ­მა­ზარ ქარ­ხა­ნა­ში სა­თა­მა­შო­ებს კე­რავს, იმ ქარ­თ­ვე­ლი ბავ­შ­ვის თავ­გა­და­სა­ვა­ლი­ცაა, რო­მე­ლიც, მა­გა­ლი­თად, სკო­ლა­ში სი­ა­რუ­ლის ნაც­ვ­ლად, სკო­ლას­თან ახ­ლოს ჯართს აგ­რო­ვებს. თი­თო­ე­უ­ლის და­კარ­გუ­ლი ბავ­შ­ვო­ბა გვე­ხე­ბა ყვე­ლას, სა­დაც არ უნ­და ვცხოვ­რობ­დეთ და რა ენა­ზეც არ უნ­და ვსა­უბ­რობ­დეთ.

ამი­ტომ, ეს წიგ­ნი, ჩემ­თ­ვის, უპირ­ვე­ლე­სად, დი­დე­ბის­თ­ვის და­წე­რი­ლი წიგ­ნია, გან­სა­კუთ­რე­ბით მათ­თ­ვის, ვინც პა­სუ­ხის­მ­გე­ბე­ლია ბავ­შ­ვე­ბის უკე­თეს მო­მა­ვალ­ზე და ვინც ამ პა­სუ­ხის­მ­გებ­ლო­ბას ძა­ლი­ან ხში­რად თავს არი­დებს.

მე არ ვი­ცი, ლი­ტე­რა­ტუ­რას შე­უძ­ლია თუ არა ადა­მი­ა­ნე­ბის ძი­რე­უ­ლი გარ­დაქ­მ­ნა, მაგ­რამ მინ­და, ასე მჯე­რო­დეს. ამი­ტომ, პირ­ველ ყოვ­ლი­სა, ამ წიგნს სწო­რედ ბავ­შ­ვე­ბის ბე­დის გან­მ­კარ­გავ ხალხს ვურ­ჩევ­დი.

ცალ­კე აღ­ნიშ­ვ­ნის ღირ­სია იულია ბ.ნო­ვი­კო­ვას შთამ­ბეჭ­და­ვი ილუს­ტ­რა­ცი­ე­ბი, უსიტყ­ვოდ რომ გვიყ­ვე­ბი­ან იმ ცხოვ­რე­ბა­ზე, რომ­ლებ­შიც ბავ­შ­ვე­ბი სწავ­ლის ნაც­ვ­ლად შრო­მო­ბენ, გა­დარ­ჩე­ნის გზებს ეძე­ბენ, იბ­რ­ძ­ვი­ან და არ ნებ­დე­ბი­ან.

ლომ­ზე დი­დი გუ­ლი არა­ვის აქვს, ლომ­გუ­ლის პა­ტი­ო­სა­ნი სიტყ­ვა კი მხო­ლოდ მას შე­უძ­ლია მის­ცეს ვინ­მეს, ვინც ცხო­ველ­თა მე­ფე­სა­ვით გუ­ლა­დია. ამ წიგ­ნ­ში ბავ­შ­ვე­ბი არი­ან ის ლომ­გუ­ლე­ბი, რომ­ლე­ბიც თა­ვი­ან­თი თა­ნა­გან­ც­დის უდი­დე­სი უნა­რით, სა­კუ­თა­რი მო­მავ­ლის გა­სა­უმ­ჯო­ბე­სებ­ლად თუ ოჯა­ხის უკე­თე­სი ახა­ლი დღის­თ­ვის, მე­გობ­რის სი­ხა­რუ­ლი­სა და დე­და­მი­წის უკე­თეს ად­გი­ლად გა­დაქ­ცე­ვის­თ­ვის გუ­ლუხ­ვად იღე­ბენ ყვე­ლა­ზე ძვირ­ფასს, რაც გა­აჩ­ნი­ათ.

„ლომ­გუ­ლე­ბით“ დღე­ვან­დელ მსოფ­ლი­ო­ში არ­სე­ბულ გა­მოწ­ვე­ვებს ბავ­შ­ვე­ბის პერ­ს­პექ­ტი­ვი­დან ვუმ­ზერთ. ნა­ად­რე­ვი ქორ­წი­ნე­ბა, გა­ნათ­ლე­ბა­ზე ხელ­მი­საწ­ვ­დო­მო­ბის სირ­თუ­ლე, ბავ­შ­ვ­თა შრო­მა, მიგ­რა­ცი­ის პო­ლი­ტი­კა, ემიგ­რა­ცია, სუ­რო­გა­ცია, ბავ­შ­ვებ­ზე ძა­ლა­დო­ბა… –  მათ­ზე ბავ­შ­ვე­ბი სა­უბ­რო­ბენ, ამ გზებს ბავ­შ­ვე­ბი ად­გა­ნან, და თი­თო­ე­ულ მათ­განს აერ­თი­ა­ნებს ერ­თი მთა­ვა­რი რამ: ისი­ნი ნამ­დ­ვი­ლი ლომ­გუ­ლე­ბი არი­ან. თი­თო­ე­უ­ლი მათ­გა­ნი გუ­ლის სიღ­რ­მე­ში სამ­ყა­როს ხე­ლა კე­თილ­შო­ბი­ლე­ბას და­ა­ტა­რებს. ხში­რად გუ­ლის მომ­წუ­რა­ვიც კია იმის გა­აზ­რე­ბა, რომ ბავ­შ­ვო­ბა­და­კარ­გუ­ლე­ბი არას­დ­როს კარ­გა­ვენ სამ­ყა­როს ნდო­ბას და არ ჩერ­დე­ბი­ან. იბ­რ­ძ­ვი­ან, იბ­რ­ძ­ვი­ან, თავ­გან­წი­რუ­ლად, მტკი­ცედ და ჯი­უ­ტად, და რაც ყვე­ლა­ზე მთა­ვა­რია, არას­დ­როს ივიწყე­ბენ ერ­თ­მა­ნეთს. წიგ­ნის ერთ-ერ­თი მთა­ვა­რი იდეა ესე­ცაა, რამ­დე­ნად გან­ს­ხ­ვა­ვე­ბუ­ლია ბავ­შ­ვის სამ­ყა­რო, რო­მელ­საც უკი­დუ­რე­სი უსა­მარ­თ­ლო­ბა და თან­მ­დე­ვი პრობ­ლე­მე­ბიც კი ვერ სვრის, ვერ აჭუჭყი­ა­ნებს.

ნი­ნო ხა­რა­ტიშ­ვილ­მა პი­ე­სა გერ­მა­ნი­ის ერთ-ერ­თი ძა­ლი­ან პა­ტა­რა ქა­ლა­ქის სა­ბავ­შ­ვო თე­ატ­რის­თ­ვის და­წე­რა. ამ პა­ტა­რა ქა­ლაქ­ში შე­სა­ნიშ­ნა­ვი სა­ბავ­შ­ვო თე­ატ­რი აქ­ვ­თო, აღ­ნიშ­ნა მან. გან­სა­კუთ­რე­ბით ვუს­ვამ ხაზს იმას, რომ ეს თე­ატ­რი არაა ქვეყ­ნის დე­და­ქა­ლაქ­ში, არა­მედ ძა­ლი­ან პა­ტა­რა ქა­ლაქ­ში, სა­დაც ბავ­შ­ვებს ისე­თი­ვე გან­ვი­თა­რე­ბა შე­უძ­ლი­ათ, რო­გორც დე­და­ქა­ლაქ­ში მცხოვ­რებ ახალ თა­ო­ბას. ტყუ­ი­ლად არ ვახ­სე­ნებ ევ­რო­პას, რად­გან ვფიქ­რობ, ევ­რო­პის, რო­გორც ბავ­შ­ვ­თა უფ­ლე­ბე­ბის დაც­ვის­თ­ვის სა­უ­კე­თე­სო სივ­რ­ცის იდე­ას ამ წიგ­ნ­ში ბან­გ­ლა­დე­შე­ლი პა­ტა­რა ბი­ჭი, ანან­დი, სრუ­ლი­ად გა­მორ­ჩე­უ­ლი გზით გვაჩ­ვე­ნებს. მის მი­ერ შე­კე­რი­ლი ლო­მი, რო­მე­ლიც ცოცხა­ლია და ბიჭს მა­ლუ­ლად ესა­უბ­რე­ბა, მა­ლე ევ­რო­პა­ში გა­იგ­ზავ­ნე­ბა. დი­ახ, ამ ქარ­ხა­ნა­ში სა­თა­მა­შო­ე­ბი ბავ­შ­ვე­ბის­თ­ვის იკე­რე­ბა და ეს შე­სა­ნიშ­ნა­ვია, მაგ­რამ ამ ქარ­ხა­ნა­ში სა­თა­მა­შო­ებს ბავ­შ­ვე­ბი კე­რა­ვენ, და ეს ძა­ლი­ან სევ­დი­ა­ნია.

ანან­დი ფიქ­რობს, რომ ღმერ­თი ორო­პა­ში (გვპირ­დე­ბა, რომ მა­ლე უფ­რო „კარ­ქათ“ წა­ი­კითხავს და და­წერს) ცხოვ­რობს, და წე­რილ­საც, შე­სა­ბა­მი­სად, ასე იწყებს: „ბა­ტონ ღმერთს ორო­პა­ში“.

ევ­რო­პის­კენ სწრაფ­ვა ანან­დის­თ­ვის ბედ­ნი­ე­რე­ბას­თან, გა­ნათ­ლე­ბას­თან, მშობ­ლებ­თან და ძმას­თან ერ­თად სი­ხა­რუ­ლით სავ­სე ცხოვ­რე­ბას­თა­ნაა გა­ი­გი­ვე­ბუ­ლი. ანან­დი მთე­ლი არ­სე­ბით ილ­ტ­ვის ევ­რო­პუ­ლი სივ­რ­ცე­ე­ბის­კენ.

ლომ­გუ­ლი ბავ­შ­ვე­ბი გვას­წავ­ლი­ან, რომ ნა­ხე­ვარ­სი­კე­თე­ე­ბი ვერ იხ­ს­ნის სამ­ყა­როს, მხო­ლოდ სრუ­ლი, აბ­სო­ლუ­ტუ­რი. სწო­რედ ასე იქ­ცე­ვა კი­ა­ნოც, რო­მელ­საც სე­ნე­გალ­ში გა­დავ­ყა­ვართ და ზუ­ლას­თან ბა­ას­ში ვეც­ნო­ბით. ბო­ლოს, რო­დე­საც კი­ა­ნო ზუ­ლას ემ­შ­ვი­დო­ბე­ბა, თა­ვის ყვე­ლა­ზე საყ­ვა­რელ ნივთს – ლომს ჩუქ­ნის, რად­გან სჯე­რა, რომ ეს ლო­მი გან­სა­კუთ­რე­ბუ­ლია და მას ბედ­ნი­ე­რე­ბა მო­აქვს. ბი­ჭი, რომ­ლის ერ­თა­დერ­თი ნუ­გე­შიც ლო­მი იყო, ამ ნუ­გეშს სხვას აძ­ლევს და ასე აგ­რ­ძე­ლებს გზას. გულ­ში კი ერ­თი სა­ნუკ­ვა­რი სურ­ვი­ლი აქვს შე­ნა­ხუ­ლი: შე­ეძ­ლოს ხე­ლოვ­ნუ­რი წვი­მა გა­მო­ი­გო­ნოს, რა­თა ისეთ ად­გი­ლებ­ში მცხოვ­რებ ადა­მი­ა­ნებს, რო­გო­რიც, მა­გა­ლი­თად, მა­ლია, იქი­დან გაქ­ცე­ვა აღარ მო­უ­წი­ოთ, რო­დე­საც დი­დი გვალ­ვა ისევ დად­გე­ბა.

„ვე­რა­ვინ წარ­მო­იდ­გენ­და, რომ ფრე­ნა შე­საძ­ლე­ბე­ლია, ან­და მან­ქა­ნით სი­ა­რუ­ლი და მთვა­რე­ზე დაჯ­დო­მაც კი და რა ვი­ცი, კი­დევ, ათას რა­მეს. მარ­ტო ჩემ­ნა­ირ ვი­ზი­ო­ნე­რებს შე­ეძ­ლოთ ამის წარ­მოდ­გე­ნა. იმა­თაც რომ ეს­მი­ნათ თა­ვი­ან­თი მა­მე­ბის­თ­ვის და მარ­ტო ფულ­ზე ეფიქ­რათ, არც მი­წის­თხი­ლის ჩიფ­სე­ბი გვექ­ნე­ბო­და და არც ნა­ყი­ნი. წარ­მო­გიდ­გე­ნია? მიხ­ვ­დი?“

კი­ა­ნო თა­ვის მე­გო­ბარს, ამა­რის, ეუბ­ნე­ბა, შენ მო­მავ­ლის კა­ცი ხა­რო. მო­მავ­ლის ადა­მი­ა­ნი კი­ა­ნოს­თ­ვის სამ­ყა­რო­ზე მო­ფიქ­რა­ლი ადა­მი­ა­ნია, რო­მე­ლიც სხვე­ბის კე­თილ­დღე­ო­ბა­ზე ზრუ­ნავს. კი­ა­ნომ იცის, რომ ასე რომ არ ეფიქ­რათ სხვებ­საც, სამ­ყა­რო აქამ­დე ვერც მო­ვი­დო­და.

იოვა­ნაც მო­მავ­ლის ადა­მი­ა­ნია. ამა­რი იოვა­ნას მა­შინ ხვდე­ბა, რო­დე­საც გო­გო­ნა სა­კუ­თა­რი ქვეყ­ნი­დან ეს­პა­ნეთ­ში გა­მო­ექ­ცე­ვა ნა­ად­რევ ქორ­წი­ნე­ბას. ოღონდ გარ­ბის არა მხო­ლოდ სა­კუ­თა­რი თა­ვის­თ­ვის, სა­კუ­თა­რი დის­თ­ვი­საც, რა­თა ეს­პა­ნეთ­ში იმუ­შა­ოს, მე­რე სა­კუ­თა­რი და გა­მო­ის­ყი­დოს და მას თვა­ლებ­ზე ბრჭყვი­ა­ლე­ბის წას­მა და უცხო კა­ცის ცო­ლო­ბა არ მო­უ­წი­ოს. იოვა­ნას და ცხო­ველ­თა ექი­მო­ბა­ზე ოც­ნე­ბობს, გო­გო­ნებს სა­კუ­თა­რი მიზ­ნე­ბი აქვთ, და შე­საძ­ლებ­ლო­ბე­ბი, რომ­ლე­ბიც სხვა­დას­ხ­ვა ქვე­ყა­ნა­ში მა­თი და­ბა­დე­ბის­თა­ნა­ვე გან­წი­რუ­ლია.

ეს წიგ­ნი არ გვე­უბ­ნე­ბა, რომ ცხოვ­რე­ბა თა­ვის­თა­ვა­დაა სას­ტი­კი. არა. ეს წიგ­ნი გვე­უბ­ნე­ბა, რომ დე­და­მი­წას ბავ­შ­ვე­ბის­თ­ვის შე­უ­სა­ბა­მო ად­გი­ლად დი­დე­ბი აქ­ცე­ვენ; ბავ­შ­ვე­ბი კი, რომ­ლებ­საც პა­ტა­რა­ო­ბი­დან­ვე, გა­ნათ­ლე­ბის მი­ღე­ბის ნაც­ვ­ლად, მძი­მე შრო­მა და ცხოვ­რე­ბი­სე­ულ სირ­თუ­ლე­ებ­თან გამ­კ­ლა­ვე­ბა უწევთ, ყვე­ლა­ზე მეტს ფიქ­რო­ბენ, რო­გორ შეც­ვა­ლონ ასე­თი სამ­ყა­რო.

და მა­ინც, შეძ­ლე­ბენ ლომ­გუ­ლი ბავ­შ­ვე­ბი ოც­ნე­ბე­ბის ახ­დე­ნას?

წა­ი­ღებს ანან­დის ლო­მი წე­რილს „ორო­პა­ში“?

რას უპა­სუ­ხებს ან უპა­სუ­ხებს კი სა­ერ­თოდ ორო­პა­ში მცხოვ­რე­ბი ღმერ­თი ბან­გ­ლა­დე­შელ ბიჭს?

ან რა შე­იძ­ლე­ბო­და ეკითხა ანან­დის მის­თ­ვის?

იქ­ნებ აინ­ტე­რე­სებ­და, ხე­დავ­და თუ არა იმ ბავ­შ­ვებს, რომ­ლე­ბიც ნამ­დ­ვი­ლი ლომ­გუ­ლე­ბი­ვით უმ­კ­ლავ­დე­ბი­ან ცხოვ­რე­ბი­სე­ულ სირ­თუ­ლე­ებს;

იქ­ნებ აინ­ტე­რე­სებ­და, რა­ტომ თე­ლა­ვენ ფეხ­ქ­ვეშ ბავ­შ­ვ­თა უფ­ლე­ბებს მმარ­თ­ვე­ლე­ბი;

იქ­ნებ უნ­დო­და მი­ე­ღო პა­სუ­ხი შე­კითხ­ვა­ზე, სად მი­დის იმ ბავ­შ­ვე­ბის ოც­ნე­ბე­ბი, რომ­ლებ­საც არ გა­უ­მარ­თ­ლათ და კარგ სა­ხელ­მ­წი­ფო­ებ­ში არ და­ი­ბად­ნენ…

თქვენ რო­გორ ფიქ­რობთ?

და­ბო­ლოს, ვუ­ლო­ცავ ყვე­ლა ბავშვს პირ­ველ ივ­ნისს – ბავ­შ­ვ­თა დაც­ვის სა­ერ­თა­შო­რი­სო დღეს! მათ ვუ­სურ­ვებ, ეცხოვ­როთ ისეთ ქვე­ყა­ნა­ში, სა­დაც მა­თი უფ­ლე­ბე­ბის დაც­ვა უმაღ­ლეს ფა­სე­უ­ლო­ბად იქ­ნე­ბა ქცე­უ­ლი!

მე­ლა­ნო კო­ბა­ხი­ძე

spot_imgspot_img
მსგავსი სიახლეები

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება