თეა თოლორდავა
სსიპ გიორგი ჭალადიდელის სახელობის სენაკის მუნიციპალიტეტის სოფელ ზემო ჭალადიდის საჯარო სკოლის მე-5 კლასის დამრიგებელი
🔎🔺დემოკრატიულ ღირებულებებზე დამყარებული სამოქალაქო ცნობიერება, გონებრივი და ფიზიკური უნარების განვითარება, საზოგადოებისა და სახელმწიფოს წინაშე საკუთარი უფლება-მოვალეობების გაცნობიერება დამრიგებლის მუშაობაზე უნდა იყოს დამყარებული. სწორედ კლასში იქმნება ფსიქოლოგიური კლიმატი, რომელიც უდიდეს გავლენას ახდენს მოსწავლეების ქცევასა და სწავლაზე. სიყვარული, ემპათია, ურთიერთობა მოსწავლეებთან უნდა ემყარებოდეს თანამშრომლობას, პატივისცემასა და ნდობას. თითოეული ბავშვისთვის შესაძლებლობის გამოვლინების ხელშემწყობი პირობების შექმნა, მათ დაეხმარება ნიჭის რეალიზებაში, რაც დამრიგებლის უშუალო მოვალეობაა. დამრიგებელი ბავშვებში ისეთი უნარ-ჩვევების ჩამოყალიბებას უნდა შეეცადოს, როგორიცაა: პრობლემების გადაჭრა, კონფლიქტების მართვა, ობიექტური თვითშეფასება და ა.შ.
🔎🔺მოსწავლის შეფასება სწავლა-სწავლების ხარისხის მართვაა. ბავშვს არ უნდა თრგუნავდეს შეფასება. არასანდო კრიტერიუმები არ შეიძლება იყოს ვარგისი. მასწავლებელმა, მიზნის შესაძლო პროცესების ადაპტაციისას, თითოეულის ინდივიდუალური მხარე უნდა გაითვალისწინოს. ბავშვის ძლიერ მხარეზე ყურადღების გამახვილება სისუსტეების დაძლევაში დაეხმარება. თუ მოსწავლე ძლიერია რომელიმე საგანში და სითამამე აკლია, ვთხოვოთ, დაეხმაროს სხვა მოსწავლეს, რომელსაც დახმარება სჭირდება. ასეთი მიდგომა კი ბავშვს საკუთარი თავის გამოჩენასა და აღიარებაში დაეხმარება.
🔎🔺რანჟირების მეთოდის გამოყენებისას მნიშვნელოვანია სწავლის სტრატეგიის შემუშავება. სასურველია, მასწავლებელმა შეაფასოს მოსწავლეთა სწავლის სტილი და გაითვალისწინოს, თუ ვის როგორ ურჩევნია და უადვილდება სწავლა.
🔎🔺ერთ-ერთი მნიშვნელოვანი ფსიქოლოგიური პრობლემა, რომელიც ხშირად სკოლაში იკვეთება, არის კომუნიკაციის პრობლემები თანატოლებთან და აგრესიული ქცევა. ეს პრობლემა არის, ასევე, მშობლებთან ან მასწავლებლებთან. ამ პრობლემის მიზეზი მრავალი ფაქტორი შეიძლება იყოს. დისციპლინის დარღვევის შემთხვევაში მოსწავლე შესაძლოა ხვდებოდეს, რომ არასწორად იქცევა, მაგრამ ვერ აცნობიერებდეს, რა განაპირობებს მის ამგვარ ქმედებას. ამიტომ დისციპლინის გასაუმჯობესებლად მეტი მუშაობაა საჭირო ეფექტიანი მეთოდებით.
🔎🔺საკუთარი პრაქტიკის მიუკერძოებელი შეფასებითაა შესაძლებელი მიზანმიმართული პროფესიული წინსვლა. მუდმივად სიახლეების ძიებაში, სწავლების არსს უნდა ჩასწვდე და შემოქმედებითად მიუდგე. დამრიგებელმა მოსწავლეებს საკუთარი თავის რწმენა უნდა ჩაუნერგოს. ამისთვის უამრავი რესურსი არსებობს – ვგულისხმობ სხვა პედაგოგთა გამოცდილებას.
🔎🔺უნარების გაუმჯობესება დამრიგებელს უწყვეტ სიახლესთან აკავშირებს. საკლასო ოთახში ახლისა და საინტერესოს დანერგვა ძალიან კარგი საშუალებაა მოსწავლეების ჩართულობის ხარისხის ზრდისთვის. კლასის დამრიგებელი ხედავს და ესმის თითოეული მოსწავლის მოტივაციას. მან მრჩევლის ფუნქცია უნდა შეითავსოს, სასწავლო პროცესში წარმოქმნილი სირთულეების გადასალახად და მოსწავლის სურვილის შემთხვევაში, მას პირადი პრობლემების მოგვარებაში დაეხმაროს.
🔎🔺დამრიგებლის სახელფასო ანაზღაურება იმ პასუხისმგებლობის ფონზე, რაც ყოველდღიურად გვაკისრია, შეიძლება ითქვას, არც ისე დიდია. მაგრამ პედაგოგის ენთუზიაზმი რომ მხოლოდ ანაზღაურებაზე არაა ორიენტირებული, ეს ფაქტი უახლესი წარსულის მაგალითით დასტურდება. დღეს დამრიგებელს ხელშეწყობა აქვს ეფექტიანი სამუშაო გარემოს შესაქმნელად, იქნება ეს მატერიალური ბაზა თუ სხვა პირობები.
🔎🔺საკუთარი გამოცდილებიდან აღვნიშნავ ერთ ფაქტს, როცა მეხუთეკლასელებთან დადებითმა მომენტმა იჩინა თავი: სოლიდარულები აღმოჩნდნენ „ქცევის წესების“ შექმნასა და შემდეგში – მათ გახსენება-დაცვაში.
🔎🔺არაფორმალური განათლება ხელს უწყობს მოსწავლეს შემოქმედებითი და სისტემური აზროვნების განვითარებაში. სწავლა-სწავლების პროცესში მოსწავლე, თეორიულ ცოდნასთან ერთად, პრაქტიკულ გამოცდილებასაც იძენს. ამ მიმართულებით კლასში კლუბი „კინოს მოყვარული“ შევქმენით.
პროფესიული მოვალეობაა მოსწავლეთა მშობლებთან ურთიერთობა. სკოლამ და ოჯახმა ერთობლივად უნდა აიღონ პასუხისმგებლობა სასწავლო პროცესის ხარისხზე. მშობლებთან წარმატებული თანამშრომლობის განვითარებას დიდი ძალისხმევა და ისეთი უნარები სჭირდება, როგორიცაა: ტაქტი, თანამოსაუბრის პატივისცემა, თავაზიანობა, სიკეთე, ენთუზიაზმი და სხვ. როგორც ფორმალური, ასევე არაფორმალური გზებით ვამყარებ მათთან კომუნიკაციას. ეს ყველაფერი კი მასწავლებელს საშუალებას აძლევს სასწავლო პროცესი მოსწავლის ინდივიდუალურ საჭიროებებს მოარგოს და სასურველ შედეგს მიაღწიოს.
🔎🔺ბავშვის ნდობისა და სიყვარულის მოპოვება ადვილიცაა და საკმაოდ ძნელიც. ბავშვები რომ ჩვენდამი ნდობითა და სიყვარულით განეწყონ, მთავარია, სამართლიანები ვიყოთ, რადგან ყველაზე მტკივნეულად უსამართლობაზე რეაგირებენ. ბავშვი არასოდეს შევადაროთ „მისაბაძ“ თანატოლს. სასკოლო პრაქტიკიდან უამრავი შემთხვევაა, როცა ასეთი მიდგომით უპრინციპო და საკუთარ ღირებულებების არმქონე პიროვნებას აღვზრდით, რომელსაც ინდივიდუალიზმზე უარის თქმა მოუწევს.
ბავშვი იყოს გულრწფელი და აღიარებდეს საკუთარ მოქმედებასა თუ უმოქმედობას – ეს აუცილებელია. მოსწავლეს ხშირად გავუმეოროთ სამოტივაციო სიტყვები, მართალია, მასწავლებელს ერთნაირად შესტკივა გული მოსწავლის მიერ დაშვებულ შეცდომასა და სიზარმაცეზე, მაგრამ ყოველგვარ უარყოფითს დადებითი გააბათილებს. ადამიანმა წარუმატებლობაც უნდა გამოსცადოს და წარმატების სიხარულიც.