31 იანვარი, პარასკევი, 2025

ამ­ბ­რო­სი ხე­ლაია, ქა­ქუ­ცა ჩო­ლო­ყაშ­ვი­ლი, 14 აპ­რი­ლი, ანუ რა (აღარ) დაგ­ვი­შა­ვა რუ­სეთ­მა?

spot_imgspot_img

რა (აღარ) დაგ­ვი­შა­ვა რუ­სეთ­მა? მარ­თ­ლაც რა აღარ: ენის წარ­თ­მე­ვის მცდე­ლო­ბა, ქრის­ტი­ა­ნო­ბის ფეხ­ქ­ვეშ გა­თელ­ვა წარ­თ­მე­უ­ლი ავ­ტო­კე­ფა­ლი­ი­თა და თეთ­რად გა­და­ღე­ბი­ლი ფრეს­კე­ბით (ერ­თ­მორ­წ­მუ­ნეო, არა?), და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის წარ­თ­მე­ვა, აჯან­ყე­ბე­ბის სის­ხ­ლ­ში ჩახ­შო­ბა, ქვეყ­ნის სა­უ­კე­თე­სო შვი­ლე­ბის დახ­ვ­რე­ტა და გა­და­სახ­ლე­ბა… შე­უძ­ლე­ბე­ლია, ყვე­ლა­ფე­რი სრუ­ლად აღ­წე­რო, მაგ­რამ ამ ყვე­ლა­ფერს ერ­თი სა­ხე­ლი აქვს — სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ჯიჯ­გ­ნა, რო­გორც სვა­ვის­გან პა­ტა­რა, მშვე­ნი­ე­რი ფრინ­ვე­ლის.

ბო­ლო რამ­დე­ნი­მე წე­ლი­წად­ში ისეთ სამ წიგ­ნ­ზე მო­მი­წია მუ­შა­ო­ბა, რომ­ლებ­მაც გან­სა­კუთ­რე­ბით თვალ­ნათ­ლივ შე­მაგ­რ­ძ­ნო­ბი­ნა რუ­სე­თის აგ­რე­სია, რო­მელ­საც არა­ვი­თა­რი მი­ზე­ზი არ სჭირ­დე­ბა. ის და­უ­ფიქ­რებ­ლად გჭამს, ცდი­ლობს, და­გი­მო­ნოს, ენა და­გა­ვიწყოს, ეკ­ლე­სი­ე­ბი და­გი­ხუ­როს, და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის იდეა ფეხ­ქ­ვეშ გა­გი­თე­ლოს.

ამ სამ­მა წიგ­ნ­მა ასე­ვე თვალ­ნათ­ლივ შე­მაგ­რ­ძ­ნო­ბი­ნა ის ფაქ­ტი, რომ ის­ტო­რი­ის არ­ცერთ გა­დამ­წყ­ვეტ მო­მენ­ტ­ში სა­ქარ­თ­ვე­ლოს არ შე­ში­ნე­ბია, მის სა­უ­კე­თე­სო შვი­ლებს ბო­ლომ­დე უბ­რ­ძო­ლი­ათ, თა­ვიც შე­უკ­ლავთ, არ და­ნე­ბე­ბუ­ლან… ამის სა­უ­კე­თე­სო მა­გა­ლი­თია სრუ­ლი­ად სა­ქარ­თ­ვე­ლოს კა­თო­ლი­კოს-პატ­რი­არ­ქი, უწ­მინ­დე­სი და უნე­ტა­რე­სი ამ­ბ­რო­სი (ხე­ლაია), სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ეროვ­ნულ გმი­რად შე­რაცხი­ლი ქა­ი­ხოს­რო (ქა­ქუ­ცა) ჩო­ლო­ყაშ­ვი­ლი და 1978 წლის 14 აპ­რი­ლის მოვ­ლე­ნე­ბის უკ­ლებ­ლივ ყვე­ლა მო­ნა­წი­ლე…

ბავ­შ­ვე­ბო, მო­ზარ­დე­ბო, მშობ­ლე­ბო, მას­წავ­ლებ­ლე­ბო, ეს წიგ­ნე­ბი სა­სი­ცოცხ­ლოდ გვჭირ­დე­ბა, რა­თა ვი­ცო­დეთ, ვინ არის მტე­რი და რა გან­ზ­რახ­ვე­ბი აქვს მას ჩვენ მი­მართ. წარ­სუ­ლის ცოდ­ნა იქ­ნებ ყვე­ლა­ზე ძლი­ე­რი იარა­ღია რუ­სეთ­თან საბ­რ­ძოლ­ვე­ლად, რად­გან სა­ინ­ფორ­მა­ციო ომი, დღეს, ისე, რო­გორც არას­დ­როს, ან დაგ­ვა­მარ­ცხებს, ან პი­რი­ქით, მუდ­მივ სიფხიზ­ლე­ში გვამ­ყო­ფებს და მტერს გა­მარ­ჯ­ვე­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბას არ მის­ცემს…

რო­გორც ფი­ლო­სო­ფო­სი მე­რაბ მა­მარ­დაშ­ვი­ლი გვას­წავ­ლის, ეშ­მა­კი ჩვე­ნით ერ­თო­ბა, რო­ცა არას­წო­რად ვაზ­როვ­ნებთ.

ეს წიგ­ნე­ბი სწო­რად ფიქრს მის­ცემს მი­მარ­თუ­ლე­ბას.

გო­ჩა სა­ი­თი­ძე, გე­ლა (გი­ორ­გი) სა­ი­თი­ძე

ამ­ბ­რო­სი ხე­ლაია. 100 ამ­ბა­ვი

 

„რო­დე­საც სახლს ცეცხ­ლი ეკი­დე­ბა, ნუ­თუ გულ­გ­რი­ლად უნ­და ვუც­ქი­როთ იმ იმე­დით, რომ ის თა­ვის­თა­ვად ჩაქ­რე­ბა?“ – ეს სიტყ­ვე­ბი პატ­რი­არქ ამ­ბ­რო­სი ხე­ლა­ი­ას ეკუთ­ვ­ნის.

საბ­ჭო­ე­თის ცეცხ­ლის­გან სა­ქარ­თ­ვე­ლოს დახ­ს­ნას ამ­ბ­რო­სი ხე­ლაია უფ­ლე­ბად კი არა, მო­ვა­ლე­ო­ბად თვლი­და, რის გა­მოც, იგი, რო­გორც დამ­ნა­შა­ვე, ისე გა­ა­სა­მარ­თ­ლეს და მრა­ვალ­წ­ლი­ა­ნი პა­ტიმ­რო­ბი­თაც და­სა­ჯეს. მა­ნამ­დე კი, გა­რუ­სე­ბის პო­ლი­ტი­კას­თან მებ­რ­ძო­ლი კა­თო­ლი­კო­სის­თ­ვის არც სამ­შობ­ლო­დან გა­დახ­ვე­წის ტკი­ვი­ლი და­უკ­ლი­ათ. და თან სად? – რუ­სეთ­ში.

რო­გორც თა­ვად თქვა, სუ­ლი ღმერთს და­უ­ტო­ვა, გუ­ლი – სამ­შობ­ლო სა­ქარ­თ­ვე­ლოს, ხო­ლო სხე­უ­ლი ჯა­ლა­თებს მის­ცა სა­ჯიჯ­გ­ნად იმ ქვეყ­ნის სიყ­ვა­რუ­ლის­თ­ვის, რომ­ლის გა­მოც ცხოვ­რე­ბა­ში „ტკბი­ლი და მყუდ­რო დღე­ე­ბი“ არას­დ­როს უნა­ხავს…

წიგ­ნ­ში თავ­მოყ­რი­ლი 100 ამ­ბით მკითხ­ვე­ლი ამ დღე­ე­ბის­თ­ვის თვა­ლის მი­დევ­ნე­ბას შეძ­ლებს.

ამ­ბ­რო­სი ხე­ლა­ი­ას­თ­ვის მარ­თ­ლაც მთე­ლი ცხოვ­რე­ბის მო­ვა­ლე­ო­ბად იქ­ცა სამ­შობ­ლოს სა­სუ­ლი­ე­რო თუ სა­ე­რო თა­ვი­სუფ­ლე­ბის­თ­ვის თავ­გან­წი­რუ­ლი ბრძო­ლა. ჯერ კი­დევ  1892 წლი­დან, რო­დე­საც მან სო­ხუმ­ში მოღ­ვა­წე­ო­ბა და­იწყო, შე­უ­პოვ­რად იბ­რ­ძო­და აფხა­ზეთ­ში რუ­სე­თის სა­ე­რო და სა­სუ­ლი­ე­რო ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის რუ­სი­ფი­კა­ტო­რუ­ლი პო­ლი­ტი­კის წი­ნა­აღ­მ­დეგ, რი­სი დას­ტუ­რი­ცაა მი­სი კონ­ფ­ლიქ­ტი სო­ხუ­მის შო­ვი­ნისტ ეპის­კო­პოს­თან, არ­სენ იზო­ტოვ­თან.

გა­მო­ცე­მა­ში ვკითხუ­ლობთ: „1895 წელს, სო­ხუ­მის სა­კა­თედ­რო ტა­ძარ­ში გა­მარ­თულ სა­აღ­დ­გო­მო ლი­ტურ­გი­ა­ზე, ამ უკა­ნას­კ­ნელ­მა ბე­სა­რი­ონ ხე­ლა­ი­ას სა­ხა­რე­ბის ქარ­თულ ენა­ზე წა­კითხ­ვა აუკ­რ­ძა­ლა. მო­ტი­ვი ასე­თი იყო – აქ სა­ქარ­თ­ვე­ლო არ არი­სო! (და ეს იმ დროს, რო­დე­საც მლოც­ველ­თა ორ მე­სა­მედს ქარ­თ­ვე­ლე­ბი შე­ად­გენ­დ­ნენ; ამას­თა­ნა­ვე, ლი­ტურ­გი­ა­ზე სა­ხა­რე­ბა წა­ი­კითხეს სლა­ვურ და ბერ­ძ­ნულ, აგ­რეთ­ვე, ლა­თი­ნურ ენა­ზეც). ტა­ძარ­ში მყოფ­მა ქარ­თ­ვე­ლებ­მა პრო­ტეს­ტის ნიშ­ნად, საღ­მ­რ­თო ლი­ტურ­გია და­ტო­ვეს.

შემ­დ­გომ­ში, 1900 წელს, არ­სენ იზო­ტო­ვი ქუ­თა­ი­სის გუ­ბერ­ნი­ის ჟან­დარ­მ­თა სამ­მარ­თ­ვე­ლოს უფ­რო­სი­სად­მი გაგ­ზავ­ნილ სა­ი­დუმ­ლო მოხ­სე­ნე­ბა­ში წერ­და: „მღვდელ­მა ხე­ლა­ი­ამ კერ­ძო ლა­პა­რაკ­ში, რო­დე­საც მიმ­ტ­კი­ცებ­და და მთხოვ­და ქარ­თუ­ლი წირ­ვა-ლოც­ვის შე­მო­ღე­ბას, მითხ­რა, რომ აქ სა­ქარ­თ­ვე­ლოა და არა რუ­სე­თი და წირ­ვა-ლოც­ვაც ქარ­თუ­ლად უნ­და იყ­ვე­სო“.

შემ­დ­გომ­ში ამ­ბ­რო­სი ხე­ლაია იგო­ნებ­და, სო­ხუმ­ში გა­დაგ­ვა­რე­ბა-გა­რუ­სე­ბის პო­ლი­ტი­კა უკი­დუ­რე­სად იყო გა­მე­ფე­ბუ­ლი და სწო­რედ ამი­ტომ, აქ ჩა­მე­სა­ხა პრო­ტეს­ტის გა­მოცხა­დე­ბის აუცი­ლებ­ლო­ბაო: „აქე­დან – სო­ხუ­მი­დან იწყე­ბა ჩე­მი ეკ­ლი­ა­ნი გზით სი­ა­რუ­ლი, აქ იყო და­სა­ბა­მი ჩე­მი ტან­ჯ­ვა-დევ­ნი­ლო­ბა-ვა­ე­ბა-უბე­დუ­რო­ბი­სა. მაგ­რამ იმა­საც ვგრძნობ, რომ სო­ხუ­მი იყო, აგ­რეთ­ვე, და­სა­ბა­მი ჩე­მის ახ­ლან­დე­ლი შე­და­რე­ბით ბედ­ნი­ე­რე­ბი­სა, ვი­ნა­ი­დან მე ბედ­ნი­ე­რათ მი­მაჩ­ნია ჩე­მი თა­ვი, რომ ვი­ხი­ლე ის, რა­საც ელ­ტ­ვოდ­ნენ ბევ­რ­ნი მა­მუ­ლის­შ­ვილ­ნი, მაგ­რამ ვერ იხი­ლეს, ე.ი. მაქვს სა­შუ­ა­ლე­ბა თქვენ­თან ერ­თად გა­ვი­ზი­ა­რო ბედ­ნი­ე­რე­ბა ეკ­ლე­სი­უ­რად და ეროვ­ნუ­ლად თა­ვი­სუფ­ლე­ბა­ში ყოფ­ნი­სა“.

1921 წლის თე­ბერ­ვალ-მარ­ტ­ში სა­ქარ­თ­ვე­ლოს დე­მოკ­რა­ტი­უ­ლი რეს­პუბ­ლი­კა საბ­ჭო­თა რუ­სეთ­მა და­იპყ­რო. სრუ­ლი­ად სა­ქარ­თ­ვე­ლოს კა­თო­ლი­კოს-პატ­რი­არქ ამ­ბ­რო­სის, რო­გორც ერის სუ­ლი­ერ მა­მას, ხალ­ხის ჩაგ­ვ­რა-წა­მე­ბი­სათ­ვის მშვი­დად ცქე­რა არ შე­ეძ­ლო, ამი­ტო­მაც 1922 წლის 7 თე­ბერ­ვალს მან მე­მო­რან­დუ­მი გა­უგ­ზავ­ნა გე­ნუ­ის სა­ერ­თა­შო­რი­სო კონ­ფე­რენ­ცი­ას, რო­მელ­შიც საბ­ჭო­თა რუ­სე­თის სა­ო­კუ­პა­ციო ჯა­რე­ბის სა­ქარ­თ­ვე­ლო­დან გაყ­ვა­ნას და ქვეყ­ნის  სა­ხელ­მ­წი­ფო­ებ­რი­ვი და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის აღ­დ­გე­ნას მო­ითხოვ­და. ამის შემ­დეგ „ჩე­კა­ში“ მი­სი და­კითხ­ვე­ბი ჩვე­უ­ლებ­რივ მოვ­ლე­ნად იქ­ცა, მა­ლე პატ­რი­არ­ქ­მა და­პა­ტიმ­რე­ბის საფ­რ­თხეც იგ­რ­ძ­ნო, მაგ­რამ უკან წა­მით არ და­უ­ხე­ვია.

მე­ტიც – მის მი­ერ სა­სა­მარ­თ­ლო პრო­ცეს­ზე წარ­მოთ­ქ­მუ­ლი სიტყ­ვა ცხად­ყოფს, რომ მის­თ­ვის მთე­ლი სი­ცოცხ­ლის გან­მავ­ლო­ბა­ში გა­და­ტა­ნი­ლი დევ­ნა, გა­და­სახ­ლე­ბა და თვით პა­ტიმ­რო­ბაც მი­სი სამ­შობ­ლო­სად­მი გა­ნუ­საზღ­ვ­რე­ლი სიყ­ვა­რუ­ლის­თ­ვის შე­წი­რუ­ლი ზვა­რა­კი იყო: „მე ვფიქ­რობ და იმე­დი მაქვს თქვენც და­მე­თან­ხ­მე­ბით, რომ თუ ვხე­დავ­დი ხალ­ხის ეროვ­ნუ­ლად მოს­პო­ბის სა­შიშ­რო­ე­ბას, მო­ვა­ლე ვი­ყა­ვი, ხმა ამო­მე­ღო, ხო­ლო ახ­ლა ამ მო­ვა­ლე­ო­ბის ას­რუ­ლე­ბი­სათ­ვის ვსდგა­ვარ სა­ქარ­თ­ვე­ლოს უზე­ნა­ეს ეროვ­ნულ სა­სა­მარ­თ­ლოს წი­ნა­შე, რო­მე­ლიც მა­სა­მარ­თ­ლებს, რო­გორც დამ­ნა­შა­ვეს“…

„ჩე­მი 37 წლის სამ­სა­ხუ­რი მე მო­ვან­დო­მე გა­რუ­სე­ბის პო­ლი­ტი­კას­თან ბრძო­ლას. ვიბ­რ­ძო­დი რო­გორც მოქ­მე­დე­ბით, ისე პრე­სის სა­შუ­ა­ლე­ბით, რა­მაც შემ­ძი­ნა აუწე­რე­ლი დევ­ნუ­ლო­ბა და ჩემს ცხოვ­რე­ბა­ში არ მი­ნა­ხავს ტკბი­ლი და მყუდ­რო დღე­ე­ბი“;

„მქონ­და თუ არა უფ­ლე­ბა მე, რო­გორც სა­სუ­ლი­ე­რო პირს, შევ­ხე­ბო­დი კითხ­ვებს, რო­მელ­ნიც წა­მო­ყე­ნე­ბულ­ნი არი­ან ჩემს წე­რილ­ში? მე­უბ­ნე­ბი­ან, რომ ჩემს უფ­ლე­ბებს გა­და­ვა­მე­ტე, რომ მე არ მქონ­და უფ­ლე­ბა გავ­რე­ო­დი პო­ლი­ტი­კა­ში და ამო­მე­ღო ხმა. არ ვი­ცი მაქვს თუ არა საბ­ჭო­თა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის თვალ­საზ­რი­სით რა­ი­მე მო­ქა­ლა­ქე­ობ­რი­ვი უფ­ლე­ბა, მაგ­რამ ის ჭეშ­მა­რი­ტე­ბაა, რომ ჩვენ თვი­თონ ვცდი­ლობთ ცხოვ­რე­ბა­ში გა­ვიყ­ვა­ნოთ პრინ­ცი­პე­ბი: „კე­ის­რი­სა კე­ი­სარ­სა და ღვთი­სა ღმერ­თ­სა“ – ამის გა­მო არ ვე­რე­ვით სა­ხელ­მ­წი­ფო წყო­ბი­ლე­ბი­სა და მარ­თ­ვა-გამ­გე­ო­ბის საქ­მე­ში, მთავ­რო­ბის უარ­ყო­ფა­სა და წი­ნა­აღ­მ­დე­გო­ბა­ში და სხვ. მაგ­რამ ეს იმას არ ნიშ­ნავს, რომ პირ­ში წყა­ლი ჩა­ვი­ყე­ნოთ და არა ვსთქვათ რა, რო­დე­საც ვხე­დავთ უსა­მარ­თ­ლო­ბას, გა­რე­შე ძა­ლე­ბის მო­ძა­ლე­ბას, ხალ­ხის შე­ვიწ­რო­ე­ბას, ერის­თ­ვის სა­ზი­ა­ნო შეც­დო­მებს და სა­ზო­გა­დოთ არ ვიტ­ვირ­თოთ ხალ­ხის სამ­სა­ხუ­რი, მი­სი ინ­ტე­რე­სე­ბის დაც­ვა და მი­სი მწუ­ხა­რე­ბის სა­გა­ნი არ ვამ­ც­ნოთ ქვე­ყა­ნას“;

„ჩემ­გან ეროვ­ნუ­ლი ინ­ტე­რე­სე­ბის და­სა­ცა­ვად ამაღ­ლე­ბუ­ლი ხმა და მსჯავ­რი, რო­მელ­საც მო­მის­ჯის უზე­ნა­ე­სი სამ­ს­ჯავ­რო, მო­ნა­ხა­ვენ თა­ვის ად­გილს ყო­ვე­ლის ქარ­თ­ვე­ლის გულ­ში, – იმ ქარ­თ­ვე­ლი­სა, რო­მელ­საც ჯერ კი­დევ არ და­უ­კარ­გავს სარ­წ­მუ­ნო­ე­ბა და სამ­შობ­ლოს სიყ­ვა­რუ­ლი. ამი­თაც ბედ­ნი­ე­რად ჩავ­თ­ვ­ლი ჩემს თავს. რო­გორც მორ­წ­მუ­ნე ვიტყ­ვი – იყოს ნე­ბა ღვთი­სა! – და მოგ­მარ­თავთ ქრის­ტეს სიტყ­ვე­ბით: „ასულ­ნო იერუ­სა­ლე­მი­სა­ნო, ნუ სტირთ ჩემ­ზე­და, არა­მედ თავ­თა თქვენ­თა სტი­რო­დეთ და შვილ­თა თქუ­ენ­თა“ (ლუ­კა 23,28)“.

 

გო­ჩა სა­ი­თი­ძე – „ქა­ქუ­ცა. 64 ამ­ბა­ვი

 

ეს წიგ­ნი სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ის­ტო­რი­ა­ში ერთ-ერთ ყვე­ლა­ზე მნიშ­ვ­ნე­ლო­ვან ფი­გუ­რას, ქა­ი­ხოს­რო (ქა­ქუ­ცა) ჩო­ლო­ყაშ­ვილს ეძღ­ვ­ნე­ბა. ეროვ­ნულ გმირს, რო­მელ­მაც სი­ცოცხ­ლე რუ­სე­თის­გან სამ­შობ­ლოს გა­თა­ვი­სუფ­ლე­ბას მი­უძღ­ვ­ნა.

ლა­მა­ზი, დახ­ვე­წი­ლი, ამა­ყი მზე­რით, უში­შა­რი და ამავ­დ­რო­უ­ლად ფრთხი­ლი და გო­ნი­ე­რი – ასე ახა­სი­ა­თებ­დ­ნენ ქა­ქუ­ცა ჩო­ლო­ყაშ­ვილს, რო­მე­ლიც 21 წლი­დან (ანუ მას შემ­დეგ, რაც ჯარ­ში გა­იწ­ვი­ეს) სი­ცოცხ­ლის ბო­ლომ­დე ქვეყ­ნის და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის­თ­ვის იბ­რ­ძო­და.

ამ წიგ­ნით სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ეროვ­ნუ­ლი გმი­რის ცხოვ­რე­ბის გზას ქრო­ნო­ლო­გი­უ­რად მივ­ყ­ვე­ბით და მივ­ყ­ვე­ბით არა უბ­რა­ლოდ მშრა­ლი ფაქ­ტე­ბით, არა­მედ უმე­ტეს შემ­თხ­ვე­ვა­ში მი­სი თა­ნა­მებ­რ­ძო­ლე­ბის მო­გო­ნე­ბებ­ზე დაყ­რ­დ­ნო­ბით. ყო­ვე­ლი­ვე ეს სა­შუ­ა­ლე­ბას გვაძ­ლევს, ჩო­ლო­ყაშ­ვი­ლის პი­როვ­ნე­ბა­სა და მის თი­თო­ე­ულ ნა­ბიჯს სწო­რედ იმ ადა­მი­ა­ნე­ბის წყა­ლო­ბით გა­ვეც­ნოთ, რომ­ლე­ბიც სიკ­ვ­დი­ლამ­დე მის გვერ­დით იდ­გ­ნენ.

1918 წლი­დან 1921 წლამ­დე, სა­ქარ­თ­ვე­ლოს სამ­წ­ლი­ა­ნი და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის წლებ­ში ქა­ქუ­ცა ჩო­ლო­ყაშ­ვი­ლი ქარ­თულ შე­ი­ა­რა­ღე­ბულ ძა­ლებ­ში მსა­ხუ­რობ­და და იმ პე­რი­ოდ­ში გა­მარ­თუ­ლი არა­ერ­თი ბრძო­ლის მო­ნა­წი­ლე იყო. მას­ზე წერ­დ­ნენ, ის არ­ცერთ პო­ლი­ტი­კურ პარ­ტი­ას არ ეკუთ­ვ­ნის, მი­სი იდე­ა­ლი მხო­ლოდ და მხო­ლოდ სა­ქარ­თ­ვე­ლოაო.

ამ სიტყ­ვე­ბის ჭეშ­მა­რი­ტე­ბა 1921 წელს კი­დევ ერ­თხელ დამ­ტ­კიც­და, რო­დე­საც ქვეყ­ნის სამ­წ­ლი­ა­ნი და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბა დას­რულ­და და სა­ქარ­თ­ვე­ლოს დე­მოკ­რა­ტი­უ­ლი რეს­პუბ­ლი­კა საბ­ჭო­თა რუ­სეთ­მა და­იპყ­რო, სა­ქარ­თ­ვე­ლოს იმ­ჟა­მინ­დელ­მა მთავ­რო­ბამ კი, ნოე ჟორ­და­ნი­ას მე­თა­უ­რო­ბით, ემიგ­რა­ცი­ა­ში წას­ვ­ლის გა­დაწყ­ვე­ტი­ლე­ბა მი­ი­ღო. ქა­ქუ­ცა ჩო­ლო­ყაშ­ვი­ლი ემიგ­რა­ცი­ა­ში არ წა­სუ­ლა. სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ეროვ­ნუ­ლი გმი­რი სამ­შობ­ლო­ში დარ­ჩა და აქ­ტი­უ­რად ჩა­ე­ბა ეროვ­ნულ-გან­მა­თა­ვი­სუფ­ლე­ბელ მოძ­რა­ო­ბა­ში.

„რო­ცა 1921 წელს სა­ქარ­თ­ვე­ლოს დი­დი კა­ტას­ტ­რო­ფა ეწ­ვია, რო­დე­საც სა­ქარ­თ­ვე­ლოს მთავ­რო­ბა იძუ­ლე­ბუ­ლი იყო თა­ვი­სი ტე­რი­ტო­რია და­ე­ტო­ვე­ბი­ნა, რო­დე­საც დაშ­ლი­ლი იქ­ნა ქარ­თუ­ლი ჯა­რი და დამ­ფუძ­ნე­ბე­ლი კრე­ბა გა­რე­კი­ლი, რო­დე­საც დევ­ნილ იქ­ნენ პო­ლი­ტი­კუ­რი პარ­ტი­ე­ბი, ხო­ლო ეროვ­ნუ­ლი და სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი და­წე­სე­ბუ­ლე­ბა­ნი მოს­პო­ბი­ლი, რო­დე­საც მტერ­მა აღ­კ­ვე­თა სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი ცხოვ­რე­ბა, ხო­ლო სა­ზო­გა­დო­ებ­რი­ვი აზ­რის გა­მოთ­ქ­მის უფ­ლე­ბა სავ­სე­ბით აკ­რ­ძა­ლა – ჯე­რი მიდ­გა პი­როვ­ნე­ბა­ზედ, რო­მე­ლიც ასეთ მძი­მე პი­რო­ბებ­ში ერის მის­წ­რა­ფე­ბა­სა და მის იდე­ალს სა­ჯა­რო მოქ­მე­დე­ბით გა­მო­ხა­ტავ­და. ეს მის­წ­რა­ფე­ბა არის სა­ქარ­თ­ვე­ლოს და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბა და ეს პი­რი იყო ქა­ი­ხოს­რო ჩო­ლო­ყაშ­ვი­ლი.“ – ეს ცნო­ბი­ლი ქარ­თ­ვე­ლი პო­ლი­ტი­კუ­რი და სა­ზო­გა­დო მოღ­ვა­წის, შალ­ვა ამი­რე­ჯი­ბის სიტყ­ვე­ბია, წარ­მოთ­ქ­მუ­ლი 1930 წელს, ქა­ქუ­ცას დაკ­რ­ძალ­ვა­ზე პა­რი­ზის მახ­ლობ­ლად, სენტ-უანის სა­საფ­ლა­ო­ზე.

1922 წლი­დან ქა­ქუ­ცა ჩო­ლო­ყაშ­ვი­ლი საბ­ჭო­თა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბას და­უ­ძი­ნე­ბელ მტრო­ბას უცხა­დებს და მას­თან საბ­რ­ძოლ­ვე­ლად პარ­ტი­ზა­ნულ რაზმს აყა­ლი­ბებს. ქა­ქუ­ცა­ზე, რო­გორც გა­მოც­დილ და გუ­ლად მე­ო­მარ­ზე, ქარ­თ­ვე­ლი სამ­ხედ­რო პი­რე­ბი დიდ იმე­დებს ამ­ყა­რებ­დ­ნენ, სწო­რედ ის მი­აჩ­ნ­დათ ბოლ­შე­ვი­კე­ბის წი­ნა­აღ­მ­დეგ მო­მა­ვა­ლი ბრძო­ლე­ბის მე­თა­უ­რად.

1922 წლის 12 მარტს ქა­ქუ­ცა ჩო­ლო­ყაშ­ვი­ლი ექვს თა­ნა­მებ­რ­ძოლ­თან ერ­თად ტყე­ში გა­ვი­და, რაც რუს ოკუ­პან­ტებ­თან ომის გა­მოცხა­დე­ბას ნიშ­ნავ­და. აქე­დან იწყე­ბა ქა­ქუ­ცას და მი­სი „შე­ფი­ცულ­თა რაზ­მის“ უმ­ძი­მე­სი, და­ნა­კარ­გე­ბი­თა და მუდ­მი­ვი ბრძო­ლე­ბით სავ­სე გზა სა­ქარ­თ­ვე­ლოს და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის მო­სა­პო­ვებ­ლად. გა­დამ­წყ­ვე­ტი ბრძო­ლა ქვეყ­ნის ის­ტო­რი­ა­ში ერთ-ერთ უმ­ნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნეს, 1924 წლის აგ­ვის­ტოს აჯან­ყე­ბას უკავ­შირ­დე­ბა.

ქა­ქუ­ცა ჩო­ლო­ყაშ­ვილს მუდ­მი­ვი კავ­ში­რი ჰქონ­და აჯან­ყე­ბის ორ­გა­ნი­ზა­ტო­რებ­თან და ის ამ აჯან­ყე­ბის დრო­საც ერთ-ერ­თი ყვე­ლა­ზე აქ­ტი­უ­რი მებ­რ­ძო­ლი გახ­ლ­დათ. ბოლ­შე­ვი­კებ­მა აჯან­ყე­ბუ­ლე­ბის და­მარ­ცხე­ბა შეძ­ლეს. ამ უმ­ძი­მე­სი მოვ­ლე­ნის გა­მო ქა­ქუ­ცა ჩო­ლო­ყაშ­ვი­ლი იძუ­ლე­ბუ­ლი გახ­და სამ­შობ­ლო სა­მუ­და­მოდ და­ე­ტო­ვე­ბი­ნა. მან იცო­და, რომ სხვაგ­ვა­რად დი­დი მსხვერ­პ­ლის კი­დევ უფ­რო გამ­რავ­ლე­ბა იყო მო­სა­ლოდ­ნე­ლი.

ასე ტრა­გი­კუ­ლად გა­ი­ყო სა­ქარ­თ­ვე­ლო­სა და მი­სი ეროვ­ნუ­ლი გმი­რის გზე­ბი. ქა­ქუ­ცამ სი­ცოცხ­ლე სამ­შობ­ლოს­გან შორს, ემიგ­რა­ცი­ა­ში და­ას­რუ­ლა, საბ­ჭო­თა რუ­სე­თის მი­ერ დაპყ­რო­ბილ ქვე­ყა­ნა­ში კი მრა­ვა­ლი წლის გან­მავ­ლო­ბა­ში მი­სი ხსე­ნე­ბა სას­ტი­კად იკ­რ­ძა­ლე­ბო­და. მხო­ლოდ მრა­ვა­ლი წლის შემ­დეგ, კერ­ძოდ 1988 წელს, ეროვ­ნულ-გან­მა­თა­ვი­სუფ­ლე­ბე­ლი მოძ­რა­ო­ბის ახა­ლი ტალ­ღის დაწყე­ბას­თან ერ­თად, კვლავ გაჟ­ღერ­და მი­სი სა­ხე­ლი. მი­ტინ­გებ­ზე გა­მოჩ­ნ­და მი­სი პორ­ტ­რე­ტიც. 64 წლის შემ­დეგ ქა­ქუ­ცა ჩო­ლო­ყაშ­ვი­ლი სამ­შობ­ლო­ში ამ სა­ხით „დაბ­რუნ­და“ წიგ­ნ­ში შე­სულ ამ­ბავ­თა რა­ო­დე­ნო­ბაც, სიმ­ბო­ლუ­რად სწო­რედ ამ ფაქ­ტი­თაა გან­პი­რო­ბე­ბუ­ლი.

2005 წლის 21 ნო­ემ­ბერს სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ეროვ­ნუ­ლი გმი­რის ცხე­და­რი სამ­შობ­ლო­ში ჩა­მო­ას­ვე­ნეს და თბი­ლის­ში, მწე­რალ­თა და სა­ზო­გა­დო მოღ­ვა­წე­თა მთაწ­მინ­დის პან­თე­ონ­ში დაკ­რ­ძა­ლეს. 64 ამ­ბა­ვი არის ქა­ქუ­ცა ჩო­ლო­ყაშ­ვი­ლის გან­ვ­ლი­ლი გზა სა­ქარ­თ­ვე­ლოს თა­ვი­სუფ­ლე­ბის­თ­ვის ბრძო­ლის დაწყე­ბი­დან მი­სი ნეშ­ტის სამ­შობ­ლო­ში ჩა­მოს­ვე­ნე­ბამ­დე.

 

1978 წლის 14 აპ­რი­ლი. 78 ზე­პი­რი ის­ტო­რია“

(შემ­დ­გე­ნე­ლი – ანა ბა­ქა­ნი­ძე)

 

საბ­ჭო­თა რე­ჟი­მის პი­რო­ბებ­ში ქარ­თუ­ლი ენის და­სა­ცა­ვად დაწყე­ბუ­ლი პრო­ტეს­ტი: ცე­კა­ში გაგ­ზავ­ნი­ლი წე­რი­ლე­ბი, სტუ­დენ­ტე­ბის შედ­გე­ნი­ლი პე­ტი­ცია და ასო­ბით შეგ­რო­ვე­ბუ­ლი ხელ­მო­წე­რა, მეც­ნი­ერ­თა და მწე­რალ­თა თა­მა­მი გა­მოს­ვ­ლე­ბი, თეთრ მა­ი­სუ­რებ­ზე ტუჩ­საცხით გა­მოყ­ვა­ნი­ლი „აი ია“, სკო­ლის ფან­ჯ­რე­ბი­დან გა­პა­რუ­ლი მოს­წავ­ლე­ე­ბი, მო­ტე­ხი­ლი ფე­ხით აქ­ცი­ა­ზე და სის­ხ­ლით და­წე­რი­ლი „დე­და ენა“, სი­ცოცხ­ლის რის­კის ფა­სად გა­მარ­თუ­ლი დე­მონ­ს­ტ­რა­ცია, ტან­კე­ბით სავ­სე თბი­ლი­სი და ქორ­წი­ნე­ბით დაგ­ვირ­გ­ვი­ნე­ბუ­ლი 14 აპ­რი­ლი…

კი­დევ ბევრ სა­ინ­ტე­რე­სო ის­ტო­რი­ას გა­ეც­ნო­ბა მკითხ­ვე­ლი ამ წიგ­ნ­ში, რო­მე­ლიც 1978 წლის 14 აპ­რი­ლის მოვ­ლე­ნებს აცოცხ­ლებს. დღეს, რო­დე­საც სა­ქარ­თ­ვე­ლომ კი­დევ ერ­თხელ გა­ნუცხა­და რუ­სეთს, რომ ის არას­დ­როს და­უხ­რი­და მის ბრძა­ნე­ბებს თავს.

წიგ­ნის შემ­დ­გე­ნელ­მა, ანა ბა­ქა­ნი­ძემ, სა­გან­გე­ბოდ ამ გა­მო­ცე­მის­თ­ვის დაგ­ვი­წე­რა წი­ნა­სიტყ­ვა­ო­ბა, რო­მე­ლიც 1978 წლის 14 აპ­რი­ლის მოვ­ლე­ნებს თვალ­ნათ­ლივ აცოცხ­ლებს და სა­შუ­ა­ლე­ბას გვაძ­ლევს გა­ვი­გოთ, რის­თ­ვის იბ­რ­ძოდ­ნენ ამ დღის გუ­ლან­თე­ბუ­ლი მო­ნა­წი­ლე­ე­ბი და რამ­ხე­ლა საფ­რ­თხე აარი­და მათ­მა თავ­გან­წი­რულ­მა ბრძო­ლამ ქარ­თულ ენა­სა და სრუ­ლი­ად სა­ქარ­თ­ვე­ლოს:

„1978 წლის 14 აპ­რილს, თბი­ლის­ში ხალ­ხ­მ­რა­ვა­ლი დე­მონ­ს­ტ­რა­ცია გა­ი­მარ­თა. პრო­ტეს­ტის მო­ნა­წი­ლე­ებ­მა სი­ცოცხ­ლის რის­კის ფა­სად შეძ­ლეს ეროვ­ნუ­ლი ღირ­სე­ბის დაც­ვა და არ და­ე­მორ­ჩილ­ნენ საბ­ჭო­თა ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის გა­დაწყ­ვე­ტი­ლე­ბას – ახა­ლი კონ­ს­ტი­ტუ­ცი­ის პრო­ექ­ტი­დან ამო­ე­ღოთ სა­კა­ნონ­მ­დებ­ლო მუხ­ლი, რო­მე­ლიც ქარ­თულს სა­ხელ­მ­წი­ფო ენის სტა­ტუსს ანი­ჭებ­და; მის ნაც­ვ­ლად კი შე­ი­ტა­ნეს ახა­ლი, 75-ე მუხ­ლი, რომ­ლის თა­ნახ­მა­დაც, რუ­სულ­სა და სხვა ენებს, რომ­ლე­ბი­თაც მო­სახ­ლე­ო­ბა სარ­გებ­ლობ­და, ქარ­თუ­ლი ენას­თან გა­თა­ნაბ­რე­ბუ­ლი უფ­ლე­ბე­ბი მი­ე­ნი­ჭა.

1978 წლის მარ­ტ­ში გა­ზე­თებ­ში გა­მოქ­ვეყ­ნ­და სა­ქარ­თ­ვე­ლოს სსრ კონ­ს­ტი­ტუ­ცი­ის ახა­ლი პრო­ექ­ტი და და­იწყო დო­კუ­მენ­ტის სა­ჯა­რო გან­ხილ­ვა სხვა­დას­ხ­ვა და­წე­სე­ბუ­ლე­ბა­ში. კონ­ს­ტი­ტუ­ცი­ა­ში შე­ტა­ნილ ცვლი­ლე­ბებ­ზე ერთ-ერ­თ­მა პირ­ველ­მა ყუ­რადღე­ბა აკა­კი ბაქ­რა­ძემ გა­ა­მახ­ვი­ლა, ამას მოჰ­ყ­ვა ნო­დარ წუ­ლე­ის­კი­რის კრი­ტი­კუ­ლი გა­მოს­ვ­ლა მწე­რალ­თა კავ­შირ­ში, უნი­ვერ­სი­ტე­ტის ფი­ლო­ლო­გი­ი­სა და ის­ტო­რი­ის ფა­კულ­ტე­ტე­ბის სხვა­დას­ხ­ვა კა­თედ­რის სხდო­მა და, სა­ბო­ლო­ოდ, უნი­ვერ­სი­ტე­ტის სტუ­დენ­ტ­თა პრო­ტეს­ტი. უნი­ვერ­სი­ტე­ტი­დან საპ­რო­ტეს­ტო ტალ­ღა მა­ლე­ვე გა­და­ე­დო სხვა უმაღ­ლეს სას­წავ­ლებ­ლებს. საპ­რო­ტეს­ტო მოძ­რა­ო­ბა­ში ჩა­ერ­თო სამ­ხატ­ვ­რო აკა­დე­მი­ის, სა­მე­დი­ცი­ნო უნი­ვერ­სი­ტე­ტი­სა და პო­ლი­ტექ­ნი­კუ­რი უნი­ვერ­სი­ტე­ტის სტუ­დენ­ტე­ბიც. იგ­ზავ­ნე­ბო­და წე­რი­ლე­ბი სა­კონ­ს­ტი­ტუ­ციო კო­მი­სი­ის სა­ხელ­ზე. სამ­წუ­ხა­როდ, გან­ხეთ­ქი­ლე­ბა იგ­რ­ძ­ნო­ბო­და სა­ზო­გა­დო­ე­ბა­შიც და ნა­წი­ლობ­რივ უნი­ვერ­სი­ტეტ­შიც, მა­გა­ლი­თად, ლექ­ტო­რე­ბი­სა და მეც­ნი­ე­რე­ბის ერ­თი ნა­წი­ლი მხარს უჭერ­და სტუ­დენ­ტე­ბის პრო­ტესტს, მე­ო­რე ნა­წი­ლი კი დე­მონ­ს­ტ­რა­ცი­ის ჩა­ტა­რე­ბას ეწი­ნა­აღ­მ­დე­გე­ბო­და. მათ ნა­წილს გულ­წ­რ­ფე­ლად ადარ­დებ­და ახალ­გაზ­რ­დე­ბის ბე­დი, ნა­წი­ლი კი ხე­ლი­სუფ­ლე­ბის პირ­და­პირ და­ვა­ლე­ბას ას­რუ­ლებ­და. რო­გორც მო­ნა­წი­ლე­ე­ბი აღ­ნიშ­ნა­ვენ, ყვე­ლა­ფე­რი სპონ­ტა­ნუ­რად და თა­ვის­თა­ვად მოხ­და – საბ­ჭო­თა ტე­რო­რის მი­უ­ხე­და­ვად და კონ­კ­რე­ტუ­ლი ორ­გა­ნი­ზა­ტო­რე­ბის გა­რე­შე. 14 აპ­რილს, და­ახ­ლო­ე­ბით 12 სა­ა­თის­თ­ვის უნი­ვერ­სი­ტეტ­თან სტუ­დენ­ტე­ბი, და­მამ­თავ­რე­ბე­ლი კლა­სის მოს­წავ­ლე­ე­ბი, ლექ­ტო­რე­ბი და სხვა მო­ქა­ლა­ქე­ე­ბი შე­იკ­რიბ­ნენ და დრო­ის და­უ­კარ­გა­ვად და­იძ­რ­ნენ მთავ­რო­ბის სა­სახ­ლი­სა­კენ.

ხე­ლი­სუფ­ლე­ბამ კარ­გად იცო­და მო­სა­ლოდ­ნე­ლი აქ­ცი­ის შე­სა­ხებ, მთავ­რო­ბის მი­ერ ძა­ლის არ­გა­მო­ყე­ნე­ბის გა­რან­ტია არ არ­სე­ბობ­და. მო­მი­ტინ­გე­ებს გაც­ნო­ბი­ე­რე­ბუ­ლი ჰქონ­დათ პრო­ტეს­ტის შე­დე­გად მო­სა­ლოდ­ნე­ლი სა­შიშ­რო­ე­ბა. თბი­ლის­ში შე­მოყ­ვა­ნი­ლი იყო სამ­ხედ­რო ტექ­ნი­კა, არა­ვინ იცო­და, რა მოხ­დე­ბო­და. ამი­ტომ 14 აპ­რი­ლი მხო­ლოდ ენის დაც­ვის დღე არაა, ესაა ქარ­თ­ვე­ლი ახალ­გაზ­რ­დე­ბის თავ­გან­წირ­ვის­თ­ვის მზად­ყოფ­ნის დღე!

სა­ბო­ლო­ოდ, მო­მი­ტინ­გე­ებს ცე­კას მა­შინ­დელ­მა მდი­ვან­მა – ედუ­არდ შე­ვარ­დ­ნა­ძემ მი­მარ­თა და კონ­ს­ტი­ტუ­ცი­ა­ში ქარ­თუ­ლი ენის სა­ხელ­მ­წი­ფო ენად და­ტო­ვე­ბის შე­სა­ხებ ამ­ც­ნო. რო­გორც ჩანს, სა­ბო­ლო­ოდ საბ­ჭო­თა იმ­პე­რია არ­ჩე­ვა­ნის წი­ნა­შე დად­გა: მას ან სის­ხ­ლი უნ­და და­ეღ­ვა­რა, ან დათ­მო­ბა­ზე წა­სუ­ლი­ყო; სა­ბედ­ნი­ე­როდ, იმ­პე­რი­ამ 14 აპ­რილს ეს უკა­ნას­კ­ნე­ლი გზა აირ­ჩია. ედუ­არდ შე­ვარ­დ­ნა­ძის გა­მოს­ვ­ლის შემ­დეგ ხალ­ხი მა­ლე და­ი­შა­ლა. თუმ­ცა მა­ნამ­დე იყო ცრემ­ლე­ბი, ქუ­ჩა­ში გაშ­ლი­ლი სუფ­რე­ბი და სი­ხა­რუ­ლი იმის გა­მო, რომ მძლავ­რ­მა საპ­რო­ტეს­ტო მოძ­რა­ო­ბამ იმ­პე­რი­ის მეს­ვე­უ­რებს გან­ზ­რახ­ვა­ზე ხე­ლი ააღე­ბი­ნა.

მოგ­ვი­ა­ნე­ბით ქარ­თულ ენას ძეგ­ლიც და­უდ­გეს, ხო­ლო 14 აპ­რი­ლი დე­და­ე­ნის დღედ გა­მო­აცხა­დეს. აღ­სა­ნიშ­ნა­ვია, რომ ესაა ერ­თა­დერ­თი დღე­სას­წა­უ­ლი, რო­მე­ლიც საბ­ჭო­თა იმ­პე­რი­ის პე­რი­ოდ­ში ხე­ლი­სუფ­ლე­ბამ კი არა, ხალ­ხ­მა და­ა­წე­სა. 14-მა აპ­რილ­მა ბიძ­გი მის­ცა ეროვ­ნულ-გან­მა­თა­ვი­სუფ­ლე­ბე­ლი მოძ­რა­ო­ბის აღ­მავ­ლო­ბას, ფაქ­ტობ­რი­ვად, მი­სი ახა­ლი ეტა­პის დაწყე­ბას, რაც სა­ქარ­თ­ვე­ლოს სა­ხელ­მ­წი­ფოს და­მო­უ­კი­დებ­ლო­ბის აღ­დ­გე­ნით დას­რულ­და.

14  აპ­რი­ლის აქ­ტი­უ­რი მო­ნა­წი­ლე­ე­ბი დღეს ჩვე­ნი სა­ზო­გა­დო­ე­ბის წევ­რე­ბი არი­ან, მათ მეხ­სი­ე­რე­ბა­ში შე­მორ­ჩე­ნი­ლი არა­ერ­თი დე­ტა­ლი თუ ეპი­ზო­დი კი, სა­თა­ნა­დო წარ­მოდ­გე­ნას გვიქ­მ­ნის წლე­ბის წინ გან­ვი­თა­რე­ბულ უმ­ნიშ­ვ­ნე­ლო­ვა­ნეს მოვ­ლე­ნა­ზე. წიგ­ნ­ში სწო­რედ ამ პრო­ცე­სის მო­ნა­წი­ლე­თა ზე­პი­რი ის­ტო­რი­ე­ბია გა­ერ­თი­ა­ნე­ბუ­ლი – იმ­ჟა­მად სხვა­დას­ხ­ვა უმაღ­ლე­სი სას­წავ­ლებ­ლის სტუ­დენ­ტ­თა, სკო­ლის მოს­წავ­ლე­თა, პრო­ფე­სორ-მას­წავ­ლე­ბელ­თა, დი­სი­დენ­ტუ­რი მოძ­რა­ო­ბის წევ­რ­თა, ტე­ლე­ო­პე­რა­ტორ­თა თუ უბ­რა­ლო მო­ქა­ლა­ქე­თა მი­ერ მოთხ­რო­ბი­ლი, ქრო­ნო­ლო­გი­უ­რად და­ლა­გე­ბუ­ლი 78 ამ­ბა­ვი“.

წიგ­ნი ეფუძ­ნე­ბა გა­მომ­ცემ­ლო­ბა „არ­ტა­ნუ­ჯის“ მი­ერ 2018 წელს გა­მო­ცე­მულ კრე­ბულს – „1978 წლის 14 აპ­რი­ლი. ზე­პი­რი ის­ტო­რი­ე­ბი და სხვა მა­სა­ლე­ბი“ (ტექ­ს­ტე­ბი ჩა­ი­წე­რა და წიგ­ნი გა­მო­სა­ცე­მად მო­ამ­ზა­და ანა ბა­ქა­ნი­ძემ).

Δ Δ Δ

ეს წიგ­ნე­ბი, რომ­ლე­ბიც ერ­თი­ან­დე­ბა სე­რი­ა­ში „თან სა­კითხა­ვი“, ერ­თ­გ­ვა­რი გზამ­კ­ვ­ლე­ვია რუ­სეთ-სა­ქარ­თ­ვე­ლოს ურ­თი­ერ­თო­ბის შე­სას­წავ­ლად, რო­მელ­შიც, რო­გორც დიდ­მა ქარ­თ­ველ­მა კლა­სი­კოს­მა მწე­რალ­მა, ოთარ ჭი­ლა­ძემ და­წე­რა, ერ­თი წა­მი მე­გობ­რო­ბა არ ყო­ფი­ლა!

მე­ლა­ნო კო­ბა­ხი­ძე

spot_img

მკითხველთა კლუბი

ბლოგი

კულტურა

უმაღლესი განათლება

პროფესიული განათლება

მსგავსი სიახლეები